Achteraf wel gezien, maarja....dat is achteraf.Bertje schreef:Het was een slechte tactiek.
Ik vond de tactiek niet eens heel slecht. Eerder de uitvoering.
Moderator: mods
Ja, leuk bedacht en geprobeerd. Alleen niet geanticipeerd. Dat heeft niks met achteraf afkraken te maken. Zo'n wedstrijd duurt 90 minuten, als het 75 minuten niet helemaal werkt zal het ook dat laatste kwartier niet opeens gaan werken.Rishi schreef:Echt waar?
Achteraf is het heel makkelijk om de tactiek af te kraken. Koster heeft iets geprobeerd. Is niet gelukt.
Nogmaals: dan moet je Leonardo en Suárez wel in de positie brengen waarin ze onrust kunnen stoken.Rishi schreef:Tactiek was blijkbaar om met Leo en Suarez onrust te stoken in de verdediging van PSV. 2 spelers die de ruimte en vrijheid kregen om te zwerven, acties te maken en daarvan zou KJH moeten profiteren. Die moest tussen Simons en Marcellis/Salcido inspelen.
Oké, dat is duidelijk en consequent.LucaS schreef:Ajax heeft zelfs tegen matige tegenstanders moeite als die vol op de verdediging spelen, dus zeker tegen PSV. De verdediging kon die bal gewoon niet kwijt.
Inderdaad Joey, ik walg van dit soort ten Cate/Koeman aanpassingen. Gewoon met vleugelspelers, dat is de beste veldbezetting en op die maniet functioneert Huntelaar het best. Toevalsvoetbal op basis van overschatte individuele kwaliteiten bij Suarez en Leonardo, hoe diep kun je zinken?
Het enige wat ik wilde zeggen is, dat de keuze van Koster achteraf bezien goed kan uitvallen in het zeer hypothetische geval dat Ajax alles nog wint en PSV twee keer gelijk speelt.Maar dan nog, Ajax speelt met drie spitsen. (dit is een punt!)
AN/ajax.nlAdrie Koster liet donderdag weten een dag later een goed gevoel te hebben overgehouden aan PSV-Ajax. "Zoals we gisteren speelden, was puur op PSV gericht. We wilden hen verrassen en daarin zijn we geslaagd. We waren heel dominant, stonden goed en hebben PSV, kwartfinalist in de UEFA Cup, gedwongen tot reactievoetbal. De finishing touch ontbrak, maar ik heb er toch een goed gevoel aan overgehouden. Het was een topwedstrijd. We zijn weliswaar niet dichterbij gekomen maar we hebben wel volwassen gespeeld. Ik heb veel positiefs gezien waarop we kunnen doorborduren. Nee, de competitie is nog niet gespeeld. Het is belangrijk dat we zelf onze wedstrijden winnen. Natuurlijk zijn we afhankelijk van PSV, maar we moeten niet naar hen kijken. Met nog vijf wedstrijden te spelen, moeten we 15 punten halen. Dat is niet onmogelijk."
'Van Geel heeft de toekomst van Ajax bepaald'
18/03/2008 13:45
De goede clubgeest zal ons schragen D'Eendracht maakt ons hecht en sterk. Een passage uit het clublied van Ajax en tevens de eerste regels van het rapport van de Commissie Coronel.
Het is inmiddels enkele weken geleden dat de analyse van de laatste tien seizoenen bekend is gemaakt, maar één ding is inmiddels wel duidelijk: er is geen eendracht en er is geen enkele clubgeest. De titel van het rapport is 'Ajax, de weg naar de winst', maar de laatste weken is er geen enkele weg of route te bekennen.
Er schijnt overigens nog wel een onderzoek te lopen naar de het lek dat ervoor zorgde dat het rapport van de commissie drie dagen te vroeg op straat lag. Maar dat laatste is vooral tekenend voor het huidige karakter van de club, waar iedereen wantrouwend naar elkaar kijkt en wanhopig probeert te overleven.
De gang van zaken rond het vertrek van Johan Cruijff demonsteerde dat Ajax zich in een schrijnend machtsvacuüm bevindt waarbij geen enkele duidelijkheid meer is over de vraag wie de beslissingen moet en mag nemen.
Cruijff had opdracht van de ledenraad de club naar eigen inzicht te herstructureren en organiseren. Terwijl hij nog niet begonnen was, werd Marco van Basten als coach aangesteld met als assistenten John van 't Schip en Rob Witschge. Die aanstelling gebeurde door Martin van Geel, de technisch directeur die in het rapport-Coronel volledig onderuit was gehaald. De scouting voelde zich in Amsterdam niet serieus genomen, er kwamen spelers binnen zonder dat ze bekeken waren en tevens was het niveau van de aangetrokken voetballers ontoereikend voor het sportieve niveau dat de club nastreefde.
Het was niet onlogisch dat Johan Cruijff positief reageerde op de aanstelling van Van Basten. Natuurlijk ging hij ervan uit dat hij zijn eigen protégé wel op één lijn zou krijgen met zijn hervormingsplannen. Het bleek een dure inschattingsfout. De man die carte blanche had gekregen van de ledenraad om de club te hervormen, had zich vooraf op de hoogte moeten stellen of Van Basten de coach was die in die plannen paste. Dan had hij hem de keuze kunnen voorleggen: Wegwezen of je conformeren aan de nieuwe structuur waarin de technische staf niet alleen verantwoordelijkheid neemt voor het eerste elftal, maar ook voor de hele jeugdopleiding. Dat Van Basten en zijn assistenten geen zin hadden de jeugdafdeling op de schop te nemen, is achteraf niet zo vreemd meer. Van Basten wil zich concentreren op het eerste elftal en had wat dat betreft van Van Geel al gekregen wat hij wilde: een vierjarig contract.
Zo heeft Van Geel, die in het rapport van de Commissie Coronel werd gekraakt, de toekomst van de club bepaald. Wat betekent dat voor de toekomst van Ajax? De man die de club moest redden is weg voordat hij begonnen was. En het rapport dat 'de weg naar de winst' aangaf, is opgeborgen in een la. De assistenten zijn meegenomen door de trainer. En ook de aanbevelingen voor het spelen van topvoetbal zijn in de wind geslagen. De trainer met bewezen managementkwaliteiten is niet aangesteld. En de tweede aanbeveling, een sterke technisch directeur met ruime verantwoordelijkheden en bevoegdheden in combinatie met een veldtrainer, is evenmin opgevolgd. Als ik Uri Coronel was, zou ik me behoorlijk bedrogen voelen.
Taco van den Velde
ASAlleen Wouters lager gemiddelde
Trainer Adrie Koster heeft de op een na laagste gemiddelde score per wedstrijd weten te behalen in de tijd dat hij op de bank zat. Koster scoorde 1,74 punt per wedstrijd, Wouters 1,71.
Ten Cate haalde bij Ajax nog een gemiddelde van bijna 2,40, maar werd afgerekend op de wedstrijden in Europa.