Als trainer wel, ja. Die stage zegt me weinig. Hij heeft nooit zelfstandig een jeugdelftal onder zijn hoede gehad, in tegenstelling tot de meeste andere oud-spelers die bij Ajax beginnen.Bertje schreef:Allereerst heeft Van Basten bij de A1 van Blind gezeten. Dat hij bij de senioren begonnen is is dus je reinste onzin.
Dat leek me meer uit beleefdheid. Hij kan Cruijff tenslotte niet helemaal afbranden.Daarnaast: ja, er blijkt ergens uit dat Van Basten plannen heeft over de opleiding. Dat is te herleiden uit de uitspraak van Van Basten dat hij het grotendeels met de ideeën van Cruijff omtrent de opleiding eens is.
Weekend Cees heeft hier al een paar rake dingen over gezegd, dus laat ik het zo zeggen: dit argument snijdt geen hout. Zeker niet omdat Van Basten pas bij Ajax binnenkwam op het moment dat zijn opleiding bijna was voltooid.En over die expertise omtrent opleiden: natuurlijk heeft Van Basten die expertise wel. Van Basten is zelf een exponent van een goede opleiding. In hoeverre hij die opleiding zelf verzorgd heeft of van zijn vader heeft gehad of bij zijn clubs heeft gehad doet dan niet ter zake, want Van Basten was altijd betrokken.
We zullen zien.Voor het volgende seizoen kun je niets meer veranderen. Je hebt de tijd niet meer om nog allemaal nieuwe trainers aan te trekken (als dat nodig is). Over een jaar moeten de veranderingen doorgevoerd zijn.
Dat verwacht ik inderdaad, ja. Van Basten komt uit de Italiaanse school. Presteren, presteren, presteren. Zie zijn niet gespeelde verbazing over het feit dat er kritiek op hem was in de afgelopen vier jaar, terwijl hij toch maar mooi goede resultaten had behaald. Van Basten zal alleen iets veranderen als hij zelf last heeft van hoe het nu is, schat ik in. Maar ach, als hij goede spelers kan krijgen via Arsenal of Lemic is het ook goed. Dan hoeft hij niet elk weekend op de Toekomst rond te lopen en zijn hoofd in een wespennest te steken.Je hebt het wel over andere dingen, als je zegt dat Van Basten zich alleen met het eerste elftal bezig zal houden, omdat de buitenwereld hem op zijn prestaties bij het eerste elftal zal afrekenen.
N.B.: dit is mijn verwachting. Ik hoop dat ik het fout zie.