Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do jun 26, 2008 5:43 pm

joey schreef:Ja dus? Ik vroeg of hij oplossingen had. Want zoiets kan mijn oudtante nog constateren.
Uit het fragment in de link die ik plaatste:
Wel concludeerde hij dat de techniek achterbleef bij de ontwikkeling van de tactiek. Er moet sneller gehandeld worden, maar de technische vaardigheid is vaak niet toereikend. Hij wist wel waarom. "Waarom is Van Hooijdonk zo goed? Omdat hij extra geoefend heeft. Dat kan ook bij voorzetten geven, passeren, passen, aannemen - noem maar op. Wat is nou een half uurtje extra trainen per dag? Het is ridicuul, zo weinig als voetballers trainen.
Pfff. Spelers moeten dus bij Ajax leren. Daar moet je vanuit gaan.
En leren bij Ajax is in beginsel niet anders dan leren bij andere clubs.
Heel vreemd, maar Cruijff kon het prima uitleggen. Toen hij zeventien was al. Cruijff is altijd een leiderstype geweest.
Van Basten kan ook prima zaken uitleggen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » do jun 26, 2008 6:56 pm

Bertje schreef:Van Basten kan ook prima zaken uitleggen.
Waar je baseert dat op?
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do jun 26, 2008 7:03 pm

Ik vind iig wel dat Marco van Basten qua presentatie een hele stap heeft gemaakt in vergelijk met de tijd toen hij begon. Menselijker ook.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do jun 26, 2008 7:15 pm

Jansma schreef:Waar je baseert dat op?
Zijn optreden in de media.

En met niemand anders!

goodfella

Bericht door goodfella » do jun 26, 2008 8:58 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Bertje schreef:Van Basten is succesvol geweest. Hij heeft naar de mogelijkheden gepresteerd.
Dankzij visie, vastberadenheid en gedrevenheid? Of toch voor het merendeel door een zeer gezonde portie geluk? De 1-0 tegen Luxemburg vergeten? En de 1-0 tegen Albanie? Dat soort wedstrijden bezorgen de gemiddelde voetballiefhebbers nachtmerries. Stel je voor dat we die ellende ook nog in de Arena krijgen...
Ik durf wel een wedje met jou te maken dat Oranje zich niet weet te plaatsen voor het WK 2010. Zoals de ervaren LvG zich verkeek in de kwalificatie voor het WK 2002. En de topprestaties van de ervaren Advocaat en van Hanegem zou ik nog bijna vergeten.

MvB heeft zich 2 x geplaatst en bij elkaar op deze toernooien 8 wedstrijden als coach op zijn naam staan. Van Servie, Ivoorkust, Italie, Frankrijk en Roemenie werd er gewonnen. Tegen Argentinie een gelijkspel en van Portugal en Rusland werd er verloren.

Het kan zeker slechter.

goodfella

Bericht door goodfella » do jun 26, 2008 9:05 pm

wimpey schreef: Bij Ajax doen we dat anders. Iedere iets-meer-dan-leek weet dat je met Luque, Urzaiz en Roger etc. bagger in huis haalt. Bij Ajax stonden de technisch verantwoordelijken er na verloop van tijd van versteld dat dat dan ook echt waar bleek te zijn.
Huh? Volgens Cruijff was Roger een geweldige voetballer Wimpey. Dus nu noem je Cruijff een leek? Dat zal Joey niet goed vinden.

Marco van Basten heeft 2 pluspunten ten opzichte van Cruijff. Hij durfde het wel aan om de baan van bondscoach te accpeteren en hij heeft nooit de zielige rancune gehad om voor die kakkerlakken te gaan voetballen.

Jesse

Bericht door Jesse » do jun 26, 2008 9:09 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Bertje schreef:Van Basten is succesvol geweest. Hij heeft naar de mogelijkheden gepresteerd.
Dankzij visie, vastberadenheid en gedrevenheid? Of toch voor het merendeel door een zeer gezonde portie geluk? De 1-0 tegen Luxemburg vergeten? En de 1-0 tegen Albanie? Dat soort wedstrijden bezorgen de gemiddelde voetballiefhebbers nachtmerries. Stel je voor dat we die ellende ook nog in de Arena krijgen...
Pff, je gaat die lullige kwalificatiewedstrijden toch niet als maatstaf gebruiken? Zoals RGB het al een keer goed zei: kwalificatiewedstrijden zijn er puur om te winnen en je te kwalificeren. Verder niets. Op toernooien moet je het laten zien. Dan heb je de groep tenminste een tijdje bij je.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » do jun 26, 2008 10:10 pm

Bertje schreef:Uit het fragment in de link die ik plaatste:
Wel concludeerde hij dat de techniek achterbleef bij de ontwikkeling van de tactiek. Er moet sneller gehandeld worden, maar de technische vaardigheid is vaak niet toereikend. Hij wist wel waarom. "Waarom is Van Hooijdonk zo goed? Omdat hij extra geoefend heeft. Dat kan ook bij voorzetten geven, passeren, passen, aannemen - noem maar op. Wat is nou een half uurtje extra trainen per dag? Het is ridicuul, zo weinig als voetballers trainen.
Dit gaat dus over senioren.
En leren bij Ajax is in beginsel niet anders dan leren bij andere clubs.
Dat zou wel zo moeten zijn. Ajax zou meer moeten bieden.
Van Basten kan ook prima zaken uitleggen.
Maar kan hij ook prima een club reorganiseren? Cruijff heeft zich daar nooit aan gewaagd. Van Basten begeeft zich als ik jou mag geloven straks op een terrein waar hij volledig onbekend is.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do jun 26, 2008 10:19 pm

joey schreef:Dit gaat dus over senioren.
Nee, over voetbal. Voetbal wordt gespeeld door junioren en door senioren.
Dat zou wel zo moeten zijn. Ajax zou meer moeten bieden.
Zucht.
Maar kan hij ook prima een club reorganiseren? Cruijff heeft zich daar nooit aan gewaagd. Van Basten begeeft zich als ik jou mag geloven straks op een terrein waar hij volledig onbekend is.
Van Basten gaat geen club reorganiseren. Van Basten gaat het voetbalgerelateerde gedeelte van een club leiden. Daar zullen dus wat dingen veranderen (zoals Cruijff ook dingen veranderde).

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » do jun 26, 2008 10:37 pm

Bertje schreef:Nee, over voetbal. Voetbal wordt gespeeld door junioren en door senioren.
Wat is dit nou? Komen met een citaat over de luiheid van voetballers om aan te tonen dat MVB zich voor de jeugdopleiding interesseert?
Zucht.
Zeg dat wel. Doe eens normaal, zeg.
Van Basten gaat geen club reorganiseren. Van Basten gaat het voetbalgerelateerde gedeelte van een club leiden. Daar zullen dus wat dingen veranderen (zoals Cruijff ook dingen veranderde).
Dat is dan jammer, want scouting en jeugdopleiding moeten wel gereorganiseerd worden. Dat gebeurt dus waarschijnlijk niet. Zijn we het toch nog eens.
Laatst gewijzigd door joey op do jun 26, 2008 10:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lionel

Bericht door Lionel » do jun 26, 2008 10:56 pm

Hardstikke interessant dit. Qua voetbal en hoe mensen steeds maar weer dingen in hun voordeel proberen om te lullen.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jun 27, 2008 8:47 am

joey schreef:Wat is dit nou? Komen met een citaat over de luiheid van voetballers om aan te tonen dat MVB zich voor de jeugdopleiding interesseert?
Nee, voor de ontwikkeling van spelers. Voetbal is niet opeens een ander spel als het door minderjarigen wordt gespeeld.
Zeg dat wel. Doe eens normaal, zeg.
Joey, we hebben het erover dat het streven in de opleiding bij Ajax in principe niet anders is dan bij andere clubs (naar aanleiding van de ontwikkeling van Van Basten als speler zelf) en dan kom jij met een opmerking dat het bij Ajax beter zou moeten zijn. Dat slaat als een tang op een varken.
Dat is dan jammer, want scouting en jeugdopleiding moeten wel gereorganiseerd worden. Dat gebeurt dus waarschijnlijk niet. Zijn we het toch nog eens.
Dat is dus wat anders dan een hele club reorganiseren.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jun 27, 2008 11:32 am

Bertje schreef:Nee, voor de ontwikkeling van spelers. Voetbal is niet opeens een ander spel als het door minderjarigen wordt gespeeld.
Opleiden is heel wat anders dan senioren trainen. Jeugdspelers moeten alles nog leren.
Joey, we hebben het erover dat het streven in de opleiding bij Ajax in principe niet anders is dan bij andere clubs (naar aanleiding van de ontwikkeling van Van Basten als speler zelf) en dan kom jij met een opmerking dat het bij Ajax beter zou moeten zijn. Dat slaat als een tang op een varken.
Nee, het is essentieel. In deze tijd van hevige concurrentie moet de jeugdopleiding van Ajax meer bieden dan die van andere clubs. En zeker dan die van UVV in 1980. De jeugdervaringen van MVB bij Utrechtse amateurclubs zijn geen maatstaf.
Dat is dus wat anders dan een hele club reorganiseren.
Op technisch gebied, bedoel ik uiteraard. Dat moet ik blijkbaar nog uitleggen.
Waar het mij om gaat, is dat voor die taak (reorganisatie scouting en jeugdopleiding) kwaliteiten nodig zijn waarvan nog moet blijken of Van Basten die bezit.

Jim

Bericht door Jim » vr jun 27, 2008 12:07 pm

Natuurlijk bezit van Basten die kwaliteiten, joey. Doe nou toch niet zo eigenwijs.
Luister nou maar gewoon naar Bertje en dan weet je dat alles helemaal goed komt.
Om een en ander nog een keer overzichtelijk te maken volgt hieronder even een korte bloemlezing uit het evangelie van Bertje.
Lees hem, zonodig twee- of driemaal, heel rustig en geconcentreerd door.
Bertje schreef: Van Basten kan ook prima zaken uitleggen.
volgens mij kan MvB leiding geven op basis van zijn visie, standvastigheid en gedrevenheid.

Volgens mij was Van Basten juist enorm veelzijdig en op elk vlak technisch vrijwel volmaakt. Hij kan dan ook prima technische dingen leren aan middenvelders en verdedigers.

Aangezien Van Basten zich zo'n beetje elke technische en tactische kwaliteit (met behulp van zijn trainers, zijn vader en vooral ook zichzelf) eigen heeft gemaakt, heeft Van Basten dus een hele brede opleiding genoten.

De visie van Van Basten houdt volgens mij in: goed voetbal, op basis van techniek, positiespel en spelers die wedstrijden kunnen beslissen.

Volgens mij kun je Van Basten moeilijk didactische kwaliteiten ontzeggen. Hij heeft ze in ieder geval meer dan Cruijff.

Van Basten is succesvol geweest. Hij heeft naar de mogelijkheden gepresteerd.

jij doet net alsof Van Basten alles alleen wil/moet doen. Dat is natuurlijk je reinste onzin. (Weloverwogen) delegatie (plus controle!) is een groot goed.

Daar komt bij dat, omdat Van Basten zelf technisch goed is, hij ook technisch goed onderlegde jeugdtrainers zal herkennen.

En over die expertise omtrent opleiden: natuurlijk heeft Van Basten die expertise wel. Van Basten is zelf een exponent van een goede opleiding. In hoeverre hij die opleiding zelf verzorgd heeft of van zijn vader heeft gehad of bij zijn clubs heeft gehad doet dan niet ter zake, want Van Basten was altijd betrokken.

Natuurlijk heeft Van Basten verstand van opleiden.
Aangezien Van Basten zelf technisch uitstekend is, kan niemand beter beoordelen wie er geschikt zijn dan Van Basten zelf.

Van Basten heeft toch altijd duidelijk een bepaalde lijn aangehouden: spelers die het verschil kunnen maken trachten te ondersteunen. Het ligt in de lijn der verwachting dat hij bij Ajax eenzelfde idee zal aanhouden. Hij zal de opleiding hier dus ook op willen toespitsen.

Ik maak me meer zorgen om de rest van de organisatie. Het is belangrijk dat er iemand opstaat/komt die zorgt dat de rest van de organisatie ondersteunend richting Van Basten en zijn team gaat functioneren. Er moet dus een sterke man (AD) zijn die inziet dat wat Van Basten (denk ik) wil veranderen, enorm belangrijk is.
Zie je nou wel. Als je nou nog niet overtuigd bent van de geniale kwaliteiten van van Basten en nog niet gerustgesteld bent, dan weet ik het ook niet meer. Dan doe je het er gewoon om.
En mocht het onverhoopt toch nog fout gaan, wat dus nagenoeg onmogelijk is met San Marco aan het roer, dan ligt het in ieder geval zeker niet aan hem, maar aan de rest van de organisatie. Is dat duidelijk?

Lionel

Bericht door Lionel » vr jun 27, 2008 12:10 pm

:ajaxsmiley.gif:
IK GELOOF!!!!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr jun 27, 2008 12:11 pm

Ik denk net als Joey dat MvB zich hoofzakelijk interesseert voor de korte termijn. Dat vind ik overigens niet zo'n probleem maar AJAX had hem dan beter alleen voor het eerste elftal kunnen strikken, nou is ie zo'n beetje verantwoordelijk voor het technische gedeelte van de hele club.

999

Bericht door 999 » vr jun 27, 2008 12:11 pm

Zou Maradonna eens bellen ( als ie clean is natuurlijk ), technisch een van de beste .. :smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » vr jun 27, 2008 12:36 pm

Wat Bertje doet is van Basten op min of meer dezelfde hoogte zetten (qua mogelijkheden om een grote trainer en TD te worden) als Johan Cruijff. En waarom zou hij dat ook niet (mogen) doen?
I think I lost my fucking headache

Lionel

Bericht door Lionel » vr jun 27, 2008 12:39 pm

Dat hij dat doet oke....maar hij zet het zo neer dat anderen die niet zien wat hij in MVB ziet dom zijn. Zo komt het althans over bij mij. Inderdaad schoolmeesterachtig. En misschien heeft hij dat zelf niet door of doet hij dat niet expres maar als ik de afgelopen 5 pagina's doorneem lijkt dat wel zo...
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jun 27, 2008 12:45 pm

LucaS schreef:Wat Bertje doet is van Basten op min of meer dezelfde hoogte zetten (qua mogelijkheden om een grote trainer en TD te worden) als Johan Cruijff. En waarom zou hij dat ook niet (mogen) doen?
Mag best, en misschien ligt de vergelijking ook voor de hand. Als voetballer/trainer dan. De rest zal moeten blijken.

Jim

Bericht door Jim » vr jun 27, 2008 12:45 pm

LucaS schreef:Wat Bertje doet is van Basten op min of meer dezelfde hoogte zetten (qua mogelijkheden om een grote trainer en TD te worden) als Johan Cruijff. En waarom zou hij dat ook niet (mogen) doen?
Op dezelfde hoogte als Cruijff?. Daarmee doe je Bertje en Van Basten zwaar tekort. Van Basten heeft namelijk meer didactische kwaliteiten.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jun 27, 2008 12:48 pm

Volgens mij stel ik me niet anders op dan andere mensen, Rishi.
joey schreef:Opleiden is heel wat anders dan senioren trainen. Jeugdspelers moeten alles nog leren.
De helft van de senioren moet ook nog alles leren. Juist daar heeft Van Basten het over in de door mij aangehaalde uitspraak.
Nee, het is essentieel. In deze tijd van hevige concurrentie moet de jeugdopleiding van Ajax meer bieden dan die van andere clubs. En zeker dan die van UVV in 1980. De jeugdervaringen van MVB bij Utrechtse amateurclubs zijn geen maatstaf.
Oké, ik zal het nog één keer proberen. Ik zeg niet dat Ajax z'n opleiding zo moet vormen als de opleiding van UVV in 1980, als het schoolplein, als Milan of zelfs als de opleiding van Ajax destijds. Wat ik zeg is dat Van Basten de technische kennis van alle facetten van het spel die hij heeft leren beheersen (waar dan ook) kan overdragen op onze opleiding.
Op technisch gebied, bedoel ik uiteraard. Dat moet ik blijkbaar nog uitleggen.
Wil je niet zo uit de hoogte doen, Bert?

En met niemand anders!

Harm

Bericht door Harm » vr jun 27, 2008 12:51 pm

Tegen jezelf aan het praten Bert?

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jun 27, 2008 12:58 pm

Bertje schreef:De helft van de senioren moet ook nog alles leren. Juist daar heeft Van Basten het over in de door mij aangehaalde uitspraak.
In principe niet. Bij senioren is het een kwestie van onderhouden en ervaring opdoen. Al geef ik toe dat bij Ajax de laatste jaren slecht opgeleide spelers doorkomen, waardoor bijscholing nog nodig is.
Het zou kunnen dat Van Basten vindt dat de opleiding onvoldoende is en dat hij concrete plannen heeft over hoe dat te doen (geen vrijblijvende praat dus), maar ik moet zijn eerste uiteenzetting daarover nog horen.
Oké, ik zal het nog één keer proberen. Ik zeg niet dat Ajax z'n opleiding zo moet vormen als de opleiding van UVV in 1980, als het schoolplein, als Milan of zelfs als de opleiding van Ajax destijds. Wat ik zeg is dat Van Basten de technische kennis van alle facetten van het spel die hij heeft leren beheersen (waar dan ook) kan overdragen op onze opleiding.
Dan probeer ik het ook nog een keer. Wat Van Basten aan technische bagage heeft zegt weinig tot niets. Kon Jack Reynolds goed voetballen? Niet zo, heb ik begrepen, maar hij leverde bij Ajax wereldtoppers af. De technische man moet zorgen dat de opleiding stáát. Niet zelf de trainingen geven.
Wil je niet zo uit de hoogte doen, Bert?
Inderdaad. :smallgrin.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jun 27, 2008 1:04 pm

joey schreef:In principe niet. Bij senioren is het een kwestie van onderhouden en ervaring opdoen. Al geef ik toe dat bij Ajax de laatste jaren slecht opgeleide spelers doorkomen, waardoor bijscholing nog nodig is.
Het zou kunnen dat Van Basten vindt dat de opleiding onvoldoende is en dat hij concrete plannen heeft over hoe dat te doen (geen vrijblijvende praat dus), maar ik moet zijn eerste uiteenzetting daarover nog horen.
Trainen is vrijblijvend? Op welke andere manier dan trainen wil je in hemelsnaam beter worden? Sommige zaken worden bij Ajax helemaal niet geoefend. Geen wonder dat spelers het dan niet leren.
Dan probeer ik het ook nog een keer. Wat Van Basten aan technische bagage heeft zegt weinig tot niets. Kon Jack Reynolds goed voetballen? Niet zo, heb ik begrepen, maar hij leverde bij Ajax wereldtoppers af. De technische man moet zorgen dat de opleiding stáát. Niet zelf de trainingen geven.
De stelling dat Reynolds niet zo goed kon voetballen - ik heb nog wel eens wat anders gelezen, maar goed - ontkracht mijn stelling dat zelf een goede techniek hebben je de mogelijkheid geeft om technische problemen te herkennen en op te lossen allerminst, joey.
Inderdaad. :smallgrin.gif:
Ach guttegut.

En met niemand anders!

Gesloten