Zeg dat wel. Babycorners!Zuidema schreef:Ik heb Sneijder er regelmatig om vervloekt.

Gisteren zag je dat Ajax in aanvallend opzicht naar Nederlandse begrippen een hoop kwaliteit heeft. Maar ook de zwakke punten werden duidelijk: het middenveld mist creativiteit en de achterhoede is zowel verdedigend als opbouwend matig. Tegen clubs als Roda, die op afstand dekken en weinig durven, zal Ajax weinig problemen ondervinden. Maar op het moment dat de tegenstander druk zet, raakt Ajax in de problemen. Dan is er meteen balverlies, met alle gevolgen van dien.
Ik maak me veel zorgen over de opbouw van achteruit. Blijkbaar wil Van Basten via de vleugels opbouwen, dat zouden dan Van der Wiel (of Silva, maar ik geef de voorkeur aan Van der Wiel) moeten doen. Vermaelen roeit alles naar voren en Oleguer ontdoet zich zo snel mogelijk van de bal. De tegenstander kan dus simpel de backs afschermen, dan komt er van een fatsoenlijke opbouw weinig meer terecht.
Dat Ajax gisteren verdedigend redelijk op de been bleef, zegt m.i. meer over de bibbers bij Roda dan over de kwaliteiten van de Ajax-achterhoede.
Onze vriend Oleguer bevalt me in het geheel niet en Vermaelen doet al snel paniekerig. Urby kan al helemaal niet verdedigen, maar die werd gisteren niet getest. Van der Wiel kan een goede worden, maar hij is er nog lang niet, hij moet nog veel leren. Al met al zou ik een stuk rustiger zitten als men 'gewoon' een sterkhouder voor de centrumverdediging had gekocht. Zet ik met Sinterklaas maar weer eens op mijn lijstje.
Wat het middenveld betreft: ik heb wel vertrouwen in Vertonghen, al zie ik hem liever niet achterin. Verder zou ik kiezen voor Lindgren en niet voor de spelvertrager Sno. Uiteindelijk zal, hoop ik tegen beter weten in, Aissati de opbouwende man worden. Dan heb je een zeker evenwicht. Met Sno en Lindgren ontbreekt het snelle denken naar voren. Sulejmani op tien beviel me niet zo, die is een echte aanvaller. Ik zie hem ook liever op de vleugel, want daar ligt de ruimte.
Het teamspel was gisteren heel matig, je zag ook dat Ajax Roda niet onder druk kon houden. Roda kwam steeds aarzelend naar voren, verloor dan de bal waarop een tegenaanval volgde. Omdat de verdedigers van Roda, met name Bodor, zeer slecht positie kozen, konden steeds onze aanvallers aangespeeld worden. Af en toe wreef ik me in mijn ogen, zoveel vrijheid genoten die. Een lange peer naar voren was doorgaans al genoeg om deze of gene in stelling te brengen. En lange peren waren er genoeg.