AZ 2008 - 2009
-
- AT Toto winner 05/06
TelesportredactieAZ krijgt geen geld van Alves
AMSTERDAM - Az heeft de arbitragezaak, die de club had aangespannen tegen Afonso Alves, verloren. De Braziliaanse goalgetter hoeft daardoor niet de door AZ geëiste schadevergoeding van 7,5 miljoen euro te betalen. Dat meldt VI.
Volgens de clubleiding van AZ tekende Alves afgelopen winter een geldige arbeidsovereenkomst met de Alkmaarders. Maar de Braziliaan vertrok in januari uiteindelijk naar Middlesbrough. Nu hebben de rechters dan ook bepaald dat er geen sprake was van een geldig contract.
Blij met de punten ...
Afonso Alves ’veroordeeld’ tot 3660 euro
ZEIST, donderdag
AZ heeft de arbitragezaak tegen Afonso Alves verloren. De Alkmaarders meenden op 23 december 2007 een rechtsgeldig contract te hebben met de aanvaller van Heerenveen, eisten zodoende een schadevergoeding van 7,5 miljoen euro nadat de Braziliaan naar Middlesbrough vertrok, maar werden in het ongelijk gesteld. Door het ontbreken van de handtekening van FIFAmakelaar mr. Ribeiro was geen sprake van een rechtsgeldige overeenkomst en AZ wist dat, aldus de arbiters.
De arbitragecommissie plaatste wel kanttekeningen bij de handelwijze van Alves en week met betrekking tot de kosten af van de standaardprocedure. Normaal betaalt de verliezende partij, maar dit keer werden de kosten voor de KNVB (3000 euro) tussen AZ en Alves verdeeld. Daarnaast moet de Braziliaan de kosten voor de vertaalster opbrengen: 2160 euro. In plaats van 7,5 miljoen euro komt Alves er met 3660 euro dus genadig vanaf.
TelesportAZ krijgt geen geld van Alves
De Alkmaarse club dacht recht te hebben op 7,5 miljoen euro van de Braziliaan, die de afgelopen winter van Heerenveen overstapte naar Middlesbrough. Hij zou voor zijn transfer een contract bij AZ hebben ondertekend.
De arbitragecommissie vond dat er geen sprake was van een rechtsgeldige overeenkomst tussen AZ en de speler. Weliswaar had Alves het contract getekend, zijn zaakwaarnemer Wagner Ribeiro had dat als FIFA-agent eveneens moeten doen.
Alves had dat voorbehoud ook gemaakt. Ribeiro heeft echter niet getekend.
AZ-woordvoerder Klaas Wilting was verbijsterd: “Wij snappen niets van deze uitspraak. We waren ervan overtuigd dat we goed hadden gehandeld. Het ging ons ook helemaal niet om het geld, maar vooral om het principe. Het is bizar dat dit kan gebeuren in de voetbalwereld. De normen en waarden zijn blijkbaar ver te zoeken. We weten niet of we nog verdere stappen gaan ondernemen.”
Laatst gewijzigd door 999 op do jul 24, 2008 9:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...
-
-
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Opvangtehuis daaro.Davids houdt conditie op peil bij AZ
Geschreven op vrijdag, 25 juli om 11:37
In afwachting van een nieuwe werkgever traint Edgar Davids mee met de selectie van AZ, zo meldt het tijdschrift Voetbal International op de website. Eerder deze week verwelkomde trainer Louis van Gaal de eveneens clubloze Iwan Redan. Davids is een goede bekende van coach Louis van Gaal. De inmiddels 35-jarige middenvelder debuteerde zestien jaar geleden aan de hand van Van Gaal in de hoofdmacht van Ajax en werkten ook samen bij het Nederlands elftal. De samenwerking bij AZ blijft voorlopig beperkt tot het meetrainen van Davids.
De toekomst van Davids is nog ongewis. De oud-speler van onder meer Barcelona en Juventus werd de afgelopen weken met een trits Europese club in verband gebracht. Tijdens zijn vakantie in Los Angeles hield Davids zijn conditie op peil bij Los Angeles Galaxy, dat getraind wordt door Ruud Gullit.
www.voetbalzone.nl
Peter schreef:Opvangtehuis daaro.Davids houdt conditie op peil bij AZ
Geschreven op vrijdag, 25 juli om 11:37
In afwachting van een nieuwe werkgever traint Edgar Davids mee met de selectie van AZ, zo meldt het tijdschrift Voetbal International op de website. Eerder deze week verwelkomde trainer Louis van Gaal de eveneens clubloze Iwan Redan. Davids is een goede bekende van coach Louis van Gaal. De inmiddels 35-jarige middenvelder debuteerde zestien jaar geleden aan de hand van Van Gaal in de hoofdmacht van Ajax en werkten ook samen bij het Nederlands elftal. De samenwerking bij AZ blijft voorlopig beperkt tot het meetrainen van Davids.
De toekomst van Davids is nog ongewis. De oud-speler van onder meer Barcelona en Juventus werd de afgelopen weken met een trits Europese club in verband gebracht. Tijdens zijn vakantie in Los Angeles hield Davids zijn conditie op peil bij Los Angeles Galaxy, dat getraind wordt door Ruud Gullit.
www.voetbalzone.nl
Vinden ze daar ook.

Van Gaal doet wat hij wil, hij begrijpt de sentimenten van de supporters niet. Was bij Barcelona ook al zo.
Het stinkt aan alle kanten!
**** AZ,Heerenveen voor tuchtcommissie
**AZ en sc Heerenveen moeten donderdag
11 september voor de tuchtcommissie van
de KNVB verschijnen.Beide clubs dienen
uit te leggen waarom ze bij de transfer
van Afonso Alves (Bra) zaken met de
niet-gelicentieerde zaakwaarnemers
Ziller en Tiburcio hebben gedaan.
Alves verruilde eind januari Heerenveen
na een langslepende affaire voor het
Engelse Middlebrough.De spits had eind
december 2007 een contract getekend bij
AZ,net als Ziller en Tiburcio.
De KNVB-arbitragecommissie bepaalde
woensdag dat die verbintenis ongeldig
was,omdat de handtekening van Ribeiro,
die wel een FIFA-licentie heeft,ook
onder dat contract had moeten staan.
Blij met de punten ...
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Lens vier tot zes weken uitgeschakeld
Uitgegeven: 29 juli 2008 13:13
ALKMAAR - AZ-trainer Louis van Gaal kan tijdens de beginfase van de nieuwe voetbalcompetitie vermoedelijk niet beschikken over Jeremain Lens.
De 20-jarige aanvaller heeft zich dinsdag laten opereren aan een oververmoeidheidsbreuk in de linkervoet. Lens probeerde de blessure eerst te laten genezen met rust, maar dat hielp niet.
De herstelperiode duurt vier tot zes weken. AZ opent het voetbalseizoen op zondag 31 augustus met een thuiswedstrijd tegen NAC Breda.
Bron: www.nu.nl
www.depers.nlWaterman klaar met AZ
Boy Waterman lijkt zijn langste tijd bij AZ te hebben gehad. De 24-jarige keeper staat in de pikorde bij de Alkmaarse club inmiddels achter Sergio Romero en Joey Didulica. "Ik ben niet van plan om een tweede of derde rol te gaan spelen", zegt Waterman tegen Novum Nieuws. "Dan moeten we op zoek naar iets anders."
Waterman startte zijn professionele carrière bij sc Heerenveen, dat hem begin 2007 voor een halfjaar verhuurde aan AZ. Hij kwam dat seizoen tot elf wedstrijden in Alkmaar, liet een goede indruk achter en kreeg een contract tot en met de zomer van 2011.
Vorig seizoen had Waterman echter te kampen met vormverlies. Hij maakte enkele grote fouten, waaronder in januari in de uitwedstrijd tegen Feyenoord. Hierna verloor hij zijn plaats aan de Argentijn Romero. Bovendien keerde Didulica na anderhalf jaar blessureleed terug bij de selectie. Waterman speelde begin februari zijn laatste competitieduel voor AZ.
De doelman heeft nog niets gehoord van trainer Louis van Gaal, maar wil niet als derde keeper aan het seizoen beginnen. "Ik ben voetballer geworden om te voetballen. Ik wil wedstrijden spelen." En dus denkt Waterman aan een andere club. "Het maakt me niet uit waar ik speel, in Nederland of het buitenland, als ik maar een heel seizoen kan spelen."
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
www.sportwereld.nlVia AZ alsnog naar de top
ALKMAAR - Zijn vroegere trainer Jan Everse vindt hem een van de beste centrale verdedigers van Nederland. ,,Bijna alle eredivisieclubs hebben zitten slapen, alleen AZ niet,'' zegt de coach van FC Zwolle. Niklas Moisander (22) hoopt in Alkmaar alsnog de status van topvoetballer te bereiken.
Vier jaar geleden ontdekt door Ajax in Finland, maar nooit tot wasdom gekomen in de Arena. Een zware kruisbandblessure gooide roet in het eten en tegen de tijd dat hij fit was, hadden ze in Amsterdam de Spanjaard Juanfran al opgehaald bij Besiktas.
Die laatste bleek een miskoop, maar toen had Moisander zijn conclusies al getrokken. Hij deed een stap terug naar de achtertuin van ploeggenoot Jaap Stam. Bij FC Zwolle speelde de Finse verdediger twee seizoenen de sterren van de hemel, waarna hij beloond werd met een transfer naar AZ.
,,Sommige vrienden begrepen niet waarom ik naar de eerste divisie ging. Wat ik bij FC Zwolle verdiende, kon ik toch ook in Finland krijgen? Maar ik wilde investeren in mezelf. Vóór mijn blessure ontwikkelde ik mij prima onder Marco van Basten bij Jong Ajax. Daar heb ik me aan vastgehouden,'' zegt de blonde Scandinaviër.
Everse voorspelt dat Moisander onder Louis van Gaal verder omhoog zal schieten. Gisteravond opereerde hij in de oefenwedstrijd tegen Telstar als linksback. ,,Als centrale verdediger is hij op z'n allerbest. Hij is perfect tweebenig. Er zit geen verschil tussen de traptechniek van het linker- en rechterbeen.
,,Hij lost alles voetballend op. Net als Frank de Boer. Toen Ajax hem haalde, dachten ze ook dat hij een tweede De Boer zou worden.'' Moisander heeft bij Louis van Gaal voorzichtig aangegeven dat hij liever in het hart van de defensie speelt.
,,Maar de trainer zei dat hij voor die plek al zat spelers heeft in zijn selectie. Daarom moet ik me voorlopig op de positie van linksback richten,'' zegt Moisander zonder een spoor van teleurstelling.
Hij geldt als de ideale prof. In de afgelopen twee jaar heeft hij bij FC Zwolle twee trainingen gemist. Moisander kwam destijds samen met zijn broer, die als keeper in de jeugdopleiding van Ajax kwam, naar Nederland. Die is inmiddels terug en keept in de Finse competitie. Moisander gaat pas naar huis als hij op alle fronten is geslaagd bij AZ en andere grote clubs.
,,Ik geniet er nu al van dat ik bij AZ met zoveel goede spelers om mij heen loop. In het bekertoernooi speelden we met Zwolle dit jaar tegen Feyenoord in de Kuip. Toen wist ik dat ik elke week zo'n partij wilde spelen.
,,Mijn moeilijkste tijd heb ik achter de rug. Toen ik als buitenlander in Nederland een jaar geblesseerd was en alleen moest werken aan mijn herstel, ben ik mentaal zoveel sterker geworden.'' Daarom vreest hij ook de concurrentiestrijd bij AZ niet.
,,De concurrentie is moordend. Maar daar word je beter van.'' Het feit dat een half dozijn spelers is afgereisd naar de Olympische Spelen biedt anderen, inclusief Moisander, de gelegenheid zich in de kijker te spelen bij Van Gaal. De Belg Sebastien Pocognoli, óók linksback, keert pas kort voor de competitie terug.
Everse: ,,Niklas is een stilist. Hij heeft een geweldige pass in huis. Hij zou binnen de lijnen alleen iets meer een 'rat' moeten worden. Een Fin, hè. Veel te aardig en te bescheiden.
,,Ja, ik weet ook dat hij als verdediger met zijn 'voetballende' oplossingen wel eens een slippertje maakt. Maar daarom lijkt hij nu juist zo op Frank de Boer. Die had dat vroeger ook. Maar die werd wel een van de beste centrale verdedigers die we ooit hebben gehad.''
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
De T.AZ: HOFLEVERANCIER MET BIJSMAAK
ROOSENDAAL, zondag
De Nederlandse competitie is hofleverancier van het olympisch voetbaltoernooi. Dat AZ daardoor de meeste spelers mist in de voorbereiding, bleek alleen al uit het feit dat Louis van Gaal gisteravond 21 man van veelal onbekende signatuur in het veld bracht tegen RBC Roosendaal (1-3 winst). Alleen doelman Boy Waterman speelde de 90 minuten uit. „Wij missen zes man. Dat is niet alleen het meeste van de eredivisie, maar ook van de hele wereld. Ik denk niet dat er ergens een club te vinden is die meer voetballers mist”, zei trainer Louis van Gaal, die deze week niet alleen vriend van de mossel werd, maar komende week op 8 augustus ook nog eens in het huwelijk treedt met Truus Opmeer.
De bruiloft is vrijdag om vier uur ’s middags in Albufeira. Maar pas donderdagmiddag stapt hij in het vliegtuig naar Portugal. „Want ’s ochtends doe ik zelf nog de tactische training voor het oefenduel tegen Iraklis van zaterdag. Dat wordt dus haastwerk.” Martin Haar zit daarom bij hoge uitzondering zaterdag een keer als eindverantwoordelijke op de bank tegen de Grieken. „Ik geef de opstelling door, de rest moet hij maar bepalen.”
Van Gaal is dus klaar voor de bruiloft, maar nog niet voor de competitie. Sterker: verre van dat. Gisteren in het zeer matige oefenduel tegen RBC draafden er vijf spelers van Jong AZ op en mocht zelfs ’stagiaire’ Iwan Redan aantreden. „De jongens op de Spelen zijn mijn basisspelers, maar hebben geen garantie op een plaats bij terugkomst. En het kan ook doorwerken, heb ik ze voorgehouden. Maar ik wil het ze ook absoluut niet verbieden, het is iets fantastisch om mee te maken. Het is alleen niet goed voor onze voorbereiding. Al hebben de jongens die nu spelen natuurlijk juist weer een grote uitdaging.”
De Alkmaarders zijn tijdelijk uitgehold door hun eigen filosofie. „Want wij vissen in de vijver van jonge talenten.” Vergeleken met vorig seizoen is Van Gaals selectie er niet sterker op geworden, zegt hij verder. „Ik zeg steeds maar, dat Schaars, Martens en Didulica na hun blessureleed de belangrijkste aankopen zijn.”
Zonder zes olympiagangers miste hij ook nog eens drie krachten in de personen van Lens, Pellé en Cziommer. De laatste keert vandaag terug op de training. Gezien de personele bezetting heeft van Gaal zijn systeem bij AZ veranderd met nu één diepe spits en daarachter drie ’hangende’ aanvallers. „We hebben immers in de selectie wel heel veel middenvelders.” Brett Holman manifesteerde zich gisteren achter diepe spits Mounir El Hamdaoui, die ook al aardig op dreef was. „En ik hoop dat Ari rustiger is geworden. Mounir is in ieder geval een stuk scherper en fitter dan bij zijn komst vorig jaar”, hoopt de trainer op een opleving in de productiviteit.
De zaak staat met de gebroken voorbereiding in ieder geval wel op scherp. Van Gaal zei zelf al, dat er druk kwam op de eerste vijf wedstrijden, toen hij eind 07/08 besloot alsnog aan te blijven. „Dat is ook zo. Maar het betekent niet dat ik zomaar het bijltje erbij neergooi. Ik ga de uitdaging aan voor het hele seizoen. Niet voor vijf wedstrijden.” Uitgesproken favorieten zijn er voor de trainer niet. „Wij moeten zorgen dat het topsportklimaat terugkeert in de kleedkamer. Ook bij tegenslagen. En daar gaat het meestal om.”
Blij met de punten ...