Mocht de uitwedstrijd wel gespeeld worden zal het wel een heet avondje worden voor de NECers.Ramona schreef:Als ze maar van de NECers afblijven...ME had veel eerder op moeten treden...MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:De uitwedstrijd mag je waarschijnlijk voor niets voetballen.
Die krijgen wel een schorsinkje.... 2 jaar.
N.E.C. 2008 - 2009
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Brrrrrrrrr...MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:Mocht de uitwedstrijd wel gespeeld worden zal het wel een heet avondje worden voor de NECers.Ramona schreef:Als ze maar van de NECers afblijven...ME had veel eerder op moeten treden...MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:De uitwedstrijd mag je waarschijnlijk voor niets voetballen.
Die krijgen wel een schorsinkje.... 2 jaar.
Thnx, Joey...
Je zou bijna vergeten dat er een pracht sfeeractie was...hulde voor de jongens van Legio Noviomagum...

- Ramona
Idd...heerlijk spelertje...Hoeladans schreef:Hele aardige speler die Ntibazonkizi ofzo..
Leuk stukje over Saidi in de Gelderlander...
De Gelderlander van vandaag: NEC-Dinamo Boekarest
vrij. 19 september 2008
De doorbraak van een wervelwind
Ntibazonkiza maakt spetterend Europees debuut bij NEC.
De Branding in Doorwerth. Mario Been tikte hem op de schouder en zei: „ Saïdi, in six months you go back to Burundi.” De trainer van NEC had het gehad met de kleine aanvaller, die vooral geblesseerd was en categorisch weigerde echt in zichzelf te gaan investeren. „Maar nu gaat het beter dan toen”, glimlachte de kleine man uit Burundi, die gisteravond in het UEFA Cup-duel tegen Dinamo Boekarest (1-0) een spetterend Europees debuut maakte in het keurkorps van Mario Been.
Vergeten zijn de dagen dat Ntibazonkiza zijn wedstrijdjes speelde bij Jong NEC. Dat hij alleen praatte met ploeggenoten die net als hij het Frans machtig waren. „Ik heb Nederlandse les”, zei het manneke, dat zich tot de absolute smaakmaker van de avond had ontpopt. „Twee dagen per week. Van meneer Lagendijk. Alleen na de vakantie is het er nog niet van gekomen. Binnenkort maken we weer nieuwe afspraken.” Het feit dat hij eindelijk de taal machtig is, heeft alles veranderd. „Het is allemaal gemakkelijker geworden. Nederlands blijft een moeilijke taal, maar in de kleedkamer kan ik nu tenminste met iedereen praten. Duidelijk maken wat ik bedoel.”
Maar ook in het veld lijkt de aanvaller eindelijk te begrijpen dat hij meer zal moeten brengen, wil hij doorbreken bij NEC. „Talent alleen is niet genoeg. Dat heeft de trainer me duidelijk kunnen maken.” Tegen Dinamo Boekarest verraste Been hem met een basisplaats. „Ik was hartstikke blij. Als je vanaf het begin mag meedoen, heb je meer kans om te laten zien wat je kunt.” Na een aarzelende start bracht hij de Roemeense verdedigers steeds vaker tot wanhoop en kreeg hij de 12.000 Nijmeegse fans met wervelende passeerbewegingen keer op keer op de banken.
„ Als ik de bal aan de voet heb. Alleen op die verdediger kan afgaan. Dan gebeurt alles automatisch. Denk ik niet na en gaat het bijna vanzelf. Helemaal als de supporters zo tekeer gaan. Dat is echt mooi om mee te maken”, glom Ntibazonkiza een beetje trots. Twee keer testte hij gisteravond de vuisten van Bogdan Lobont. Een keer kopte hij over. Maar zijn voorzet op Rutger Worm, na zeventig minuten, had een doelpunt moeten opleveren. „Maar alles ging heel snel. En die pass was hard. Zo’n gemakkelijke kans was het niet, hoor”, nam de hij zijn ploegmakker in bescherming.
In zijn hand gloeide het mobieltje. Ntibazonkiza wilde Sadà, zijn vrouw, bellen. „ Zij is nog altijd in Burundi. In juli ben ik er op vakantie geweest. Daarna heb ik haar niet meer gezien. We bellen elke dag. Ik woon nu alleen in Nijmegen. Mijn manager is bezig om haar hier te krijgen. Ik hoop dat het snel gebeurt. Alleen is maar alleen. Voor mij zou het beter zijn als ze bij mij kwam wonen.” En daar ging hij weer. Naar het volgende interview. In het Nederlands!
Schöne schikt zich in zijn rol
Deen speelt vanaf begin na afhaken geblesseerde Rachid Bouaouzan.
Eigenlijk had hij zich al verzoend met een plaats op de bank bij NEC. Maar toen Rachid Bouaouzan na een laatste test gistermiddag zijn hamstrings voelde opspelen en zelf de duim omlaag bracht, kreeg Lasse Schöne alsnog het seintje van Mario Been. De Deense middenvelder zou toch spelen tegen Dinamo Boekarest. „Daar had ik niet op gerekend, maar ik heb me gewoon goed voorbereid. Dit is de UEFA Cup. Dan moet je er staan.”
Op de trainingen in de aanloop naar de eerste Europese wedstrijd van het seizoen had hij het zien aankomen. Het rode hesje ging keer op keer aan zijn neus voorbij. „ Op een gegeven moment kwam Been bij me langs. ‘Je speelt even niet’, zei hij. Dat was natuurlijk vervelend. Maar als we met drie spitsen spelen, moet ik me voorlopig richten op de positie links voorin. Zoals vanavond. Mijn opdracht was om de linkerkant zo goed mogelijk in te vullen. Maar ik ben natuurlijk een middenvelder. Geen echte linksbuiten. Zo moet ik ook niet spelen. Ik trek veelvuldig naar binnen. En dat mag.”
Vreemde plek of niet, net als die andere tien NEC’ers had ook Lasse Schöne gisteren de avond van zijn leven. „Dat publiek. Zoals ze negentig minuten achter ons hebben gestaan. Dat was fantastisch.” In zo’n sfeer was het dan ook niet verwonderlijk dat NEC het bal spectaculair opende. „We begonnen inderdaad heel goed. Kregen ook een paar kansen. Jammer dat het geen doelpunten opleverde. Daarna zakten we iets terug. Maar dat was niet meer dan logisch. Zoals wij begonnen. Dat tempo. Dat afjagen. Dat hou je natuurlijk geen negentig minuten vol.”
Na rust begon NEC minder overdonderend, maar gaandeweg het tweede bedrijf waren de beste kansen wel voor de thuisclub. „ Gelukkig kopte Jhon de 1-0 binnen. Daarna had het nog wel 2-0, 3-0 kunnen worden voor ons. Jammer dat die goals niet vielen. Ga je over twee weken toch anders naar Roemenië.” Of hij daar vanaf het begin zal spelen? Schöne haalde zijn schouders op. „ Ik hoop het uiteraard wel. Ook als dat op de linkerflank is. Die zal ik dan zo goed mogelijk invullen.”
Jhon van Beukering had de goal in zijn dromen al voorbij zien komen
Bij vitesse kwam het er maar niet van. Toen die club Europees speelde, zat Jhon van Beukering alle wedstrijden op de bank. „Daarom moest het vanavond gebeuren. Mijn eerste doelpunt van het seizoen. Juist in zo’n wedstrijd. Bij mijn Europees debuut”, glunderde de spits van NEC.
Hij had alleen maar lopen genieten. „Ik voelde me heel sterk. Daarom kon ik het die verdedigers ook lastig maken. Veel ballen doorgekopt en ik was scherp toen het moest”, haalde hij zijn goal nog even voor de geest. „Youssef bracht die bal weer voor. Tussen die verdediger en mij was het duwen en trekken. Tot ik hem het beslissende zetje gaf, hij weggleed en ik tegendraads kon inkoppen.”
Het moment was perfect en kwam hem bekend voor. „ Omdat ik er gisteren al van gedroomd had. Een goal maken in zo’n wedstrijd. In zo’n perfecte sfeer. Het was jammer dat ik verder weinig in scoringspositie kwam. Maar ik heb me kunnen meten met topverdedigers. En dat ging me niet slecht af.” Over twee weken moet NEC in Roemenië de klus afmaken. „Dat wordt een heksenketel. Geeft niet. We hebben een volwassen ploeg. Ik heb er alle vertrouwen in.”
Hamstring Bouaouzan werkt niet mee
Bij de chiroprakter had hij gisteren alles goed los laten maken. „Vanuit de rug straalde het door naar mijn hamstrings”, zei Rachid Bouaouzan. „Drie uur voor de wedstrijd heb ik het nog geprobeerd. Durfde ik het toch niet aan. Dat was een moeilijke beslissing. Maar stel dat die hamstring knapt. Ben ik nog verder van huis.”
Stad moet nog wennen aan cupsfeer
Met dank aan de NEC-voetballers: een mooi Nijmegen-feest.
Enthousiasme voor NEC is er genoeg maar om nou te zeggen dat Nijmegen gisteren in Europacupsferen vertoefde, nou nee. En dat is jammer, want in en om stadion De Goffert was het gisteravond een ongekend voetbalfeest. Met dank aan een ontketend spelend voetbalteam.
Het voetbalfeestje komt ’s middags langzaam op gang in de stad. Tegen vier uur verzamelen zich enkele honderden supporters in de Molenstraat. De bedoeling was om een uur. „Maar dat is veel te vroeg”, weet supporterscoördinator Jan Bluyssen van NEC. „Die jongens moeten gewoon werken hoor.”
De sfeer is ontspannen op de zonovergoten terrassen aan de Molenstraat. Jongens, mannen en een enkele vrouw drinken rustig hun biertje. Ze wegen de kansen van de Europese dreumes NEC tegen de sterke Roemeense ploeg die een stel onvervalste internationals bevat. Van een echte cupsfeer is nog geen sprake. „Komt door Novio”, grapt Dimitri van Hees in zijn NEC- shirt. „Vijf jaar geleden toen NEC tegen Wisla Krakow moest, hadden alle Noviobussen NEC-vlaggetjes, nu niet één.”
De fanatieke supporter vindt dat Nijmegen wat magertjes in de sfeer zit. „ Hoeveel steden kunnen zeggen dat ze Europacupvoetbal in huis hebben?” Het echte enthousiasme moet nog komen.
In en rond het stadion is de stemming rond zeven uur al een stuk opgewekter, zeg maar gematigd hoopvol. Maar dan begint het feest. Met dank aan een geïnspireerd spelend NEC, met smaakmakers als de Ntibazonkiza en Lorenzo Davids.
In de rust klinkt Al mot ik kruupe, iedereen zingt mee. En als Jhonny van Beukering halverwege de tweede helft de 1-0 binnenkopt, barst het feest pas echt los. Daar kunnen de gefrustreerde Roemeense supporters niks op afdingen. Ze proberen het wel door brandende fakkels in het vak van NEC te gooien. Dat levert woedende reacties van het publiek op. Na afloop willen enkele NEC- supporters verhaal halen bij de Roemenen maar daar krijgen ze geen kans toe. De hekken van het uitvak blijven lang gesloten. De Dynamosupporters moeten net zo lang in het vak blijven tot het Nijmeegse publiek vertrokken is. Toch verricht de politie arrestaties; onbekend is hoeveel. „ Jammer, ontzettend jammer”, verzucht Jan Bluyssen. „Het ging zo goed, onze supporters hebben zich in ieder geval keurig gedragen.”
Bron: http://www.detrouwehonden.nl/
- Ramona
Ha... 

UEFA beslist op 25 september over straf tegen Dinamo
vrij. 19 september 2008
De UEFA zal tijdens de volgende vergadering, op 25 september een besluit nemen over de incidenten die zich tijdens NEC – Dinamo Boekarest hebben voorgedaan. Een woordvoerder van de UEFA liet al wel weten dat “Dinamo Boekarest een zware straf boven het hoofd hangt. Dit zal waarschijnlijk een boete zijn van een bedrag tussen de 2.000 en 15.000 Zwitserse frank voor de schade die is veroorzaakt.”
Over een eventuele uitsluiting van Dinamo Boekarest, in de UEFA-cup, kan men nog geen uitspraak doen. “maar alles is mogelijk” aldus de UEFA-woordvoerder. Afhankelijk van het verslag van de UEFA-waarnemer, dat vandaag in Nyon zal arriveren, zal men een oordeel vellen.
Bron: http://www.detrouwehonden.nl
-
- AT Toto winner 15/16
- Ramona
Netjes...
Jacco Swart over N.E.C - Dinamo Boekarest
Uitgegeven op 19 september 2008 14:00
N.E.C. geniet van sportief UEFA Cup succes maar baalt stevig van gedrag Roemeense supporters!
Een dag na de UEFA Cup wedstrijd N.E.C. - Dinamo Boekarest bestaat er een gemengd gevoel op de club. Natuurlijk wordt er volop genoten en met veel trots teruggekeken op de geweldige wedstrijd die door het team is gespeeld en die uitmondde in een meer dan verdiende 1 - 0 overwinning. Maar er wordt ook stevig gebaald van de ongeregeldheden in het stadion die in de ogen van N.E.C. echt zijn aangezet door de aanhang van Dinamo Boekarest.
Met het meerdere keren ontsteken en gooien van vuurwerkfakkels zijn onder meer supporters, spelers en stewards in gevaar gebracht en in enkele gevallen daadwerkelijk gewond geraakt. Het vuurwerk werd gegooid vanuit het bezoekersvak, het vak waar de aanhang van Dinamo Boekarest zat. Vooral een vuurwerkfakkel werd gegooid naar speler Youssef El-Akchaoui, die voor een blessurebehandeling op het veld lag, provoceerde de N.E.C. supporters waarvan een klein deel probeerde verhaal te halen bij het bezoekersvak. Door interventie van onze stewards en de ME werd dit uiteindelijk, ter bescherming van de eigen supporters, voorkomen. Vanuit het bezoekersvak zijn daarbij meer dan 20 stoeltjes losgetrapt en naar de N.E.C. supporters gegooid. Ook zijn er toen stoeltjes teruggegooid het bezoekersvak in.
De waarnemer van de UEFA, de heer Courtney uit Engeland, heeft rapport opgemaakt van hetgeen hij gezien en geconstateerd heeft en heeft hierover verslag uitgebracht aan de UEFA. Het is op dit moment niet te overzien wat voor gevolgen dit zal en kan hebben voor zowel Dinamo Boekarest als N.E.C.
Als algemeen directeur van N.E.C. wil ik namens iedereen bij de club zeggen dat wij het enorm betreuren dat hierdoor een fantastisch voetbalfeest voor een aantal N.E.C. supporters om zeep is geholpen en dat zij zich ongetwijfeld afvragen hoe veilig het nog is om weer naar het stadion te komen.
Alle seizoen- en clubcardhouders van N.E.C., die voor de wedstrijd van gisteren een of meerdere kaart(en) hadden gekocht in de vakken Z, A, C, D en E, zullen in de loop van volgende week een brief van N.E.C. ontvangen met daarin nadere toelichting en vervolgstappen die door de club genomen zullen worden. Ik kan me goed voorstellen dat een aantal supporters gisteren enorm geschrokken zijn en het is aan ons om ook hen weer een gevoel van veiligheid te geven.
Eén van de vragen die natuurlijk opkomt, is hoe het vuurwerk het bezoekersvak heeft kunnen inkomen. Dit wordt verder onderzocht, maar nu al wel durf ik te stellen dat er echt grondig is gefouilleerd, maar dat fakkels worden binnengesmokkeld door ze te verbergen op plaatsen waar niet gefouilleerd mag worden.
Er zijn gisteren volop video opnames gemaakt van hetgeen allemaal gebeurd is. Ook was er politie uit Boekarest in het stadion aanwezig. Op basis van onder meer de videobeelden zullen zij er alles aan gaan doen om daders op te sporen en te straffen voor hun wandaden.
Een andere prangende kwestie is natuurlijk hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden. Op korte termijn zullen wij bekijken of er noodzakelijke en feitelijke maatregelen moeten worden getroffen om de veiligheid van onze supporters ten opzichte van de bezoekers van de tegenstander verder te vergroten. Gelukkig kan ik daarbij vaststellen dat het aantal incidenten in het stadion over het algemeen zeer beperkt is maar dat neemt niet weg dat we altijd voor verbetering open moeten staan.
Over 2 weken wacht de return in Boekarest. De komende week zal de informatie op gang komen die relevant is voor alle N.E.C. supporters die hun team daar gaan steunen. Ik wil nu alvast oproepen om die informatie goed te volgen en om ons met z’n allen op een goede manier als club te laten zien.
Tenslotte wil ik echt benadrukken dat ik samen met vele anderen tot en met de 84e minuut volop genoten heb van de geweldige positieve sfeer die door alle supporters van N.E.C. teweeg is gebracht. Het was een heksenketel in de goede zin van het woord.
Met sportieve groet,
Jacco Swart
Algemeen directeur N.E.C.
Bron: http://www.nec-nijmegen.nl/
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
Ergens is het wel vreemd allemaal... Kweet niet of NEC een boete zal krijgen... vuurwerk zie je wel vaker in het stadion... het ligt er aan wat er mee gebeurd...
Dus als NEC fans het hele stadion van Boekarest in elkaar rossen zou Boekarest een boete krijgen?
Kweet niet... maar misschien dat ze wel een boete zullen krijgen... zijn alle centjes die ze hebben verdient meteen weer de prulleba in ...
Dus als NEC fans het hele stadion van Boekarest in elkaar rossen zou Boekarest een boete krijgen?
Kweet niet... maar misschien dat ze wel een boete zullen krijgen... zijn alle centjes die ze hebben verdient meteen weer de prulleba in ...
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
-
Ik vind de veiligheidsmaatregelen van NEC onvoldoende. Inderdaad omdat er veel naarbinnen is gesmokkeld en ook dat er spullen konden worden gegooid over de zijwanden is ongelofelijk slecht(naief tegen Dinamo). Verder valt de supporters weinig te verwijten, logisch dat ze ontstemt waren als er dingen in een kindervak(!) werden gegooid. Ook laf van de ME om NECers te meppen ipv dat tuig, maar aan de andere kant was het veiligere optie.
En ze moeten niet doen alsof er een oorlog heeft afgespeeld, er is geen echte confrontatie geweest.
En ze moeten niet doen alsof er een oorlog heeft afgespeeld, er is geen echte confrontatie geweest.
- Ramona
Voorbeschouwing SC Heerenveen - NEC
Door: Chiron | Gepubliceerd: Vandaag 06:40
Zondag neemt NEC het op tegen SC Heerenveen in het Abe Lenstra-stadion. Volgens vele supporters dé plek waar de definitieve ommekeer vorig jaar werd ingezet. In een schitterende wedstrijd werd een 2-0 achterstond in de laatste minuut omgebogen naar een 2-3 overwinning. Youssef El-Akchaoui pegelde NEC met een rake vrije trap naar een dikverdiende overwinning. Er is bij beide clubs inmiddels nogal wat veranderd.
Zo zijn beide clubs het seizoen gestart zonder de sterkmakers van het voorgaande jaar. Bij SC Heerenveen vertrokken met Miralem Sulejmani en Michael Bradley (samen goed voor dertig goals en bijna evenzoveel assists) dé twee smaakmakers. Ook rechtsback Gianni Zuiverloon, voor zijn vertrek naar Heerenveen nog nadrukkelijk in Nijmeegse belangstelling, vertrok. Al deze transfers leverden bijna 30 miljoen euro op maar dergelijke spelers zijn niet zomaar te koop. Toch werd er weer fiks geïnvesteerd in het hoge noorden. Voor Elyounoussi, Janmaat en Steppe moesten flinke vergoedingen worden betaald. Bonaventura Kalou kwam transfervrij over vanuit Saudi-Arabië maar staat wél bekend als een grootverdiener. De nieuwe trainer Trond Sollied, in België en Griekenland inmiddels een beruchte kampioenenmaker, doet het echter niet slecht. In de voorbereiding speelden de Friezen redelijk voetbal en in de competitie zijn ze nog ongeslagen. Net als NEC heeft de ploeg vier punten uit twee wedstrijden.
Na een tumulteuze week die in het teken stond van ''Dinamo'' richt NEC het vizier weer op de competitie. Al maanden bewijst de ploeg van Mario Been overal te kunnen scoren en dus te winnen. Met aanvallend, frivool voetbal worden tegenstanders van formaat vakkundig opzij gezet. Dat zal in het Friese haagje niet anders zijn. Wie er spelen is op het moment van schrijven nog een vraagteken. Rachid Bouaouzan is, in tegenstelling tot afgelopen donderdag, weer fit. Saidi Ntibazonkiza deed het echter goed in de basis en ook Lasse Schöne liet zien van waarde te kunnen zijn. Het grootste verschil met vorig seizoen zit voor Mario Been dan ook in de breedte van de selectie. In augustus 2007 moest Tim Janssen nog dé spits worden van NEC, afgelopen donderdag zat hij zelfs op de tribune. Het tekent het NEC van dit moment. Slechter zullen de spelers er niet van worden. Zoals Mario Been al eens zei: ''Het is heerlijk om keuzes te hebben.'
Bron: http://www.forzanec.nl/cms/websites/127/default.asp
Vooruitblik: SC Heerenveen - NEC
vrij. 19 september 2008
De meesten onder de supporters zijn nog aan het nagenieten van het mooie duel thuis in de eigen Goffert tegen Boekarest. Mario Been en zijn manschappen hadden echter niet overdreven veel tijd om na te genieten. Komende zondag staat er wederom een belangrijk duel op de agenda. In het Abe Lenstra stadion mogen onze helden het op gaan nemen tegen sc Heerenveen. Dit duel is belangrijk omdat we midweeks uitkomen in de tweede ronde van het bekertoernooi en dan is een goed resultaat vooraf wel zo handig.
Daarnaast zijn de Friezen de competitie even zo als ons gestart; met een overwinning en een gelijkspel. Vanwege het doelsaldo staan ze een plekkie onder ons. In de UEFA Cup speelden zij uit met 1-1 gelijk, een mooi voorbeeld voor ons over twee weken. Eerder dit jaar stonden beide ploegen ook al tegenover elkaar in Friesland. NEC kwam toen al vroeg op 2-0 achter, en dat terwijl Dick Jol de keeper van hen al rood gegeven had. In de tweede helft werd deze achterstand echter goed gemaakt en in de laatste minuut schopte Youssef El-Akchaoui een vrije trap raak; 2-3. Na vijf jaar was dat eindelijk weer een competitie-overwinning na het aanhoren van het volkslied aldaar.
24-02-2008 Heerenveen - NEC
2-3
17-09-2006 Heerenveen - NEC
3-0
23-09-2005 Heerenveen - NEC
2-1
22-05-2005 Heerenveen - NEC 2-1
meer statistieken
Bij die overwinning vorig seizoen had Roy Beerens een belangrijk aandeel in de wedstrijd. Hij maakte al erg snel de openingstreffer, maar werd na de rode kaart voor de keeper geslachtofferd om de reserve-keeper in te kunnen brengen. Een seizoen eerder kwam de Brabander nog een half seizoen uit voor ons NEC. Via sc Heerenveen kwam Lasse Schöne in Nederland terecht. Zijn competitiedebuut maakte hij echter niet voor de Friezen. Zij verkochten hem aan De Graafschap. Zondag zullen beide spelers waarschijnlijk in de basiself beginnen. Aftrap 14.30u.
Twijfelgevallen
Collins John
Rachid Bouaouzan
Vermoedelijke opstelling NEC
Babos,
Dani, Wisgerhof, Zomer, El Akchaoui,
Sibum, Radomski, Schone, Davids,
Ntibazonkiza, van Beukering.
Been richt vizier alweer op duel tegen Heerenveen
zat. 20 september 2008
Vandaag in de Gelderlander.
NEC kan niet te lang stil blijven staan bij succes tegen Dinamo.
Het besef was er donderdagavond na de 1-0 zege op Dinamo Boekarest al, maar gistermorgen drong het nog eens in z’n volle omvang tot hem door. „Ik heb slecht geslapen. We hadden meer goals moeten maken. Dat zit me echt dwars”, zei Mario Been terwijl zijn selectie op de achtergrond de uitlooptraining afwerkte. Hoe jammer ook, de trainer van NEC verweet zijn spelers niets. „We hebben de club op de kaart gezet, dacht ik zo”, zei Been die aan de rand van het trainingsveld handen bleef schudden van opgetogen Nijmeegse supporters.
De ontlading in de kleedkamer na afloop van het spektakel was Been het meest bijgebleven. „ Perfect. Echt geweldig om te zien hoe ze elkaar vastpakten. Trots als ze waren op de wedstrijd die ze hadden neergezet. Dat ze voetballend gewoon mee konden komen met een topploeg als Dinamo.”
Maar, wist Been, veel tijd om lekker na te genieten, was er niet. „We hebben net de bespreking voor Heerenveen achter de rug. Daar moeten we zondag alweer naartoe.”
De kans dat Rachid Bouaouzan en Collins John morgen bij de selectie aansluiten, is nul. De aanvallers ontbraken gisteren op het trainingsveld. Bouaouzan werd behandeld aan zijn hamstrings en John werkte binnen een speciaal voor hem geschreven conditieprogramma af. De absentie van het tweetal is jammer voor Been, die heimelijk hoopte dat zijn ‘Engelse huurlingen’ er over twee weken in Roemenië wel bij kunnen zijn. „ Dan heb je iets achter de hand. Kun je die Roemenen nog verrassen,” wist de coach.
Flink getraind werd er gisteren trouwens niet. „In zo’n drukke periode is het meer een kwestie van pappen en nathouden. Dat geldt ook voor de training van morgen (vandaag, red). Op de tweede dag na een wedstrijd voel je de vermoeidheid pas echt. Dan ligt de verantwoordelijkheid vooral bij de speler zelf. Wat ga je doen. Het is mooi weer. Met z’n allen naar het strand? Slenter je de hele dag met je vrouw door de stad? Of blijf je thuis en pak je je rust.”
Benieuwd was Been ook hoe zijn jonge spelersgroep deze periode mentaal doorkomt. „Ik probeer de druk zoveel mogelijk weg te nemen bij groep. Dus nou niet gaan roepen dat we in Heerenveen moeten winnen. Die druk leggen we bij de tegenstander. Wij gaan gewoon lekker voetballen en dan zien we het vanzelf wel.”
Lekker voetballen lijkt over twee weken in Roemenië niet aan de orde. Wie donderdagavond de honderd supporters van Dinamo tekeer zag gaan, weet dat de ontvangst in Boekarest allesbehalve vriendelijk zal zijn. Maar ook daar maakte Been zich niet druk over. „Er ligt een sintelbaan rond het veld. Voordat die gasten bij mij zijn, heb ik al drie rondjes gelopen,” grijnsde de Rotterdammer.
Vermoedelijke opstelling NEC:
Babos; Fernandez, Wisgerhof, Zomer, El- Akchaoui; Sibum, Radomski, Schöne, Davids; Van Beukering, Ntibazonkiza.
Bron: http://www.detrouwehonden.nl/

- Ramona
NEC: iets doen voor geschrokken fans
door Harm Graat. zaterdag 20 september 2008 | 04:44
Vuurwerk op de tribune, bij NEC-Dinamo Boekarest.foto Theo van Zwam
NIJMEGEN - NEC gaat broeden op een goedmaker voor de fans die afgelopen donderdagavond met vuurwerk werden belaagd door de Roemeense supporters in het uitvak van De Goffert. "Ik kan nog niks beloven, maar we gaan kijken wat we kunnen doen voor de supporters die vlak bij het uitvak zaten" , zegt NEC-directeur Jacco Swart.
"We gaan ze in ieder geval ook een brief sturen met tekst en uitleg. Veel mensen zijn zich rotgeschrokken. Als er Bengaals vuurwerk naast je op de stoel landt, kan ik me heel goed voorstellen dat je zegt: ik ben weg en kom nooit meer terug."
Tijdens de Europacupwedstrijd tegen Dinamo Boekarest ging het mis toen de Roemeense fans in de tweede helft met vuurwerk en stoeltjes gooiden richting het familievak van NEC. NEC-stewards zorgden ervoor dat gezinnen met kinderen een veilige plek kregen, maar veel kinderen waren zo geschrokken dat ze het stadion voortijdig verlieten. De schuld ligt volledig bij de Roemenen, zegt Swart. "Maar het is nu aan ons om te bewijzen dat je wél met een gerust hart naar het stadion kunt gaan. "
Marieke van Kan uit Beek zat met haar zoontje Maarten (8) en dochter Renske (10) niet ver van het Roemeense uit-vak. "Mijn zoontje mocht vantevoren met de spelers mee het veld oplopen, een uniek moment, het had de avond van zijn leven moeten worden.
Maar toen het 1-0 voor NEC werd, kwam er groot stuk vuurwerk tien stoeltjes bij ons vandaan terecht. Hij schrok zit rot. Wij allemaal."
Van Kan is vol lof over het optreden van de NEC-stewards, die ervoor zorgden dat het gezin een veilige plek kreeg. "Maar mijn zoontje bleef maar naar dat supportersvak van de Roemenen kijken. Nadat er opnieuw met vuurwerk werd gegooid, dit keer naar het veld, zijn we weggegaan. Net op tijd, want daarna escaleerde het behoorlijk. Ook buiten, op weg naar de auto, ontplofte er vuurwerk."
Henk van Kan uit Nijmegen, de opa van Maarten en Renske, ving het gezin op. "Ze stonden huilend voor de deur. Ik had de wedstrijd nog opgenomen om samen terug te kijken, maar ze wilden er niks van weten. Ze konden er 's nachts zelfs niet van slapen."
Moeder Van Kan vraagt zich af hoe het kan dat de Roemeense supporters vuurwerk het stadion in konden krijgen. "Dan zijn ze kennelijk slecht gefouilleerd." Verder verbaast ze zich over het feit dat het familievak van NEC als buffer tussen het uit-vak en de fanatieke NEC-aanhang wordt gebruikt.
NEC-directeur Swart zegt over dat laatste dat er bewust voor het familievak als buffer is gekozen. "Als je de harde kern bij het uit-vak zet, bind je de kat op het spek. We moeten hier opnieuw naar gaan kijken. Misschien moeten we het zoeken in fysieke maatregelen. Bijvoorbeeld een net boven het uitvak, zodat er niks meer kan worden gegooid."
Uit supportersreacties die op internet circuleren, blijkt er ook grote onvrede te bestaan over de politie. Die zou te laat in actie zijn gekomen en bovendien niet de Roemenen hebben aangepakt, maar de NEC-supporters. " Schandalig! De ME had gewoon het hele uitvak moeten schoonvegen", stelt Rob Schevers, voorzitter van de supportersvereniging.
Een woordvoerster van de politie zegt dat het een tactische keuze was om niet de confrontatie aan te gaan met de Roemeense supporters. "De dreiging en agressie van die kant was groot. Er is besloten om aan de zijde van de NEC-supporters een buffer te vormen. Dat ging gepaard met duw- en trekwerk, maar er is geen geweld gebruikt."
Er zijn geen aanhoudingen verricht. Maar de politie benadrukt dat de Roemenen die zich hebben misdragen, de dans niet zullen ontspringen. "Alles is met camera's vastgelegd en we hebben alle informatie over de relschoppers overgedragen aan de Roemeense politie."
De politie had de bussen met Roemenen al buiten Nijmegen langs de kant van de weg gezet en doorzocht. Er werden vuurwerk en steekwapens in beslag genomen. "We hebben bovendien folders uitgedeeld waarin, in het Roemeens, werd beschreven waarvoor je in Nederland kunt worden aangehouden."
NEC-directeur Swart zegt dat de Roemenen, net als de overige fans, grondig zijn gefouilleerd bij het stadion. "Maar kennelijk hebben ze het vuurwerk verstopt op plaatsen waar wij niet mogen kijken: in hun onderbroeken."
De waarnemer van de Uefa heeft rapport opgemaakt van de ongeregeldheden. NEC wacht dat af en rekent erop dat de schuld bij de Roemenen wordt gelegd. " In mijn beleving is dit een duidelijke zaak."
Voor de 8-jarige Maarten en de andere kinderen die donderdag naast de voetballers het veld op mochten lopen, probeert de club de pijn te verzachten. Zij zijn opnieuw uitgenodigd. Bij NEC-Heracles.
Bron: http://www.gelderlander.nl/
Allemaal 'leuk en aardig' meneer Jacco, maar hoe kwamen in godsnaam buiten bovengenoemde, die vuile, gore, walgelijke nazivlaggen binnen en waarom konden die creeps daarmee ook nog blijven wapperen...???

Vanaf het moment...een 20 min. later toen een 2e groep uitsupporters, die verlaat binnenkwamen, ging het volgens mij mis...hoe zijn die nog gecontroleerd, meneer Jacco??
Ik ga maar eens in de pen kruipen en uitleg vragen...enne...hadden die lui allemaal een leuter van weet ik 't hoe groot...in de onderbroek...sjeesus...

Enniewee...de 25e uitspraak en zondag wacht Heerenveen...
Laatst gewijzigd door Ramona op za sep 20, 2008 11:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, zeg. Die controles lijken me zeer nonchalant uitgevoerd. Een voorbeeld van hoe het wél moet uit de wedstrijd van Twente, tegen en in Rennes:Ramona schreef: Ik ga maar eens in de pen kruipen en uitleg vragen...enne...hadden die lui allemaal een leuter van weet ik 't hoe groot...in de onderbroek...sjeesus...![]()
Slap gelul van meneer Swart. Ik was in Frankrijk voor die andere UEFA cup wedstrijd. Bij de ingang werd binnen 10 meter twee keer gefouilleerd. Dat gebeurde op dusdanige wijze dat menig supporter het idee had dat zowel de Franse stewards (controle 1) als politie (controle 2) op zijn minst latente homofiele gevoelens hadden. De term 'iemand in zijn kruis tasten' had zomaar in Frankrijk verzonnen kunnen zijn.
Bij NEC zal onder fouilleren wel worden verstaan het stof van de broek kloppen en iemand een prettige wedstrijd wensen. Dan moet je achteraf niet huilen wanneer je bezoekers hun eigen feestartikelen meebrengen.
Aldus een bezoeker van NieuwNieuws.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09
Nou, dat was dus ook al nix vanmiddag... eerste helft... nou ja... mwah... valt nog wat van te zeggen... maar de tweede helft was een drama van NEC zijde... vooral als je zulke doelpunten tegen laat gaan... bahbah... wat een middag zeg
- Ramona
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:Mooie actie, wat is de achterliggende boodschap precies met dat EU gebeuren?
En de uitleg op hun site...
De bende van Mario Been dendert nu ook door Europa heen!
De Europese rentree van NEC werd door Legio Noviomagum aangegrepen om te debuteren met een full-color doek. Voor aanvang van de het Uefa Cup-duel met Dinamo Boekarest was op de Hazenkamp een choreografie zichtbaar, terwijl de Gofferttribune door een enorm doek werd gesierd.
Na een geweldige tweede seizoenhelft in vorige voetbalseizoen werd een plaats in het Uefa Cup-toernooi afgedwongen. Daarom werd door ons de afgelopen zomer alles uit de kast gehaald voor een hoogtepunt op sfeergebied in de Goffert. Maandenlang werd gewerkt aan een doek met een duidelijke boodschap: 'De bende van Mario Been dendert nu ook door Europa heen'.
Op het doek verbeelde 'Super Mario' uit het gelijknamige computerspel Mario Been. Duidelijk is dat hij zojuist enkele tegenstanders heeft verslagen en op weg is naar de Europese vlag. Op het doek waren de laatste twee clubs afgebeeld, die door NEC in de play-offs werden verslagen, en aartsrivaal Vitesse. Alle drie de clubs werden verwerkt in een animatie uit het computerspel 'Super Mario'. Achter het bereiken van de Europese vlag is dè vijand van 'Super Mario' zichtbaar in een shirt van de 'Rode Honden'.
Ook op de Hazenkamp werd gewerkt aan een sfeerverhogend item. Daar werd gekozen voor een rood, groen en zwarte choreografie. In deze choreografie werd in witte letters 'Europa' zichtbaar.
Via deze weg willen we iedereen bedanken voor zijn/haar fantastische medewerking. Zowel op de Hazenkamp als Gofferttribune werd gezamenlijk gewerkt aan een geweldig resultaat. Wat ons betreft het hoogtepunt in de Goffert. Daarnaast was er de gehele wedstrijd een fantastische sfeer. Zoals Lasse Schone in 'de Gelderlander' en Bas Sibum op de officiele site al aan gaven, heeft dat zeer zeker bijgedragen aan het fantastische resultaat.
Dit weekend zal er op deze site een foto-update plaatsvinden. Houdt de site dus in de gaten.
Bron: http://www.legio-noviomagum.nl/
:)... wie??Boymans in beeld bij NEC
Ruud Boymans staat in de belangstelling van NEC. De aanvaller die in de Jupiler League voor Fortuna Sittard speelt, werd de voorgaande week gescout door de club uit Nijmegen, aldus het AD.
De 19-jarige Boymans werd door assistent-trainer Ron de Groot bekeken in de wedstrijden tegen FC Den Bosch en FC Omniworld. De aanvaller wist in de eerstgenoemde wedstrijd één keer te scoren.
Het contract van de talentvolle aanvaller loopt af aan het einde van dit seizoen. Tot dusver speelde hij 25 wedstrijden voor Fortuna Sittard waarin hij zeven keer wist te scoren.