De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma mar 10, 2008 12:07 pm

joey schreef:Door het langzaam te doen krijg je een onwerkbare situatie. En dat terwijl voor Cruijff collegialiteit en samenwerking juist aan de basis ligt van een betere opleiding.
Het duurt toch al zo lang voor de verbeteringen zichtbaar zijn. Een paar jaar zeker.
Tja, en nu gebeurt er dus niets.

Maar even voor de duidelijkheid: Cruijff mag dus wel rücksichtlos ingrijpen, maar iemand als Verdonk (gewoon een voorbeeld) mag dat niet? :666.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 10, 2008 12:09 pm

Alles voor het goede doel, Duke! :neutral.gif:

Het zal nog wel een jaar of wat duren voor ze bij Ajax in de gaten hebben wat er echt aan de hand is. Tegen die tijd is onze opleiding voorbijgestreefd door PSV en ook Feyenoord. Maar ja, zo is Ajax nu eenmaal. Mooie club, maar allerbelabberdst geleid. :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 10, 2008 12:13 pm

Alsof bij Ajax alles fout gaat en ze in Eindhoven en Rotterdam ineens alles fantastisch doen. Waar basseer je dat op? Spelers als Affelay hoef je niet op te leiden hoor. Die breken sowieso wel door.

Natuurlijk moeten we kritisch kijken naar de opleiding want de spelers die doorkomen vertonen te vaak gebreken daar waar het om elementaire zaken gaat. Maar overdrijven is ook een vak.
Nil volentibus arduum

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 10, 2008 12:16 pm

Mee eens. De spelers uit Eindhoven en Rotterdam hebben dezelfde gebreken als onze spelers.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 10, 2008 1:01 pm

Ahum, vind bijvoorbeeld Afellay wel 'iets' balvaardiger dan de spelers die wij hebben lopen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 10, 2008 1:04 pm

Maar hij is toch niet de standaard? Dan kunnen we voor onze opleiding Sneijder uitzoeken. Hoezo problemen met tweebenigheid? Hij trapt links en rechts perfect.

Er zijn zeker problemen bij het opleiden maar we moeten nu niet doen alsof PSV en Feyenoord ons ineens voorbij gaan.
Nil volentibus arduum

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 10, 2008 1:06 pm

Hangt ervan af met welke speler je hem vergelijkt. Hij is niet balvaardiger dan iemand als Van der Vaart of Sneijder. Op basis van één speler kun je ook geen opleidingen vergelijken.

Je ziet bijvoorbeeld dat Aissati niet positioneel kan verdedigen, zoals Sneijder dat ook niet kan. Dat zijn dingen die gewoon met opleiden te maken hebben; automatismen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Aristides

Bericht door Aristides » ma mar 10, 2008 1:07 pm

Ik bedoel er niet mee het conflict van destijds op te rakelen. Eerder dit: als je LVG binnenhaalt, weet je wat je krijgt. Een zeer dominante man die de dingen op zijn manier wil doen. Haal je hem binnen, geef hem dan de ruimte. Doe het anders niet. Ik zie een duidelijke parallel met de situatie van nu. Wel de grote naam willen presenteren, maar daar verder geen consequenties aan willen verbinden.)
Een groot verschil is dat LvG een functie bekleedde binnen Ajax i.t.t. JC

JC schrijft in zijn column dat iedereen wel weet wat hij van plan was, maar kaan iemand het mij concreet aanbieden, punt voor punt? Ik weet het niet, in ieder geval niet meer dan dat de "bezem erdoorheen moet" en nog meer cliché's. Ik kan JC geen gelijk geven als ik niet weet wat hij wil.
Volgens Van Gelder wilde Cruijff alle contracten van alle jeugdtrainers per 1 april opzeggen.

Dat is natuurlijk ook niet haalbaar. Weet Cruijff ook wel. Maar je kunt beter meteen de bezem door de opleiding halen dan dat uit te stellen. Dan blijft er een wolk boven de Toekomst hangen.
Niet haalbaar, dat weet Cruyff? Heeft hij dus een bizarre eis gesteld, gehoord dat zoiets niet haalbaar is en is er mee gestopt, omdat anderen niet zo ver willen gaan? Vreemd vind ik dat JC zo collectief denkt: alle jeugdtrainers op één hoop.

Ik zat er gisteren niet ver naast toen ik "gechargeerd" schreef dat hij alle jeugdspelers vanaf 12 jaar wilde wegsturen om helemaal opnieuw te beginnen.

Ik wacht verder wel af tot ik weet wat JC concreet voorstelde, iemand moet dat toch weten!

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma mar 10, 2008 1:12 pm

Van Basten weet het in ieder geval!

Als het roer om moet, dan kun je dat beter in 1 keer doen. Dat ben ik met Cruijff eens. Anders komt het beroemde poldermodel weer om de hoek kijken (politiek <=> daar lijkt het verdomd veel op bij Ajax).

Van Basten wil eerst verder kijken begrijp ik uit de berichtgeving. Een gefundeerde reorganisatie is wel essentieel. Je moet niet ongefundeerd willen reorganiseren, omdat je snel klaar wilt zijn. Daarnaast moeten er wel knoppen doorgehakt worden (het worden wel heel veel clichés achter elkaar). Deze 2 feiten moeten in balans zijn. Dat is volgens mij ook de enigste discussie tussen de vrienden van Basten en Cruijff (fundering en tijd).

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 10, 2008 1:18 pm

Wat heb je dan niet begrepen, Demo? Punten die Cruijff wil verbeteren zijn: meer nadruk op basistechniek, gogme, positiespel (d.w.z. begrijpen hoe je ruimte maakt, waar je loopt in het veld in verhouding tot je medespelers, dus NIET de grote rondo), en het snel kunnen spelen van de bal, goede inspeelpass ontwikkelen. Gogme van de spelers ontwikkelen, slimheid in het veld, bijvoorbeeld hoe profiteer je van veranderingen bij de tegenstander, waar maak je een overtreding of niet (Cruijff gehoord over Pepe? Nou, nou.... :smallgrin.gif: ), zorgen dat spelers initiatief nemen (durven voetballen) en zich niet verstoppen. Dat soort dingen. Ontwikkeling van het individu, niet van het team als geheel, de uitblinkers naar hogere elftallen zetten, manieren zoeken om ze aan hogere weerstand bloot te stellen om ze beter te maken. Trainers eruit gooien die alleen met zichzelf bezig zijn: Ajax heeft een opleiding voor spelers, niet voor trainers.
Ik noem een aantal punten. Hij heeft het bij gelegenheid uiteengezet. Het uitgangspunt van Cruijff is hierbij 3-4-3 in verband met de veldbezetting. Verdedigers moeten altijd 1 op 1 spelen, dan wordt het meteen afgestraft als ze verkeerd positie kiezen.

Vossie

Bericht door Vossie » ma mar 10, 2008 1:29 pm

Als jij dit al allemaal weet neer te pennen. Zouden ze dat bij Ajax dan ook niet doorhebben? Van Basten ziet zulke dingen ook wel. Er gaat ook echt wel een hoop ten goede veranderen, dat rapport laat wat dat betreft niets aan duidelijkheid te wensen over.

Cruijff doet het alleen als hij 100% z'n eigen gang kan gaan, maar dat kan niet als je in een organisatie werkt. Zeker niet als je zulke onrealistische dingen van plan bent. Al je jeugdtrainers eruit, gaat Cruijff alle elftallen dan zelf trainen? (vanaf z'n berg...)

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 10, 2008 1:35 pm

Vossie schreef:Als jij dit al allemaal weet neer te pennen. Zouden ze dat bij Ajax dan ook niet doorhebben?
Volgens mij vinden ze dat ze het geweldig doen. Ze laten geen gelegenheid onbenut om te zeggen dat de opleiding nog steeds joppie toppie is.

Vossie

Bericht door Vossie » ma mar 10, 2008 1:46 pm

De opleiding is ook nog steeds prima, de beste van NL, daar ben ik van overtuigd. Dat het nog veel beter kan is bekend, ook bij Ajax, en daar wordt aan gewerkt. Dat wil dan echter nog niet zeggen dat je dat allemaal van de daken moet schreeuwen.
Laat ze maar lekker rustig werken aan een betere opleiding.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 10, 2008 1:48 pm

Ga je wel eens kijken, Vossie?

Kijk, we hebben eindeloos geroepen (ook over het eerste) dat we de besten zijn, maar roepen helpt niet.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » ma mar 10, 2008 1:54 pm

De opleiding is natuurlijk niet okay, met name de persoonlijkheid en passing & aanname zijn niet meer des Ajax, dat kunnen wij elke zondag zien en dat weet van Basten ook. Daarom had ik graag gezien dat Cruijff ook wat flexibeler was geweest.

Vind hem in zijn laatste "dictee" toch wel veel aandacht besteden aan wat er over hem gezegd wordt. Toch een beetje last van een slecht geweten?

Ik vermoed dat hij zijn aandacht sowieso de komende tijd bij Barcelona heeft zitten, want sinds gisteren is wel duidelijk dat Rijkaard er aan het eind van het seizoen uitvliegt. Er zal flink gestookt moeten worden want de roep om Mourinho klinkt nu wel erg sterk en als die het wordt is het per direct afgelopen met de invloed van Cruijff op Barca. Maar dat soort rigoureuze ingrepen kan hij natuurlijk heel goed begrijpen. :hypocrite.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 10, 2008 2:17 pm

Nou ja, Rijkaard zit er al vijf jaar, dus misschien wordt het tijd voor iets anders. Dat begrijpt Cruijff ook wel. Rijkaard heeft al die jaren rustig kunnen werken. Rijkaard zou toch naar Ajax komen volgens de betrouwbare bron van BZ? Ben benieuwd of dat nu nog doorgaat.

Waar Cruijff staat, weet ik inmiddels wel. Ik ben eigenlijk nieuwsgieriger waar Van Basten staat. Hoe ziet hij de jeugdopleiding? Heeft hij daar überhaupt een mening over? Voor zover ik weet heeft hij zich daar nog nooit over uitgelaten. En hoe denkt hij werkelijk over zijn nieuw gevonden vriend Martin? 'Kijkt hij er echt naar uit om met hem samen te werken'? Kan Van Basten geweldig toneelspelen of mag Jöhnk binnenkort zijn schoen opeten? :smallgrin.gif:

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » ma mar 10, 2008 2:23 pm

Dat van Rijkaard begrijpt hij vast wel...het gaat er natuurlijk om dat hij graag zijn opvolger wil aanwijzen. :temp.gif: Ben eigenlijk wel benieuwd wie Cruijff daar voor zou aanwijzen, nu Van Basten bij Ajax heeft getekend. Neeskens? :blush.gif: Of toch maar weer Jansen. :drecul.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 10, 2008 2:28 pm

Nou nee, die zit bij F.

Txiki Beguiristain vindt vast wel een goede opvolger. volgens mij is de (met name) Madrileense pers aan het zoeken. Bij Barcelona staat het goed, dan zorgt het vertrek van één persoon niet voor chaos.

Vergelijk het met hoe het bij ons ging toen LVG (als trainer) vertrok. :blush.gif:

martijn401

Bericht door martijn401 » ma mar 10, 2008 2:55 pm

Cruijff had geen officieel mandaat van Ajax-bestuur

Datum: 10-mrt-2008 14:47

Johan Cruijff's missie om Ajax te hervormen heeft van het begin af aan geen enkele kans van slagen gehad, zo meldt NRC Handelsblad maandag na bestudering van de Ajax-statuten.

'Op het moment dat de machtige ledenraad, geïmponeerd door zijn plotselinge aanwezigheid, Cruijff (foto) verzocht het technische beleid te stroomlijnen, wisten de raad van commissarissen en de directie al dat hier niks van terecht zou komen', valt te lezen in de statuten.

'De structuur van Ajax zit zo in elkaar, dat de ledenraad een extern persoon geen mandaat kan geven zonder dat daar een bestuurslid bij betrokken is,' vervolgt NRC. 'Afgezien nog van het feit dat in het rapport-Coronel een aanbeveling staat, dat de ledenraad en het bestuur meer op afstand moeten regeren. In dat geval zou Hennie Henrichs, bestuurslid technische zaken, Cruijff de opdracht hebben moeten geven.'

De krant meldt ook dat Ajax binnenkort een tijdelijke vervanger presenteert voor de vertrokken algemeen directeur Maarten Fontein. Mogelijk zal dit financieel directeur Jeroen Slop zijn. Leo van Wijk en Keje Molenaar zijn belangrijke kandidaten om de functie vanaf komend seizoen te bekleden. (DH)
sportweek

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 10, 2008 3:07 pm

Ik begrijp er echt helemaal niks meer van. De ene keer is Ajax dolblij dat ze Cruijff weer binnen hebben en nu hij ineens van z'n opdracht afziet, had Ajax eigenlijk al vanaf het begin 'nee' gezegd. Ik heb geen één lid van de ledenraad of RvC gehoord die tegen de plannen van Cruijff was....

Is het nou echt zo'n zooitje in de top van Ajax?

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma mar 10, 2008 3:09 pm

Ja waarschijnlijk wel ja, maar dat is toch niet zo verbazingwekkend.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 10, 2008 3:09 pm

Moet je nagaan. Cruijff kon dus niets doordrukken, al zou hij willen. En dat wist hij ook. Hij was dus volledig afhankelijk van MVB en kon weinig anders doen dan de opdracht teruggeven, toen bleek dat Van Basten het anders zag.

Op dit moment zie je dat men Cruijff probeert af te schilderen als een sukkelige man die nergens verstand van heeft. Karaktermoord, daar zijn ze goed in bij Ajax. :excited.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 10, 2008 3:18 pm

joey schreef:Moet je nagaan. Cruijff kon dus niets doordrukken, al zou hij willen. En dat wist hij ook. Hij was dus volledig afhankelijk van MVB en kon weinig anders doen dan de opdracht teruggeven, toen bleek dat Van Basten het anders zag.

Op dit moment zie je dat men Cruijff probeert af te schilderen als een sukkelige man die nergens verstand van heeft. Karaktermoord, daar zijn ze goed in bij Ajax. :excited.gif:
Psies, terwijl we een week geleden in alle kranten en journaals de terugkomst van de verlosser konden volgen. En niemand binnen Ajax die ook maar iets van terughoudendheid toonde.

Cruijff had zich (illegaal) de macht toegeeigend, maar nu hij de opdracht terug heeft gegeven, blijkt dat hij uberhaupt de macht niet eens had....

:confused.gif:

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma mar 10, 2008 3:24 pm

Real Ajax schreef:Dat van Rijkaard begrijpt hij vast wel...het gaat er natuurlijk om dat hij graag zijn opvolger wil aanwijzen. :temp.gif: Ben eigenlijk wel benieuwd wie Cruijff daar voor zou aanwijzen, nu Van Basten bij Ajax heeft getekend. Neeskens? :blush.gif: Of toch maar weer Jansen. :drecul.gif:
Piet Keizer :hypocrite.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » ma mar 10, 2008 3:29 pm

joey schreef:Moet je nagaan. Cruijff kon dus niets doordrukken, al zou hij willen. En dat wist hij ook. Hij was dus volledig afhankelijk van MVB en kon weinig anders doen dan de opdracht teruggeven, toen bleek dat Van Basten het anders zag.

Cruijff had uiteraard wel kunnen doordrukken. De ledenraad stond achterhem en uiteindelijk heeft de aandeelhouder de macht. Cruijff is afgehaakt omdat hij geen enkel compromis met van basten wilde sluiten. Dat is het feit, statuten of geen statuten.

Wie is men? Heb je ook namen van mensen binnen Ajax die Cruijff nu als sukkel weg proberen te zetten? En als het even kan met bronvermelding graag
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie