De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za mar 08, 2008 9:23 pm

wimpey schreef: Het jammerlijke is dat JC niet voor andere inzichten en meningen openstaat. His way or highway...
Het jammerlijke is dat MvB niet voor andere inzichten en meningen openstaat. His way or the highway... ?

Als Cruijff drastisch aan de gang wil, doe er je voordeel mee. In de mid-jaren 80 speelde ieder Ajax jeugdelftal met een vliegende kiep. Prachtig.

Ajaxvoetbal is gebaseerd op een ideaal. Cruijff begrijpt wat daarvoor nodig is. Marco is veel te nuchter en te weinig idealist. Cruijff schept creaties als een artiest. Marco is alleen maar de koele kikker. Cruijff neemt risicos die van Basten afschrikken. Alleen heeft Cruijff zich allang bewezen als speler en coach, met onwaarschijnlijke voordelen voor Ajax. Met Cruijff heb je iemand met een unieke visie. Uniek in de wereld. Daar kan Marco toch nooit aan tippen? Ik neem het Marco van Basten ZWAAR kwalijk dat hij Cruijff zijn gang niet wil laten gaan.

Zo'n zeldzame kans missen voor de toekomst van Ajax is niet goed te praten.

(detail: Michels wilde van Basten als reserve voor het EK van '88. Van Basten wist niet wat hij daarmee moest, en eiste op aanraden van Cruijff een basisplaats... Alles of niks - the rest is history).

wimpey

Bericht door wimpey » za mar 08, 2008 9:47 pm

Monkey Tonk schreef: Ik neem het Marco van Basten ZWAAR kwalijk dat hij Cruijff zijn gang niet wil laten gaan.
Van Basten is wat gereserveerder waarschijnlijk, ja. Maar gooi dan als JC zijnde niet meteen het bijltje erbij neer. Wat had MVB moeten doen in jouw ogen: opstappen voor ie is begonnen omdat JC er andere inzichten op na houdt?! Want dat is wat JC nu doet...

JC had het zichzelf makkelijk kunnen maken en zichzelf tot Algemeen Directeur kunnen benoemen. Vanuit Barcelona, hij had het kunnen invullen zoals ie wilde. Dán had ie alle vrijheden gehad om Ajax naar eigen inzicht in te richten, hij had alle punten en komma's kunnen bepalen.

Nu echter zou JC de organisatiestructuur neerzetten. JC wilde blijkbaar alles, MVB wilde hem wat afremmen. Zo komt het op mij over, maar ik ken de ins en outs natuurlijk niet...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za mar 08, 2008 9:51 pm

Ik heb begrip voor beide kampen.

Cruijff is Cruijff. Zoals MT al zei: het alles of niets ligt in zijn karakter opgesloten. En de opleiding is natuurlijk bagger. Daar MOET iets aan gebeuren en liever gisteren dan vandaag.
Maar aan de andere kant: doe het dan zelf. Je kunt niet van Marco verwachten dat hij zich op zijn eerste werkdag onmogelijk maakt.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo mar 09, 2008 12:18 am

Maar wat heeft Marco ermee te maken dan? Hij is coach van AJAX 1. Ik zie niet in waar de jeugdopleiding hem wat aangaat.

Ik ben het in deze helemaal eens met Monkey Tonk.

Ik vond het trouwens erg vervelend om te lezen dat Marco eerst de tijd wil nemen en rustig een indruk krijgen van hoe de jeugdopleiding in elkaar zit.

HALLO, DIE TIJD HEBBEN WE NIET! Zoals Johnk zegt, daar moet iets aan gebeuren en liever gisteren dan vandaag.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

columbus

Bericht door columbus » zo mar 09, 2008 12:34 am

Mr. Ajax schreef:Maar wat heeft Marco ermee te maken dan? Hij is coach van AJAX 1. Ik zie niet in waar de jeugdopleiding hem wat aangaat.

Ik vond het trouwens erg vervelend om te lezen dat Marco eerst de tijd wil nemen en rustig een indruk krijgen van hoe de jeugdopleiding in elkaar zit.

HALLO, DIE TIJD HEBBEN WE NIET! Zoals Johnk zegt, daar moet iets aan gebeuren en liever gisteren dan vandaag.
Waarom zouden we die tijd niet hebben. Er wordt al ruim 10 jaar aangekloot. Die 2 jaar extra maakt mij niet uit, wanneer er dan een goede structuur staat met de juiste mensen op de juiste plek.

En waarom zou van Basten ineens ook over de jeugdopleiding gaan? Dat is volgens mij nooit gezegd of geschreven. Ze hadden volgens mij een meningsverschil over de tijdsinvulling waarmee bepaalde wijzigingen zouden moeten worden doorgevoerd.

Blijf het jammer, kinderachtig en spijtig vinden dat Cruijff de handdoek gooit.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo mar 09, 2008 12:38 am

Columbus schreef:
Mr. Ajax schreef:Maar wat heeft Marco ermee te maken dan? Hij is coach van AJAX 1. Ik zie niet in waar de jeugdopleiding hem wat aangaat.

Waarom zouden we die tijd niet hebben. Er wordt al ruim 10 jaar aangekloot. Die 2 jaar extra maakt mij niet uit, wanneer er dan een goede structuur staat met de juiste mensen op de juiste plek.

En waarom zou van Basten ineens ook over de jeugdopleiding gaan? Dat is volgens mij nooit gezegd of geschreven. Ze hadden volgens mij een meningsverschil over de tijdsinvulling waarmee bepaalde wijzigingen zouden moeten worden doorgevoerd.

Blijf het jammer, kinderachtig en spijtig vinden dat Cruijff de handdoek gooit.
Er staat dat Van Basten Cruijff's plan om de jeugdopleiding door te lichten te rigoreus vond. Dat staat al in een paar artikelen geschreven. Maar hij gaat toch godverdomme alleen over het eerste elftal?

En voor jou misschien niet, maar die 2 extra jaar maken voor mij wel wat uit. Verder heb, of should i say had Cruijff het binnen no time op de rails. Wat de jeugdopleiding betreft vertrouw ik hem echt blind. En Marco dus niet, want die snapt er toch geen bal van?!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Daniel

Bericht door Daniel » zo mar 09, 2008 12:43 am

Dus wat nu? Je kunt wel blijven doorzeuren, maar wat voor oplossingen moeten er dan komen?

columbus

Bericht door columbus » zo mar 09, 2008 12:55 am

Daniel_vT schreef:Dus wat nu? Je kunt wel blijven doorzeuren, maar wat voor oplossingen moeten er dan komen?
Wat nu... tja....

Laten we vooral niet in paniek raken en doen overkomen dat Ajax volkomen verloren is. Als ik zo de meningen lees kunnen we beter de boel opdoeken, want niemand kan er wat van. Er ligt nog steeds een rapport met de nodige verbeterpunten op papier waar aangewerkt kan worden en waar ik vertrouwen in heb dat dat ook gebeurd.

columbus

Bericht door columbus » zo mar 09, 2008 1:02 am

Mr. Ajax schreef: Er staat dat Van Basten Cruijff's plan om de jeugdopleiding door te lichten te rigoreus vond. Dat staat al in een paar artikelen geschreven. Maar hij gaat toch godverdomme alleen over het eerste elftal?

En voor jou misschien niet, maar die 2 extra jaar maken voor mij wel wat uit. Verder heb, of should i say had Cruijff het binnen no time op de rails. Wat de jeugdopleiding betreft vertrouw ik hem echt blind. En Marco dus niet, want die snapt er toch geen bal van?!
Nu doe je alsof van Basten de grootste koekenbakker is die er rond loopt. Die weet echt wel wat er gevraagd wordt van jonge spelers om de absolute top te halen. Waarom zou Cruijff het allemaal binnen no-time op de rails hebben? Niemand weet wat zijn plannen waren.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 09, 2008 7:25 am

Volgens mij weet Marco precies wat zijn plannen waren. Reken maar dat er veel overleg is geweest tussen hun, dat was er altijd al, dus nu zeker.
Alleen Marco vond de invoering te rigoreus.

999

Bericht door 999 » zo mar 09, 2008 8:45 am

Neefkens schreef:Volgens mij weet Marco precies wat zijn plannen waren. Reken maar dat er veel overleg is geweest tussen hun, dat was er altijd al, dus nu zeker.
Alleen Marco vond de invoering te rigoreus.
O dat zal best, vraag is of dat van Basten er dan wel de goede kijk op heeft.Want je kan wel roepen dat het best meevalt met de problemen in de jeugdopleiding, maar het rapport geeft toch aan dat dat niet is.Gaat Van Basten dat nu sturen ?.Heeft hij een plan van aanpak klaar, of laat hij dat over aan andere ( die er dus voor hun eigenbelang zitten ).
Blij met de punten ...

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 09, 2008 8:55 am

Het rapport was in zijn algemeenheid het meest positief over de jeugdopleiding, maar er stonden wel aandachtspunten in. Daar is al deels opvolging aan gegeven (Silooy weg), trainers per discipline (Wim Jonk). OR heeft ook al verbeteringen doorgevoerd.
Nu moet je inderdaad verder gaan met de aanbevelingen, dat kan ook met een Frank de Boer, OR en anderen. En je hebt nu ook de mening van JC die je mee kunt nemen in de veranderingen.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 09, 2008 10:04 am

Mr. Ajax schreef:HALLO, DIE TIJD HEBBEN WE NIET! Zoals Johnk zegt, daar moet iets aan gebeuren en liever gisteren dan vandaag.
Inderdaad.
Het stinkt aan alle kanten!

Thafunk

Bericht door Thafunk » zo mar 09, 2008 10:26 am

Natuurlijk hebben we die tijd wel. Iets implementeren om er later achter te komen dat het niet werkt - dán pas gaat er kostbare tijd verloren omdat je dan alsnóg moet analyseren waar de knelpunten nou echt zitten. Het is belangrijk om eerst goed te analyseren wat er mis is voordat je de hele boel overhoop gooit. Van Basten komt op mij verstandig over.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 09, 2008 10:47 am

wimpey schreef:Ik vraag me af wanneer JC voor het laatst een jeugdwedstrijd heeft gezien van een Ajax-elftal.
Cruijff is beter op de hoogte dan je denkt. Maar los daarvan, je hoeft niet elke week op de Toekomst rond te lopen om te zien waar het probleem ligt. Kijk naar de spelers die doorkomen en ontdek hun tekortkomingen. Dat zijn er nogal wat. Kan geen bal aannemen (Babel), beheerst het vak verdedigen niet (Urby), schuift elke bal breed in een laag tempo (Maduro), moet nog in het eerste écht leren keepen (Stekelenburg). Talent heeft Ajax genoeg, maar dat talent wordt niet goed genoeg ontwikkeld.
Je ziet ook dat talentvolle spelers van 15, 16 jaar stilstaan in hun ontwikkeling. Denk niet dat Chelsea nu nog komt voor Goossens, Anita of Sarpong.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » zo mar 09, 2008 10:53 am

Thafunk schreef:Natuurlijk hebben we die tijd wel. Iets implementeren om er later achter te komen dat het niet werkt - dán pas gaat er kostbare tijd verloren omdat je dan alsnóg moet analyseren waar de knelpunten nou echt zitten. Het is belangrijk om eerst goed te analyseren wat er mis is voordat je de hele boel overhoop gooit. Van Basten komt op mij verstandig over.
Precies. Waar ik me meer zorgen over maak is dat er potentieel weinig mediasteun overblijft voor het project Van Basten. Als het Cruijff even niet bevalt begint hij weer met zijn stoere Paupercourantcolumns te sarren, de twee belangrijkste voetbalprogramma's op tv + VI zijn in handen van zijn groupies. En AD (puur kakkerlak) en NRC (beschaafd kakkerlak) hoef je sowieso niets van te verwachten. Volkskrant is altijd overal tegen...maar goed Van Basten heeft in ieder geval al aangetoond daar vrij goed tegen te kunnen. :icon_cool.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 09, 2008 10:55 am

De vijanden van de hoofdtrainer hoef je niet buiten Ajax te zoeken. Die zitten bínnen Ajax en lekken naar de pers. Daarom zou het zo fijn zijn geweest als Ajax beter was neergezet. Helaas zal alles nu wel bij het oude blijven. Ik denk niet dat Van Basten in zijn eentje de macht heeft om werkelijk wat te veranderen.

Martin Eden

Bericht door Martin Eden » zo mar 09, 2008 11:26 am

JC houdt z'n eigen mythe knap in stand; hij weet hoe het opgelost moet worden, biedt de helpende hand en trekt die terug voor er daadwerkelijk iets van zijn plannen is uitgevoerd. Het grappige is: [u]niemand die weet wat zijn plannen zijn maar bijna iedereen gaat er van uit dat die succesvol zouden zijn geweest.[/u]

Positief vind ik dat MvB z'n eigen plan trekt en kiest voor de weg der geleidelijkheid, het is nou ook weer niet zo dat bij de jeugdopleiding het water ons aan de lippen staat (Sneijder, VdV, Heitinga, Steek, De Jong, Vertonghen, Vermaelen etc.). Wel bij de scouting overigens!

Wie weet, misschien kunnen we straks zeggen: El salvador esta morte, viva El salvador! (maar dan in grammaticaal goed Spaans)...
At the moment he knew, he ceased to know.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 09, 2008 11:33 am

@joey: Wát een droevig beeld zet je steeds weer neer van AJAX, als dat waar zou zijn dan was de club al lang opgehouden te bestaan.
Het feit dat JC nu gestopt is, is erg vervelend. Dat heeft een negatieve impact op alles, ben ik met je eens.
Maar we hebben ook te maken met voetbal, het meest opportunistische spelletje op aarde. Als het eerste zou winnen van PSV, als straks de posities van AD en bestuur bezet gaan worden met goede kandidaten en echte Ajacieden, als er duidelijke maatregelen genomen worden in de organisatie, als AJAX straks goede spelers gaat aankopen, dan is alles weer super en "worden we de komende jaren weer met 2 vingers in de neus kampioen".

En voor de duidelijkheid, ik heb die ambitie gezien bij Marco en verwacht dat de meeste "alsen" inderdaad ingevuld gaan worden.

Steeds maar benadrukken hoe erg het is en wat een slangekuil AJAX toch is, gaat zijn eigen waarheid creëren. Self fullfilling prophecy.
Laatst gewijzigd door Anonymous op zo mar 09, 2008 11:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 09, 2008 11:34 am

Dat is de zaak omdraaien. Ajax wordt geen slangenkuil doordat ik het zeg, Ajax is dat al. Helaas.

Ik heb best vertrouwen in Van Basten, maar ik ben bang dat hij zichzelf enigszins overschat. Hij zou beter kunnen beginnen met het eerste elftal, dat is al lastig genoeg. In mijn ogen had hij de hulp van Cruijff goed kunnen gebruiken. Waarom laat hij Cruijff de jeugdopleiding niet doen? Cruijff heeft daar meer mee dan hij.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 09, 2008 11:43 am

joey schreef:Dat is de zaak omdraaien. Ajax wordt geen slangenkuil doordat ik het zeg, Ajax is dat al. Helaas.

Ik heb best vertrouwen in Van Basten, maar ik ben bang dat hij zichzelf enigszins overschat. Hij zou beter kunnen beginnen met het eerste elftal, dat is al lastig genoeg. In mijn ogen had hij de hulp van Cruijff goed kunnen gebruiken. Waarom laat hij Cruijff de jeugdopleiding niet doen? Cruijff heeft daar meer mee dan hij.
Ok, stel dat AJAX nu een slangenkuil is. Denk je dat het dan gaat verbeteren als je steeds benadrukt hoe erg het wel niet is? Zou het kunnen helpen als je benadrukt dat er een goed rapport is verschenen, dat daar al veel van is overgenomen en dat er dus een nieuw begin is en dat we zijn allen gaan werken aan een nieuw AJAX etc etc

Ik denk het wel. :anew.gif:

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » zo mar 09, 2008 11:49 am

Neefkens schreef:@joey: Wát een droevig beeld zet je steeds weer neer van AJAX, als dat waar zou zijn dan was de club al lang opgehouden te bestaan.
Het feit dat JC nu gestopt is, is erg vervelend. Dat heeft een negatieve impact op alles, ben ik met je eens.
Maar we hebben ook te maken met voetbal, het meest opportunistische spelletje op aarde. Als het eerste zou winnen van PSV, als straks de posities van AD en bestuur bezet gaan worden met goede kandidaten en echte Ajacieden, als er duidelijke maatregelen genomen worden in de organisatie, als AJAX straks goede spelers gaat aankopen, dan is alles weer super en "worden we de komende jaren weer met 2 vingers in de neus kampioen".

En voor de duidelijkheid, ik heb die ambitie gezien bij Marco en verwacht dat de meeste "alsen" inderdaad ingevuld gaan worden.

Steeds maar benadrukken hoe erg het is en wat een slangekuil AJAX toch is, gaat zijn eigen waarheid creëren. Self fullfilling prophecy.
Nee, dat is slechts stating facts.

De club heeft veel minder aan goedbedoelende fans die alles goedpraten, de problemen niet willen zien en tegen beter weten in blijven hopen en verwachten dat uit niets opeens alles weer goed is.

Dat zijn meestal fans van ooit beroemd clubs die nu als has beens meedraaien in de subtop of erger.

De feit dat ik en nog een paar de enige zijn die niet ongerust zijn over Van Basten als technisch manager en oplosser van structure problems... tja
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 09, 2008 11:52 am

Vond jij het een goed rapport?

Baseman

Bericht door Baseman » zo mar 09, 2008 11:54 am

Cruijff woont en leeft in Barcelona en houdt zich bezig met Barca, sinds wanneer is hij een insider en weet hij alles van Ajax en de jeugdopleiding van Ajax ?

Nu heb ik als PSV'er minder met Cruijff dan jullie, maar op mij maakte hij vaak de indruk een enorme betweter te zijn die zijn woorden echter nooit waar wilde/durfde te maken. Nu leek hij eindelijk zijn verantwoordelijkheid eens te nemen, om vervolgens meteen weg te lopen bij het eerste het beste meningsverschil. Ik vind dat getuigen van zwakheid...Cruijff was notabene niet eens in dienst van Ajax ! Hij was aangesteld als adviseur, hij bagataliseerde zijn eigen rol voor Ajax. Hij zou de organisatie doornemen en hij zou daarna capabele mensen aanstellen die vervolgens het werk moesten doen. Hoe ziet hij Van Basten dan ? Die is toch capabel aangezien hij de goedkeuring kreeg ? Die mag dan toch zijn werk doen ? Had Cruijff verwacht dat het omvangrijke rapport aan de kant werd gegooid en hij zich als een dictator mocht gedragen ? Zijn weg is de enige juiste weg ?

Cruijff was een fenomeen als voetballer en als coach van Barca deed hij het uitstekend, maar dat is ondertussen alweer tijden geleden en het voetbal heeft ondertussen niet stilgestaan. Het lijkt er echter op dat Cruijff wel stil is blijven staan...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 09, 2008 11:55 am

Monkey Tonk schreef:(detail: Michels wilde van Basten als reserve voor het EK van '88. Van Basten wist niet wat hij daarmee moest, en eiste op aanraden van Cruijff een basisplaats... Alles of niks - the rest is history).
Zullen we het nu eens van de andere kant bekijken? Marco eiste op advies van Cruijff een basisplaats, maar kreeg die niet. Volgens Cruijff had hij toen moeten stoppen. Marco wilde toch doorvechten en de rest is geschiedenis.
Mr. Ajax schreef:HALLO, DIE TIJD HEBBEN WE NIET! Zoals Johnk zegt, daar moet iets aan gebeuren en liever gisteren dan vandaag.
Liever morgen een goede oplossing dan gisteren een slechte.

Kijk, Van Basten is op technisch gebied de baas - dat moge nu toch wel duidelijk zijn - dus wil Van Basten weten wat voor vlees hij in de kuip heeft, want hij wordt straks op zijn daden afgerekend. Van Basten ziet ook wel dat onze spelers aspecten missen, want hij heeft nota bene met die jongens de eer van Nederland moeten verdedigen op het allerhoogste niveau.

Dat Marco dus niet blind wil varen op de ideeen van iemand anders, maar eerst wil kijken wat er mis is, om er dan naar te handelen, vind ik zeer plausibel. Daarnaast: Cruijffs ideeen zijn niet opeens verloren. Van Basten weet nog steeds wat Cruijff wilde doorvoeren en Van Basten en Cruijff hebben nog steeds gewoon contact.

Maar goed: Ajax moet weer verder. Van Basten is op technisch gebied dus de spin in het web en Van 't Schip en Witschge zijn ook zeker van een plek. Van Schip weten we dat hij de meeste ervaring op het hoogste niveau heeft en veel goed werk heeft gedaan in de opleiding. Van Witschge weten we dat hij bij het Nederlands elftal voornamelijk scout was en tegenstanders analyseerde.

Witschge zal in ieder geval weer de analyses verzorgen, lijkt mij. Verder zal hij wellicht een belangrijke rol in de scouting gan vervullen. Schip is bij het Nederlands elftal nog iets meer de rechterhand van Marco en ik verwacht dat hij bij Ajax ook Marco's voornaamste klankbord zal zijn (en hij zal waarschijnlijk de trainingen leiden als Marco elders nodig is).

Duidelijk is dat, als deze mensen zich dus niet puur op het eerste elftal zullen richten - en zeker als bijvoorbeeld Schip ook nog in de opleiding werkzaam wordt - de bezetting wat dun is. Ik verwacht dus dat er meer technische mensen betrokken zullen worden bij het eerste elftal. Mensen die veldwerk kunnen doen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie