PSV 2007 - 2008 (deel II)
Bij Juventus spoorden ze ook niet hoor die tijd. 40 miljoen voor Buffon dacht ik zo..... Dat was ook alleen maar omdat die Italiaan was.
Vd Sar is gewoon van wereldklasse. Simpel. Dat andere clubs slapen is inderdaad niet zijn fout. Barca, Arsenal, Man U haalde jarenlang allemaal prutsers, bij Milan hebben ze nu problemen.....Veel topclubs hebben geen geweldigde keepers hoor.
Vd Sar is gewoon van wereldklasse. Simpel. Dat andere clubs slapen is inderdaad niet zijn fout. Barca, Arsenal, Man U haalde jarenlang allemaal prutsers, bij Milan hebben ze nu problemen.....Veel topclubs hebben geen geweldigde keepers hoor.
IK GELOOF!!!!!!
Van der Sar was gewoon te Hollands en weinig flamboyant voor Juventus, was van beide kanten geen goede keus. Maar Milan heeft dus een Franse keeper? Ik zou denken dat Gomes dan wel naar Barca zou kunnen, daar ging het gerucht dat ze Valdes gingen dumpen. Maar goed, bij Barca is er tot ze een paar Fantasticos verkopen geen geld om zich de luxe van een dure keeper te veroorloven. Heeft Bayern eigenlijk al een degelijke opvolger voor Kahn?joey schreef:Ach, ze konden het missen. En Fulham zal goed voor Sar betaald hebben. Juventus wilde gewoon de allerbeste keeper. Groot gelijk.
Laatst gewijzigd door Real Ajax op di mei 27, 2008 4:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, het is waar. Ik zat toen in Australie zonder internet of TV. Ik kan me van die titel amper iets herinneren. Mido bijvoorbeeld schijnt het toen heel goed gedaan te hebben en Zlatan heel slecht. Mij staat alleen het omgekeerde bij.
Maar over Grim: wij hebben nog nachtmerries van zijn spelhervattingen. En dan zaten wij nog niet op de lange zijde.
Maar over Grim: wij hebben nog nachtmerries van zijn spelhervattingen. En dan zaten wij nog niet op de lange zijde.

Het stinkt aan alle kanten!
Brabants DagbladDe machtsgreep die tot mislukken gedoemd was
door Frans van den Nieuwenhof
De dag is nog piepjong, die vrijdag 14 maart 2008. Het Philips Stadion is de voorbije uren het toneel geweest van een volksfeest.
PSV heeft ten koste van Tottenham Hotspur de kwartfinale van het Uefa Cuptoernooi bereikt en doelman Gomes is meer dan ooit de held van Eindhoven. Op de derde etage van het stadion kijken enkele gasten van PSV vreemd op als ze twee mensen heftig zien gesticuleren. Jan Reker, algemeen directeur van de club, is in gesprek met Vlado Lemic, de adviseur van onder anderen Gomes. De woordenwisseling eindigt in de meest krasse taal. "Wil je oorlog?", sist Lemic. "Als jij oorlog wil, ís het oorlog", antwoordt Reker.
Vanaf die dag weet Reker dat zijn positie onder vuur zal komen te liggen. De ruzie vormt de apotheose van een maandenlang sluimerend wederzijds wantrouwen tussen twee groeperingen binnen en rond PSV. Op De Herdgang gaat de humor nooit verloren, daar wordt vrolijk gesproken over 'Kamp A' en 'Kamp B'. PSV in een notedop. Reker en Lemic komen die avond met elkaar in botsing, omdat de spelersadviseur gepoogd heeft de Braziliaanse verdediger Luizão (van Benfica) aan PSV te slijten. Hij heeft daarbij de steun van manager Stan Valckx en adviseur Piet de Visser. Reker voelt zich onder druk gezet. Luizão moet elf miljoen euro kosten en weet dat de scouts Van Kraaij, Van der Kuijlen en Van Baalen onder deze voorwaarden niet zullen instemmen. Zij hebben de veel goedkopere Mexicaanse verdediger Francisco Rodriguez (drie miljoen) aanbevolen, maar diens komst is getorpedeerd door De Visser en in tweede instantie ook door Valckx.
Duidelijker dan ooit valt PSV uiteen. Een cruciale rol speelt Valckx. Hij is de man die de scouting aanstuurt en was in eerste instantie érg positief over Rodriguez. "Maar binnen een dag sloeg Stan 180 graden om en was Rodriguez niet meer goed genoeg", zo stelt een getuige. Luizão moet de man worden. De scouts, die op aandrang van Valckx enkele malen naar Mexico reisden, voelen zich belazerd. En zijn verbaasd dat het advies van De Visser, op basis van een dvd, veel zwaarder telt dan hun mening.
Valckx zegt nu dat De Visser en hij wel op één lijn zaten. "Piet vond hem niet snel genoeg en na meerdere beelden te hebben gezien, ontstonden bij mij ook twijfels. Daarna heeft Reker hem nog bekeken. Die was ook niet erg overtuigd. Daarom hebben we op dát moment besloten hem niet te nemen."
Stan Valckx leert de voetballerij na zijn actieve loopbaan goed doorgronden. Hij werkt drie jaar voor Fifa-agent Kees Ploegsma. De twee gaan in 2004 op een vervelende manier uit elkaar. Omdat voorzitter Harry van Raaij een opvolger nodig heeft voor Frank Arnesen, komt hij uit bij de vlotte volksjongen Valckx. Altijd goed voor een lach en gezelligheid. Bij PSV krijgt Valckx beperkte speelruimte: hij is in wezen de ambtelijk secretaris van technisch directeur Guus Hiddink. Valckx heeft een opmerkelijke passage in zijn contract. Omdat PSV kampt met een overschot aan spelers moet er opruiming worden gehouden. Valckx gaat minder verdienen dan Arnesen, maar daar staat tegenover dat hij een bonus van vijf procent ontvangt voor elke uitgaande transfer. Drukke handel levert veel geld op, elke transfer is welkom. Iedereen die binnenkomt, zal ooit weer verkocht moeten worden. De raad van commissarissen reageert woedend als de inhoud van het door Van Raaij opgestelde contract bekend wordt. Valckx: "Ik heb nooit om zo'n contract gevraagd. Van Raaij heeft het me aangeboden. Arnesen had dezelfde constructie. Toen ik mijn contract vorig jaar verlengde, is die passage er trouwens uitgehaald."
Valckx vindt een bondgenoot in de Belgisch-Servische spelersbegeleider Vlado Lemic. Die werkt al enkele jaren voor PSV en kent de weg. Lemic bemiddelde bij de komst van Timmy Simons - "Die was anders naar Feyenoord gegaan", aldus Valckx - maakte de transfer van Mateja Kezman naar Chelsea mede mogelijk en zorgde ervoor dat Alex naar PSV kwam. Hij weet deals te realiseren, waar anderen van dromen.
Lemic heeft overal contacten. Zo ook in Sevilla, waar de plaatselijke FC eind augustus veertien miljoen euro overmaakt voor Arouna Koné. Bingo! Voor PSV, voor Koné, voor iedereen die mee moet eten. Reker krijgt voor het eerst argwaan. Valckx dringt er bij hem op aan dat Lemic goed beloond wordt voor zijn bemiddelend werk, maar Reker wil - alvorens tot betaling over te gaan - weten wat Lemic dan precies gedaan heeft. Valckx: "Dat wantrouwen was niet nodig. We hadden met Lemic de afspraak - en Jan was het daarmee eens - dat hij betaald zou worden als Koné naar Galatasaray zou gaan. Die club wilde tien miljoen betalen. Later bood Sevilla dankzij tussenkomst van Lemic veertien miljoen. Logisch dus dat Lemic hiervoor ook beloond wilde worden. Hij had ook tegen PSV kunnen zeggen: ik regel het bij Sevilla voor elf of twaalf miljoen. Lemic heeft daar juist in het belang van de club gehandeld."
Ook bij anderen ontstaat scepsis. De rvc heeft de directie de uitdrukkelijke opdracht meegegeven om de financiën op orde te krijgen. De directie eist transparantie van alle afdelingen, ook de technische. De scepsis leidt tot wantrouwen. De directie stelt: wie zijn verantwoordelijkheid niet nakomt of aankan, wordt beknot in zijn vrijheid van handelen. "Jij wordt betaald door PSV, maar werkt voor Lemic", zegt Reker tegen Valckx. De manager is des duivels: "Jan heeft gesuggereerd dat ik heb verdiend aan transfers. Hij heeft zelfs rondverteld dat er een onderzoek zou komen. Welke intentie heeft Reker om mij steeds op één hoop met Lemic te gooien?" Oud-voorzitter Rob Westerhof herkent de problemen waar Reker tegenaan loopt. "Ik heb me altijd enorm geërgerd aan de vrijheid die Lemic bij de club kreeg. Hij werd er bij transfers vaak tussen geduwd, waardoor de kosten voor het aantrekken van spelers veel hoger uitvielen. Ook zijn invloed op die spelers was te groot. Dat kon zo niet meer doorgaan. Ik sta helemaal achter Reker."
Bij sommigen bestaat onduidelijkheid over de exacte inhoud van Valckx' functie. "De boel is totaal niet afgekaderd", ontdekt trainer Sef Vergoossen later. "Dat kan eigenlijk niet binnen een professionele organisatie." De woorden van voormalig trainer Ronald Koeman krijgen steeds meer betekenis. "Jan", zei hij begin dit seizoen al, "pas op: de invloed van de Brazilianen binnen PSV wordt veel te groot." Na het vertrek van Cocu groeit de status van Gomes met de dag. Hij is het boegbeeld van het team. In een interview met deze krant spreekt Gomes in november 2007 vol lof over PSV. Het is de club van zijn hart en als zijn kinderen het willen, blijft hij liefst zijn hele leven in Eindhoven. Het interview wordt pas maanden later geplaatst, omdat Gomes in december een heel ander verhaal laat horen. Voetbal International geeft de doelman alle ruimte om zijn onvrede over het beleid te etaleren. Enkele weken later sussen de partijen het conflict: Gomes blijft tot 2013, de problemen zijn de wereld uit en zijn zorgen weggenomen. Voor de vierde keer is het salaris van de Braziliaan verdubbeld. Van drie ton in 2004 werd het zes ton, ruim een miljoen en nu zelfs twee miljoen euro. Daarmee is Gomes de best betaalde speler van PSV.
Zijn uitlatingen baseert Gomes, net als in een tweede interview in april, vooral op de informatie die hij van Valckx heeft gekregen. Hij klaagt Reker aan als een directeur die zijn afspraken niet nakomt en valse beloften doet. Steeds meer wordt helder, meent de directie, dat vanuit de hoek Valckx-Lemic-De Visser aan stemmingmakerij wordt gedaan. Op het oog onbenullige misverstanden worden uitvergroot tot conflicten. De invloed van Lemic doet zich nadrukkelijk voelen. Hij is de enige zaakwaarnemer/adviseur die zich vrij kan bewegen op De Herdgang. In het private en doorgaans afgesloten spelersdomein wordt Lemic geen strobreed in de weg gelegd.
Vergoossen verbaast zich over die vrijheid en vraagt zich openlijk af: wie is die man en wat doet hij hier? Vergoossen ergert zich enorm aan de privileges van Lemic, die soms urenlang met spelers converseert. Al op 5 februari beschrijft de coach zijn bevindingen over de eerste drie werkweken bij PSV. Daarin staat te lezen: 'Invloeden van buitenaf vormen een gevaar voor het resultaat'. Vergoossen biedt zijn bevindingen aan bij de directie en bij Valckx.
De eerste aanwijzing van externe beïnvloeding krijgt hij op de laatste dag van januari, als de transferperiode afloopt. Valckx wil de Amerikaanse verdediger Carlos Bocanegra van Fulham aantrekken. PSV heeft na het vertrek van Manuel da Costa en door de afwezigheid van Eric Addo (Afrika Cup) behoefte aan versterking, maar in Bocanegra ziet Vergoossen niks. Ook de scouts adviseren negatief.
Reker vraagt Valckx of Lemic bij deze deal betrokken wordt. Volgens de directie zou de manager dat eerst ontkend en later bevestigd hebben. Valckx spreekt dit tegen. Hoewel de tijd dringt, houdt Vergoossen voet bij stuk. Bocanegra komt niet.
De coach constateert dat zich groepjes vormen. Vergoossen stelt nuchter vast dat hij 'voor het eerst in dertig jaar trainen' geen aansluiting kan vinden bij sommige spelers. Volgens hem ontstaat dit door een 'aangepraat wantrouwen'. "Ik werd door sommigen vanaf het begin bekeken als het vriendje van Jan Reker." Vergoossen moet steeds laveren. "Gelukkig heeft Timmy Simons de boel de afgelopen maanden bij elkaar gehouden. Het is achteraf maar goed geweest dat we zo'n enorm druk programma hadden. Daardoor ontbrak de tijd om ons teveel met andere zaken bezig te houden."
Morgen deel 2 van deze reconstructie.
Luisao voor elf miljoen?

Ik weet het niet, ik denk dat er wel degelijk een probleem was met Lemic. Westerhof beaamt dat ook. En inderdaad denkt Gomes dat hij zich heel wat kan permitteren. Reker eruit of ik eruit, dat kan natuurlijk niet. Hij is speler, hij bepaalt niet het beleid.
We zullen zien of Luisao op het verlanglijstje komt te staan van de volgende club van Lemic c.s. Binnenkort zullen de heren wel ergens opduiken. Hopelijk niet bij Ajax!
We zullen zien of Luisao op het verlanglijstje komt te staan van de volgende club van Lemic c.s. Binnenkort zullen de heren wel ergens opduiken. Hopelijk niet bij Ajax!