De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

wimpey

Bericht door wimpey » zo mar 09, 2008 1:07 pm

joey schreef: Cruijff is beter op de hoogte dan je denkt.
Leg eens uit.
Maar los daarvan, je hoeft niet elke week op de Toekomst rond te lopen om te zien waar het probleem ligt.
Ik lees dat JC die OR eruit wilde gooien. Op basis waarvan? Die man zit er net een half jaar. Hij is een buddy van CA, zou dat JC's 'besluit' enigszins beinvloed kunnen hebben?!
Kijk naar de spelers die doorkomen en ontdek hun tekortkomingen. Dat zijn er nogal wat. Kan geen bal aannemen (Babel), beheerst het vak verdedigen niet (Urby), schuift elke bal breed in een laag tempo (Maduro), moet nog in het eerste écht leren keepen (Stekelenburg). Talent heeft Ajax genoeg, maar dat talent wordt niet goed genoeg ontwikkeld.
En wat dacht JC daar op korte termijn aan te kunnen veranderen? 18 nieuwe jeugdtrainers en een nieuwe directeur opleidingen aanstellen? Het lijkt mij een klassiek geval van verschil van benadering, joey; JC focust zich op wat er fout gaat, MVB ziet dat er ook een heleboel goed gaat. Een legendarisch vml. Ajax-trainer zou gezegd hebben: voor MVB is het glas half vol, voor JC half leeg. :smallgrin.gif:
Je ziet ook dat talentvolle spelers van 15, 16 jaar stilstaan in hun ontwikkeling. Denk niet dat Chelsea nu nog komt voor Goossens, Anita of Sarpong.
Dat zou betekenen dat de opleiding prima is, maar dat het rond de A-junioren en Ajax-2 mis gaat. Het welbekende laatste stapje dat groot en zwaar blijkt te zijn. Ook niet iets dat met een paar overhaaste beslissingen en schoten voor de boeg wordt verholpen.

Ik krijg steeds meer de indruk dat MVB een goed doortimmerd plan wenst en kritische vragen stelt. JC daarentegen reageert - zo komt het op mij over - meer vanuit de onderbuik. Dus ik denk dat MVB het bij het rechte eind heeft: analyseren, oplossingen bedenken, implementeren.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 1:15 pm

wimpey schreef:Dat zou betekenen dat de opleiding prima is, maar dat het rond de A-junioren en Ajax-2 mis gaat. Het welbekende laatste stapje dat groot en zwaar blijkt te zijn. Ook niet iets dat met een paar overhaaste beslissingen en schoten voor de boeg wordt verholpen.
Ho ho, talentvol is niet hetzelfde als goed ontwikkeld. Ook van wat ik van die jongens heb gezien toen ze zestien waren (op Eurosport), kon je zien dat ze elementaire onderdelen niet voldoende beheersten. In principe moet je op die leeftijd technisch klaar zijn voor het eerste elftal. Dat waren deze jongens niet.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » zo mar 09, 2008 1:23 pm

joey schreef:Dat is de zaak omdraaien. Ajax wordt geen slangenkuil doordat ik het zeg, Ajax is dat al. Helaas.

Ik heb best vertrouwen in Van Basten, maar ik ben bang dat hij zichzelf enigszins overschat. Hij zou beter kunnen beginnen met het eerste elftal, dat is al lastig genoeg. In mijn ogen had hij de hulp van Cruijff goed kunnen gebruiken. Waarom laat hij Cruijff de jeugdopleiding niet doen? Cruijff heeft daar meer mee dan hij.
Hou nou toch eens op. Cruijff zegt "degene die het uit moest voeren vond..."
Hij had in al zijn wijsheid dus een rol voor van Basten en/of assistenten in gedachten waar van Basten zich niet in kon vinden. Je moet niet iets doen waar je niet achter staat en al zeker niet de verantwoordelijkheid ervoor nemen. Volgende keer moet Cruijff eerst bedenken en dan alle poppetjes erbij zoeken en die pas (laten) benoemen als ze zich achter het plan opstellen. Maar ik mag hopen dat Ajax ervoor zorgt dat er geen volgende keer komt voor Cruijff.

Natuurlijk heeft het niets met vriendje van CA zijn te maken, Wimpey, zo is JC natuurlijk niet! Die kijkt alleen naar wat het beste is. :hypocrite.gif:
I think I lost my fucking headache

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo mar 09, 2008 1:36 pm

Mr. Ajax schreef:Maar wat heeft Marco ermee te maken dan? Hij is coach van AJAX 1. Ik zie niet in waar de jeugdopleiding hem wat aangaat.

Ik ben het in deze helemaal eens met Monkey Tonk.
Ik ook en er is ook niemand die hier een antwoord op geeft, ja Thomas roept iets over een engels model maar van Basten heeft zelf blijkbaar aagegeven zich alleen met het eerste te bemoeien.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 09, 2008 1:38 pm

Lucas' posting:
Hij had in al zijn wijsheid dus een rol voor van Basten en/of assistenten in gedachten waar van Basten zich niet in kon vinden
Dit zou dus de reden kunnen zijn dat Marco wel gedwongen werd om nu al iets van de jeugdopleiding te vinden.
Laatst gewijzigd door Anonymous op zo mar 09, 2008 1:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS

Bericht door LucaS » zo mar 09, 2008 1:39 pm

Jawel hoor BZ, in de post boven je vertel ik dat cruijff het heeft over degene die het moet uitvoeren. Het zou dus zomaar kunnen dat de grote JC himself van Basten daar verantwoordelijk voor heeft gemaakt
I think I lost my fucking headache

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo mar 09, 2008 1:40 pm

Oke als dat zo is dan vind ik dat maar vreemd hoor, zo'n beginneling gelijk maar verantwoordelijk stellen voor het hele gebeuren binnen een topclub, ongelooflijk.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 1:45 pm

brigade zuid schreef:Oke als dat zo is dan vind ik dat maar vreemd hoor, zo'n beginneling gelijk maar verantwoordelijk stellen voor het hele gebeuren binnen een topclub, ongelooflijk.
Waarom?

Van Basten heeft (samen met Schip en Witschge) laten zien dat hij weet hoe hij spelers beter moet maken (opleiden), dat hij goede spelers vroegtijdig kan herkennen (scouten) en dat hij goede voetballers kan inpassen (eerste elftal).

En met niemand anders!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo mar 09, 2008 2:15 pm

Bertje schreef:
brigade zuid schreef:Oke als dat zo is dan vind ik dat maar vreemd hoor, zo'n beginneling gelijk maar verantwoordelijk stellen voor het hele gebeuren binnen een topclub, ongelooflijk.
Waarom?

Van Basten heeft (samen met Schip en Witschge) laten zien dat hij weet hoe hij spelers beter moet maken (opleiden), dat hij goede spelers vroegtijdig kan herkennen (scouten) en dat hij goede voetballers kan inpassen (eerste elftal).

Waar heeft hij dat allemaal laten zien dan?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 2:20 pm

Hij heeft voornamelijk bij het tweede van Ajax aangetoond spelers individueel beter te kunnen maken, bij het Nederlands elftal heeft hij vroegtijdig goede spelers gescout en bij het Nederlands elftal heeft hij een goed elftal neergezet.

Van het hele technische gedeelte heeft hij verstand, dus is het logisch van die kunde gebruik te maken.

En met niemand anders!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo mar 09, 2008 2:21 pm

Nou nou ik ben nog niet overtuigd hoor maar er rest ons niks anders dan af te wachten.

Daniel

Bericht door Daniel » zo mar 09, 2008 2:22 pm

Een goed elftal neergezet dat billenknijpend voetbal speelde en vooral erg tergend? Vroegtijdig goede spelers gescout? Mensen als Meerdink, Denneboom, Yildirim, Van Galen etc. :confused.gif:

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » zo mar 09, 2008 2:25 pm

Neefkens schreef:Vond jij het een goed rapport?
beter dan ik had verwacht.

alleen ik heb moeite met het maken van de stap van de aanbevelingen in het rapport naar het aanstel van Van Basten en Co. als technisch directeur die zo het lijkt niet alleen een onervaren, onbewezen coach gaat zijn, maar ook hoofd technisch zaken, de scouting en jeugdopleiding gaat doorlicht...

de zogenaamde qualiteit die Bertje opnoemd zijn een mooie geval van wishful thinking en op erg veel mensen binnen de voetbalrij toepassing zijn die ook net zoals Van Basten ook (nog) niet geschikt zijn voor zo'n belangrijk en central functie.

je operational beleid ophangen aan een rookie is al een gotspe... maar je middenlang strategic beleid ophangen aan een rookie is zelfmoord....

en degene verantwoordelijk voor dit (van geel i presume) ebwijst opnieuw zijn incompetence... en mag blijven zitten...

:eusa_doh.gif:
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 09, 2008 2:33 pm

Die vertaling heeft ook nog niet echt plaats gevonden, omdat de JC de opdracht aannam. Nu hij al weer weg is, kan het oude scenario weer uit de kast.
Ik denk dat Marco door JC gedwongen werd om iets van de jeugdopleiding te vinden. (zie post van Lucas)
Het hangt nu erg af van welke AD wordt aangesteld en wat er met MvG gebeurt. Hij zat er wel erg zieligjes bij. :aai.gif:

Arwin

Bericht door Arwin » zo mar 09, 2008 2:34 pm

Wat ik vooral positief vind aan Van Basten is dat hij het bij het Nederlands elftal voor elkaar heeft gekregen een elftal neer te zetten dat bijna geen doelpunten tegen krijgt. Dat terwijl iedereen na het stoppen van De Boer en Stam problemen in de defensie voorzag. Van Basten weet het met mindere spelers in de verdediging toch goed neer te zetten. Bij Ajax hebben we daar ook dringen behoefte aan, de doelpunten maken we wel, maar we krijgen er teveel tegen.

Ik vind het trouwens nergens op slaan op de spelers te wijzen die Van Basten heeft geselecteerd en die het niveau niet aan konden. Hij heeft een behoorlijke groep spelers de kans gegeven in het Nederlands elftal. Daarvan zijn er een aantal duidelijk niet goed genoeg gebleken, maar die hebben er dan ook maar 1 of 2 keer bijgezeten en dan waren ze weer weg. Aan de andere kant is daardoor een speler als Boulahrouz wel ontdekt, terwijl in Nederland niemand de kwaliteiten van die jongen had opgemerkt.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 2:36 pm

Daniel_vT schreef:Een goed elftal neergezet dat billenknijpend voetbal speelde en vooral erg tergend? Vroegtijdig goede spelers gescout? Mensen als Meerdink, Denneboom, Yildirim, Van Galen etc. :confused.gif:
Je moet naar omstandigheden kijken, Daniel.

Van Basten heeft bij Oranje een elftal neergezet waarin de beste spelers naar hun mogelijkheden kunnen spelen. Mensen als Sneijder, Van der Vaart, Van Persie, Van Nistelrooy en eerder Robben kunnen doen waar ze het beste in zijn. Dat hij verder verdedigers heeft die amper een bal kunnen inspelen, is niet zijn schuld. Dat betekent dus dat het tempo over het algemeen laag ligt en dat de aanvallers over het algemeen minder mogelijkheden krijgen. Maar hij heeft wel een kloppende veldbezetting, aansluitende linies en een defensieve organisatie verzorgd. Die mogelijkheden had hij immers.

Verder worden spelers als Denneboom, Bobson en Van den Bergh er altijd met veel genoegen bij gesleept, maar je moet de situatie wel correct schetsen. Van Basten had de mogelijkheid zich te oriënteren en een paar beste spelers waren er niet. Gooi je dan, terwijl het zootje net in opbouw is, je hele plan overboord of kijk je hoe de alternatieven zich staande houden?
Yildirm werd (in een oefenwedstrijd) geprobeerd op het moment dat hij goed speelde en er geen alternatief was op rechts. Voor Meerdink gold hetzelfde. Denneboom, Van den Bergh en Bobson werden geprobeerd bij absentie van Robben. Van Galen werd geselecteerd op het moment dat hij wellicht de beste speler van de Nederlandse competitie was. Niets vreemds aan.
Aan de andere kant kwam een jongen als Boulahrouz vrijwel uit het niets. Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor spelers als Kromkamp, Mathijsen en Landzaat.

En met niemand anders!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 2:37 pm

Jansma schreef:de zogenaamde qualiteit die Bertje opnoemd zijn een mooie geval van wishful thinking en op erg veel mensen binnen de voetbalrij toepassing zijn die ook net zoals Van Basten ook (nog) niet geschikt zijn voor zo'n belangrijk en central functie.
Wishful thinking? Volgens mij niet en dat leg ik ook gewoon uit.

En op welke andere mensen is het dan nog meer van toepassing? En waarom is Van Basten dan niet geschikt voor deze centrale functie?

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 09, 2008 4:28 pm

wimpey schreef:Leg eens uit.
Heb ik al eerder gedaan. Cruijff heeft nog steeds veel contacten bij Ajax.
Ik lees dat JC die OR eruit wilde gooien. Op basis waarvan? Die man zit er net een half jaar. Hij is een buddy van CA, zou dat JC's 'besluit' enigszins beinvloed kunnen hebben?!
Nee, dat is de reden dat hij bij Ajax werkt. De man behoort tot het netwerkje van MVG. Heeft verder nooit iets gepresteerd, maar wordt wel op(bijna) de belangrijkste post van Ajax gezet. Maar ja, hij zat zonder werk toen CA ermee kapte in de Oekraïne, en er moet wat voor hem gedaan worden, hè?
En wat dacht JC daar op korte termijn aan te kunnen veranderen? 18 nieuwe jeugdtrainers en een nieuwe directeur opleidingen aanstellen? Het lijkt mij een klassiek geval van verschil van benadering, joey; JC focust zich op wat er fout gaat, MVB ziet dat er ook een heleboel goed gaat. Een legendarisch vml. Ajax-trainer zou gezegd hebben: voor MVB is het glas half vol, voor JC half leeg. :smallgrin.gif:
Ja, dat was niet dom gezegd door HtC. :biggrin.gif:
De sfeer moet veranderen. Er moet heel anders opgeleid worden. Dat staat overigens ook in het rapport, want dat meldt dat er teveel collectief wordt gedacht en te weinig aandacht wordt besteed aan de individuele ontwikkeling van de spelers.
Bovendien: veel trainers zijn onder de maat. Ook dat stelt het rapport vast. Slim is om een Hoofd Opleiding aan te stellen die de vaardigheden van trainers en spelers kan beoordelen.
Dat zou betekenen dat de opleiding prima is, maar dat het rond de A-junioren en Ajax-2 mis gaat. Het welbekende laatste stapje dat groot en zwaar blijkt te zijn. Ook niet iets dat met een paar overhaaste beslissingen en schoten voor de boeg wordt verholpen.
Nee, allemaal overmacht. :hypocrite.gif:
Ik krijg steeds meer de indruk dat MVB een goed doortimmerd plan wenst en kritische vragen stelt. JC daarentegen reageert - zo komt het op mij over - meer vanuit de onderbuik. Dus ik denk dat MVB het bij het rechte eind heeft: analyseren, oplossingen bedenken, implementeren.
Intuïtief denken is niet altijd fout. Het probleem van de Ajax-opleiding is juist dat die doodgestructureerd is. Er is geen ruimte meer voor creativiteit of improviseren. Creatieve mensen hebben een andere benadering nodig dan boekhouders.
Het stinkt aan alle kanten!

Arthur

Bericht door Arthur » zo mar 09, 2008 4:58 pm

joey schreef:
wimpey schreef:Leg eens uit.
Heb ik al eerder gedaan. Cruijff heeft nog steeds veel contacten bij Ajax.
Dat betekent dus dat er mensen binnen Ajax zijn die zelf vinden dat het niet goed gaat met de opleiding (anders zouden ze dit Cruijff niet vertellen). Dan vraag ik me wel af waarom je die nooit hoort, laat staan dat ze er zelf iets aan doen.
joey schreef:
Intuïtief denken is niet altijd fout. Het probleem van de Ajax-opleiding is juist dat die doodgestructureerd is. Er is geen ruimte meer voor creativiteit of improviseren. Creatieve mensen hebben een andere benadering nodig dan boekhouders.
Intuitief denken is perfect voor de eerste fase, maar daarna moet je zo'n plan toch gestructureerd uitwerken. Anders kan zo'n plan nooit uitgevoerd worden op het moment dat Cruijff weer in Barcelona zit, aangezien hij de enige is die het hele plan begrijpt en er niks op papier staat.

Hoe moet het trouwens als Cruijff straks (hopelijk over een lange tijd) niet meer leeft of anderszins niet meer in staat is bij het voetbal betrokken te zijn? Als ik jou zo hoor de laatste dagen is Ajax ten dode opgeschreven aangezien er op de hele wereld niemand anders is die Ajax kan helpen.
Laatst gewijzigd door Arthur op zo mar 09, 2008 5:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 09, 2008 5:00 pm

Ja,dat is inderdaad een heel probleem. Ik zou het liefst Cruijff weer 20 jaar oud maken en Michels tot leven wekken. :neutral.gif:

Maar serieus, als je gebruik kunt maken van de kennis en kunde van een groot kenner als Cruijff, ben je gek als je het niet doet.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 5:14 pm

Dat zijn twee verschillende dingen. Ajax is ooit begonnen zonder Cruijff en Ajax zal er nog zijn lang na Cruijff. Een kenmerk van een grote club is (voor mij) juist dat er nieuwe grootheden opstaan.

Desondanks is de kennis van Cruijff natuurlijk zeer waardevol, maar niet tegen elke prijs. Van Basten is nu de baas (om met Cruijff te spreken) en Van Basten zal dan ook bepalen welke mening van welke mensen hij zal toepassen. Maar om die afweging te maken, moet hij eerst weten wat de situatie is. Die mogelijkheid wilde Cruijff hem niet geven.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 09, 2008 5:22 pm

Voor Cruijff stelde Ajax weinig voor, hoor. Een veredelde amateurclub was het toen. Michels en Cruijff hebben een revolutie doorgevoerd bij Ajax.

Ik vind het bizar dat Van Basten zich intensief met de jeugdopleiding bemoeit. Daar heeft hij geen verstand van. Ik zou zeggen: krijg eerst Ajax 1 maar eens aan het voetballen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 5:25 pm

Voor Michels en Cruijff won Ajax al tien kampioenschappen, joey. Meer dan Ajax er met Cruijff gewonnen heeft. En de manier waarop er toen gevoetbald werd, heeft ook Cruijffs visie op voetbal gevormd. Daar komt hij zelf ook heel eerlijk voor uit.

Je blijft roepen dat Van Basten geen verstand van opleiden heeft, maar is dat wel zo? Kom eens met argumenten.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 09, 2008 5:43 pm

Ja poeh, toen bestond Ajax al 64 jaar.

Michels en Cruijff brachten Ajax naar een héél ander niveau.

Laat ik jou een vraag stellen, Bertje: denk jij dat Van Basten heel Ajax in technisch opzicht moet gaan hervormen? Is dat werkelijk een goed idee? Of had hij baat gehad bij op zijn minst een klankbord?
Ik begrijp niet dat Van Basten de boot niet afhoudt. Hoezo moet hij de jeugdopleiding runnen en de scouting hervormen? Alsof de functie van hoofdtrainer bij een grote club als Ajax, een functie die hij voor het eerst bekleedt, niet genoeg van hem zal eisen.
Van Cruijff was bekend dat hij gek was van de opleiding van Ajax. Jordi speelde in de jeugd en hij zag werkelijk álles. Hij kende alle spelers en coachte zelfs de jeugdtrainers. Ik geloof nooit dat Van Basten die passie in die mate deelt.

Nihad

Bericht door Nihad » zo mar 09, 2008 5:54 pm

Meer dan Ajax er met Cruijff gewonnen heeft.
Welgeteld 2 meer.

Cruijff won als speler van Ajax 8 (!) landstitels:

1965-66, 1966-67, 1967-68, 1969-70, 1971-72, 1972-73, 1981-82, 1982-83.

Bekers:

1967, 1970, 1971, 1972, 1983

Ik zwijg maar over de Europacups enzo.

Eigenlijk doe ik dat maar niet:

1971, 1972, 1973 als speler, 1987 als trainer

En nog een wereldcupje en 2 europese supercups.

In het seizoen dat Cruijff debuteerde speelde Ajax degradatievoetbal.
Laatst gewijzigd door Nihad op zo mar 09, 2008 5:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Plaats reactie