Feyenoord 2008 - 2009
Die ploeg gaan we dan bestrijden met een aanval -Kennedy-Leo-Sulejmani-KJH-Suarez-Rommedahl-Mitea...Peter schreef:Kromkamp-Marcellis--Ooijer-Salcido-Pieters-Brechet
--------------Afellay-----Simons----Bakkal------------
---------------------Lazovic------------------------------
Maza op de bank dan? Wellicht Lazovic er dan nog uit, hoor.

Het stinkt aan alle kanten!
Helikopter: Milan als voorloper
Door WIETSE DIJKSTRA
ROTTERDAM - Julio Ricardo Cruz wist niet wat hij meemaakte toen hij in 1997 per helikopter werd afgezet op de middenstip van het Feyenoord-stadion. Zelfs op de televisie had hij zo’n speciale, spectaculaire ontvangst nog nooit gezien, bekende de overrompelde Argentijn.
Aankomst van Roy Makaay per helikopter in de Kuip. FOTO ANP
Cruz was de eerste Rotterdamse aankoop die letterlijk de Kuip werd ingevlogen. Zijn spectaculaire entree paste destijds wel bij zijn status, want Cruz kwam binnen als de duurste aankoop uit de clubgeschiedenis.
Het Feyenoord-legioen vond het prachtig en een traditie was geboren. Met dank aan een oud-speler die zelf via de weg der geleidelijkheid de Kuip was binnengeslopen. Sjaak Troost, tussen 1978 en 1992 een zekerheidje in de Rotterdamse defensie en daarna jarenlang commercieel directeur, kwam op het idee nadat hij bijna tien jaar eerder had gezien hoe Gullit, Van Basten en Rijkaard werden onthaald bij AC Milan.
,,Toen zij in 1987 en ’88 werden gepresenteerd, kwamen ze met een helikopter aan op Milanello,’’ weet Troost nog. ,,Prachtig.’’ De directeur zag het al voor zich; een helikopter in een volle Kuip. In de praktijk bleek dat echter niet zo gemakkelijk. ,,Bij Feyenoord vond iedereen het schitterend, maar de brandweer en de politie zeiden meteen ‘onhaalbaar’. Als het mis zou gaan, was het leed niet te overzien. Ik wierp tegen dat helikopters in geval van nood ook op de Coolsingel kunnen landen. Ze zeiden: ‘Oké, maar dan is het jóúw risico.’ Ik was persoonlijk aansprakelijk. Die eerste keer heb ik wel zitten zweten.’’
Cruz kwam veilig op de grond. Met Jon Dahl Tomasson, Karim el Ahmadi, Kermit Erasmus en Manteiga zal het vandaag ook wel weer goed komen. ,,Voor spelers is het een onvergetelijke ervaring,’’ zegt Troost, die er trots op is dat de Open Dag is uitgegroeid tot een mega-evenement. ,,Toen ik zelf nog voetbalde kwamen er hoogstens 15.000 man kijken naar een demonstratietraining in het oude stadion. Wat we bij Feyenoord doen, gebeurt nergens in Europa.’’
Troost vertrok in 2006, maar zijn helikopter is gebleven. ,,Soms hadden we er twee nodig, soms zat er niet zo gek veel in. De helikopter heeft intern wel eens ter discussie gestaan, vanwege het verwachtingspatroon. Maar de kracht van traditie is de continuïteit.’’
REACTIES Deze discussie is gesloten - het is niet mogelijk om op dit artikel te reageren
En zo rolt morgen een oude bejaarde man, een overschatte Marokaan, een talentloos Braziliaans talent en kermit de kikker uit de zelfde helikopter waar eerder sterspelers als Buis, Bahia, Lucius en last but not least Angelos Charisteas uit kwamen.
Hahaha wat een traditie zeg, ieder jaar komen de grootste minkukels zo het stadion binnen, je blijft lachen om die club.