Onbetrouwbaar transfernieuws 2007/2008

Eindtoernooien, Olympische Spelen, de AT Toto, enzovoort
Gesloten
Kaboem

Bericht door Kaboem » za apr 05, 2008 8:37 am

Eerst middels statistieken (of n.a.v. tip), dan wedstrijden (dvd's) bekijken, dan wedstrijden live bekijken (liefst meerdere), vervolgens met de speler spreken en uiteindelijk het geheim van de smid toepassen!
En altijd pen en papier (of laptop) mee en over elke speler die je ziet/opvalt wat kenmerken opschrijven. Alles van tijd tot tijd updaten/ontwikkelingen volgen.

Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om dat geheim van deze smid, daar valt of staat het mee! :icon_redface.gif:
Bertje for President!

Kaboem

Bericht door Kaboem » za apr 05, 2008 9:09 am

Peter schreef:Ik vind dat je als scout op zijn minst 5 wedstrijden per dag moet kunnen zien. Nu heb ik geen flauw benul of dat in de werkelijkheid ook gebeurd, maar toch. 8 wedstrijden per week vind ik wel erg weinig.
Je wilt wel dat er goed gescout wordt? Als scout naar wedstrijden kijken is wat anders dan als fan of liefhebber, hoor. Daar komt geen zakje chips en bier aan te pas. Is natuurlijk vele malen intensiever. 1 wedstrijd (dvd) kost ongeveer 2 a 2 en een half uur met het nodige terugspoelen en vertraagd afspelen. Daarnaast kun je natuurlijk niet zomaar eventjes 5 wedstrijden op een dag bekijken/analyseren. Na twee a drie wedstrijden is het concetratievermogen natuurlijk wel min of meer op. Vergeet ook niet dat er natuurlijk elke keer gerapporteerd, etc. moet worden. Dan heb je ook nog de wedstrijden die je bezoekt. Die kosten de scout over het algemeen 1 a 2 dagen (ligt een beetje aan het gebied dat je bestrijkt). Als je dat 2 a 3 keer per week doet ben je al aardig wat tijd kwijt.

Zo opgeteld en uitgaande van een werkweek van 80 uur kom ik uit op een 15 per week.
Bertje for President!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za apr 05, 2008 10:45 am

Kaboem schreef:Eerst middels statistieken (of n.a.v. tip), dan wedstrijden (dvd's) bekijken, dan wedstrijden live bekijken (liefst meerdere), vervolgens met de speler spreken en uiteindelijk het geheim van de smid toepassen!
En altijd pen en papier (of laptop) mee en over elke speler die je ziet/opvalt wat kenmerken opschrijven. Alles van tijd tot tijd updaten/ontwikkelingen volgen.
Dat is inderdaad handig bij basketball. De statistieken die goed bijgehouden worden en dat je naar aanleiding van die statistieken meer weet over een speler dan bij voetbal. Sowieso is het natuurlijk het meest ideale om getipt te worden over een speler, maar dan moet je natuurlijk al een aardig netwerk hebben. Ik moet het nu meestal in m'n uppie doen. :sad.gif:
Kaboem schreef:Je wilt wel dat er goed gescout wordt? Als scout naar wedstrijden kijken is wat anders dan als fan of liefhebber, hoor. Daar komt geen zakje chips en bier aan te pas. Is natuurlijk vele malen intensiever. 1 wedstrijd (dvd) kost ongeveer 2 a 2 en een half uur met het nodige terugspoelen en vertraagd afspelen. Daarnaast kun je natuurlijk niet zomaar eventjes 5 wedstrijden op een dag bekijken/analyseren. Na twee a drie wedstrijden is het concetratievermogen natuurlijk wel min of meer op. Vergeet ook niet dat er natuurlijk elke keer gerapporteerd, etc. moet worden. Dan heb je ook nog de wedstrijden die je bezoekt. Die kosten de scout over het algemeen 1 a 2 dagen (ligt een beetje aan het gebied dat je bestrijkt). Als je dat 2 a 3 keer per week doet ben je al aardig wat tijd kwijt.

Zo opgeteld en uitgaande van een werkweek van 80 uur kom ik uit op een 15 per week.
Daar heb je wel gelijk in. Je bent vaak wat langer bezig met een wedstrijd dan die anderhalf uur. Ik denk dat ik op dit moment zo'n 20 wedstrijden per week ontzettend geconcentreerd kan kijken. Dat moet natuurlijk nog beter, maar dat komt ook nog wel.

Rembrandt III

Bericht door Rembrandt III » za apr 05, 2008 5:01 pm

Laten we het scouten van spelers nu niet gaan overschatten zeg. Feitelijk is het heel simpel; de complexiteit zit hem puur in de schaalgrootte. Ik bedoel: ik als simpele Studio Sport voetballiefhebber kan al prima aangeven wat de grootste talenten van Nederland zijn. Een simpel netwerk van oud-spelers verspreid over diversie landen is dus ruim voldoende voor een Europese topclub om de voetbalwereld in kaart te brengen.

What the hell is de toegevoegde waarde van een Nederlander die pijn en moeite moeite moet doen om een Braziliaanse competitiewedstrijd te zien, terwijl miljoenen Brazilianen diezelfde wedstrijd ook zien.

Effectief handelen uit een advies is en zal een pijnpunt blijven; maar daar gaat geen scout wat aan veranderen. (Clubs zijn risico-avers, het transfercircuit is vaak niet transparant etc)

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 05, 2008 5:05 pm

Alleen moet je ook toekomstige kwaliteiten inschatten en kunnen inschatten wanneer iemand bepaalde stappen kan gaan maken. Dat ziet de gemiddelde volger van Studie Sport dus niet.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Rembrandt III

Bericht door Rembrandt III » za apr 05, 2008 5:13 pm

Stel je gewoon eens voor dat er op het forum van pak-em-beet FC Porto een Portugees meldt dat 'ie zijn hele zaterdag heeft gewijd aan het kijken van 5 wedstrijden uit de Eredivisie en dat 'ie een briljante ontdekking heeft gedaan: ene Suleimani van Heerenveen!

Ruik je een beetje wat ik bedoel?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 05, 2008 5:28 pm

Ja, maar heeft-ie het dan ook goed gedaan? Elke blinde kan zien dat Sulejmani kan ballen, net zoals elke blinde kon zien dat Huntelaar en Suarez gouden aankopen waren - ze waren dan ook flink duur. Maar scout die Portugees ook Dembele bij Willem II, Boulahrouz bij RKC of Bruins bij Excelsior?

Scouten is niet hetzelfde als het constateren van (top)kwaliteiten.
Laatst gewijzigd door Bert op za apr 05, 2008 5:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

En met niemand anders!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za apr 05, 2008 5:28 pm

Rembrandt III schreef:Laten we het scouten van spelers nu niet gaan overschatten zeg. Feitelijk is het heel simpel; de complexiteit zit hem puur in de schaalgrootte. Ik bedoel: ik als simpele Studio Sport voetballiefhebber kan al prima aangeven wat de grootste talenten van Nederland zijn. Een simpel netwerk van oud-spelers verspreid over diversie landen is dus ruim voldoende voor een Europese topclub om de voetbalwereld in kaart te brengen.

What the hell is de toegevoegde waarde van een Nederlander die pijn en moeite moeite moet doen om een Braziliaanse competitiewedstrijd te zien, terwijl miljoenen Brazilianen diezelfde wedstrijd ook zien.

Effectief handelen uit een advies is en zal een pijnpunt blijven; maar daar gaat geen scout wat aan veranderen. (Clubs zijn risico-avers, het transfercircuit is vaak niet transparant etc)
En jij denkt dat een Braziliaanse tipgever z'n tips voorbehoud aan Ajax? Dat is juist het probleem. Voor freelancende tipgevers of leurende zaakwaarnemers zijn er altijd wel interessantere clubs om hun speler aan te slijten dan aan Ajax. Daarom moet je als club gewoon iemand in dienst hebben die enkel en alleen kijkt voor Ajax.

En verder kost het maar weinig pijn en moeite om aan Zuid-Amerikaanse voetbalwedstrijden te komen hoor. De gemiddelde supporter zit overigens niet in het stadion te scouten. Net zoals ik daar normaal gesproken niet mee bezig ben wanneer ik naar Ajax zit te kijken of naar een van onze concurrenten.

Harm

Bericht door Harm » zo apr 06, 2008 9:36 am

Bertje schreef:Ja, maar heeft-ie het dan ook goed gedaan? Elke blinde kan zien dat Sulejmani kan ballen, net zoals elke blinde kon zien dat Huntelaar en Suarez gouden aankopen waren - ze waren dan ook flink duur. Maar scout die Portugees ook Dembele bij Willem II, Boulahrouz bij RKC of Bruins bij Excelsior?

Scouten is niet hetzelfde als het constateren van (top)kwaliteiten.
Prijs zegt weinig hoor. Ik denk dat we een heel lijstje miskopen kunnen maken van Ajax en PSV waar de hoofdprijs voor is betaald.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo apr 06, 2008 10:13 am

Je draait de zaak om. Ik zeg niet dat de prijs aangeeft dat ze goed zijn.

En met niemand anders!

Harm

Bericht door Harm » zo apr 06, 2008 10:56 am

Waarom verbind je de factor prijs dan aan je uitspraak?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo apr 06, 2008 10:58 am

Om aan te geven dat er inderdaad in beide gevallen niet bijzonder gescout is. Daar ging het immers over.

En met niemand anders!

Harm

Bericht door Harm » zo apr 06, 2008 11:01 am

Nu lees ik het ook :blush.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo apr 06, 2008 11:03 am

Toch waren er genoeg mensen die het niet in Huntelaar en Suarez zagen zitten. Je moet het wel even durven, zoveel geld in een speler investeren.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo apr 06, 2008 11:42 am

Uiteraard, maar sommige mensen snappen er dan ook de ballen van.

En met niemand anders!

Toppie

Bericht door Toppie » zo apr 06, 2008 2:36 pm

Het schijnt dat de Pisvee gloeiboeren hun interesse in Sulejmani hebben getoond dus die zal wel richting Edhv vertrekken alleen die 10 Miljoen moeten ze wel ff ophoesten

wimpey

Bericht door wimpey » zo apr 06, 2008 2:51 pm

Bertje schreef:Uiteraard, maar sommige mensen snappen er dan ook de ballen van.
Iedereen slaat de plank wel eens mis, lijkt me. Het gaat om de tendens, voor mijn part de 80/20-regel. 4 van de 5 moeten raak zijn. Bij H&M ging de 20/80-regel op, 4 van de 5 waren mis.

Jesse

Bericht door Jesse » zo apr 06, 2008 3:35 pm

Toppie schreef:Het schijnt dat de Pisvee gloeiboeren hun interesse in Sulejmani hebben getoond dus die zal wel richting Edhv vertrekken alleen die 10 Miljoen moeten ze wel ff ophoesten
Bron?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo apr 06, 2008 3:41 pm

RTL Voetbal gisteravond meldde dit.

999

Bericht door 999 » zo apr 06, 2008 3:50 pm

Als AJAX, mocht men daadwerkelijk interesse hebben ( en Sulejmani wil ( nog ) niet naar het buitenland ), dit laat lopen en Psv gaat met de buit er van door mogen ze wat mij betreft iedereen bij AJAX een dikke vette trap onder hun kont geven ..
Laatst gewijzigd door 999 op zo apr 06, 2008 3:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » zo apr 06, 2008 3:51 pm

Er is ook nog zoiets als voorkeur voor een club. Ajax kan zoveel willen maar als de speler niet wil dan houdt 't op.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

999

Bericht door 999 » zo apr 06, 2008 3:53 pm

Raymon schreef:Er is ook nog zoiets als voorkeur voor een club. Ajax kan zoveel willen maar als de speler niet wil dan houdt 't op.
Een speler ( en z'n zaakwaarnewmer ) hebben alleen voorkeur voor MEER euro's ..
Blij met de punten ...

peter

Bericht door peter » zo apr 06, 2008 3:53 pm

Sulejmani kan alleen naar PSV als Chelsea ze de pieken geeft. PSV kan op eigen houtje Ajax er never nooit niet uitbieden. Als Heerenveen een vraagprijs instelt van 8-9 miljoen, dan zijn ze gewoon gezien, dus. Tenzij Ome Roman natuurlijk met de geldbuidel gaat zwaaien, want dan zijn wij weer totaal kansloos.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo apr 06, 2008 3:54 pm

Voetske schreef:Een speler ( en z'n zaakwaarnewmer ) hebben alleen voorkeur voor MEER euro's ..
En dan blijft-ie dus niet in Nederland.
Laatst gewijzigd door Bert op zo apr 06, 2008 3:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

En met niemand anders!

peter

Bericht door peter » zo apr 06, 2008 3:54 pm

Voetske schreef:
Raymon schreef:Er is ook nog zoiets als voorkeur voor een club. Ajax kan zoveel willen maar als de speler niet wil dan houdt 't op.
Een speler ( en z'n zaakwaarnewmer ) hebben alleen voorkeur voor MEER euro's ..
Precies en dat geldt ook voor Heerenveen. Die jongen gaat nooit naar PSV als wij het dubbele transferbedrag gaan bieden.

Gesloten