FC Groningen - Ajax 16-4-2008 (i.p.v. 13-4-2008)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma apr 14, 2008 9:56 pm

Het is daar één grote bende. Ik zie het niet gebeuren dat ze daar echt goed en scherp aan die wedstrijd beginnen.
Nil volentibus arduum

Beloki

Bericht door Beloki » ma apr 14, 2008 10:01 pm

Ach, bij die degradatieclubs is het veel onrustiger, en die stunten ook wel eens. Het kan altijd, natuurlijk. Positief blijven. :ajaxscarf.gif:
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma apr 14, 2008 10:09 pm

Maar die clubs hebben meestal een gemeenschappelijk belang waar ze allemaal voor willen vechten. De strijd tegen degradatie is veel directer dan die voor een kansje op een plekkie in de play offs waar je heel misschien nog een rondje europees voetbal uit zou kunnen halen.

En kijk eens wat er allemaal gebeurd in Arnhem. Onderlinge ruzies, een coach die Theo Janssen linksback zet. Het kan niet gek genoeg. Ik zie daar echt niets gebeuren.
Nil volentibus arduum

Beloki

Bericht door Beloki » ma apr 14, 2008 10:13 pm

Met die ''crisis'' staan ze op gelijke hoogte met FC Utrecht, een ploeg die PSV wegspeelde in de Galgenwaard. Vitesse speelt een heel behoorlijk seizoen. Twee, drie seizoenen terug vochten ze voor degradatie. Natuurlijk is de kans klein, maar ik heb niet het idee dat die ''crisis'' nu heel negatieve effecten heeft op de prestaties van Vitesse. Het team staat in de middenmoot, waar het met deze spelers thuishoort, en heeft zelfs nog een grote kans op de play-offs voor Europees voetbal. Die gaan er echt wel voor strijden, hoor. Of ze moeten écht een hekel hebben aan het spelen van Europees voetbal, maar voor velen zal dit toch een kans zijn om voor de eerste en wellicht de laatste keer in hun carriere nog eens Europees te spelen.

LucaS

Bericht door LucaS » ma apr 14, 2008 10:14 pm

Natuurlijk wel, een laatste krachtsinspanning,, Bovendien, zoveel is tegen PSV niet nodig. Uit is het al tijden niets meer.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma apr 14, 2008 10:15 pm

Beloki schreef:Ach, bij die degradatieclubs is het veel onrustiger, en die stunten ook wel eens. Het kan altijd, natuurlijk. Positief blijven. :ajaxscarf.gif:
Als Ajax woensdag wint kan ik het misschien opbrengen om nog een keer tegen beter weten in positief te zijn.

Vitesse is geen vechtploeg.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma apr 14, 2008 10:17 pm

Jöhnk schreef:Vitesse is geen vechtploeg.
Nee, slappe hap. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Beloki

Bericht door Beloki » ma apr 14, 2008 10:19 pm

Vitesse speelde thuis gelijk tegen Ajax,Twente, NAC, won van AZ. Echt niet dramatisch. Beter dan Ajax, iig. Verder is PSV niet in vorm.

Vitesse haalde 26 van haar punten thuis, meer dan de 17 die ze uit pakten. PSV pakt slechts 29 van haar 69 punten uit.

Het is wellicht overdreven, maar toch wat hoop in bange dagen. :ajaxscarf.gif:

Verder hebben we vorig jaar gezien hoe PSV met de druk omging. Pas in de laatste wedstrijd, toen ze niet meer eerste stonden en praktisch uitgeschakeld waren, wonnen ze weer eens. Hoe AZ toen met de druk omging, hebben we ook gezien.

Beloki

Bericht door Beloki » ma apr 14, 2008 10:25 pm

Om even op Lucas terug te komen: PSV wist haar laatste 3 uitduels niet te winnen, de laatste uitoverwinning (0-1 tegen Willem 2) dateert van 16 Februari.

Wouter

Bericht door Wouter » ma apr 14, 2008 10:26 pm

Ook ik vrees dat deze ploeg vol egoïsten die vertrekken er weinig van gaat bakken komende zondag. Tegen nek hadden ze ook al een instelling van lik-me-vestje immers.

999

Bericht door 999 » ma apr 14, 2008 10:26 pm

LucaS schreef:Natuurlijk wel, een laatste krachtsinspanning,, Bovendien, zoveel is tegen PSV niet nodig. Uit is het al tijden niets meer.
Volgens mij moeten wij eerst van Groningen winnen voordat de spanning terug komt voor die laatste wedstrijd ...
Blij met de punten ...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma apr 14, 2008 10:45 pm

Beloki schreef:Om even op Lucas terug te komen: PSV wist haar laatste 3 uitduels niet te winnen, de laatste uitoverwinning (0-1 tegen Willem 2) dateert van 16 Februari.
Maar ze hebben genoeg aan een gelijkspel, als ze echt moesten winnen was het misschien nog moeilijk geworden.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » ma apr 14, 2008 11:57 pm

Monkey Tonk schreef:
WP_LeGeNd schreef:
Jabu schreef:Qua sportbeleving kunnen wij nog veel leren van Amerikanen. Als je alleen al kijkt wat een beleving er is bij (junior)collegewedstrijden. Bovendien kan iedereen heel gemoedelijk door elkaar heen zitten. Sport is echt een uitje voor vrienden onder elkaar, maar ook voor het gezin.
er is wel een verschil. In amerika heb je die blinde haat niet tussen verschillende teams. tel daarbij op dat 90% eerst gaat tailgaten en dan zo lam als een deurkruk die wedstrijd gaat kijken. geen wonder dat t gezellig is.

Als de mensen hier zo lam zijn en dan ook nog eens die haat tussen de teams dan wordt het oorlog!

Nee, dat is Engeland. En stomdronken supporters zijn juist een probleem daar. Dus een oceaan ervanaf, en de werking van alcohol niet begrepen, maar verder klopt het aardig.
nou ik weet niet waar jij in Amerika bent geweest? maar ik heb daar een jaar gewoond en 6 college wedstrijden en 2 pro wedstrijden meegemaakt, en ze kwamen daar echt niet voor de wedstrijd hoor...

999

Bericht door 999 » di apr 15, 2008 7:24 am

Groningen wil eerherstel

Koster: „Nu moeten we ons voor de tweede keer opladen”

AMSTERDAM/GRONINGEN, dinsdag

Er werd gisteren in de Euroborg veel gesproken over materiaalschade, maar misschien nog wel meer over imagoschade. De club is er alles aan gelegen om morgenavond, als Ajax wederom op bezoek komt, te laten zien waarom het stadion in de volksmond twee jaar lang de Groene Kathedraal werd genoemd. Die bijnaam verdween zondag als sneeuw voor de zon. Mensen hadden het alleen nog maar over de hel. „Dat willen we zo snel mogelijk wegpoetsen”, stelde algemeen directeur Hans Nijland.

FC Groningen riep de achterban op een „compleet andere sfeer” te scheppen, en dus ook die dubieuze zwarte Tshirts met haatdragende teksten thuis te laten. Als tegenhanger zijn er 20.000 exemplaren gedrukt met de positieve uiting Fun Only. De pakweg duizend supporters van Ajax krijgen koffie en broodjes aangeboden.

Nijland benadrukte nogmaals dat bij 99,9 procent van de noordelijke aanhang het gezond verstand doorgaans zegeviert. Voor een aantal hersenloze hooligans (denk ook aan de Amsterdamse spelersbus die enkele jaren geleden in brand gestoken werd) werkt Ajax echter als een rode lap en dat ligt hoofdzakelijk aan de winkelwoede van de topclub. Luis Suarez, Bruno Silva en Rasmus Lindgren werden gedurende dit seizoen aan Ajax verkocht.

Zoiets zou je normaal gesproken opvatten als een compliment voor de scouting en handelsgeest van FC Groningen. Daarnaast kwam er veel geld (12,5 miljoen euro) binnen. Die boodschap heeft een deel van achterban kennelijk niet of onvoldoende bereikt.

Spelers en trainers van beide partijen lieten zondag in elk geval zien een stuk realistischer te zijn. Voor de wedstrijd vroeg Ron Jans aan Adrie Koster of hij de drie exGroningers mocht benaderen. „Loop maar even mee”, zei Koster tegen het trio. „Ron heeft wat voor jullie.” Suarez, Silva en Lindgren kregen een horloge en een ingelijst shirt. „Er was onderling geen enkele sprake van vijandigheid”, merkte Koster. Niettemin kozen ze voor de intimiteit van de kleedkamer omdat er werd gevreesd voor onbegrip bij het thuispubliek zodra de overhandiging buiten zou plaatsvinden.

Niets nieuws dus onder de Nederlandse zon. Een grote gemeenschap is wanhopig bezig de terreur van een kleine groep idioten te pareren. FC Groningen beseft dat alle ogen nu gericht zijn op de Euroborg. Koster verwacht een andere ambiance. „Ik denk dat de Groningen-supporters ook wel geschrokken zijn. Het zal iets rustiger zijn. Iets rustiger tussen aanhalingstekens…”

Overigens haastte interimdirecteur Henri van der Aat zich te zeggen dat Ajax nooit serieus heeft willen aansturen op een reglementaire zege. Edgar Davids voelde zich benadeeld en nam die mogelijkheid in de mond. Los van het feit dat het in dit geval niet eens zou kunnen, wilde Van der Aat slechts kort na de ramp zo breed mogelijk geïnformeerd worden. „Wij hebben tussen half drie en kwart voor drie telefonisch contact gehad met diverse mensen en gevraagd wat de regels voorschrijven. Dat is iets anders dan een verzoek neerleggen om die wedstrijd met 0-3 te winnen, want op dat moment wilden we nog gewoon voetballen.”

In plaats van een rustige uitlooptraining moest de selectie gisteren dus vol aan de bak. „Het is best vreemd. Je bent twee dagen onderweg zonder te spelen. Nu moeten we ons voor de tweede keer opladen”, zei Koster. Het weekprogramma is omgegooid.

Voor FC Groningen staat er behalve eerherstel weinig op het spel, maar Ajax weet dat morgen bij winst de achterstand op PSV is teruggebracht tot drie punten. Het enige verschil is nu dat de uitslag van de rivaal reeds bekend is. „Verder moeten we gewoon winnen en dat wisten we zondag ook al”, aldus Koster.

Bijkomend voordeel zou misschien de rentree van Gabri kunnen zijn. De Spaanse aanjager trainde vrijdag weer voor het eerst mee na wekenlang blessureleed. De wedstrijd van zondag kwam nog te vroeg. Koster: „Maar nu gaat het de goede kant op. We zullen serieus overwegen hem erbij te halen. Dat zou dan een meevaller zijn na alles wat er is gebeurd.”

• Hennie Spijkerman is een belangrijke kandidaat om hoofd scouting te worden bij Ajax. De huidige assistent-trainer is met de clubleiding in gesprek over een nieuwe functie, omdat er volgend seizoen naast Marco van Basten geen plaats meer is. Ajax volgt hiermee de aanbeveling uit het onderzoeksrapport.
De T.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 15, 2008 12:50 pm

Nijland: 'Brand moedwillig aangestoken'

De brand in de Euroborg is moedwillig op meerdere plaatsen aangestoken. Dat concludeert algemeen directeur Hans Nijland van FC Groningen naar aanleiding van filmbeelden. De politie heeft meerdere opnames van de brand in beslag genomen. Ze onderzoekt of en hoe 'supporters' het vuur hebben gesticht of aangewakkerd. Volgens geruchten zou daarbij spiritus en/of magnesiumpoeder zijn gebruikt.

Een speurhond van de politie zocht maandag op de tribunes en op het veld naar sporen van brandbare stoffen. Getuigen zeggen onder meer dat er vanaf de tweede ring brandende wc-rollen zijn gegooid.

Bij de brand, die bestond uit een groot aantal brandjes, kregen tientallen mensen ademhalingsmoeilijkheden. Er lag gisteren nog één gewonde met een gebroken enkel in het ziekenhuis.

Sfeeracties met toiletrollen zijn voortaan taboe in de Euroborg, zo heeft de directie van de club besloten. Directeur Hans Nijland concludeert dat het achteraf bekeken niet verstandig is geweest toestemming te geven om vele duizenden wc-rollen op het veld te gooien. "Maar wie had hier nu rekening mee gehouden? Sjaals en vlaggen kunnen net zo goed in brand vliegen. Het was een beladen wedstrijd, maar ik was vooral bang voor kwetsende spreekkoren. We hebben voor de wedstrijd nog pamfletten uitgedeeld met de oproep daar vanaf te zien."

FC Groningen is verantwoordelijk voor wat zich in het stadion afspeelt. Dus ook voor de veiligheid. "We voldoen aan alle voorschriften van de brandweer en gemeente, maar we houden ons nu zelf een spiegel voor. Wat goed is, is goed. Wat fout is, is fout", aldus Nijland. Heeft hij zich als eindverantwoordelijke beraden op zijn positie? "Daar heb ik nog niet over nagedacht. De zorgen gaan uit naar de supporters die gewond zijn geraakt. Ik wacht het onderzoek af. Daarin zal ook mijn rol worden geëvalueerd."

De imagoschade is groter dan de schade in stadion, vindt Nijland. "Die is te overzien. Het imago van de Euroborg en FC Groningen heeft een flinke deuk opgelopen. We doen er de komende weken alles aan dat imago weer op te poetsen."

Fun Only

Het dragen van T-shirts met teksten als 'Fuck Ajax' en '110 procent anti-Amsterdam' voor de inhaalwedstrijd FC Groningen–Ajax woensdagavond is zeer ongepast en niet gewenst. Daarom deelt FC Groningen voor de wedstrijd morgenavond bij binnenkomst van het stadion 20.000 T-shirts uit met de opdruk 'Fun Only'.
DVHN

Spiritus? Magnesiumpoeder? :confused.gif: :excited.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di apr 15, 2008 2:09 pm

En dan te bedenken dat die lui er morgen weer bij zijn.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di apr 15, 2008 2:11 pm

Degene die weten dat ze fout zaten komen heus niet hoor.. veel te bang om herkend te worden en opgepakt te worden

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di apr 15, 2008 2:13 pm

Op één van de vele filmpje is inderdaad te zien hoe er een man in een rood shirt bezig is tussen de stoeltjes, waarna het vuur tussen die stoeltjes oplaait. Hier is het filmpje te vinden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di apr 15, 2008 2:19 pm

brigade zuid schreef:Degene die weten dat ze fout zaten komen heus niet hoor.. veel te bang om herkend te worden en opgepakt te worden
Dat hoop ik maar. Het blijven wel onberekenbare gekken.

goodfella

Bericht door goodfella » di apr 15, 2008 2:26 pm

Ja Koster, Ajax moet zich weer opladen. :aai.gif:

Kan die gast niet gewoon oprotten naar Jong Ajax. Ben hem zo verschrikkelijk zat.

Toppie

Bericht door Toppie » di apr 15, 2008 2:43 pm

Opladen met oplaad batterijen, ik heb begrepen dat het uitvak gratis broodjes en drankjes krijgt aangeboden. Daarbij zijn er zo'n 1000 man die allemaal een WC rol meenemen van Thuis want als je moet schijten heb je een probleem Geen WC rol te bekenen :smallgrin.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di apr 15, 2008 6:52 pm

Jöhnk schreef:
brigade zuid schreef:Degene die weten dat ze fout zaten komen heus niet hoor.. veel te bang om herkend te worden en opgepakt te worden
Dat hoop ik maar. Het blijven wel onberekenbare gekken.
Pffff, ze zijn gek dat ze die wedstrijd morgen spelen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 15, 2008 9:57 pm

Opnieuw ‘laatste kans’ voor Ajax

AMSTERDAM - Als Ajax ten aanval trekt, wordt er doorgaans weinig op Maarten Stekelenburg gelet. Maar juist op die stille momenten wordt de keeper van Ajax vaak bespot, bekogeld en beledigd door fans van de tegenpartij.

Maarten Stekelenburg.
Woensdag is hij van alle Amsterdammers een helft lang het dichtste en langste in de buurt bij de brandstichters van afgelopen zondag. ,,Maar daar sluit ik me voor af,’’ zei Stekelenburg dinsdag na de laatste training voor het duel met FC Groningen in Euroborg (19.30 uur).

,,Dat moet wel, anders heb ik geen leven. Als je weet wat er allemaal wordt geroepen en gegooid, dat wil je niet weten. Ik zou geen familie en vrienden meer over hebben. Ik krijg ook nog steeds muntjes en aanstekers naar m’n kop geslingerd. Bij Feyenoord uit wordt er zelfs met mobiele telefoons gegooid. Het hoort er blijkbaar bij. Dus hoor ik niets en reageer ik niet, dat zou alleen maar ten koste van mijn concentratie gaan. En dat moet juist niet, want dan hebben die supporters echt hun zin.’’

Zondag zette de harde kern van FC Groningen de eigen tribunes in lichterlaaie. Toen de brand uit de hand liep, stond Stekelenburg aan de overkant. ,,Er moest nog getosst worden, wie weet hadden we aan die kant moeten beginnen. Maar het ging allemaal zo rap, wij zijn meteen de kleedkamer in gevlucht. Het was een rare situatie, want in die kleedkamer ontstond ook een enorme rookontwikkeling vanwege het ventilatiesysteem. Dus gingen we terug naar buiten, maar daar kwamen we oog in oog te staan met die hooligans die het veld waren opgevlucht. Dat waren juist die lui die we de hele middag al probeerden te ontwijken. Vanwege hen moesten we een hele omweg maken met onze spelersbus.’’

Ajax sliep in de nacht van zaterdag op zondag in Oranjewoud, nabij Heerenveen om vanuit daar zondagmiddag naar Groningen te rijden. Dat doet de selectie morgen niet. ,,Het is een avondwedstrijd,’’ stelde trainer Adrie Koster. ,,Dus gaan we op tijd weg. Zondag hebben we een omweg gemaakt om het stadion te bereiken. Dat gebeurt anders nooit, maar het moest om veiligheidsredenen.’’

Of de Groningse woede op Ajax is bekoeld, moet vanavond blijken. Die woede was ingegeven omdat Ajax dit seizoen drie spelbepalende spelers bij FC Groningen weghaalde. Koster: ,,Of ik begrip heb voor hun boosheid? Je moet het ook zo zien: het geeft de club impulsen. Bij Ajax worden Babel en Sneijder weggekocht door topclubs. Dat vinden wij ook niet leuk. Het is logisch dat subtoppers dat ook overkomt. Silva, Suárez en Lindgren zijn goeie spelers, maar het is toeval dat er nu drie spelers in een seizoen aan dezelfde club worden verkocht.’’

Koster stelt vanavond genoemd trio wederom op. Voor de eerste keer dit seizoen gaf de trainer van Ajax zijn opstelling prijs. Hij begint met dezelfde elf waarmee hij ook vier dagen geleden wilde starten. Op de bank vervangt de weer fitte Spanjaard Gabri de Zweed Kennedy Bakircioglu.

Stekelenburg: ,,Of ik verbaasd ben dat PSV de laatste weken zoveel punten liet liggen? Ik ben nog steeds verbaasd dat wij in december zoveel punten hebben verloren. Dat vind ik veel erger. Dat had nooit mogen gebeuren.’’

Koster: ,,Als we dit elftal voor de winterstop hadden gehad, waren we allang kampioen geweest. Daar ben ik van overtuigd. Door de transfers hebben we een bredere basis gekregen die bovendien klappen kan opvangen. Deze groep is tot veel in staat. Dat zal ik Marco van Basten, de nieuwe coach van Ajax, ook melden. We gaan daar binnenkort over praten.’’ Wil Ajax er nog een zinderende slotdag van maken, moet er vanavond worden gewonnen. ,,Dat is dus niet anders dan zondag,’’ aldus Koster. ,,We hebben vertrouwen in een goede afloop. Of er daarna weer enveloppen met inhoud het land doorgaan, net als vorig seizoen? Haha, dat is niet nodig. Bij PSV komt er alleen maar meer druk op. PSV moet immers naar Vitesse. En waarom zou Vitesse die wedstrijd niet kunnen winnen?’’
AD

Waarom wel? Vitesse en winnen, het is vandaag de dag een bijzondere combinatie.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di apr 15, 2008 10:02 pm

Ik geloof daar ook absoluut niet in. Zeker niet met alle interne ellende die daar op dit moment speelt. Er zijn genoeg ploegen in de eredivisie die PSV het op dit moment lastig zouden kunnen maken maar Vitesse acht ik tot weinig in staat.

En los daarvan moet ik ook nog zien of Ajax morgen wel in Groningen weet te winnen. Het zou niet de eerste keer zijn als deze selectie het laat afweten op het moment dat het er om gaat.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di apr 15, 2008 10:06 pm

idd, ik hou geen moment rekening met een kampioenschap iig.

Plaats reactie