Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1
Moderator: mods
Dat eerste moet natuurlijk nog maar blijken, al heb ik daar wel vertrouwen in.Neefkens schreef:In ieder geval zijn de beslislijnen nu verkort en duidelijker. Het bestuur én ledenraad zit nu meer op afstand én het wordt bewaakt door de bedenker.
Daarnaast is er nu 1 baas op technisch gebied.
Jansma, we hebben al elf jaar te maken met de verkeerde poppetjes. Dat is inderdaad structureel, maar je kunt die twee zaken dus niet los van elkaar zien. Goede poppetjes zorgen nu eenmaal voor een goede organisatie.Jansma schreef:Wat hij bedoel is dat ook voor Jaake/Fontein/Van Geel het ging niet goed. Slecht beleid, foute keuzen... dus meer structural dan alleen 'de poppetjes'.
De poppetjes ze zijn vervangen, maar de mechanism dat al 11 jaar zorgt voor failure/de foute mensen op foute plaats etc., is die mechanism nu verbeterd...?
Joey hij denkt van niet... and ik ben het met hem eens.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
- Cluijffert
Ik niet, maar dat lijkt me inmiddels duidelijk. 
Ik maak me meer zorgen om de rest van de organisatie. Het is belangrijk dat er iemand opstaat/komt die zorgt dat de rest van de organisatie ondersteunend richting Van Basten en zijn team gaat functioneren. Er moet dus een sterke man (AD) zijn die inziet dat wat Van Basten (denk ik) wil veranderen, enorm belangrijk is.

Ik maak me meer zorgen om de rest van de organisatie. Het is belangrijk dat er iemand opstaat/komt die zorgt dat de rest van de organisatie ondersteunend richting Van Basten en zijn team gaat functioneren. Er moet dus een sterke man (AD) zijn die inziet dat wat Van Basten (denk ik) wil veranderen, enorm belangrijk is.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Ik heb bij Van Basten de afgelopen jaren geen visie voor de lange termijn kunnen ontdekken. Het was allemaal nogal 'adhoc-erig'. Een opportunistisch selectiebeleid, puur gericht op meteen presteren. Ik moet nog zien of hij zich interesseert voor de structuur van Ajax (op technisch gebied).
Verder vat Jansma het goed samen. Ik geloof nooit dat Jaakke en Fontein de ellende veroorzaakt hebben. Die is er al tientallen jaren, al houdt de vijfde colonne even zijn kop op het moment dat er gepresteerd wordt. Iemand als Coronel heeft zich er in het verleden geen seconde druk over gemaakt dat Ajax een slangenkuil was. Waarom zou hij dat nu dan wel doen? Misschien is hij zelf wel een slang.
Verder vat Jansma het goed samen. Ik geloof nooit dat Jaakke en Fontein de ellende veroorzaakt hebben. Die is er al tientallen jaren, al houdt de vijfde colonne even zijn kop op het moment dat er gepresteerd wordt. Iemand als Coronel heeft zich er in het verleden geen seconde druk over gemaakt dat Ajax een slangenkuil was. Waarom zou hij dat nu dan wel doen? Misschien is hij zelf wel een slang.
Het stinkt aan alle kanten!
Waar baseer je dat dan op? Van Basten had spelers als Seedorf, Davids en Van Bommel kunnen selecteren maar koos veelvuldig voor alternatieven. En dan met name vaak jonge spelers. Volgens mij heeft Van Basten als bondscoach juist zeldzaam veel geëxperimenteerd met nieuwe spelers en lang niet altijd de makkelijkste weg gekozen. Hij wilde juist bouwen aan een nieuw team. Zelfs met het Nederlands elftal, waar dat veel moeilijker is dan bij een club.joey schreef:Ik heb bij Van Basten de afgelopen jaren geen visie voor de lange termijn kunnen ontdekken. Het was allemaal nogal 'adhoc-erig'. Een opportunistisch selectiebeleid, puur gericht op meteen presteren. Ik moet nog zien of hij zich interesseert voor de structuur van Ajax (op technisch gebied).
Tja, daarover verschillen we dan van mening. M.i. zat er weinig lijn in. Waarom haalde hij bijvoorbeeld opeens Seedorf erbij om hem later weer af te serveren? Het is ook een komen en gaan geweest van spelers in de afgelopen vier jaar, en onder die spelers waren er nogal wat die genadeloos werden afgeserveerd. Vraag het die arme Yilderim maar.
Van Basten heeft toch altijd duidelijk een bepaalde lijn aangehouden: spelers die het verschil kunnen maken trachten te ondersteunen. Het ligt in de lijn der verwachting dat hij bij Ajax eenzelfde idee zal aanhouden. Hij zal de opleiding hier dus ook op willen toespitsen.joey schreef:Ik heb bij Van Basten de afgelopen jaren geen visie voor de lange termijn kunnen ontdekken. Het was allemaal nogal 'adhoc-erig'. Een opportunistisch selectiebeleid, puur gericht op meteen presteren. Ik moet nog zien of hij zich interesseert voor de structuur van Ajax (op technisch gebied).
Misschien eens presteren? Overal waar het slecht gaat is er gezeur. Binnen een organisatie moet men weten naar welk gezeur er geluisterd moet worden en welk gezeur voor de praatprogramma's op tv bestemd is.Verder vat Jansma het goed samen. Ik geloof nooit dat Jaakke en Fontein de ellende veroorzaakt hebben. Die is er al tientallen jaren, al houdt de vijfde colonne even zijn kop op het moment dat er gepresteerd wordt.
Coronel kon het weinig schelen dat het bij Ajax een slangenkuil is? Hij heeft er nota bene een rapport over geschreven.Iemand als Coronel heeft zich er in het verleden geen seconde druk over gemaakt dat Ajax een slangenkuil was. Waarom zou hij dat nu dan wel doen? Misschien is hij zelf wel een slang.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Toch nog maar eens lezen, joey. Ik heb het nu niet bij de hand, want m'n computer is kaduuk, maar er staat toch duidelijk dat bepaalde mensen zich buiten de dagelijkse gang van zaken dienen te houden/buiten de dagelijkse gang van zaken gehouden dienen te worden.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Waarom? Er wordt wel gemeld dat de samenwerking niet goed is, maar dan vooral op directie-niveau. Terwijl de directie op dat punt volgens mij de oorzaak niet was. Met al dat gekonkel kruipen mensen in hun schulp.
Ajax heeft een achterlijke structuur met die ledenraad vol zwetsers en intriganten die over alles willen meebeslissen. Maar denk je dat die ledenraad wordt kalltgestellt? Vergeet het maar, de voorzitter van de ledenraad gaat in het bestuur zitten van de vereniging Ajax en de vereniging Ajax bezit het merendeel van de aandelen. Het is zo ondoorzichtig allemaal dat het wel tot problemen moet leiden. En niemand kan er iets aan doen, ook Coronel niet.
Ajax heeft een achterlijke structuur met die ledenraad vol zwetsers en intriganten die over alles willen meebeslissen. Maar denk je dat die ledenraad wordt kalltgestellt? Vergeet het maar, de voorzitter van de ledenraad gaat in het bestuur zitten van de vereniging Ajax en de vereniging Ajax bezit het merendeel van de aandelen. Het is zo ondoorzichtig allemaal dat het wel tot problemen moet leiden. En niemand kan er iets aan doen, ook Coronel niet.
Ben ik niet met je eens, maar daar ging het niet over. Jij zei dat Van Basten alleen maar bezig was met de korte termijn. Ik zeg dat hij weldegelijk veel spelers heeft opgeroepen met het oog op de toekomst.joey schreef:Tja, daarover verschillen we dan van mening. M.i. zat er weinig lijn in. Waarom haalde hij bijvoorbeeld opeens Seedorf erbij om hem later weer af te serveren? Het is ook een komen en gaan geweest van spelers in de afgelopen vier jaar, en onder die spelers waren er nogal wat die genadeloos werden afgeserveerd. Vraag het die arme Yilderim maar.
Iemand die spelers durft af te serveren hebben we nu juist nodig. Onze selectie is sportief nagenoeg failliet.
Dan zal er toch iets anders voor in de plaats moeten komen. Laat ik het zo zeggen: Emanuelson afserveren zal niet gaan als Slijngard het alternatief is. (Ik noem maar een voorbeeld.)
Mijns inziens móet iemand die aan de toekomst werkt een vaste lijn volgen. Zwabberen en plannen gaan niet samen.
Overigens nog even terug naar de 'kilometer-discussie' van eerder in deze topic:
Mijns inziens móet iemand die aan de toekomst werkt een vaste lijn volgen. Zwabberen en plannen gaan niet samen.
Overigens nog even terug naar de 'kilometer-discussie' van eerder in deze topic:
ADVan Agt: Kilometers zeggen me niets
ZEIST - Luc van Agt, de inspanningsfysioloog van Oranje, bestrijdt de grotere fitheid van de Russen. ,,Er wordt een overdreven waarde toegekend aan de kilometers die de internationals maken.''
Verloor Oranje door een gebrek aan condititie van Rusland in de kwartfinale? Is dit het EK met de meeste fitte spelers en de grootste loopwonderen uit de geschiedenis van het voetbal? Een karrenvracht aan statistieken over kilometervreters die is uitgestort, wekt de indruk dat het topvoetbal letterlijk naar een hoger plan is gesprint. Arsenal-manager Arsène Wenger zegt dat statistieken niet liegen.
,,Mijn hele trainerscarrière houd ik me al vast aan feiten en cijfers, die me alles vertellen over mijn spelers. Op dit EK is uitstekend zichtbaar hoe de spelers conditioneel in elkaar steken en welke teams daarvan profiteren,’’ zegt Wenger, die op het EK in Zwitserland en Oostenrijk veel wedstrijden live heeft bekeken.
Luc van Agt, inspanningsfysioloog van het Nederlands elftal, heeft inmiddels de balans opgemaakt. Ook hij heeft met interesse en vakkennis gekeken naar de uitkomsten van alle individuele spelersonderzoeken, waar het ging om afgelegde kilometers op dit EK.
Zijn belangrijkste conclusie? ,,Er wordt een overdreven waarde toegekend aan de kilometers die de internationals maken. Tegen de Italianen, riep iedereen, was Nederland veel en veel fitter. Ik zeg je, we waren niet zo superfit als iedereen beweerde en tegen de Russen waren we conditioneel ook niet zoveel minder,’’ zegt Van Agt, die buiten het Nederlands elftal al jaren conditietrainer en fysioloog is bij PSV.
Berry van Aerle, de topatleet in het Nederlands elftal dat in 1988 Europees kampioen werd, zegt met plezier naar alle duels en de loopfanaten op dit toernooi te kijken. ,,Maar we moeten de voetballers niet als totaal andere wezens gaan neerzetten. Luc van Agt vertelde mij in 1988 dat ik op het EK in Duitsland ook een dikke tien kilometer per wedstrijd liep. Ik stond op de vleugel. Rinus Michels, onze bondscoach, zei dat mijn eerste taak verdedigen was. Maar alles was ik meer kon doen, zou een bonus zijn voor het elftal. Dus bestreek ik de hele rechterflank,’’ zegt Van Aerle.
Johan Cruijff heeft de stelling gedeponeerd dat spelers misschien wel te veel lopen. Ze zouden minder kilometers kunnen maken, als ze slimmer zijn en vaker op de juiste plek staan in het veld. Van Agt onderschrijft de visie van Cruijff.
,,Tegen Nederland was Gattuso de man met de meeste kilometers van allemaal. Maar Italië verloor met 3-0 en je kon je na afloop afvragen of de rol van Gattuso wel zo nuttig was geweest. In de laatste wedstrijd van Nederland was Rafael van der Vaart wéér degene die zich drie slagen in de rondte liep. Toch ging Oranje hard onderuit.’’
,,Kilometers,’’ vervolgt Van Agt, ,,zeggen helemaal niks. Het gaat er juist om wat er is gekoppeld aan die afstanden. Als je blind langs de zijlijn blijft rennen, zal je de fitste speler blijken maar heeft het elftal er niks aan.’’
Van Agt erkent dat hij geen exacte cijfers heeft van grote toernooien uit het verleden. ,,Maar er zit nauwelijks verschil in de totale afstanden van toen en nu.
Jaren terug is er wel al onderzoek gedaan in de Engelse Premier League en in Scandinavië.
Daaruit kwam voort dat profvoetballers tussen de negen en de twaalf kilometer per wedstrijd liepen. Het gemiddelde daarvan is 10,5 kilometer. Dat is precies het gemiddelde van dit EK.’’
Daarbij heeft Van Agt elke ochtend, als hij via de KNVB de uitdraai van alle spelers op het EK kreeg, vraagtekens geplaatst bij sommige gegevens.
,,Tussen de doelman en de centrale verdedigers zat soms een minimaal verschil. Dat kan niet. Een verdediger loopt echt aanzienlijk meer dan een keeper. Cruijff heeft gewoon gelijk dat getallen niets zeggen. We moeten het met een flinke korrel zout nemen.’’
Op zoek naar ontwikkelingen op fysiologisch gebied komt de conditie-expert van Oranje wel met een andere bevinding. ,,Het grote verschil met het topvoetbal van twintig jaar geleden is dat de intensiteit veel hoger is. Alle linies schakelen heel snel om. Als verdedigers schakelen, gaan de aanvallers meteen mee. Dat was vroeger anders. Op het middenveld kun je niet alleen maar staan en slim voetballen. De tegenpartij beweegt ook. Je moet ruimte maken voor jezelf en medespelers, dat kan alleen door te bewegen. De versnelling bij de spelers is groter geworden omdat de ruimtes kleiner zijn. Iedereen zit bovenop elkaar.’’
Totale verbittering.joey schreef:Waarom? Er wordt wel gemeld dat de samenwerking niet goed is, maar dan vooral op directie-niveau. Terwijl de directie op dat punt volgens mij de oorzaak niet was. Met al dat gekonkel kruipen mensen in hun schulp.

In het rapport staat overduidelijk dat het bestuur en ledenraad meer op afstand moeten staan, omdat ze zich teveel met de operatie bemoeiden. Ook daarna is dat nog diverse keren herhaald door Coronel, dat zul jij wel niet geloven maar om nou te doen of het alleen over de directie ging is onzin. Je wilt gewoon niet zien dat er wel degelijk veranderingen zijn aangebracht, of ze meteen succes hebben weet niemand. Maar om nou álles en dan bedoel ik werkelijk álles af te zagen en niets meer te vertrouwen, wordt onze club bepaald niet beter van en maakt jou ook niet gelukkiger.
Uit de samenvatting van het rapport:
Bestuursmodel (bestuur en structuur, beursnotering, achterban)
• In de afgelopen tien jaar is er geen antwoord gevonden op de spagaat die er is tussen de vereniging AFC Ajax en AFC Ajax
NV. Ajax heeft slechts gedeeltelijk de omslag kunnen maken van een vereniging met een bestuur geleid door amateurs/
zakenmensen, ondersteund door een klein apparaat, naar een professionele organisatie (nu beursgenoteerd) geleid door
een professionele directie gecontroleerd door een RvC.
• Er hebben zich in de afgelopen tien jaar vele wisselingen voorgedaan op de diverse bestuurlijke niveaus en dit is de rust en
continuïteit van besturen niet ten goede gekomen. Integendeel, er is sprake van een hoge mate van grilligheid in de
besluitvormingsprocessen.
• De RvC dient op afstand te controleren en de dagelijkse verantwoordelijkheid dient in handen te liggen van een professionele
directie. Het is van belang ieders rol helder en scherp te formuleren en dienovereenkomstig in te vullen. Hiermee
wordt afstand genomen van het model waarbij de voorzitter van de RvC als boegbeeld geldt.
De Ledenraad moet op afstand uitsluitend de rol van aandeelhouder vervullen, die gelijk is aan de rol van andere grootaandeelhouders.
Enkele malen per jaar kan er overleg zijn met de directie om bijgepraat te worden over de voortgang van het beleid.
• Zolang Ajax een beursgenoteerde onderneming is, is overleg tussen de Ledenraad en de RvC niet gewenst. Mocht Ajax in
de toekomst van de beurs gaan dan kan de rol van de Ledenraad opnieuw bezien worden.
Wat een onzin.Demosthenes schreef:Het beschadigen van de toekomstige Ajaxcoach, zo zul je dat moeten lezen.
Van Basten maakte gewoon grote fouten tegen Rusland, dat heeft iedereen kunnen zien en het werd notabene vooraf aangekondigd door oa Piet de Visser.
Mathijsen is altijd al een zwakke verdediger geweest op een lopende spits en in 1 op 1 duels. En sinds wanneer is Castelen een grandioze voetballer ?Die Mathijsen is zwak gaan verdedigen, de laatste tijd; Castelen? Grandioze voetballer, helemaal weggekwijnd bij HSV.
Iedere speler heeft plus- en minpunten, een goede coach zet iedereen echter zo neer dat de pluspunten naar boven komen en de minpunten zoveel mogeljik onderdrukt worden. Dat lukte Van Basten uitstekende de eerste 2 wedstrijden, maar tegen Rusland faalde hij daarin.
Maar goed, bljikbaar mag ik van jou alleen positief zijn over Van Basten.
Nou nou, Coronel wordt nog net niet heilig verklaard...Neefkens schreef:En ja hoor, ook Coronel wordt afgefikt. Een oer-Ajacied die alles doet voor zijn club, die de hondebaan wilde die niemand anders wilde, die het gezeik op de koop toenam van mensen zoals jij die maar blijven zeiken dat het allemaal mis is.
En ik verwacht niet dat Coronel wakker ligt van het gezeik van Joey

Ik ben het overigens eens met Joey dat het op zijn minst opvallend is dat Coronel nu voorzitter is geworden. Degene die verantwoordelijk was voor een objectief rapport waarin keihard uitgehaald wordt naar de organisatie en naar personen. Grotendeels terecht lijkt me, maar om vervolgens een belangrijke functie te accepteren bij Ajax wekt de schijn dat er meer achter het rapport zat. Hoe objectief was Coronel ? Dat is een legitieme vraag geworden en die mag toch gewoon gesteld worden lijkt me. Ik kan me dan ook voorstellen dat Joey flinke vraagtekens heeft, aan Coronel de taak om die te weerleggen dmv goede en zinvolle acties.
Weet Joey wel wat hij wil? Iemand die niet meedoet aan kampjes en met alle slangen kan samenwerken wordt immers weggezet als meeloper en konkelaar. Wat moeten bestuurders bij Ajax nou eigenlijk doen van jou? Proberen constructief samen te werken of de hakken in het zand zetten en zich bij een kampje aansluiten?
De vraag over Coronel was legitiem geweest als voor het onderzoek al bekend zou zijn geweest dat bij vertrek van bestuurders hij in aanmerking zou komen als opvolger. De geschiedenis leert echter dat dat absoluut niet het geval was. Coronel kan bij het schrijven van zijn rapport natuurlijk niet beinvloed zijn door iets dat nog niet gebeurd/bekend was.
De vraag over Coronel was legitiem geweest als voor het onderzoek al bekend zou zijn geweest dat bij vertrek van bestuurders hij in aanmerking zou komen als opvolger. De geschiedenis leert echter dat dat absoluut niet het geval was. Coronel kan bij het schrijven van zijn rapport natuurlijk niet beinvloed zijn door iets dat nog niet gebeurd/bekend was.
I think I lost my fucking headache
Coronel realiseerde zich dat wel degelijk gezien zijn interview na zijn benoeming. Eerder was er alleen maar gezeik over de bobo's, de advocaten, de ijsjesverkopers. Nu staat er een Ajacied en is het weer niet goed. Ik stop hier mee, heeft geen enkele zin.Baseman schreef:Nou nou, Coronel wordt nog net niet heilig verklaard...Neefkens schreef:En ja hoor, ook Coronel wordt afgefikt. Een oer-Ajacied die alles doet voor zijn club, die de hondebaan wilde die niemand anders wilde, die het gezeik op de koop toenam van mensen zoals jij die maar blijven zeiken dat het allemaal mis is.
En ik verwacht niet dat Coronel wakker ligt van het gezeik van Joey![]()
Heeft niets met naief zijn te maken. Ik ben ervan overtuigd dat toen het rapport geschreven werd niemand nog het idee had dat de voorzitter weg zou gaan én dat Coronel de opvolger zou worden. Ik ben niet naief, ik ben alleen niet zo achterdochtig als jullie zijn.Baseman schreef:Wake up Luuk, zo naïef ben je toch niet ?
Ik zeg overigens niet dat het zo gegaan is, maar Coronel heeft wel degelijk de schijn tegen. Nog wel in ieder geval.
Dus als iemand een Ajacied is, dan is hij bij voorbaat geschikt voor de functie ?Neefkens schreef:Coronel realiseerde zich dat wel degelijk gezien zijn interview na zijn benoeming. Eerder was er alleen maar gezeik over de bobo's, de advocaten, de ijsjesverkopers. Nu staat er een Ajacied en is het weer niet goed. Ik stop hier mee, heeft geen enkele zin.
Je draaft door Neef, als je zelfs al geen vraagtekens meer mag zetten bij de benoeming en werkwijze van iemand...iemand die met de aanstelling van Van Basten en zijn staf notabene zijn eigen rapport tegenspreekt.
Maar omdat ik de moeilijkste niet ben, speciaal voor jou: Coronel is de beste !!

O nee?LucaS schreef:Heeft niets met naief zijn te maken. Ik ben ervan overtuigd dat toen het rapport geschreven werd niemand nog het idee had dat de voorzitter weg zou gaan én dat Coronel de opvolger zou worden.
Om de schijn te vermijden had niemand uit de commissie-Coronel in aanmerking moeten komen voor welke functie dan ook.
@Neef: wil je niet zo neerbuigend doen?
Wat een onzin, blijkbaar was op enig moment, lang na het verschijnen van het rapport, Coronel de beste optie. Dat sommigen in de buitenwereld dan gelijk weer willen gaan stoken en enthousiast meedoen in het creeeren van een slangenkuil, tja, daar kan Ajax niet zo veel aan doen. Let it be zullen ze terecht denken.
Je bent slecht geinformeerd Baseman, van Basten was al lang en breed gecontracteerd toen Coronel voorzitter werd
Je bent slecht geinformeerd Baseman, van Basten was al lang en breed gecontracteerd toen Coronel voorzitter werd
Goed, ik kan niet bewijzen dat een en ander voorgekookt was, maar jij kan het tegendeel ook niet bewijzen. Onzin dus om het onzin te noemen.
Ach, in dat rapport staan natuurlijk goede dingen, al worden er voornamelijk open deuren ingetrapt. Maar een commissie bestaande uit insiders en aangesteld door de ledenraad kent zo haar beperkingen. Het ware beter geweest om mensen van buiten de organisatie eens te laten doorlichten.
Ach, in dat rapport staan natuurlijk goede dingen, al worden er voornamelijk open deuren ingetrapt. Maar een commissie bestaande uit insiders en aangesteld door de ledenraad kent zo haar beperkingen. Het ware beter geweest om mensen van buiten de organisatie eens te laten doorlichten.
Was het contract ook al getekend? Ik dacht dat dat pas na het aantreden van Coronel plaatsvond.LucaS schreef:Wat een onzin, blijkbaar was op enig moment, lang na het verschijnen van het rapport, Coronel de beste optie. Dat sommigen in de buitenwereld dan gelijk weer willen gaan stoken en enthousiast meedoen in het creeeren van een slangenkuil, tja, daar kan Ajax niet zo veel aan doen. Let it be zullen ze terecht denken.