Hoe Lemic een voet tussen de deur bij Ajax kreeg

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

LucaS

Bericht door LucaS » di aug 26, 2008 11:07 pm

Dat valt wel mee, bij Oranje gebruikte hij regelmatig opstellingen die Cruijff stiekem niet goed zou keuren.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di aug 26, 2008 11:13 pm

Stiekem vond Cruijff dat Van Basten patserig catenaccio speelde.

LucaS

Bericht door LucaS » di aug 26, 2008 11:16 pm

Zo is dat, Junk!

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 27, 2008 8:31 am

Cruijff heeft Van Basten altijd verdedigd. Op een gegeven moment werd hij er zelfs om uitgelachen.

Ronduit belachelijk om de connectie Cruijff-Van Basten te ontkennen. Die is er altijd geweest en die is er nog steeds.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo aug 27, 2008 8:48 am

Ze zijn zelfs nog steeds bevriend, ondanks het verschilletje van inzicht over de jeugdopleiding. So a vote for Marco is a vote for JC... :ajaxsmiley.gif:

(Ik heb net the Democratic National Convention in Denver bekeken..... :ajaxsmiley.gif: )

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo aug 27, 2008 8:52 am

Let's unite! No way, No How No PSV. :smallgrin.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 27, 2008 8:56 am

De overeenkomst is dat de andere partij er met de buit vandoor gaat, vrees ik. :blush.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » wo aug 27, 2008 9:07 am

joey schreef:Cruijff heeft Van Basten altijd verdedigd. Op een gegeven moment werd hij er zelfs om uitgelachen.

Ronduit belachelijk om de connectie Cruijff-Van Basten te ontkennen. Die is er altijd geweest en die is er nog steeds.
Ik ontken de relatie Cruijff van Basten helemaal niet, integendeel. De discussie ging erover dat ik beweerde dat Cruijff aanbeveleingen doet op basis van vriendschap, terwijl jij beweert dat het gaat om vakmanschap. Juist het feit dat Cruijff van Basten tot in den treure is blijven verdedigen, onderstreept mijn stelling dat het om vriendjes gaat ipv om voetbalopvattingen

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 27, 2008 9:12 am

Nee, Cruijff heeft een heilig vertrouwen in de voetbalvisie van Van Basten. Waarschijnlijk omdat die een visie heeft die dicht bij de zijne staat.

Cruijff weet heus wel wie hij aanbeveelt. Hij zegt echt niet dat Sonny Silooy of Peter Boeve trainer van Ajax moet worden. Van Basten en Rijkaard zijn niet zomaar ex-spelers met wie hij heeft gewerkt, dat zijn grote persoonlijkheden.

LucaS

Bericht door LucaS » wo aug 27, 2008 9:31 am

Een paar jaar terug wilde hij Wim Jansen bij Ajax binnenloodsen

wimpey

Bericht door wimpey » wo aug 27, 2008 9:37 am

joey schreef:Nee, Cruijff heeft een heilig vertrouwen in de voetbalvisie van Van Basten. Waarschijnlijk omdat die een visie heeft die dicht bij de zijne staat.
En MVB was zo slim om JC buiten te houden omdat hij wel in de smiezen heeft dat de visie van JC gedateerd is en dat diens kennisstand van het moderne voetbal te wensen over laat.

Verlaat, Winter, Menzo, Roger. :excited.gif: Laat JC maar lekker golfen en het runnen van een voetbalbedrijf overlaten aan mensen die wél met hun tijd zijn meegegaan.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 27, 2008 9:43 am

Wim Jansen heeft heel veel verstand van voetbal, Luuk.

Van Basten heeft gezegd dat hij het met de visie van Cruijff aangaande de jeugdopleiding eens was. Dat kan ook niet anders, want Cruijff zegt zinnige dingen. Punt is dat het Van Basten allemaal niet zo interesseert. Die ziet het wel, de jeugdopleiding is niet zijn prioriteit. Vandaar dat hij die voor Ajax essentiële klus overdoet aan lichtgewicht Blind.
Daar zit dus het meningsverschil, want Cruijff vindt verbetering van de jeugdopleiding van cruciaal belang voor de toekomst van Ajax. Ik denk echter dat het er nooit echt van zal komen, want daarvoor moeten koppen rollen. Er loopt veel te veel middelmaat rond op de Toekomst.

wimpey

Bericht door wimpey » wo aug 27, 2008 9:48 am

joey schreef: Dat kan ook niet anders, want Cruijff zegt zinnige dingen. Punt is dat het Van Basten allemaal niet zo interesseert.
Gelukkig is dat maar een mening, al wil je het als feit verkopen...

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo aug 27, 2008 9:52 am

Peter schreef:Let's unite! No way, No How No PSV. :smallgrin.gif:
Jij dus ook gekeken? :ajaxsmiley.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo aug 27, 2008 9:57 am

joey schreef:Van Basten heeft gezegd dat hij het met de visie van Cruijff aangaande de jeugdopleiding eens was. Dat kan ook niet anders, want Cruijff zegt zinnige dingen. Punt is dat het Van Basten allemaal niet zo interesseert. Die ziet het wel, de jeugdopleiding is niet zijn prioriteit. Vandaar dat hij die voor Ajax essentiële klus overdoet aan lichtgewicht Blind.
Natuurlijk interesseert de jeugdopleiding Marco wel, je zegt zelf dat ze het eens zijn. Alleen de uitvoering kan hij niet ook nog zélf doen. En iedereen eruit gooien is natuurlijk een mooie salonoplossing maar in de praktijk slaat het absoluut nergens op. En daar kom je op wimpey's punt, JC is volledig los van de praktijk komen te staan. Een plan is pas goed als het ook uitvoerbaar is.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 27, 2008 10:07 am

wimpey schreef:
joey schreef: Dat kan ook niet anders, want Cruijff zegt zinnige dingen. Punt is dat het Van Basten allemaal niet zo interesseert.
Gelukkig is dat maar een mening, al wil je het als feit verkopen...
Net zo goed als jij het omgekeerde als feit verkoopt.

@Neef: als je Blind erop zet, gebeurt er dus niets. Die is jarenlang hoofd opleiding geweest maar de problemen zijn gebleven. Jij mag mij vertellen waar je uit afleidt dat Van Basten zich voor de jeugdopleiding interesseert.

En daar kom je bij het probleem: Van Basten heeft veel te veel op zijn bord geschoven gekregen, dus hij moet delegeren. Maar tegelijkertijd heeft hij de neiging zich te omringen met gezellige vrienden die hij vertrouwt, niet met toppers. Gevolg is dat alles wat hij zelf niet doet, door mindere goden wordt gedaan.

Kijk, Cruijff kent Ajax een beetje. Hij is veel realistischer dan Van Basten. Hij weet dat je bij Ajax het ijzer moet smeden als het heet is, want morgen kan alles anders zijn. Op dit moment heeft Van Basten de macht, hij waant zich onaantastbaar. Maar Ajax is Ajax, die macht duurt niet eeuwig, op zeker moment komt ook Van Basten ter discussie te staan (onder vuur bij de vijfde colonne) . Dan krijgt hij niets meer voor elkaar, dan is het overleven geworden. Hij kan de herstructurering van de jeugdopleiding wel voor zich uit schuiven, maar van uitstel komt afstel.

Lionel

Bericht door Lionel » wo aug 27, 2008 10:15 am

Joey, Van Basten komt pas onder vuur te staan als het 1e elftal niks presteert. En laat dat nu net de eerste taak zijn van MVB! De jeugdteams zullen nu pas 2/3 weken trainen...wat verwacht je nou allemaal?

Van Basten zal ongetwijfeld een helder plan hebben, anders breekt hij niet met JC, maar hij wilt het zelf allemaal analyseren ipv het uitbesteden. En dat is zo slecht nog niet. Hoe kan je iets verbeteren als je niet ziet wat er fout gaat?

Misschien moeten de jeugdtrainers andere instructies krijgen ipv ze allemaal ontslaan. Misschien dat MVB straks zelf wel spelers laat doorstromen van de C naar de B en B naar de A en ga maar door.

Al moet MVB een jaar de tijd nemen om de jeugdopleiding te analyseren, zal mij een zorg zijn. Op dit moment stromen er ook genoeg jeugdspelers door..het gaat er nu om dat Ajax kampioen wordt! En daar heeft hij alles voor over!
IK GELOOF!!!!!!

peter

Bericht door peter » wo aug 27, 2008 10:34 am

Rishi schreef:Joey, Van Basten komt pas onder vuur te staan als het 1e elftal niks presteert. En laat dat nu net de eerste taak zijn van MVB! De jeugdteams zullen nu pas 2/3 weken trainen...wat verwacht je nou allemaal?

Van Basten zal ongetwijfeld een helder plan hebben, anders breekt hij niet met JC, maar hij wilt het zelf allemaal analyseren ipv het uitbesteden. En dat is zo slecht nog niet. Hoe kan je iets verbeteren als je niet ziet wat er fout gaat?

Misschien moeten de jeugdtrainers andere instructies krijgen ipv ze allemaal ontslaan. Misschien dat MVB straks zelf wel spelers laat doorstromen van de C naar de B en B naar de A en ga maar door.

Al moet MVB een jaar de tijd nemen om de jeugdopleiding te analyseren, zal mij een zorg zijn. Op dit moment stromen er ook genoeg jeugdspelers door..het gaat er nu om dat Ajax kampioen wordt! En daar heeft hij alles voor over!
Dan houd je er een totaal andere visie op na.

Ik denk niet in prioriteiten, al wil ik ook wel weer eens kampioen worden. Eerste elftal is de eerste taak? Ben ik het niet mee eens. Als dat de eerste taak is, dan hadden we hem aan moeten stellen als trainer van het eerste zonder voor de rest verantwoordelijkheden te dragen. Ik vind de jeugdopleiding namelijk net zo belangrijk en misschien zelfs belangrijker, want daar zit toch voor een groot deel je (kans op) onderscheidend vermogen.

Andere instructies? Denk je echt dat het zo makkelijk werkt? We gaan even zeggen dat de jeugdtrainers het wat anders aan moeten pakken en daarmee verhelpen we het probleem. Het probleem ligt helaas een stukje dieper en ik denk niet dat de huidige groep daar geschikt voor is. Het is bijna hetzelfde als je aan JSO gaat vragen om nou eens goed te gaan scouten.

Verder stel je dat het je een zorg is hoelang hij aan het analyseren is, want er 'stroomt' genoeg door. Tsja, het is voor mij een doorn in het oog om te zien welke beperkingen al die jongens hebben.

@Neef: ja ik heb gekeken! :ajaxsmiley.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » wo aug 27, 2008 10:39 am

Op dit moment moet Ajax gewoon kampioen worden. Heel simpel. Dat levert geld op, je speelt CL, aanzien, spelers blijven. Dat is op dit moment 10x belangrijker dan de jeugdopleiding.

Van Basten ziet heus wel dat die spelers beperkingen hebben maar veel van die zaken kunnen worden opgelost door andere instructies... Laat ze maar meer op techniek trainen, op tweebenigheid. Laat verdedigers zonder vrije verdediger spelen, laat een nummer 10 ook achter een andere nummer 10 aanhobbelen. Spelers te goed voor hun team? Schuif ze door.

Met hele simpele dingen kom je al een aantal stappen vooruit.
IK GELOOF!!!!!!

peter

Bericht door peter » wo aug 27, 2008 10:42 am

Voor echte inhoudelijke zaken heb je mensen nodig die de talenten wat bij kunnen brengen. Een Bergkamp geeft adviezen aan Aissati, net zoals een Frank de Boer iemand iets kan leren. Het probleem is alleen dat veel jeugdtrainers bij de club zitten om kampioen te worden en het 'teambelang' naar voren schuiven. Veelal zijn dat ook de mensen die de talenten niets kunnen bijbrengen. Daar dient een omslag plaats te vinden. Gooi die lui er uit en zet er eens wat kwaliteit op.

Lionel

Bericht door Lionel » wo aug 27, 2008 10:43 am

Helemaal mee eens. Maar ook zonder zo een maatregel kan Marco als hoofdverantwoordelijke zaken aansturen...
IK GELOOF!!!!!!

peter

Bericht door peter » wo aug 27, 2008 10:45 am

Aansturen van prutsers is niet bevorderlijk.

Lionel

Bericht door Lionel » wo aug 27, 2008 10:49 am

Ach, als hun vroeger werden afgerekend op een kampioenschap of niet is het logisch dat zulke prutsers willen winnen dan... Ik weet niet of het zo is maar dan ligt het ook niet alleen aan de trainers..
IK GELOOF!!!!!!

LucaS

Bericht door LucaS » wo aug 27, 2008 10:54 am

Cruijff wou iedereen eruit schoppen, dus ook Frank de Boer

joey
Erelid

Bericht door joey » wo aug 27, 2008 11:04 am

LucaS schreef:Cruijff wou iedereen eruit schoppen, dus ook Frank de Boer
Volgens mij is over de plannen van Cruijff niet meer bekend dan dat hij JOR wilde vervangen en de bezem door het trainersbestand wilde halen. Cruijff heeft zich er sowieso zelf amper over uitgelaten. Eens kijken wat ik kon vinden. Van het ANP:

In een persverklaring, uitgebracht door de Johan Cruyff Foundation, benadrukte de voormalige nummer 14 dat er sprake is van een professioneel verschil van mening. “En niet van een conflict op het persoonlijke vlak. Omdat ik de jeugdopleiding snel op het niveau wil hebben dat bij Ajax hoort, moet er drastisch worden ingegrepen. Ik heb daarvoor een duidelijk omlijnd plan gemaakt, alleen wordt mijn visie niet gedeeld door de mensen die het moeten uitvoeren.”
en:
“Het is me allemaal te snel en te rigoureus”, zei Van Basten over de “drastische” plannen van Cruijff voor de jeugdopleiding. “Ik ben niet ontevreden over hoe het daar nu gaat. Ik wil eerst goed bekijken hoe het allemaal zit. Dat moet ik zelf ervaren. Daarna wil ik het op mijn manier en in een verantwoord tempo doen.”
Lijkt er verdomd veel op dat Van Basten het probleem niet ziet. Er zal wel flink op hem ingepraat zijn.

Cruijff zal dit trouwens zelf al een beetje hebben zien aankomen. Hij kent Ajax toch!

“Er is nooit, maar dan ook nooit iemand geweest die tegen me gezegd heeft: los jij het op. Dat durven ze namelijk niet. Want als ik het moet doen, dan los ik het inderdaad op. Alleen zullen veel mensen de manier waarop niet prettig vinden.”
Tja, nu mag iedereen lekker blijven zitten. Wij supporters zitten met de gebakken peren. Want het lijkt alsof de opleiding met de jaren steeds minder wordt. Misschien ook logisch als je keer op keer als hoofd opleiding iemand aanstelt van middelmatig niveau. Het is mij een raadsel hoe Van Basten 'niet ontevreden' kan zijn. Of hij snapt er niets van, of hij heeft zich er geen seconde in verdiept.

Plaats reactie