Onbetrouwbaar transfernieuws 2007/2008

Eindtoernooien, Olympische Spelen, de AT Toto, enzovoort
Gesloten
Jesse

Bericht door Jesse » wo apr 02, 2008 7:34 pm

Heeft iemand het filmpje op vi.nl gezien waarin MvB blijkbaar 'geniet' van Sulejmani? Wordt daar nog wat nuttigs gezegd?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo apr 02, 2008 7:47 pm

Pure speculatie, volgens mij. Maar ik denk dat iedereen heeft genoten van Sulejmani op die avond. Je moet al niet beschikken over een aanval ala ManU wil je zo'n jongen bestempelen als overbodig (op basis van die avond).

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo apr 02, 2008 10:40 pm

De nieuwe column van Ko, geplukt van http://www.afcasupportersclub.nl/
Ik zet hem hier ff neer omdat het over het transferbeleid gaat.
Ajax Bordjesclub

Ik neem aan dat we het erover eens zijn dat de uitdrukking ‘bordje op schoot’ zo snel mogelijk bij de wet verboden moet worden. Die wil ik dus echt helemaal nóóit meer horen, en zeker niet van mensen die de taal als hun vakgebied hebben gekozen. Wat een armoe. Journalisten en columnisten die nu nog het euvele lef hebben om ‘bordje op schoot’ te schrijven of zeggen, moeten door de rechter veroordeeld worden tot een passende straf. De rest van je leven elke zondagavond melden op het politiebureau, om daar verplicht twee uur met een bordje op schoot te zitten. Zoiets.

Zelden zo’n slechte beeldspraak gehoord. Ik bedoel: destijds werd je ook gek van NS-conducteurs die protesteerden tegen het ‘rondje om de kerk’. Maar dat beeld sloeg tenminste ergens op: ze zouden steeds vaker op dezelfde trajecten worden ingezet. Altijd hetzelfde ritje. Een ‘rondje om de kerk’. Vooruit dan maar: het beeld klopte wel.

Maar dat je wél met je bordje op schoot naar de NOS kunt kijken, en niet naar RTL, dat sláát gewoon nergens op. We vonden allemaal dat de samenvattingen bij de commerciëlen (eerst Talpa, daarna RTL) te lang waren. We vonden het commentaar slecht, we vonden dat er te veel werd geouwehoerd, we vonden de volgorde irritant en we werden gek van al die reclame. Allemaal zinnige punten, maar als er één ding wél bij het oude was gebleven, dan was het het uitzendtijdstip: zondagavond om zeven uur. Bordje op schoot! Kortom: de uitdrukking dekte de kritiekpunten niet – en dan is het dus gewoon een slecht gekozen beeldspraak.

Gelukkig is het niet moeilijk om iets te verzinnen waarvoor de uitdrukking wél toepasbaar is, namelijk: de scouting en het aankoopbeleid van Ajax.

Ik realiseerde me dat toen ik in las dat Ajax geïnteresseerd is in Miralem Sulejmani van Heerenveen. Goeie speler, maar gottegot, wat was het weer voorspelbaar dat Ajax hem in de loop van dit seizoen (en bij voorkeur na een goeie pot tegen Ajax) zou ‘ontdekken’. Toen AZ sexy was, wilden we Kenneth Perez. Toen FC Groningen sexy was, wilden we Suárez en daarna Silva. Toen FC Twente sexy was, wilden we Kennedy. En nu zijn we, een paar jaar na Huntelaar, terug bij Heerenveen. Zou me niet verbazen als Pranjic ook nog genoemd gaat worden.

Dat is dus scouten met het bordje op schoot: beetje tv kijken en vanuit je luie stoel een ‘schaduwlijstje’ samenstellen van namen die iedereen wel wil hebben, en waaraan inmiddels een gepeperd prijskaartje hangt. Reserveopties: Rommedahl en Colin. Die kennen we nog van toen we jaren geleden met het bordje op schoot voor de tv zaten.

Ook op de internationale markt gaan we zo te werk. Sneijder weg? Nou, dan willen we Luka Modric wel! Maar o jee: zijn club vindt 15 miljoen euro niet genoeg, en Modric kan wel wat beters vinden dan een voormalige topclub uit Nederland. Ja, gek hè? Lijstjes met onhaalbare spelers maken, kan ik ook wel. Op het lijstje van Ajax moet niet Luka Modric staan, maar de vólgende Luka Modric.

Vroeger ontdekte Ajax zélf Chivu’s, Litmanens en Maxwells. Nu kopen we ze voor een miljoentje of wat van één van die Eredivisie-clubs die slimmer scouten dan wij. En zelfs bij die clubs melden we ons pas als er rond de betreffende speler een bescheiden hype ontstaan is. Trouwens: waarom wilden we Modric na Ajax – Dinamo Zagreb? Waarom willen we Sulejmani in de week na Heerenveen – Ajax? En waarom mag er een speler van Kozakken Boys op proef komen net nadat we een bekerwedstrijd tegen die club hebben gespeeld? Is dat allemaal toeval, of ziet Ajax alleen spelers die per ongeluk ons pad kruisen?

Regeren is vooruitzien. Ajax kijkt niet meer vooruit, en dus regeren we ook niet meer. Simpele rekensom. Wel eens nagedacht over het bedrag dat Ajax uitgespaard zou hebben als de club Klaas-Jan Huntelaar van AGOVV Apeldoorn had gekocht? En Suárez van Nacional, en Silva van Danubio, en Kennedy van Hammarby? En als we Sulejmani uit de jeugd van Partizan Belgrado hadden geplukt?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo apr 02, 2008 10:46 pm

Samenvattingen te lang? Wat willen we dan, alleen maar de doelpunten en ballen op de lat en paal zien? Ik vond RTL eigenlijk wel prima. Matig commentaar en inderdaad lange reclames (kunnen ze weinig tegen doen), maar verder vond ik ze het goed en enthousiast aanpakken. En ze verkochten ons geen bullshit. Als het kut was, dan zei iemand als Derksen ook gewoon dat het kut was.

Wat de scouting betreft snap ik inderdaad wel waar Ko's frustraties vandaan komen, maar het klopt niet allemaal.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo apr 02, 2008 10:51 pm

Nou vind dat het aardig klopt hoor.

Lionel

Bericht door Lionel » wo apr 02, 2008 11:20 pm

Sorry maar ik vind het maar goedkope journalistiek. Het klopt wel maar dit stuk had me oma ook kunnen schrijven
IK GELOOF!!!!!!

Jesse

Bericht door Jesse » do apr 03, 2008 10:38 am

Mwah, dat vind ik reuze meevallen. Het komt erop neer dat MvG vooral samenvattingen kijkt en op basis daarvan scout. Hij lijkt totaal geen netwerk te hebben en waait lekker met de hype mee. Iets dat hier al vaker is genoemd, maar wat ik nog niet zo vaak in kranten e.d. heb gelezen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do apr 03, 2008 10:40 am

Absoluut waar. Zou het wel waarderen als hij 'Mira' naar Ajax zou loodsen op basis van die samenvattingen, maar goed.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do apr 03, 2008 10:42 am

Van Geels netwerk zal inderdaad niet veel voorstellen, maar hij heeft zo nu en dan wel een poging gewaagd om buiten Nederland te 'scouten' (Caio, Modric, Riera). Het meest kwalijke vind ik die gehandicapte Spanjaarden die er puur via zaakwaarnemersaanbiedingen zijn binnen gehaald.

Dat van Sulejmani klopt gewoon niet. Ajax had al interesse voor die wedstrijd in Heerenveen.

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 03, 2008 10:45 am

Riera was een ideetje van HtC.

Modric kent iedereen. Die kan ik nog scouten uit mijn luie stoel.
Het stinkt aan alle kanten!

Jesse

Bericht door Jesse » do apr 03, 2008 10:47 am

Met het bordje op schoot? :hypocrite.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 03, 2008 10:53 am

:drecul.gif:

Met mijn rug naar de TV lukt het nog. :smallgrin.gif:

Ko heeft gelijk. Wij lopen achter elke hype aan. Sulejmani bijvoorbeeld is een leuke voetballer, maar hij zal onbeschoft duur zijn.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do apr 03, 2008 10:55 am

Huntelaar en Suárez waren ook onbeschoft duur. Zolang het maar de juiste spelers zijn zijn die investeringen goed.

Al zie ik natuurlijk ook graag dat Ajax dit soort spelers ook zo nu en dan in een eerder stadium oppikt.

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 03, 2008 10:57 am

Sulejmani krijg je niet voor 10 miljoen, schat ik in. Heerenveen zit in een zetel. Moet je hem willen voor laten we zeggen 15 miljoen? Dat is een bedrag waarvoor Ajax normaal gesproken bijna elke speler vérkoopt.

Waarom kunnen Groningen en Heerenveen wel spelers met doorgroeimogelijkheden voor een prikje ophalen en Ajax niet?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do apr 03, 2008 11:05 am

Sulejmanis contract loopt nog maar tot 2010, dus zo ontzettend veel kunnen ze nu ook niet vragen. Eerst maar eens vragen hoeveel clubs er zijn die tegen elkaar op gaan bieden.

Wat dat tweede gedeelte betreft durf ik wel een gokje te wagen: Van Geel vindt spelers halen op basis van scoutingsrapporten een te groot risico, of zo. :aai.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » do apr 03, 2008 11:17 am

Heerenveen heeft nog een optie van twee jaar op Sulejmani, of heb ik dat fout?

Of de scouts komen met spelers die niet zo interessant zijn. Kan ook.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » do apr 03, 2008 11:19 am

joey schreef:Heerenveen heeft nog een optie van twee jaar op Sulejmani, of heb ik dat fout?
Het schijnt, ja. Het lijkt me echter stug, want dan had men die optie natuurlijk allang gelicht.
joey schreef:Of de scouts komen met spelers die niet zo interessant zijn. Kan ook.
Mwah, zelfs slechte scouts zullen regelmatig met goede spelers op de proppen komen, want er lopen gewoon heel veel goede voetballers rond in de wereld. Tenzij we het hebben over mensen die totaal geen verstand van voetbal hebben, maar dat lijkt me zelfs bij Ajax niet het geval.

Het is wellicht nog eerder een kwestie van te weinig professionaliteit. Hoeveel wedstrijden kijkt een buitenlandse Ajax-scout bijvoorbeeld per dag?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do apr 03, 2008 11:26 am

Thomas schreef:
joey schreef:Heerenveen heeft nog een optie van twee jaar op Sulejmani, of heb ik dat fout?
Het schijnt, ja. Het lijkt me echter stug, want dan had men die optie natuurlijk allang gelicht.
Volgens mij heeft het te maken met Webster. Heerenveen wil Sulejmani een nieuw, verzwaard contract laten tekenen. Immers, als je een nieuw contract tekent dan kun je je als speler de komende X jaar niet beroepen op het Webster-arrest. Als de club alleen een optie licht, dan is er geen sprake van een nieuw contract.

Lionel

Bericht door Lionel » do apr 03, 2008 11:27 am

@ Thomas; Bieden er nog clubs tegenwoordig tegen elkaar op? Volgens mij plukken juist de spelers van de vele belangstelling dmv riante salarissen.

Verder vond ik de column van Ko wel leuk om te lezen maar heb ik dat al in 1000x kranten gelezen. Het eerste gedeelte was wel grappig
IK GELOOF!!!!!!

Jesse

Bericht door Jesse » do apr 03, 2008 11:36 am

Jij hebt al in kranten gelezen dat MvG voornamelijk via samenvattingen scout?

Lionel

Bericht door Lionel » do apr 03, 2008 11:41 am

Ik heb vaak genoeg gelezen dat hij alleen in de Nederlandse competitie scout. En als grap kan je daar van maken dat hij dat doet tijdens de samenvattingen.

Niet verkeerd bedoeld hoor, respect voor Ko. Maar ik vind het alleen geen revolutionaire post
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do apr 03, 2008 11:43 am

Op AT is in ieder geval wel vaak genoeg geopperd dat MVG zijn scoutingswerkzaamheden vervult met het bord op schoot om zeven uur.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » do apr 03, 2008 11:49 am

Precies. Als deze column nou 8 maanden geleden was geschreven oke....maar nu is het toch niet meer zo boeiend.

Maar ik zal maar ophouden want zo lijkt het alsof ik wat tegen Ko heb en dat is niet de bedoeling :blush.gif:

Ko :anew.gif:
IK GELOOF!!!!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do apr 03, 2008 12:52 pm

Thomas schreef:Van Geels netwerk zal inderdaad niet veel voorstellen, maar hij heeft zo nu en dan wel een poging gewaagd om buiten Nederland te 'scouten' (Caio, Modric, Riera).
Ja Modric na de wedstrijd tegen AJAX, Riera na de wedstrijd tegen AjAX, zoals Ko dus zegt.. scouten met het bordje eten voor de tv.

Beloki

Bericht door Beloki » do apr 03, 2008 1:03 pm

Je vergeet die back van Kozakken Boys nog. :drecul.gif:
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gesloten