Revu.nlBert Maalderink weg bij Studio Sport
Geen vertrouwen en steun van NOS
Oranje-verslaggever Bert Maalderink vertrekt bij Studio Sport. Maalderink, berucht om zijn zeurderige stem en vasthoudendheid, verstuurde vandaag zijn ontslagbrief aan directie en hoofdredactie van de NOS. Maalderink, die in 1993 door Kees Jansma bij Studio Sport werd gehaald, zegt: ‘Wegens gebrek aan vertrouwen en steun uit NOS-hoek tijdens dit EK, heb ik ontslag genomen.’
De rossige verslaggever, die afgelopen week voor Nieuwe Revu een dagboek bijhield van zijn belevenissen in Zwitserland, werd de laatste maand zwaar bekritiseerd. Cabaretier Youp van ’t Hek noemde hem in zijn NRC-column een ‘onbedaarlijke eikel’, Marco van Basten en Kees Jansma smoesten over ‘onze vriend’ terwijl zij dachten dat de microfoons uitstonden, De Volkskrant bestempelde de commotie rond de kritische verslaggever als ‘Maalderink-gate’.
De geboren Achterhoeker zelf stoorde zich vooral aan de kritiek die hij in de eigen NOS-programma’s te verduren kreeg. Zo hadden de gasten in Jack van Gelders Studio Sportzomer, onder wie Mario Been en Cees Geel, regelmatig commentaar op de scherpe toon van zijn vragen. Ook had Maalderink – anders dan onder andere Tom Egbers – grote moeite met de beslissing van de Studio Sport-leiding om geen beelden uit te zenden van de besloten trainingen van Oranje.
In Nieuwe Revu zegt Bert Maalderink deze week: ‘Van collega’s hoor ik bijna niets over mijn reportages. Toch vreemd: 2 miljoen mensen kijken dagelijks naar het programma waarin ze worden uitgezonden (Studio Sportzomer, red.), maar níemand reageert erop.’
Maarten Nooter, hoofdredacteur van NOS Sport, laat weten nog niet te willen reageren.