PSV 2007 - 2008 (deel II)
De druk ligt bij Ajax, zegt hij. Dat is natuurlijk niet zo. Ajax heeft niets te verliezen. PSV gaat af als een gieter als het geen kampioen wordt. Endan heb ik het nog niet over het feit dat PSV CL móet spelen.
ADBij PSV is het ineens héél stil
EINDHOVEN - Spits Danny Koevermans haalt zijn schouders op en tovert een kleine glimlach op zijn gezicht, terwijl hij het trainingscomplex van zijn club PSV verlaat.
Doelman Gomes. FOTO ANP
,,Het zal toch geen verrassing zijn dat ik vandaag even doorloop en géén interviews geef?’’ zegt hij vriendelijk. ,,Maar het komt goed, komende zondag!’’
Het is alleszins goed te begrijpen dat Koevermans even geen zin meer heeft in een babbeltje met de pers. De drie cameraploegen, de twee radioverslaggevers en enkele schrijvende journalisten willen waarschijnlijk ook allemaal hetzelfde weten: of Koevermans vreest dat hij net als vorig seizoen, toen hij met AZ de landstitel voor het grijpen had, opnieuw met lege handen komt te staan? En al te veel wil de aanvaller dáár niet meer over nadenken. Straks werkt al dat gepieker over wat er mogelijk is nog verlammend.
Maar Koevermans is twee dagen voor de cruciale wedstrijd tegen Vitesse niet de enige PSV’er die de media mijdt alsof die allemaal een uiterst besmettelijke ziekte onder de leden hebben. Zelfs aanvoerder Timmy Simons, normaliter altijd wel te porren voor een quote, bedankt even vriendelijk voor de eer. ,,Ik heb een afspraak waar ik naar toe moet, sorry,’’ zegt de Belg, die op enkele meters wordt gevolgd door reservedoelman Bas Roorda. Deze reageert al even afwijzend: ,,Ik moet écht achter Timmy aan.’’
Trainer Sef Vergoossen zegt even later wel te begrijpen dat zijn jongens twee dagen voor de allerbelangrijkste wedstrijd van het seizoen hun mond houden. ,,Dat is een vorm van concentratie,’’ zegt de coach. ,,Ze zijn al met de wedstrijd bezig en dat is een goed teken.’’
Alleen Dirk Marcellis wil na afloop van de lunch enkele woorden over de titelstrijd kwijt en prompt wordt de Limburgse jongeling besprongen door werkelijk alle pers. ,,Ik ben er van overtuigd dat we tegen Vitesse minimaal een punt pakken,’’ vertelt Marcellis, zichtbaar opgelaten door alle aandacht. ,,Natuurlijk hadden we de strijd liever eerder tegen FC Twente beslist. Maar ja, dan moet het maar in de finale. Een finale waarin een puntje genoeg is voor de hoofdprijs.’’
Vorig seizoen pakte PSV de titel pas op de allerlaatste speelronde, terwijl de Eindhovenaren die dag begonnen als nummer drie van de ranglijst. ,,Die wedstrijd is totaal niet vergelijkbaar met de huidige situatie. Toen werd het een waanzinnige slotdag, dat verwacht ik nu niet,’’ zegt Marcellis. ,,Ook omdat wij het nu in eigen hand hebben.’’
De laatste dagen is er veel gezegd en geschreven over de druk die PSV zou moeten voelen, nu de beslissing van de titelstrijd al enkele weken is uitgebleven. Want Ajax heeft morgen niets meer te verliezen, het alsnog winnen van het kampioenschap lijkt voor de Amsterdammers vooral een tot voor kort niet meer verwachtte bonus. Marellis: ,,Ajax niets meer te verliezen? Tja, dat is eigenlijk vooral hun eigen schuld, want ze hebben minder punten dan wij. Wij moeten zondag geen gekke dingen doen, dan komt het goed met ons.’’
Trainer Vergoossen kan zich evenmin lastig voorstellen dat de druk bij zijn elftal ligt. ,,Wij hebben het in eigen hand, Ajax is afhankelijk. En we gaan voetballen met de intentie om te winnen. Mocht er toch druk zijn, dan is dat ook druk die wij nodig hebben.’’ Te motiveren hoeft de coach zijn elftal in ieder geval niet: ,,Ik hoef de prikkels niet op te voeren, als ze al nodig zouden zijn. Daarvoor is de groep te veel in balans. Het is een jonge groep, maar wel volwassen.’’
Van de uitspraken van Vitesse-trainer Aad de Mos ligt Marcellis evenmin wakker. De coach van de Arnhemmers zei dat Ajax kampioen wordt, want Vitesse gaat PSV zonder twijfel verslaan. ,,Ach, zulke uitspraken motiveren ons alleen maar meer,’’ lacht Marcellis.
Het stinkt aan alle kanten!
- Ajaciedjuh
Meer? Dus zonder De Mos was PSV niet op en top gemotiveerd geweest?joey schreef:Van de uitspraken van Vitesse-trainer Aad de Mos ligt Marcellis evenmin wakker. De coach van de Arnhemmers zei dat Ajax kampioen wordt, want Vitesse gaat PSV zonder twijfel verslaan. ,,Ach, zulke uitspraken motiveren ons alleen maar meer,’’ lacht Marcellis.

Lijkt me geen slimmerik.
Theo Janssen schat de kans dat hij morgen speelt op 40/50%, zegt hij net in LdL.
Dit is trouwens een aardige topic.
Theo Janssen schat de kans dat hij morgen speelt op 40/50%, zegt hij net in LdL.
Dit is trouwens een aardige topic.

Het stinkt aan alle kanten!
Aan de supporters van V zal het niet liggen!Spelers en technische staf, zo kan het niet langer! Komend weekend zijn alle camera’s weer op ons gericht. Uiteraard kan één wedstrijd een in sportief opzicht volledig mislukt seizoen niet goedmaken, maar er is een kans op een beetje eerherstel. Strijd vanuit één teamgedachte voor elkaar en voor ons en laat de broodvoetballers die dat allemaal niet zoveel zegt in ieder geval werken voor de centen. Technische staf zorg voor rust en gebruik de wedstrijd niet voor een nieuw experiment. Gun ons een wedstrijd waarin een aantal spelers die wellicht nooit meer het geel/zwart zullen aantrekken kunnen uitblinken. Zodat ze waardig afscheid kunnen nemen
Heren, er staat zondag meer op het spel dan de eer. Verspeel niet het laatste beetje vertrouwen van de supporters die jullie de afgelopen tijd zijn blijven steunen en die daarvoor weinig hebben teruggekregen.
Misbruik onze clubliefde niet opnieuw!
Vreet het gras op!
Namens de supporters van Vitesse,
Het bestuur van de SV

Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!