Klaas Jan Huntelaar

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » vr jun 06, 2008 11:49 am

Jöhnk schreef:Jammer, je ziet de nuance niet. Er is voetballend vermogen en er is scorend vermogen. En het is allebei belangrijk.
Het is juist de nuance die ik meestal mis bij kritiek op KJH. Niet meevoetballen = waardeloos = verkopen.
om dat te herkennen zul je ook daadwerkelijk wedstrijden moeten kijken.
Maak je daar nou maar geen zorgen over. :aai.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jun 06, 2008 11:50 am

Overigens heeft Huntelaar natuurlijk wel een goede techniek. Het vrijlopen is alleen over het algemeen niet best.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

999

Bericht door 999 » vr jun 06, 2008 11:55 am

Harm schreef:Dan heb je geen verstand van voetbal, of je hebt Van Nistelrooy toen nooit zien voetballen.

Hij had een enorme versnelling, was balvast, had meer dan voldoende functionele techniek en een verwoestend schot.
Dan heb ik maar geen verstand van voetbal, ik zit er niet mee ...
Blij met de punten ...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr jun 06, 2008 11:57 am

Real Ajax schreef:
Jöhnk schreef:Jammer, je ziet de nuance niet. Er is voetballend vermogen en er is scorend vermogen. En het is allebei belangrijk.
Het is juist de nuance die ik meestal mis bij kritiek op KJH. Niet meevoetballen = waardeloos = verkopen.
Nu draai je de boel om. Want ik doe volgens mij niet lacherig over scorend vermogen. Ik beaam zelfs dat het een kwaliteit is.
Jij doet wel lacherig over voetballend vermogen, terwijl dat net zo goed een essentieel onderdeel van het voetbal is.

wimpey

Bericht door wimpey » vr jun 06, 2008 11:57 am

Rishi schreef: RVN was in zijn PSV-tijd fantastisch hoor. Maakte Ajax helemaaaaaal gek en niet alleen door de bal het laatste zetje te geven...
Maakte Verlaat en Van Halst gek. Da's geen Ajax. Maar RVN was en is natuurlijk een topspits. Beter dan KJH.

Maar ik ben het met Real eens. Je weet wat KJH voor 'n type spits is. Zorg dan dat je 'm goed gebruikt, want datgene dat ie kan, kan ie wel onwijs goed.

goodfella

Bericht door goodfella » vr jun 06, 2008 11:59 am

Harm schreef:Wat moet ik laten nakijken?

En hoeveel heeft hij er in Europa gemaakt? Hoeveel tegen PSV? Hell, hij heeft zelfs in de play-offs niet gescoord.

Ik zeg helemaal niet dat ik hem sloom vind, ik zeg alleen dat hij niet snel is.
Eentje in de CL tegen Internazionale. En 2 in Kopenhagen tegen de plaatselijke FC. Wat normaal gesproken voldoende moet zijn. Daarvoor is hij 2 jaar achtereen in de play-off's belangrijk geweest.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » vr jun 06, 2008 12:00 pm

Jöhnk schreef: Nu draai je de boel om. Want ik doe volgens mij niet lacherig over scorend vermogen.
Dan hoef je je niet aangesproken te voelen. :aai.gif:

(ik schreef dan ook niet "ik mis bij Jöhnks kritiek op KJH".)

goodfella

Bericht door goodfella » vr jun 06, 2008 12:00 pm

En hij heeft een techniek waar RvN alleen maar van kan dromen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr jun 06, 2008 12:04 pm

RVN is volkomen afgebot in Manchester. Hij is qua coordinatie en snelheid flink achteruit gegaan.

@Real Ajax: maar vind je dat een spits 'alleen maar hoeft te scoren'? (En een verdediger alleen maar hoeft te verdedigen, een keeper alleen ballen hoeft tegen te houden, enzovoorts.) Dat vind ik een opvatting die meer bij PSV past dan bij Ajax. Het vreemde is echter dat Ajax 4 keer zoveel EC's in de kast heeft staan als PSV. Misschien is dat meevoetballen toch belangrijker dan je denkt?

Harm

Bericht door Harm » vr jun 06, 2008 12:08 pm

wimpey schreef:
Rishi schreef: RVN was in zijn PSV-tijd fantastisch hoor. Maakte Ajax helemaaaaaal gek en niet alleen door de bal het laatste zetje te geven...
Maakte Verlaat en Van Halst gek. Da's geen Ajax. Maar RVN was en is natuurlijk een topspits. Beter dan KJH.

Maar ik ben het met Real eens. Je weet wat KJH voor 'n type spits is. Zorg dan dat je 'm goed gebruikt, want datgene dat ie kan, kan ie wel onwijs goed.
Maar dat ben ik ook wel met jullie eens. KJH is een hele goede afmaker in de 16. Maar door zijn minpunten (die RvN niet had toen hij in de eredivisie speelde), betwijfel ik of hij net redt in de echte top.

Wat in het voordeel spreekt van Huntelaar is dat hij nu al veel meer een winnaarsmentaliteit heeft dan Van Nistelrooij in de eredivisie. Aan de andere kant is het Van Nistelrooij in het buitenland gelukt om zich een vergelijkbare mentaliteit aan te meten, terwijl Huntelaar weinig meer aan zijn minpunten kan doen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr jun 06, 2008 12:17 pm

Harm schreef:Maar dat ben ik ook wel met jullie eens. KJH is een hele goede afmaker in de 16. Maar door zijn minpunten (die RvN niet had toen hij in de eredivisie speelde), betwijfel ik of hij net redt in de echte top.
Hij redt het vast wel. In de internationale top zijn er genoeg coaches die vinden dat een spits alleen maar hoeft te scoren, een verdediger alleen maar de ballen weg hoeft te rossen, enzovoorts. En die coaches komen daarmee weg omdat er genoeg individuele klasse is om wedstrijden te beslissen.

Maar bij Ajax, of bij PSV, is die individuele klasse er niet. Tenminste niet in de mate als bij de int. topclubs. Ned. clubs kunnen alleen maar succesvol zijn met goed samenspel. Als ploeg aanvallen en als ploeg verdedigen. Totaalvoetbal dus.

Dat kun je romantisch denken noemen, maar het is juist realistisch denken. Je moet accepteren dat je individueel gezien minder goed bent dan de buitenlandse clubs, en dat het dus op een andere manier moet.

Harm

Bericht door Harm » vr jun 06, 2008 12:21 pm

Als hij in scorende positie zou komen in de top dan scoort hij ongetwijfeld. Maar het positioneel verdedigen is in de grotere competities veel beter voor elkaar. Hij krijgt daar echt geen halve meter zoals zo vaak in de Nederlandse competitie. Ik denk dat hij simpelweg weinig scoringskansen krijgt in het buitenland.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr jun 06, 2008 12:22 pm

Je bedoelt dat de aanvoer niet goed is in het buijtenland? :hypocrite.gif:

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » vr jun 06, 2008 12:26 pm

Jöhnk schreef: @Real Ajax: maar vind je dat een spits 'alleen maar hoeft te scoren'? (En een verdediger alleen maar hoeft te verdedigen, een keeper alleen ballen hoeft tegen te houden, enzovoorts.)
In principe niet. Ik hou zelf erg van totaal voetbal of varianten daarvan. Maar ik vind dat een keeper wel allereerst ballen moeten tegenhouden en of hij goed kan voetballen is minder belangrijk. Een spits wil ik dan ook wel eens uitzondering op maken, zeker als die een neusje voor de goal heeft. Het liefst heb ik dan nog een complete voetbalmachine van technische, fysiek sterke, hard spelende, twee-benige voetballers en een spits die ze er aan de lopende band inschiet.

Waar ik wel bang voor ben is dat KJH straks wordt verkocht, zijn opvolger er minder inschiet en het voetballend nog steeds niet beter is. Krijg je vanzelf het gehuil van "we missen een spits die er eens 25+ inschiet" weer. Gegarandeerd.

wimpey

Bericht door wimpey » vr jun 06, 2008 12:27 pm

Jöhnk schreef:Je bedoelt dat de aanvoer niet goed is in het buijtenland? :hypocrite.gif:
Het lijkt me trouwens ook van belang dat de afvoer klopt. :smallgrin.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jun 06, 2008 12:29 pm

Het hele idee van totaalvoetbal is dat je zoveel mogelijk posities creëert van waaruit je kunt voetballen. Als je dan je spits niet mee laat voetballen, kan het hele idee van totaalvoetbal dus ook de prullenbak in, omdat je een afspeelpunt kwijt bent.

En met niemand anders!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr jun 06, 2008 12:31 pm

Real Ajax schreef:Waar ik wel bang voor ben is dat KJH straks wordt verkocht, zijn opvolger er minder inschiet en het voetballend nog steeds niet beter is. Krijg je vanzelf het gehuil van "we missen een spits die er eens 25+ inschiet" weer. Gegarandeerd.
Dat zou kunnen, maar het hoeft niet. Van een aantal jaar geleden herinner ik me dat zo'n beetje alle Ajaxsupporters Zlatan boven Kezman verkozen.

De meeste PSV'ers, met het topscorersklassement bij de hand, waren het daar uiteraard niet mee eens.

Daniel

Bericht door Daniel » vr jun 06, 2008 12:32 pm

wimpey schreef:

Precies, maar dan gebruikt Ajax hem verkeerd. Ik zeg alleen wat ie niet kan, ik zeg niet dat ie het moet kunnen. Natuurlijk zie ik liever een mooi voetballende spits, maar dat is ie niet. Als de rest van het team vloeiend mooi voetbal speelt en hij staat als een vogelverschrikker en prikt er 33 per seizoen in vind ik het best. Probleem is alleen dat Ajax dingen van hem verlangd die hij niet kan (meevoetballen, meeverdedigen etc.). Ik roep bijna elke wedstrijd van Ajax dat ze hem nou eens gewoon tegen de verdediging moeten laten hangen en zover mogelijk naar voren moeten laten spelen. Maar nee, dan zie ik Klaas-Jan weer bij de linker hoekvlag voorin, of de rechterhoekvlag voorin een beetje met de bal klungelen met twee man om zich heen waar hij niks mee kan. Of een bal vasthouden en weer omver vallen en hoppa weg is je balverlies..

Harm

Bericht door Harm » vr jun 06, 2008 12:33 pm

ff lekker offtopic. Maar ik herkende de Kezman van PSV trouwens niet meer terug bij Fenerbahce. Hij leek daadwerkelijk bijgeleerd te hebben en mee te voetballen.

wimpey

Bericht door wimpey » vr jun 06, 2008 12:33 pm

Real Ajax schreef: Maar ik vind dat een keeper wel allereerst ballen moeten tegenhouden en of hij goed kan voetballen is minder belangrijk.
Maak het niet te saai. Straks krijgen we bij Ajax verdedigers die gewoon hun verdedigende werk doen i.p.v. iemand als Heitinga. :excited.gif:

Voor de goede orde: ik ben het volledig met je eens. Om het niveau waarop Ajax al een jaar of 5 bivakkeert wat op te krikken, lijkt het me van elementair belang dat spelers eerst eens hun primaire taak leren beheersen. Als dat nou eens het geval zou zijn, ben je al vele stappen verder.

Harm

Bericht door Harm » vr jun 06, 2008 12:33 pm

Daniel_vT schreef:
wimpey schreef:

Precies, maar dan gebruikt Ajax hem verkeerd. Ik zeg alleen wat ie niet kan, ik zeg niet dat ie het moet kunnen. Natuurlijk zie ik liever een mooi voetballende spits, maar dat is ie niet. Als de rest van het team vloeiend mooi voetbal speelt en hij staat als een vogelverschrikker en prikt er 33 per seizoen in vind ik het best. Probleem is alleen dat Ajax dingen van hem verlangd die hij niet kan (meevoetballen, meeverdedigen etc.). Ik roep bijna elke wedstrijd van Ajax dat ze hem nou eens gewoon tegen de verdediging moeten laten hangen en zover mogelijk naar voren moeten laten spelen. Maar nee, dan zie ik Klaas-Jan weer bij de linker hoekvlag voorin, of de rechterhoekvlag voorin een beetje met de bal klungelen met twee man om zich heen waar hij niks mee kan. Of een bal vasthouden en weer omver vallen en hoppa weg is je balverlies..
:smallgrin.gif:

Daniel

Bericht door Daniel » vr jun 06, 2008 12:34 pm

Balbezit bedoelde ik natuurlijk, pardon. :blush.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr jun 06, 2008 12:35 pm

Daniel_vT schreef:Precies, maar dan gebruikt Ajax hem verkeerd. Ik zeg alleen wat ie niet kan, ik zeg niet dat ie het moet kunnen. Natuurlijk zie ik liever een mooi voetballende spits, maar dat is ie niet. Als de rest van het team vloeiend mooi voetbal speelt en hij staat als een vogelverschrikker en prikt er 33 per seizoen in vind ik het best. Probleem is alleen dat Ajax dingen van hem verlangd die hij niet kan (meevoetballen, meeverdedigen etc.). Ik roep bijna elke wedstrijd van Ajax dat ze hem nou eens gewoon tegen de verdediging moeten laten hangen en zover mogelijk naar voren moeten laten spelen. Maar nee, dan zie ik Klaas-Jan weer bij de linker hoekvlag voorin, of de rechterhoekvlag voorin een beetje met de bal klungelen met twee man om zich heen waar hij niks mee kan. Of een bal vasthouden en weer omver vallen en hoppa weg is je balverlies..
Er is een groot verschil tussen meevoetballen en in de hoeken duiken. Dook Kluivert wel eens een hoek in?

En met niemand anders!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr jun 06, 2008 12:35 pm

wimpey schreef:
Real Ajax schreef: Maar ik vind dat een keeper wel allereerst ballen moeten tegenhouden en of hij goed kan voetballen is minder belangrijk.
Maak het niet te saai. Straks krijgen we bij Ajax verdedigers die gewoon hun verdedigende werk doen i.p.v. iemand als Heitinga. :excited.gif:
Lijnkeepen is slechts een onderdeel van het keepersvak. Je moet ook coachen, uitkomen, je 16-meter beheersen, en vooruit, meevoetballen. (Dat laatste vind ik overigens ook vrij onbelangrijk. Ik heb liever een keeper die de ballen inlevert bij zijn verdedigers dan een keeper die de spelverdeler denkt te moeten uithangen.)

Daniel

Bericht door Daniel » vr jun 06, 2008 12:36 pm

Bertje schreef:Er is een groot verschil tussen meevoetballen en in de hoeken duiken. Dook Kluivert wel eens een hoek in?
Daar had ik het niet over, ik had het toen alweer over het feit dat ik naast dat en dat KJH teveel op plekken zie lopen waarin hij naar mijn insziens niet moet wezen aangezien ik vind dat je hem gewoon zoveel mogelijk in de 16 moet laten spelen..

Gesloten