De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Bij het Nederlands elftal kan je niet bouwen aan automatismen. Of iig nauwelijks. Van Basten werd geconfronteerd met het gebrak aan vleugelspitsen in Nederland, daarom haalde hij er mensen bij waarom hier nu wordt gelachen. Bij Ajax heeft de goede man emogelijkheid om over de grensen te kijken als er spelers nodig zijn die er in Nederland niet lopen. Van Basten heeft ondanks dat heel lang aan vleugelspitsen vastgehouden, Voetske, iets dat ik van een Ajaxtrainer verwacht
I think I lost my fucking headache
Nu dat vind ik dus zo'n flauwekul om te zeggen dat je bij het Nederlands elftal niet kan bouwen aan een homogeen vast omlijnt voetbaleftal.Bij het Nederlands elftal bouw je nl. anders.Door spelers bij de groep te halen die je op hun positie kan laten spelen, daar kijk je dus wat voor matriaal er voor handen is, en in welk tactisch plaatje dat matriaal het best tot zijn recht komt.Niet zoals van Basten steeds deed om bijna in elke wedstrijd weer een ander elftal de wei in te sturen.En ja hij haalde er mensen bij waar hier om werd gelachen, maar serveerde die ook weer vrolijk af, konden we weer lachen.Nogmaals t.o.v 90% waar Nederland in de periode van Basten heeft staan te voetballen zijn kwa kwaliteiten dik de betere, alleen zagen we dat maar heel zelden terug op het veld.LucaS schreef:Bij het Nederlands elftal kan je niet bouwen aan automatismen. Of iig nauwelijks. Van Basten werd geconfronteerd met het gebrak aan vleugelspitsen in Nederland, daarom haalde hij er mensen bij waarom hier nu wordt gelachen. Bij Ajax heeft de goede man emogelijkheid om over de grensen te kijken als er spelers nodig zijn die er in Nederland niet lopen. Van Basten heeft ondanks dat heel lang aan vleugelspitsen vastgehouden, Voetske, iets dat ik van een Ajaxtrainer verwacht
Als ik goed geluisterd heb naar zijn persconferentie gaf ie eigenlijk dat NU wel aan.Over de vraag w.b. het AJAX systeem, proefde ik duidelijk dat ie blijkbaar geleerd heeft van zijn fouten bij het Nederlands elftal.
Matriaal voorhanden, tegenstander toelaat enz. ander tactisch spelstijl,waren zijn uitspraken.En deze keer "AJAX gaat weer op z'n AJAX voetballen ", als hij bij zijn aanstelling bij Oranje verkondigde ( op z'n oranjes dus ).AJAX moet presteren, maar MvB vergat wijselijk om te zeggen op welke manier.
Afijn, ik proefde in jouw
, dat je nu alleen naar het resulaat op zich hebt gekeken, dat je nu wel heel gemakkelijk over het matige spel van het Nederlands elftal en de gevolgde tactieken waar MVB verantwoordelijk voor is heen stapte, en niet de manier waarop dat resultaat tot stand was/is gekomen belangrijk vind ..Natuurlijk is dat geen feit. Van Basten heeft zich bewezen als bondscoach. Hij heeft uitstekend gepresteerd met een, naar nederlandse begrippen, vrij matige selectie
Blij met de punten ...
De TCruijff: Rust is bewaard gebleven
door Johan Cruijff
AMSTERDAM - Nog één keer zal ik terugkomen op mijn besluit om de opdracht van een technische reorganisatie van Ajax aan de ledenraad terug te geven. Ik wil nogmaals benadrukken dat er sprake is van alleen een zakelijk verschil van inzicht tussen de toekomstige technische staf en mij. Daarom slaat het verwijt dat ik eerst om rust rond de club gevraagd zou hebben en dat nu zelf aan m’n laars lap ook nergens op. Juist door deze stap te nemen is de rust bewaard gebleven. Er is niemand ontslagen, er is geen ruzie en er is niets geëscaleerd.
Als ik door was gegaan had ik waarschijnlijk wel risico’s genomen. Daar was niemand bij gebaat. Mijn beweegreden is simpel. Ik vind het essentieel dat er bij Ajax mensen aan het roer staan die overtuigd zijn van datgene wat ze moeten doen. Tenslotte hebben zij de leiding. Alleen waren die mensen niet overtuigd van mijn plan en dat heb ik na diverse gesprekken niet kunnen veranderen. Dan had ik mijn mening wel door kunnen drukken of allerlei compromissen kunnen bedenken, maar zo werkt het niet.
Daar zijn Marco van Basten en ik ook te veel praktijkmensen voor. De praktijk wijst nu uit dat de nieuwe trainer het met zijn eigen mensen op zijn eigen manier wil doen. Als hij dat vindt, dan moet hij dat ook doen. Dat is zijn goed recht. Alleen is het mijn goed recht om vast te houden aan mijn eigen visie. Die is richting de jeugdopleiding van Ajax heel duidelijk en daar doe ik geen concessie aan.
Het enige wat mij irriteert, is dat allerlei mensen nu ineens roepen dat ik geen plan zou hebben gehad. Dat is onzin. Ik heb juist een heel scherp plan. En wie mijn columns leest en regelmatig mijn commentaren op de televisie volgt, weet in grote lijnen wel hoe dat plan eruit ziet. Alleen is het wel cruciaal dat de drie belangrijkste mensen binnen de club dat ook naar eer en geweten gaan uitvoeren. Maar als blijkt dat die het niet met je eens zijn, dan houdt het op en moet je het niet doen. Omdat ik altijd iemand ben geweest die buiten het mooie voetbal ook altijd naar het rendement kijk. Daarom moet tijdens de uitvoering iedereen ook dezelfde weg bewandelen. Anders werkt het niet.
Intussen ga ik gewoon verder met allerlei andere zaken waar ik in geloof. Er zijn weliswaar mensen die nog altijd denken dat ik altijd aan het golfen ben. Gelukkig weet ik zelf wel beter. Na mijn carrière als speler en coach ben ik tijdens de derde fase van mijn sportleven drukdoende de sport in maatschappelijk opzicht de plaats te geven waar het recht op heeft. Met de oprichting van de foundation en het opzetten van mijn academies heb ik daar concreet invulling aan gegeven. Als ik zie hoe we met een project als de Cruyff Courts de jeugdcriminaliteit, de integratie en het overgewicht aanpakken en als ik zie dat na Nederland, Spanje en Mexico nu ook Brazilië en Argentinië ons verzocht hebben om opleidingen te verzorgen om tot betere sportbestuurders te komen, dan sta ik niet aan de zijlijn, maar nog altijd midden in de sport.
Het meest treurige van dat soort kreten is dat het onrecht doet aan al die mensen die dagelijks via de foundation en academie bezig zijn om allerlei zaken te realiseren waar uiteindelijk onze hele samenleving wat aan heeft. Vaak zijn het ook nog eens oud-topsporters die na hun eigen successen nu weer als één team opereren en bereid zijn leiding te geven aan soms heel complexe uitdagingen. Om binnen dat team goed te functioneren is het vereist dat ook ik mijn ogen goed de kost geef, om zo mijn ervaringen als speler en coach weer aan te kunnen wenden om de juiste verbanden te leggen.
Daarom weet ik echt wel waar ik het over heb.

Dat vasthouden aan een systeem met vleugelspitsen als je die niet hebt is toch duidelijk een zwakte? Of verwacht je dat Van Basten bij AJAX krampachtig aan een systeem met Kennedy en Luque aan de flanken houdt?LucaS schreef:Bij het Nederlands elftal kan je niet bouwen aan automatismen. Of iig nauwelijks. Van Basten werd geconfronteerd met het gebrak aan vleugelspitsen in Nederland, daarom haalde hij er mensen bij waarom hier nu wordt gelachen. Bij Ajax heeft de goede man emogelijkheid om over de grensen te kijken als er spelers nodig zijn die er in Nederland niet lopen. Van Basten heeft ondanks dat heel lang aan vleugelspitsen vastgehouden, Voetske, iets dat ik van een Ajaxtrainer verwacht
Als je geen vleugelspitsen hebt, moet je ook geen spitsen op de vleugels opstellen.
Gelukkig heeft hij ervan geleerd, zoals Voetske aangeeft. Nu jij nog.

- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Lijkt me een duidelijke zaak. Cruijff had wel alle vrijheid gekregen, maar wilde deze niet gebruiken.Als ik door was gegaan had ik waarschijnlijk wel risico’s genomen. Daar was niemand bij gebaat. Mijn beweegreden is simpel. Ik vind het essentieel dat er bij Ajax mensen aan het roer staan die overtuigd zijn van datgene wat ze moeten doen. Tenslotte hebben zij de leiding. Alleen waren die mensen niet overtuigd van mijn plan en dat heb ik na diverse gesprekken niet kunnen veranderen. Dan had ik mijn mening wel door kunnen drukken of allerlei compromissen kunnen bedenken, maar zo werkt het niet.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Tja, dat heeft natuurlijk ook weinig zin.
Een gemiste kans, maar dat zal pas achteraf blijken. Zoals telkens achteraf blijkt dat Cruijff gelijk heeft. Ajax zal nu wel gaan uitspatten op de transfermarkt. Dat is ook een manier om de aandacht af te leiden. Verder gebeurt er waarschijnlijk bitter weinig.
Er zit een patroon in. Denk maar eens aan het conflict tussen Koe en LVG destijds. Kijk, LvG was een zeer matige TD, maar zijn lotgevallen zeggen wel iets. Eerst wordt hij groots binnengehaald, hoempapa, kijk eens wie wij hebben. En dan wordt hem het werken onmogelijk gemaakt, er komt een conflict en de mensen binnen Ajax kiezen voor Koe, de zwakke schakel. En waarom? Koe is gemakkelijk manipuleerbaar, praat met iedereen mee en lang zal hij sowieso niet blijven. Koe stelt geen lastige vragen, die werkt wel mee.
Het is hoe het bij Ajax gaat: doodknuffelen en afstoten.
(Ik bedoel er niet mee het conflict van destijds op te rakelen. Eerder dit: als je LVG binnenhaalt, weet je wat je krijgt. Een zeer dominante man die de dingen op zijn manier wil doen. Haal je hem binnen, geef hem dan de ruimte. Doe het anders niet. Ik zie een duidelijke parallel met de situatie van nu. Wel de grote naam willen presenteren, maar daar verder geen consequenties aan willen verbinden.)
Een gemiste kans, maar dat zal pas achteraf blijken. Zoals telkens achteraf blijkt dat Cruijff gelijk heeft. Ajax zal nu wel gaan uitspatten op de transfermarkt. Dat is ook een manier om de aandacht af te leiden. Verder gebeurt er waarschijnlijk bitter weinig.
Er zit een patroon in. Denk maar eens aan het conflict tussen Koe en LVG destijds. Kijk, LvG was een zeer matige TD, maar zijn lotgevallen zeggen wel iets. Eerst wordt hij groots binnengehaald, hoempapa, kijk eens wie wij hebben. En dan wordt hem het werken onmogelijk gemaakt, er komt een conflict en de mensen binnen Ajax kiezen voor Koe, de zwakke schakel. En waarom? Koe is gemakkelijk manipuleerbaar, praat met iedereen mee en lang zal hij sowieso niet blijven. Koe stelt geen lastige vragen, die werkt wel mee.
Het is hoe het bij Ajax gaat: doodknuffelen en afstoten.
(Ik bedoel er niet mee het conflict van destijds op te rakelen. Eerder dit: als je LVG binnenhaalt, weet je wat je krijgt. Een zeer dominante man die de dingen op zijn manier wil doen. Haal je hem binnen, geef hem dan de ruimte. Doe het anders niet. Ik zie een duidelijke parallel met de situatie van nu. Wel de grote naam willen presenteren, maar daar verder geen consequenties aan willen verbinden.)
Het stinkt aan alle kanten!
Daar zit wel iets in. Maar ik blijf toch het gevoel hebben dat JC wel erg makkelijk wegloopt.
Het is me nog altijd niet duidelijk of het nu echt om een verschil van inzicht gaat of dat de tijdslijn een probleem is. Als het om dat laatste gaat vind ik het echt een lachertje om zo snel weg te lopen. Een verschil van inzicht is een andere zaak maar dan nog snap ik niet wat de hoofdtrainer van de selectie met zijn assistenten te zeggen heeft over de manier van jeugdopleiden.
Echte duidelijkheid zullen helaas wel nooit krijgen en dus blijft het een beetje giswerk.
Het is me nog altijd niet duidelijk of het nu echt om een verschil van inzicht gaat of dat de tijdslijn een probleem is. Als het om dat laatste gaat vind ik het echt een lachertje om zo snel weg te lopen. Een verschil van inzicht is een andere zaak maar dan nog snap ik niet wat de hoofdtrainer van de selectie met zijn assistenten te zeggen heeft over de manier van jeugdopleiden.
Echte duidelijkheid zullen helaas wel nooit krijgen en dus blijft het een beetje giswerk.
Nil volentibus arduum
Nou, zoals Cruijff het in zijn column zet is hij dus door niemand tegengewerkt. Hij heeft zelf de afweging gemaakt tussen zijn zin doordrammen (wat volgens hem sowieso tot succes leidt) en terugtrekken (zodat hij de hoofdtrainer niet verantwoordelijk maakt voor dingen waar de hoofdtrainer zelf geen stem in heeft gehad).
Bij Van Gaal en Koeman kreeg Van Gaal de ruimte dus niet van de mensen boven hem. Cruijff kreeg die wel, maar besloot er geen gebruik van te maken. Wat overigens best plausibel is, want anders werkt hij Van Basten tegen. Cruijff heeft het beste met Ajax voor, dus wil hij geen onrust zaaien.
Op zijn beurt heeft Van Basten nergens aangegeven dat hij de plannen van Cruijff in welk opzicht dan ook slecht vindt, maar dat hij zulke rigoreuze plannen pas wil doorvoeren, als hij het idee heeft dat het werkelijk noodzakelijk is. Daar zal hij dus eerst de opleiding nader voor moeten bestuderen.
Kortom: die dramatisering is nergens voor nodig en ik doe er niet aan mee.
Bij Van Gaal en Koeman kreeg Van Gaal de ruimte dus niet van de mensen boven hem. Cruijff kreeg die wel, maar besloot er geen gebruik van te maken. Wat overigens best plausibel is, want anders werkt hij Van Basten tegen. Cruijff heeft het beste met Ajax voor, dus wil hij geen onrust zaaien.
Op zijn beurt heeft Van Basten nergens aangegeven dat hij de plannen van Cruijff in welk opzicht dan ook slecht vindt, maar dat hij zulke rigoreuze plannen pas wil doorvoeren, als hij het idee heeft dat het werkelijk noodzakelijk is. Daar zal hij dus eerst de opleiding nader voor moeten bestuderen.
Kortom: die dramatisering is nergens voor nodig en ik doe er niet aan mee.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Niemand zal ooit weten wat het effect van het plan van Cruijff was geweest. Een gemiste kans? Wie weet.
Ik blijf erbij dat Cruijff naar mijn mening wel erg makkelijk de handdoek in de ring gooit. Als hij echt zo begaan is met het lot van Ajax, had hij zich wel iets soepeler kunnen opstellen.
Ik blijf erbij dat Cruijff naar mijn mening wel erg makkelijk de handdoek in de ring gooit. Als hij echt zo begaan is met het lot van Ajax, had hij zich wel iets soepeler kunnen opstellen.
Nee? Werkt het zo niet? Waarom dan niet? Zo werkt dat toch in Nederland; als je van mening verschilt, moet je bereid zijn een compromis te sluiten. Dat moet jou juist aanspreken, Joey!Dan had ik mijn mening wel door kunnen drukken of allerlei compromissen kunnen bedenken, maar zo werkt het niet.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Ik vraag me toch af of dat echt het hele verhaal is. Simpelweg omdat ik het me haast niet kan voorstellen.
Johan krijgt de ruimte van de club maar maakt er geen gebruik van omdat de trainer zo ver (nog?) niet zou willen gaan. Maar die hele jeugdopleiding zit niet in het takenpakket van de trainer.
En los van wie nou precies waar voor verantwoordelijk is. Het gaat volgens de berichten niet eens om een structureel verschil van inzicht maar meer om een tijdslijn. Ik kan me haast niet voorstellen dat het op basis hiervan stuk loopt. Als dit echt het enige zou zijn dan vind ik het echt onvoorstelbaar slap.
Johan krijgt de ruimte van de club maar maakt er geen gebruik van omdat de trainer zo ver (nog?) niet zou willen gaan. Maar die hele jeugdopleiding zit niet in het takenpakket van de trainer.
En los van wie nou precies waar voor verantwoordelijk is. Het gaat volgens de berichten niet eens om een structureel verschil van inzicht maar meer om een tijdslijn. Ik kan me haast niet voorstellen dat het op basis hiervan stuk loopt. Als dit echt het enige zou zijn dan vind ik het echt onvoorstelbaar slap.
Nil volentibus arduum
Ach, Van Basten is niet gek. Die ziet ook wel hoeveel weerstand er is tegen de plannen van Cruijff. Dat zou best eens de voornaamste reden kunnen zijn waarom hij die plannen getorpedeerd heeft. Met die plannen op zich is natuurlijk niets mis, want Cruijff weet echt wel waar hij het over heeft.
Dat hangt er wel van af of het een punt is wat je als cruciaal ziet. Ik kan best wel meegaan in het standpunt dat je een visie hebt en die alleen voor de volle 100% wilt uitvoeren. Maar het lijkt helemaal niet over een verschil van inzicht te gaan maar over de snelheid waarmee alles moet veranderen. En dat zou echt onzin zijn.Duke schreef:Nee? Werkt het zo niet? Waarom dan niet? Zo werkt dat toch in Nederland; als je van mening verschilt, moet je bereid zijn een compromis te sluiten.Dan had ik mijn mening wel door kunnen drukken of allerlei compromissen kunnen bedenken, maar zo werkt het niet.
Nil volentibus arduum
Volgens Cruijff in ieder geval wel. Kennelijk volgens Van Basten ook, want hij velt zijn oordeel.Marillion schreef:Johan krijgt de ruimte van de club maar maakt er geen gebruik van omdat de trainer zo ver (nog?) niet zou willen gaan. Maar die hele jeugdopleiding zit niet in het takenpakket van de trainer.
Volgens Van Gelder wilde Cruijff alle contracten van alle jeugdtrainers per 1 april opzeggen.En los van wie nou precies waar voor verantwoordelijk is. Het gaat volgens de berichten niet eens om een structureel verschil van inzicht maar meer om een tijdslijn. Ik kan me haast niet voorstellen dat het op basis hiervan stuk loopt. Als dit echt het enige zou zijn dan vind ik het echt onvoorstelbaar slap.
Natuurlijk weet Cruijff wel waar hij het over heeft. Dat ontkent Van Basten nergens. Wel is Van Basten straks verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Hij zal op zaken afgerekend worden, dus wil hij niet blind varen op de mening van iemand anders, maar wil hij ook zelf een mening kunnen vormen.joey schreef:Ach, Van Basten is niet gek. Die ziet ook wel hoeveel weerstand er is tegen de plannen van Cruijff. Dat zou best eens de voornaamste reden kunnen zijn waarom hij die plannen getorpedeerd heeft. Met die plannen op zich is natuurlijk niets mis, want Cruijff weet echt wel waar hij het over heeft.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Nee, hierover moet je geen compromissen sluiten. Het moet radicaal anders. Er moet beter opgeleid worden op de Toekomst en wie niet mee wil of kan moet weg.Duke schreef:Nee? Werkt het zo niet? Waarom dan niet? Zo werkt dat toch in Nederland; als je van mening verschilt, moet je bereid zijn een compromis te sluiten. Dat moet jou juist aanspreken, Joey!
Het kan ook radicaal anders door wat toe te geven, bijvoorbeeld over het tijdspad. Als je de keuze hebt om iets goeds te doen, maar dat het langer duurt dan je eigenlijk zou willen, of je doet helemaal niets, en de organisatie die het betreft gaat je aan het hart, wat doe je dan? Niets?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Ik zou het echt te gek voor woorden vinden om iedereen er per 1 april uit te flikkeren. Moet je eens kijken wat je dan als club over je heen krijgt.
Voordat je eventueel tot zo'n besluit zou kunnen komen is het misschien een idee om eens even rond te kijken. Ik denk dat hij niet eens alle opleiders zal kennen. Hij is er immers nooit. Alle zijn informatie komt van anderen. Dat is toch geen basis om iedereen er per direct uit te flikkeren?
Voordat je eventueel tot zo'n besluit zou kunnen komen is het misschien een idee om eens even rond te kijken. Ik denk dat hij niet eens alle opleiders zal kennen. Hij is er immers nooit. Alle zijn informatie komt van anderen. Dat is toch geen basis om iedereen er per direct uit te flikkeren?
Nil volentibus arduum