Wie wordt de nieuwe Algemeen Directeur van AJAX?
Moderator: mods
Wie wordt de nieuwe Algemeen Directeur van AJAX?
Ajax benoemt algemeen directeur ad interim
Amsterdam, 17 mrt 2008
Ajax heeft overeenstemming bereikt met Henri van der Aat als algemeen directeur ad interim. Hij neemt de taken over van Maarten Fontein, met wie Ajax onlangs een vertrekregeling overeenkwam.
Van der Aat (51) start 18 maart 2008 fulltime voor een periode van minimaal zes maanden. Hij zal zich namens Ajax onder andere gaan richten op de commercie, media, pr en communicatie.
Van der Aat was de afgelopen maanden ondermeer succesvol actief als interimdirecteur van de Rabobank wielerploeg. Zijn taken als directeur van Nederlands grootste sportmarketingbureau, Trefpunt Sports & Leisure Marketing, worden tijdelijk door anderen overgenomen.
Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit van de beste man gehoord, laten we hopen dat hij iets voor Ajax kan betekenen.
Amsterdam, 17 mrt 2008
Ajax heeft overeenstemming bereikt met Henri van der Aat als algemeen directeur ad interim. Hij neemt de taken over van Maarten Fontein, met wie Ajax onlangs een vertrekregeling overeenkwam.
Van der Aat (51) start 18 maart 2008 fulltime voor een periode van minimaal zes maanden. Hij zal zich namens Ajax onder andere gaan richten op de commercie, media, pr en communicatie.
Van der Aat was de afgelopen maanden ondermeer succesvol actief als interimdirecteur van de Rabobank wielerploeg. Zijn taken als directeur van Nederlands grootste sportmarketingbureau, Trefpunt Sports & Leisure Marketing, worden tijdelijk door anderen overgenomen.
Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit van de beste man gehoord, laten we hopen dat hij iets voor Ajax kan betekenen.
AjaxGenoeg uitdagingen voor Van der Aat
Amsterdam, 17 mrt 2008
Henri van der Aat is vanaf dinsdag algemeen directeur ad interim bij Ajax. Hij gaat minstens zes maanden aan de slag bij de Amsterdamse club. ,,Er liggen veel zaken die opgepakt moeten worden."
U bent geen vreemde bij Ajax. In hoeverre is het een verrassing dat u de interim algemeen directeur bent geworden?
,,Ik loop al tientallen jaren in de sportwereld rond, zowel zakelijk als privé en kom om die redenen ook al jaren regelmatig bij Ajax. Wat dat betreft past het bij me en is het geen verrassing. Ik ken hier veel mensen en ik heb ruime ervaring op het gebied van marketing en daarnaast ook al jaren managementervaring. Het zal allemaal mee hebben gespeeld.”
U zult veel vragen krijgen of u een voetbalachtergrond heeft.
,,Dat snap ik. Maar ik ben op andere criteria in deze tijdelijke functie terecht gekomen.”
Maar er wordt beweerd dat u bij Ajax in de jeugd heeft gespeeld.
,,Dat klopt niet. Al is het wel zo dat ik op mijn 16e een profcontract kreeg aangeboden door Ajax. Dat feest ging niet door omdat mijn ouders wilden dat ik ging studeren. En dus ben ik bij RKAVIC gebleven. Ik voetbal nu nog steeds, bij Buitenveldert.”
U begint morgen. Een bijzondere dag. Weet u waarom?
,,Ja, Ajax is jarig. De club bestaat morgen 108 jaar. Dat maakt het feestelijk, maar het is puur toeval.”
Waar gaat u morgen mee beginnen?
,,Ik ben zojuist al aan de meeste medewerkers voorgesteld, maar ik zal morgen nog diverse handen schudden. Werkinhoudelijk liggen er veel zaken die opgepakt moeten worden. Bijvoorbeeld de invulling van het contract met de nieuwe shirtsponsor Aegon en de uitwerking van de samenwerking met de Chinese partners. En we onderhandelen met sponsors en suppliers over verlenging van de lopende overeenkomsten.”
Gaat u zich met voetballen bemoeien?
,,Nee, daar is Martin van Geel verantwoordelijk voor, niet ik. Samen met Jeroen Slop vormen we een driekoppige directie. Wij hebben allemaal onze eigen taken en verantwoordelijkheden. Uiteraard hebben we dagelijks contact en wekelijks overleg, want er is absoluut sprake van collegiaal bestuur. Anders was ik er ook niet aan begonnen.”
Wat vond u van de halfjaarcijfers die vanochtend zijn gepubliceerd?
,,Er staan geen verrassingen in. Iedereen weet dat Ajax een paar grote spelers heeft verkocht voor veel geld en dat er te weinig Europese wedstrijden zijn gespeeld. Maar inhoudelijk laat ik me er verder niet over uit, dat laat ik over aan Jeroen Slop.”
Er staat in het persbericht dat u voor minimaal zes maanden bent aangesteld. Kunt u uitleggen waarom dat is?
,,De huidige Raad van Commissarissen wordt grotendeels vervangen en dat gaat de komende maanden gebeuren. Zij willen de aanstelling van de nieuwe algemeen directeur aan de nieuwe mensen overlaten. Die periode van ‘minimaal zes maanden’ is dan zo voorbij.”
Ook al bent u waarschijnlijk maar een half jaar in dienst, gaat u het als algemeen directeur meemaken dat Ajax kampioen wordt?
,,Als ik antwoord geef op deze vraag is de wens de vader van de gedachte. Want ik ben ook supporter. Dus ik hoop van wel. Maar laten we beginnen met hopen dat het team woensdag een goed resultaat neerzet in Eindhoven. Dat bepaalt of de komende weken weer net zo zinderend worden als het competitieslot van vorig seizoen. En dan hopelijk met een ander einde…”
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Veel meer voetbal dan dit krijg je niet in een directeur.joey schreef:Ik dacht dat de AD een voetbalman moest zijn? Dit lijkt me meer een jobhopper.
blauwemaandagamateur van der Aat schreef:Al is het wel zo dat ik op mijn 16e een profcontract kreeg aangeboden door Ajax. Dat feest ging niet door omdat mijn ouders wilden dat ik ging studeren. En dus ben ik bij RKAVIC gebleven. Ik voetbal nu nog steeds, bij Buitenveldert.
Sign your name on
the dotted line:
.............................
the dotted line:
.............................
Hij maakt op mij (voor zover het kan) wel een goede indruk. Van der Aat
is natuurlijk een vakman pur sang op het gebied van sportmarketing. Heeft getuige zijn CV diverse malen laten zien wat hij in huis heeft. Ben benieuwd of hij in die korte tijd de sponsorinkomsten weet te verhogen.
Wel mooi van Ajax.nl dat zij gelijk een interview afnemen, voorkomt een hoop onduidelijkheid.
is natuurlijk een vakman pur sang op het gebied van sportmarketing. Heeft getuige zijn CV diverse malen laten zien wat hij in huis heeft. Ben benieuwd of hij in die korte tijd de sponsorinkomsten weet te verhogen.
Wel mooi van Ajax.nl dat zij gelijk een interview afnemen, voorkomt een hoop onduidelijkheid.
AFCA!
Directeur marketingbureau volgt tijdelijk Maarten Fontein op bij Ajax
Van der Aat aan roer
AMSTERDAM, dinsdag
Henri van der Aat is tijdelijk de opvolger van Maarten Fontein als algemeen directeur van Ajax. Vandaag, als de Amsterdamse club precies 108 jaar bestaat, begint hij op interim-basis aan een periode van zes maanden. Voor die constructie is gekozen in verband met de vervanging van de huidige raad van commissarissen. Ajax wil dat de vijf nieuwe topmannen in de loop van volgend seizoen ook de nieuwe algemeen directeur aanwijzen.
De 51-jarige Van der Aat geniet vooral bekendheid als directeur van marketingbureau Trefpunt. Hij werd naast het oude Ajax-stadion geboren. „En ik heb mijn hele leven gevoetbald, ook tegen Ajax.” Die club bood hem op zijn zestiende een contract aan, maar zijn ouders wilden dat hij ging studeren. „Wel ben ik altijd supporter van Ajax gebleven”, zegt Van der Aat, die tegenwoordig nog zijn partijtjes meeblaast bij amateurclub Buitenveldert.
Desondanks heeft hij niet de specifieke voetbalachtergrond waar de onderzoekscommissie onlangs zo op hamerde en waar Fontein deels op werd afgerekend. Zo was Van der Aat vier jaar lang coordinator van het Rabobankwielerplan. Daarnaast is hij al geruime tijd direct betrokken bij het Holland Heineken House en de Volvo Oceanrace. Als voormalig bondscoach bij de zeilers bouwde hij naam op in de topsport. Dat maakt deze aanstelling, ook al is het een voorlopige, des te opmerkelijker. Bovendien werd Trefpunt de afgelopen jaren door Ajax niet goed genoeg bevonden voor sponsorwerving. Uitgerekend Van der Aat is nu de man die het megacontract met Aegon moet invullen en de samenwerking met Chinese partners moet concretiseren.
Volgens Van der Aat is hij niet op basis van zijn voetbalachtergrond uitgekozen. „Ik ben op andere criteria in deze functie terechtgekomen.” Hij richt zich de komende tijd puur op de media, public relations en commercie. „Er liggen veel zaken die opgepakt moeten worden.” Transferpolitiek valt niet onder de algemeen directeur. Die scheiding is duidelijk aangebracht na de stroeve samenwerking tussen Fontein en Martin van Geel.
Precair bij de benoeming van Van der Aat is eveneens het feit dat hij namens Trefpunt portefeuillebeheerder is van Heineken, KPN en Rabobank. Hij zit regelmatig aan bij PSV en Feyenoord en heeft een goed inzicht in de boeken, de sponsorportefeuille in het bijzonder. Van sponsorbeheerder is Van der Aat voor de directie van de concurrenten Feyenoord en PSV ineens ook collega geworden, hetgeen hem in een lastig parket kan brengen. „Ik heb er geen problemen mee”, aldus Feyenoords commercieel directeur Chris Woerts. „Zolang hij de zaken tenminste goed gescheiden weet te houden. Op zich heb ik daar wel vertrouwen in bij hem.”
Van der Aat werd in augustus aangesteld aan interim-manager bij de Rabobank-wielerploegen. Een functie waar hij verder in wilde. Toch koos Rabobank ervoor om iemand uit eigen gelederen naar voren te schuiven in de persoon van Harold Knebel, die het afgelopen jaar actief was als directeur private banking van de bank.
In de afgelopen maanden wist Van der Aat de Rabobankploeg verder te professionaliseren. Vanaf 1 maart nam Knebel de functie van Van der Aat over. Tot en met de Tour de France zou Van der Aat actief blijven als manager internationale zaken. Met name in de problematiek tussen de internationale wielerunie UCI en Tour-organisator ASO was hij nauw betrokken. In diverse commissies van de ploegen nam Van der Aat zitting, waardoor hij in korte tijd een gewaardeerd diplomaat in de wielerwereld werd.
„Of Van der Aart tot de zomer deze functie blijft vervullen, is nog niet duidelijk”, benadrukte Knebel gisteravond. „We hebben nog niet gehoord hoe zijn samenwerking met Ajax zal zijn. Ik kan begrijpen dat hij zich nu fulltime op Ajax zal richten. Dan zullen Luuc Eisenga en ik zijn werkzaamheden per direct moeten overnemen.”
De T.
Blij met de punten ...
Interessante artikel. Vooral deze passage:
Ik hoop van harte dat Martin van Geel permissie aan Marco blijft vragen alvorens hij beslissingen neemt. Beste situatie zou zijn als Martin van Geel per direct vertrekt. Eerder zag ik wel heil in een samenwerking, maar alle sportieve macht op directieniveau ligt nu bij Martin. Een hele enge gedachte.Er liggen veel zaken die opgepakt moeten worden.” Transferpolitiek valt niet onder de algemeen directeur. Die scheiding is duidelijk aangebracht na de stroeve samenwerking tussen Fontein en Martin van Geel.
AFCA!
- Cluijffert
lekker, zo een verfrissende 'wishful thinking' cocktail...wimpey schreef:Het lijkt me dat de rol van MVG is gekortwiekt, Starring. Die mag glaasjes poepel drinken met spelers die een contract hebben ondertekend en allerlei administratieve rompslomp voor MVB opknappen.
Er gaat geen speler in of out zonder dat MVB zijn goedkeuring heeft verleend, lijkt me.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
ASDerksen: 'Van der Aat wil blijven'
dinsdag 27 mei, door SV, Amsterdam, 16:19u, VI
Johan Derksen haalt in zijn column in de VI weer hard uit naar Ajax. De manier waarop de club Marco van Basten op basis van zijn voetbalgrond heeft aangesteld vindt de hoofdredacteur oppervlakkig.
Verder somt Derksen nogmaals de ontslagen trainers en technisch directeuren op in de afgelopen tien jaar. Ook Coronel, die zijn eigen straatje schoon veegde met het rapport, krijgt er van langs omdat hij zich niet houdt aan zijn aanbevelingen in het rapport inzake dat trainers bijvoorbeeld niet louter om hun Ajax-achtergrond aangesteld moeten worden.
Daarnaast meldt Derksen dat de huidige interim directeur Henri Van der Aat het naar zijn zin heeft bij Ajax en het liefst langer algemeen directeur zou willen zijn.
Nee he. Henri 'Koster heeft goed gepresteerd' vd Aat wil blijven.
Ik begin steeds meer te denken dat het nooit meer wat wordt met Ajax.