PSV 2007 - 2008 (deel II)
- Cluijffert
we laten ons niet te rijk rekenen. Bij Psv ze hebben wel een werkende scouting, een goed basis, goed trainer en zo ik hoor uitstekende aankopen.
daarnaast ik heb liever we stijgen in niveau Psv voorbij dat Psv nog verder afzakt...
daarnaast ik heb liever we stijgen in niveau Psv voorbij dat Psv nog verder afzakt...
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Volgens het AD zou het kunnen zijn dat Gomes zich laat gebruiken:
Machtsstrijd binnen PSV
Door PETER VAN DUYL
EINDHOVEN - Op de avond van 30 januari boekte PSV een cruciale zege bij Ajax (2-0) maar achter de schermen ontplofte die dag een explosief dat in Eindhoven al een tijdje op ontbranding lag te wachten.
De verhoudingen binnen de club kwamen die dag nog nadrukkelijker op scherp te staan.
Het middelpunt van de clash was de Ecuadoriaanse middenvelder Edison Méndez. De Zuid-Amerikaan stapte in december naar de clubleiding van PSV met het verzoek of hij terug mocht keren naar zijn vaderland. De moeder van Méndez was ziek, de speler wilde meer tijd bij haar doorbrengen.
PSV zat niet te wachten op het vertrek van de middenvelder, maar had begrip voor het dilemma van Méndez. Toen de Ecuadoriaanse topclub Barcelona zich in Eindhoven meldde, werd de vraagprijs vastgesteld op een miljoen dollar. Omdat Barcelona al een aantal spelers had gekocht, konden de Zuid-Amerikanen niet aan die financiële verplichting voldoen. Er werd onderhandeld, maar de transfer ketste af.
In de laatste week van januari verscheen er een Mexicaanse club op het toneel die de gevraagde transfersom wel op tafel wilde leggen. Méndez had best oren naar een overstap maar algemeen directeur Jan Reker blokkeerde de deal. Hij liet weten dat de prijs van een miljoen dollar was vastgesteld uit sociaal oogpunt en alleen gold voor clubs uit Ecuador.
Zo kwam het tot een nieuwe botsing tussen Reker en Vlado Lemic, een van de belangrijkste spelersadviseurs van Europa en ook degene die in Nederland Méndez bijstaat. De twee leven zo’n beetje op voet van oorlog met elkaar sinds de directeur de rol van de adviseur binnen PSV aan de kaak is gaan stellen.
Vlado Lemic is sinds een aantal jaren een belangrijke pion in het schaakspel dat PSV al zolang aan de nationale top houdt. De adviseur heeft goede relaties met een aantal kopstukken van het internationale voetbal.
Hij is kind aan huis bij Predrag Mijatovic, de technisch-directeur van Real Madrid, en via de machtige voetbalmakelaar Pini Zahavi ook bij Roman Abramovich, eigenaar van Chelsea. De warme band die PSV al jaren met Chelsea onderhoudt en die de club geen windeieren heeft gelegd, is niet in de laatste plaats zijn verdienste.
De Serviër is bij PSV de huismakelaar geworden. Hij gebruikt zijn internationale netwerk om de markt af te tasten als de landskampioen een speler wil halen. Zijn contacten worden aangewend als de Eindhovenaren iemand verkopen. Zo was hij betrokken bij de lucratieve transfers van eerst Arjen Robben en later Mateja Kezman naar Chelsea.
Als Lemic zich tot die rol zou beperken, zouden er nooit problemen zijn ontstaan. De Serviër is echter tegelijkertijd adviseur van een aantal PSV-spelers, onder wie Danko Lazovic, het talent Jonathan Reis en ook doelman Heurelho Gomes. Logischerwijs staat Lemic voor de belangen van zijn spelers. Zo vroeg hij keeperstrainer Joop Hiele dit seizoen meer dan eens waarom Cassio Ramos – achter Bas Roorda derde doelman – niet wat vaker bij het eerste op de bank zat.
De dubbelrol van Lemic heeft echter merkwaardige neveneffecten. In theorie zou het kunnen dat Lemic op één dag eerst naast de PSV-delegatie aan tafel zit om een transfer te bespreken en een paar uur later tegenover dezelfde mensen plaatsneemt om een van zijn spelers bij te staan. Niet iedereen vindt dat een probleem. ,,Het klopt, maar wij kunnen dat heel goed scheiden,” zei technisch manager Stan Valckx een paar maanden geleden.
Reker stoort zich aan deze situatie, die hij ongezond en zorgwekkend vindt. Waar of niet, de directeur van PSV stelt zich op het standpunt dat Lemic de club in een houdgreep heeft en wil af van die afhankelijkheid. Dus is de relatie met de Serviër gedaald naar het vriespunt. De twee voeren binnen PSV een ordinaire machtstrijd.
Niemand kan het bewijzen en hij zal het zelf nooit uitspreken, maar Reker heeft het gevoel dat doelman Gomes wordt ingezet als wapen in die strijd tegen hemzelf. In december opende de anders zo aimabele Braziliaan frontaal de aanval op Reker in een groot interview in VI.
Deze week doet de populaire Gomes het nog eens dunnetjes over. Waarom de doelman zich zou laten gebruiken, is niet uit te leggen. In december zei Reker al dat hij volkomen verrast wat door de uitval van de doelman, ditmaal onthoudt hij zich vooralsnog van commentaar.
De komende weken zullen uitwijzen hoe het spel van ego’s en belangen zich zal ontwikkelen. Jan Reker is al beschadigd maar het lijkt ondenkbaar dat PSV hem zal slachtofferen. Als het oorlogje ertoe leidt dat Lemic buiten de deur wordt gezet, zal de landskampioen moeten bewijzen dat het ook zonder de Serviër kan. Dat zal - gezien het aantal lijnen dat via Lemic loopt - nog moeilijk genoeg blijken.
www.sportwereld.nl
Zou best een kern van waarheid kunnen bevatten, Baseman. Het zou wel verklaren waarom Gomes zich druk maakt over dingen die hem niet aangaan. Maar is hij zo dom?
Er is trouwens wel meer waar hij zich druk over maakt (blijkbaar):
Kan ik me wel voorstellen van PSV, want die Tenius eerder halen kost weer geld. Geld dat PSV niet heeft.
Er is trouwens wel meer waar hij zich druk over maakt (blijkbaar):
PNVergoossen hield tussentijdse komst Tenius tegen
In De Telegraaf wordt gemeld dat Gomes zich stoort aan de situatie rond keeperstrainer Tenius. Volgens Gomes is beloofd dat hij al in maart aan de slag kon. Vergoossen hield echter diens tussentijdse komst tegen. Vergoossen gaf in De Telegraaf aan geen tussentijdse wijzigingen meer te willen omdat er dit seizoen al zoveel wisselingen waren geweest. Daarnaast zat er met Hiele al een goede keeperstrainer, volgens Vergoossen. De door Gomes gehaalde Tenius moet nu wachten tot 1 juli. Het zou Gomes verder dwars zitten dat PSV met Segers een tweede keeperstrainer heeft aangesteld.
Kan ik me wel voorstellen van PSV, want die Tenius eerder halen kost weer geld. Geld dat PSV niet heeft.
Het stinkt aan alle kanten!
Het zou ook best kunnen dat Gomes gelijk heeft en dat Reker erg domme toezeggingen heeft gedaan, maar de manier waarop Gomes dat nu aan denkt te pakken lijkt mij niet de juiste !
Met alweer zijn 2e keiharde interview in de VI schaadt hij de gehele club en iedereen die erbij betrokken is, interne zaken dienen intern te blijven
Maar het is nu afwachten...mocht Gomes echt gelijk hebben dan zal de spelersgroep hem moeten gaan steunen, dat maakt tenminste wel indruk. Volgens RIO op het PN vertrekken er meerdere spelers indien Gomes vertrekt, maar ook dat is afwachten. In ieder geval een hoop gezeik na het mooie feest van het kampioenschap, trieste zaak.
PS: Bepaalde kritiek van Gomes komt oprecht over en lijkt ook terecht, maar aan de andere kant lijkt bepaalde kritiek weer niet terecht en kan er sprake zijn van belangenverstrengeling. Erg dubbel allemaal...
Met alweer zijn 2e keiharde interview in de VI schaadt hij de gehele club en iedereen die erbij betrokken is, interne zaken dienen intern te blijven

Maar het is nu afwachten...mocht Gomes echt gelijk hebben dan zal de spelersgroep hem moeten gaan steunen, dat maakt tenminste wel indruk. Volgens RIO op het PN vertrekken er meerdere spelers indien Gomes vertrekt, maar ook dat is afwachten. In ieder geval een hoop gezeik na het mooie feest van het kampioenschap, trieste zaak.
PS: Bepaalde kritiek van Gomes komt oprecht over en lijkt ook terecht, maar aan de andere kant lijkt bepaalde kritiek weer niet terecht en kan er sprake zijn van belangenverstrengeling. Erg dubbel allemaal...
Ach, als er spelers vertrekken, komen er weer andere spelers. Zo gaat dat. Ik zou er niet wakker van liggen. Al die paniekverhalen op PN zijn nergens voor nodig.
Gomes bepaalt natuurlijk niet of Vergoossen er een keeperstrainer bij neemt en wie er tweede keeper wordt. Ook met afspraken tussen andere spelers en de clubleiding heeft hij niets te maken. Hier is ongetwijfeld sprake van belangenverstrengeling, want voetballers maken zich doorgaans over zulke dingen niet druk.
Verder is PSV niet van meneer Lemic. De constructie met Chelsea en een makelaar die zaken doet via allerlei netwerken zorgt voor een constant spanningsveld. Misschien kan Reker daar niet mee omgaan, misschien probeert Lemic steeds meer macht naar zich toe te trekken en ziet Reker zich genoodzaakt dat een halt toe te roepen. Dat kun je van buiten niet beoordelen.
Bij PSV zullen ze dit heel vervelend vinden, want ze maken zich altijd heel druk over het imago van PSV. Ik ben verdomd benieuwd hoe ze dit oplossen, want Gomes heeft de zaak wel heel erg op scherp gezet. Meer dan volgens mij de feiten rechtvaardigen. Dat geeft mij toch het gevoel dat hij wil vertrekken, of dat zijn zaakwaarnemer wil dat hij vertrekt.
Over dat imago gesproken: dit is al de zoveelste keer dat het rommelt bij PSV. Denk aan het vertrek van Hiddink, de strijd tussen de RVC en Van Raaij, het bijna-ontslag van Koe vorig jaar met een hoofdrol voor Schuitinga. Op de een of andere manier kleeft het PSV niet aan. Hoe doen ze dat toch?
Gomes bepaalt natuurlijk niet of Vergoossen er een keeperstrainer bij neemt en wie er tweede keeper wordt. Ook met afspraken tussen andere spelers en de clubleiding heeft hij niets te maken. Hier is ongetwijfeld sprake van belangenverstrengeling, want voetballers maken zich doorgaans over zulke dingen niet druk.
Verder is PSV niet van meneer Lemic. De constructie met Chelsea en een makelaar die zaken doet via allerlei netwerken zorgt voor een constant spanningsveld. Misschien kan Reker daar niet mee omgaan, misschien probeert Lemic steeds meer macht naar zich toe te trekken en ziet Reker zich genoodzaakt dat een halt toe te roepen. Dat kun je van buiten niet beoordelen.
Bij PSV zullen ze dit heel vervelend vinden, want ze maken zich altijd heel druk over het imago van PSV. Ik ben verdomd benieuwd hoe ze dit oplossen, want Gomes heeft de zaak wel heel erg op scherp gezet. Meer dan volgens mij de feiten rechtvaardigen. Dat geeft mij toch het gevoel dat hij wil vertrekken, of dat zijn zaakwaarnemer wil dat hij vertrekt.
Over dat imago gesproken: dit is al de zoveelste keer dat het rommelt bij PSV. Denk aan het vertrek van Hiddink, de strijd tussen de RVC en Van Raaij, het bijna-ontslag van Koe vorig jaar met een hoofdrol voor Schuitinga. Op de een of andere manier kleeft het PSV niet aan. Hoe doen ze dat toch?
Ik heb veel respect voor het feit hoe ze keer op keer het tóch weer redden. De "rust" die er lijkt te heersen en het imago komt ook door simpelweg het feit dat ze minder in de picture staan dan AJAX, alles wordt minder uitvergroot. En de resultaten blijven goed.joey schreef:Bij PSV zullen ze dit heel vervelend vinden, want ze maken zich altijd heel druk over het imago van PSV. Ik ben verdomd benieuwd hoe ze dit oplossen, want Gomes heeft de zaak wel heel erg op scherp gezet. Meer dan volgens mij de feiten rechtvaardigen. Dat geeft mij toch het gevoel dat hij wil vertrekken, of dat zijn zaakwaarnemer wil dat hij vertrekt.

Ik denk dat de PR van PSV domweg veel beter is dan die van Ajax. Journalisten en andere opiniemakers worden daar gepamperd. Laatst nog, tijdens de live-uitzending van PSV-Fiorentina, hoorde ik de verslaggever van Sporza zeggen: 'Aha, daar komt een lekker kopje koffie aan. Wat worden wij hier toch altijd in de watten gelegd in het Philips-stadion' (of zoiets). PSV werkt er hard aan om de publieke opinie mee te krijgen. Zelfs Boem hebben ze ingepakt.
Het Eindhovens Dagblad is altijd aardig op de hoogte van wat binnen PSV speelt. Eens kijken wat die krant schrijft:

Het Eindhovens Dagblad is altijd aardig op de hoogte van wat binnen PSV speelt. Eens kijken wat die krant schrijft:
Gomes cruciale pion in machtsstrijd PSV
- ANALYSE - Het spel dat Heurelho Gomes speelt, begint een beetje flauw te worden. Flauw, doorzichtig en onsportief. Voor de tweede keer in pakweg vijf maanden heeft hij een weldoordacht plan gesmeed om de aanval te openen op de leiding van zijn zo geliefde club.
Dat doet hij niet door directeur Jan Reker persoonlijk en rechtstreeks aan te spreken in een volwassen onderhoud. Hij gebruikt vandaag het weekblad Voetbal International om een bom te leggen onder PSV en aan te dringen op een vertrek van Reker.
Eind vorig jaar was er bij de club al van alles mis, volgens Gomes. Inhoudelijk sterke kritiek had hij niet, wel herhaalde de doelman enkele keren dat PSV 'op deze manier' en 'met deze president' nooit meer zou kunnen beantwoorden aan zijn ambities.
Reker stelde zich sjiek op, incasseerde de klappen en kwam tegemoet aan alle eisen die Gomes stelde. Voor de vierde keer werd zijn contract verbeterd en vanuit Brazilië komt straks speciaal voor de doelman keeperstrainer Flavio Tenius binnengevlogen.
Vooral met die laatste toezegging zat Reker in zijn maag, omdat de nieuwe hoofdcoach Huub Stevens een volledig Nederlandse trainersstaf had willen samenstellen en nog nooit van Gomes zijn vriend had gehoord.
Alle onhandige manoeuvres waren snel vergeten, omdat Gomes enkele dagen later toch bijtekende tot 2013 en luidkeels verklaarde dat hij weer dolgelukkig was bij PSV. Hij wilde zelfs doelman worden van het Nederlands elftal! En nu moet ineens Reker eruit? Gomes zal vandaag zijn argumenten naar buiten brengen. Welke die ook zijn, zeker is dat Reker zijn club nooit moedwillig benadeeld heeft of naar de ondergang heeft geleid. Anderzijds liggen er andere belangen, financiële vooral. Gomes' zaakwaarnemer Vlado Lemic speelt een belangrijke rol op de achtergrond, was zelfs de tolk bij het vórige VI-interview met Gomes. Deze Lemic, een FIFA-agent, was de voorbije jaren de huismakelaar bij PSV. Veel spelers kwamen via zijn netwerk in Eindhoven terecht. De relatie tussen Lemic en technisch manager Stan Valckx is meer dan hecht. Lemic is zelfs zó invloedrijk dat hij namens de club verkennende gesprekken mag voeren met potentiële versterkingen of hun zaakwaarnemers. Hij onderhandelt echter ook vaak námens die spelers. Daardoor heeft de directie van PSV weinig zicht op de geldstromen.
Een veelzeggend voorbeeld kwam afgelopen winter aan het licht. De PSV-scouts Adrie van Kraaij, Willy van der Kuijlen en Klaas van Baalen waren unaniem zeer positief in hun rapportage over de ervaren Mexicaanse verdediger Francisco Rodriguez. Valckx was dat aanvankelijk ook, maar uiteindelijk blokkeerde hij de transfer omdat scout Piet de Visser met een afwijzend advies kwam. De Visser schoof een jonge Braziliaanse verdediger naar voren, een speler uit de stal van zijn vriend Lemic.
Reker heeft dat spel door. En ageert daartegen. Hij vertrouwt Lemic niet. De relatie tussen Reker en Valckx is mede daarom al maanden ijskoud. Om Reker te doen sneuvelen laat Gomes zich nu gebruiken door zijn belangenbehartigers. Als de doelman onwetend is, zij het hem vergeven. Geschiedt deze nieuwe aanval met voorbedachte rade, dan is er sprake van terreur richting zijn werkgever en is hij het shirt van PSV niet meer waard.
De teneur van het verhaal komt aardig overeen met die van het AD, in die richting zullen we het wel moeten zoeken. Je kunt zeggen van Reker wat je wil, maar het belang van PSV staat bij hem voorop, en dat kun je van Gomes niet zeggen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
De T.REL GOMES DRAAIT OM KEEPERSTRAINER
EINDHOVEN, woensdag
De opmerking van PSV-keeper Heurelho Gomes ’Jan Reker weg of ik’ heeft te maken met de aanstelling van Flavio Tenius. De keeperstrainer kreeg naar eigen zeggen de belofte van Reker per 1 maart jongstleden aan de slag te kunnen en zegde zijn baan bij het Braziliaanse Cruzeiro op. Omdat Sef Vergoossen nog geen prijs stelde op Tenius’ aanwezigheid op het trainingsveld, ging het dienstverband tot woede van Gomes ’plotseling’ op 1 juli in.
Het gevolg was dat Tenius vier maanden geen inkomen had. Gomes voelde zich verantwoordelijk en verleende hem zelfs onderdak. „Bij mij is nooit aangegeven dat hij werkloos thuis zou zitten”, zegt Vergoossen nu. „Het is in maart heel even aan de orde geweest dat hij vroegtijdig zou instromen, maar daar zag ik geen reden voor.
Dat had niks met de persoon Tenius te maken, maar met het feit dat er al zoveel wisselingen in de staf waren geweest. Bovendien hadden we in Joop Hiele een goede keeperstrainer.”
Ook de aanstelling van Hans Segers naast Tenius is Gomes volledig in het verkeerde keelgat geschoten, omdat Reker daar met geen woord over had gerept. Het aantrekken van twee keeperstrainers is volgens de doelman een slap compromis, omdat de nieuwe trainer Huub Stevens zijn eigen staf mocht samenstellen. Zodoende haalde hij zijn vakantievriend Segers in huis. „Die samen met Tenius de keepers van het eerste, tweede, de A- en B-jeugd gaat trainen”, aldus Reker.
Gomes kwam in december vorig jaar ook al in aanvaring met Reker, die hij ervan beschuldigde beloftes over zijn contractverlenging tot 2013 niet na te komen. Daarnaast verweet hij de algemeen directeur Ronald Koeman te makkelijk naar Valencia te hebben laten vertrekken en diens opvolging niet doortastend te hebben aangepakt. Bovendien miste de Braziliaan de warmte van Guus Hiddink en maakte hij zich zorgen over de uitholling van de selectie.
Gomes heeft deze dagen nog maar eens herhaald het liefst niet uit Eindhoven te vertrekken. Hij wil zijn tot 2013 lopende contract uitdienen, maar wél in een topsportklimaat. En dat brokkelt volgens hem onder Reker steeds verder af.
Blij met de punten ...
Even iets over voetbal: PSV zou het Bosnische talent Miralem Pjanic volgen. Maar zoals je kunt zien zijn er meer kapers op de kust.joey schreef:Blijkbaar heeft Gomes een verschrikkelijke hekel aan de Snor. Hij vindt zelfs dat Jan Wouters het seizoen als hoofdcoach had moeten afmaken, terwijl Jan Wouters dat helemaal niet wilde. Tja, had PSV daar maar voor gekozen...
Onbegrijpelijk inderdaad dat Gomes had gewild dat Wouters het seizoen af zou maken ! Dan was PSV nooit kampioen geworden dit seizoen, dat lijkt me toch overduidelijk...
Wat dat betreft vreemd dat maar liefst 3 PSV scouts blijkbaar zeer positief waren.
Nou ja, in dit voorbeeld hadden De Visser en Lemic groot gelijk eigenlijk...ik ken die Rodriguez verder niet, maar ik hoorde voornamelijk negatieve verhalen over hem. Op z'n best gematigd positief, zelfs door de aanhang van de betreffende Mexicaanse club.Een veelzeggend voorbeeld kwam afgelopen winter aan het licht. De PSV-scouts Adrie van Kraaij, Willy van der Kuijlen en Klaas van Baalen waren unaniem zeer positief in hun rapportage over de ervaren Mexicaanse verdediger Francisco Rodriguez. Valckx was dat aanvankelijk ook, maar uiteindelijk blokkeerde hij de transfer omdat scout Piet de Visser met een afwijzend advies kwam.
Wat dat betreft vreemd dat maar liefst 3 PSV scouts blijkbaar zeer positief waren.
Of ze nou groot gelijk hadden of niet, er is dus een machtsstrijd aan de gang. Er zijn twee kampen: de PSV'ers (van wie Reker blijkbaar de woordvoerder is) en de 'externen' (met Valckx als belangenbehartiger). Dat lijkt me geen gezonde situatie. Ook mag het natuurlijk niet zo zijn dat spelers kansen krijgen op niet-sportieve gronden, bijvoorbeeld omdat ze bij Lemic zitten.Baseman schreef:Nou ja, in dit voorbeeld hadden De Visser en Lemic groot gelijk eigenlijk...ik ken die Rodriguez verder niet, maar ik hoorde voornamelijk negatieve verhalen over hem. Op z'n best gematigd positief, zelfs door de aanhang van de betreffende Mexicaanse club.
Gomes neemt het ook zeer nadrukkelijk op voor de klanten van Lemic. Voor Reis bijvoorbeeld, over wie ik hier heb mogen lezen dat hij nog niet klaar is voor PSV 1.
heerlijk dat het gezeik daar nu ook eens op straat komt. Zijn we gelijk van die lulverhalen over warmte en gemoedelijkheid af.
Overigens, met de weinige info die we nu hebben, heeft Reker natuurlijk wel gelijk. Zo'n positie als die lemic heeft kan geen enkele club accepteren
Overigens, met de weinige info die we nu hebben, heeft Reker natuurlijk wel gelijk. Zo'n positie als die lemic heeft kan geen enkele club accepteren
I think I lost my fucking headache
Gomes neemt het op voor Reis, Ramos en Lazo, zal wel toeval zijn dat die alle 3 Lemic als zaarkwaarnemer hebben
Verder klaagt Gomes over de gebrekkige begeleiding van de jeugd, waarbij wederom Reis en Ramos genoemd worden. Hij noemt ook Aissati overigens. Maar vervolgens zegt hij dat de ontwikkeling van Afellay, Marcellis en Bakkal slechts toeval is, tuurlijk...

Verder klaagt Gomes over de gebrekkige begeleiding van de jeugd, waarbij wederom Reis en Ramos genoemd worden. Hij noemt ook Aissati overigens. Maar vervolgens zegt hij dat de ontwikkeling van Afellay, Marcellis en Bakkal slechts toeval is, tuurlijk...
Neuh...Harm schreef:Gomes komt ook niet echt over als de meest snuggere persoon op aarde.

Hoe gaan ze dit oplossen? Iemand die een voorspelling durft te doen?
Mijn voorspelling: ze vegen het opnieuw onder het tapijt. En over een half jaar volgt een derde interview met Gomes in de VI.