De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Ronald!

Bericht door Ronald! » do apr 10, 2008 3:29 pm

joey schreef:Cruijff heeft groot gelijk. Het is verwarrend. Als we niet beter wisten zouden we nog denken dat Coronel zo'n kritisch rapport heeft geschreven om zelf voorzitter te kunnen worden.
Cruijff kan best gelijk hebben, maar gepaster zou het zijn om nu even stil te zijn over de situatie bij Ajax. Zelf weglopen bij z'n verantwoordelijkheden om vervolgens kritiek te hebben op anderen die de rommel op gaan ruimen.

Al is dergelijke bescheidenheid een utopie bij een man als Cruijff.

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 10, 2008 3:45 pm

Ten eerste: iedereen mag wat zeggen, dus Cruijff ook. Dit is een vrij land.
Ten tweede: Cruijff wilde wel degelijk iets voor Ajax doen, hij had een plan gemaakt. Dat Van Basten dat plan niet wilde uitvoeren, kan Cruijff niet helpen. Cruijff had kunnen zeggen: 'Ik heb een opdracht van de ledenraad gekregen, die ga ik sowieso uitvoeren.' Dan was het dus uitgelopen op een knallende ruzie tussen Cruijff en Van Basten met alle gevolgen van dien voor Ajax. De club zou verdeeld zijn in twee kampen: een Van Basten-kamp en een Cruijff-kamp. Zo is het gelukkig niet gegaan.

Maar goed, dat is geweest. Een verwarrende toestand inderdaad. Dat is het.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » do apr 10, 2008 3:50 pm

En het geeft geen onrust als Cruijff inderect zegt dat hij het maar een flutvoorzitter vindt?
I think I lost my fucking headache

Ronald!

Bericht door Ronald! » do apr 10, 2008 3:54 pm

joey schreef:Ten eerste: iedereen mag wat zeggen, dus Cruijff ook. Dit is een vrij land.
Ten tweede: Cruijff wilde wel degelijk iets voor Ajax doen, hij had een plan gemaakt. Dat Van Basten dat plan niet wilde uitvoeren, kan Cruijff niet helpen. Cruijff had kunnen zeggen: 'Ik heb een opdracht van de ledenraad gekregen, die ga ik sowieso uitvoeren.' Dan was het dus uitgelopen op een knallende ruzie tussen Cruijff en Van Basten met alle gevolgen van dien voor Ajax. De club zou verdeeld zijn in twee kampen: een Van Basten-kamp en een Cruijff-kamp. Zo is het gelukkig niet gegaan.

Maar goed, dat is geweest. Een verwarrende toestand inderdaad. Dat is het.
Ik weet wat voor rechten we in dit land hebben en ik ken de historie, maar het is mijn mening dat hij beter even z'n mond zou kunnen houden. Het irriteert me enorm.

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 10, 2008 4:05 pm

LucaS schreef:En het geeft geen onrust als Cruijff inderect zegt dat hij het maar een flutvoorzitter vindt?
Dat zegt hij niet. Hij vindt de gang van zaken eigenaardig.

Ik vind de gang van zaken ook eigenaardig. Temeer daar blijkbaar nóg een lid van de onderzoekscommissie zitting neemt in het bestuur en de voorzitter van de benoemingscommissie ook en verder niemand. Dat komt op mij over als handjeklap.

LucaS

Bericht door LucaS » do apr 10, 2008 4:14 pm

Het heeft alleen wat meer impact op de eensgezindheid bij onze club als Cruijff het zegt ipv Joey
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 10, 2008 4:16 pm

Zeer ten onrechte, Luuk. :1evil.gif:

:wink.gif:

Ik hoop dat er iets verandert bij Ajax maar ik heb er een hard hoofd in, want men put uit dezelfde bron als altijd.

Ronald!

Bericht door Ronald! » do apr 10, 2008 4:18 pm

joey schreef:Zeer ten onrechte, Luuk. :1evil.gif:

:wink.gif:

Ik hoop dat er iets verandert bij Ajax maar ik heb er een hard hoofd in, want men put uit dezelfde bron als altijd.
Welke bron bedoel je daarmee precies?

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do apr 10, 2008 4:20 pm

Hij vindt de situatie verwarrend, hij wist toen waarschijnlijk nog niet dat Coronel ook echt de voorzitter zou worden en dat het rapport de basis zou worden.

Als je de redenen van Coronel ziet die hij in het artikel in de Volkskrant noemt, dan vind ik die zeer plausibel en getuigen van liefde voor zijn cluppie.

Jammer dat sommige mensen zo getraumatiseerd zijn door de knekelkuil die AJAX was en voor een deel ook nog is, dat ze dit ook weer zien als één groot complot. :blush.gif:

Jammer, maar gezien de geschiedenis ook nog wel begrrijpelijk ook :aai.gif:
Laten we hopen dat de eenvoud, de korte lijnen en dus de transparantie hier weer mee terugkomen.

Starring

Bericht door Starring » do apr 10, 2008 5:06 pm

Niemand durft zich kandidaat te stellen voor het voorzitterschap, dus lijkt mij het logisch dat Uri de handschoen oppakt. Of is dat weer onlogisch voor JC?

Het is pas van belang hoe de definitieve directie eruit zal komen te zien. Althans, voor mij wel...
AFCA!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » do apr 10, 2008 5:24 pm

De directie is idd waar het om gaat, die doen de zaken straks. Bestuur, ledenraad, RvC zullen alleen maar op afstand staan. Dáár zal Uri wel op letten.

Krijgen we nog wel een TD, of is Marco straks gewoon dé baas? Het lijkt er wel steeds meer op.
Blijft vdAat slechts interim en wordt ie straks opgevolgd door Rijkaard? Of bevalt ie zo goed dat ie het mag blijven doen? Wordt de AD het gezicht van de club, of is dat gewoon Marco?

Vragen, vragen....

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr apr 11, 2008 9:49 am

‘Rapport commissie over Ajax is de basis’
Willem Vissers
gepubliceerd op 10 april 2008 02:47, bijgewerkt op 02:47

amsterdam - De man die zijn naam verleende aan het rapport dat Ajax op de korrel nam, stapt verrassend zelf naar voren als nieuwe voorzitter. Uri Coronel (61) aanvaardt tijdens een vergadering van de ledenraad op 16 april het voorzitterschap.

Vlak na het verschijnen van het rapport van de commissie-Coronel, half februari, was u niet beschikbaar voor een functie in de leiding van Ajax.

‘Dat klopt. Ik was ook stellig van plan het niet te doen. Maar de tijd schrijdt voort. Alternatieve kandidaten konden of wilden niet. Mij werd meermaals gevraagd het te doen. Ik heb uiteindelijk lang nagedacht en toen mijn hart laten spreken. Ajax doet een dringend beroep op me en dat heb ik zwaar laten wegen. Ik houd van de club. Ajax zit in mijn body.’

Zijn er geen tegenkandidaten om opvolger van de aftredende John Jaakke te worden?

‘Nee. Als die er waren geweest, zou ik het niet doen. Ik wil geen onderdeel zijn van een verkiezingsproces. Ik denk dat ik het kan en ik kan de tijd vrijmaken. Ik ben gepensioneerd, hoewel ik nog veel functies vervul.

‘Zo ben ik voorzitter van de werkgeversvereniging VNO/NCW in Amsterdam en Noord-Holland, bestuurslid van de Kamer van Koophandel, voorzitter van de stuurgroep Uitbreiding Artis en bestuurslid van het Fonds Gehandicaptensport. En dan bekleed ik nog een paar commissariaten.

‘Maar vergeet niet dat de voorzitter van Ajax regeert op afstand, en het werk van de professionele directie controleert. De voorzitter van Feyenoord is ook vrij onbekend.’

Een paar jaar geleden weigerde u het voorzitterschap van Ajax door het gekoketteer van de supporters met het jodendom. Dat deed u pijn, mede omdat uzelf joods bent. Het gedrag van de fans is toch niet veranderd sindsdien?

‘Klopt. Dat argument staat ook nog steeds overeind. Ik erger me daaraan nog steeds. Maar het is verschrikkelijk lastig om er verandering in te brengen. Ik zal een beroep blijven doen op de fans op te houden met hun gezang, maar ik heb niet de illusie dat dat meteen lukt.’

U heeft het rapport over Ajax zelf opgesteld, na diepgravend onderzoek in alle geledingen van de club. Bovendien was u in de jaren negentig bestuurslid commerciële zaken? U weet dus precies waar de problemen liggen.

‘Ja, ik ga door op basis van wat de commissie heeft opgetekend. Dat wil niet zeggen dat we alle 33 punten uit het rapport precies moeten volgen, maar het is duidelijk wat het regeringsprogramma is. Het rapport is de basis.’

Voorzitter Jaakke vertrekt, commercieel directeur Fontein is al opgestapt. Het rapport is ook zeer kritisch jegens technisch directeur Van Geel. Is hij de volgende die verdwijnt?

‘Je snapt hopelijk dat ik daar nu geen antwoord op kan geven. Alles wat ik daarover vindt, ga ik nu niet zeggen. Dat komt allemaal aan de orde als ze me benoemen.’
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » za apr 12, 2008 8:15 am

Bertje schreef:Ik snap het gezeur niet. Waarom maakt het uit of die man in de commissie heeft gezeten? Dan heeft hij al wat voorwerk gedaan. Belangrijkste is dat als hij de beste (haalbare) optie is, hij het moet worden.
Vind ik ook. De man geeft aan dat er mensen benaderd zijn die voor de eer bedankt hebben én dat ie (i.t.t. Jaakke) zich niet met het operationele gebeuren gaat bemoeien maar op de achtergrond zal blijven.

De AD zal de 'baas' zijn, de TD-positie wordt geschrapt en de technische mensen rapporteren aan de AD. Zaak dus om een heavyweight AD te vinden, met veel kijk op voetbal.

Dat JC het verwarrend vindt, is grappig. Ik denk dat 98,351083% van de mensheid JC juist een warhoofd vindt.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za apr 12, 2008 12:20 pm

Klasse dat Coronel het gaat doen. Lijkt me de meest geschikte man voor de job dus hier kan iedereen die Ajax een warm hart toe draagt alleen maar blij mee zijn. Dat onder zijn leiding het rapport is geschreven doet misschien met terugwerkende kracht vermoeden dat hij toen niet objectief is geweest, maar deze aanname lijkt mij onterecht. Coronel gaat er niet voor zichzelf 'zitten' maar gewoon keihard aan het werk om Ajax weer aan de top te brengen.

:ajax.gif:
Ajax!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za apr 12, 2008 1:11 pm

Helemaal eens.
Ik heb net nog even de persconferentie van de presentatie van het rapport zitten kijken en hij zal er hard voor werken om AJAX weer te krijgen waaar het hoort. Mensen die hem een gebrek aan integriteit verwijten, zitten er volledig naast.

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » za apr 12, 2008 1:42 pm

Sympathieke vent, die Coronel. Lijkt mij de juiste man op de juiste plaats, en het lijkt er ook nog op dat hij Van Geel de deur uit wil werken. Ik zou hem eeuwig dankbaar zijn :ajaxscarf.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » do apr 17, 2008 9:22 pm

Amsterdam, 17 april 2008

Ledenraad Ajax benoemt nieuw bestuur

De Ledenraad van AFC Ajax heeft een nieuw bestuur benoemd. Uri Coronel (voorzitter), Joop Krant (financiële zaken) en Cor van Eijden (verenigingszaken) zijn middels schriftelijke stemming gekozen tijdens de vergadering van de Ledenraad.

Voorzitter John Jaakke, bestuurslid technische zaken Hennie Henrichs en bestuurslid financiële zaken Joop Saan leggen met onmiddellijke ingang hun functies in het bestuur van de vereniging neer. Zij blijven voorlopig nog wel lid van de Raad van Commissarissen van AFC Ajax NV.

AFC Ajax NV is voornemens om op korte termijn een Buitengewone Vergadering van Aandeelhouders te beleggen voor de benoeming van Coronel (61), Krant (60) en Van Eijden (58) tot commissarissen van de vennootschap.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do apr 17, 2008 9:24 pm

Oké, voorspelbaar. Nu maar hopen dat Arie Ferrari geen directeur wordt.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 17, 2008 9:25 pm

Niemand op technische zaken dus. Opvallend. Wie gaat MVG controleren?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do apr 17, 2008 9:25 pm

De nieuwe algemeen directeur, toch?

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 17, 2008 9:26 pm

Maar het gerucht gaat dat ze Van der Aat willen houden. Die heeft er de ballen verstand van.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do apr 17, 2008 9:28 pm

Mwah, gerucht. Volgens mij was het persbericht destijds heel duidelijk.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do apr 17, 2008 9:28 pm

Wie zijn ze? Kan me niet voorstellen dat Coronel zijn eigen rapport prullebakkeert.

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 17, 2008 9:31 pm

Dan moet er een andere TD komen. Zat het zo niet?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do apr 17, 2008 9:35 pm

Mwah, verstand van voetbal was in beide modellen een pre.

Volgens tt treedt Jaakke per direct af. Coronel NU op radio 1.

Plaats reactie