Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

LucaS

Bericht door LucaS » di jun 17, 2008 11:28 am

Het voetbal begin jaren 70 was veel langzamer en de spelers hadden zeeen van tijd en ruimte. Die zouden nu echt niet meer mee kunnen.
Is ook niet zo raar, vergelijk records uit andere sporten tussen toen en nu eens met elkaar. Waarom zou voetbal een omgekeerde ontwikkeling hebben gevolgd?
I think I lost my fucking headache

Baseman

Bericht door Baseman » di jun 17, 2008 11:30 am

Omdat Bertje dat zegt en hij altijd gelijk heeft !
Sjees Luuk, dat moet je ondertussen toch wel weten :1evil.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » di jun 17, 2008 11:36 am

Bert heeft ook altijd gelijk. Behalve die keren dat hij het met mij oneens is natuurlijk

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 17, 2008 11:38 am

Ik zeg nergens dat ik altijd gelijk heb, Baseman. Maak er in hemelsnaam a.j.b. niet zo'n kinderachtige discussie van.

Luuk, veel sporten zijn zuiver van fysieke aard. Je kunt voetbal en bijvoorbeeld wielrennen niet over één kam scheren. Voetbal draait in de eerste plaats om techniek en tactiek. Met wielrennen heb je bijna uitsluitend met een fysieke prestatie te maken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » di jun 17, 2008 11:41 am

Fysiek is juist veel belangrijker geworden in het voetbal.
Maar alleen al het feit dat begin jaren 70 (zeker in Nederland) 95% van de voetballer semi-prof was. Dat zal toch al genoeg moeten zeggen lijkt me.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 17, 2008 11:42 am

Mijn punt is juist dat fysiek belangrijker lijkt, omdat andere aspecten onderbelicht blijven. Het is een simpele rekensom: je hoeft minder op basis van fysiek te herstellen, als je technisch (minder balverlies) en tactisch (positiespel) beter geschoold bent.
Laatst gewijzigd door Bert op di jun 17, 2008 11:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.

En met niemand anders!

Jim

Bericht door Jim » di jun 17, 2008 11:43 am

Bertje schreef: Dat doe ik niet. :biggthumpup.gif:
Wat doe je niet?.
Bertje schreef: Nee, de bal ging sneller van speler naar speler omdat spelers beter vrijliepen,...
Nee, omdat ze op ruimere afstand werden gedekt. Rensenbrink en Rep konden nog rustig een bal aannemen, omdraaien en daarna hun tegenstander opzoeken. Nu worden Robben en co. vaak al aangepakt als de bal nog slechts naar hen onderweg is.
Bertje schreef: .. zuiverder in hun passing en aanname waren en door hun betere balcontrole een beter overzicht konden ontwikkelen.
Nee, ze konden zuiver in passing en aanname zijn omdat ze daarvoor meer tijd kregen. Niet omdat ze het kunstje op zich beter beheersten.
Neem nou bijvoorbeeld verdedigers uit die tijd zoals een Suurbier, Rijsbergen, Brandts, Vogts en Schwarzenbeck. Daarmee vergeleken zijn spelers als Mathijsen, Oijer en Boulahrouz technische wonders.

LucaS

Bericht door LucaS » di jun 17, 2008 11:43 am

Andere aspecten lijken minder omdat je nu geen 5 meter ruimte krijgt van je tegenstander, maar hem al in je rug hebt voordat de bal je uberhaupt bereikt heeft

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 17, 2008 11:45 am

Blijkbaar hebben jullie compleet andere beelden gezien over de desbetreffende periode dan ik.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di jun 17, 2008 11:46 am

Wat mij opvalt is dat veel voetballers tegenwoordig niet eens een fatsoenlijke voorzet kunnen geven. Zo'n Van Bommel die in de CL finale met een zee van tijd en ruimte de bal over de achterlijn slingert, dat is toch niet te harden?

Arthur

Bericht door Arthur » di jun 17, 2008 11:47 am

Ik vind zelfs het tempo van een wedstrijd van Ajax '95 traag als ik die nu terugkijk, laat staan hoe dat is bij wedstrijden uit de jaren '70.

LucaS

Bericht door LucaS » di jun 17, 2008 11:49 am

Bertje schreef:Blijkbaar hebben jullie compleet andere beelden gezien over de desbetreffende periode dan ik.
Vooral ook veel en veel en veel meer, neem ik aan

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 17, 2008 11:49 am

En langer geleden.

En met niemand anders!

Jim

Bericht door Jim » di jun 17, 2008 11:49 am

Jöhnk schreef:Wat mij opvalt is dat veel voetballers tegenwoordig niet eens een fatsoenlijke voorzet kunnen geven. Zo'n Van Bommel die in de CL finale met een zee van tijd en ruimte de bal over de achterlijn slingert, dat is toch niet te harden?
Weet je hoeveel verkeerde voorzetten Suurbier destijds heeft gegeven?.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di jun 17, 2008 11:51 am

Nee, geen idee. Maar hij was een verdediger.

Finidi en Ronald de Boer konden prima voorzetten geven.

Cocu was nog de beste van Nederland op zijn 37-ste, Van der Sar is met zijn 38 een van de betere keepers van de wereld. Als het niveau echt zo de hoogte in is geschoten zou dat niet mogelijk zijn.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » di jun 17, 2008 11:58 am

Jöhnk schreef:Wat mij opvalt is dat veel voetballers tegenwoordig niet eens een fatsoenlijke voorzet kunnen geven. Zo'n Van Bommel die in de CL finale met een zee van tijd en ruimte de bal over de achterlijn slingert, dat is toch niet te harden?
Nou moet ik zeggen dat wanneer ik een oude wedstrijd bekijk ik versteld sta van de techniek van spelers. Een behoorlijke pass is tegenwoordig al vaak teveel gevraagd.

joey
Erelid

Bericht door joey » di jun 17, 2008 12:30 pm

Arthur schreef:Ik vind zelfs het tempo van een wedstrijd van Ajax '95 traag als ik die nu terugkijk, laat staan hoe dat is bij wedstrijden uit de jaren '70.
Het oog kan ook bedriegen. Als ik een wedstrijd bijwoon, valt me altijd weer op dat het spel langzamer lijkt te gaan dan op TV. Cameravoering heeft er ook iets mee te maken.
Het stinkt aan alle kanten!

Kaboem

Bericht door Kaboem » di jun 17, 2008 1:47 pm

Kan ik ergens aandelen van Bertje kopen? :eusa_pray.gif:
Bertje for President!

999

Bericht door 999 » di jun 17, 2008 1:52 pm

LucaS schreef:Het voetbal begin jaren 70 was veel langzamer en de spelers hadden zeeen van tijd en ruimte. Die zouden nu echt niet meer mee kunnen.
Is ook niet zo raar, vergelijk records uit andere sporten tussen toen en nu eens met elkaar. Waarom zou voetbal een omgekeerde ontwikkeling hebben gevolgd?
Tuurlijk, maar je kan jezelf wel afvragen of die spelers van toen, nu, met een zelfde conditie enz als de spelers van nu, niet iets meer zouden brengen kwa voetbalverstand.Persoonlijk denk ik van wel.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » di jun 17, 2008 2:17 pm

Er wordt nu meer geselecteerd op fysieke kracht. De kleintjes vallen af. Dat zag je aan Shota. Een heel fijne voetballer, maar niet zo sterk. En dus haalde hij de absolute top niet. Voetballers zijn tegenwoordig atleten. Maar atleten hebben niet per se een subliem balgevoel.

Baseman

Bericht door Baseman » di jun 17, 2008 2:41 pm

Zijn Sneijder en Vd Vaart zo groot dan ?
Dat het spel van nu veel sneller is geworden wil niet zeggen dat je een atleet moet zijn, alleen helpt het wel. Maar de echt begaafde spelers redden het anders ook, dat zal nooit veranderen.

DelToro

Bericht door DelToro » di jun 17, 2008 3:12 pm

Ik vind het ook opmerkelijk dat er wordt gezegd dat in de jaren 70 het voetbal tactisch en technisch een stuk verder was als in deze tijd.

Hoe is dat mogelijk? Zoals Lucas al aangeeft was 95% van de voetballers op dat moment semi-prof. Ze trainden veel minder intensief als dat ze nu trainen.
Daarnaast stond het betaalde voetbal op dat moment nog in haar kinderschoenen. De grote voetbalmannen stonden pas in die tijd op (Cruijff, Hanegem enz..). Daarvoor kende het (Nederlandse) voetbal nog nauwelijks sterren en dat was voor de jaren 60 ook niet anders in de rest van de wereld.
De sport was nog jong, er waren weinig grote oudvoetballers die de voetballers van die tijd techniek en tactiek konden bijbrengen en de trainingsintensiteit was een stuk minder hoog.

Nu hebben we de beschikking over de kennis van oude voetbalgrootmachten als Cruijff, Beckenbauer en van nieuwere voetbalgrootmachten als Rijkaard en Van Basten en alle grote namen die er tussenin zitten. Er wordt zeer professioneel getraind. Er wordt gigantisch veel geanalyseerd met de nieuwste technologische ontwikkelingen.

Hoe kan iemand dan denken dat het voetbal in de jaren 70 technisch en tactisch beter was en het tempo daarom hoger lag?
Dit temeer omdat er in de vroege jaren geregeld in een tactiek werd gespeeld die tegenwoordig afgeschoten zou worden. 5!!! aanvallers (rechtsbuiten, rechtsbinnen, centrumspits, linsbinnen en linksbuiten) en dan als klap op de vuurpijl maar liefst 2 verdedigers en 3 middenvelders (ok,dit stopte wel zo'n beetje in de jaren 60, maar het geeft al aan op wat voor tactisch breinen het voetbal uit eind jaren 60, begin jaren 70 voortborduurde). Welke malloot bedenkt zoiets?
Dat zou nu ook maar 1 iemand moeten proberen en hij wordt bestempeld als het slechtste tactische brein van de voetbalgeschiedenis.

Lionel

Bericht door Lionel » di jun 17, 2008 4:05 pm

Ik snap ook niet hoe iemand niet kan inzien dat het voetbal een metamorfose heeft ondergaan. Als ik wedstrijden van vroeger bekijk lach ik me ook dood. Cruijf die lekker in de WK-finale langs drie man dribbelt en in het strafschopgebied staat. Zou nu nooit gebeuren.

Vleugelspelers worden lekker gedekt op 10 meter afstand. Ja dan is het logisch dat de 1e aanname goed was...

Cruijf leeft nog steeds in de jaren 70. En daar moet hij ook lekker blijven.
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » di jun 17, 2008 4:42 pm

Rishi schreef:Ik snap ook niet hoe iemand niet kan inzien dat het voetbal een metamorfose heeft ondergaan. Als ik wedstrijden van vroeger bekijk lach ik me ook dood. Cruijf die lekker in de WK-finale langs drie man dribbelt en in het strafschopgebied staat. Zou nu nooit gebeuren.
Mwah, die Ribéry loopt ook overal langs, hoor. Robben idem. Cruijff was nu eenmaal een superspeler.

Ik vind het feit dat Liverpool een vermogen heeft betaald voor Babel, die amper een bal kan aannemen, het bewijs dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden van techniek naar fysieke kracht.

LucaS

Bericht door LucaS » di jun 17, 2008 4:55 pm

ER is in de top ook ruimte voor fysiek sterke spelers. Dat was in de jaren 70 zo, dat is nu nog zo

Gesloten