Wie wordt de nieuwe Algemeen Directeur van AJAX?
Moderator: mods
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Nergens voor nodig om zo denigrerend te gaan lachen, want hier heeft joey zeker een punt om het vooral maar inhoudelijk te houden hier. Of je nu houdt van topdown of niet, maar zo'n gekke gedachte is dit niet. Die vdAat komt toch onder de algemeen directeur te werken? Nou, dan zou het maar zo kunnen dat er wrevel komt. Bij de aanstelling van een trainer EN een td werk je toch ook liever in een topdown structuur? De voorbeelden in het verleden bij Ajax liegen er iig niet om.Neefkens schreef:Nee joh, de hoogste baas kiest de AD en de rest moet het maar met hem zien te rooien. Dát is je verantwoordelijkheid als hoogste baas en daar mag niemand zich mee bemoeien.![]()
Denigrerend lachen? Begin jij nou ook al met lange teentjes? Ik plaats een smilie omdat ik aan wil tonen dat ik een grapje maak.
Volgens jouw theorie kun je dus geen positie vullen als je niet weet wie zijn baas wordt? Soms is het gewoon nodig om een positie in te vullen. En of er een eerste klik is, kun je prima toetsen door de "ondergeschikte" een rol te geven in de wervingsprocedure. En het kan altijd dat er wrevel komt, of je nu de top eerst bemant of niet. Garanties heb je nooit.

Volgens jouw theorie kun je dus geen positie vullen als je niet weet wie zijn baas wordt? Soms is het gewoon nodig om een positie in te vullen. En of er een eerste klik is, kun je prima toetsen door de "ondergeschikte" een rol te geven in de wervingsprocedure. En het kan altijd dat er wrevel komt, of je nu de top eerst bemant of niet. Garanties heb je nooit.
-
- AT Toto winner 15/16
- peter
Precies, BZ.
Stel: Frank Rijkaard wordt in de carrousel gezet en daarbij geeft hij te kennen dat hij zichzelf ook een grote rol toedicht op het commerciële vlak. vdAat ziet zijn portefeuille drastisch ingeperkt worden en zal heus tegen een aanstelling stemmen. Vergeet niet dat je te maken hebt met grote ego's in deze wereld. Sowieso bestaat de top alleen maar uit ego's en ik denk dat de ego's in de voetbalwereld nog net een tikkeltje extra zijn.
Garanties heb je uiteraard nooit, maar een ondergeschikte is makkelijker te vervangen. Zeg nou zelf: moet je de komst van Rijkaard laten afketsen, omdat een nobody als vdAat het hier niet mee eens is?
Stel: Frank Rijkaard wordt in de carrousel gezet en daarbij geeft hij te kennen dat hij zichzelf ook een grote rol toedicht op het commerciële vlak. vdAat ziet zijn portefeuille drastisch ingeperkt worden en zal heus tegen een aanstelling stemmen. Vergeet niet dat je te maken hebt met grote ego's in deze wereld. Sowieso bestaat de top alleen maar uit ego's en ik denk dat de ego's in de voetbalwereld nog net een tikkeltje extra zijn.
Garanties heb je uiteraard nooit, maar een ondergeschikte is makkelijker te vervangen. Zeg nou zelf: moet je de komst van Rijkaard laten afketsen, omdat een nobody als vdAat het hier niet mee eens is?
OK, dat "lesje smilies gebruiken" ook weer gehad, wat een onzin zeg. Ik zou zeggen: Voortaan niet meer uitgaan van het slechtste in de mens.
Maar ok, on topic dan maar weer.
Stel: Rijkaard wil erg graag komen, maar wil niets te maken hebben met allerlei commercieel geneuzel. Hij heeft nog steeds een trauma van zijn onderbroekenzaakje. Hij wil keiharde garanties dat hij alleen het voetbalgezicht van AJAX hoeft te zijn. De aanwezigheid van vdAat trekt hem gelukkig over de streep.
Zeg nou zelf: moet je de komst van Rijkaard laten afketsen, omdat je niemand in dienst hebt die aantoonbare commerciële kennis in huis heeft?
Les van het verhaal: met dit soort hypotheses kun je bewijzen wat je wilt.
Maar ok, on topic dan maar weer.
Stel: Rijkaard wil erg graag komen, maar wil niets te maken hebben met allerlei commercieel geneuzel. Hij heeft nog steeds een trauma van zijn onderbroekenzaakje. Hij wil keiharde garanties dat hij alleen het voetbalgezicht van AJAX hoeft te zijn. De aanwezigheid van vdAat trekt hem gelukkig over de streep.
Zeg nou zelf: moet je de komst van Rijkaard laten afketsen, omdat je niemand in dienst hebt die aantoonbare commerciële kennis in huis heeft?
Les van het verhaal: met dit soort hypotheses kun je bewijzen wat je wilt.
- peter
Toe dan. Je kunt later makkelijker iemand aantrekken voor de commerciële shit. Lakeien zijn er te over, maar het gaat om de echte grote vissen. Tenzij jij denkt dat die vdAat echt geweldig goed is, maar ik ben van mening dat er voor zijn positie meerdere visjes in de rij staan die even competent zijn. Een Rijkaard laat zich heus niet overhalen tot een AD schap, vanwege een visje als vdAat.
Deze hypotheses passen ook prima bij het TD en trainer verhaal. Bij Ajax zijn er voorbeelden te over dat je beter eerst je TD kan aanstellen en daarna pas je veldtrainer. Ik geloof dat iets dergelijks ook prima valt toe te passen op bestuurlijk niveau. Is hetzelfde als met je assistenten, namelijk.
Deze hypotheses passen ook prima bij het TD en trainer verhaal. Bij Ajax zijn er voorbeelden te over dat je beter eerst je TD kan aanstellen en daarna pas je veldtrainer. Ik geloof dat iets dergelijks ook prima valt toe te passen op bestuurlijk niveau. Is hetzelfde als met je assistenten, namelijk.
Je doet nogal denigrerend over de commerciele zaken en de mensen die dat werk doen. Zonder dat is er geen geld en als er geen geld is, komt Frenkie ook niet. En blijkbaar vinden ze vdAat idd goed werk verrichten.
TD's en veldtrainers bij AJAX vind ik niet zo'n goed voorbeeld, wie er ook eerst kwam, ruzie hadden ze toch.

TD's en veldtrainers bij AJAX vind ik niet zo'n goed voorbeeld, wie er ook eerst kwam, ruzie hadden ze toch.

- peter
Een uithangbord voor de club is moeilijker te vinden dan een commerciële man. Met alle respect voor de commerciële mensen, hoor.Neefkens schreef:Je doet nogal denigrerend over de commerciele zaken en de mensen die dat werk doen. Zonder dat is er geen geld en als er geen geld is, komt Frenkie ook niet. En blijkbaar vinden ze vdAat idd goed werk verrichten.
Hier kan ik het wél mee eens zijn.Peter schreef:Een uithangbord voor de club is moeilijker te vinden dan een commerciële man. Met alle respect voor de commerciële mensen, hoor.Neefkens schreef:Je doet nogal denigrerend over de commerciele zaken en de mensen die dat werk doen. Zonder dat is er geen geld en als er geen geld is, komt Frenkie ook niet. En blijkbaar vinden ze vdAat idd goed werk verrichten.
En dan hopen we nog dat het commerciële/zakelijke deel uit de AD-functie gehaald is, anders is ie helemaal niet te vinden.

- peter
Niet mee eens, trouwens. Eerst TD en dan trainer is een combinatie die langer heeft gewerkt bij Ajax. Andersom is sowieso altijd uitgelopen op een groot melodrama.Neefkens schreef:
Anyway, om terug te keren, het is geen gekke gedachte dat je twijfels hebt bij hoe de posities chronologisch worden ingevuld. Je kan er van mening over verschillen, maar als ik een nieuwe directie zou moeten vormgeven als bedrijfskundige, dan begin ik liever met de CEO.
Als het een volledig nieuwe directie is wél, alleen dat is bijna altijd nooit het geval. Moet Slopje nu ook weg?Peter schreef:Niet mee eens, trouwens. Eerst TD en dan trainer is een combinatie die langer heeft gewerkt bij Ajax. Andersom is sowieso altijd uitgelopen op een groot melodrama.Neefkens schreef:
Anyway, om terug te keren, het is geen gekke gedachte dat je twijfels hebt bij hoe de posities chronologisch worden ingevuld. Je kan er van mening over verschillen, maar als ik een nieuwe directie zou moeten vormgeven als bedrijfskundige, dan begin ik liever met de CEO.
Daar is het rommelhok voor toch? ;)Peter schreef:Hoe komen we dan aan onze posts? ;)
Klopt, maar er ontstaat ook vaak alleen echte ruzie als er verantwoordelijkheid gedeeld moet worden. In de vorige structuur gingen de trainer en TD feitelijk samen over alles, waarbij de AD en FD zich ook nog eens met veel zaken gingen bemoeien. Verder kwam Jaakke ook te pas en te onpas vooraan lopen waardoor totaal niet duidelijk was wie nou waarvoor verantwoordelijk was.Peter schreef:Een AD moet een voetbalman zijn, waardoor je je het al verdomde lastig maakt.
Ik heb het idee dat dat nu veel beter geregeld is. De voorzitter houdt zich rustig, de trainer is de baas van de voetbaltent en de AD is straks degene die het echte gezicht naar buiten is.
Je kan het niet met iedereen goed vinden in zo'n grote organisatie, onmogelijk, maar binnen een duidelijke structuur hoeft dat niet tot onoverkomelijke problemen te leiden.
Laatst gewijzigd door Ronald! op wo sep 17, 2008 9:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
En dan vergeet je ook de ledenraad nog.Ronald! schreef:Klopt, maar er ontstaat ook vaak alleen echte ruzie als er verantwoordelijkheid gedeeld moet worden. In de vorige structuur gingen de trainer en TD feitelijk samen over alles, waarbij de AD en FD zich ook nog eens met veel zaken gingen bemoeien. Verder kwam Jaakke ook te pas en te onpas vooraan lopen waardoor totaal niet duidelijk was wie nou waarvoor verantwoordelijk was.
Je hebt er verstand van.Ik heb het idee dat dat nu veel beter geregeld is. De voorzitter houdt zich rustig, de trainer is de baas van de voetbaltent en de AD is straks degene die het echte gezicht naar buiten is.

Je hebt er écht verstand vanJe kan het niet met iedereen goed vinden in zo'n grote organisatie, onmogelijk, maar binnen een duidelijke structuur hoeft dat niet voor onoverkomelijke problemen te leiden.