Wie wordt de nieuwe Algemeen Directeur van AJAX?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

LucaS

Bericht door LucaS » do aug 21, 2008 8:44 am

De conclusie van het rapport was (terecht) dan ook niet dat iedereen uit het verleden (of heden) van Ajax incapabel was, de conclusie was dat er het nodige aan de structuur heeft geschort
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 21, 2008 8:53 am

Tja, daar ben ik het dus maar gedeeltelijk mee eens. Het heeft ook aan de cultuur gelegen. Daar is niet of nauwelijks aandacht aan besteed. Het gaat erom dat de weerstand van binnenuit komt, vanuit de vereniging. Iedereen lult mee, iedereen probeert invloed uit te oefenen.

Dit is een van de weinig dingen waarin ik het met jouw held Co A. eens ben. Ajax zit dusdanig in elkaar dat de zwakke mensen zich handhaven ten koste van de sterke mensen. Daardoor is een cultuur van middelmatigheid ontstaan. Iemand als Arie van Eijden is daar een exponent van. Er is verhoudingsgewijs weinig kwaliteit binnen de organisatie, waardoor bij elke tegenslag de paniek toeslaat en het beleid wordt omgegooid.

Neem dat rapport, waarom is dat er gekomen? Omdat Ajax Europees faalde. Anders was er niets gebeurd. Het beleid wordt opgehangen aan incidenten. Over de inhoud van het rapport heb ik het dan niet eens. Dat valt toch een beetje tegen, met al die open deuren. Er staat een hoop zinnigs in, maar erg diep heeft men niet gegraven.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » do aug 21, 2008 8:57 am

joey schreef: Ajax zit dusdanig in elkaar dat de zwakke mensen zich handhaven ten koste van de sterke mensen. Daardoor is een cultuur van middelmatigheid ontstaan.
Vandaar natuurlijk dat de toptrainers C.A. en D.B. het zo enorm kort hebben volgehouden! :hypocrite.gif:
Het beleid wordt opgehangen aan incidenten. Over de inhoud van het rapport heb ik het dan niet eens. Dat valt toch een beetje tegen, met al die open deuren. Er staat een hoop zinnigs in, maar erg diep heeft men niet gegraven.
Je kunt vinden wat je wil over het rapport (ik heb het alleen maar uit de pers, en kan dus niet oordelen of het evenwichtig was of niet), maar het feit dat besloten is dat het er moest komen, was zeker niet het gevolg van incidenten. Ajax presteert al jaaaaaaren beneden haar stand, dat was de aanleiding. Het was incidentenbeleid geweest als het rapport er niet was gekomen als Ajax toevallig in de slotseconde tegen Praag alsnog kwalificatie voor de CL had 'afgedwongen'

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 21, 2008 9:02 am

Ik denk dat dat rapport er inderdaad niet was gekomen als Ajax toevallig CL had gespeeld en kampioen was geworden.

LucaS

Bericht door LucaS » do aug 21, 2008 9:14 am

Dat zou kunnen, maar blijft een vermoeden. Feit is dat het slechte presteren dat de aanleiding is geweest, geen incident was. En als Ajax zich inderdaad had gekwalificeerd en er daarom op dat moment geen rapport was gekomen, dan was dat een jaar later alsnog wel gebeurd
Laatst gewijzigd door LucaS op do aug 21, 2008 9:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 21, 2008 9:21 am

Voor die uitschakeling was er geen sprake van een rapport.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do aug 21, 2008 9:42 am

joey schreef:Dit is een van de weinig dingen waarin ik het met jouw held Co A. eens ben. Ajax zit dusdanig in elkaar dat de zwakke mensen zich handhaven ten koste van de sterke mensen. Daardoor is een cultuur van middelmatigheid ontstaan. Iemand als Arie van Eijden is daar een exponent van. Er is verhoudingsgewijs weinig kwaliteit binnen de organisatie, waardoor bij elke tegenslag de paniek toeslaat en het beleid wordt omgegooid.
Aan wie zit je dan te denken? Volgens mij is het namelijk vooral zo dat Ajax steeds maar weer de verkeerde mensen blijft aanstellen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do aug 21, 2008 9:53 am

joey schreef:Tja, daar ben ik het dus maar gedeeltelijk mee eens. Het heeft ook aan de cultuur gelegen. Daar is niet of nauwelijks aandacht aan besteed. Het gaat erom dat de weerstand van binnenuit komt, vanuit de vereniging. Iedereen lult mee, iedereen probeert invloed uit te oefenen.
Daar is júist aandacht aan besteed, dat heeft geleid tot de aanbeveling om meer op afstand te gaan staan door RvC en ledenraad.

Het liefste had jij volgens mij gehad dat de hele club AJAX opgeheven was en totaal opnieuw begonnen was. Net zoals de plannen die JC met de jeugd had.

En dat snap ik ook nog, zoveel jaren ellende zonder resultaten, ook ik werd er doodmoe van. Alleen zo werkt het niet, je moet toch enige continuiteit houden. Wat mij betreft was het rapport daar een goede aanzet toe en wordt er nu sinds jaaaren weer beleid gevoerd dat te snappen is. Middelmaat weg, geen marge-aankopen meer, jeugd de kans geven.

Waar ik wel zorg over heb, is de rol van Marco bij AJAX. Hij zit niet in de directie, maar is in feite wel de belangrijkste man bij de club. Dat kán werken, maar dan is de directie in feite ondersteunend aan hem. Hoe het dan moet als er echt problemen zijn, ik weet het niet.
Als we nu een goede sterke AD krijgen, moet die gewoon de baas zijn van de voetbalclub AJAX. En gaat dat nu niet wringen met de onduidelijke positie die Marco nu heeft? Ik hoop dat die duidelijkheid er snel komt.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do aug 21, 2008 9:54 am

Thomas schreef:
joey schreef:Dit is een van de weinig dingen waarin ik het met jouw held Co A. eens ben. Ajax zit dusdanig in elkaar dat de zwakke mensen zich handhaven ten koste van de sterke mensen. Daardoor is een cultuur van middelmatigheid ontstaan. Iemand als Arie van Eijden is daar een exponent van. Er is verhoudingsgewijs weinig kwaliteit binnen de organisatie, waardoor bij elke tegenslag de paniek toeslaat en het beleid wordt omgegooid.
Aan wie zit je dan te denken? Volgens mij is het namelijk vooral zo dat Ajax steeds maar weer de verkeerde mensen blijft aanstellen.
Wie zijn dan nu de verkeerd aangestelde mensen?

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 21, 2008 9:58 am

Mensen als Kales en Fontein hadden hun sporen verdiend in het bedrijfsleven, dus je kunt moeilijk zeggen dat ze geen kwaliteiten hebben. Punt is dat men binnen Ajax zulke buitenstaanders niet moet. Fontein werd vanaf dag 1 neergezet als 'de aardappel' en Kales was 'die basketballer'. Natuurlijk hebben die mensen moeite gehad zich aan te passen aan de voetbalwereld, maar men heeft ze ook laten verzuipen. Men heeft liever iemand als Van Eijden, die veel minder kwaliteiten heeft, maar die er wel helemaal bijhoort. Kales zag dat gevaar overigens wel, die deed zelfs mee met Lucky Ajax om steun te werven. Mocht niet baten. Hij hoorde er niet bij en hij kwam er niet bij.

Ik vind het daarom heel moeilijk het functioneren van zulke mensen te beoordelen. Het zou me niets verbazen als de volgende AD ook verzuipt. De organisatie is niet professioneel, het wemelt bij Ajax van de mensen die op sentimentele gronden zijn aangesteld.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do aug 21, 2008 10:00 am

Je begint op te ruimen aan de top, dat is gebeurd. Wie is er dan nu nog op sentimentele gronden aangesteld die ook wat te zeggen heeft?

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 21, 2008 10:03 am

Coronel. De broer van de taxichauffeur. Bijvoorbeeld. Spijkerman die hoofd scouting wordt. Vonden ze vast een aardige man, want hij heeft geen netwerk en geen aantoonbare ervaring in de scouting. Verschillende scouts (Mühren), jeugdtrainers. Van Basten is een twijfelgeval. Die moet nog bewijzen dat hij op zijn taak berekend is.

Toppie

Bericht door Toppie » do aug 21, 2008 10:21 am

'Van Basten heeft voorkeur voor Jansma'

Marco van Basten heeft een voorkeur voor Kees Jansma als nieuwe Algemeen directeur bij Ajax. Dat zegt Keje Molenaar in de nieuwste uitgave van Voetbal International. Ajax heeft na de gesprekken met hem besloten een headhuntersbureau in te schakelen omdat trainer Marco van Basten liever geen Algemeen directeur met voetbalachtergrond ziet komen en daarnaast een voorkeur zou hebben voor Kees Jansma.

Coronel ontkent het verhaal ten stelligste en laat weten dat er alleen een kennismakingsgesprek is geweest met Molenaar, omdat deze naam steeds bleef opduiken in de media. Daarnaast zou Van Basten zich geen moment hebben bemoeid met de keuzen. "We willen niet de eerste de beste benoemen. Vandaar dat we een headhuntersbureau hebben ingeschakeld. Keje Molenaar aanstellen was de weg van de minste weerstand geweest. dat is niet wat we wilden", aldus Coronel in VI.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do aug 21, 2008 10:23 am

Spijkerman is geen aardige man.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » do aug 21, 2008 10:28 am

Jöhnk schreef:Spijkerman is geen aardige man.
Dan ken jij hem niet persoonlijk!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do aug 21, 2008 10:36 am

Klopt. Ik 'ken' hem als trainer gezien en hij is niet aardig. Hoe hij thuis is weet ik inderdaad niet, maar dat lijkt me niet zo van belang op de werkvloer.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do aug 21, 2008 10:48 am

joey schreef:Coronel. De broer van de taxichauffeur. Bijvoorbeeld. Spijkerman die hoofd scouting wordt. Vonden ze vast een aardige man, want hij heeft geen netwerk en geen aantoonbare ervaring in de scouting. Verschillende scouts (Mühren), jeugdtrainers. Van Basten is een twijfelgeval. Die moet nog bewijzen dat hij op zijn taak berekend is.
Coronel is een topper, maatschappelijk en jarenlang lid van AJAX.
v Eijden: ken ik niet.
Spijkerman: ken ik niet genoeg, nog nooit een interview of zo met hem gezien. Jij wel? Hij hoeft ook geen netwerk te hebben, hij moet aansturen en organiseren.
Scouts: weet ik niet. de laatste jaren is het in ieder geval wel waardeloos, óf er is niets mee gedaan door b.v. MvG.
Jeugdtrainers: er zijn er een paar weggestuurd hè? Zoals Silooy.

Vind ik nog wel meevallen.

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 21, 2008 11:05 am

Neefkens schreef: Coronel is een topper, maatschappelijk en jarenlang lid van AJAX.
Spijkerman: ken ik niet genoeg, nog nooit een interview of zo met hem gezien. Jij wel? Hij hoeft ook geen netwerk te hebben, hij moet aansturen en organiseren.
Scouts: weet ik niet. de laatste jaren is het in ieder geval wel waardeloos, óf er is niets mee gedaan door b.v. MvG.

Je weet niets, je kent niemand, maar je vindt het wel meevallen?

Hoe weet jij eigenlijk dat Coronel een topper is? Want dat weet je blijkbaar wel.

Ik heb inderdaad wel eens een interview gelezen met Spijkerman, toen was hij nog trainer van Zwolle. Ze waren hem daar aan het wegpesten. Een diepe indruk heeft hij niet op mij gemaakt. Maar voor een beter oordeel ga ik af op wat Peter eerder over hem gezegd heeft en op zijn CV, die niet zo denderend is.
Ik vind dat degene die over de scouting gaat iemand moet zijn met een netwerk, met een grote gedrevenheid, met energie, met kennis van de wereld en van het vak scouting (talen spreken, begrijpen hoe het werkt in andere culturen). Hoe kun je anders mensen leiding geven die in alle windstreken werken? Spijkerman voldoet aan geen enkele van die eisen, dus ik begrijp nog steeds niet waarom ze hem hebben aangesteld.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do aug 21, 2008 11:14 am

joey schreef: Je weet niets, je kent niemand, maar je vindt het wel meevallen?

Hoe weet jij eigenlijk dat Coronel een topper is? Want dat weet je blijkbaar wel.
Beetje flauw om Neefkens zo de mond te snoeren. We gaan hier allemaal voornamelijk op ons gevoel af.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do aug 21, 2008 11:28 am

Laat maar Junk :blush.gif:
joey schreef:
Neefkens schreef: Coronel is een topper, maatschappelijk en jarenlang lid van AJAX.

Je weet niets, je kent niemand, maar je vindt het wel meevallen?
Ik vroeg jou voorbeelden van op sentimentele gronden aangestelde personen bij AJAX en het enige dat je weet op te boeren is dit rijtje, waarvan een duidelijk beeld moeilijk te vormen is. Dan valt het idd wel mee, met de chaos bij AJAX zoals jij zo graag wilt doen geloven.
Net zoals jij het bij Spijkerman blijkbaar wel terecht vindt om te kijken naar zijn CV, doe ik dat ook bij Coronel. En die is indrukwekkend en getuigt van clubliefde en maatschappelijk succes.

Siemen

Bericht door Siemen » do aug 21, 2008 11:43 am

Om een beetje on-topic te blijven. Het is al gepost, maar dit stukje van Wilfred Genee zegt toch wel een hoop naar mijn bescheiden mening:
Fatsoen. Daar wil het nog wel eens aan ontbreken in Amsterdam. Zoals nu ook weer in het geval Keje Molenaar. Voor de tweede keer is de jurist uit Volendam op weinig chique wijze gepasseerd voor de functie van algemeen directeur. Nadat er in juni de nodige gesprekken waren geweest met Molenaar en de commissarissen lag er de belofte uiterlijk eind juli duidelijkheid te verschaffen aan de oud-speler van Ajax. Dat gebeurde niet. Toen Molenaar en voorzitter Coronel elkaar in de tweede week van augustus na een wedstrijd van Lucky Ajax bij toeval tegen het lijf liepen, bedacht Coronel zich opeens dat hij nog wat van zich zou laten horen. Enkele dagen later kwam hij in een onduidelijk telefoongesprek met het verhaal van een duurbetaald headhuntersbureau. Daarop besloot Molenaar de eer aan zichzelf te houden. Verstandig, want het door het rapport vereiste voetbalverleden blijkt inmiddels te zijn verruimd naar een bezoekje aan de voetbalkantine van Blauw Wit. Zelfs voetbaljournalisten komen plots in aanmerking voor de functie. Dat zou de deur openen voor Kees Jansma, maar die geeft uitdrukkelijk aan niet in de race te zijn.
Dat de keuze niet op Molenaar is gevallen heeft uiteraard niets met een gebrek aan fatsoen te maken. Echter wel de manier waarop dat allemaal is gegaan. Als je gesprekken voert met iemand, je zegt 'we komen er op terug' en je komt vervolgens na enkele maanden in één keer met een verhaal over een headhuntersbureau, dan is dat wel een gebrek aan fatsoen.

Ik verbaas me hier trouwens over het feit dat Neefkens Molenaar met de grond gelijk maakt, terwijl hij de man helemaal niet kent, terwijl Coronel zo ongeveer de Messias himself lijkt zo langzamerhand. Geloof me Neefkens, er is geen reden om klakkeloos voor waar aan te nemen hetgeen Coronel beweert. Hij zou ook beslist niet de nieuwe voorzitter van Ajax worden, weet je nog?

En nog niet zo lang geleden sprak hij in een interview over zijn lobby om het gedweep met het jodendom het stadion uit te krijgen. Daarin zei hij - als ik het me goed herinner - dat hij dit enkele jaren geleden ter sprake heeft gebracht op een supportersavond. Volgens Coronel was iedereen muisstil nadat hij zijn woordje had gehouden en luisterde iedereen gedwee naar hem. Tja, ik was zelf van de partij bij die avond, en dat ging volgens mij toch echt op een andere manier. Laat ik het zo formuleren: Coronel gaat creatief met de waarheid om. Hij zegt in VI bijvoorbeeld dat er maar één gesprek is gevoerd met Molenaar. Dat is dus pertinent onjuist. Zie Genee, Sportweek, Highlow etc. Dat zijn allerlei bronnen die dichtbij het vuur zitten. Waarom zouden zij onzin verkopen?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do aug 21, 2008 11:45 am

Het zal wel onzin zijn wat Genee schrijft, Siemen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do aug 21, 2008 11:48 am

Siemen schreef:Dat de keuze niet op Molenaar is gevallen heeft uiteraard niets met een gebrek aan fatsoen te maken. Echter wel de manier waarop dat allemaal is gegaan. Als je gesprekken voert met iemand, je zegt 'we komen er op terug' en je komt vervolgens na enkele maanden in één keer met een verhaal over een headhuntersbureau, dan is dat wel een gebrek aan fatsoen.
Waarom? Of betekent erop terugkomen tegenwoordig hetzelfde als 'precies zeggen wat Molenaar wil horen op het moment dat Molenaar het wil horen'?

Ik begrijp dat je teleurgesteld bent. Molenaar dacht dat het baantje al binnen was, en een informant zo dicht bij het vuur, dat is natuurlijk fantastisch. Maar ja, such is life.

LucaS

Bericht door LucaS » do aug 21, 2008 11:50 am

brigade zuid schreef:Het zal wel onzin zijn wat Genee schrijft, Siemen.
Dat zou zo maar kunnen ja. Genee wist ook te melden dat Ajax 8 miljoen voor Aissati had betaald

joey
Erelid

Bericht door joey » do aug 21, 2008 11:51 am

Natuurlijk is het onzin. Die mensen zijn allemaal betrokken bij het complot van Molenaar. :hypocrite.gif:

@Neef: Coronel heeft geen indrukwekkender CV dan bijvoorbeeld Fontein. Hij weet alleen beter wat de supporters willen horen.

Het verhaal van Siemen bevestigt mijn oordeel over Coronel maar weer eens. Volgens mij is die man heel sneaky.

Plaats reactie