Nee, andersom.Jabu schreef:Sarpong dus op 10 en Perez als hangende linksbuiten? Uit het stukje in het Perez-topic maak ik namelijk op dat die iig speelt.
Ajax - Twente 18 mei 2008
Grt Hulten en HaverkutN'Kufo start toch tegen Ajax
--------------------------------------------------------------------------------
16 mei 2008
Trainer Fred Rutten van FC Twente kan zondag om 14.30 uur gewoon een beroep doen op zijn spits Blaise N'Kufo. Dat meldt de website van De Telegraaf. In De Arena strijden de Tukkers en Ajax om een ticket voor de voorronde van de Champions League. Twente verdedigt een 2-1-voorsprong.
N'Kufo heeft last van zijn lies, maar de Zwitser verzekerde vrijdag dat hij kan starten. Stein Huysegems vervangt de geschorste Romano Denneboom. "We hebben dit seizoen drie keer tegen Ajax gespeeld en nul keer verloren", verklaarde Rutten. "Dat bewijst dat we moeilijk zijn te verslaan door Ajax. Hopelijk kunnen we dat zondag om kwart over vier nog een keer zeggen."

Gun die (beste) man toch Voorronde Champions League... onze koster... hij heeft zo zijn best gedaan voor Ajax... maar gaat naar Twente... die man verdient alle prijzen... ;)
Sorry... maar ik verwacht dat deze kerel echt naar Twente gaat en zich er helemaal niet druk om maakt of Ajax nu VCL gaat spelen...
Ik heb er niet al te veel vertrouwen in zondag.
Ik ga het zondag, samen met een vriend van me, eens goed bekijken.
Ps...wat kost een seizoenskaart van Ajax? ;)
Sorry... maar ik verwacht dat deze kerel echt naar Twente gaat en zich er helemaal niet druk om maakt of Ajax nu VCL gaat spelen...
Ik heb er niet al te veel vertrouwen in zondag.
Ik ga het zondag, samen met een vriend van me, eens goed bekijken.
Ps...wat kost een seizoenskaart van Ajax? ;)
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
Ik heb er wel vertrouwen in. We blijven AJAX en ze blijven Twente.
Stekelenburg
Silva
Heitinga
Kuffour
Slijngard
Gabri
Lindgren
Davids
Suarez
Huntelaar
Perez
De verdediging ziet er niet best uit, maar wel beter dan met Lindgren naast Heitinga als je het mij vraagt. Verder kan onze middenveld best wel tegen die van hun op. Ik twijfelde een beetje tussen Sarpong en Perez, maar ik heb zo het gevoel dat Perez juist deze wedstrijd gaat knallen...

Stekelenburg
Silva
Heitinga
Kuffour
Slijngard
Gabri
Lindgren
Davids
Suarez
Huntelaar
Perez
De verdediging ziet er niet best uit, maar wel beter dan met Lindgren naast Heitinga als je het mij vraagt. Verder kan onze middenveld best wel tegen die van hun op. Ik twijfelde een beetje tussen Sarpong en Perez, maar ik heb zo het gevoel dat Perez juist deze wedstrijd gaat knallen...
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
- Ajaciedjuh
Ik ben pisnijdig op Jaap Uilenberg. Waar haalt hij het in zijn kop om voor zo'n belangrijke wedstrijd de scheidsrechters specifiek te instrueren om Huntelaar telkens een gele kaart te geven.
Lekker met zo'n blinde Vink die we morgen gaan krijgen. Die wil natuurlijk weer een wit voetje halen.
Die vent moet voor zijn zooitje ongeregeld allang ontslagen worden.
Lekker met zo'n blinde Vink die we morgen gaan krijgen. Die wil natuurlijk weer een wit voetje halen.
Die vent moet voor zijn zooitje ongeregeld allang ontslagen worden.

ANN - Telegraaf schreef:17/5/2008 - Uilenberg wijst scheidsrechters op 'spelvervuiler' Huntelaar
Op een bijeenkomst van scheidsrechters werd Klaas-Jan Huntelaar met videobeelden door scheidsrechterbaas Jaap Uilenberg als voorbeeld gesteld, zo meldt De Telegraaf. Uilenberg tijdens de bijeenkomst tegen de scheidsrechters: „Klaas-Jan Huntelaar is een vervuiler. Door zijn manier van springen, met z’n ellebogen omhoog. Bij ieder luchtduel dat hij zo aangaat, moet hij geel krijgen. Hij doet het namelijk bewust.”
ANN - Telegraaf schreef:17/5/2008 - Huntelaar niet blij met uitlatingen Uilenberg
Huntelaar reageerde in De Telegraaf allerminst blij op het nieuws over de instructies van Uilenberg op de speelwijze van Huntelaar. Hij vreest dat de scheidsrechters daardor bevooroordeeld het veld in gaan. „Als het zo is, dan vind ik dat schandalig en ik begrijp het ook niet. Laatst ben ik aangeklaagd, dat was na de play-offwedstrijd in Heerenveen. Volkomen onterecht. Op de beelden zie je me gewoon omhoog springen. De zaak is dan ook geseponeerd. Als ik de lucht in ga, gebruik ik net als elke andere voetballer mijn armen. Dat is een natuurlijke beweging. Die wil ik ook wel voor komen doen in Zeist. Ik ben geen pinguïn. Alleen die kunnen met hun vleugels naast hun lichaam omhoogkomen.”
AD schreef:Ajax mag zich niet laten afbluffen
Door EDDY VAN DER LEY EN RENZE LOLKEMA
ENSCHEDE/ AMSTERDAM - De verschillen voor morgenmiddag in de Arena zijn duidelijk: Ajax moet winnen, voor FC Twente is een zege een niet begrote opsteker.
afbeelding vergroten Edgar Davids en John Heitinga tijdens de training. FOTO UNITED PHOTOS
Als de Amsterdammers falen, zal menig beleidsbepaler daarna maar moeilijk de slaap kunnen vatten, in Enschede duurt bij verlies de nacht net zo lang als anders.
Ajax staat met 2-1 achter en dient het thuisvoordeel te benutten om zich te plaatsen voor de voorronde van de Champions League. ,,1-0 is genoeg,’’ zei trainer Adrie Koster gisteren. Wie de eerste finalewedstrijd van de play-offs vorige week in Emmen zag, daar waar FC Twente vanwege verbouwing van het stadion noodgedwongen naar uitweek, weet dat zelfs het forceren van een kleine overwinning geen gemakkelijke opgave voor Ajax zal zijn.
,,Van ons win je niet zo makkelijk,’’ stelde Fred Rutten, trainer van Twente. Tegen de eigen wil bewees Ajax dat ook. Van de drie keer dat de ploeg van Koster dit seizoen tegen de Tukkers speelde, gingen er twee verloren. In Amsterdam eindigde de competitiewedstrijd tussen beide teams in 2-2. Voor Ajax zijn de belangen zo groot dat de selectie vanochtend na de besloten training naar een hotel in de buurt van Amsterdam vertrekt en daar vannacht slaapt. ,,Dat doen we anders nooit,’’ bekende Koster. ,,Maar hiermee onderstrepen we dat er voor ons veel op het spel staat.’’
Ajax stelt morgen niettemin een debutant op. De 20-jarige Donovan Slijngard wordt overgeheveld uit het tweede en wist gisteren nog niet eens onder welk rugnummer hij de bijna uitverkochte Arena zal betreden. De verdediger kwam in beeld door de schorsing van Jan Vertonghen en de enkelblessure van Urby Emanuelson. Na een actie op de woensdagtraining viel Luis Suárez met zijn volle gewicht op de enkel van Emanuelson. De back - gisteren buiten de EK-selectie van Oranje gevallen - is naar verwachting twee tot vier weken uitgeschakeld. Thomas Vermaelen haakte al eerder af met een lieskwetsuur.
Ajax trainde gisteren al met de potentiële ploeg die morgen aan de aftrap staat. Uit die training bleek ook dat de jonge Jeffrey Sarpong mag rekenen op een startplaats. Hij zal de voorhoede vormen met Klaas Jan Huntelaar en Suárez. Koster: ,,Ik schuif het liefst zo weinig mogelijk met personen, ik houd vast aan een elftal dat staat. Dat is het meest logisch voor iedereen.’’
Voor enkele hoofdrolspelers van morgenmiddag is de play-off-finale pikant. Onder wie Adrie Koster, die in de nadrukkelijke belangstelling staat van FC Twente. De Tukkers hebben voor maandag een persconferentie uitgeschreven. ,,Daar weet ik niets van,’’ antwoordde Koster. ,,Ik kan daar ook niets mee. Deze wedstrijd heeft prioriteit.’’ Koster heeft nog een contract voor één jaar in Amsterdam. ,,Ajax kan me aan m’n contract houden, maar in de voetballerij is alles mogelijk. Daar is Ajax het beste voorbeeld van. Maar ik wil het daar nu niet over hebben. Het is niet aan de orde.’’
Voor Orlando Engelaar is het duel ook speciaal. De aanvoerder van FC Twente stond in januari op het punt om naar Ajax te vertrekken, maar de club uit Enschede dwarsboomde de transfer toen door een exorbitante afkoopsom te vragen.
Martin van Geel, de inmiddels teruggetreden technisch directeur van de Amsterdammers, repte destijds van een ‘buitenproportioneel bedrag voor een speler van 28 jaar’, waarop FC Twente-voorzitter Joop Munsterman counterde met de opmerking dat ‘de tijd van gratis of goedkoop winkelen in de provincie voorbij is.’
Van de weeromstuit verlengde Engelaar zijn contract bij FC Twente tot 2011, voorzien van een gelimiteerde afkoopsom. Van Ajax heeft hij sinds de winterstop niets meer gehoord, zegt Engelaar nu. ,,Het laatste contact dateert van januari. Ik heb tegen mijn zaakwaarnemer gezegd dat hij me pas op de hoogte moet brengen als er concrete belangstelling is. Dat is niet aan de orde. Ik focus me nu op de superbelangrijke wedstrijd tegen Ajax, dat is het enige dat telt. Daarna zie ik wel verder.’’ Engelaar dicht FC Twente morgen goede kansen toe. ,,Het gevoel is goed, het vertrouwen groot. Natuurlijk blijft Ajax een topploeg die in de eigen Arena sterk voor de dag kan komen, maar aan de andere kant hebben ze dit seizoen in drie wedstrijden nog niet van ons kunnen winnen.’’
De rijzige middenvelder heeft nog een andere pijl op zijn boog: het EK. ,,Ik zit bij de voorselectie en hoop ook daadwerkelijk mee te gaan.’’ Dat collega-middenvelder Seedorf heeft afgezegd, ziet Engelaar niet als een voordeel. ,,Ik kom in aanmerking voor andere posities op het middenveld, de meer controlerende. Ik vind het jammer dat Clarence niet meegaat.’’
Bij FC Twente is morgen Romano Denneboom geschorst en Blaise N’Kufo een twijfelgeval. Koster: ,,Maar N’Kufo zal wel spelen. Ik verwacht verder Elia en Huysegems voorin. Voor ons is het zaak FC Twente niet aan voetballen toe te laten komen. Ik verwacht eigenlijk eenzelfde wedstrijd als vorige week in Emmen. Wij gaan in elk geval niet counteren, dat is niet onze stijl, zeker niet als we thuis spelen. We gaan het initiatief nemen. We hebben drie keer niet van FC Twente kunnen winnen, het wordt echt een keer tijd dat we dat nu wel doen.’’
Tja, het begint wel een beetje op te vallen wat Uilenberg aan het doen is.Oude Twentes liefde roest niet zullen we maar zeggen ..
Dit is natuurlijk doelbewust aansturen op een speler ...
De T.Jaap Uilenberg uit kritiek op Verbeek, media en Ajax-spits
„HUNTELAAR VERVUILER”
ZEIST, zaterdag
„Klaas-Jan Huntelaar is een vervuiler. Door zijn manier van springen, met z’n ellebogen omhoog. Bij ieder luchtduel dat hij zo aangaat, moet hij geel krijgen. Hij doet het namelijk bewust.” Scheidsrechtersbaas Jaap Uilenberg heeft de arbiters tijdens de centrale bijeenkomst op het hart gedrukt geen verwijtbare fouten meer te maken, want „anders zullen jullie de consequenties merken in het aanstellingsbeleid. Zo gaat het ook bij het EK: wie een verwijtbare fout maakt, moet naar huis en die lijn volgen we volgend seizoen ook in Nederland”, aldus Uilenberg, die persoonlijk de selecties van Turkije, Zwitserland en Nederland op de hoogte zal stellen van de scheidsrechtersrichtlijnen op het EK.
Huntelaar, international en topscorer van Nederland met 33 doelpunten, werd met televisiebeelden nadrukkelijk als voorbeeld gesteld door de Twent Uilenberg, aldus diverse aanwezigen bij de centrale bijeenkomst in Zeist. Opmerkelijk zo vlak voor de beslissende play-offwedstrijd tussen Ajax en FC Twente morgen in de Amsterdam ArenA.
De oud-arbiter ging tijdens het samenzijn ook flink tekeer in de richting van Gertjan Verbeek, arbiter Eric Braamhaar en assistent Arie Brink. Zij besloten om Verbeek bij Heerenveen - Ajax niet naar de tribune te sturen toen hij zich enorm opwond over een buitenspelsituatie. Iets waar Verbeek later persoonlijk z’n excuses voor maakte bij de leiding. „Maar daarom kan Verbeek drie dagen later wel Dick van Egmond volledig onterecht afmaken”, aldus Uilenberg tegen zijn korps.
Na een dramatische beurt van Van Egmond bij AjaxHeerenveen zei Verbeek na afloop dat hij het niet erg vond dat Van Egmond niets van arbitreren begrijpt, want dat was bekend. „Maar hij marchandeert.” Op enige coulance hoeft Verbeek, de nieuwe trainer van Feyenoord, niet meer te rekenen als het aan Uilenberg ligt. Het ’rapalje’ van de media werd een foute voorstelling van zaken met betrekking tot het Nederlandse arbiterskorps verweten. „We voeren namelijk heel goed scheidsrechtersbeleid in Zeist. Management, directie en de technische staf zijn het er unaniem over eens dat we een goed seizoen hebben gedraaid en dat ook de play-offs goed zijn verlopen. Zeker onder deze uiterst moeilijk omstandigheden.”
Volgens diverse aanwezigen bij de bijeenkomst droop de zelfkritiek niet bepaald van de voordracht van Uilenberg af. Terwijl de in Zeist weggepeste oud-topscheidsrechter Mario van der Ende bijna wekelijks in een internetcolumn van Elf op niet mis te verstane wijze de vinger op de vele zere plekken bij de arbiters en de leiding van het korps legt. Onder andere op het aanstellingsbeleid.
De afgelopen weken werd in de media openlijk vraagtekens gezet bij de scheidsrechtersaanstellingen voor de play-offs, waarbij vooral Dick Jol, de winnaar van het Gouden Kaart-klassement, ontbrak. De Hagenaar floot alleen bij TOP Oss-Helmond Sport, de eerste promotiewedstrijd in de play-offs van de Jupiler League.
Uilenberg zei dat hij voor het zwaar bekritiseerde beleid verantwoordelijk is, maar z’n aanstellingsvoorstellen altijd toetst bij de technische commissie bestaande uit Hans Reygwart, Rien Koopman en Rene Temmink. „Diverse media trachten dit te beïnvloeden, maar ik bepaal de aanstelling en niet de media”, fulmineerde Uilenberg in Zeist. „Het management steunt mij daarin.”
Overigens waren de 24 aanwezige heren behoorlijk monddood want tijdens de door Uilenberg gegeven evaluatie van afgelopen seizoen werd welgeteld één vraag gesteld.
Dit is natuurlijk doelbewust aansturen op een speler ...
Blij met de punten ...
Mee eens, maar noem eens een spits die het niet doet!Jöhnk schreef:Helemaal ongelijk heeft hij anders niet.
Hij was ooit directeur bij Twente en komt nu juist voor de belangrijkste wedstrijd van Twente van de afgelopen ??? jaar. Vink zal zich er wel aan houden, anders krijgt hij geen leuke wedstrijden meer.
In mijn ogen moet Uilenberg opstappen en als hij werkelijk dit heeft meegedeeld voor deze wedstrijd!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Dit is eigenwel wel een beetje heel erg schandalig om dit zo vlak voor zo'n belangrijke wedstrijd te doen, zeker omdat Uilenbergs liefde daarbij betrokken is. Maar goed, Uilenberg en zijn lakeien hebben vastgesteld dat Uilenberg en zijn lakeien weer een topseizoen hebben gedraaid, dus dan zal dat wel zo zijn
I think I lost my fucking headache
- Ajaciedjuh
Elf schreef:V.d. Ende: 'Engelse scheidsrechter voor Ajax-FC Twente'
Door Jan-Hermen de Bruijn
Zaterdag, 17 mei 2008, 11:05
Scheidsrechtersbaas Jaap Uilenberg heeft afgelopen woensdag een poging gedaan de uitkomst van de beslissende Play Off-wedstrijd tussen Ajax en FC Twente te beïnvloeden. Die conclusie kan worden getrokken na lezing van het hoofdverhaal in De Telegraaf van zaterdag, waaruit blijkt dat Uilenberg ‘zijn’ scheidsrechters min-of-meer verplicht om Ajax-spits Klaas-Jan Huntelaar bij ieder luchtduel een gele kaart te geven. Ook Hugo Borst komt in zijn column in het Algemeen Dagblad tot dezelfde conclusie.
Volgens ex-topscheidsrechter Mario van der Ende, de wekelijkse columnist van ELF Voetbal, zijn Pieter Vink (die de beslissende wedstrijd morgen moet fluiten) en zijn collega's door de opmerkingen van Uilenberg zó onder druk gezet, dat de KNVB er het beste aan zou doen voor de wedstrijd in de ArenA een Engelse topscheidsrechter in te vliegen. ``Die zijn toch allemaal vrij, want vandaag is de FA Cup-final", aldus Van der Ende (die morgen te gast is bij de NOS televisie) tegen ELF Voetbal.
De Telegraaf citeert – op basis van informatie die door aanwezige arbiters gelekt moet zijn – Uilenberg, die afgelopen woensdag op een besloten scheidsrechterbijeenkomst in Zeist het volgende zei over de Ajax-spits: ``Klaas-Jan Huntelaar is een vervuiler. Door zijn manier van springen, met z’n ellebogen omhoog. Bij ieder luchtduel dat hij aangaat, moet hij geel krijgen.. Hij doet het namelijk bewust.’’
De Telegraaf sprak “diverse aanwezigen van de centrale bijeenkomst in Zeist”, die de krant hebben gemeld dat Huntelaar door middel van diverse TV-beelden nadrukkelijk als voorbeeld werd gesteld door de uit Twente (!!) afkomstige Uilenberg.
De spits reageert uiteraard furieus op het feit dat hij als voorbeeld is gebruikt. In De Telegraaf zegt hij: `` Als dat zo is, dan vind ik dat schandalig en begrijp ik het ook niet.(…) Als ik de lucht in ga, gebruik ik net als elke andere voetballer mijn armen. Dat is een natuurlijke beweging.’’ Ook het tijstrip roept vraagtekens op. ``Hij zoekt duidelijk dingen die er niet zijn. We zullen zien hoe Pieter Vink hier morgen mee omgaat. Maar laat mij alsjeblieft buiten zulke discussies. (…) Ik kan me voorstellen dat scheidsrechters na de boodschap van Uilenberg bevooroordeeld het veld instappen en dat mag toch niet de bedoeling zijn van de hoogste scheidsrechtersbaas.’’
Ook de toekomstige Feyenoord-trainer Gertjan Verbeek moet – als het aan Uilenberg ligt – in de toekomst op extra aandacht van scheidsrechters rekenen. In Zeist ging de scheidsrechterbaas tekeer over heit feit dat Verbeek twee weken geleden tijdens Heerenveen-Ajax niet werd weggestuurd door arbiter Eric Braamhaar, nadat hij zich had opgewonden over een buitenspelsituatie. ``Maar daardoor kon Verbeek drie dagen later wel Dick van Egmond volledig onterecht afmaken”, aldus een Uilenberg-citaat in De Telegraaf.
Hoezo zelfreflectie!?VI schreef: Huntelaar reageert verbaasd op aantijgingen Uilenberg
17/05/2008 10:30
Volgens scheidsrechtersbaas Jaap Uilenberg is Klaas-Jan Huntelaar 'een vervuiler'. De spits van Ajax reageert op geheel eigen wijze: 'Ik ben geen pinguïn.'
Uilenberg gebruikte Huntelaar als voorbeeld tijdens een scheidsrechtersbijeenkomst. 'Huntelaar is een vervuiler. Door zijn manier van springen, met z'n ellebogen omhoog. Bij ieder luchtduel dat hij zo aangaat, moet hij geel krijgen. Hij doet het namelijk bewust.'
De speler in kwestie reageert in De Telegraaf verbaasd op de aantijgingen. 'Als het zo is, dan vind ik dat schandalig en ik begrijp het ook niet. Laatst ben ik aangeklaagd, dat was na de play-offwedstrijd in Heerenveen. Die zaak is geseponeerd. Als ik de lucht in ga, gebruik ik net als elke andere voetballer mijn armen. Dat is een natuurlijke beweging. Ik ben geen pinguïn. Alleen die kunnen met hun vleugels naast hun lichaam omhoogkomen.'
Huntelaar was niet het enige slachtoffer tijdens de voordracht van Uilenberg. De scheidsrechtersbaas had ook weinig vleiende woorden voor het 'rapalje' van de media. 'Zij trachten de aanstelling van scheidsrechters te beïnvloeden, maar ik bepaal de aanstelling en niet de media. Het management steunt mij daarin.'
'We voeren namelijk heel goed scheidsrechtersbeleid in Zeist', aldus Uilenberg. 'Management, directie en de technische staf zijn het er unaniem over eens dat we een goed seizoen hebben gedraaid en dat ook de play-offs goed zijn verlopen.'

Om niet achteraf door mede-AT'ers van Ajax onwaardig gepiep te worden beschuldigd, stel ik voor dat Ajax al bij voorbaat protesteert tegen de arbitrage van morgen. En inderdaad, een belgische arbiter (daarmee bestaat toch een samenwerkingsverband?) lijkt me de enige mogelijkheid om enige objectiviteit te waarborgen. Het is hoe dan ook schandalig
- Ajaciedjuh
Kesler moet inderdaad ingrijpen en Uilenberg moet op staande voet worden ontslagen. Het wordt morgen een heet middagje. Jammer, dat de schijtsrechterbaas dit zo moet beinvloeden!AD schreef:Scheidsrechtersbaas Uilenberg noemt Huntelaar ‘vervuiler’
afbeelding vergroten
Klaas Jan Huntelaar moet morgen in de wedstrijd tegen FC Twente op zijn tellen passen.
Scheidsrechtersbaas Jaap Uilenberg noemde hem woensdag tijdens de besloten centrale bijeenkomst van de Nederlandse arbiters ‘een vervuiler’.
Twee fragmenten werden getoond waarbij de spits van Ajax zich ernstig misdroeg. De arbiters zijn geïnstrueerd om beter op hem (en andere vervuilers) te letten in het vervolg. Pieter Vink fluit morgen Ajax-FC Twente.
Dat Huntelaar volgens Uilenberg een vervuiler is, is - wat mij betreft - niet eens het belangrijkste voetbalnieuws van dit weekeinde. Zeer opvallend is dat de hoogste baas zijn corps heeft gecomplimenteerd met het optreden in de play-offs. Er is volgens hem ‘uitstekend gepresteerd’.
Tja. De Nederlandse voetballerij vindt het tegenovergestelde.
Eigenlijk gun je ze geen letter. Want de scheids doet er niet toe. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Maar hij faalt al seizoenen lang zó opzichtig dat de scheids een terugkerend thema is geworden. Niet in de laatste plaats omdat trainers in het betaald voetbal zich geen raad meer weten. Zoals bekend is Wim van Hanegem bezig met het maken van een soort Fitna, een onthullende film over de onthutsend slechte status van de Nederlandse arbiter. En Gertjan Verbeek kreeg gisteren een schikkingsvoorstel (een voorwaardelijke schorsing van twee wedstrijden en 500 euro boete) omdat Dick van Egmond er volgens de toekomstige trainer van Feyenoord niet veel van kan.
Off the record laat geen trainer een spaan heel van het niveau van de Nederlandse profscheids. Incidenteel fluit er eentje heel goed, structureel fluiten ze bijna allemaal matig tot zwak.
Ter verdediging: de scheidsrechter heeft een loodzware taak. Zo lang de FIFA volhardt om geen technische hulpmiddelen toe te staan bij de arbitrage zijn ze aan de goden overgeleverd. Want die ijdele drommels kunnen gewoon niet alles zien. Het neemt echter niet weg dat het ook zonder een videoreferee of een camera op de doellijn veel beter zou kunnen. Uilenberg selecteert volgzame jongens, antipolen van Frans Derks, Ignace van Swieten, Bep Thomas, Mario van der Ende of Dick Jol. Maar de Vinkjes, Nijhuisjes, Van Egmondjes en Kuijpertjes gaan nat, omdat het non-persoonlijkheden zijn. Ze zijn doorgaans karakterologisch niet opgewassen tegen de Huntelaars, de Van Hanegems en de Verbeeks.
In de schaduw van de opzichtig falende arbitrage heeft een niets ontziende machtsstrijd én slachting plaatsgevonden op de burelen in Zeist. De KNVB huurde een halfjaar geleden Marco Sturkenboom in als interim-manager. Die saneerde voor bijna 20.000 euro per maand iedereen weg die kritiek had op Uilenberg: van Gerdi Groeneveld (ruim dertig jaar in dienst van de KNVB) tot en met chef Masterclass en C-lijst Mario van der Ende.
Uilenberg verwijt Van der Ende dat hij er met zijn functie binnen de wereldvoetbalbond niet voor heeft gezorgd dat er een Nederlandse arbiter was afgevaardigd op het WK voetbal in Duitsland. Van der Ende vindt dat niemand dat verdiende. Op zijn stoel is nu oud-scheidsrechter Hans Reygwart neergezet. Een vriend, tenminste: bekend is dat Uilenberg regelmatig verblijft in het buitenhuis van Reygwart in Marbella.
Uilenberg regeert als een tiran. Zijn verdeel- en heerscultuur zou niet zo erg van als de arbitrage over een breed front goed is. Wat ik het meest onbegrijpelijk vind, is dat Henk Kesler dit allemaal toestaat als directeur van de KNVB. Hem moeten de verhalen van manipulatie met rapportages toch ook ter ore zijn gekomen. Het is naar verluidt een paar keer voorgekomen dat waarnemers die de Uilenberg welgezinde arbiters slechte cijfers gaven hun rapportage retour kregen en moesten herzien. Onbuigzame waarnemers als Bep Thomas en Piet van der Graaf zouden mede daarom zijn gestopt.
Door pal achter Jaap Uilenberg te staan, die dus vindt dat zijn corps ‘uitstekend presteert’, laadt de directeur betaald voetbal de verdenking op zich partijdig te zijn. Als Kesler zijn oor gewoon te luister zou leggen bij de voetballers en de trainers wist hij dat het betaald voetbal ernstig lijdt onder falende arbiters die aangestuurd worden door een onkundige machtswellusteling.
Er moet echt iets gebeuren. De conclusie van bovenstaande artikel klopt namelijk, Huntelaar moet morgen op zijn tellen passen. Het kan toch niet zo zijn dat de uit Twente afkomstige arbitersbaas op deze wijze het spel van een van Ajax belangrijkste spelers in de belangrijkste wedstrijd van het seizoen beinvloedt. Sterker nog, ik vind dit reden voor ontslag van Uilenberg
- Ajaciedjuh
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Is toch ook zo? Uilenberg vond dat de scheidsrechter toen uitstekend heeft gepresteerd. Wellicht krijg Pieter Vink wel nooit meer een grote wedstrijd als hij een dubieuze neemt die in het voordeel is van Ajax. Wie zal het zeggen. De druk ligt in ieder geval bij Pieter Vink en die zal veel wegwuiven.