Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do jun 26, 2008 10:52 am

Van Basten heeft goede spelers nodig, dus dat lijkt me wel. Daarnaast: hij heeft zelf bij de RvC aangegeven dat hij de laatste stem wil hebben op het gebied van de opleiding, dus lijkt het me logisch als hij zich ook zou interesseren voor de opleiding.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Kaboem

Bericht door Kaboem » do jun 26, 2008 11:01 am

Joey begint zo langzaamaan een beetje de weg kwijt te raken. Tijd voor Ritalin!
Bertje for President!

wimpey

Bericht door wimpey » do jun 26, 2008 11:10 am

joey schreef: Een opportunistisch selectiebeleid, puur gericht op meteen presteren.
Pardon? :1evil.gif:

Hij heeft dat hele old boys network van Dickie Advocaat eruit geknikkerd en vervangen door jonge spelers.

Wat je zegt is onzin. Hij heeft 4 jaar geleden gekozen voor Mathijsen, Boulahrouz, de Jong, Kuyt, Babel etc.

Als er één bondscoach is geweest die oog heeft voor jeugd is het MVB wel.

Komt nog bij dat ie het EK als doel van zijn bondscoachschap verklaarde en het WK in 2006 als tussenstap zag. Allerminst opportunistisch dus. Integendeel zelfs.

Kaboem

Bericht door Kaboem » do jun 26, 2008 11:14 am

Dat zeg ik!
Bertje for President!

joey
Erelid

Bericht door joey » do jun 26, 2008 11:20 am

Dat moest wel, want veel oudere spelers stopten of hadden het niveau niet meer (Kluivert). Hij had Stam bijvoorbeeld er nog graag bij gehad, hoor. Die heeft hij nog geprobeerd over te halen om zijn rentree voor Oranje te maken.
Voor de rest zie ik er weinig lijn in. Het is vier jaar lang uitproberen geweest en hopen dat het ging lopen. Natuurlijk heeft hij een paar ontdekkingen gedaan (Boula met name), maar daartegenover stond een stoet debutanten die niet goed genoeg waren. Ik hoef neem ik aan de namen niet te noemen.
Ik hoop dat hij ervan geleerd heeft. Bij Ajax is het godsonmogelijk om spelers te halen en dan eens te gaan zien of ze een versterking zijn. Ook zal hij bij Ajax snel naar een vaste kern moeten. Hij kan ook geen gevestigde namen aan het lijntje houden, uit het team gooien en dan weer terughalen. Dat zorgt voor een hoop onrust.
Ik denk dat Van Basten helemaal geen tijd heeft om alles te doen binnen Ajax, zelfs al zou hij willen (wat ik betwijfel). En hij weet hoe het werkt: hij moet meteen presteren. Anders is hij gezien en komt hij aan de rest niet eens toe.
Het stinkt aan alle kanten!

wimpey

Bericht door wimpey » do jun 26, 2008 11:40 am

joey schreef: Voor de rest zie ik er weinig lijn in. Het is vier jaar lang uitproberen geweest en hopen dat het ging lopen.
Van Basten had op het WK een vast elftal en op het EK eveneens. :confused.gif: Wat ie in vriendschappelijk voetbal doet, zal me een zorg zijn.

Wat jij beweert zie ik bij Ajax dit millennium. God zegene de greep. Verschil met Oranje is dat Ajax' trainers dagelijks met hun selectie konden werken. Ik heb het aan het spel van Ajax van de voorbije 10 jaar, m.u.v. een goede periode onder Koeman, niet af kunnen lezen.
Ik hoef neem ik aan de namen niet te noemen.
Nee. Maar van de 23 van het EK 2004 waren er nu nog 8 over. Dus dan is het logisch dat een aantal spelers de revue passeert om tot 15 adequate vervangers te komen.
Bij Ajax is het godsonmogelijk om spelers te halen en dan eens te gaan zien of ze een versterking zijn.
Bij Ajax doen we dat anders. Iedere iets-meer-dan-leek weet dat je met Luque, Urzaiz en Roger etc. bagger in huis haalt. Bij Ajax stonden de technisch verantwoordelijken er na verloop van tijd van versteld dat dat dan ook echt waar bleek te zijn.

MVB zet met Cvitanich, Sulejmani en Henrique i.i.g. al een stuk hoger in.
En hij weet hoe het werkt: hij moet meteen presteren. Anders is hij gezien en komt hij aan de rest niet eens toe.
Ik heb 4e en 5e plaatsen gezien de voorbije 10 jaar. Een trainer die bij 3 van de 4 pogingen zich niet wist te plaatsen voor een europees toernooi.

Natuurlijk moet MVB presteren (en dat zal ie ook), maar het zal toch iedereen hopelijk inmiddels duidelijk zijn dat ie niet in een gespreid bedje belandt. De voorbije jaren is alles fout gegaan dat fout kon gaan. Eerst maar eens de trend breken en een stijgende lijn inzetten. Als dat lukt, wordt Ajax kampioen en wordt europees overwinterd. En dat zou al heel wat zijn.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do jun 26, 2008 11:43 am

joey schreef:Ik denk dat Van Basten helemaal geen tijd heeft om alles te doen binnen Ajax, zelfs al zou hij willen (wat ik betwijfel). En hij weet hoe het werkt: hij moet meteen presteren. Anders is hij gezien en komt hij aan de rest niet eens toe.
Joey, dat jij dat denkt weten we nu wel. Ga je ook nog op argumenten van andere mensen in?

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » do jun 26, 2008 11:49 am

Bertje, kun je een andere toon aanslaan? Je doet erg uit de hoogte.

Ik denk dat niet, het ís zo. Ik weet toch hoe gedacht wordt bij onze club. Van Basten moet blij zijn dat hij geen VCL hoeft te spelen. Dat vergroot zijn kansen om te overleven bij Ajax. Op het moment dat de trainer van Ajax verliest, gaat er van alles spelen en komen de tegenstanders van de trainer (die er altijd zijn, in dit geval zul je ze moeten zoeken in de Van Gaal/Adriaanse-stroming) in beweging.

Harm

Bericht door Harm » do jun 26, 2008 11:58 am

Bertje is een zelfverklaarde organisatieadviseur!

Dat bleek de vorige keer ook al.
Laatst gewijzigd door Harm op do jun 26, 2008 12:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do jun 26, 2008 11:58 am

Joey, ik kan er niets aan doen dat je telkens je eigen betoogje afsteekt, zonder in te gaan op anderen. Ik attendeer je daar slechts op, al weet je het volgens mij best.

Dat hij moet presteren ontken ik niet, maar ik ben het niet eens met jouw vermoeden - is dat eigenlijk ergens op gebaseerd, behalve dat je Van Basten maar een harde klootzak vind? - dat Van Basten zich niet interesseert voor zaken als opleiding en scouting. Ik stel, mijn inziens terecht, dat Van Basten dergelijke bevoegdheden opgeëist heeft. Daar ga jij dan overheen met een compleet ander verhaal, namelijk dat hij geen tijd zou hebben om dergelijke zaken te regelen.

Om dan maar (weer eens, want deze discussie is natuurlijk vaker gevoerd) in te gaan op dat laatste: jij doet net alsof Van Basten alles alleen wil/moet doen. Dat is natuurlijk je reinste onzin. (Weloverwogen) delegatie (plus controle!) is een groot goed.

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » do jun 26, 2008 12:04 pm

joey schreef: Van Basten moet blij zijn dat hij geen VCL hoeft te spelen. Dat vergroot zijn kansen om te overleven bij Ajax.
Je moet zo'n VCL gewoon winnen, dan is er niets aan de hand. Als je als trainer je elftal niet zodanig kunt prepareren dat er van FCK en Slavia wordt gewonnen, heb je sowieso niets bij Ajax te zoeken.

En MVB is een sterke persoonlijkheid, hij is niets anders dan de schijnwerpers en druk gewend. Die laat zich echt niet gek maken. Hij is mentaal wel effe iets harder dan DB of JW. En hij werkt al een leven lang op een iets ander niveau dan CA of HtC.

Van Basten brengt i.m.o. alle voorwaarden mee om te slagen bij Ajax en om Ajax er weer bovenop te helpen.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do jun 26, 2008 12:12 pm

wimpey schreef:
joey schreef: Van Basten moet blij zijn dat hij geen VCL hoeft te spelen. Dat vergroot zijn kansen om te overleven bij Ajax.
Je moet zo'n VCL gewoon winnen, dan is er niets aan de hand. Als je als trainer je elftal niet zodanig kunt prepareren dat er van FCK en Slavia wordt gewonnen, heb je sowieso niets bij Ajax te zoeken.

En MVB is een sterke persoonlijkheid, hij is niets anders dan de schijnwerpers en druk gewend. Die laat zich echt niet gek maken. Hij is mentaal wel effe iets harder dan DB of JW. En hij werkt al een leven lang op een iets ander niveau dan CA of HtC.

Van Basten brengt i.m.o. alle voorwaarden mee om te slagen bij Ajax en om Ajax er weer bovenop te helpen.
Toch vond ik het Nederlands elftal tegen Rusland wel strak van de zenuwen staan. Als je dat vergelijkt met een (in jouw ogen) zwak Duitsland en hoe die het balletje lieten lopen gisteren... dat lukte Oranje tegen Rusland geen seconde. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat de spelers pap in de benen kregen, maar ik was toch wel een beetje teleurgesteld in Van Baten. Juist een duel die er toe doet (knock-out) en de Oranje machine haperde (das nog zacht uitgedrukt).

Ik hoop dat Van Basten Ajax wel goed kan prepareren op dergelijke duels. Niet alleen VCL duels, maar ook die tegen Excelsior waarbij je 'gewoon' de 3 punten moet binnenslepen.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do jun 26, 2008 12:15 pm

Bertje schreef:Natuurlijk heeft Van Basten verstand van opleiden. In feite is het heel simpel: techniek, techniek en nog eens techniek. Je hebt een goede techniek nodig om de rest onder de knie te krijgen.
Wat zeg je hier nu eigenlijk? Dat opleiden inhoudt: op techniek, techniek, techniek trainen? En als dat zo simpel is; waarom heeft Van Basten daar verstand van? Het feit dat hij een fabelachtige techniek had/heeft, impliceert toch helemaal niet dat hij in staat is dat anderen aan te leren? Daar zijn vaardigheden voor nodig, waarvan ik niet weet of MvB ze bezit.
Met een goede techniek kun je goed positiespel leren spelen. Met een goede techniek kun je leren tactische keuzes te maken in het veld.
Ah. Dus als je techniek onder de knie hebt, kun je ook tactisch vooruit, zeg je. Daar ben ik het zeer ten dele mee eens. Techniek is 1 basisvoorwaarde, maar tactiek is een ander verhaal; daar moet je een bepaald soort intelligentie voor hebben; een intelligentie die het huidige Ajax, de huidige selectie, node mist. Was het maar zo eenvoudig dat je met een goeie techniek automatisch tactisch vooruit kunt. Als dat zo was, zouden spelers als Maduro, Urby c.s. zich veel beter hebben moeten ontwikkelen.
En van al die technische jongetjes zullen er altijd een aantal zijn die fysiek ongeschikt zijn voor topvoetbal, maar die jongetjes zijn er dan ook altijd wel. De fysieke groei van kleine jongetjes is nu eenmaal moeilijk te voorspellen.
Dus?

Daarom is het ook zaak jeugtrainers aan te stellen die zelf technisch goed onderlegd zijn. Aangezien Van Basten zelf technisch uitstekend is, kan niemand beter beoordelen wie er geschikt zijn dan Van Basten zelf.
Iets beoordelen is evident anders als iemand iets aanleren, of op te leiden.
Daarnaast moet iemand leiding aan al die jeugdtrainers geven, zodat de jeugtrainers niet meer langs elkaar heen werken, maar samen aan de zwakke punten (en sterke punten!) van spelers werken.
Nu eindig je compleet anders als dat je je betoog(je) begon: in de eerste zin heeft MvB verstand van opleiden, nu suggereer je dat hij leiding moet geven aan de opleiders. En voordat je terugkomt met: dat zeg ik niet, lees eens wat ik zeg, hier alvast mijn antwoord: Wat bedoel je nu eigenlijk?

Totnutoe lees ik in ieder geval nergens terug waarom MvB goed kan opleiden.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Aristides

Bericht door Aristides » do jun 26, 2008 12:25 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
(...)

Totnutoe lees ik in ieder geval nergens terug waarom MvB goed kan opleiden.
Ben het met het hele verhaal eens, maar wil die laatste zin nog even benadrukken.

Ik hoop dat hij over alle kwaliteiten beschikt, maar meer dan hoop is het niet. Hij heeft zich immers nog niet bewezen/kunnen bewijzen, een jaar lang met hetzelfde elftal.

Mijn hoop is gebaseerd op het goede spel dat de A1 onder Johnny van 't Schip speelde (daarna geen goede trainer meer gezien bij de A1? In ieder geval weinig goed voetbal!) op de berichten dat Jong Ajax onder Van 't Schip en MvB (de rollen waren toen omgedraaid) goed speelde. Zijn periode bij Oranje zegt mij minder, minder omdat hij niet de hele week met een groep bezig is, minder, omdat het veldspel meestal niet om aan te zien was (door het ontbreken van die dagelijkse training?)
Elders las ik dat (een niet-)uitschakeling in de vcl een criterium is, gezien de prestaties van MvB bij Oranje moeten we concluderen dat hij er na de poulefase van de uefacup uitligt? Hij is nooit verder gekomen!

Ik hoop dat zijn spits in de belangrijkste wedstrijd wel een penalty weet te benutten, schijn voor het slagen bij Ajax belangrijk te zijn.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid

Bericht door joey » do jun 26, 2008 12:26 pm

Bertje schreef:Ik stel, mijn inziens terecht, dat Van Basten dergelijke bevoegdheden opgeëist heeft.
Nee hoor. Van Basten wil de baas zijn zodat niemand hem in de wielen kan rijden. Daarom heeft hij de zeggenschap op alle terreinen opgeëist. Wat niet wil zeggen dat hij er iets mee gaat doen.

Het herstructureren van de scouting of de jeugdopleiding zal hij zelf moeten doen, want alleen hij heeft daar de autoriteit voor. Die operatie zal namelijk op veel verzet stuiten, vooropgesteld dat die grondig aangepakt wordt. Mensen hebben zich ingegraven. Het zal erg onrustig worden binnen Ajax, want sommigel scouts en jeugdtrainers (die vaak al lang meelopen bij Ajax, neem Gerrie Mühren bijvoorbeeld) laten zich niet zomaar buitenzetten. Bovendien zal hij Jan OR moeten overrulen, want die vindt dat de jeugdopleiding prima in orde is.

999

Bericht door 999 » do jun 26, 2008 12:30 pm

Bertje schreef:
Jöhnk schreef:Of hij er verstand van heeft? Hopelijk laat hij zich goed informeren door Cruijff.
Het feit dat hij Bergkamp bij de selectie heeft gehaald als stagiaire geeft mij het gevoel dat hij beseft dat je kwaliteit nodig hebt om kwaliteit op te leiden.
Natuurlijk heeft Van Basten verstand van opleiden. In feite is het heel simpel: techniek, techniek en nog eens techniek. Je hebt een goede techniek nodig om de rest onder de knie te krijgen. Met een goede techniek kun je goed positiespel leren spelen. Met een goede techniek kun je leren tactische keuzes te maken in het veld. En van al die technische jongetjes zullen er altijd een aantal zijn die fysiek ongeschikt zijn voor topvoetbal, maar die jongetjes zijn er dan ook altijd wel. De fysieke groei van kleine jongetjes is nu eenmaal moeilijk te voorspellen.
Daarom is het ook zaak jeugtrainers aan te stellen die zelf technisch goed onderlegd zijn. Aangezien Van Basten zelf technisch uitstekend is, kan niemand beter beoordelen wie er geschikt zijn dan Van Basten zelf.
Daarnaast moet iemand leiding aan al die jeugdtrainers geven, zodat de jeugtrainers niet meer langs elkaar heen werken, maar samen aan de zwakke punten (en sterke punten!) van spelers werken.
Zou je mij een voorbeeld van een speler kunnen noemen die door van Basten is " opgeleid ", waaruit je kan zien dat van Basten er mee aan het werk is geweest ?.Waaruit je kan opmaken dat ie er " verstand " van heeft ?.
Laatst gewijzigd door 999 op do jun 26, 2008 12:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

Kaboem

Bericht door Kaboem » do jun 26, 2008 12:30 pm

joey schreef:Bovendien zal hij Jan OR moeten overrulen, want die vindt dat de jeugdopleiding prima in orde is.
Hier kijk ik met name naar uit! Pak 'm aan, Marco, die onbeschofte vlerk! :headbang.gif:
Bertje for President!

Aristides

Bericht door Aristides » do jun 26, 2008 12:36 pm

Bovendien zal hij Jan OR moeten overrulen, want die vindt dat de jeugdopleiding prima in orde is.
Hoe lang zit hij er al?

Ik ken zijn kwaliteiten als hoofd jeugdopleidingen niet, hij zit er nog niet zo lang. Ik kan me wel voorstellen dat hij iets voorzichtiger wil herstructeren dan JC, die gewoon "iedereen eruit wilde gooien".

OR heeft samenwerking gezocht met de VU, of doet daar aan mee; hij ziet het nut in van het gebruik van "video", heeft het contract van een paar(?) trainers niet verlengd, heeft ervoor gezorgd dat veel B-spelers een contract kregen. Ik weet wel dat er maar twee of drie het eerste zullen halen, maar gezien de € 300.000 die Ajax al voor Schilder krijgt (geen groot talent) haalt Ajax dat geld er wel uit en voorkomt zo dat jeugdspelers naar Arsenal of Liverpool vertrekken.

De tien contracten voor de A-spelers/Jong Ajax? Hoofd jeugdopleidingen heeft daar niets mee te maken. DB heeft al eens over de B-lichting gezegd dat het "zeventjes" waren, hij zag meer in de A-lichting. DB krijgt iets te zeggen en hup tien contracten!

Ik heb geen idee in hoeverre MvB en OR al met elkaar op één lijn zitten!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do jun 26, 2008 12:47 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Wat zeg je hier nu eigenlijk? Dat opleiden inhoudt: op techniek, techniek, techniek trainen? En als dat zo simpel is; waarom heeft Van Basten daar verstand van? Het feit dat hij een fabelachtige techniek had/heeft, impliceert toch helemaal niet dat hij in staat is dat anderen aan te leren? Daar zijn vaardigheden voor nodig, waarvan ik niet weet of MvB ze bezit.
Om iemand een goede techniek aan te leren, zul je zelf technisch goed onderlegd moeten zijn. Dat betekent niet dat je zelf topvoetballer hoeft te zijn geweest (want je kunt om andere redenen de top niet gehaald hebben), maar je kunt iemand natuurlijk niet iets leren wat je zelf niet beheerst. Daar komt bij dat, omdat Van Basten zelf technisch goed is, hij ook technisch goed onderlegde jeugdtrainers zal herkennen.
Ah. Dus als je techniek onder de knie hebt, kun je ook tactisch vooruit, zeg je. Daar ben ik het zeer ten dele mee eens. Techniek is 1 basisvoorwaarde, maar tactiek is een ander verhaal; daar moet je een bepaald soort intelligentie voor hebben; een intelligentie die het huidige Ajax, de huidige selectie, node mist. Was het maar zo eenvoudig dat je met een goeie techniek automatisch tactisch vooruit kunt. Als dat zo was, zouden spelers als Maduro, Urby c.s. zich veel beter hebben moeten ontwikkelen.
Los van het feit dat ook jongens als Maduro en Urby technisch niet perfect zijn: ik zeg niet dat als je een goede techniek hebt, je automatisch ook tactisch goed zult worden. Wel is het een voorwaarde (zoals je zelf ook stelt). Daarnaast zul je, zoals je zelf zegt, enige aanleg moeten hebben.
Dus?
Heeft het weinig zin om op fysiek te selecteren.
Iets beoordelen is evident anders als iemand iets aanleren, of op te leiden.
Niet mee eens. Overigens is het anders dan.
Nu eindig je compleet anders als dat je je betoog(je) begon: in de eerste zin heeft MvB verstand van opleiden, nu suggereer je dat hij leiding moet geven aan de opleiders. En voordat je terugkomt met: dat zeg ik niet, lees eens wat ik zeg, hier alvast mijn antwoord: Wat bedoel je nu eigenlijk?
Leiding geven aan de jeugdtrainers is ook een aspect van het opleiden.

En met niemand anders!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do jun 26, 2008 12:50 pm

joey schreef:Nee hoor. Van Basten wil de baas zijn zodat niemand hem in de wielen kan rijden. Daarom heeft hij de zeggenschap op alle terreinen opgeëist. Wat niet wil zeggen dat hij er iets mee gaat doen.
Joey, alleen al het feit dat iemand hem op die gebieden in de wielen zou kunnen rijden impliceert al dat hij zelf plannen heeft met betrekking tot die zaken.
Het herstructureren van de scouting of de jeugdopleiding zal hij zelf moeten doen, want alleen hij heeft daar de autoriteit voor.
Dat ontken ik niet. Andere zaken kan hij echter wel delegeren. Training geven, onderhandelen over contracten etc. Van Basten heeft niet en de taken van MvG en de taken van HTC. Wel de bevoegdheden.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » do jun 26, 2008 12:59 pm

Bertje schreef:Joey, alleen al het feit dat iemand hem op die gebieden in de wielen zou kunnen rijden impliceert al dat hij zelf plannen heeft met betrekking tot die zaken.
Nee hoor. Je kunt een muur om je huis bouwen en vervolgens het halve huis leeg laten staan. Van Basten heeft bedongen dat hij zeggenschap krijgt over alles, maar dat wil niet zeggen dat hij er iets mee doet. Het lijkt me zelfs sterk dat hij zich overal mee gaat bemoeien. Zijn expertise ligt niet op het gebied van scouting en jeugdopleiding. Wat dat laatste betreft: hij heeft nog nooit echt belangstelling getoond voor de jeugd. Als trainer ging hij meteen met senioren aan de slag. De jeugd is de obsessie van Cruijff. Doordat Cruijff min of meer van Van Basten eist dat hij de jeugdopleiding van Ajax aanpakt, denkt iedereen dat Van Basten dat ook wil. Maar blijkt ergens uit dat Van Basten dat echt wil? Volgens mij niet. Hoe dan ook, we zullen het snel weten. Want je zult toch met me eens zijn dat die zaken prioriteit hebben, al is het maar dat Van Basten het ijzer moet smeden nu het heet is.
Dat ontken ik niet. Andere zaken kan hij echter wel delegeren. Training geven, onderhandelen over contracten etc. Van Basten heeft niet en de taken van MvG en de taken van HTC. Wel de bevoegdheden.
Ik heb het niet over andere dingen. Ik heb het over wat wezenlijk voor Ajax is: het verbeteren van de jeugdopleiding en de scouting. Wie de contracten opstelt, zal me een zorg zijn. En hij mag Blind best onderhandelingen laten voeren, zolang hij maar zicht houdt op het eindresultaat.

Harm

Bericht door Harm » do jun 26, 2008 1:18 pm

Om iemand een goede techniek aan te leren, zul je zelf technisch goed onderlegd moeten zijn. Dat betekent niet dat je zelf topvoetballer hoeft te zijn geweest (want je kunt om andere redenen de top niet gehaald hebben), maar je kunt iemand natuurlijk niet iets leren wat je zelf niet beheerst. Daar komt bij dat, omdat Van Basten zelf technisch goed is, hij ook technisch goed onderlegde jeugdtrainers zal herkennen.
Absoluut niet mee eens. Ik kan voor geen meter voetballen, maar dat betekent niet dat ik geen technische voetballers kan onderscheiden van houtkakkerts.
Niet mee eens. Overigens is het anders dan.
Hoewel ik het niet vind staan, mag tegenwoordig wel degelijk als gebruikt worden.
Leiding geven aan de jeugdtrainers is ook een aspect van het opleiden
Ja daag. Zo kun je jezelf overal onderuit lullen. Net zoals je zegt dat je om zaken te kunnen beoordelen over dezelfde vaardigheden moet beschikken als om op te leiden. Maar dat heb ik hierboven ook al besproken.

Managen is gewoon iets heel anders dan uitvoeren. Soms is het makkelijk om het gedaan te hebben wanneer je manager wordt, maar dat betekent niet dat je een goede manager wordt wanneer je een goede uitvoerder was.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do jun 26, 2008 1:20 pm

joey schreef:Zijn expertise ligt niet op het gebied van scouting en jeugdopleiding. Wat dat laatste betreft: hij heeft nog nooit echt belangstelling getoond voor de jeugd. Als trainer ging hij meteen met senioren aan de slag. De jeugd is de obsessie van Cruijff. Doordat Cruijff min of meer van Van Basten eist dat hij de jeugdopleiding van Ajax aanpakt, denkt iedereen dat Van Basten dat ook wil. Maar blijkt ergens uit dat Van Basten dat echt wil? Volgens mij niet. Hoe dan ook, we zullen het snel weten.
Allereerst heeft Van Basten bij de A1 van Blind gezeten. Dat hij bij de senioren begonnen is is dus je reinste onzin. Daarnaast: ja, er blijkt ergens uit dat Van Basten plannen heeft over de opleiding. Dat is te herleiden uit de uitspraak van Van Basten dat hij het grotendeels met de ideeën van Cruijff omtrent de opleiding eens is.

En over die expertise omtrent opleiden: natuurlijk heeft Van Basten die expertise wel. Van Basten is zelf een exponent van een goede opleiding. In hoeverre hij die opleiding zelf verzorgd heeft of van zijn vader heeft gehad of bij zijn clubs heeft gehad doet dan niet ter zake, want Van Basten was altijd betrokken.
Want je zult toch met me eens zijn dat die zaken prioriteit hebben, al is het maar dat Van Basten het ijzer moet smeden nu het heet is.
Voor het volgende seizoen kun je niets meer veranderen. Je hebt de tijd niet meer om nog allemaal nieuwe trainers aan te trekken (als dat nodig is). Over een jaar moeten de veranderingen doorgevoerd zijn.
Ik heb het niet over andere dingen. Ik heb het over wat wezenlijk voor Ajax is: het verbeteren van de jeugdopleiding en de scouting. Wie de contracten opstelt, zal me een zorg zijn. En hij mag Blind best onderhandelingen laten voeren, zolang hij maar zicht houdt op het eindresultaat.
Je hebt het wel over andere dingen, als je zegt dat Van Basten zich alleen met het eerste elftal bezig zal houden, omdat de buitenwereld hem op zijn prestaties bij het eerste elftal zal afrekenen.

En met niemand anders!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do jun 26, 2008 1:28 pm

Harm schreef:Absoluut niet mee eens. Ik kan voor geen meter voetballen, maar dat betekent niet dat ik geen technische voetballers kan onderscheiden van houtkakkerts.
Het is natuurlijk de vraag of je dat echt kunt of alleen denkt te kunnen, maar laat ik dat in het midden laten en het iets genuanceerder stellen: om een goede techniek te herkennen, moet je die techniek eerst begrijpen. Iedereen ziet het verschil tussen een bal aannemen waarbij de bal tien centimeter wegrolt en een aanname waarbij de bal een meter wegrolt, maar niet iedereen kan het verklaren. Waarom is het moeilijker om een bal onder druk aan te nemen dan zonder druk? Waar bestaat die druk uit? Allemaal zaken die van belang zijn. Hebben voornamelijk met motoriek te maken.
Ja daag. Zo kun je jezelf overal onderuit lullen. Net zoals je zegt dat je om zaken te kunnen beoordelen over dezelfde vaardigheden moet beschikken als om op te leiden. Maar dat heb ik hierboven ook al besproken.
Geen kwestie van lullen, maar een kwestie van een mening, Harm. Dat jij daar dan zo overtrokken op reageert zegt meer over jou.
Managen is gewoon iets heel anders dan uitvoeren. Soms is het makkelijk om het gedaan te hebben wanneer je manager wordt, maar dat betekent niet dat je een goede manager wordt wanneer je een goede uitvoerder was.
Ik zeg niet dat goede uitvoerders ook per definitie goede managers zijn.

En met niemand anders!

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do jun 26, 2008 1:30 pm

Bertje schreef:Om iemand een goede techniek aan te leren, zul je zelf technisch goed onderlegd moeten zijn. Dat betekent niet dat je zelf topvoetballer hoeft te zijn geweest (want je kunt om andere redenen de top niet gehaald hebben), maar je kunt iemand natuurlijk niet iets leren wat je zelf niet beheerst. Daar komt bij dat, omdat Van Basten zelf technisch goed is, hij ook technisch goed onderlegde jeugdtrainers zal herkennen.
Vind je dat een Beenhakker of Hiddink een prima techniek heeft? Ik heb geen idee. Maar hun elftallen voetballen of voetbalden prima en verzorgd. En hoe kom je er nu bij dat iemand die iets beheerst, óók automatisch in staat is om dat over te brengen op een ander? Daar heb je hele andere kwaliteiten voor nodig; zoals (geenszins limitatief) geduld, mensenkennis, verbale kwaliteiten, begrip. Van 3 van de 4 aspecten heb ik geen idee of Van Basten daarvan voldoende in huis heeft. Ik twijfel in ieder geval, gezien zijn optreden als bondscoach en zijn omgang met/over RvN, Van Bommel, Seedorf en Davids.
Los van het feit dat ook jongens als Maduro en Urby technisch niet perfect zijn: ik zeg niet dat als je een goede techniek hebt, je automatisch ook tactisch goed zult worden. Wel is het een voorwaarde (zoals je zelf ook stelt). Daarnaast zul je, zoals je zelf zegt, enige aanleg moeten hebben.
I.m.o. heeft Urby in beginsel een prima techniek. Maar is ie al jaren nonchalant en allesbehalve een tactisch wonder. Kortom: een trainer moet in staat zijn naast techniek ook tactiek aan te leren. Maar dat staat niet in jouw "simpele" (dixit: Bertje) trainingsprogramma: techniek, techniek, techniek.
Niet mee eens.
Enlighten me. Waarom is iemand die een bepaald talent heeft, automatisch ook een goede opleider en in staat om bij anderen dat talent te ontwikkelen? Is een goed paard ook een goede ruiter? (dixit: CA).
Leiding geven aan de jeugdtrainers is ook een aspect van het opleiden.
Ja? Dus? Waarom kan MvB leiding geven? Vanwege zijn fabelachtige techniek? In jouw beleving wordt een briljante marinier een uitstekende generaal?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gesloten