N.E.C. 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » di sep 09, 2008 6:34 pm

Proefspeler X is Philip Nauta
din. 9 september 2008

Gisteren en vandaag was hij al in actie te zien tijdens de training onze nieuwste proefspeler. Mario Been wist gisteren alleen te meldden dat het om een snelle speler gaat uit Nigeria en dat hij bij NEC al eerder op proef wilde komen.

Wij van DTH hebben zojuist met Carlos Aalbers gesproken om wat meer informatie te krijgen over deze speler.

Zijn naam is Philip Nauta en hij komt uit Nigeria. Philip is geboren op 25-11-1988 en is dus bijna 20 jaar oud. De laatste club waar Nauta actief is geweest kon Aalbers ons niet melden. Nauta heeft zijn contract in Nigeria niet verlengd omdat hij de stap naar Europa wilt maken. NEC is al vanaf mei bezig geweest om Nauta op proef te krijgen alleen duurde het aanvragen van het visum bijzonder lang. Aalbers: "Je komt daar het land niet zo maar uit."

Op de vraag of deze speler in aanmerking komt voor een contract meldt Aalbers het volgende: "We kijken het gewoon aan. Die jongen is hier voor een stage en doet de komende dagen mee. Daarna kijken we verder."
detrouwehonden.nl

ik weet het antwoord al... :hypocrite.gif:
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di sep 09, 2008 8:15 pm

banjavi schreef:
Poeder schreef:Je zou toch zeggen dat nec daar meer centjes aan over had moeten houden.
NEC en fatsoenlijk spelers verkopen gaat niet samen... dus zo vreemd is het allemaal niet. :)
Een miljoen in het versterken van de spelersgroep en het vernieuwen en opwaarderen van bestaande contracten? Dat is nogal wat. Zijn er naast Schöne nog mensen bijgekomen?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » wo sep 10, 2008 5:53 am

Veeel leesplezier, Duke... :cheer.gif:

Duke

Bericht door Duke » wo sep 10, 2008 8:50 am

Dank je. :hupajax.gif:

Salvador Dali

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » do sep 11, 2008 5:54 am

Collins John: "Ik doe bewust een stap terug"
woe. 10 september 2008

In de VI van deze week beantwoordt Collins John 10 vragen in de gelijknamige rubriek.

NEC verraste enkele uren voor het sluiten van de transfermarkt met het vastleggen van Collins John (22). De fysiek sterke aanvaller, die op achttienjarige leeftijd doorbrak bij FC Twente, komt dit seizoen op huurbasis uit voor de Nijmeegse club en wordt daarna transfervrij overgenomen van Fulham. 'Ik wil weer lekker voetballen en doelpunten maken.'

Je debuteert komende zaterdag uitgerekend tegen je oude club FC Twente.
'Ik kan niet wachten! Ik kijk zo verschrikkelijk uit naar die wedstrijd. Sinds vorige week maandag denk ik aan bijna niets anders. Slecht spelen is voor mijn gevoel onmogelijk. Mijn ploeggenoten zullen dat waarschijnlijk niet zo ervaren, maar ik ga terug naar de plek waar het allemaal begon. Een mooiere omgeving om je debuut te maken bestaat niet. Ik ben letterlijk bij FC Twente opgegroeid en woonde op 25 minuten van het stadion. De relatie met de club is altijd prima geweest. Ik ben benieuwd hoe de Twente-fans mij zullen begroeten. Ik denk niet dat ze gaan lachen als ik er eentje inprik, maar daar moet ik als professional boven staan. Ik ben nu speler van NEC.'

Collins John met Mario Been, Ramon Zomer en Rachid Bouaouzan.

FC Twente heeft de afgelopen vijf jaar enorme stappen gemaakt.
'Dat heb ik van binnenuit meegekregen. Ik heb regelmatig contact met Karim El Ahmadi en wist dus precies wat er speelde. Leuk om te zien dat iemand waarmee je in de Cl bent begonnen het zo goed doet. El Ahmadi's transfer naar Feyenoord is meer dan verdiend. Voor mijn twee broertjes (de zestienjarige Ola en achttienjarige
Paddy, red.) wordt het zaterdag ook een speciale wedstrijd. Zij spelen beiden in de jeugdopleiding van FC Twente en hebben altijd erg naar mij opgekeken.'

Wanneer wist je dat je naar NEC ging?
'Twee dagen voor het sluiten van de transfer¬markt kreeg ik een telefoontje van Romeo Zondervan, die voor het bureau RZVoetbalservices werkt als sportsmanager. Of ik interesse had in NEC. Leek me een mooie club. Ik heb meteen het vliegtuig naar gepakt om een gesprek aan te gaan met trainer Mario Been. Voordat ik definitief ja zou zeggen, wilde ik eerst weten wat NEC precies met mij van plan was. Het verhaal klonk bijzonder goed. Been ziet in mij een balvaste spits die ook op de counter kan spelen.'

Was er ook interesse vanuit andere hoek?
'Aanbiedingen genoeg. Ik kon naar diverse clubs in Engeland én Nederland. Of Feyenoord daar ook bij zat? Dat vind ik niet niet relevant, het heeft geen zin aan te halen welke clubs wel en geen interesse toonden. Ik doe bewust een stap terug. Ik wil weer lekker voetballen en doelpunten maken. Het scoren heb ik het afgelopen seizoen gemist. Slecht voor mijn humeur. Als ik een paar weken droog sta, kan ik behoorlijk gefrustreerd raken.'

Mario Been heeft de reputatie voetballers beter te maken. Heeft dat meegespeeld in je keuze voor NEC?
'Ook. Zijn aanwezigheid is een van de redenen. Wat NEC voor had op andere clubs is de samenstelling van de selectie. Ik ken Ramon Zomer, Bas Sibum en Patrick Pothuizen uit mijn periode bij FC Twente en Mark van den Boogaart, Mark Otten en Rachid Bouaouzan heb ik meegemaakt bij Jong Oranje. Al die bekende gezichten maken de overstap naar Nijmegen een stuk gemakkelijker. Een grote bonus van mijn komst naar Nederland is dat ik weer dicht bij mijn familie ben. Ik heb mijn broertjes, zusje en moeder vijf jaar moeten missen en vooral in moeilijke omstandigheden breekt dat je op. Het is dat mijn moeder net is verhuisd naar Wierden, maar anders was ik waarschijnlijk weer bij haar ingetrokken.'

Collins John en Tim Janssen

Hoe kijk je terug op bijna vijf jaar Fulham?
'Ik heb absoluut geen spijt van de keuze die ik toen heb gemaakt. Voordat ik naar Fulham ging heb ik heel lang met Edwin van der Sar gesproken. Hij heeft me verteld wat ik kon verwachten en wat er allemaal van me gevraagd werd. Zijn aanwezigheid in Londen was voor mij van vitaal belang. Ik kwam geregeld bij hem over de vloer en heb ontzettend veel van hem geleerd. Ook als mens heeft hij me vooruit geholpen. Edwin is een topman. Met zijn vertrek naar Manchester United in 2005 had ik het ook heel zwaar. Een van de moeilijkste momenten in mijn periode bij Fulham. Zonder zijn steun had het misschien niet gered in Engeland. Hij is samen met Romeo Zondervan een van de belangrijkste mensen in mijn carrière.'

Vind je dat je geslaagd bent in de Premier League?
Ik ben zeker niet mislukt. De mooiste herinneringen bewaar ik aan het seizoen 2005/06. Ik maakte dat jaar elf goals in 35 competitieduels ik stond op de topscorerlijst tussen mannen als Didier Drogba, Robbie Keane en Mido. Dat is gewoon top. Echt kicken. Bovendien scoorde ik in datzelfde jaar tegen Liverpool, Manchester United én Chelsea. Weinig spitsen kunnen me dat nazeggen. De laatste twee seizoenen ging het wat minder. Om de top te bereiken moet je ook een beetje geluk hebben. Chris
Coleman haalde mij in 2004 naar Engeland, maar werd in 2007 ontslagen. Roy Hodgson, de huidige manager van Fulham, is een heel goede trainer, maar niet voor mij. Ik raakte geblesseerd toen hij in december werd aangesteld en verdween uit beeld. Zo gaat dat. Tijd om te gaan.'

Je verlaat de meest opwindende competitie van de wereld.
De Premier League is een begrip geworden, Manchester City dat op de laatste dag voor het verstrijken van de transferdeadline veertig miljoen euro betaalt voor Robinho. Waanzin! Je weet op zo'n laatste dag niet wat je ziet. Spanje en Italië kunnen al jaren niet meer tippen aan het Engelse voetbal en het gat lijkt alleen maar groter te worden.'

FC Twente, Fulham, Oranje, Jong Oranje. Je hebt al een heel voetballeven achter de rug. Beschouw je jezelf nog steeds als talent?
Hoe lang kun je iemand een talent noemen? Nee, ik denk dat die tijd wel heb gehad. Ik weet dat mensen verbaasd kijken als ik zeg dat ik in oktober 23 word. Ik lijk ouder dan ik ben. Zelf vergeet ik af en toe ook dat ik pas begin twintig ben. Tijdens een van mijn eerste trainingen bij NEC deden we een rondootje en moesten de jongste en de oudste in het midden. Iedereen bleef mij maar aanstaren. Waarom kijken jullie naar mij?, riep ik. Bleek ik de jongste.'

Je zegt met NEC bewust een stap terug te doen. Hoe zie jij je toekomst voor ogen?
'Geen idee. Ik heb mezelf geen doelen gesteld. Ik wil het plezier in het spelletje terugvinden en kijk aan het eind van het seizoen wel hoe ik ervoor sta.'
Dat slecht spelen nmogelijk is lijk mij ook wel ja, als je niet meedoet. Beetje oud intervieuw, maargoed...
Daarbij had hij toch niet meegedaan, want hij heeft een conditionele achterstand op de rest van de groep.

Ramona

Bericht door Ramona » do sep 11, 2008 8:28 pm

...daarbij...licht geblesseerd ook...

Leuk stukje... :666.gif:

"NEC speelt Europees, is stabieler dan Vitesse"
don. 11 september 2008

Het volgende interview kwamen wij tegen op Twentesport.com.

FC Twente is de club die hem opleidde, is de club waar zijn hart vol van is, maar als je lang op de bank zit, moet je wat anders. Ramon Zomer is sinds enkele weken NEC'er en hij voelt er zich goed bij. 'Het is een goede gezellige club. Ik ben goed opgevangen en heb het er nu al naar mijn zin', zegt hij. Gisteren kreeg de 25-jarige Daarlervener de sleutels van een appartementje in Nijmegen, waar hij een dag of vier, vijf per week wil verblijven.

Waarom is het NEC geworden?
Zomer: 'We waren met Vitesse bezig, kwamen er niet uit, waarna ineens NEC erbij kwam. Die club speelt Europees, is stabieler dan Vitesse en mijn ploeggenoten Youssouf Hersi, Romano Denneboom en Robbie Wielaert die ook bij NEC gevoetbald hebben, waren er ook positief over. Ik heb ook nog contact gehad met Bas Sibum die er nu speelt. Iedereen kon het me aanraden. Dus koos ik voor NEC.'

Afbeelding
Ramon Zomer in gesprek met Van Beukering

Waarom heb je niet geprobeerd voor een basisplaats te vechten bij je eigen club?
'Dat heb ik meer dan een jaar gedaan. Ik moet mij erbij neerleggen dat een basisplaats er niet in zit, bij Fred Rutten lukte het niet en bij deze trainer niet. De situatie is op het laatst nog wel veranderd door het vertrek van Wilkshire en de schorsing van Rajkovic, maar ik merkte dat ik geen eerste keus meer ben. Het is vechten tegen de bierkaai. Ik had het bij Twente enorm naar mijn zin, ben tweeëneenhalf jaar basisspeler geweest. Dat was leuk, maar ik wil ook nu op een hoog niveau spelen en dat zat er bij FC Twente niet meer in.'

Het ging, zoals je al zei, een tijdlang heel goed met jou bij Twente en vervolgens heb je een vaste plaats op de reservebank.
'Het eerste jaar onder Fred Rutten heb ik nog dertig wedstrijden gespeeld. De laatste vier liepen minder goed. In de play-offs kwam Edson Braafheid op die positie en hij deed het heel goed. In het volgende seizoen begon hij weer met Braafheid. Dat bleef zo. Er waren in de volgende periode heel weinig schorsingen en blessures en zo raakte ik verzeild op de bank. Rutten zei: ik moet keuzes maken en dat hij toen niet voor mij koos, was terecht. Ik speelde even niet goed, dat was niet mijn gebruikelijke niveau. Edson deed het goed en bleef staan. Dat is voetbal.'

Proef je al verschil tussen FC Twente en NEC?
'Ja, Twente heeft de laatste jaren veel stappen gemaakt. De club is heel professioneel geworden, zit dichtbij de top. NEC is qua club gezelliger, losser, het clubgevoel heerst er erg en er wordt heel goed getraind. Been zit er kort op. Dat is goed.'

Je bent bij NEC en toch voetbal je mee in de eerste officiële wedstrijd in de Grolsch Veste. Zaterdag FC Twente-NEC, duels tussen twee oude bekenden, Kufo en Zomer.
'Ik ken hem goed, maar hij mij ook. Dat kunnen leuke duelletjes worden. We hebben op de training vaak tegenover elkaar gestaan. Tja, ik ben er twee weken weg en speel tegen mijn oude club en jongens die ik allemaal goed ken in het nieuwe stadion. Ja, dat is heel leuk allemaal. Ik heb eigenlijk nog nauwelijks het gevoel dat ik weg ben.'

Afbeelding
Ramon Zomer tijdens zijn eerste training bij NEC.

Bron: http://www.detrouwehonden.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » vr sep 12, 2008 7:00 am

John richt zich op Dinamo Boekarest
Door: William | Gepubliceerd: Gisteren 22:13

Collins John moet het competitieduel met FC Twente definitief aan zich voorbij laten gaan. De spits van NEC kampt met een lichte kuitblessure en wil geen enkel risico nemen.

De aanvaller, die NEC dit seizoen huurt van Fulham, heeft bovendien lichte klachten aan zijn knie. Desondanks is John voor het UEFA Cup-duel met Dinamo Boekarest van volgende week donderdag vrijwel zeker inzetbaar.

Behalve John moet coach Mario Been het tegen FC Twente eveneens doen zonder Rutger Worm. De aanvaller is voor één duel geschorst nadat hij twee weken geleden tegen De Graafschap een tweede gele kaart kreeg voor het uittrekken van zijn shirt tijdens het vieren van een doelpunt.

Bron: Voetbalprimeur.nl
Geknipt en geplakt van: http://www.forzanec.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » vr sep 12, 2008 7:10 am

WEDSTRIJD: FC Twente - N.E.C.

Competitie Eredivisie
Datum 13 september 2008
Aanvang 19:45 uur
Locatie Grolsch Veste
Plaats Enschede
Scheidsrechter P. Vink
Assistent 1 A. Inia
Assistent 2 N. Siebert

GESCHIEDENIS

Aantal ontmoetingen 36
Winst N.E.C. 7
Gelijk 6
Verlies N.E.C. 23
Doelsaldo 71-33

Grootste overwinning 2-5, Eredivisie, 12-03-2004
Grootste nederlaag 5-0, Eredivisie, 01-12-1990
Laatste overwinning 1-2, KNVB Beker, 27-09-2007
Laatste nederlaag 3-0, Eredivisie, 23-09-2007
Laatste 5 ontmoetingen W-V-V-V-W

VOORBESCHOUWING

N.E.C. op openingsfeestje Grolsch Veste

N.E.C. geschorst: Rutger Worm
N.E.C. geblesseerd: info volgt later
N.E.C. wedstrijdselectie: wordt vrijdagmiddag bekendgemaakt.

Zaterdagavond staat voor N.E.C. de tweede competitiewedstrijd van het seizoen op het programma. De ploeg van trainer Mario Been reist af naar Enschede voor de ontmoeting tegen FC Twente in de Grolsch Veste. Dat stadion wordt zaterdag heropend na een grootscheepse verbouwing waarbij de capaciteit is uitgebreid naar 24.000 plaatsen.

FC Twente speelde vorig seizoen een uitstekend seizoen wat uiteindelijk leidde tot de 3e plaats in de Eredivisie en plaatsing voor de voorronde van de Champions League. Daarin werd twee keer verloren van Arsenal waardoor de Tukkers net als N.E.C. deelnemen aan het UEFA Cup toernooi. Daarin is het Franse Stade Rennes de tegenstander. De selectie van Twente heeft behoorlijk wat mutaties ondergaan. Steve McLaren volgde Fred Rutten op als trainer en in Tioté, Janssen, Rajkovic, Perez en Stam werden bekende namen gecontracteerd. Daartegenover staat het vertrek van o.a. Engelaar, Wilkshire en El Ahmadi. Daarmee beschikt FC Twente ook dit seizoen weer over een uitstekende spelersgroep die opnieuw in staat moet worden geacht om mee te strijden om een plaats direct onder de traditionele topclubs. Dit seizoen begon FC Twente met een 1-1 gelijkspel bij Roda JC.

Ook Ramon Zomer verliet FC Twente en komt nu uit voor N.E.C. Zomer is één van een aantal spelers die zaterdagavond oude bekenden zullen tegenkomen. Bij N.E.C. hebben naast Zomer ook Collins John, Patrick Pothuizen en Bas Sibum een verleden in Enschede. Aan de andere kant hebben Robbie Wielaert, Youssouf Hersi en Romano Denneboom een Nijmeegs verleden.

N.E.C. begon het seizoen 2008-2009 twee weken geleden met een 2-0 zege op De Graafschap. Op dat moment was de selectie verre van compleet. In de laatste dagen van de transferperiode begroette Mario Been Ramon Zomer, Collins John en Rachid Bouaouzan en werd afscheid genomen van Jonas Olsson. Al met al heeft de selectie van N.E.C. flink wat mutaties ondergaan maar ziet het plaatje er uiteindelijk goed uit en is Been tevreden met zijn vernieuwde spelersgroep.

Het is afwachten wat Been zaterdagavond van plan is . Zal hij de succesvolle formatie van twee weken geleden laten staan, of zal hij meteen één of meer van de nieuwe aanwinsten laten debuteren. In ieder geval is Rutger Worm, die toen als invaller de openingstreffer scoorde er wegens een schorsing niet bij. We zullen het allemaal gaan zien op zaterdag om 19:45 uur!

Door: Frans Ariaans
Bron: http://www.nec-nijmegen.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » vr sep 12, 2008 2:15 pm

Zomer wel, John niet tegen Twente
Door: William | Gepubliceerd: Vandaag 13:51

Ramon Zomer speelt in zijn eerste wedstrijd voor NEC tegen zijn eigenlijke club, FC Twente.

De linksbenige verdediger start in het centrum naast aanvoerder Peter Wisgerhof. Dat gaat ten koste van Mark Otten. De jonge Nijmegenaar scoorde tegen De Graafschap nog de 2-0. Rutger Worm, de andere doeluntenmaker twee weken geleden, is geschorst. Collins John (kuit overbelast) en Tim Janssen (lies) zijn geblesseerd. Ook Rachid Bouaouzan debuteert voor NEC.

Opstelling: Babos; Dani, Wisgerhof, Zomer, El Akchaoui; Sibum, Radomski, Schöne; Bouaouzan, v.Beukering,Davids.

Bron: Omroep Gelderland
Vreemde gewaarwording voor Zomer
Door: William | Gepubliceerd: Vandaag 13:48

Ramon Zomer zegt al wel geacclematiseerd te zijn in Nijmegen. Maar dat zijn eerste wedstrijd juist tegen 'zijn' FC Twente is, is wel heel bijzonder.

''Ik heb dertien jaar bij FC Twente gespeeld'', zegt de Tukker. Ik heb nog een rondleiding gehad door het nieuwe satdion. Het is heel mooi geworden. Het is gewelidig om daar straks in te mogen spelen. Ook in het shirt van NEC. Al zal dat best gek zijn.''

De doelstelling van Zomer is niet ander dan anders in Enschede. ''Ik ben tevreden als we winnen met NEC. En als ik kan scoren doe ik dat natuurlijk.''

Bron: Omroep Gelderland

Ramona

Bericht door Ramona » za sep 13, 2008 7:00 am

Been hakt eerste moeilijke knoop door
Door: Jeroen | Gepubliceerd: Gisteren 22:05

Met lichte bewondering zag Mario Been vrijdagmorgen zijn aanvallers vol overgave aan het werk bij het afronden. De ene goal was nog fraaier dan de andere. Maar toen de ballen zijn keepers werkelijk om de oren vlogen, 'greep' de NEC-trainer even in.

''Niet álles erin jongens. Bewaar wat voor morgen,'' riep Been jolig. Zaterdag wacht zijn ploeg de zware uitbeurt bij FC Twente, dat voor het eerst de vernieuwde 'Grolsch Veste' zal bespelen.

''Een lastige wedstrijd, maar we reizen met veel vertrouwen af'', zei Been, die zijn eerste moeilijke beslissing van dit seizoen al had moeten nemen. Ramon Zomer speelt voor Mark Otten, die twee weken geleden nog een sterke rentree tegen De Graafschap gemaakt had.

In de kleedkamer had hij zijn selectie al voorbereid op de keuzes die hij deze competitie zal moeten maken. ''Ze ontlopen elkaar niet veel. Maar ik kan er maar elf opstellen. Daarom zullen er altijd spelers ontevreden zijn. Mark heeft het tegen De Graafschap goed gedaan, maar zit nog niet op het niveau van vóór de blessure. Dat zie je soms in zijn duelkracht. Zomer is verdedigend en aanvallend kopsterk. Daar hebben we er na het vertrek van Jonas niet veel van. En hij is een linkspoot. In het centrum speel ik graag met een linkspoot en een rechtspoot.''

Voor Mark Otten was de pil bitter. ''Vorige week vrijdag zag ik het al aankomen. Kreeg Ramon het rode hesje. Donderdag wist ik het zeker. Stond zijn naam op het bord. De trainer zal zijn redenen hebben, maar ik ben het er absoluut niet mee eens.''

Van een gesprek met Been was het niet gekomen. ''Als hij iets wil uitleggen, hoor ik het wel. Ik ga er niet om vragen. Ik stel mijn ego niet boven de groep. Zo werkt dat niet. De trainer beslist en dat heb ik te accepteren. Het seizoen is lang. Onze selectie breed. Er zullen nog wel vaker potentiële basisspelers op de bank terecht komen.''

NEC mist zaterdag drie man. Rutger Worm is na zijn rode kaart tegen De Graafschap geschorst, Collins John en Tim Janssen zijn licht geblesseerd. Bij FC Twente is iedereen fit. Alleen Arnautovic komt terug van een liesblessure en lijkt op de bank te beginnen.

Bron: De Gelderlander
Held van Daarlerveen gaat op avontuur in Nijmegen
zat. 13 september 2008

Vandaag in de Gelderlander.

Ramon Zomer maakt vanavond debuut bij NEC tegen FC Twente.

Om van zijn nieuwe woning in de Nijmeegse volkswijk Wolfskuil naar het Goffertstadion te komen, gebruikt Ramon Zomer (25) nog even de TomTom. Zijn weg bij NEC heeft hij al gevonden. Vanavond start de huurling in de basis. Uitgerekend tegen zijn werk­gever FC Twente. „ Mijn zevende competitiewed­strijd van 2008”, geeft de verdedi­ger aan dat hij dit jaar nog niet met gouden letters in zijn plak­boek heeft bijgeschreven. De sei­zoenen daarvoor gebeurde dat wel. Zomer had zijn plek gevon­den in het centrum van de verdedi­ging en pakte als international bij Jong Oranje in 2006 in Portugal ook nog de Europese titel.

„In die periode kon ik een stap ma­ken. Heerenveen had belangstel­ling. Een paar clubs in Duitsland. Dat laatste was vooral financieel aantrekkelijk. Maar ik heb het niet gedaan. Had alles met mijn karak­ter te maken. Ik was nogal behou­dend.”

Die eigenschap heeft hij afge­schud. „ Omdat ik in de voorberei­ding op dit seizoen al snel in de ga­ten kreeg, dat ook de nieuwe trai­ner, Steve McClaren, mij geen ba­sisplaats zou geven”, zegt Zomer. En een seizoen als het vorige wil­de hij niet meer meemaken. „Ik zat de eerste tien, vijftien wedstrij­den op de bank. Net als de laatste wedstrijd van het seizoen daar­voor. Toen voelde ik het wel een beetje aankomen. Ik draaide wat minder. Wist ik zelf ook wel. En mijn concurrent, Edson Braafheid, deed het juist goed. Ik kon erop wachten.”

Omdat Fred Rutten ook daarna nauwelijks nog een beroep op zijn verdediger deed, speelde Zomer zijn wedstrijden vooral met Jong FC Twente, dat wel kampioen in de eredivisie werd. „Leuk hoor, maar ik voetbal niet om in het twee­de kampioen te worden”, klinkt het beslist.

De afgelopen maanden werden de geruchten steeds sterker dat Zo­mer aan vitesse verhuurd zou wor­den. „Maar de clubs kwamen er niet uit. Ik wist dat NEC ook be­langstelling had. Toen Jonas Ols­son verkocht was, werd dat con­creet. NEC vond ik interessant. De ploeg speelt in de UEFA Cup en ik hoorde louter positieve verhalen van jongens als Pothuizen, Sibum, Wielaert, Denneboom en Hersi.”

En nu is het dan zo ver. Dertien jaar nadat hij voor het eerst als C-junior het rode shirt van FC Twente over zijn schouders liet glij­den, ligt er nu een andere tenue voor hem klaar. „Een vreemd ge­voel”, bekent hij eerlijk. „Maar te­gelijkertijd ook heel leuk. Vooral omdat de eerste wedstrijd in En­schede tegen FC Twente is. Dat maakt het wel heel speciaal.”

Nerveus wordt hij er niet van. „Toen ik 23 was haalde ik het ni­veau zonder problemen. Ik ben nu 25. Dat gaat me gewoon weer luk­ken. Daar ben ik niet bang voor.”

Voor het eerst van zijn leven woont Zomer een aantal dagen per week buiten Daarlerveen. Een dorp in Twente met 1500 inwo­ners, een voetbalclub, een café en twee kerken. „ Ook toen ik bij FC Twente speelde ben ik er altijd ge­bleven. Mijn ouders wonen er nog steeds. Mijn familie, mijn vrien­den. Ik ken de meeste mensen uit het dorp. En mijn appartementje heb ik aangehouden. Op tien me­ter van 't Vossenhol. Het enige café.”

De eigenaar is een vriend van hem. „In 2006, toen we met Jong Oranje Europees kampioen waren geworden, stonden stamgasten me op te wachten aan de rand van het dorp. Ging ik op de platte kar naar 't Vossenhol. Daar hebben we een enorm feest gehad.”

Als enig kind groeide hij er op en leerde van het dorp te houden. „ Het is er altijd gezellig. Neem de buurvrouw van mijn ouders. Die is in de zeventig. Twee van hun kinderen wonen nog steeds thuis. Die zijn rond de veertig. Ik kom er graag. Ik ken ze zo goed.”

Als het even kan wipt hij ook aan bij zijn oude voetbalclub, vv Daar­lerveen. Hij voetbalde er tot de C-junioren toen scouts van FC Twente hem ontdekten. Maar de club heeft het moeilijk. „ Ze heb­ben geen eerste elftal meer. Dat zat er aan te komen. Vorig jaar stonden er achterin al drie spelers die samen 150 jaar waren.” Nooit meer dus de derby Daarlerveen ­Daarle. Of Daarlerveen tegen Vroomhoopse Boys. „Weinig voet­bal en heel hard werken. Ik mocht het graag zien”, grijnst Zomer.

Hoewel hij in de lease-auto van FC Twente blijft rijden, koopt de huurling van NEC deze week ook nog een fiets. „Even kijken hoe de wegen zijn. Iets meer ontdekken dan de route van huis naar sta­dion”, zegt Zomer. Nog even en de TomTom kan de prullenbak in.

Geknipt en geplakt van: http://www.detrouwehonden.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » za sep 13, 2008 8:51 pm

:cheer.gif:

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » za sep 13, 2008 9:11 pm

Jullie hadden meer verdiend Ramoon! Maar wel mooi dat ze in iedergeval nog een puntje mee pakken!

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » za sep 13, 2008 10:57 pm

Op basis van de gehele wedstrijd vind ik het een terechte uitslag hoor... De eerste helft was NEC niet om aan te zien. Maar ik ben blij met een punt... zeker

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » za sep 13, 2008 11:31 pm

banjavi schreef:Op basis van de gehele wedstrijd vind ik het een terechte uitslag hoor... De eerste helft was NEC niet om aan te zien. Maar ik ben blij met een punt... zeker
Twente was anders niks beter, constant balverlies en helemaal geen enkel moment voetbal. Totaal een andere ploeg in vergelijking met de afgelopen 2 jaar!

Ramona

Bericht door Ramona » zo sep 14, 2008 6:33 am

Thnx, ZSoG! :biggthumpup.gif:

1e helft was voor Twente, 2e voor NEC...gaaf...dat puntje mee terug naar huus... :headbang.gif:

Mooie tifoactie van de Tukkers... :worshippy.gif:

Afbeelding

En een verslagje bij...
Verdiend gelijkspel bij FC Twente

N.E.C. speelde zaterdagavond in Enschede met 1-1 gelijk tegen FC Twente. Dat was over de gehele wedstrijd gezien terecht, maar gezien de tweede helft en het aantal kansen had er voor N.E.C. wellicht meer ingezeten. De openingsgoal van Elia in de 28ste minuut kwam uit de lucht vallen na een individuele actie. De gelijknamer werd twee minuten voor tijd gemaakt door invaller Joël Tshibamba die zijn debuut maakte in de Eredivisie. Bij N.E.C. debuteerden verder Ramon Zomer en Rachid Bouaouzan.

FC Twente-N.E.C. betekende de ingebruikname van de Grolsch Veste, het fraai vernieuwde stadion in Enschede, dat met 23.550 toeschouwers zo goed als uitverkocht was. Aan N.E.C. de taak het openingsfeestje van de Tukkers te verstoren.

Bij N.E.C. debuteerden Rachid Bouaouzan en Twente-huurling Ramon Zomer in de basis. De andere nieuweling Collins John was er door een blessure nog niet bij. Bas Sibum keerde terug op het middenveld na een schorsing.

In het eerste deel van de wedstrijd was het de thuisploeg die het heft in handen had en moest N.E.C. zich beperken tot verdedigen. De grootste kans voor Twente kwam al na drie minuten en was voor Romano Denneboom, maar zijn schot ging net naast het doel van Babos.
N.E.C. kwam in de eerste helft nauwelijks aan aanvallen toe, alleen Lorenzo Davids was met een afstandschot dat met moeite gered werd door Boschker dichtbij. Toch werd ook Twente niet echt gevaarlijk voor de goal en kwam de openingstreffer min of meer uit de lucht vallen. Na slordig uitverdedigen kwam de bal voor de voeten van Elia, die twee N.E.C.’ers uitspeelde en vervolgens Babos verschalkte: 1-0.

In de tweede helft veranderde het beeld van de wedstrijd en was het N.E.C. dat dicteerde. De ploeg van Mario Been had meer balbezit en creeerde oo kansen. Een vrije trap van Jhonny van Beukering ging rakelings naast en een kopbal van Zomer na een vrije trap van El-Akchaoui ging net over. Een schot van Bouaouzan die naar binnentrok werd met moeite naast getikt door Boschker. In de slotfase kreeg N.E.C. toch de verdiende beloning. Een verre uittrap van Babos werd met het hoofd verlengd door Van Beukering op Sibum. Die omspeelde Boschker en legde de bal terug op Joel Tshibamba die beheerst afrondde: 1-1. Tshibamba was amper een minuut daarvoor in het veld gekomen voor Arek Radomski. Daarvoor was ook Saidi Ntibazonkiza nog in de ploeg gekomen in plaats van Lasse Schöne. Zo bleek Mario Been opnieuw over een uitstekend wisselinzicht te beschikken. Twee weken geleden was het invaller Rutger Worm die de ban brak in de wedstrijd tegen De Graafschap (2-0 winst).

Met vier punten uit twee wedstrijden is N.E.C. de competitie goed begonnen. FC Twente, dat zich vorig seizoen nog via de play-offs verzekerde van een plaats in de voorronde van de Champions League, moet vooralsnog genoegen nemen met twee gelijke spelen.

Aanstaande donderdag speelt N.E.C. in eigen huis de UEFA Cup wedstrijd tegen Dinamo Boekarest, waarna zondag de uitwedstrijd tegen SC Heerenveen volgt.

Door: Frans Ariaans

Afbeelding

De Pers: FC Twente-NEC
zat. 13 september 2008

Remise voor FC Twente in vernieuwd stadion
FCUpdate

FC Twente heeft van de eerste wedstrijd in het vernieuwde stadion geen voetbalfestijn kunnen maken. In een volgepakt De Grolsch Veste Enschede gaf de ploeg van trainer Steve McClaren zaterdagavond in de slotfase de zege tegen NEC weg: 1-1.

Invaller Joël Tshibamba bedierf met de late gelijkmaker het openingsfeest. McClaren stapte dan ook ontevreden het veld af. Met de ontmoeting tegen Stade Rennes in de UEFA-beker voor de boeg had een zege tegen een goede ploeg als NEC toch vertrouwen gegeven.

Trainer Mario Been van de Nijmegenaren moet zich in de voorbereiding op het Europese avontuur tegen Dinamo Boekarest vooral zorgen maken om zijn aanval. Rachid Bouaouzan en Jhonny van Beukering bleven tegen FC Twente onzichtbaar. Alleen het onverwacht nog behaalde punt moet Been tevreden kunnen stemmen.

De thuisploeg begon het duel tegen NEC furieus en dat resulteerde al na drie minuten in een grote kans voor Romano Denneboom. De aanvaller schoot de bal na voorbereidend werk van Blaise N'Kufo naast. Het bleef het enige wapenfeit van de grillige aanvaller voor rust.

Na een kwartier ebde de aanvalsdrift van FC Twente weg en kwam er meer evenwicht in de wedstrijd. Beide ploegen leden echer veel balverlies op het middenveld. Alleen de bij FC Twente debuterende Kenneth Perez deed daar geregeld wat goeds met de bal.

In de 28e minuut kwam FC Twente toch op voorsprong door Eljero Elia, die besloot eens zelf op avontuur te gaan: 1-0. Verder kwam NEC niet meer in de problemen. Aanvallend bleef het bij de Nijmegenaren onder de maat. Kansen waren er niet. In de tweede helft bleef het matig. FC Twente leek de zege binnen te slepen, maar daar dacht Tshibamba in de slotfase anders over.

NEC bederft het feestje van FC Twente
VI

FC Twente leek de feestelijke opening van de vernieuwde Grolsch Veste te kunnen vieren met een zege tegen NEC. De gasten uit Nijmegen werkten echter niet mee en forceerden kort voor het einde van de wedstrijd een gelijkspel: 1-1.

Joël Tshibamba was de gevierde man bij NEC. De negentienjarige aanvaller maakte als invaller zijn debuut en scoorde drie minuten na zijn entree. Bas Sibum had een groot aandeel in de treffer. Hij had doelman Sander Boschker omspeeld en de bal keurig teruggetrokken op Tshibamba.

Met de gelijkmaker kreeg de avond in Enschede een verrassende wending, want Twente leek lange tijd op weg naar een overwinning. Met een fraaie individuele actie had Eljero Elia de thuisclub op een 1-0 voorsprong gezet. Hoewel Twente weinig indruk maakte leek dat doelpunt voldoende voor drie punten.

NEC probeerde het wel, maar kwam niet verder dan een paar halve kansen. Rachid Bouaouzan was gevaarlijk met afstandschoten, maar uitgespeelde kansen kregen de gasten niet. Totdat Sibum ontsnapte en Tshibamba bediende.

Met vier punten uit twee wedstrijden is NEC de competitie goed begonnen. Twente, dat zich vorig seizoen nog via de play-offs verzekerde van een plaats in de voorronde van de Champions League, moet vooralsnog genoegen nemen met twee gelijke spelen.

NEC komt knap terug bij Twente: 1-1
Omroep Gelderland

NEC heeft op de valreep de ongeslagen status van zeven maanden weten te behouden. Bij FC Twente werd met 1-1 gelijk gespeeld.

De thuisclub was duidelijk sterker en had direct een grote kans via N'Kufo. Davids een aardig schot namens NEC, maar Boschker redde. Elia bracht Twente na een knappe actie op 1-0.

NEC kon offensief weinig brengen tegen de uitermate degelijke Tukkers. Bas Sibum en Peter Wisgerhof waren de beste spelers aan Nijmeegse zijde. Vlak voor tijd kwam NEC terug via een counter. Sibum bediende invaller Joel Tshibamba, die tekende voor de 1-1.

Bron: http://www.detrouwehonden.nl

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo sep 14, 2008 9:46 am

Record van ongeslagen wedstrijden geëvenaard!
zat. 13 september 2008

Na de overwinning op De Graafschap konden we nog trots melden dat NEC tien (officiële) wedstrijden op rij gewonnen had, die reeks is vanavond helaas ten einde gekomen.

Het goede nieuws is echter wel dat NEC inmiddels het clubrecord van 17 achtereenvolgende wedstrijden ongeslagen (in het betaald voetbal) geëvenaard heeft. Na de ongelukkige nederlaag op 16 februari (inderdaad, bijna 7 maanden geleden) thuis tegen Excelsior (0-1) werd er niet meer verloren. Van de 17 wedstrijden werden er overigens liefst 15 gewonnen. Wat dat betreft kwam Twente natuurlijk hartstikke goed weg vanavond.

De reeks van zeventien:

24-02-2008 Heerenveen - NEC 2-3 competitie
02-03-2008 Feyenoord - NEC 1-3 competitie
08-03-2008 NEC - De Graafschap 3-1 competitie
16-03-2008 NEC - Sparta Rotterdam 4-2 competitie
23-03-2008 VVV Venlo - NEC 1-2 competitie
29-03-2008 NEC - PSV 0-0 competitie
04-04-2008 Roda JC - NEC 0-2 competitie
13-04-2008 NEC - Vitesse 1-0 competitie
20-04-2008 NAC Breda - NEC 1-3 competitie
01-05-2008 Roda JC - NEC 0-1 play offs
04-05-2008 NEC - Roda JC 2-0 play offs
08-05-2008 NEC - FC Groningen 1-0 play offs
11-05-2008 FC Groningen - NEC 1-3 play offs
15-05-2008 NEC - NAC Breda 6-0 play offs
18-05-2008 NAC Breda - NEC 0-1 play offs
30-08-2008 NEC - De Graafschap 2-0 competitie
30-08-2008 FC Twente - NEC 1-1 competitie

Het oorspronkelijke record stamt uit het seizoen 2000-2001. Ook toen bleef NEC zeventien wedstrijden ongeslagen, een reeks die begon vanaf de start van de competitie, al dient hierbij wel aangetekend te worden dat daar vijf bekerwedstrijden bij zaten.

Laten we hopen dat we er donderdag achttien van kunnen maken!
detrouwehonden.nl

Duke

Bericht door Duke » zo sep 14, 2008 10:21 am

Ook in de eerste helft vond ik NEC heel aardig meespelen, Twente overtuigde me absoluut niet. En je kunt zeggen wat je wilt van Bouaozan, maar ik denk dat NEC daar veel plezier aan gaat beleven dit seizoen.

Salvador Dali

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo sep 14, 2008 10:43 am

Duke schreef:Ook in de eerste helft vond ik NEC heel aardig meespelen, Twente overtuigde me absoluut niet. En je kunt zeggen wat je wilt van Bouaozan, maar ik denk dat NEC daar veel plezier aan gaat beleven dit seizoen.
Nou... misschien ben ik te kritisch hoor, maar ik vond NEC de eerste helft errug zwak... vooral Davids ... en de verdediging stond echt te slapen bij het doelpunt van Twente... dat had totaal niet gehoeven. De tweede helft waren ze inderdaad wat beter... maar ik heb betere wedstrijden gezien van ze.

Ramona

Bericht door Ramona » ma sep 15, 2008 7:50 am

Mee eens, Duke...ik heb dat gevoel ook; zal me benieuwen... Hij zegt veranderd te zijn...we zullen zien...

De Gelderlander van vandaag: FC Twente - NEC
maa. 15 september 2008

Been vindt weer de sleutel naar succes
Joël Tshibamba schiet NEC in slotfase naast FC Twente.

In zijn permanente zoektocht naar progressie heeft Mario Been NEC weer een stapje dichter bij de subtop gebracht. De Nijmeegse ploeg was zaterdaga­vond in Enschede over negentig minuten de evenknie van FC Twente en dankzij twee goede wis­sels werd die gelijkwaardigheid ook in een punt omgezet: 1- 1.

Niet alleen het elftal, ook Been zelf blijft zich ontwikkelen. Zijn coaching was in zijn eerste Nij­meegse seizoen wat onstuimig, waarbij hij nogal eens goochelde met systemen en opstellingen. Been is intussen echter gerijpt tot een coach die weloverwogen te werk gaat en zweert bij vaste for­maties en patronen. En als de wed­strijd vraagt om een tactische in­greep, dan maakt hij bijna voortdu­rend de juiste keuzes.

Bij de start van de competitie te­gen De Graafschap doorbrak hij de impasse met een slimme wis­sel. Dankzij Rutger Worm, een speler met veel diepgang, herover­de NEC het initiatief. Dat Worm de score opende, gaf Beens inter­ventie nog wat extra cachet. Ook tegen Twente beschikte Been over een gouden handje. Na de eer­ste helft, waarin de thuisclub via Eljero Elia terecht een voorsprong nam, was NEC in het tweede be­drijf heer en meester. De goed ge­organiseerde defensie van de thuisclub bleef echter redelijk op de been, al zorgde Rachid Bouaou­zan met een handvol rushes voor de nodige dreiging.

Pas het inbrengen van Saïdi Ntiba­zonkiza zorgde voor de omme­keer. Vleugelverdediger Edson Braafheid van FC Twente kon het allemaal niet meer belopen en het wachten was op de gelijkmaker. Met een tweede wissel zorgde Been ervoor dat het veldoverwicht inderdaad in een punt werd ver­taald. Hij verving een middenvel­der (Arek Radomski) door een extra spits ( Joël Tshibamba). Het was geen toeval dat de jonge Nij­megenaar vlak voor tijd de gelijk­maker voor zijn rekening nam. Een verre uittrap van Gábor Babos werd door Jhon van Beukering met het hoofd verlengd op de diep­gaande Bas Sibum. Die omspeelde doelman Sander Boschker en zag dat Tshibamba vrij stond: 1-1.

Met die late treffer kwam er een abrupt einde aan het feestje, waar­mee de aanhang van FC Twente de opening van het gemoderniseer­de stadion wilde vieren. De in­drukwekkende Grolsch Veste kan 24.000 toeschouwers herbergen, waardoor de club uit Enschede de komende jaren economisch en or­ganisatorisch kan doorgroeien. Al ziet het er naar uit dat de Tukkers dit seizoen in sportief opzicht wel even pas op de plaats zullen moe­ten maken; met het vertrek van Or­lando Engelaar en Karim El Ahma­di heeft Twente aan kwaliteit inge­boet. NEC zit voorlopig nog wel even vast aan zijn kleine behuizing. De uitbreiding van De Goffert komt er op zijn vroegst in 2010. Geluk­kig lijkt er sportief nog wel rek in te zitten bij de Nijmegenaren. Been zou ook niet anders willen.

Sibum vindt puntje NEC dikverdiend
Middenvelder roemt spelopvatting van zijn eigen ploeg.

Terwijl de minuten wegtikten en FC Twente steeds na­drukkelijker de vertragingstactiek hanteerde, twijfelde Bas Sibum (25) zaterdagavond geen moment over een goede afloop. „ Zolang de scheidsrechter nog niet voor het einde heeft gefloten, is er nog van alles mogelijk”, klonk het droogjes uit de mond van de middenvelder van NEC.

Luttele minuten voor het eindsig­naal werd die ‘tegeltjeswijsheid’ be­waarheid. Uitgerekend Sibum pik­te de doorkopbal van Jhon van Beukering op, ontweek de woest uitkomende Twente-doelman San­der Boschker en schoof de bal zo in de voeten bij invaller Joël Tshi­bamba die beheerst scoorde. „ Kwestie van elkaar iets gunnen”, beweerde de Drent die inderdaad ook voor eigen succes had kunnen gaan. „Maar het gaat om het resul­taat. En Joël is een echte spits. Die weet wel raad met dit soort kan­sen. Zo’n goal. Mooi voor hem. Staat hij gelijk op de topscorers­lijst.”

Dikverdiend, noemde Sibum de puntendeling (1-1) in de indruk­wekkende Grolsch Veste. „ Omdat wij bijna de hele tweede helft de bal hadden. We controleerden de wedstrijd. En dat in Enschede te­gen een ploeg waar iedereen toch al een tijdje vol lof over is. Vergis je ook niet in de manier waarop we het deden. Met alleraardigst voetbal, dacht ik zo.”

De Twentse voorsprong - na een half uur - was hem rauw op het dak gevallen. „ Onnodig,” bestem­pelde Sibum het doelpunt van El­jero Elia. „Het begint bij Rachid Bouaouzan, die een inspeelpass verkeerd behandelt. Dan krijgt Elia die bal ook nog eens gelukkig mee en rondt hij goed af. Ik vond het echt balen. Ook al omdat je weet dat FC Twente doorgaans weinig kansen weggeeft.”

Zijn coach Mario Been schetste in de rust een simpele, maar naar la­ter bleek effectieve speelwijze voor zijn ploeg. „Volgens hem was er niets aan de hand. Iets meer gas ge­ven. Ruimtes die er zouden ko­men, belopen. En het werkte. Om­dat we superfit zijn,” zei de voor­malige speler van FC Twente ( 2003- 2006) die zaterdagavond in de catacomben van het stadion ve­le handen van oude bekenden schudde. „Ik heb me hier ontzet­tend thuis gevoeld”, grijnsde hij nog maar eens voordat hij de spe­lersbus naar Nijmegen pakte.

Die werd bijna gemist door Ra­mon Zomer. De 25-jarige verdedi­ger was na afloop bijna niet weg te slaan uit het spelershome van de Grolsch Veste. „ Heel veel beken­den en te weinig tijd”, zei Zomer terwijl hij zich naar de wachtende spelersbus haastte om zijn eerste boete te voorkomen. In vogelvlucht nam hij de wed­strijd door. „Verdedigend bleef ik aardig op de been. Maar opbou­wend was het matig. N’Kufo beuk­te er een paar keer aardig op los. Hij wilde me na afloop ook geen hand geven. Volgens mij was hij niet zo blij,” lachte Zomer. Net voor hij precies op tijd de bus in­stapte.

Bouaouzan: slokje water en stukje energiereep
Aanvaller houdt zich ook op wedstrijddagen aan de ramadan.

Na een kwartier in de wedstrijd tussen FC Twente en NEC verscheen fysiotherapeut Mi­chel de Gruyter aan de zijlijn bij Rachid Bouaouzan. De aanvaller nam een slokje water en een aspe­rientje, zo leek het. Niet onlogisch als je in de Grolsch Veste moet spe­len, maar aan de merknaam lag het niet.

„Nee hoor,” lachte de huurling van Wigan Athletic. „Dat was een stukje energiereep. Volgens af­spraak. Het is ramadan, hè. Rond acht uur wordt het donker. Kan ik iets eten. Ik moest even iets vasts in de maag hebben. In de rust heb ik een banaan gegeten. Er zijn jon­gens die op een wedstrijddag ge­woon eten en drinken. Dat wil ik niet. Ik vast elke dag en ik voel me er goed bij.”

Met minder plezier keek hij terug op zijn eerste 45 minuten in het shirt van NEC. „ De eerste helft speelde ik een beetje zwak. Die goal van Twente. Dat begint na­tuurlijk bij mij. Ik kaats de bal ver­keerd terug, waardoor Ramon Zo­mer bij het uitverdedigen in de problemen kwam.” Na rust ontpopte Bouaouzan zich geleidelijk tot de gevaarlijkste aan­valler aan Nijmeegse kant. De aan­name, de bal verplaatsen met de voetzool, die versnelling op de eer­ste meters met de bal vastgelijmd aan de schoen. Het was er alle­maal weer. Zijn mooiste actie bewaarde de flankspeler voor het laatst.

Een kwartier voor tijd koos Bouaouzan de ruimte en haalde op de rand van het strafschopgebied uit voor een zekere gelijkmaker. Maar San­der Boschker redde op het nipper­tje. „Een goede redding van Boschker, maar die bal had er wel in gemoe­ten,” bleef Bouaouzan kritisch op zichzelf. Maar over zijn eerste avond op het hoogste niveau in Nederland was hij uiteindelijk dik­tevreden. „ Zo’n wedstrijd in een nieuw sta­dion met al dat thuispubliek dat enorm te keer gaat. Ik vond het heerlijk. Helemaal in de tweede helft. Toen wij steeds beter gingen spelen. Vond ik ons echt superieur aan FC Twente.”

Been stuurt vandaag negen spelers uit selectie mee met Jong NEC

In een drukke Europe­se week, donderdag speelt NEC de eerste wedstrijd in de UEFA Cup tegen Dinamo, zou je verwachten dat het belofteteam van NEC voor de competitiewedstrijd van van­daag tegen Jong Ajax het zonder spelers uit de selectie moet stellen. „Maar dat is niet zo”, zegt Wim Rip. De coach van de beloften, die zaterdag bij afwezigheid van assis­tent- trainer Ronnie de Groot ( op spionagereis naar Roemenië) in Enschede naast Mario Been op de bank zat, krijgt maar liefst negen spelers uit de selectie mee.

„ Je zou denken dat iedereen ge­spaard wordt. Maar Mario rede­neert anders. Stel dat hij tegen Di­namo Boekarest een van die ne­gen spelers nodig heeft. Dan brengt hij liever een jongen het veld in met een goede wedstrijd in de benen, dan iemand die het hele weekeinde heeft stilgelegen.” En dus brengt Rip vanavond een belofteteam het veld in dat in de ‘echte’ eredivisie niet zou mis­staan: Rein Baart; Mitchell Burg­zorg, Patrick Pothuizen, Mark Ot­ten, Joey Brock; Mark van den Boogaart, Dominique Kivuvu, Do­minique Scholten, Rutger Worm; Tim Janssen en Moestafa El- Kabir. „We zijn op oorlogssterkte”, wist Rip.

Perez is lovend over spel NEC na rust
Kenneth Perez, de Deen die op het laatste moment Ajax verruilde voor FC Twente, stak zaterdagavond zijn bewonde­ring voor NEC niet onder stoelen of banken. „Wij hanteerden te snel en te vaak de lange pass. Dan moet je vechten voor de tweede bal en die was steeds voor NEC. Zij domineerden de hele tweede helft. Maar dan nog blijft het zuur dat we de gelijkmaker in de laatste minuten moesten incasseren.”

Jan de Jonge geeft Lasse Schöne bloemen
Lasse Schöne was gistermiddag een opvallende gast op de Vijverberg. De Deense mid­denvelder, in de zomer verkocht aan NEC, werd op het veld gehul­digd omdat hij in de ogen van sup­porters vorig seizoen de beste spe­ler van De Graafschap was. Schö­ne kreeg de bloemen uit handen van Jan de Jonge, tot deze zomer trainer in Doetinchem. De Jonge is nu hoofdopleidingen bij SC Hee­renveen.

Ramona

Bericht door Ramona » di sep 16, 2008 6:45 am

Dinamo Boekarest: ’’Defensie NEC zwakke punt’’
Door: William | Gepubliceerd: Gisteren 11:28

De technische staf van Dinamo Boekarest denkt te weten waar men NEC donderdag kan pakken. De Roemenen zijn namelijk niet onder de indruk van de Nijmeegse defensie.

''De centrale defensie van NEC is hun zwakke punt'', zegt assistent-trainer Jean Vlãdoiu namens de Roemenen tegenover Omroep Gelderland. ''Die twee verdedigers zijn zwaar en traag. Eén tegen één en op snelheid moeten we het daar van ze kunnen winnen.'' Daarmee doelt hij waarschijnlijk op de verdedigers Peter Wisgerhof (foto) en Ramon Zomer.

De oefenmeester zag echter ook sterke punten. ''NEC past zich aan. Het team is goed georganiseerd. Ze zetten 90 minuten druk en de omschakeling als team is goed verzorgd. Dat doen ze zowel aanvallend als verdedigend.''

Hoofdtrainer Mircea Rednic heeft zelfs enige angst. ''Hun kracht zit in de standaard situaties. Ze hebben beangstigend goede koppers. Daar zullen we de komende dagen flink op studeren.''

Het is niet de eerste keer dat Dinamo een ploeg treft die over een sterke spelhervatting beschikt. ''Dat is al vaker ons probleem geweest. We verloren in de kwalificatie al van Benfica door spelhervattingen en dit jaar zijn al vaker punten verloren gegaan om dezelfde reden'', aldus Rednic.

Bron: Voetbalprimeur.nl
UEFA Cup selectie Dinamo Boekarest
Uitgegeven op 15 september 2008 22:40

Aanstaande donderdag speelt N.E.C. de eerste wedstrijd in de eerste ronde van het UEFA Cup toernooi tegen Dinamo Boekarest. Hieronder de Europese selectie van de Roemenen:

Doel:
1. Lobont Bogdan
12. Dolha Emilian
23. Matache Florin

Verdediging:
2. Diabate Zie
3. Pulhac Cristian
5. Izvoranu Silviu
6. Homei Sergiu
16. Blay George
18. Goian Lucian
24. Awoa Zoa
30. Tamas Gabriel
55. Cesar Julio Correia

Middenveld:
8. Bostina Gabriel
14. Mitea Nicolae
19. Campos Gualberto Reyes
20. Cristea Adrian
22. Torje Gabriel
25. Ropotan Adrian
26. Thiago Alberto Constancia
27. Ze Kalanga Baptista
29. Diakite Mourtala

Aanval:
9. Niculae Marius
10. Danciulescu Ionel
15. Bratu Florin
17. Cristea Andrei
21. Alexe Marius (Lista B)
28. Damaschin Mihai (Lista B)

Bron: http://www.nec-nijmegen.nl
Bijzonderheden en activiteiten rondom N.E.C. - Dinamo Boekarest
Uitgegeven op 15 september 2008 17:54

N.E.C. speelt donderdag een bijzondere wedstrijd en dat is ook te merken rondom de 90 minuten voetbal! U vindt hier een overzicht van de bijzonderheden en activiteiten die u vandaag gepresenteerd worden.

Geen wedstrijdbeelden op led-wall
Volgens UEFA regels mag de wedstrijd van donderdagavond niet ook direct weergegeven worden op het videoscherm. Tijdens de wedstrijd zal een klok getoond worden, kunt u de tussenstanden van andere te spelen wedstrijden volgen en kunt u natuurlijk meedoen met de SMS balk of stemmen op uw McDOS Man of the Match waarbij u bij deelname kans maakt op een MP3 speler van LG met 1 gigabyte geheugen beschikbaar gesteld door Leo van Schaijk / Osnabrugge en BELLNOVSKI SMS. Voorafgaand aan de wedstrijd en in de rust kunt u het geboden entertainment uiteraard wel in close-up volgen!

Geen alcohol bij N.E.C. - Dinamo Boekarest
Het UEFA reglement schrijft tevens voor dat alcohol in de publieke ruimtes en op de tribunes van het McDOS Goffertstadion verboden is.

Succeswens Europese Unie
Net als bij de thuiswedstrijd tegen het Poolse Wisla Krákow in 2003 wil de Europese Unie N.E.C. vandaag alle succes toewensen. Zij laten dit zien door 10 speciale ballen, allemaal gesigneerd door de voltallige selectie van N.E.C., het publiek in te laten schieten.

Afscheid N.E.C. spelers
In de rust van N.E.C. - Dinamo Boekarest zal N.E.C. nog officieel afscheid nemen van een ‘oude bekende’. AZ-speler Jeremain Lens is namelijk te gast en van hem wordt vanavond nog officieel afscheid genomen. Technisch Directeur Carlos Aalbers zal hem toespreken op het veld, waarna u uiteraard ook de kans krijgt om hem uit te zwaaien. Naast Jeremain Lens zijn tevens Brett Holman en Krisztian Vadocz uitgenodigd, hun komst is echter nog niet zeker. Dit zal dinsdag duidelijk worden.

Afbeelding
Jeremain Lens
FOTO: BROER VAN DEN BOOM

Jackpot latje trappen
Voorafgaand aan de wedstrijd, direct na de warming-up van beide teams, zult u op het videoscherm een Jackpot zien rollen. Komt uw vak, rij en stoelnummer hieruit naar voren, dan bent u tijdens de rust welkom op het heilige gras en kunt u uw traptechniek tonen. In totaal worden hier 3 N.E.C. supporters via de Jackpot voor geloot. Raakt u de lat vanaf 20,15 m vanaf de goal, dan wint u 2 VIP tickets voor een thuiswedstrijd van N.E.C. naar keuze!

Legio Noviomagum
Uiteraard heeft het team van Legio Noviomagum weer een fantastische sfeeractie voorbereid waar vele uren voorbereidingstijd is ingestoken. Vanaf deze plaats alvast heel veel succes gewenst aan alle medewerkers met de uitvoering hiervan. Ongetwijfeld wordt het wederom een actie waar N.E.C. trots op is!

Ramona

Bericht door Ramona » di sep 16, 2008 6:49 am

...en de voorbeschouwing...

N.E.C. - Dinamo Boekarest

Wedstrijdselectie: wordt woensdag bekendgemaakt.

Trainer Mario Been over N.E.C. - Dinamo Boekarest:

‘Toen Dinamo Boekarest 30 augustus uit de koker kwam, vond ik het, met alle respect voor Dinamo, wel de minst aansprekende tegenstander. Als je het vergelijkt met Galatassaray, Benfica, Everton of Racing Santander dan waren dat voor het publiek misschien leukere tegenstanders geweest. Ik realiseerde me ook meteen dat we waarschijnlijk wel meer kans hebben om tegen Dinamo Boekarest een ronde verder te komen. Wederom met alle respect hoor, want als ik hun erelijst bekijk dan spelen ze met grote regelmaat Europees en zijn ze al 18 keer kampioen van Roemenië geworden. We zijn meteen het internet opgedoken om aan wat meer informatie te komen. Daarnaast heb ik via mijn contacten bij de TV een aantal DVD’s van hun wedstrijden gekregen. Dat is heel erg waardevol en daar kun je veel mee in de voorbereiding.

Het weekend na de loting is Wim Rip meteen naar één van hun wedstrijden gaan kijken en afgelopen weekend ook Ron de Groot. Zij vertelden me onder andere dat het een zeer fysieke, stugge en lastige ploeg is. Er lopen wel een paar spelers waar je zeker voor uit moet kijken. Bijvoorbeeld Júlio César Santos Correia die toch een paar mooie clubs achter zijn naam heeft staan (Real Madrid, AC Milan en Benfica). Ze hebben ook 3 Roemeens internationals al moet je je afvragen hoeveel dat zegt want international ben je daar misschien al snel. Daarnaast staan natuurlijk Bogdan Lobont en Nicolae Mitea daar onder contract en die zijn uiteraard ook bekend bij ons.

Overigens heb ik me nadat de loting bekend was nog niet teveel gefocust op deze wedstrijd omdat we ook nog De Graafschap thuis en FC Twente uit op het programma hadden staan. Pas nadat we die wedstrijden af hadden gesloten, ben ik me meer gaan concentreren op de ontmoeting van donderdagavond. Ik verwacht een wedstrijd waarin Dinamo Boekarest gegroepeerd achter de bal zal spelen en via een counter zal proberen te scoren. Voor ons is het belangrijk om in elk geval geen goal tegen te krijgen. We hebben in deze wedstrijd natuurlijk het thuisvoordeel dus bij deze een oproep aan iedereen die in het McDOS Goffertstadion is: Jullie zijn onze 12e man en ongelooflijk belangrijk dus laat je horen!’

Ik zal me laten horen, Mario! :headbang.gif: :necsjaal.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » wo sep 17, 2008 5:57 am

Lobont "klaar voor gevecht met NEC"
din. 16 september 2008

Op de site van Omroep Gelderland:

In woord en gebaar lijkt Dinamo Boekarest klaar voor de UEFA Cup confrontatie met NEC.

"We zijn klaar voor het gevecht met NEC, zegt doelman Lobont op de Roemeense televisie. De ex-Ajacied belooft te vechten tot de laatste tel in Nijmegen. Aanvaller Bratu gaat nog een stap verder. "Deze ronde verliezen van NEC zou desastreus zijn. We willen ons kwalificeren voor de groepsfase."

De president van Dinamo doet ook een duit in het zakje. "We hebben op elke positie een betere speler. Dat moet het verschil maken. We willen winnen en geen goal weggeven", aldus Borcea.

Het lijkt erop dat de koude oorlog is begonnen....

Afbeelding
Hopelijk zien we Lobont donderdag ook zo in het net hangen!
Saïdi voor Schöne tegen Dinamo Boekarest
din. 16 september 2008

Mario Been kan donderdagavond in het UEFA Cup duel tegen Dinamo Boekarest beschikken over een vrijwel volledig fitte selectie. Alleen aanvaller Collins John is niet fit genoeg.

In tegenstelling tot de wedstrijd tegen FC Twente lijkt Lasse Schöne vanaf de bank te starten. Hij wordt vervangen door Saïdi Ntibazonkiza.

Mario Been op Omroep Gelderland: "Het is zo normaal als wat. Natuurlijk gaat het om een Europese wedstrijd en zal het zwaar worden, maar waarom zouden we het anders benaderen? De jongens moeten gewoon plezier maken en genieten van deze wedstrijd."

De laatdunkende teksten over NEC vanuit Boekarest zijn ook doorgekomen bij de trainer. "Gezien hun verleden begrijp ik het, want ze spelen ieder jaar Europees. Maar aan de andere kant denk ik dat ze nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen."

Volgens de scouts van Dinamo Boekarest wordt onze aanvoerder getypeerd als traag en zwaar. Wisgerhof: "Dit is alleen maar een mooie manier om me scherp te krijgen. Ik kan hun ongelijk bewijzen. Ik heb de laatste jaren wel laten zien dat ik niet zo langzaam ben.

Wisgerhof claimt geen favorietenrol voor NEC. "Wij zijn de underdog. Maar we zijn wel zeven maanden ongeslagen, dat bereik je niet zomaar. Ook in de Nederlandse competitie hebben we goed gespeeld tegen de topploegen."

Vermoedelijke opstelling:
Babos
Fernández - Wisgerhof - Zomer - El Akchaoui
Sibum - Radomski - Davids
Ntibazonkiza - van Beukering - Bouaouzan

Afbeelding
Saïdi in de basis tegen Dinamo Boekarest!

Laat ze maar een poepie ruiken; er wordt niks verwacht; dus zo'n afdroogpartij als bij PSV gisteren is conform verwachting...kan het alleen maar meevallen... :headbang.gif:

Ramona

Bericht door Ramona » wo sep 17, 2008 8:52 am

Wisgerhof gelooft in een stunt
woe. 17 september 2008

Wisgerhof gelooft in een stunt

Vijf jaar geleden was Peter Wisgerhof (28) - als enige van de huidige selectie - er bij toen NEC in de eerste ronde van de UEFA Cup werd uitgeschakeld door Wi­sla Krakow. Morgen tegen Di­namo Boekarest staat er hij er weer. Vol vertrouwen.

Hij kon een glimlach niet onderdrukken toen de sms- jes van Mario Been en Patrick Pothui­zen in zijn mobieltje opflitsten. De coach en routinier van NEC reageerden op de uitspraken van de assistent-trainer van Dinamo Boekarest, die in de Roemeense pers het centrale duo van de Nij­meegse tegenstander in de UEFA Cup ‘traag en zwaar’ had ge­noemd. „ De trainer deed er een ‘smiley’ bij. En Potje kon zijn lol natuurlijk ook niet op”, grijnst Peter Wisger­hof. „Hij doelt natuurlijk op Ra­mon Zomer, heb ik ze geant­woord.” En dan serieuzer: „ Ik oog natuurlijk ook niet zo snel. Zeker niet op de eerste meters. Maar als je eerlijk bent gaat dat op voor bijna alle centrale verdedigers in de wereld.”

Twee dagen voor de clash met de Roemenen zit de NEC-aanvoerder er ontspannen bij. De Wageninger knikt als we constateren dat hij de enige van deze selectie is die er vijf jaar geleden tegen Wisla Kra­kow toen NEC door de Polen roemloos werd uitgeschakeld in de eerste ronde ook bij was. „We verloren twee keer. Thuis ook nog eens met drie rode kaarten. Ik vond het een aparte ervaring. Ik weet nog dat Johan Neeskens in Krakow met ons allemaal een wan­deling door de stad maakte. En dat we groepen NEC- supporters tegen het lijf liepen. De beleving bij die mensen. Dat was toch anders dan anders.” Hij merkt dat het geloof onder de supporters groeit. „ Ze rekenen op een stuntje tegen Dinamo. En waarom niet. We zijn een echte ploeg. Dat kun je wel aan deze trai­ner overlaten. Eerlijk gezegd ben ik daar even bang voor geweest. "

Muslu, Jonas, Jeremain, Brett, Bob­son, Vadocz. Zes basisspelers weg. Dat is veel voor een elftal. Bijna niet op te vangen. Maar achterin en op het middenveld hebben we prima vervangers. Voorin hebben Saïdi, Joël en Bouaouzan mis­schien nog geen grote naam in de eredivisie, maar als die door­groeien en Collins John er ook bij komt, staat er gewoon weer een hele goede selectie.” Toch, weet hij, het vertrek van Jo­nas Olsson blijft een aderlating. „Missen is misschien een groot woord, maar ik vind het wel jam­mer dat hij er niet meer is. Jonas was mijn maatje in het centrum. We konden het ontzettend goed met elkaar vinden. Ook buiten het veld. We wisten alles van elkaar. Hij heeft vaak bij ons gegeten. We zijn ook bij hem in Zweden ge­weest. Irma, mijn vrouw, kan heel goed opschieten met zijn zus. Als zijn ouders in Nijmegen waren, hadden we altijd even contact.” Drie jaar verbleef Olsson in Nijme­gen. En elke keer kwam hij er weer achter dat het vooral druk was op de Nederlandse wegen. „Hadden we bij ons thuis in Wage­ningen een etentje, reed hij zon­der nadenken om vijf uur de A50 op. Belde hij dat het later werd. Sorry, maar ik zit weer in een file, klonk het dan. Daar kon hij maar niet aan wennen. Kennen ze niet in Zweden, hè. Files.” Over de toekomst van Olsson maakt Wisgerhof zich geen zor­gen. „Die slaagt in Engeland. Jonas is een winnaar. Engeland is zijn droom, al vond hij het toch nog moeilijk om dat contract te teke­nen, zei hij. Zo had hij het hier naar zijn zin.”

In die roerige trans­ferperiode stond de aanvoerder zelf ook in de belangstelling van andere clubs. „FC Twente wilde me hebben als Wielaert naar Ajax zou vertrekken. En FC Groningen was heel concreet. Daar kon ik voor vier jaar tekenen.” Maar Wisgerhof signeerde een nieuwe verbintenis bij NEC. Tot 2012. Dan is hij 33. „Ten eerste heb ik het hier naar mijn zin. En ik heb gekozen voor zekerheid. Thuis is er net een kleine geboren. We hebben een zoon! Jesse is drie maanden. Echt super! En dan krij­gen we ook nog een nieuw huis. In jaren dertig stijl. Hebben we he­lemaal zelf kunnen inrichten. Vooral Irma heeft daar oog voor. Volgende maand wordt het opgele­verd. Dat speelde dus ook alle­maal. Bij Groningen kon ik iets meer verdienen, maar bij NEC weet ik wat ik heb. Behoudend? Die houding heb ik van thuis mee­gekregen. Mijn ouders hebben een eigen zaak. Van hen heb ik geleerd alleen verantwoorde risico’s te ne­men.”

Zo zal NEC ook donderdag voor de dag komen. „We zullen die Roe­menen niet onderschatten. Al krijg ik de indruk dat zij juist zo­iets hebben van: NEC, dat winnen we wel. Gaat niet gebeuren. Dat lukt ploegen tegenwoordig niet zo gemakkelijk meer. PSV niet. Ajax niet. Feyenoord niet. Dat hebben we wel laten zien.” En de vorm van de tweede helft van die competitie, die keert terug, heeft hij gemerkt. „Tegen FC Twen­te waren we weer in staat om de ruimtes die er op het laatst lagen te belopen. De groep is weer super­fit. In de eerste wedstrijd tegen De Graafschap was dat ook al te zien. Ik hoorde van iemand dat Geert den Ouden tegen het einde ge­vraagd had wat voor pilletjes wij geslikt hadden. Ik bedoel maar. Op conditie worden we niet meer ge­klopt. En we kunnen nog aardig voetballen ook.”
Ron de Groot een stuk wijzer na spionagetrip in Roemenië
woe. 17 september 2008

Ron de Groot een stuk wijzer na spionagetrip in Roemenië
Rechterhand van Mario Been onder de indruk van Dinamo Boekarest.

Vrijdagochtend om half vijf stapte Ron de Groot in zijn auto, zondagavond om half tien parkeerde hij zijn vierwieler weer voor zijn huis. „Drie lange da­gen voor negentig minuten voet­bal”, lacht de rechterhand van Ma­rio Been. „Maar ik ben toch wel een stuk wijzer geworden.”

De assistent-trainer reisde het afge­lopen weekeinde naar Roemenië om Dinamo Boekarest aan het werk zien. Een trip met haken en ogen, aangezien NEC’s UEFA Cup- tegenstander moest voetbal­len in Vaslui, dicht tegen de grens van Moldavië. „Ik vloog vanaf Düs­seldorf. Na een tussenstop in We­nen landde ik om een uur of twee in Iasa. Vandaar was het nog een klein uur rijden naar Vaslui.”

Hoewel hij zich in een uithoek van Europa bevond, is Ron de Groot vol lof over de manier waar­op hij ontvangen en geholpen werd. „ Jan Bluijssen (manager ope­rations bij NEC, red.) was vorige week al in Boekarest geweest en had goede afspraken gemaakt met Dinamo. Toen ik aankwam op het vliegveld van Iasa stond er een auto met chauffeur klaar. Die bracht mij naar het hotel en de vol­gende dag ook naar het stadion van Vaslui. Was wel grappig. Om op de tribune te komen, moest ik het veld oversteken. Liep ik daar dwars door de warming-up van de twee elftallen heen.”

De Groot had niet veel tijd nodig om te constateren dat NEC in Di­namo een lastige opponent heeft getroffen. „In Nederland staat het Roemeense voetbal niet erg hoog aangeschreven, maar het niveau is mij zeker niet tegengevallen. Dat gold trouwens ook voor de tegen­stander, die dit seizoen eveneens meedoet aan de UEFA Cup. Dina­mo is een fysiek sterke en ervaren ploeg die elk jaar Europees voet­balt. Ze hebben een stuk of zes, ze­ven internationals en ook de Brazi­liaan Julio Cesar (ex-Real Madrid en AC Milan, red.) voetbalt er.” „ Om Julio Cesar was trouwens een hoop te doen bij die wed­strijd. Hij was eigenlijk geschorst, maar mocht van de Roemeense bond toch spelen. Bij Vaslui waren ze woest. Ze hebben na de wed­strijd onmiddellijk beroep aangete­kend.”

Van de twee voormalige Ajacieden die bij Dinamo onder contract staan, kwam zaterdag alleen doel­man Bogdan Lobont in actie. Aan­valler Nicolae Mitea speelde niet. „Hij heeft last van een hamstring­blessure”, aldus De Groot. „De kans dat hij tegen ons kan spelen, is klein.” NEC’s assistent-coach zag Dinamo zaterdag met de nodige moeite winnen. „Vaslui begon sterk en kwam ook op voorsprong. In de tweede helft maakte Dinamo de dienst uit. Na een afgeslagen cor­ner viel de bal voor de voeten van Danciulescu die uit de draai raak­schoot. In blessuretijd werd het nog 1-2 door Bratu. Echt verdiend was dat niet, een gelijkspel had de verhoudingen beter weergegeven.” Zoals de meeste ploegen in Oost-Europa hanteert Dinamo een tamelijk voorzichtige speel­stijl. „ In principe spelen ze met twee spitsen, waarvan er een bij balverlies onmiddelijk inzakt. Als de wedstrijd er om vraagt, kunnen ze omschakelen naar een systeem met twee diepe spitsen. Ik ver­wacht dat ze in De Goffert gaan be­ginnen met één diepe spits en dan maar hopen op een counterdoel­punt. Het wordt voor ons belang­rijk om de nul te houden. Als zij scoren, wordt het heel moeilijk.”

Gewapend met een dvd van de zo­juist gespeelde wedstrijd keerde De Groot zaterdagavond terug naar zijn hotel. Daar probeerde hij nog wat extra informatie te be­machtigen voor hij weer op huis aanging. „De Roemeense tv zendt de hele dag voetbal uit, ik heb zelfs naar een wedstrijd van Dinamo 2 zitten kijken. Verder heb ik een paar Roemeense kranten gekocht. Ik beheers de de taal natuurlijk niet, maar uit de context kun je toch het een en ander opmaken. Gelukkig sprak het hotelpersoneel Engels. Als ik dacht dat ik iets inte­ressants had gevonden, kon ik hun vragen hen wat er precies stond.”

Ramona

Bericht door Ramona » do sep 18, 2008 6:44 am

Herinnert u zich deze nog...nog... nog... :smallgrin.gif:

De vergeten wedstrijd van N.E.C.
Uitgegeven op 17 september 2008 22:16

Quizvraag: N.E.C. doet donderdag voor de derde keer in de historie mee aan een Europees bekertoernooi. Maar op welke ploegen stuitte N.E.C. de vorige twee Europese campagnes?
Vraag het de doorsnee Nijmegenaar en het is nagenoeg zeker dat hij twee van de drie opponenten zonder na te denken op weet te lepelen. Dat N.E.C. vijf jaar geleden in de eerste ronde van de UEFA Cup werd geëlimineerd door het Poolse Wisla Krakow ligt bij velen nog redelijk vers in het geheugen. En de legendarische tweestrijd in het Europacup II-toernooi met FC Barcelona, alweer 25 jaar geleden, kent iedere N.E.C.-supporter ook.

Maar wat bijna niemand zich kan herinneren, is dat N.E.C. in hetzelfde seizoen als het Barcelona trof, eerst het Noorse Brann Bergen versloeg. ,,Die duels tegen Brann Bergen zijn inderdaad een beetje de vergeten wedstrijden van N.E.C.,’’ zegt technisch directeur Carlos Aalbers, indertijd speler van de club.

Afbeelding
Frans Janssen van N.E.C. in de thuiswedstrijd tegen het Noorse Brann Bergen.
FOTO SPAARNESTAD FOTOARCHIEF

,,Eigenlijk is dat vreemd. Zeker de wedstrijd in Noorwegen was voor de spelers erg mooi, te vergelijking met onze ontmoeting tegen Barcelona. Ik weet het nog precies. De eerste wedstrijd was in de oude Goffert in 1-1 geëindigd. Die wedstrijd begon ik overigens op de bank, omdat er werd verwacht dat Brann met elf van die grote Vikingen kwam. Met mijn kleine postuur zou ik niet geschikt zijn tegen hen te voetballen. In de praktijk viel het echter mee, zo groot en stevig waren ze ook weer niet. De uitwedstrijd, die ik wel vanaf het begin speelde, wonnen we met 1-0. Tien minuten voor tijd kregen we nog een strafschop tegen, maar die werd gestopt door doelman Wim van Cuijk.’’

,,We voetbalden die avond in een piepklein stadionnetje, dat met twaalfduizend mensen helemaal vol zat. Ze zongen allemaal aan één stuk door ‘Heja Brann, Heja Brann’. En regenen dat het er deed! Het veld was daardoor zo slecht geworden, dat je dertig centimeter in de grond zakte. Tja, in principe is het niet terecht dat dit de ‘vergeten’ wedstrijden van de club zijn. Maar het is begrijpelijk, omdat we daarna op het grote Barcelona stuitten. Voor een club als N.E.C. is het overleven van de eerste ronde, zoals we toen deden, echter een hoogtepunt.’’

Op doorgaan naar de tweede ronde van het UEFA Cup-toernooi hoopte N.E.C. vijf seizoenen geleden eveneens. Na een geweldig jaar, waarin de club de eredivisie als vijfde afsloot, werd er geloot tegen het Poolse Wisla Krakow. ,,Toen deze tegenstander net bekend was, riep iedereen dat het een goede loting was,’’ weet Peter Wisgerhof nog. De aanvoerder is de enige, huidige selectiespeler van N.E.C. die er tegen Wisla al bij was.

,,Maar later gingen we eens kijken welke teams de jaren ervoor door Wisla waren uitgeschakeld. Nou, dat bleken dus internationale topteams als Inter te zijn. Vanaf dat moment wisten we dat het heel lastig zou worden. Dat bleek uiteindelijk ook. De heenwedstrijd in Polen eindigde in een 2-1 nederlaag, maar thuis kwamen we dankzij een doelpunt van Mike Zonneveld al snel op 1-0 voor.

,,Even dachten we te gaan stunten. Maar nadat zij gelijk kwamen en wij liefst drie rode kaarten kregen, vervloog die hoop. Voor veel mensen is de ontmoeting met Wisla in Nijmegen vooral de wedstrijd van de rode kaarten voor Zonneveld, Patrick Ax en Youssouf Hersi. Of Dinamo Boekarest te vergelijken is met Wisla? Zeker is dat we een sterke tegenstander treffen. Als je ziet dat Cluj, de huidige nummer acht van Roemenië, in de Champions League thuis AS Roma verslaat, weet je dat het zwaar wordt.’’

Bron: AD Sportwereld, door Ludo van Denderen

http://www.nec-nijmegen.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » do sep 18, 2008 6:49 am

Vooruitblik: NEC-Dinamo Boekarest
woe. 17 september 2008

Bijna vijf jaar na het rode kaarten-debacle tegen Wisla Krakow mag NEC het nog een keer proberen, deze keer is Dinamo Boekarest uit Roemenie de tegenstander. En net zoals vijf jaar geleden weten we nauwelijks iets van onze tegenstander, alleen dat 18-voudig landskampioen Dinamo één van de grootste clubs van Roemenie is en dat de oud-ajacieden Lobont en Mitea onder contract staan bij de Rode Honden. En blijkbaar zijn Julio Cesar, Marius Niculae, Ionel Danciulescu en Gabriel Tamas de 'grote namen' aan Roemeense zijde. De coach (Mircea Rednic) heeft in ieder geval zijn geloofwaardigheid al verloren, die gaf in een interview aan dat onze centrale verdediging het zwakke punt vormt van NEC. Dus die zal zich morgenavond nog wel een paar keer achter de oren krabben.

Aangezien het woord centrale verdediging is gevallen komen we natuurlijk gelijk uit bij onze aanvoerder: Peter Wisgerhof! Vorig seizoen speelde hij zijn 250e eredivisie-duel in het rood-groen-zwart en hij is ook enige overgebleven basisspeler van het UEFA-Cup avontuur in 2003, Mark Otten zat toentertijd als belofte wel bij de selectie, maar kwam niet in actie. Als je de selecties van 2003-2004 en 2008-2009 naast elkaar legt zal iedereen sowieso concluderen dat we een stuk verder zijn. Toen stonden we nog met een van Rijswijk, Ax, De Freitas en een Tumba voorin te kutten, nu staan daar watervlugge buitenspelers met Jhon van Beukering in hun midden. En dan hebben we nog Collins John, Tim Janssen en 'de gouden wissel' van afgelopen weekend Joël Tshibamba achter de hand! Oh ja... en niet te vergeten we zijn al zeven maanden ongeslagen, laat die Roemenen dus maar komen we lusten ze rauw!

De steun van de 12e man kan morgenavond ook wel eens doorslaggevend zijn, dus laten we aub met z'n allen vanaf minuut één achter NEC gaan staan. Je wordt niet ziek, zwak of misselijk van 90 minuten je cluppie steunen en de spelers hebben het inmiddels dik verdiend, want we genieten al maanden van een ongeslagen status en goed voetbal! Dat er dan nog bijna 2000 supporters 'thuis' blijven is onbegrijpelijk, maar daar moeten wij (supporters die wel gewoon een kaartje hebben gekocht) ons niet druk om maken, wel of niet uitverkocht de Goffert moet kolken morgenavond! Kom op NEC!!!

Vermoedelijke opstelling NEC

Babos,
Fernandez, Wisgerhof, Zomer, El Akchaoui,
Sibum, Radomski, Davids
Bouaouzan, van Beukering, Ntibazonkiza

:necsjaal.gif: :necsjaal.gif: :necsjaal.gif:

Gesloten