Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Kaboem

Bericht door Kaboem » wo mei 14, 2008 10:37 pm

Nietszeggend stukkie tekst, zeg.
Bertje for President!

Daniel

Bericht door Daniel » wo mei 14, 2008 10:51 pm

Boot valt flink buiten de boot met deze column zeg..

Lionel

Bericht door Lionel » wo mei 14, 2008 11:02 pm

Wat staat er nou eigenlijk in?
IK GELOOF!!!!!!

jabu

Bericht door jabu » do mei 15, 2008 5:55 am

Het lijken wel de notulen van één of andere vergadering.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do mei 15, 2008 8:43 am

Kaboem schreef:Nietszeggend stukkie tekst, zeg.
Heeft u toevallig nog een rekening openstaan met Ton? :666.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » ma jun 02, 2008 7:03 pm

Nou wordt een interessant topic gesloten die nota beide benen door een mod is geopend! :1evil.gif:
I think I lost my fucking headache

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma jun 02, 2008 7:05 pm

Ik dacht dat ik hem wel kon mergen met deze topic, blijkt wel wat lastiger dan ik dacht. Ik zoek verder.
Excuses.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jun 02, 2008 7:06 pm

Je zou hem ondertussen weer kunnen openen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma jun 02, 2008 7:08 pm

Goed plan.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jun 02, 2008 7:10 pm

:koe.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma jun 02, 2008 7:21 pm

Hier het deel van de topic over de zogenaamde "hardheid" van Marco, (Marco denkt alleen aan zichzelf) dat gemerged moest worden met DE topic over Marco.
Jansma

Posted: Sun Jun 01, 2008 8:54 am Post subject: Marco van Basten denkt alleen aan zichzelf
Geknipt uit de PSV-topic.

brigade zuid wrote:
Voetske wrote:
Héhé, zo'n beerput, zo'n geouwehoer en dan nog kampioen worden omdat de slapers bij AJAX niet in staat waren om een paar fatsoenlijke noodzakelijke versterkingen binnen te halen.Twee gemiste kansen, triest ...

Ja idd daar zit ik me dus ook aan te ergeren ja.. zul je zien dat ze dit jaar weer kampioen worden.. dan wordt je toch echt gillend gek.

volgen veel hier dat is niet mogelijk met Van Basten en de 'nieuw organisation'...

Voetske

Posted: Sun Jun 01, 2008 9:28 am Post subject:
Jansma wrote:
brigade zuid wrote:
Voetske wrote:
Héhé, zo'n beerput, zo'n geouwehoer en dan nog kampioen worden omdat de slapers bij AJAX niet in staat waren om een paar fatsoenlijke noodzakelijke versterkingen binnen te halen.Twee gemiste kansen, triest ...

Ja idd daar zit ik me dus ook aan te ergeren ja.. zul je zien dat ze dit jaar weer kampioen worden.. dan wordt je toch echt gillend gek.

volgen veel hier dat is niet mogelijk met Van Basten en de 'nieuw organisation'...

Die " velen " wachten gewoon even af hoe het onder van Basten gaat lopen ..

Beloki

Posted: Sun Jun 01, 2008 12:11 pm Post subject:
Jansma wrote:
brigade zuid wrote:
Voetske wrote:

Jesus christ, dat weten we nu wel. 888 posts, 888 keer dezelfde boodschap.

(Pim Fortuyn)
Back to top

Jöhnk
Site Admin & AT toto winner 06/07

Posted: Sun Jun 01, 2008 12:13 pm Post subject:
Mwah, hij heeft het al niet meer over kenners maar over 'velen'. Progressie.

Jansma

Posted: Sun Jun 01, 2008 12:17 pm Post subject:
Voetske wrote:
Jansma wrote:
brigade zuid wrote:
Voetske wrote:

Dat is al ander toon dan bij de nieuws dat MvB de nieuwe coach ging worden... toen 'velen' wisten het zeker.

Jansma

Posted: Sun Jun 01, 2008 12:18 pm Post subject:
Beloki wrote:
Jansma wrote:
brigade zuid wrote:
Voetske wrote:

oh well, 888 of 20000+ grotendeel zelfde boodschap... who is counting?

Jöhnk

Posted: Sun Jun 01, 2008 12:19 pm Post subject:
Ach, zeker. Ik heb er veel vertrouwen in. Maar dat is blijkbaar verboden.

Jansma

Posted: Sun Jun 01, 2008 12:19 pm Post subject:
Jöhnk wrote:
Mwah, hij heeft het al niet meer over kenners maar over 'velen'. Progressie.

special voor Bert!

Jansma

Posted: Sun Jun 01, 2008 12:22 pm Post subject:
Jöhnk wrote:
Ach, zeker. Ik heb er veel vertrouwen in. Maar dat is blijkbaar verboden.

Nee hoor.
vertrouwen is eigenlijk alles wat nog over is.

Jöhnk

Posted: Sun Jun 01, 2008 12:26 pm Post subject:
Hoe bedoel je? Ik heb vertrouwen omdat ik vertrouwen heb. Ik weet ook niet precies waarom. Dus je hoeft me niet neer te zetten als een naieveling die overal blind vertrouwen in heeft.
In Ten Cate had ik bijvoorbeeld helemaal geen vertrouwen. Jij had dat weer wel.

Jansma

Posted: Sun Jun 01, 2008 12:38 pm Post subject:
vertrouwen je baseer op iets.

als ik manager van Ajax word, je hebt 0,00000% vertrouwen en terecht.

true, op basis van hoe Ten Cate clubs als Vitesse en Nac had laten voetballen en de positive reports uit Barcelona, ik had vertrouwen in hem. Niet eens dat we in Europe success zouden halen, maar zeker dat we zouden veel beter gaan voetballen.

Dat laatste leek voor een period inderdaad zo, maar daarna hij viel erg tegen.
Daar ik zat mis.

Zelfde voor Van Geel. Hij had het erg goed gedaan met Willem2 en AZ. Van al kandidats hij leek beste optie.

Hij begon sterk, deed goed met verkopen maar uiteindelijk hij faalde volledig. Op werkweigering af slecht gewoon. Hij hoofdverantwoordlijk voor niet halen title dit jaar.

Met Cruyff mijn gevoel was weer wel goed.

Dus er is nog hope met Van Basten hoor, mijn mistrouwen is op net zoveel based als het vertrouwen in Ten Cate

joey
Erelid

Posted: Sun Jun 01, 2008 12:41 pm Post subject:
Daar ben ik het mee eens, voorlopig kan niemand echt weten of Van Basten voor zijn taak berekend is. Dat moeten we afwachten. Maar kan het hier nu weer over PSV gaan?

Zou Reker nu de technische taken op zich nemen bij PSV? Iemand moet het werk van Valckx doen. Hoe kijken onze PSV'ers aan tegen dit probleem?

Jöhnk

Posted: Sun Jun 01, 2008 12:45 pm Post subject:
Jansma wrote:
vertrouwen je baseer op iets.

Ik ben supporter, dus ik baseer mijn vertrouwen op gevoel.

Maar als ik zeggenschap had gehad had ik waarschijnlijk niet op basis van gevoel mijn keuze gemaakt, dat klopt. Dan had ik op 'zeker' gespeeld en voor Rutten gekozen.

brigade zuid

Posted: Sun Jun 01, 2008 2:13 pm Post subject:
Beloki wrote:
Jansma wrote:
brigade zuid wrote:
Voetske wrote:

Ja en, zo zijn er zoveel hier.. Wimpey, Neefkens, noem maar op.. het zou gewoon een bloody shame zijn als AJAX voor de zoveelste keer weer eens geen kampioen zou worden.. daar zouden we het over moeten hebben ipv dat slappe geleuter welke CL poule er nou zwaarder was of niet.
Back to top

wimpey

Posted: Sun Jun 01, 2008 8:46 pm Post subject:
LucaS wrote:
Welk patroon is dat?

Van Basten denkt alleen aan zichzelf, is geen Ajacied en wél een patser. Weet je dat nou nóg niet?
Back to top

joey
Erelid

Posted: Sun Jun 01, 2008 9:15 pm Post subject:
Van Basten zal best iets met Ajax hebben, maar als ik hem hoor en zie, dan komt hij op mij 'Italiaans' over. Ik denk dat zijn periode bij Milan hem meer heeft beïnvloed.

Maar dat heeft niets met PSV te maken.

LucaS

Posted: Sun Jun 01, 2008 9:58 pm Post subject:
Ik denk inderdaad dat ik naief ben, ik zie dat patroon inderdaad niet.

joey
Erelid

Posted: Sun Jun 01, 2008 10:42 pm Post subject:
Van Basten geldt ook in de voetbalwereld als hard en egocentrisch. Dat weet je toch wel? Veel journalisten hebben opgetekend hoe harteloos hij kon zijn. Zelfs zijn spullen dragen? Nee hoor, dat kon zijn vriendin best doen, hij had tenslotte gevoetbald. En dus sjouwde Liesbeth met twee zware tassen achter hem aan. En tegenover medespelers die minder goed konden voetballen was hij meedogenloos. Zo hard, dat Cruijff, die zelf in het straatvoetbal het recht van de sterkste als normaal leerde ervaren, hem moest afremmen.

Zie ook de recensie van deze biografie Van Basten was een geweldige voetballer en wie weet wordt hij ook een goede trainer, maar zijn gebrek aan empathie is wel een probleem voor hem.

Zo dadelijk trouwens, over PSV gesproken, Huub Hitler in Studio Voetbal.

LucaS

Posted: Sun Jun 01, 2008 11:09 pm Post subject:
Ongetwijfeld is van Basten hard, dat schijnt in de top wel vaker voor te komen. Wat voor mij telt is dat van basten overal stage kon lopen en overal trainer kon worden. Toch koos hij in beide gevallen voor Ajax. Misschien toch nog een klein zacht plekje in dat verder ijskoude hart van hem, bestemd voor onze club

joey
Erelid

Posted: Sun Jun 01, 2008 11:21 pm Post subject:
O, dat zal best. Maar Ajax is natuurlijk ook heel geschikt voor hem.

De afgelopen jaren serveerde Van Basten spelers die hij niet dacht te kunnen gebruiken meedogenloos af. Punt is dat hij als clubtrainer toch iets voorzichtiger moet zijn. Spelers kunnen hun nationaliteit niet kiezen maar hun club wel.

Monkey Tonk

Posted: Mon Jun 02, 2008 5:44 am Post subject:
Van Basten en Cruijff weten allebei wat er voor nodig is om de absolute top te halen, en hoe eenzaam het daar is. Maar Cruijff was in staat om van de bergtop af te dalen om anderen de weg omhoog te tonen. Hij was een uitstekende leraar, die de sterke punten van anderen wist te benadrukken. Daarom werden spelers om hem heen vaak in sneltreinvaart beter. Bij Van Basten zie ik dat (nog) niet. De mens Marco van Basten zegt me helemaal niks. De voetballer uiteraard wel.

Het hoeft op zich geen probleem te zijn dat hij problemen heeft met psv-ers als van Bommel en van Nistelrooy. Van Beveren wilde vroeger ook nooit meer met Cruijff in hetzelfde elftal spelen. Dat is een verschil in mentaliteit dat je niet hoeft te overbruggen. Maar het idee bekruipt me dat Cruijff vaderlijker was als coach (waarschijnlijk omdat hij inderdaad vader was...).

Als een speler, die keihard behandelt wordt door een coach, ziet dat hij door die benadering sterk verbetert, is hij natuurlijk veel meer geneigd om die coach te omhelzen dan als die werkwijze geen vruchten afwerpt. Wat dat betreft vind ik van Basten behoorlijk hoog van de toren blazen. Oranje is alleen een moeilijk beginpunt van een trainerscarriere, omdat de spelers niet vaak genoeg bij elkaar zijn om ze beter te laten spelen. Tot het moment van een groot toernooi...

Twee jaar geleden op het WK was het slecht. Laten we hopen dat Marco in die twee jaar een hoop van het trainersvak heeft geleerd. Ik verwacht er niet veel van, want Marco was als speler een pure killer; niet iemand die, zoals Cruijff, anderen beter maakte. Ik zie geen reden waarom hij die eigenschap als trainer plotseling wel zou hebben.
Back to top

LucaS

Posted: Mon Jun 02, 2008 6:46 am Post subject:
Mwa, Cruijff kreeg de rustige en vriendelijke Rijkaard zover dat ie voor een stereotoren bij PSV tekende

Monkey Tonk

Posted: Mon Jun 02, 2008 10:45 am Post subject:
Cruijff zag in Rijkaard een natuurlijke leider en Rijkaard wilde daar niet aan.
Inmiddels weten we, via oa Barca, wel wie er gelijk had.
Back to top

Voetske

Posted: Mon Jun 02, 2008 11:19 am Post subject:
Jansma wrote:
Voetske wrote:
Jansma wrote:
brigade zuid wrote:
Voetske wrote:

Dat is al ander toon dan bij de nieuws dat MvB de nieuwe coach ging worden... toen 'velen' wisten het zeker.

Man, we voeren hier een gewone discussie van misschien, of, als, en als het dan toch, of als het dan toch niet gaat lukken met MVB aan het roer.Dat is nooit anders geweest, hier niet, en toen AT er nog niet was in het land ook niet.

LucaS

Posted: Mon Jun 02, 2008 11:32 am Post subject:
Monkey Tonk wrote:

Het gaat niet over gelijk. Het ging over hard zijn en peoplemanagement, en over dat Cruijff wel kon 'afdalen' naar spelers om ze aan de hand te nemen op weg naar boven
Laatst gewijzigd door Anonymous op ma jun 02, 2008 7:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma jun 02, 2008 7:23 pm

joey
Erelid

Posted: Mon Jun 02, 2008 1:28 pm Post subject:
LucaS wrote:
Mwa, Cruijff kreeg de rustige en vriendelijke Rijkaard zover dat ie voor een stereotoren bij PSV tekende

Nee,dat waren Gullit en Hans Kraaij. Vergeet niet dat PSV in die tijd veel beter betaalde dan Ajax.

Cruijff was enorm veeleisend, maar dat is iets anders dan hard.

Maar over Van Basten: die moet nog laten zien dat hij de nummer 12 t/20 gemotiveerd kan houden. Wie elke dag met een groep op het veld staat, kan spelers niet afserveren op de manier waarop hij dat bij Oranje met Seedorf en Van Nistelrooij heeft gedaan.

LucaS

Posted: Mon Jun 02, 2008 1:54 pm Post subject:
Hij heeft Seedorf en van Nistelrooij niet afgeserveerd. Sommige heren denken dat ze groter zijn dan 21-jarige oranjespelers

goodfella

Posted: Mon Jun 02, 2008 5:15 pm Post subject:
Marco van Basten is hard en egocentrisch? Enerzijds wel ja. Hij kan spelers afserveren, maar anderzijds ook weer niet. Van Nistelrooij en Robben kunnen publiekelijk hun gal over van Basten heen spuien, maar volgende week staan ze toch weer gewoon in de basis als Nederland tegen Italie speelt. Hoeveel trainers zijn zo?

Koster zet Colin gelijk uit de selectie. Om maar eens een voorbeeld te noemen.

Monkey Tonk

Posted: Mon Jun 02, 2008 5:30 pm Post subject:
LucaS wrote:
Monkey Tonk wrote:

Het gaat niet over gelijk. Het ging over hard zijn en peoplemanagement, en over dat Cruijff wel kon 'afdalen' naar spelers om ze aan de hand te nemen op weg naar boven

Het ging erover dat Cruijff spelers beter maakte door in hun huid te kruipen en vanuit hun mogelijkheden te denken.

Als jij wilt beweren dat Cruijff spelers niet beter maakte, heb ik niet veel toe te voegen. En als je dat wel vindt, maar dan toch met Rijkaard aan komt zetten, heb ik geen zin in je one-linerige spuit elf gedoe. Je haalt allerlei dingen door elkaar.

Dat Cruijff hard was tegen Rijkaard, zal best. Maar dat is, in het geval van Cruijff, een compliment. Bij van Basten moeten we dat nog maar zien. Waarom een compliment? Omdat hij zag dat de speler iets extras had. Rijkaard was in Cruijff's ogen een natuurlijke leider. Tot grote irritatie van Rijkaard. Cruijff's gelijk is inmiddels wel bewezen. Alleen heeft dat soort harde optreden tegen minder getalenteerden geen zin. En Cruijff behandelde die spelers anders. Van Basten ook?

Het is achteraf moeilijk te zeggen, maar afgaande op Cruijff's zienswijze zou je je voor kunnen stellen dat Rijkaard veel overheersender had gespeeld als hij naar Cruijff had geluisterd. Kijk bijvoorbeeld naar een Gullit, die volgens mij beperkter was dan Rijkaard. Die begon na dat jaar met Cruijff bij Feneyoord steeds dwingender te spelen, alsof hij de enige 'god' op het veld was.

(Grappig dat van Basten, Rijkaard, en Gullit de drie van Milaan werden. Dat had Milaan mooi voor elkaar.)
Back to top

goodfella

Posted: Mon Jun 02, 2008 5:59 pm Post subject:
Cruijff kon ook gigantisch falen als het op aankoopbeleid aankwam. Hij beval het grootste drama op 2 benen, Roger aan bij Ajax. Of die keeper bij Barca.

Cruijff had moeite om prive en professionaliteit te scheiden. Van Basten niet.

LucaS

Posted: Mon Jun 02, 2008 6:13 pm Post subject:
Monkey Tonk wrote:
Van Basten en Cruijff weten allebei wat er voor nodig is om de absolute top te halen, en hoe eenzaam het daar is. Maar Cruijff was in staat om van de bergtop af te dalen om anderen de weg omhoog te tonen. Hij was een uitstekende leraar, die de sterke punten van anderen wist te benadrukken. Daarom werden spelers om hem heen vaak in sneltreinvaart beter. Bij Van Basten zie ik dat (nog) niet. De mens Marco van Basten zegt me helemaal niks. De voetballer uiteraard wel.

Sorry, jij riep dit. Natuurlijk kom ik met Rijkaard aanzetten. Als Cruijff iets niet kan, is het zich in andere (spelers) verplaatsen. Rijkaard was niet de enige die Cruijff spuugzat was, wel de meest extreme.
Wie werden er zoal in sneltreinvaart beter?

goodfella

Posted: Mon Jun 02, 2008 6:37 pm Post subject:
Tscheu la Ling. ;-)

joey
Erelid

Posted: Mon Jun 02, 2008 6:37 pm Post subject:
O ja? Wie werden Cruijff dan spuugzat? Spelers die onder Cruijff hebben getraind zijn over het algemeen juist lyrisch over hem.

goodfella

Posted: Mon Jun 02, 2008 6:39 pm Post subject:
joey wrote:
O ja? Wie werden Cruijff dan spuugzat? Spelers die onder Cruijff hebben getraind zijn over het algemeen juist lyrisch over hem.

Maar Cruijff heeft wel altijd moeite gehad om voetbal en prive gescheiden te houden Joey.

joey
Erelid

Posted: Mon Jun 02, 2008 6:55 pm Post subject:
Misschien, maar wat Luuk zegt klopt niet. Toen Cruijff in botsing kwam met het bestuur van Ajax, hebben de spelers er bij het bestuur voor gepleit dat hij bleef.
Rijkaard liet zich omlullen door Gullit, hij had een gesprek met Hans Kraaij )toen PSV) in een restaurant. Gullit kwam onverwachts opdraven en zei tegen Rijkaard, die heftig twijfelde: doe het nou maar. Rijkaard belde zijn vrouw, maar kwam niet verder dan: doe wat je zelf goed vindt. Rijkaard kon heel veel meer geld verdienen bij PSV, dus tekende hij (in ruil voor de beruchte stereotoren) op een servetje een voorcontract. Later kreeg hij spijt en tekende hij ook bij Ajax. PSV liet het er niet bij zitten en bracht de details naar buiten. Rijkaard stond voor gek voor heel Nederland, iedereen maakte grapjes over die stereotoren. Toen schoot hij tot overmaat van ramp ook nog tegen PSV in eigen doel, waardoor Ajax verloor. Uiteindelijk, toen Cruijff tijdens de training op hem inpraatte, werd het hem teveel en liep hij weg met de legendarische woorden: krijg jij de kolere met je eeuwige gezeur. Maar dat was een momentopname, later gingen Cruijff en Rijkaard weer normaal met elkaar om. Bij Rijkaard knapte er gewoon iets op dat moment na ellende van de maanden daarvoor.

Cruijff gaat nog steeds goed om met veel spelers die onder hem hebben getraind. Zo hard was hij nou ook weer niet. Wel kregen de vedetten er bij hem vaak van langs, die moesten de kar trekken. Waarmee ik niet wil zeggen dat Cruijff altijd lief en aardig was. Hij was nu eenmaal een jongen van de straat. Maar zo hard als Van Basten was hij zeker niet.

Bertje

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:01 pm Post subject:
Ja, maar laten we de hardheid van Van Basten ook niet overdrijven. Jongens als Sneijder, Van der Vaart en Van Persie lopen ook met hem weg.

Vooralsnog heeft hij problemen gehad met Van Nistelrooy (ontbreken aan wederzijds vertrouwen en uitgepraat), Van Bommel (niet goed genoeg) en Seedorf (niet goed genoeg). Zo schokkend is het allemaal niet.

goodfella

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:27 pm Post subject:
De vedetten lopen inderdaad met van Basten weg.

Onder Hiddink was er veel gedonder 12 jaar terug in Engeland. Onder Advocaat en van Hanegem werd er in Portugal eigenlijk helemaal niks gepresteerd en al helemaal niet goed gevoetbald. Louis van Gaal wist zich niet eens te kwalificeren.

Jöhnk

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:30 pm Post subject:
goodfella wrote:
Louis van Gaal wist zich niet eens te kwalificeren.

Klopt. Van Bommel liet McFadden uit zijn rug lopen.

goodfella

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:32 pm Post subject:
Jöhnk wrote:
goodfella wrote:

Maar van Bommel is toch een wereldtopper?

Jabu

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:34 pm Post subject:
Daarom liet hij Ambrosini ook uit zijn rug lopen.

LucaS

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:36 pm Post subject:
Er waren veel spelers die hebben gemeld dodziek van Cruijff te worden.

Maar welke spelers werden, behalve la Ling, nog meer spectaculair beter onder Cruijff?

goodfella

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:43 pm Post subject:
Dat van La Ling is meer als een geintje bedoeld. Hij maakte ooit eens een briljante opmerking tegen Cruijff.

LucaS

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:44 pm Post subject:
Weet ik, Ling speelde niet meer onder trainer Cruijff

Peter
Site Admin & AT WK 2006 pool winnaar

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:49 pm Post subject:
Jöhnk wrote:
goodfella wrote:

McAteer.

Jöhnk

Posted: Mon Jun 02, 2008 7:49 pm Post subject:
Awel ja.

LucaS

Bericht door LucaS » ma jun 02, 2008 9:17 pm

Geweldig werk!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di jun 03, 2008 7:42 pm

i 03 jun 2008, 08:42
Van Basten & Van ´t Schip: topduo
door onze Telesportredactie
AMSTERDAM - De vrienden Marco van Basten en John van ’t Schip staan voor hun laatste kunstje als bondscoaches van Oranje. Ajax wacht na EURO 2008 en Oranje laten ze na aan Bert van Marwijk. Bijna vier jaar geleden werden Van Basten en Van ’t Schip als duo gepresenteerd en de KNVB spreekt in al haar officiële uitingen nog steeds van de ’bondscoaches’. In werkelijkheid is de gedeelde verantwoordelijk geevolueerd. De verantwoordelijkheid bij Oranje drukt sinds het WK 2006 in Duitsland volledig op de schouders van Marco van Basten. „Zonder dat onze vriendschap daaronder geleden heeft”, benadrukt het duo.

Het Europees kampioenschap in Oostenrijk en Zwitserland is voor de bondscoaches Marco van Basten en John van 't Schip de laatste opdracht in dienst van de KNVB. De verantwoordelijkheid bij Oranje drukt volgens het duo sinds het WK 2006 in Duitsland volledig op de schouders van Van Basten.

Van Basten: „Ik ben niet doof voor goede argumenten”

Van ’t Schip: „Er zitten geen krassen op de vriendschap, want anders ga je niet in eenzelfde werkverhouding aan de slag bij Ajax. Sterker, we zijn als mens en als trainer juist nog meer naar elkaar gegroeid, hebben elkaar op een goede manier leren kennen.”

Van Basten: „We zijn professionals en vrienden. Ik heb iemand naast me met veel kwaliteit, die me tegelijkertijd als mens bevalt. Meer kan ik me niet wensen.”

Van ’t Schip: „De werkverhouding tussen Marco en mij is in vier jaar Oranje veranderd en onvergelijkbaar met de situatie bij Jong Ajax, waar we puur op basis van fifty-fifty werkten. Het eerste half jaar leidde ik de trainingen, hield de besprekingen en daarna trad Marco meer op de voorgrond. We waren volkomen gelijkwaardig zoals ook in de eerste twee jaar bij Oranje op weg naar het WK. Sindsdien hakt Marco de knoop door als het moet. Die verandering heb ik ondergaan. Ik ben er tevreden mee omdat ik serieus word genomen en niet op zoek ben naar erkenning.”
di 03 jun 2008, 08:48 | 45 reacties
Van Basten: Emoties op de bank
AMSTERDAM - De vrienden Marco van Basten en John van ’t Schip staan voor hun laatste kunstje als bondscoaches van Oranje. Voetbalverslaggevers Mike Verweij en Valentijn Driessen vroegen aan het duo of emoties vat hebben op hun beslissingen op de bank.

Van ’t Schip: „Ik ben tevreden in deze schaduwrol omdat Marco me serieus neemt”

Van Basten: „Emoties komen er op de bank altijd bij kijken. Het is aan John om die weg te nemen om samen te komen tot een klinische beslissing. Emoties mogen geen rol spelen hoewel je soms langs de lijn gebruik kunt maken van emoties om iets voor elkaar te krijgen. Soms is het juist zaak om veel rust uit te stralen, maar soms is het goed om heel boos te zijn.”

Van ’t Schip: „Marco staat in principe van de bank op om aanwijzingen te geven. Soms spring ik bij, hoewel volgens de regels slechts één iemand in het coachvak mag staan. Overigens moet je zulke situaties zo veel mogelijk vermijden en daarom moet je als coach in de dagen voorafgaand aan een wedstrijd duidelijk afspraken maken met betrekking tot allerlei scenario’s. Ons geroep is vaak een seintje om vooraf besproken zaken te laten gebeuren. Onvoorbereid is je invloed op de bank heel beperkt.”
di 03 jun 2008, 08:56
Van Basten heeft spelletje door
AMSTERDAM - Na een jaar bondscoachschap zei Marco van Basten destijds over John van ’t Schip dat hij vanaf de bank eerder het spel doorgrondde. "Wat ik toen zag, ziet Marco nu ook", aldus Van 't Schip nu.

"Hij hield zich indertijd meer met de eigen ploeg bezig en ik met het hele plaatje: ’hoe staat het’ bij ons ten opzichte van de tegenstander", weet Van 't Schip.

Van Basten is dan ook blij met zijn ontwikkeling dankzij zijn vriend. "Met de hulp van John heb ik me daarin ontwikkeld. Nu proberen we onze inzichten zo goed mogelijk bij elkaar te brengen.”

Wat T.-tjes. :anew.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » di jun 03, 2008 9:07 pm

Wat een trutjes?

Beetje wel, ja. :666.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo jun 04, 2008 8:23 am

Ik bedoelde wat stukjes uit de Telegraaf.
Ik begrijp dat jij liever een over straat rollende trainerstaf hebt? :hypocrite.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo jun 04, 2008 8:36 am

Uiteraard. :hypocrite.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » wo jun 04, 2008 8:43 am

Tja, maar als de staf alleen maar uit ja-knikkers bestaat, ken je natuurlijk ook geen ruzie krijgen

LucaS

Bericht door LucaS » do jun 05, 2008 11:12 am

Ik ben benieuwd of Joey het interview in de VI met van der Sar heeft gelezen. Zegt die van der Sar zomaar dat van basten praat met zijn spelers en ook luistert. Hij zegt zelfs dat er regelmatig discussies zijn tussen Schip en van basten. Het zal ook wel een ja-knikker zijn .Wie had dat nou achter Sar gezocht?

joey
Erelid

Bericht door joey » do jun 05, 2008 11:19 am

Ik heb nooit gezegd dat Van Basten niet met zijn spelers praat. Wel dat ik me afvraag hoe hij een heel seizoen lang een groep gaat leiden. Die internationals ziet hij haast nooit.

Ik vind Schip geen imponerende persoonlijkheid. Kan er niets aan doen.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do jun 05, 2008 11:20 am

Alle interviews wijzen er in ieder geval op dat Van 't Schip weldegelijk veel tegengas geeft. Daarnaast is het natuurlijk ook goed dat een trainer durft te vertrouwen in de voetbalvisie van z'n assistent. Van Basten vertrouwt Van 't Schip blind.

joey
Erelid

Bericht door joey » do jun 05, 2008 11:22 am

Thomas schreef:Van Basten vertrouwt Van 't Schip blind.
Dat is duidelijk, ja.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do jun 05, 2008 11:24 am

LucaS schreef:Ik ben benieuwd of Joey het interview in de VI met van der Sar heeft gelezen. Zegt die van der Sar zomaar dat van basten praat met zijn spelers en ook luistert. Hij zegt zelfs dat er regelmatig discussies zijn tussen Schip en van basten. Het zal ook wel een ja-knikker zijn .Wie had dat nou achter Sar gezocht?
Ik vind vd Sar wel een beetje een lulletje rozenwater hoor. Slecht voorbeeld.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do jun 05, 2008 11:24 am

En Van der Sar en Van Basten hebben dus gezegd dat er flinke discussies plaatsvinden. Ook Ronald de Boer gaf laatst aan dat hij in ieder geval zeker weet van Van 't Schip dat die veel tegengas geeft aan Van Basten. Van Basten heeft ook zelf in (ik geloof) Sportweek gezegd dat hij in het begin van z'n loopbaan heel veel heeft geleerd van Van 't Schip.

joey
Erelid

Bericht door joey » do jun 05, 2008 11:25 am

Jöhnk schreef:Ik vind vd Sar wel een beetje een lulletje rozenwater hoor. Slecht voorbeeld.
Sowieso is het een heel brave groep.

Wat zou Van Basten van Schip geleerd hebben? Schip heeft niet bepaald indruk gemaakt als trainer.

Gesloten