www.nos.nlJudoka's gaan voor 3 plakken
Op papier hebben de judoka's van de Nederlandse olympische ploeg bij de Spelen de meeste medaillekandidaten. Teamleider Cor van der Geest tempert echter te hooggespannen verwachtingen.
"Drie medailles is ons uitgangspunt", aldus de ervaren coach van Kenamju."Ik wil realistisch blijven. We doen goed mee, maar in alle klassen zijn er een stuk of tien voor wie hetzelfde geldt."
"We hebben hier tien judoka's die allen bewezen hebben op grote toernooien het podium te kunnen halen", aldus Van der Geest."Dat biedt perspectief, maar het moet eerst nog maar eens gebeuren." Wereldkampioen Ruben Houkes (-60 kg) komt zaterdag als eerste in actie.
Judo
Judo
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 15/16
-
- AT Toto winner 15/16
-
- AT Toto winner 15/16
sportwereldGravenstijn kansrijk voor medaille
PEKING - Deborah Gravenstijn heeft de halve finale bereikt van het olympische judotoernooi in de klasse tot 57 kilo. De 33-jarige Rotterdamse versloeg de Spaanse routinier Isabel Fernandez, de Europees kampioene van 2007 door een koka in de Golden Score.
Fernandez is een judotopper. Ze werd olympisch kampioen in Sydney, wereldkampioen en was vijf keer de beste van Europa. In de kwartfinale van het toernooi in Peking was ze pas in de zogenaamde Golden Score - de verlenging - niet opgewassen tegen Gravenstijn.
Gravenstijn is van ver gekomen. Na een zware nekoperatie geloofden medici niet dat ze ooit nog op de mat zou staan. Bijna twee jaar geleden begon ze aan een voorzichtige rentree. Ternauwernood haalde Gravenstijn nog de kwalificatie voor Peking.
Onmiddellijk na haar zege tegen de Spaanse ging Gravenstijn slapen ergens in de hoek van een trainingshal. Ze moet enkele uren wachten op haar volgende partij. In die tijd gaat bondscoach Marjolein van Unen de cruciale volgende ontmoeting voorbereiden. Die is tegen een Chinese, Yan Xu.
,,Ik denk dat dit beter is dan dat ze de Japanse had getroffen,’’ zei Van Unen. ,,We zullen het zien. Deborah is geconcentreerd en staat met overtuiging op de mat. Wat ze tot nu toe heeft laten zien is heel goed.’’
De partij tegen Fernandez, beslist in extra tijd, noemde Van Unen zenuwslopend. ,,Die Spaanse is zo slim, ze dwingt altijd wel een strafje bij haar tegenstander af. Maar Deborah is in geen enkele val getrapt. Ze was er zo op gebrand te winnen. Fantastisch dat het is gelukt.’’
Ik zeg het er maar weer bij: ze heeft nog niets.

-
- AT Toto winner 15/16
- Daily Blind
-
- AT Toto winner 15/16
-
- AT Toto winner 15/16