Wie wordt de nieuwe Algemeen Directeur van AJAX?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 17, 2008 8:40 pm

Ajax Rules schreef:[Ook vind ik dat er een mono-cultuur ontstaat wanneer de hele EK 92 generatie alle belangrijke posities bekleedt. Van Basten, Schip, Witschge, Rijkaard, Winter, Bergkamp, Blind, Frank de Boer, Jonk, etc. Je kunt het ook overdrijven. Iets meer spreiding qua achtergrond, generatie, etc. kan geen kwaad.]
Daar ben ik het wel mee eens. Het is nu al dikke mik. Er mag best iets van wrijving zijn. Die houdt mensen scherp.
Het stinkt aan alle kanten!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo aug 17, 2008 8:47 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 4:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 17, 2008 9:38 pm

Die zit in de spelershandel, dus die zal geen optie zijn. Die man is eindelijk aan het binnenlopen.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo aug 17, 2008 9:43 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 4:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma aug 18, 2008 5:39 am

HighLow schreef: Coronel vroeg Molenaar voor Ajax
Written by Jacques Happe
Sunday, 17 August 2008
Afgelopen week werd duidelijk dat beoogd algemeen directeur Keje Molenaar toch niet de gedroomde kandidaat was van Ajax. De advocaat uit Volendam wilde graag, stond te trappelen van ongeduld in de coulissen, maar na meerdere gesprekken met Uri Coronel, kwam de voorzitter met een joker uit de hoge hoed: een headhunter. Met de daarop volgende uitspraken berokkent hij schade aan de reputatie van Keje en dat is niet netjes…

L’histoire se répète zou ik willen zeggen, ofwel, de historie herhaalt zichzelf.
Een aantal jaar geleden was een jonge, gepassioneerde communicatieadviseur in de race om hoofd communicatie te worden bij Ajax. Er werden gesprekken gevoerd en de functie zou de man feitelijk niet kunnen ontgaan. Totdat opeens bekend werd dat een werving & selectiebureau de vacante functie zou gaan invullen. Dat was vier jaar geleden en inmiddels zijn er al drie verschillende personen geweest die deze functie hebben ingevuld. Dat was dus succesvol!

Al maanden geleden hoorde ik dat Keje Molenaar gesprekken voerde met Uri Coronel over de vacante functie van algemeen directeur. De Ajax-voorzitter had het initiatief genomen tot het contact. Vlak daarvoor nog vertelde Molenaar aan de media dat hij niet in beeld was voor de functie, omdat hij niet gevraagd was. Dat gebeurde dus pas iets later. Ik wist vanaf het eerste gesprek en ook van latere ontmoetingen. Ik kon er alleen niets over zeggen, aangezien ik dat had beloofd.

De gesprekken tussen Keje en Uri over de functie van algemeen directeur bij Ajax waren vriendschappelijk en collegiaal. Beide mannen zaten op één lijn. Er werd zelfs al over arbeidsvoorwaarden gesproken, maar een laatste gesprek werd steeds weer opnieuw uitgesteld. Dan was de één naar het EK, dan was weer een ander op vakantie. En zo ging het maar door.

Plotseling maakte Ajax afgelopen week bekend dat het via een headhunter op zoek zou gaan naar een nieuwe algemeen directeur. En dat terwijl Keje Molenaar al klaarstond om te beginnen. Zaterdag maakte de Volendammer via De Telegraaf bekend dat hij niet mee wilde doen in de nieuwe sollicitatieprocedure, waar Coronel hem plotsklaps voor had uitgenodigd. Kennelijk was hij niet goed genoeg, twijfelde de raad van commissarissen, maar Keje maakte dat niet meer uit; hij voelde zich bekocht. Logisch, het is dan ook niet netjes.

Je vraagt je af wat er binnen Ajax is gebeurd, dat Uri Coronel in deze bakzeil heeft gehaald. Keje en Uri hebben meerdere gesprekken gevoerd en alles wees op een arbeidsverband, niet op verwijdering. Nu zegt Coronel dat hij de beste wil hebben voor de functie. Molenaar moet meedoen in de sollicitatieprocedure via de headhunters van De Vroedt en Thierry, die zichzelf parelvissers noemen. Op zoek naar een pareltje voor Ajax.

Stond in het rapport Coronel niet dat de algemeen directeur een voetbalachtergrond moest hebben? Hetzelfde rapport dat uiteindelijk diens naamgever op het wit-rood-witte pluche van het voorzitterschap plaatste? “Dat wil niet zeggen dat hij twintig interlands gespeeld moet hebben,” stelde Coronel in De Telegraaf, “maar afkomstig moet zijn uit, of een gevoel heeft bij, of bekend is met de voetballerij. Ik zeg altijd: iemand die ook weet hoe de kantine van Blauw Wit er van binnen uitziet. Iemand die twintig jaar in de voetballerij meeloopt, kan in principe een voetbalman zijn. Zoals Arie van Eijden, ikzelf of een journalist die al lang meeloopt.”

Een journalist die al lang meeloopt. Om de geruchten dat journalist Kees Jansma in de running zou zijn voor deze functie, moest ik altijd erg lachen. Nu Coronel zelf de deur heeft geopend, kan het zomaar zijn dat deze man inderdaad op de plek van Molenaar terechtkomt. Marco van Basten heeft vier jaar goed met hem samengewerkt, dus waarom niet? Misschien omdat Jansma geen ervaring heeft met het runnen van een voetbalclub en een journalist nog geen bedrijfsleider is?

Het is te bizar voor woorden dat mensen zelfs iemand als Frank Rijkaard noemen. Een voetbaltrainer zonder bedrijfskundige ervaring voor deze belangrijke functie? Hou toch op! Dus dan maar die journalist, die al twintig jaar rondloopt? Als ik nog eens dertien jaar rond de ArenA loop kan ik dan ook gaan solliciteren? Sorry, maar ik heb daar weinig vertrouwen in.

Ik heb voorzitter Uri Coronel hoog zitten. Hij heeft een veranderingsproces in gang gezet, waar ik veel vertrouwen in heb. Maar dit is gewoon een slechte actie. Wees dan transparant. Zeg dan tegen Keje, we twijfelen aan je capaciteiten en willen verder zoeken. Zeg niet na meerdere gesprekken, we willen dat je opnieuw solliciteert via headhunters. Dat is achterbaks, want feitelijk geef je Molenaar een brevet van onvermogen. Met deze actie heeft Coronel Molenaar beschadigd en dat is ernstig! Misschien is het allemaal per ongeluk gegaan, maar de manier waarop is heel erg des Jaakkes en Fonteins. Zo ging het bij het oude Ajax van voor februari, maar zo gaan we nu toch niet meer met elkaar om?

Jacques Happe

Jesse

Bericht door Jesse » ma aug 18, 2008 7:50 am

Slecht stuk.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma aug 18, 2008 8:09 am

Jesse schreef:Slecht stuk.
Frustratie van de schrijver dat het Mollenaar niet wordt.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma aug 18, 2008 8:23 am

HighLow schreef: L’histoire se répète zou ik willen zeggen, ofwel, de historie herhaalt zichzelf.
Een aantal jaar geleden was een jonge, gepassioneerde communicatieadviseur in de race om hoofd communicatie te worden bij Ajax. Er werden gesprekken gevoerd en de functie zou de man feitelijk niet kunnen ontgaan. Totdat opeens bekend werd dat een werving & selectiebureau de vacante functie zou gaan invullen. Dat was vier jaar geleden en inmiddels zijn er al drie verschillende personen geweest die deze functie hebben ingevuld. Dat was dus succesvol!
Was de heer Happe dat soms zelf? Dus niet alleen de frustratie over zijn vriend. :1evil.gif:

En meteen weer de grote woorden dat alles hetzelfde is gebleven, met dit soort lieden zul je 10 jaar een perfect beleid moeten voeren om dat gezeur niet meer te horen.

In de T. stond Coronel's perceptie van "de vele gesprekken" die hij had met Molenaar:
Eerder voerde Molenaar een oriënterend onderhoud met Coronel, maar dat was volgens de Ajax-voorzitter niet om Molenaar te screenen voor de directeurspost. Coronel zegt het jammer te vinden dat Molenaar niet deelneemt aan de open sollicitatieprocedure. ,,Hoe meer goede kandidaten hoe beter. Maar als hij geen kandidaat wil zijn, dan niet."
Keje ten voeten uit: een en al frustratie, eerst had Jaakke het gedaan en nu weer zijn "goede vriend" Coronel. Die wilde hij zelf niet afbranden, dus daar werd de heer Happe voor ingeschakeld. Het ligt altijd aan anderen. :1evil.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » ma aug 18, 2008 9:41 am

Neef, ik weet wel dat jij om de een of andere reden Molenaar niet mag (zijn hoofd staat je niet aan of zo), maar zijn jouw verdachtmakingen nodig?
Was de heer Happe dat soms zelf? Dus niet alleen de frustratie over zijn vriend. :1evil.gif:
Wat is je onderbouwing van deze bewering?
Het verhaal van Happe (goede kandidaat die staat te springen, maar ze nemen een ander om onduidelijke redenen) herken ik heel goed. Ik heb al eens eerder geschreven dat Ajax liever (goedkope?) mensen neemt dan te investeren in kwaliteit. Dat weet ik uit eigen ervaring. Iemand uit mijn directe omgeving heeft hiermee te maken gehad. Ook Ko heeft zich wel eens in die zin uitgelaten. Een complete verrassing is het verhaal van Happe voor mij niet.
En meteen weer de grote woorden dat alles hetzelfde is gebleven, met dit soort lieden zul je 10 jaar een perfect beleid moeten voeren om dat gezeur niet meer te horen.
Begin maar eens met een redelijk beleid. Eerst zien, dan geloven.
Uri Coronel is iemand van de oude hap, dus waarom zou er zoveel veranderen?
Keje ten voeten uit: een en al frustratie, eerst had Jaakke het gedaan en nu weer zijn "goede vriend" Coronel. Die wilde hij zelf niet afbranden, dus daar werd de heer Happe voor ingeschakeld. Het ligt altijd aan anderen. :1evil.gif:
Gêneer je je niet een beetje voor dit verhaal? Je kent die hele man niet, maar doet net alsof hij de duivel zelf is. Is het werkelijk onmogelijk dat Molenaar door Ajax aan het lijntje gehouden is?

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma aug 18, 2008 10:03 am

Je blijft net als Happe weer in het verleden hangen, dat is jammer. AJAX doet dit en AJAX doet dat altijd zo...
Er is geen oud AJAX, er is een nieuw AJAX. De volledige top is namelijk vervangen.

Ik baseer me op de beelden die ik heb van Coronel en Molenaar, net zoals jij dat doet. De negatieve beelden van Molenaar die ik echt niet als enige heb. De schaamteloze manier hoe Molenaar zich heeft geprofileerd en nu weer net als de vorige keer de slachtoffer gaat spelen, zegt genoeg.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma aug 18, 2008 10:06 am

Dat zegt mij heel weinig. Alsof Uri Coronel zichzelf niet gepromoot heeft.

Ik wil eerst bewijs zien dat er iets veranderd is. Voorlopig blijkt daar weinig van.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma aug 18, 2008 11:23 am

Neefkens schreef:Je blijft net als Happe weer in het verleden hangen, dat is jammer. AJAX doet dit en AJAX doet dat altijd zo...
Er is geen oud AJAX, er is een nieuw AJAX. De volledige top is namelijk vervangen.

Ik baseer me op de beelden die ik heb van Coronel en Molenaar, net zoals jij dat doet. De negatieve beelden van Molenaar die ik echt niet als enige heb. De schaamteloze manier hoe Molenaar zich heeft geprofileerd en nu weer net als de vorige keer de slachtoffer gaat spelen, zegt genoeg.
Ik heb het zelfde gevoel t.a.v. Molenaar, zoals ik al eerder schreef. Ik vind de weg via een headhunter bureau, juist de goede. Het is in beide belang dat de juiste persoon wordt gekozen. Ook Molenaar heeft geen ervaring in het AD-schap. Door dit te toetsen d.m.v. testen, maak je de kans aanzienlijk kleiner dat de verkeerde persoon wordt gekozen. Dat is in belang van de werkgever en werknemer. Je kunt ook zien op welke punten de persoon aandacht nodig heeft. Dit kun je in de organisatie dan anders indelen of aanvullen (takenverdeling, speciale scholing). Daar is niks mis mee! Sterker nog, het is de enigste manier om een sterke organisatie neer te zetten.

Als een persoon, in dit geval Molenaar, daar niet in mee wil, zegt het meer over de persoon. Wat ik niet kan inschatten is of er verwachtingen zijn gewekt bij Molenaar (enigste kandidaat), dan kan ik zijn terugtrekking snappen. Blijft voorop staan, dat het de goede weg is. Selecteren op kwaliteit en dit meten (en blijven meten en bijsturen). Juist dan ben je bezig om de organisatie verder te professionaliseren.
Zo maak je de kans kleiner om de verkeerde keuze te maken. En dit is in beider belang!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma aug 18, 2008 12:05 pm

Ik ben het volledig met je eens. Misschien is er ongelukkig gehandeld, zijn er (onterecht) verwachtingen gewekt: dit is natuurlijk de correcte procedure.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma aug 18, 2008 12:09 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 4:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Nihad

Bericht door Nihad » ma aug 18, 2008 12:26 pm

Hahaha

Sjaak Swart.... :drecul.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Duke

Bericht door Duke » ma aug 18, 2008 12:31 pm

Vedette-10 schreef:Ik blijf erbij dat Sjaak Swart het moet worden. De meest geschikte en mogelijke persoon die in me opkomt. Tuurlijk zit hij als zaakwaarnemer gebakken, maar bij Ajax kan hij ook een lekker salaris verdienen. Daarnaast moet het je voldoening geven om Ajax te mogen leidinggeven. Hij weet van alles wel wat: de zakenwereld, de boekhouding, het voetbal. Daarnaast is heeft hij ook totaal geen mediavrees. Het ideale boegbeeld van de club.
Je hebt wel overal een mening over, niet? :smallgrin.gif:

Prima hoor, maar dan moet je niet vreemd opkijken als je met enige scepcis wordt bekeken op dit forum. En als je dan met Sjaak Swart als ideale nieuwe AD komt, vind ik het moeilijk je verder serieus te nemen.

Salvador Dali

Lionel

Bericht door Lionel » ma aug 18, 2008 12:31 pm

Kijk dan eens in de topic over het nieuwe Oranje....
IK GELOOF!!!!!!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma aug 18, 2008 1:51 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 4:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma aug 18, 2008 1:55 pm

Volgens mij heeft Swart het iq van een pak melk.

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma aug 18, 2008 2:01 pm

niks

Duke

Bericht door Duke » ma aug 18, 2008 2:14 pm

Los van zijn leeftijd (70 inmiddels) is zijn enige relevante werkervaring dat ie Soccer consultant bij Essel is. Om daar te mogen werken heb je volgens mij meer aan een goede achternaam dan aan ervaring in het bedrijfsleven, of een goede vooropleiding.

Of jij onderschat de complexiteit van het zijn van AD van een club als Ajax, óf jij overschat de kwaliteiten van Swart schromelijk, óf je zit ons allemaal te stangen. Voor jou hoop ik het laatste. :smallgrin.gif:

Salvador Dali

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma aug 18, 2008 2:21 pm

Perfecte reactie, Duke. Ik zat al een "genuanceerde reactie" te verzinnen, maar dat hoeft nu niet meer. :ajaxsmiley.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » ma aug 18, 2008 2:23 pm

Waarom zijn we er dan wel met zijn allen van overtuigd dat Rijkaard de baan aan zou kunnen?
I think I lost my fucking headache

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma aug 18, 2008 2:23 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op wo dec 30, 2009 4:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma aug 18, 2008 2:25 pm

LucaS schreef:Waarom zijn we er dan wel met zijn allen van overtuigd dat Rijkaard de baan aan zou kunnen?
Ik ben dat helemaal niet.

Plaats reactie