AZ 2008 - 2009

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 8:00 am

Dacht ik wel, anders hadden ze wel een goede spits gekocht. Maar het blijft eigenaardig. Vorig seizoen kon het niet op, ze gaven bakken geld uit aan nog een middenvelder en nog een middenvelder, en nu opeens is er niets meer? Probleempjes voor de DSB-bank?

Het lijkt me ook normaal dat Van Gaal die Pelle aan het scoren probeert te krijgen. Die moest hij per se hebben.
Het stinkt aan alle kanten!

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » ma sep 15, 2008 8:01 am

Ik heb het twee jaar terug al gezegd. Zonder budget kun je niet structureel aanhaken bij psv en Ajax. Elk jaar doet een andere ploeg weer even leuk mee. Vorig jaar was het Twente, die twee jaar ervoor was het AZ. AZ is gewoon weer een club wat het altijd was, een leuke ploeg voor rond plek 9. Hopelijk kunnen de combi's ook weer afgeschaft worden dan.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 8:08 am

Ja, toen was de discussie of AZ een topclub was. Ik heb toen gezegd dat een club die status eerst moet verdienen, maar als je die hebt, dan heb je ook wat. En dus is F., ondanks de tegenvallende prestaties, nog steeds een topclub en is AZ dat dus niet.

Vraag me af of de terughoudendheid van Scheringa voortkomt uit teleurstelling dat hij nog steeds geen prijs heeft of dat hij krap bij kas zit. Op www. azfanpage.nl zegt men dat het budget van AZ dit seizoen drie miljoen lager ligt dan vorig seizoen.

Jim

Bericht door Jim » ma sep 15, 2008 8:40 am

joey schreef:Vraag me af of de terughoudendheid van Scheringa voortkomt uit teleurstelling dat hij nog steeds geen prijs heeft of dat hij krap bij kas zit.
Of hij krapper bij kas zit weet ik niet, maar mocht dat zo zijn dan is dat in korte tijd wel erg veel krapper geworden.
Bedoel, vorig seizoen wilde/kon men nog rond de 17 tot 18 miljoen neertellen voor Alves. Het exacte bedrag weet ik niet, maar volgens mij lag dat rond die koers.
Of men het niet wilde of niet kon weten we dus niet, maar slechts een jaar later kon er zelfs geen 7 miljoen meer af. Voor dat bedrag had men deze zomer bijvoorbeeld een prima spits als Jovanovic kunnen halen. Ga er gemakshalve vanuit dat die zelf ook naar AZ gewild had, want welke speler wil tenslotte niet onder Van Gaal trainen..
Hij had voor AZ een groot deel van het scoringsprobleem kunnen oplossen. Nu er geen nieuwe spits gehaald is begrijp ik ook helemaal niks van de hoop, zoals b.v. Brands die gisteravond nog uitsprak, dat het dit seizoen toch allemaal beter zou gaan. Alsof de reeds aanwezige spitsen dit seizoen plotseling wel doelpuntenmachines zouden worden.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma sep 15, 2008 8:53 am

Ik vraag me af hoe de verhouding tussen Van Gaal en Scheringa is, zal Dirk het lef hebben om Van Gaal te ontslaan als dat nodig is? Ik denk niet dat Scheringa nog zo'n seizoen als vorige jaar wil.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 9:00 am

Jim schreef: Of hij krapper bij kas zit weet ik niet, maar mocht dat zo zijn dan is dat in korte tijd wel erg veel krapper geworden.
Dat zou natuurlijk kunnen, want de DSB-bank leent geleend geld uit. Wie weet heeft Scheringa's woekerbedrijfje last van de kredietcrisis. Hij zit in de kredietbussiness.
Bedoel, vorig seizoen wilde/kon men nog rond de 17 tot 18 miljoen neertellen voor Alves. Het exacte bedrag weet ik niet, maar volgens mij lag dat rond die koers.
Ja, daarom juist. En zoals je zegt, voor de helft hadden ze al een spits kunnen halen die er flink wat inlegt. In retrospectief blijkt het trouwens een geweldige blunder van LVG te zijn geweest om Koevermans te verkopen. Wat je ook van Koevermans vindt, die scoort tenminste.

Wat denken jullie, waarom krijgt LVG de boel niet op de rails? Er zijn verschillende mogelijkheden zoals: 1) heeft te weinig kwaliteit, 2) zijn kunstje is uitgewerkt, 3) hij heeft de dissidenten laten zitten, 4) het komt echt alleen doordat AZ niet scoort, 5) de hele wereld is tegen AZ.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 15, 2008 9:37 am

Ik denk een combinatie van optie één en twee. De selectie van AZ heeft natuurlijk minder kwaliteit dan die van Ajax of PSV. Dan zul je dus moeten zorgen dat je als team de sterkste bent.

In het seizoen dat AZ bijna de titel haalde was dat al niet anders. Alleen ging het elftal er toen wel vol voor. Alles klopte, tot de zenuwen er op de bij Excelsior uit voor zorgden dat het alsnog mis liep. Nu lijkt het er op dat het heilige vuur daar een beetje ontbreekt. Het is niet meer het AZ van twee jaar terug. En dat ligt echt niet alleen aan het feit dat er een doelpuntenmaker is vertrokken. De selectie lijkt mij niet meer in staat om mee te gaan in de hogen eisen die Louis stelt.

Aan het begin van het seizoen dacht ik nog dat het wel weer goed zou komen met AZ. Schaars er weer bij en er staat wat minder druk op. Maar nu staan ze nog steeds met lege handen. Het seizoen is natuurlijk nog lang maar ik ben bang dat dit niet meer gaat werken.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 9:51 am

Ik denk dat AZ twee jaar geleden meer kwaliteit had.

Ik vraag me af of het kunstje van LVG niet is uitgewerkt. Bij Ajax had hij een speciale groep. Heel gedreven jongens. De Boertjes, Blind, Litmanen, Davids, jongens die verschrikkelijk veel van het spel hielden (ze speelden niet voor niets allemaal tot ver in de dertig door) en er alles aan deden om beter te worden. Van Gaal kroop in die jongens, hij indoctrineerde ze in de goede zin van het woord (dat wil zeggen; het leverde resultaten op) en die jongens vonden het best of zelfs prettig. Van Gaal had alle touwtjes in handen, hij telde, zoals Van der Lem ooit zei, zelfs het aantal aardappels op het bord van zijn spelers om na te gaan of ze meer aten dan anders.

Maar is er sindsdien geen generatiekloof ontstaan? Je zag al dat Seedorf, misschien wel dé exponent van de jonge, zelfbewuste voetbalmiljonair, zich verzette tegen de methode Van Gaal en ook op Kluivert kreeg Van Gaal uiteindelijk geen greep. Inmiddels loopt de voetbalwereld vol Kluivertjes: jongens die vroeg binnen zijn, zeven Rolexen bezitten, stoer zijn, de ster uithangen. Hebben zij de nederigheid om zich te onderwerpen aan het veeleisende regime van LVG? Laten zij zich sturen op de manier waarop de generatie De Boer dat deed, of luisteren ze naar zaakwaarnemers of familieleden die zeggen: laat die man maar kletsen, jij zit straks lekker in de Premier League?

Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat de methode Van Gaal ook vroeger al lastig toe te passen was en min of meer toevallig precies werkte bij de groep die Van Gaal bij Ajax had. Dat kan natuurlijk ook. Hij heeft sindsdien nooit meer kunnen laten zien wat hij bij Ajax liet zien.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma sep 15, 2008 9:56 am

Is het wel het kunstje van LVG? Ik denk nog steeds dat hij gewoon het karwei heeft afmogen maken van Co. En daarna werd het steeds iets minder.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 15, 2008 9:57 am

joey schreef: Maar is er sindsdien geen generatiekloof ontstaan? Je zag al dat Seedorf, misschien wel dé exponent van de jonge, zelfbewuste voetbalmiljonair, zich verzette tegen de methode Van Gaal en ook op Kluivert kreeg Van Gaal uiteindelijk geen greep. Inmiddels loopt de voetbalwereld vol Kluivertjes: jongens die vroeg binnen zijn, zeven Rolexen bezitten, stoer zijn, de ster uithangen. Hebben zij de nederigheid om zich te onderwerpen aan het veeleisende regime van LVG? Laten zij zich sturen op de manier waarop de generatie De Boer dat deed, of luisteren ze naar zaakwaarnemers of familieleden die zeggen: laat die man maar kletsen, jij zit straks lekker in de Premier League?
Dit is denk ik het grote probleem. Voetballers zijn steeds minder te sturen. Ze doen er niet alles aan om de beste te worden want nu verdienen ze ook al een bak met geld waar ze status aan ontlenen. En waarom moeten ze dan luisteren naar de technische staf? Misschien een beetje scherp neergezet maar het is wel een probleem waar je als trainer mee te maken hebt. Veel voetballers hebben geen intrinsieke motivatie meer. Ze vinden het wel best.
Nil volentibus arduum

Jim

Bericht door Jim » ma sep 15, 2008 11:04 am

joey schreef:Wat denken jullie, waarom krijgt LVG de boel niet op de rails? Er zijn verschillende mogelijkheden zoals: 1) heeft te weinig kwaliteit, 2) zijn kunstje is uitgewerkt, 3) hij heeft de dissidenten laten zitten, 4) het komt echt alleen doordat AZ niet scoort, 5) de hele wereld is tegen AZ.
Punt 4 is niet de enige maar wel de hoofdoorzaak. De rest van de ellende is een afgeleide/gevolg ervan. Als een ploeg onvoldoende scoort gaat dat ten koste van de resultaten. Dat tast weer het (zelf)vertrouwen van spelers en team aan, hetgeen uiteindelijk ook het (positie)spelniveau omlaag haalt.
Komt bij dat dit proces bij AZ extra hard gaat omdat de ploeg weinig ijzervreters/karakterjongens herbergt die de zaak op sleeptouw nemen als het tegenzit. Schaars kan het nog wel enigszins en ook die Steinsson had het wel in zich maar die is inmiddels ook vertrokken. De rest zijn stilisten die fantastisch ballen als het allemaal lekker loopt maar snel afhaken als het tegenzit.
Ook een coach gaat vervolgens om het tij te keren allerlei gekke experimenten doen. Spelers op andere posities posteren, die er in en die er weer uit. Allemaal heel begrijpelijk, maar doorgaans werkt het slechts averechts omdat spelers dan vaak helemaal niet meer weten hoe het zit en waar ze aan toe zijn. Hetgeen het geloof in zichzelf en in de coach weer meer doet afnemen, zeker als al die maatregelen niet het gewenste resultaat, lees verbetering opleveren.
Dat is in een notedop wat er m.i. bij AZ aan de hand is.

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » ma sep 15, 2008 11:07 am

Lens na de winterstop weer snel naar Nijmegen dus... :hupajax.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 11:42 am

Marillion schreef:Dit is denk ik het grote probleem. Voetballers zijn steeds minder te sturen. Ze doen er niet alles aan om de beste te worden want nu verdienen ze ook al een bak met geld waar ze status aan ontlenen. En waarom moeten ze dan luisteren naar de technische staf? Misschien een beetje scherp neergezet maar het is wel een probleem waar je als trainer mee te maken hebt. Veel voetballers hebben geen intrinsieke motivatie meer. Ze vinden het wel best.
Ze zijn ánders. En dus worden er andere eisen aan trainers gesteld. Van Gaal verwacht een grote mate van af/aanhankelijkheid van zijn spelers, misschien is die verwachting achterhaald. Spelers kijken tegenwoordig verder dan hun huidige situatie.

De generatie van Frank en Ronald werd de patat-generatie genoemd. Die jongens zouden zogenaamd verwend zijn. Bleek later weinig van. Ze waren wel anders dan de spelers van eerdere generaties. Voetballers zijn mensen en mensen zijn kinderen van hun tijd. Tegenwoordig moeten spelers gepamperd worden, anders gooien ze de handdoek.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 15, 2008 12:48 pm

joey schreef:Ze zijn ánders. En dus worden er andere eisen aan trainers gesteld. Van Gaal verwacht een grote mate van af/aanhankelijkheid van zijn spelers, misschien is die verwachting achterhaald. Spelers kijken tegenwoordig verder dan hun huidige situatie.

De generatie van Frank en Ronald werd de patat-generatie genoemd. Die jongens zouden zogenaamd verwend zijn. Bleek later weinig van. Ze waren wel anders dan de spelers van eerdere generaties. Voetballers zijn mensen en mensen zijn kinderen van hun tijd. Tegenwoordig moeten spelers gepamperd worden, anders gooien ze de handdoek.
Volgens mij gaat het niet zozeer om afhankelijkheid maar veel meer om de absolute wil om beter te worden en te winnen. De groep die hij bij Ajax had wilde dat. Die waren er echt mee bezig. Neem bijvoorbeeld Frank en Ronald de Boer. Kijk eens hoe die te keer konden gaan als het niet liep. Dat waren winnaars.

De aanpak van Louis werkt denk ik alleen bij een groep met die mentaliteit.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 1:08 pm

Maar blijkbaar slaagt er maar niet in om zo'n groep te vinden of samen te stellen, dus misschien is hij door de tijd ingehaald? Of had hij destijds heel erg veel geluk dat hij de juiste spelers trof?

Aristides

Bericht door Aristides » ma sep 15, 2008 7:19 pm

joey schreef:Maar blijkbaar slaagt er maar niet in om zo'n groep te vinden of samen te stellen, dus misschien is hij door de tijd ingehaald? Of had hij destijds heel erg veel geluk dat hij de juiste spelers trof?
Door de tijd ingehaald? In Nederland wel, vrees ik. Hier willen we tegenwoordig vaker snel wat verdienen, in de tijd van De Boertjes gingen er geen jeugdspelers naar Engeland (vanwege het geld)

Hij had wel het geluk dat hij Ajax trainde "voor het Bosman-arrest" Hij kon aan een ploeg werken/bouwen.!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma sep 15, 2008 8:02 pm

Volgens mij scheelde het vooral dat hij toppers trainde.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Rooie

Bericht door Rooie » ma sep 15, 2008 8:04 pm

In die tijd was het nog mogelijk 3 generaties (sterke) jeugdspelers in het eerste samen te laten spelen. Tegenwoordig mag je blij zijn als je 1 volwaardige generatie jeugdspelers kan behouden voor je eerste elftal.

999

Bericht door 999 » ma sep 15, 2008 10:03 pm

AZ opnieuw behoed van administratieve blunder

15/09/2008 22:52

Een attente medewerker van FC Groningen heeft AZ behoed van een administratieve blunder. Voor Ari (foto) en Simon Poulsen restte een bizarre avond.

Tijdens het beloftenduel tussen Jong FC Groningen-Jong AZ dreigde de Alkmaarse club opnieuw een administratieve blunder te begaan. Eerder dit seizoen wilde AZ de geschorste Nick van der Velden opstellen tegen NAC Breda. Een tip van een journalist voorkwam een reglementaire nederlaag.

Ari, Niklas Moisander, Simon Poulsen, Demy de Zeeuw, Maarten Martens en Graziano Pellè waren aanvankelijk opgenomen in de basis van Jong AZ. Allen zijn 23 jaar of ouder, maar volgens de reglementen is dit niet toegestaan. Maximaal vier veldspelers plus één keeper van boven de 23 jaar mogen tegelijk in een beloftenwedstrijd spelen.

Het was nota bene een internetredacteur van FC Groningen die de Alkmaarders erop moest attenderen dat de bezoekers een onreglementair aantal spelers wilden opstellen. AZ handelde snel en begon het duel met het toegestane aantal dispensatiespelers. Dankzij een doelpunt van Pellè wonnen de Alkmaarders met 1-0.

'De KNVB werkt sinds twee weken met een digitaal systeem voor de wedstrijdformulieren waarmee automatisch te zien moet zijn of er te veel spelers van 23 jaar en ouder meedoen', reageerde Jong AZ-trainer Marcel Bout tegen Voetbal International. 'Dit systeem is blijkbaar niet waterdicht. En wij hebben zelf Ari en Poulsen uit voorzorg naar de kant gehaald.'

Voor Ari en Poulsen was het daardoor een bizarre avond. De twee gingen met de bus mee naar Groningen om vijf minuten voor de aftrap verwezen te worden naar een bijveld waar zij trainingsoefeningen afwerkten.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » do sep 18, 2008 1:00 pm

Van www.azjeugd.nl:

In Voetbal International (www.vi.nl) 38 die deze woensdag verscheen staat een uitgebreide reportage over de AZ-jeugdopleiding. In het vier pagina's tellende stuk van VI-verslaggever Yoeri van den Busken komen o.a. hoofd opleiding Aloys Wijnker, jeugdtrainer Michael Buskermolen en ex-jeugdspelers Ruud Vormer en Ron Vlaar aan het woord. Zie hieronder enkele quotes uit de VI-reportage.

Alkmaarders zien jeugdopleiding als speerpunt

Ajax de geschiedenis, AZ de toekomst.

Ruud Vormer:
- 'Het liefst was ik nog heel lang bij AZ gebleven', zegt de middenvelder. Hij daalde af op de kaart, van West Friesland naar het diepe zuiden. Roda JC kreeg hem zo in de schoot geworpen. 'AZ vergat mijn contract op tijd te verlengen. Dat deed pijn, maar ik wist genoeg. Ik vond het heel vervelend deze keuze te moeten maken, want het waren zeven mooie jaren en ik voelde me verbonden met de club. Eigenlijk ben ik te vroeg vertrokken. Maar dat is niet mijn schuld'.

Aloys Wijnker:
- 'Welke redenen er ook aan ten grondslag liggen; een vaste basisspeler in het eerste elftal hebben we nog steeds niet. Daar moet je eerlijk in zijn'.

- 'Toen ik hier in 1999 kwam werken, was AZ net begonnen met een C1: spelers van veertien jaar. De grens bij Ajax lag op zeven jaar. Dat betekent dat Ajax al zeven jaar de beste jongetjes kon selecteren. Nu beginnen wij bij elf jaar maar nog steeds gaapt er een gat. Het moet stapje voor stapje'.
AZ wil Ajax in het vizier krijgen. 'Rafael van der Vaart ging naar Ajax toen hij elf was. Hij kon niet eens naar AZ, dus wij waren geen partij. Frank en Ronald de Boer groeiden op in Grootebroek. Zelfde verhaal. Dit zijn weliswaar exceptionele voorbeelden, maar ik wil ermee zeggen dat wij moesten vissen in een vijver die al leeggehaald was'.

- 'Jong AZ en de A1 kunnen nu niet terecht op gras. Je ziet hier veel elftallen 's middags trainen op een half veld. Gaat prima, maar het is verre van ideaal. We willen concurreren met Ajax, Feyenoord en PSV. Dan moet je qua faciliteiten minimaal gelijkwaardig zijn. Misschien wel beter, omdat wij de historie missen. Het is de laatste jaren nogal snel gegaan met AZ. onze doelen zijn bijgesteld. We moeten verhuizen. Als regionaal opleidingscentrum zijn we verantwoordelijk voor het gebied boven het Noordzeekanaal. Dan ligt Alkmaar redelijk centraal. Bij voorkeur zitten we hier in de buurt, tussen de bomen, naast het station en de school. Dat lukt nooi. We zijn nu verschillende opties aan het bekijken. Vóór 1 januari willen we een nieuwe locatie uitgezocht hebben'.
'De ambities zijn er, nu moet je doorpakken. Voorheen deed ik de scouting er gewoon bij, maar inmiddels is er een fulltime hoofd jeugdscouting (oud-speler Michel Doesburg, red.) aangesteld. Er kwam een inspanningsfysioloog bij, een fitnessruimte, dit nieuwe pand en een D2-elftal. Allemaal in één jaar... Dat zijn best grote stappen. Het totale pakket denken we nu bijna te kunnen aanbieden, maar over twee of drie jaar komt er ongetwijfeld weer iets bij. Het is continu in ontwikkeling. FC Groningen en FC Twente hebben in het noorden en oosten van het land minder concurrentie. Wij hebben te maken met Ajax. Ik zeg wel eens: Zij hebben de geschiedenis en wij de toekomst. Dát proberen we te bereiken'.

Ron Vlaar:
- 'Ik reed er dagelijks langs toen het nog gebouwd werd. Stukje bij beetje werd het mooier. Ik keek ernaar uit in dat stadion te spelen. Maar door allerlei procedures heeft het nog gigantisch lang geduurd en toen het eindelijk klaar was, zat ik bij Feyenoord', zegt de verdediger. 'Als je daar vanaf je elfde speelt, hóór je bij die club. In de loop der tijd zie je veel veranderen, en vooral verbeteren. AZ zet die groei nog steeds door. Alles ziet er fantastisch uit. De opleiding staat goed aangeschreven. Er breken genoeg spelers door, maar tegelijkertijd besef ik dat die ook snel weg zijn. Zonde. Over anderen kan ik niet oordelen. Tussen mij en de trainer klikte het niet; verder wil ik er niets meer over zeggen. Het is jammer. Ik verwachtte als jonge speler wel dat ik ooit bij AZ zou vertrekken, maar niet op deze manier. Nu moet ik genoegen nemen met één wedstrijd per seizoen in het DSB Stadion'.

Michael Buskermolen:
- 'We zien graag jongens in het eerste, en dan nog het liefst jongens uit de buurt', zegt Buskermolen. 'Ook het publiek snakt daarnaar. Waarom het niet lukt? Daar ga ik geen uitspraak over doen. zo ver reikt mijn inzicht niet. Ik concludeer alleen dat er te weinig spelers doorbreken.

- Over de vijftienjarige middenvelder Oguzhan Özyakup die AZ verruilde voor Arsenal. 'We hebben allemaal met Oguzhan gesproken' zegt Buskermolen over de B-junior die regelmatig in de A1 speelde en werd gezien als de parel van de opleiding. 'Wat hij bij AZ kon verwachten, hoe we zijn toekomst zagen. Je reikt allerlei dingen aan en verder is het aan hem. Maar Arsenal was zijn droomclub en er stond gelijk een goed salaris tegenover. an sta je machteloos. Natuurlijk is het teleurstellend, want je hebt tijd en energie in die jongen gestoken. Maar veel jonge spelers zijn ongeduldig. Sneller wereldwijs en dus ook sneller weg'.

Aloys Wijnker:
- 'Misschien hebben we de spelers niet goed genoeg opgeleid. De trainers probeerden Vlaar zo sterk mogelijk te maken in een fase dat er van een gedegen fysieke benadering nog geen sprake was. Vormer heeft hier niet aan de gewichten gehangen. Niet dat het doorslaggevend is, maar het kan wel meespelen. De lat is ook hoger komen te liggen. Ik vind dat er op dit moment vijf Eredivisiewaardige spelers rondlopen die de afgelopen jaren door ons zijn opgeleid: Vlaar, Vormer, Lens, Medunjanin en Luijckx. Maar we willen niet Eredivisiewaardig opleiden. We willen voor AZ 1 opleiden. Als we de elfde plaats van vorig seizoen even buiten beschouwing laten, hoort AZ bij de topvijf van Nederland. Dát is dus het platform waar je spelers wilt afleveren'.

- 'Intern praten wij er regelmatig over. We zullen het in de mentale begeleiding moeten zoeken. Werken aan een vertrouwensband met spelers, kijken hoe je een bepaalde invloed kunt uitoefenen. Als Arsenal voor je op de stoep staat begrijp ik dat je er nachten niet van slaapt. Vlinders in je buik; je ziet jezelf al lopen naast Van Persie. Daar komt ook nog een financieel verhaal bij. Maar we willen er niet aan toegeven. In fysiek opzicht hebben we stappen gemaakt; dat willen we óók in mentaal opzicht.

- 'Ons gaat het erom dat een speler rendabel is. Minimaal tien wedstrijden in AZ 1; dan heb je er wat aan. Veel namen vind je terug in de Eerste divisie. Concreet levert dat niks op'.
'In 2010 willen we naar twee zelf opgeleide spelers per jaar. Ver nder de voornaamste doelstelling staat: 75 procent van Jong AZ moet op den duur zijn geld met voetballen kunnen verdienen. Je hebt hier immers te maken met een beroepsopleiding. Als je naar de bakkersschool gaat, moet je bakker kunnen worden. Als wij vinden dat dit, in alle opzichten, een hoogwaardige beroepsopleiding is, moet de kans dat ze het betaalde voetbal halen niet vijf procent zijn. Jeugdspelers moeten zich zo focussen dat ze een reële kans van slagen hebben. Als dat niet bij AZ is, dan misschien bij Willem II of Sparta, en desnoods bij Haarlem of FC Zwolle'.

www.vi.nl

De complete reportage valt te lezen in Voetbal international nr. 38 van woensdag 17 september.
Voorlopig scout AZ nog volop onder afvallers van Ajax. Ben Rienstra bijvoorbeeld en Jeremain Lens. Daarentegen haalde Ajax Fabian Sporkslede weg bij AZ, terwijl Engelse clubs ook in Alkmaar scouten. Vooralsnog heeft spelen in AZ 1 geen enorme aantrekkingskracht op aankomende sterren.

BTW, Frank en Ronald trainden soms bij AZ. Maar op het moment dat Ajax zich meldde, was de keuze snel gemaakt, want die jongens komen uit een echt Ajax-gezin.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do sep 18, 2008 1:10 pm

De prestaties van het eerste elftal zijn voor een behoorlijk gedeelte bepalend voor de aantrekkingskracht van een jeugdopleiding. Natuurlijk zijn er clubs die al jaren goed opleiden en daarom bekend staan. Maar als kleinere club kun je het nooit winnen van Ajax.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » do sep 18, 2008 1:16 pm

Temeer daar de jeugd bij AZ niet bepaald soepeltjes doorstroomt. Bij Ajax heeft een talent meer kans.

Wel opvallend dat Van Gaal, die bij Ajax altijd eerst naar de jeugd keek, bij AZ steeds de voorkeur heeft gegeven aan kopen.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » do sep 18, 2008 2:23 pm

Misschien omdat er in de jeugd daar niks beters loopt?

Ik vind dit trouwens een prima ontwikkeling. Ik hoop dat ze het daar op de rails krijgen, zou alleen maar goed zijn!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za sep 27, 2008 7:54 pm

AZ lijkt de vorm gevonden te hebben. 0-1 al weer na 5 minuten.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za sep 27, 2008 7:57 pm

Toevallig dat het vormherstel samenvalt met de terugkeer van De Zeeuw.

0-2 inmiddels.
Laatst gewijzigd door Duke op za sep 27, 2008 8:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gesloten