Adrie Koster

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » wo apr 02, 2008 9:11 am

LucaS schreef:Nou, Marco speelde onder Cruijff, ik weet niet of die dat op prijs stelde. Rijkaard ging er bijna psychisch aan onder door
Haha, zo simpel lag dat niet met Rijkaard, hoor. Denk maar aan die stereotoren.

Maar een trainer hoort de lijnen uit te zetten, vind ik. Inspraak is leuk, maar het moet geen afschuiven worden.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » wo apr 02, 2008 9:13 am

Schijnt iig een typisch Nederlands verschijnsel te zijn, spelers die (menen) zich met de opstelling (te moeten) bemoeien
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » wo apr 02, 2008 9:26 am

Mannen als Cruijff en Van Gaal bemoeiden zich als speler al met de opstelling en de tactiek, maar die hadden/hebben dan ook een bijzondere begaafdheid. Bij de meeste spelers draait het vooral om eigenbelang: ZIJ moeten worden opgesteld en belangrijk gemaakt.
Neemt niet weg dat een trainer best mag stimuleren dat spelers over het spel nadenken. De spelers moeten de tactiek immers uitvoeren.
Als ik A3 zie, dan denk ik niet dat de Davidsjes en Huntelaartjes van deze selectie zwaar van hem onder de indruk zijn. Dan vinden ze ook dat ze het zelf beter zien.

LucaS

Bericht door LucaS » wo apr 02, 2008 9:35 am

Maar als spelers vervolgens de taktiek niet goed uitvoeren omdat ze denken het zelf wel beter te weten, kan je de trainer dus feitelijk niet meer op een niet werkende taktiek afrekenen. Dan is de uitvoering beroerd, zeker als spelers dus niet met één gedachte in het veld staan.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo apr 02, 2008 9:44 am

Klopt, het is een wankel evenwicht. Vandaar dat het zo vaak fout gaat.

Hiddink is een meester in het managen van een groep. Hij weet precies hoeveel ruimte hij spelers moet geven om ervoor te zorgen dat ze geloven in de tactiek en voor hem door het vuur gaan zonder dat de discipline eronder lijdt. Hiddink is misschien niet eens de allerbeste veldtrainer, maar kijk eens hoe ver hij is gekomen.
Aan LVG zie je nu, dat een trainer machteloos staat als de groep niet wil of verkeerd samengesteld is. Dan kun je honderd keer verstand van voetbal hebben, toch werkt het niet.
Ik vind dit een van de interessantste aspecten van het voetbal. Waarom is het zo moeilijk om een winnend team samen te stellen? Het is duidelijk niet alleen een kwestie van geld. Wat bij de ene groep werkt, werkt niet bij de andere groep. Zou Hiddink de spelersgroep van AZ wel aan de praat krijgen?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di apr 08, 2008 6:25 pm

'Ik blijf erbij dat wij beter voetbal spelen dan PSV'
08/04/2008 14:05

'Uiteindelijk sta je aan het eind van de competitie op de plek waar je thuishoort. Doordat een groot aantal spelers weg was wegens interlandverplichtingen, heb ik in de week na het verlies tegen FC Twente dagenlang met een rotgevoel rondgelopen. Normaal gesproken kun je alles een dag na de wedstrijd bespreken. Dan kun je het allemaal van je af praten en van je af trainen en ben je het kwijt. Nu moest ik wachten tot vrijdag.

De manier waarop we tegen Twente de kans op de titel verspeeld hebben, de wijze waarop we de doelpunten weggaven, daar zijn we met behulp van wedstrijdbeelden uitvoerig op teruggekomen. Want de fouten die gemaakt werden horen niet bij het niveau dat we bij Ajax nastreven. Als je eerlijk bent, is ons dit natuurlijk niet alleen tegen Twente overkomen. Vooral in december hebben we veel te veel punten weggegeven.

Daar zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen. Om een voorbeeld te geven: in een echte topploeg wordt in het veld méér met elkaar meegedacht. Sommige spelers denken te veel vanuit hun eigen man, terwijl je het verschil kunt maken als je een man-meer-situatie creëert. Dat vraagt inzicht, scherpte enonderlinge coaching. Dat hebben we met de technische staf al heel vaak aangegeven. Als sommige spelers dat dan niet oppikken, moet je constateren dat je kwaliteit tekort komt. Weten wat je in welke situatie moet doen, hoe je een voorsprong veilig stelt, is ook een kwaliteit. PSV beheerst dat beter dan wij.

Ik blijf erbij dat wij beter voetbal spelen dan PSV. Maar in de top speelt ook mentaliteit een heel belangrijke rol. In de wedstrijden waarin de belangen het grootst zijn, moet je er als ploeg stáán. Op dat vlak zijn we dit seizoen te vaak tekortgeschoten. Al geldt dat natuurlijk niet voor iedereen. Een aantal jonge jongens heeft zich op diverse fronten erg goed ontwikkeld dit jaar. Maar het is een leerproces en dat gaat gepaard met vallen en opstaan. In die zin heeft Ajax dit seizoen heel duur leergeld betaald.

Dat het bij de club dit seizoen erg onrustig is, speelt niet zo'n grote rol in de resultaten. Op kleinere schaal heb ik bij vorige clubs ook problemen meegemaakt. Omdat Ajax een topclub is ligt de onrust onder een vergrootglas, maar in de kern kun je dergelijke problematiek overal tegenkomen. In de loop der jaren heb ik geleerd dat de focus op voetbal moet blijven liggen.
Richting je spelers moet je de dingen niet zwaarder maken dan ze zijn. Ook niet als het geruchten rond jezelf betreft. Ik heb een gesprek gehad met PSV en zat in de fase waarin je afwegingen maakt. Midden in dat proces kreeg ik te horen dat Ajax me niet kwijt wilde. Marco van Basten vertelde me dat hij een ervaren coach bij Jong Ajax wilde hebben en dat hij me dus wilde behouden voor de club. Dat is een positief teken. Bovendien heb ik gewoon nog een contract tot volgend jaar. Over de periode daarna heb ik niet gesproken. Niet met Ajax en niet met PSV. In het voetbal moet je niet te ver vooruit plannen, weet ik inmiddels.'

Adrie Koster (53) is trainer van Ajax.
vi

Waar heeft hij het over? We spelen slecht man. :1evil.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 08, 2008 6:51 pm

Maar niet slechter dan PSV

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di apr 08, 2008 6:53 pm

Maar ook niet echt beter.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di apr 08, 2008 6:53 pm

Ik vind het Ajax-onwaardig gejank dit.

999

Bericht door 999 » di apr 08, 2008 7:04 pm

We zijn de beste van ... euh :blush.gif:
Blij met de punten ...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di apr 08, 2008 7:28 pm

Thomas schreef:Ik vind het Ajax-onwaardig gejank dit.
Je neemt me de woorden uit de mond.

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 08, 2008 7:38 pm

Dan lezen jullie niet goed.
Koster schreef:Daar zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen. Om een voorbeeld te geven: in een echte topploeg wordt in het veld méér met elkaar meegedacht. Sommige spelers denken te veel vanuit hun eigen man, terwijl je het verschil kunt maken als je een man-meer-situatie creëert. Dat vraagt inzicht, scherpte enonderlinge coaching. Dat hebben we met de technische staf al heel vaak aangegeven. Als sommige spelers dat dan niet oppikken, moet je constateren dat je kwaliteit tekort komt. Weten wat je in welke situatie moet doen, hoe je een voorsprong veilig stelt, is ook een kwaliteit. PSV beheerst dat beter dan wij
En zo staan er meer dingen in.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di apr 08, 2008 7:38 pm

Voetske schreef:We zijn de beste van ... euh :blush.gif:
We wáren de beste :1evil.gif:

En als Koster PSV zo slecht vindt, dan is het helemaal een gotspe dat we achter ze staan.

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 08, 2008 7:41 pm

Jij hebt het stuk ook niet gelezen?

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di apr 08, 2008 7:54 pm

Ik heb het stuk inderdaad niet gelezen. De titel was niet echt uitnodigend.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » di apr 08, 2008 8:04 pm

LucaS schreef:Jij hebt het stuk ook niet gelezen?
Niet echt gelezen. Titel dekt idd de lading niet, Koster is erg reëel. :blush.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 08, 2008 9:38 pm

brigade zuid schreef:
Je neemt me de woorden uit de mond.
Mij ook.

Ajax speelt het hele seizoen al K*T. Hoe durft die Koster zulke wartaal uit te slaan. Hij heeft de boel niet aan de praat gekregen. Punt.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » di apr 08, 2008 9:47 pm

Jöhnk schreef:
'Ik blijf erbij dat wij beter voetbal spelen dan PSV'
08/04/2008 14:05

'Uiteindelijk sta je aan het eind van de competitie op de plek waar je thuishoort. Doordat een groot aantal spelers weg was wegens interlandverplichtingen, heb ik in de week na het verlies tegen FC Twente dagenlang met een rotgevoel rondgelopen. Normaal gesproken kun je alles een dag na de wedstrijd bespreken. Dan kun je het allemaal van je af praten en van je af trainen en ben je het kwijt. Nu moest ik wachten tot vrijdag.

De manier waarop we tegen Twente de kans op de titel verspeeld hebben, de wijze waarop we de doelpunten weggaven, daar zijn we met behulp van wedstrijdbeelden uitvoerig op teruggekomen. Want de fouten die gemaakt werden horen niet bij het niveau dat we bij Ajax nastreven. Als je eerlijk bent, is ons dit natuurlijk niet alleen tegen Twente overkomen. Vooral in december hebben we veel te veel punten weggegeven.

Daar zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen. Om een voorbeeld te geven: in een echte topploeg wordt in het veld méér met elkaar meegedacht. Sommige spelers denken te veel vanuit hun eigen man, terwijl je het verschil kunt maken als je een man-meer-situatie creëert. Dat vraagt inzicht, scherpte enonderlinge coaching. Dat hebben we met de technische staf al heel vaak aangegeven. Als sommige spelers dat dan niet oppikken, moet je constateren dat je kwaliteit tekort komt. Weten wat je in welke situatie moet doen, hoe je een voorsprong veilig stelt, is ook een kwaliteit. PSV beheerst dat beter dan wij.

Ik blijf erbij dat wij beter voetbal spelen dan PSV. Maar in de top speelt ook mentaliteit een heel belangrijke rol. In de wedstrijden waarin de belangen het grootst zijn, moet je er als ploeg stáán. Op dat vlak zijn we dit seizoen te vaak tekortgeschoten. Al geldt dat natuurlijk niet voor iedereen. Een aantal jonge jongens heeft zich op diverse fronten erg goed ontwikkeld dit jaar. Maar het is een leerproces en dat gaat gepaard met vallen en opstaan. In die zin heeft Ajax dit seizoen heel duur leergeld betaald.

Dat het bij de club dit seizoen erg onrustig is, speelt niet zo'n grote rol in de resultaten. Op kleinere schaal heb ik bij vorige clubs ook problemen meegemaakt. Omdat Ajax een topclub is ligt de onrust onder een vergrootglas, maar in de kern kun je dergelijke problematiek overal tegenkomen. In de loop der jaren heb ik geleerd dat de focus op voetbal moet blijven liggen.
Richting je spelers moet je de dingen niet zwaarder maken dan ze zijn. Ook niet als het geruchten rond jezelf betreft. Ik heb een gesprek gehad met PSV en zat in de fase waarin je afwegingen maakt. Midden in dat proces kreeg ik te horen dat Ajax me niet kwijt wilde. Marco van Basten vertelde me dat hij een ervaren coach bij Jong Ajax wilde hebben en dat hij me dus wilde behouden voor de club. Dat is een positief teken. Bovendien heb ik gewoon nog een contract tot volgend jaar. Over de periode daarna heb ik niet gesproken. Niet met Ajax en niet met PSV. In het voetbal moet je niet te ver vooruit plannen, weet ik inmiddels.'

Adrie Koster (53) is trainer van Ajax.
vi

Waar heeft hij het over? We spelen slecht man. :1evil.gif:
Hij zegt ook beter dan PSV, niet zo moeilijk, maar idd het niveau is nog steeds dramatisch.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di apr 08, 2008 9:58 pm

PSV speelt verdedigender en saaier maar zeker niet slechter.

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 08, 2008 10:00 pm

PSV heeft dit seizoen tenminste een aantal aanvaardbare wedstrijden gespeeld. Kunnen we niet van Ajax zeggen. DAarbij, als je strijdt voor je laatste kans en je neemt in Eindhoven genoegen met 0-0, dan verdien je ook niets. Koster moet eens in de spiegel kijken. Huntelaar uit de spits halen, hahaha.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » do apr 17, 2008 6:49 pm

Koster: "KNVB kan beste naar Amsterdam komen"
Ajax-coach Adrie Koster heeft veel vertrouwen in een goede afloop van de titelrace voor zijn ploeg. De Zeeuw knipoogde donderdag op een persconferentie met een uitspraak naar zijn voorganger Henk ten Cate.

"Als ik Henk Kesler was, zou ik met de schaal naar Amsterdam komen", zei de coach donderdag. "De wedstrijd tegen Groningen was de laatste strohalm. Die moesten we winnen als we nog een kans wilden houden. En ik geloof in de titel. Nu is het de vraag of dat goede gevoel ook uitkomt."

Zondag moet Ajax thuiswinnen van Heracles Almelo om de titelaspiraties levend te houden. Bovendien moet PSV verliezen van Vitesse. "We kunnen er wel allerlei speculaties op loslaten, het is moeilijk om in te schatten hoe het zondagmiddag loopt. De druk ligt bij PSV. Zij moeten een punt halen en op een punt spelen is al moeilijk genoeg. Vitesse speelt ook nog ergens voor en dat was vorig jaar niet zo", refereert de coach aan de 5-1 zege van PSV vorig jaar op Vitesse waardoor de Eindhovenaren één doelpunt boven Ajax eindigden.

"Of dat een voordeel of een nadeel is, weet je pas achteraf. Maar het is jammer dat we het niet in eigen hand hebben. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen. PSV zit in een moeilijkere fase. Zij hebben meer punten verspeeld dan wij", weet Koster.

Mocht Ajax zondag kampioen worden, dan ligt dat volgens de Amsterdamse coach aan de versterkingen in de winterstop. "Davids en Vermaelen keerden terug van blessures, Perez kwam terug van PSV, Lindgren en Silva kwamen van Groningen. We hebben de disbalans, die door het vertrek van Sneijder en Babel en het stoppen van Jaap Stam plotseling was ontstaan, pas toen kunnen repareren. Daar ligt de winst", vindt de oud-trainer van RKC Waalwijk.
Als ajax kampioen wordt dan ligt dat m.i. meer aan PSV... en niet aan de versterkingen die Ajax heeft gehaald, maargoed... Koster moet natuurlijk wat te dromen hebben. Slaap lekker jochie
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » do apr 17, 2008 7:00 pm

Jammer dat hij nu pas zo gaat denken. Wat een loser is het toch.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » do apr 17, 2008 7:06 pm

Koster, hij is een Ajax-onwaardig trainer.

Maar dat wisten wij (-1) al toen hij begon.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » vr apr 18, 2008 12:27 am

Flikker op Koster, angsthaas. Had op de aanval gespeeld tegen PSV en je was allang kampioen geweest!!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 18, 2008 11:19 am

Blijkbaar had Ajax A3 in de winterstop willen vervangen.

Plaats reactie