Hoe Lemic een voet tussen de deur bij Ajax kreeg
Moderator: mods
Bryan Roy?
Ach, je moet niet te moeilijk doen over opleiden. Niks geen masterclass. Gewoon de grootste talenten bij elkaar scouten en die met elkaar laten voetballen onder leiding van iemand (liefst oud voetballer) die hen individuele tips kunnen geven.
Die tactiek komt later wel.
Ach, je moet niet te moeilijk doen over opleiden. Niks geen masterclass. Gewoon de grootste talenten bij elkaar scouten en die met elkaar laten voetballen onder leiding van iemand (liefst oud voetballer) die hen individuele tips kunnen geven.
Die tactiek komt later wel.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op wo aug 27, 2008 11:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Was een tijdje terug. Simon Tahamata denk ik he.
Quote gevonden:
Quote gevonden:
Cruijff ziet weinig cohesie in de jeugdopleiding van Ajax. "Door het in vakken stoppen van allerlei technische zaken, is een wezenlijk deel van de opleiding aangetast. Negen van de tien jeugdtrainers zijn alleen maar met hun eigen elftal bezig. Met als gevolg dat je nu spelers op het hoogste niveau ziet rondlopen, die niet weten hoe ze aan de binnenkant moeten dekken of hoe ze bij balverlies moeten omschakelen."
AjaxOnline
Dit kun je simpel constateren als je een keer een wedstrijd van Jong Ajax of de A1 bijwoont. Zelfs in Ajax 1 lopen spelers die de simpelste zaken niet beheersen.Peter schreef:Was een tijdje terug. Simon Tahamata denk ik he.
Quote gevonden:Cruijff ziet weinig cohesie in de jeugdopleiding van Ajax. "Door het in vakken stoppen van allerlei technische zaken, is een wezenlijk deel van de opleiding aangetast. Negen van de tien jeugdtrainers zijn alleen maar met hun eigen elftal bezig. Met als gevolg dat je nu spelers op het hoogste niveau ziet rondlopen, die niet weten hoe ze aan de binnenkant moeten dekken of hoe ze bij balverlies moeten omschakelen."
AjaxOnline
Waarom bijvoorbeeld trainen onze talenten hun 'verkeerde' been niet? Zo'n Daley Blind is stijf links. Ik noem maar wat. Elke keer als ik naar de jeugd ga kijken, schrik ik me dood. Er loopt genoeg talent bij Ajax, maar er wordt weinig mee gedaan.
Het stinkt aan alle kanten!
Als het hem niet zou interesseren zou ie het niet eens 'bekijken, ervaren en op zijn manier doen'. Dus jouw mening (wederom als feit verkocht) klopt niet met hetgeen je zelf als quote gebruikt.joey schreef:Lijkt er verdomd veel op dat Van Basten het probleem niet ziet. Er zal wel flink op hem ingepraat zijn.“Het is me allemaal te snel en te rigoureus”, zei Van Basten over de “drastische” plannen van Cruijff voor de jeugdopleiding. “Ik ben niet ontevreden over hoe het daar nu gaat. Ik wil eerst goed bekijken hoe het allemaal zit. Dat moet ik zelf ervaren. Daarna wil ik het op mijn manier en in een verantwoord tempo doen.”
Dit soort dingen zegt Cruijff altijd achteraf, wanneer hij weer eens kritiek heeft maar zijn handen niet vuil maakt...achteraf was Oranje al 4 keer wereld- en Europees kampioen geweest, stroomden tientallen Ajax talenten jaarlijks door en was Real Madrid een klein clubje vergeleken met Ajax“Er is nooit, maar dan ook nooit iemand geweest die tegen me gezegd heeft: los jij het op. Dat durven ze namelijk niet. Want als ik het moet doen, dan los ik het inderdaad op. Alleen zullen veel mensen de manier waarop niet prettig vinden.”

Cruijff kan erg verstandige uitspraken hebben, maar praktisch is hij zelden.
Ik quote eerlijk, je krijgt van mij de kans om dit te zeggen.wimpey schreef:Als het hem niet zou interesseren zou ie het niet eens 'bekijken, ervaren en op zijn manier doen'. Dus jouw mening (wederom als feit verkocht) klopt niet met hetgeen je zelf als quote gebruikt.
Inmiddels is duidelijk dat hij zelf niets gaat doen maar Danny Blind erop gaat zetten. Dat is hetzelfde als de boel de boel laten in mijn ogen.
Ben ik met je eens. Prio 1 is Ajax-1, de korte termijn. Als ie al z'n energie in de opleiding zou steken, een rits alibi-aankopen zou hebben gedaan en Ajax-1 zou komend seizoen weer ballen zoals het de voorbije 5 seizoenen heeft gedaan, schiet je nog geen reet op.Rishi schreef:Op dit moment moet Ajax gewoon kampioen worden. Heel simpel. Dat levert geld op, je speelt CL, aanzien, spelers blijven. Dat is op dit moment 10x belangrijker dan de jeugdopleiding.
Die opleiding verbeteren is niet zo moeilijk. Kwestie van duidelijke afspraken maken en wat finetuning doorvoeren. Daar heeft MVB echt geen Messias uit Barcelona voor nodig die met een fileermes door het personeelsbestand gaat om allerlei vriendjes te belonen met een baantje op de Toekomst.
Vooruit, bijgehaald dan.wimpey schreef:Oh? Dat is me ontgaan.joey schreef: Tegenwoordig zijn we zelfs ingehaald door Feyenoord en PSV.
Zeker in Eindhoven zijn ze de laatste tijd goed bezig, er komen aardige jeugdspelers door. Het bewijst ook dat onze jeugdscouting niet meer is wat die geweest is, want Aissati en Afellay hadden natuurlijk bij Ajax in de jeugd moeten ballen. Die komen nota bene uit onze regio. Zelfde geldt voor Amrabat, trouwens.
Ik moet dat nog zien. Ik ga er in elk geval niet zonder meer van uit. Ik vind niet dat hij erg veel kijk heeft op spelers,dat is al een probleem.Ik neem trouwens voor het gemak aan dat MVB over voldoende vakmanschap beschikt om het e.e.a. te verbeteren. Maar ik neem aan dat jij daar heel anders tegenaan kijkt.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Iedereen heeft al jaren een jeugdopleiding. Het gaat er om dat die van ons altijd tot de top van de wereld behoorde. Als ik zie wat we nu 'afleveren' is dat dus verleden tijd. Op sommige posities hebben we al in 10 jaar niets door zien breken. Zelfs geen 'modale' kracht. Het is toch van de zotte dat we een Ogararu en een Silva kopen, terwijl dat al geen hoogvliegers zijn? Nu hebben we in de jeugd Will lopen op de backpositie. Nou, ik heb al genoeg over die jongen gehoord, hoor.
Dat laatste geldt, dat heeft te maken met de "Wet van de remmende voorsprong", je kunt een aangepaste Ajaxopleiding aanbieden (Zal AZ wel doen) Ajax heft het echter in de jeugd nog steeds erg gemakkelijk tegen de meeste tegenstanders, dat is al een deel van het probleem.Rishi schreef:Tegenwoordig hebben ook andere clubs een jeugdopleiding! Niet alleen Ajax...
Ik heb de zin over leeftijden maar weggelaten, sommigen hier schijnen aan leeftijdsdiscriminatie te doen, zie de verhalen richting een nieuwkomer en de man (of vrouw? geen idee) die het nodig vond mij geen 88 maar als ± 8 in te schatten (slecht inschattingsvermogen

De volgende zin vraagt meer aandacht:
Ik zie veel wedstrijden van jeugdteams, ik mag me een oordeel aanmeten, maar tot nu toe blijkt het juist erg moeilijk te zijn. Wie de jeugd wil zien, hoeft alleen maar naar de Toekomst te gaan.Die opleiding verbeteren is niet zo moeilijk.
Wat mij al jaren opvalt is dat ik wel goede B-spelers zie (Ik vond de lichting Goossens - Sarpong met Anita erg goed, evenals de B1 van het laatste jaar), maar dat de ontwikkeling stokt in de A-jeugd, althans sinds Johnny van 't Schip weg is en dat is al???acht jaar geleden???
Is onze opleiding zo goed dat de B-jeugd al aan zijn top zit? Ik kan me het niet voorstellen, maar waarom heb ik de laatste jaren niemand in de A-jeugd beter zien worden? Zelfs Ryan Babel werd in mijn ogen niet beter. Siem de Jong is in de A niet beter geworden (speelde als B-junior al mee op het Copa-toernooi), hetzelfde voor Vermaelen en Vertonghen en Tom de Mul, onze Belgen.
Tim v.d. Meulen was een sterke verdediger in de B (met af en toe een foutje), maar is dat niet meer, Toby Alderweireld zal het niet redden als hij stil blijft staan.
Vermaelen en Vertonghen worden wel beter van een (half) jaar RKC, maar niet van een jaar Ajax A1/Jong Ajax. Waarom niet? Ik denk dat meer weerstand erg belangrijk is, maar "dan wint de A1 niet, zal hoofd opleidingen denken???".
Zou het verbeteren van de opleiding zo gemakkelijk zijn, was dat al lang gebeurd! Het is dus ongelooflijk moeilijk, zeker als je weet dat Ajax nog steeds de beste jeugdopleiding van Nederland heeft, want zie ik feyenoord B1, dan zie ik daar ook geen grootse ontwikkeling (tot een paar jaar geleden, tot Wim Jansen zich er meer mee ging bemoeien???)
Willen we te vaak winnen? Waarom de B1 in tact laten als die B1 al zo'n voorsprong heeft dat het toch wel kampioen wordt. Zet iedere wedstrijd twee talenten in de A1, laat dat wisselen en laat er ook twee invallen, maar nee de nieuwe leiding geeft alle mislukte A-spelers een contract, spelers waarvan ik denk te zien dat ze Ajax 1 nooit zullen halen.
Zorgen als spelers als Maduro, Yildirim en Slijngard worden gekozen tot talent van het jaar (We zullen de naam van de verantwoordelijke maar niet noemen, anders gaan er weer een paar "koken' aan het toetsenbord), A-spelers die vooral geen risico nemen, maar waarschijnlijk wel de hen opgelegde taak volbrengen)
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Het is de laatste jaren ook mode bij onze jeugdcoaches om te zeggen dat ze er primair zijn om spelers individueel klaar te stomen, 'máár dat het toch ook wel erg lekker/belangrijk is om ook goed te presteren.'Demosthenes schreef:Willen we te vaak winnen? Waarom de B1 in tact laten als die B1 al zo'n voorsprong heeft dat het toch wel kampioen wordt. Zet iedere wedstrijd twee talenten in de A1, laat dat wisselen en laat er ook twee invallen, maar nee de nieuwe leiding geeft alle mislukte A-spelers een contract, spelers waarvan ik denk te zien dat ze Ajax 1 nooit zullen halen.
Positief dit jaar (we spreken echter pas van de voorbereiding) is in ieder geval dat er weer wat meer uitwisseling plaatsvindt van talent tussen teams: jongens uit de B2 die geregeld meedoen bij de B1, A-junioren die geregeld meedoen met Jong Ajax. Belangrijk daarbij is dat bij de hogere (jeugd)teams ook meer doorstroom (zeer belangrijk daarbij ook afstroom) plaatsvindt, zodat er ruimte komt om te schuiven met de grootste talenten.
Demosthenes schreef:Zorgen als spelers als Maduro, Yildirim en Slijngard worden gekozen tot talent van het jaar (We zullen de naam van de verantwoordelijke maar niet noemen, anders gaan er weer een paar "koken' aan het toetsenbord), A-spelers die vooral geen risico nemen, maar waarschijnlijk wel de hen opgelegde taak volbrengen)
Maar dat is ook de tendens, vind ik. Jeugdspelers durven geen risico te nemen. Op fouten worden ze afgerekend. Dan maar liever de bal afschuiven. Kun je jeugdspeler van het jaar mee worden.
Ajax heeft een grote reputatie. Ajax kan nog steeds de jeugdspelers uitzoeken. Of weghalen bij andere clubs, zoals met Siem de Jong, Fabian Sporkslede of die keeper van Sparta is gebeurd. David Lizardo koos ook voor Ajax, terwijl hij veel meer opties had. (Eens kijken of hij over twee jaar nog een lantaarnpaal voorbij durft). Aan de aantrekkingskracht van de opleiding ligt het dus niet.
Dat er af en toe een speler doorbreekt ligt vooral daaraan. Maar het zou veel en veel beter kunnen. Ik heb jeugdelftallen van Ajax op alle fronten afgetroefd zien worden door die van Twente en Heerenveen. Collectief, individueel, technisch en tactisch. Dat mag toch niet gebeuren? Ik bedoel niet dat ze verliezen, dat interesseert me niet zoveel. Ik bedoel dat ik verdedigers zag die niet wisten aan welke kant ze moesten dekken, middenvelders die een waardeloze inspeelpass hadden en aanvallers die niets durfden. Is dat de bedoeling? Kun je daar niet ontevreden[/url] over zijn?
Amrabat komt ook bij Ajax vandaan en is weggestuurd vanwege z'n gedrag, toch?joey schreef:Vooruit, bijgehaald dan.
Zeker in Eindhoven zijn ze de laatste tijd goed bezig, er komen aardige jeugdspelers door. Het bewijst ook dat onze jeugdscouting niet meer is wat die geweest is, want Aissati en Afellay hadden natuurlijk bij Ajax in de jeugd moeten ballen. Die komen nota bene uit onze regio. Zelfde geldt voor Amrabat, trouwens.
Ben het verder eens met Johnk. Met goede aankopen hadden bepaalde matige jeugdspelers het eerste nooit gezien, hadden de goede jongens zich op kunnen trekken aan betere spelers en hadden zij zich derhalve beter door ontwikkeld.
Maar jeugdspelers van het jaar als Maduro, Yildirim en Slijngard waren wel voorbestemd om het eerste te halen, Thomas. Anders hadden ze andere spelers gekozen.
Amrabat is bij Ajax weggestuurd omdat hij te laat terugkwam van vakantie, meen ik me te herinneren. Ik geloof niet dat hij onhandelbaar was. Volgens mij ben jij in de war met Zeefuik.
Amrabat is bij Ajax weggestuurd omdat hij te laat terugkwam van vakantie, meen ik me te herinneren. Ik geloof niet dat hij onhandelbaar was. Volgens mij ben jij in de war met Zeefuik.
Die was toch te dik?joey schreef:Maar jeugdspelers van het jaar als Maduro, Yildirim en Slijngard waren wel voorbestemd om het eerste te halen, Thomas. Anders hadden ze andere spelers gekozen.

Zeefuik, zijn naam wordt niet bij psv genoemd, is hij uitgeleend? verkocht?
Amrabat moet het nog maar zien te maken, die is er nog niet. Hij was mij tijdens het eerste Copa-toernooi trouwens niet opgevallen (speelde bij Huizen in het RTV NH-team)
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!