Betrouwbaar transfernieuws 2007/2008

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do apr 10, 2008 12:40 pm

Thomas schreef:In wat voor droomwereld leef jij? Ajax dat 60 miljoen in een zomer kan uitgeven? Sorry hoor, maar dat is natuurlijk zwaar overdreven.

Als ze, indien nodig, 30 miljoen uitgeven ben ik al erg tevreden.
Gewoon vier directe versterkingen + wat er eventueel te vervangen valt. Maakt mij verder niet uit hoe duur/hoe goedkoop.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » do apr 10, 2008 2:28 pm

Inderdaad, zo moeilijk is dat nou niet. En qua geld zit het echt wel goed hoor.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do apr 10, 2008 3:13 pm

Thomas schreef:In wat voor droomwereld leef jij? Ajax dat 60 miljoen in een zomer kan uitgeven? Sorry hoor, maar dat is natuurlijk zwaar overdreven.
Nou ik denk als Huntelaar voor 30 verkocht wordt plus de 10 van Heitinga dat je een heel eind komt hoor.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do apr 10, 2008 3:14 pm

Sorry hoor, maar de fantasie slaat er hier aardig op los. Een club als Ajax die 60 miljoen euro uit gaat geven?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do apr 10, 2008 3:15 pm

Ik zeg niet dat ze het doen, ik zeg dat ze financieel die mogelijkheid wel hebben en jij doet voorkomen alsof het financieel ook niet zou kunnen.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do apr 10, 2008 3:16 pm

Het kan ook niet, want het is niet verantwoord voor onze club om zoveel geld uit te geven. Ajax is de afgelopen twee jaar Champions League misgelopen en in 2006 is er nog een hele zooi spelers transfervrij de deur uitgelopen. Sowieso moet er altijd wat geld achter de hand worden gehouden.

30 Miljoen zou al heel wat zijn.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do apr 10, 2008 3:16 pm

Vergeet niet dat Ajax al een tijdje verlies draait en men twee jaar geleden al achttien miljoen uit het eigen vermogen heeft gehaald.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do apr 10, 2008 3:17 pm

Het zou allicht kunnen, maar dan nog zouden ze dat never doen.

Ik kan me overigens uitstekend vinden in het lijstje van Thomas. Ben echt reuzebenieuwd hoe Ajax dat denkt in te vullen. Geld is geen probleem, maar je blijft afhankelijk van andere zaken. Een Braziliaanse spits kan een 7-8 miljoen kosten, maar wellicht wil die jongen alleen maar naar Portugal of Brazilië. Het is niet zo dat we nu wel eventjes Modric naar Amsterdam gaan halen, zeg maar.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do apr 10, 2008 3:19 pm

Ze hebben sowiezo het meest van alle clubs te besteden in Nederland, sterker nog, ik denk dat AJAX net zo veel te besteden heeft als alle andere clubs bij elkaar.. dus ik wil sowiezo geen kutsmoesjes volgend jaar.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do apr 10, 2008 3:21 pm

brigade zuid schreef:Ze hebben sowiezo het meest van alle clubs te besteden in Nederland, sterker nog, ik denk dat AJAX net zo veel te besteden heeft als alle andere clubs bij elkaar.. dus ik wil sowiezo geen kutsmoesjes volgend jaar.
Ajax heeft inderdaad met afstand het meeste geld. Of ze het meer geld kunnen besteden dan alle andere clubs bij elkaar betwijfel ik (externe financiëerders Feyenoord, Chelsea-constructie PSV, Scheringa), maar er is in ieder geval geen excuus voor Ajax. De selectie moet sterk verbeterd kunnen worden met de aanwezige middelen.

Ronald!

Bericht door Ronald! » do apr 10, 2008 3:25 pm

Bertje schreef:Vergeet niet dat Ajax al een tijdje verlies draait en men twee jaar geleden al achttien miljoen uit het eigen vermogen heeft gehaald.
Van spelers kopen gaat je EV niet naar beneden. Sterker nog, als Ajax wil voorkomen dat het verlies maakt moet het zorgen dat de financiële middelen aangewend worden om ook daadwerkelijk geld te verdienen. Ofterwijl, het kapitaal moet op het veld staan. Met geld op de bank haal je geen CL, haal je geen kampioenschap en vul je ook geen tekorten. Het gebrek aan goede investeringen zorgt ervoor dat er geen winst wordt gemaakt, niet het gebrek aan geld op de bank. Investeren dus, zoveel als nodig, mogelijk en verantwoord is.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do apr 10, 2008 3:25 pm

brigade zuid schreef:Ze hebben sowiezo het meest van alle clubs te besteden in Nederland, sterker nog, ik denk dat AJAX net zo veel te besteden heeft als alle andere clubs bij elkaar.. dus ik wil sowiezo geen kutsmoesjes volgend jaar.
Maar dat hebben we bijna ieder jaar. :blush.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do apr 10, 2008 3:31 pm

Ronald! schreef:Van spelers kopen gaat je EV niet naar beneden.
Dat zeg ik ook niet. Wel zeg ik dat men twee jaar geleden achttien miljoen heeft uitgetrokken voor versterkingen. Dat kun je niet blijven doen.
Sterker nog, als Ajax wil voorkomen dat het verlies maakt moet het zorgen dat de financiële middelen aangewend worden om ook daadwerkelijk geld te verdienen. Ofterwijl, het kapitaal moet op het veld staan. Met geld op de bank haal je geen CL, haal je geen kampioenschap en vul je ook geen tekorten. Het gebrek aan goede investeringen zorgt ervoor dat er geen winst wordt gemaakt, niet het gebrek aan geld op de bank. Investeren dus, zoveel als nodig, mogelijk en verantwoord is.
Je zegt het zelf al: het moet verantwoord zijn. Je hebt te maken met de huidige spelers. Je hebt te maken met het aanbod aan spelers. Je hebt te maken met toekomstige situaties.

Vergeet overigens ook niet dat het afkoopsommen regent in Amsterdam. Fontein heeft een mooie som geld gehad, Van Geel zal nog een zak geld krijgen etc.

Het is gewoon zo dat niet al het geld wat binnenkomt aan transfersommen uitgegeven kan worden. Zeker niet aangezien we al verlies draaien.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do apr 10, 2008 3:38 pm

Bertje schreef:
Dat zeg ik ook niet. Wel zeg ik dat men twee jaar geleden achttien miljoen heeft uitgetrokken voor versterkingen. Dat kun je niet blijven doen.
Sterker nog, als Ajax wil voorkomen dat het verlies maakt moet het zorgen dat de financiële middelen aangewend worden om ook daadwerkelijk geld te verdienen. Ofterwijl, het kapitaal moet op het veld staan. Met geld op de bank haal je geen CL, haal je geen kampioenschap en vul je ook geen tekorten. Het gebrek aan goede investeringen zorgt ervoor dat er geen winst wordt gemaakt, niet het gebrek aan geld op de bank. Investeren dus, zoveel als nodig, mogelijk en verantwoord is.
Hoeveel verlies draaien we en hoeveel zullen we (maximaal) aan gouden handdrukken kwijt raken? 10-15 miljoen? Moet je kijken wat we dan nog overhouden en wat we nu nog in kas moeten hebben gezien de verkopen van vorig jaar.
Laatst gewijzigd door GangstaRiB op do apr 10, 2008 3:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do apr 10, 2008 3:40 pm

Een substantieel bedrag, ja. Maar je denkt toch niet dat dit om 50 miljoen gaat of zo?

Ajax heeft veel uit te geven. Veel naar Nederlandse maatstaven. Niet naar de maatstaven van Liverpool hoor.

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » do apr 10, 2008 3:45 pm

LucaS schreef:
Thomas schreef:
LucaS schreef:Heitinga, Maduro, Babel, Sneijder, de Mul. Daar staan zo'n 10 miljoen aan uitgaven tegenover.
Suárez (7,8), Silva (3,8), Lindgren (2,5), Kennedy (1,8), Rommedahl (1) en Colin (2,5 ton) hebben naast het mislopen van de CL ook allemaal geld gekocht.
Ik meen uit de halfjaarcijfers te herinneren dat er een netto transferopbrengst was van 36 miljoen. Daarnaast is er nog steeds een positief eigen vermogen.

Laat van die 36 nog 8 afgaan voor Silva en Lindgren en Perez, hou je 28 over. Daarbij optellen Maduro en Heitinga. Mwa, daar kan je wel mee aan de slag. Ik kan me herinneren dat van Basten zei 'afgedwongen' te hebben dat het geld op het veld hoort te staan
Die 36 miljoen netto is het geld wat ze voor Sneijder, Babel, De Mul en Perez hebben gekregen in de zomer, min de belastingen, betalingen aan spelers en zaakwaarnemers en min de resterende waarde van nog niet afgeschreven transferkosten op de balans voor de verkochte spelers die ooit een transfersom hebben gekost bij aankoop (in dit geval dus alleen Perez, aangezien Sneijder, Babel en De Mul geen transfersom hebben gekost).

Daarin wordt dus geen aankoop van een speler in meegenomen. Waarom niet? Omdat Ajax de aankopen van spelers afschrijft over de duur van de contractperiode, niet in één keer. Ze staan dus ook als jaarlijkse afschrijving op de jaarrekening. Ajax heeft bijvoorbeeld dit seizoen nog 2 miljoen euro (9 miljoen gedeeld door een contract van 4,5 seizoenen) op Klaas-Jan Huntelaar afgeschreven, net als iets van 2 miljoen op Suarez en kleinere bedragen op de andere aangekochte spelers. Huntelaar staat na dit seizoen nog voor 4 miljoen euro op de balans, als afschrijvingen, dus stel dat Ajax hem voor 25 miljoen verkoopt, Huntelaar hier zelf 3 miljoen van vangt, zijn zaakwaarnemer 1 miljoen en de belastingen 1 miljoen, dan is het netto resultaat van de transfer van Huntelaar 16 miljoen euro.
Je kunt dus simpelweg niet zo makkelijk zeggen, we hebben voor 30 miljoen euro aan spelers verkocht, dan kunnen we voor 30 miljoen kopen, zo werkt het niet.

LucaS

Bericht door LucaS » do apr 10, 2008 3:48 pm

Natuurlijk kun je dat wel zeggen. Als je 30 miljoen hebt ontvanghen kun je dat geld in kas houden om de afschrijvingen op aankopen ter grootte van 30 miljoen over de komende jaren mee te bekostigen.

Anders gezegd, je kan dat bedrag aan je vermogen toevoegen (geen dividend uitkeren dus), en dat gebruiken om de verliezen ter grootte van dat bedrag (in de vorm van afschrijvingen) de komende jaren ten laste van je vermogen te brengen. Totaal effect op je vermogen is dan nul
I think I lost my fucking headache

Ronald!

Bericht door Ronald! » do apr 10, 2008 3:50 pm

Bertje schreef:
Als er geen inkomsten tegenover staan kan dat niet, maar daar is geen sprake van. Als de trainingen verhuisd zijn naar De Toekomst kunnen we op die plek zonder problemen een pakhuis naar Duckstad's model gaan bouwen ;)
Bertje schreef:Je zegt het zelf al: het moet verantwoord zijn. Je hebt te maken met de huidige spelers. Je hebt te maken met het aanbod aan spelers. Je hebt te maken met toekomstige situaties.

Vergeet overigens ook niet dat het afkoopsommen regent in Amsterdam. Fontein heeft een mooie som geld gehad, Van Geel zal nog een zak geld krijgen etc.

Het is gewoon zo dat niet al het geld wat binnenkomt aan transfersommen uitgegeven kan worden. Zeker niet aangezien we al verlies draaien.
Uiteindelijk gaat het mij erom dat de portemonee wordt getrokken als er zich een goede speler aandient en Ajax niet de kans voorbij laat lopen omdat het voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten.

Dat we al verlies lijden doet eigenlijk niet ter zake. Het zegt meer over het beleid in het verleden dan over hoe het beleid er in de toekomst uit zou moeten zien. Het gaat namelijk om een structureel verlies omdat we nauwelijks meer kampioen worden/CL spelen. Pas als de organisatie binnen en buiten het veld op orde is zal dat veranderen. Als dat hoge investeringen vereist so be it.

Toppie

Bericht door Toppie » vr apr 11, 2008 2:43 pm

Jeroen Slop riep 2 jaar geleden dat Ajax 75 Miljoen zou kunnen besteden , nu 2 jaar verder heeft men genoeg geld om zo'n 50 miljoen te besteden. Doe je dat niet dan worden die Gloeiboeren volgend jaar weer kampioen.

Maar ja het blijven Joduuuhhh

Lionel

Bericht door Lionel » vr apr 11, 2008 3:21 pm

LucaS schreef:Natuurlijk kun je dat wel zeggen. Als je 30 miljoen hebt ontvanghen kun je dat geld in kas houden om de afschrijvingen op aankopen ter grootte van 30 miljoen over de komende jaren mee te bekostigen.

Anders gezegd, je kan dat bedrag aan je vermogen toevoegen (geen dividend uitkeren dus), en dat gebruiken om de verliezen ter grootte van dat bedrag (in de vorm van afschrijvingen) de komende jaren ten laste van je vermogen te brengen. Totaal effect op je vermogen is dan nul
Precies. Zo moeilijk is het allemaal niet hoor.
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 11, 2008 3:51 pm

Ach, het gaat niet om het geld. Het gaat om de vraag of spelers naar Ajax willen. Ajax wil bijvoorbeeld best de hoofdprijs betalen voor Sulejmani, maar of dat genoeg is om die jongen naar Amsterdam te krijgen?
Het stinkt aan alle kanten!

Maurice
Contacteer:

Bericht door Maurice » vr apr 11, 2008 4:46 pm

Ach, het gaat niet om het geld. Het gaat om de vraag of spelers naar Ajax willen. Ajax wil bijvoorbeeld best de hoofdprijs betalen voor Sulejmani, maar of dat genoeg is om die jongen naar Amsterdam te krijgen

Waarom niet? Die jongen is echt super goed, voor eredivisie maatstaven... Hier mee bedoel ik dat die jongen er gewoon uitspringt omdat de rest van Nederland zo belabbert is, hoe erg dat ook is.

Suljemani lijkt me alles behalve onhaalbaar. We zijn en blijven de rijkste club van Nederland, en we hebben het stukje geschiedenis wat, volgens mij, toch ook wel bij dat soort spelers in het hoofd speelt.
Pompiedom

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr apr 11, 2008 4:48 pm

Als Chelsea in de markt is, is Ajax vrijwel zeker kansloos.

Maurice
Contacteer:

Bericht door Maurice » vr apr 11, 2008 4:50 pm

Als Chelsea in de markt is, is Ajax vrijwel zeker kansloos.
Is Chelsea in de markt dan? En nogmaals, denk echt dat die jongen opvalt omdat hij in de eredivisie speelt, tegen een Collectief stelletje waardeloze verdedigers.
Pompiedom

Aristides

Bericht door Aristides » vr apr 11, 2008 4:51 pm

Waarom niet? Die jongen is echt super goed, voor eredivisie maatstaven... Hier mee bedoel ik dat die jongen er gewoon uitspringt omdat de rest van Nederland zo belabbert is, hoe erg dat ook is.

Suljemani lijkt me alles behalve onhaalbaar. We zijn en blijven de rijkste club van Nederland, en we hebben het stukje geschiedenis wat, volgens mij, toch ook wel bij dat soort spelers in het hoofd speelt.
Je redeneert vanuit Ajax/de Ajacied. Voor een contract zijn twee partijen nodig.

Een stukje geschiedenis? Zelfs een "vijfgangendiner", maar dat hebben meer clubs, clubs die ook nog eens in een aansprekender competitie spelen en veel meer betalen. Waarom zou hij voor Ajax kiezen als hij, in jouw woorden, er nu al uitspringt!?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gesloten