De A1 van 2007/2008
- Daily Blind
Het gaat idd niet om de resultate Lucas, maar 6-0 is voor AJAX wel iets e veel van het goede. Dat geeft juist eerder weer dat het team niks leert en niet gemotiveerd wordt.LucaS schreef:Het ging in de opleiding toch niet om resultaten Joey? Vanwege dit soort reacties zouden trainers zich bijna drukker gaan maken om het resultaat dan om de opeliding!
Ondanks de 6-0 heb ik Silooy altijd al een drama trainer gevonden.
Weet je wat het is? Je kunt best videobeelden gebruiken voor tactische doeleinden. Mits de voetbaltraining, de techniek, het improvisatievermogen en de creativiteit van spelers er niet onder lijden. Dus als de prioriteiten goed liggen.
Dat verslag waar ik de link naar plaatste, is symptomatisch. O, wat zijn ze weer trots dat de spelers netjes hun taken uitvoeren. Echt iedereen daar was onder de indruk. Wat zijn wij goed!
Maar dan staat er dat in de volgende wedstrijd de tegenstander de nummer 4 van Ajax afschermde. En blijkbaar was dat niet in de tactische bespreking ter sprake gekomen. Tja, dan wordt het moeilijk.
Dat verslag waar ik de link naar plaatste, is symptomatisch. O, wat zijn ze weer trots dat de spelers netjes hun taken uitvoeren. Echt iedereen daar was onder de indruk. Wat zijn wij goed!

Maar dan staat er dat in de volgende wedstrijd de tegenstander de nummer 4 van Ajax afschermde. En blijkbaar was dat niet in de tactische bespreking ter sprake gekomen. Tja, dan wordt het moeilijk.

Het stinkt aan alle kanten!
Het gaat niet om de trainer, het gaat erom dat de spelers ZELF iets zouden kunnen bedenken. Maar dat is er volledig uitgeramd bij onze jeugdspelers.
Laat jeugdspelers fouten maken, daar leren ze van. Stel ze voor problemen en zorg dat ze zelf oplossingen zoeken. Leg de nadruk op het ontwikkelen van functionele techniek, gogme en creativiteit. Het kan me geen donder schelen of trainer A volgend jaar wel of niet promotie maakt.
Het belang van tactische training wordt zwaar overschat. Finidi had nooit één wedstrijd op niveau gespeeld, maar begreep binnen een paar weken hoe hij de rechtsbuitenpositie bij Ajax (die zogenaamd zo moeilijk is) moest invullen. Techniek, daar gaat het om. Over de bal heen kunnen kijken zodat je ziet wat er in het veld gebeurt.
Laat jeugdspelers fouten maken, daar leren ze van. Stel ze voor problemen en zorg dat ze zelf oplossingen zoeken. Leg de nadruk op het ontwikkelen van functionele techniek, gogme en creativiteit. Het kan me geen donder schelen of trainer A volgend jaar wel of niet promotie maakt.
Het belang van tactische training wordt zwaar overschat. Finidi had nooit één wedstrijd op niveau gespeeld, maar begreep binnen een paar weken hoe hij de rechtsbuitenpositie bij Ajax (die zogenaamd zo moeilijk is) moest invullen. Techniek, daar gaat het om. Over de bal heen kunnen kijken zodat je ziet wat er in het veld gebeurt.
Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom het niet allemaal kan.En tactisch goed onderlegt zijn, en in dienst van het elftal creativiteit, gogme op het veld laten zien.Volgens mij is dat ook nooit anders geweest bij AJAX.joey schreef:Het gaat niet om de trainer, het gaat erom dat de spelers ZELF iets zouden kunnen bedenken. Maar dat is er volledig uitgeramd bij onze jeugdspelers.
Een trainer, coach zal toch, op de een of andere manier sturing moeten geven aan het geheel.Jij kan en mag wel denken dat als je spelers maar loslaat en ze zelf naar oplossingen laat zoeken dat altijd de goede oplossingen zijn.Mijn ervaring is dat men veelal dezelfde fouten blijft herhalen.
Er is niks mis mee je taken uit te voeren, er is niks mis mee om dat aan te leren.In feite was dat ook altijd de basis van het AJAX voetbal.In feite hoort dat door de jaren heen een automatisme te worden en hoeft helemaal niet ten koste te gaan van je gogme of creativiteit.Weten dat indien de buitenspeler de bal verliest dat ie zich om zijn man bekommert en je het middenveld en de backs niet met een man meer situatie opzadelt.En ook dat zou er dus standaard in moeten zitten bij spelers die naar het A1/1e doorstromen.
Ben het wel met je eens dat spelers fouten moeten en mogen maken, en volgens mij is dat het punt ook niet.Het winnen ansich zou ook niet het hoofddoel moeten zijn, maar de manier waarop, de uitvoering van enz.
Punt is dat je dan toch weer bij de trainer aan beland, en dat bedoelde ik dus ook met de trainer zal toch moeten ingrijpen als spelers de oplossing niet zien, dan komt het nivo van een trainer om de hoek kijken of hij het zo kan sturen ( in een wedstrijd, op de training ) dat de SPELERS wat de trainer als oplossing naar voren brengt ook zien.En dat verder uitbreiden, er een eigen invulling ( creativiteit ) aan kunnen geven.Daar is helemaal niks mis mee.Dat zijn normale leer momenten, aangedragen door de trainer.En vergeet niet dat een speler een wedstrijd anders beleeft, aanvoelt dan degene die overzicht heeft op het geheel.Veel spelers geven zichzelf na afloop een dikke voldoende, in alle aspecten, terwijl ze finaal door het ijs zakten.
Oja, mogen we stellen dat, even los van alles, dat als tekort komingen, en dan bedoel ik dus ook echt het gemis aan ... ( op het nivo van A1 kwa leeftijd enz ) , als dat nog steeds niet aanwezig is bij een A1 speler dat er dan en het voortraject ( dus naar het A1 nivo toe ) een heleboel begeleiders/trainers of wie dan ook die menen iets te zeggen hebben of invloed heeft op de ontwikkeling van deze spelers, ontzettend heeft zitten slapen, of te weing expertische in huis heeft ?.
Ik bedoel, het rapport geeft duidelijk aan dat de overstap van jeugdopleiding naar betaald voetbal op een punt ( technische vaardigeheid ) voldoende is, maar bij de andere punten zwaar tekort schiet.Wat ik trouwens ook dikwijls heb genoemd hier op dit forum.Voor mij zou een A1 speler ( op zijn leeftijd ) gewoon klaar moeten zijn voor AJAX 1.Dus tactisch technisch meteen inpasbaar, met misschien het verschil aan handelingssnelheid tussen jeugd en betaald, en fysieke kracht ( gezien de leeftijd, al ben ik een voorstander van gerichte krachttraining ).
Maar nogmaals.Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom het niet allemaal kan.En tactisch goed onderlegt zijn, en in dienst van het elftal creativiteit, gogme op het veld laten zien.Volgens mij is dat ook nooit anders geweest bij AJAX.
Behalve de laatste +- 10 jaar dan ..
Blij met de punten ...
Mee eens, je mag een verdediger toch confronteren (individueel, niet in een groep) wat hij verkeerd doet, daar gaat hij toch niet slechter door voetballen? Hetzelfde geldt voor die aanvaller, voor de speler die altijd zijn favoriete been gebruikt (Waarom niet een speler verplichten alle ballen met zijn slechtste been te spelen, ook al zou je daardoor verliezen? Zo'n speler zal daan zeker meer gaan trainen om ook met dat been goed te gaan voetballen)Weet je wat het is? Je kunt best videobeelden gebruiken voor tactische doeleinden. Mits de voetbaltraining, de techniek, het improvisatievermogen en de creativiteit van spelers er niet onder lijden. Dus als de prioriteiten goed liggen.
Kan de opmerking niet verbeteren. Het gaat niet om de 0-6 (Al mag dat nooit gebeuren!!!), Het gaat in de jeugd om het individu (en wat mij betreft trekken ze de opleiding door t/m een jaar uitlenen na Jong Ajax, desnoods in het buitenland)Laat jeugdspelers fouten maken, daar leren ze van. Stel ze voor problemen en zorg dat ze zelf oplossingen zoeken. Leg de nadruk op het ontwikkelen van functionele techniek, gogme en creativiteit. Het kan me geen donder schelen of trainer A volgend jaar wel of niet promotie maakt.
Kan niet meer in 2008. Geldt wel voor de jaren zestig, zeventig, maar kijk naar andere landen! Op welke leeftijd dringen daar spelers door op het hoogste niveau? Niet als ze 18 zijn, Messi uitgezonderd.Voor mij zou een A1 speler ( op zijn leeftijd ) gewoon klaar moeten zijn voor AJAX 1.Dus tactisch technisch meteen inpasbaar, met misschien het verschil aan handelingssnelheid tussen jeugd en betaald, en fysieke kracht ( gezien de leeftijd, al ben ik een voorstander van gerichte krachttraining ).
Het kan niet zo zijn dat er ieder jaar twee of drie jeugdspelers doorstromen naar Ajax 1, dat was ook nooit het geval (op generatie Roy, Witschge, Bergkamp, De Boer, Vink en wie ik vergeet na) Vergelijk de doorstroming bij Ajax maar met die van andere verenigingen!
Tuurlijk kan dat gewoon, bij Barca bv. Bojan Krkic Pérez ( debuteerde op z'n 17e ), Giovani Dos Santos Ramírez ) op z'n 18e), bij Arsenal, en veel meer clubs ook.Maar verder begrijp ik je antwoord ( weer ) niet, ik kan nergens terug vinden dat ik een leeftijd noem.Voor mij, en blijkbaar ook het rapport van Coronel, zouden spelers die van de A1 overstappen naar AJAX 1 veel completer moeten zijn, veel meer aansluiten op AJAX 1.
Iets wat het rapport-coronel ook constateerde
Verder hebben we het nergens over dat er elk jaar 2 of 3 MOETEN doorstromen naar het eerste, maar die wel doorstromen ( bv. ene Schilder om maar een naam te noemen ) moet dan wel, op die punten die ik aan gaf, klaar zijn voor het eerste, en niet zoals nu dat hij ( en ook andere ) spelers eerst nog eens een tijdje uitgeleend worden, op, maar dat is mijn mening, hoop van zegen.Ik bedoel mij maak je niet wijs dat een Vertonghen iets leert in een geploeter elftal als Rkc.Tenminste ik heb niet gezien dat ie daar ook maar iets van beter is geworden.
En eigenlijk is dat ook wat Joey bedoelt.Analyse De spelers die overgaan van de jeugdopleiding naar de betaald voetbal afdeling van Ajax zijn meestal technisch vaardig, maar
missen vaak elementaire aspecten die noodzakelijk zijn voor het niveau van Ajax’ eerste elftal zoals handelingssnelheid, tactisch
vernuft, mentale hardheid, voetbalgogme.
Verder hebben we het nergens over dat er elk jaar 2 of 3 MOETEN doorstromen naar het eerste, maar die wel doorstromen ( bv. ene Schilder om maar een naam te noemen ) moet dan wel, op die punten die ik aan gaf, klaar zijn voor het eerste, en niet zoals nu dat hij ( en ook andere ) spelers eerst nog eens een tijdje uitgeleend worden, op, maar dat is mijn mening, hoop van zegen.Ik bedoel mij maak je niet wijs dat een Vertonghen iets leert in een geploeter elftal als Rkc.Tenminste ik heb niet gezien dat ie daar ook maar iets van beter is geworden.
Blij met de punten ...
-
- AT Toto winner 15/16
Wat men bij Ajax wil, is de videobeelden tijdens de rust terugkijken en de spelers wijzen op hun fouten. Dat heb ik mij laten vertellen. Het gaat dan met name over het tactisch gedeelte.Thomas schreef:Iets anders wat ik me nog afvroeg, Joey: hoe weet jij zo zeker dat JOR de videobeelden puur wil gaan gebruiken om aan te tonen wat er tactisch fout gaat? Die videobeelden sleep je er namelijk vaak bij, maar we weten nog helemaal niet waar die voor gebruikt gaan worden.
De jeugdopleiding van Ajax staat nog altijd (ondanks de opkomst van anders BVO's) in voetbalwereld op eenzame hoogte. Men schiet hier en daar door in het onderwijzen van het 4-3-3-leer en het teamspel, maar ik heb nog altijd bewondering voor wat er op De Toekomst dagelijks gaande is.
0-6 in eigen huis tegen een lager geklasseerde ploeg is een dieptepunt van jawelste.
Onderschrijf ik ook ten dele. Al hebben de echte grote talenten a la VD Wiel, VDV en bijvoorbeeld Sneijder maar weinig last van het gemis aan elementaire aspecten gehad. Er moeten simpelweg meer van zulke talenten gescout worden! De jeugd moet je eigenlijk per individu beoordelen. Das pas fair...Analyse De spelers die overgaan van de jeugdopleiding naar de betaald voetbal afdeling van Ajax zijn meestal technisch vaardig, maar
missen vaak elementaire aspecten die noodzakelijk zijn voor het niveau van Ajax’ eerste elftal zoals handelingssnelheid, tactisch
vernuft, mentale hardheid, voetbalgogme.
De jeugdopleiding van Ajax staat nog altijd (ondanks de opkomst van anders BVO's) in voetbalwereld op eenzame hoogte. Men schiet hier en daar door in het onderwijzen van het 4-3-3-leer en het teamspel, maar ik heb nog altijd bewondering voor wat er op De Toekomst dagelijks gaande is.
Ik schrok er ook van! Ik zou Sonny maar gelijk naar huis sturen, want schijnbaar kan hij de teugels niet meer vinden, om over strak trekken maar te zwijgen...brigade zuid schreef:Hoor ik nou bij studio voetbal AJAX a1 - Sparta a1 0-6? dat kan en mag toch niet waar zijn.
0-6 in eigen huis tegen een lager geklasseerde ploeg is een dieptepunt van jawelste.
AFCA!
Nee, het is een teken aan de wand.
Het gaat uiteraard niet om het resultaat, maar met 6-0 verliezen geeft wel aan dat je niet de kwaliteit hebt om bij gebrek aan goed teamspel door individuele klasse het verschil te maken.
Verder vind ik het flauwekul dat toptalenten in het tweede elftal zouden moeten spelen. Ze zouden de overstap naar de A-selectie met 18 moeten maken, misschien wel eerder. Zoals Voetske zegt: Bojan kan in technisch en tactisch opzicht wel meteen mee in het eerste, en Barcelona speelt nog op een iets hoger niveau dan Ajax. Die jongen moet nog ervaring opdoen en fysiek sterker worden, maar verder heeft hij alles nu al in huis.
Zwakke leiders roepen dat het buiten hard waait, dat de wereldeconomie instabiel is, kortom, die beroepen zich op overmacht. Zie je ook bij Ajax. Het voetbal is zogenaamd sneller geworden, Ajax heeft last van het Bosman-arrest, en nog meer van die rotsmoezen. Hoe groot en sterk is Afellay nou helemaal? En spelers blijven nog altijd vijf, zes jaar bij Ajax voordat ze naar het buitenland vertrekken. Zie Sneijder, VDV, Heitinga. Nee, Babel niet, maar Ajax wilde hem ook maar wat graag verkopen.
Kijk, kritiek op Ajax is niet leuk, maar we moeten zelfkritisch zijn. En bij elk van jullie lees ik wel iets van kritiek. Ik voeg al die kritiek samen en zeg dat er een hoop moet gebeuren. Het mag niet zo zijn dat spelers die tien jaar of langer in de opleiding zitten geen bal met hun verkeerde been kunnen trappen (Daley), geen bal fatsoenlijk kunnen aannemen (Babel), geen bal kunnen afpakken (Urby), kortom dat ze ze beginselen van het voetbal niet beheersen. Natuurlijk heeft elke speler zijn beperkingen, maar het uiterste moet eruit gehaald worden. Dit doe je door spelers met die beperkingen te confronteren. Dat kunnen ook mentale beperkingen zijn. Cruijff had ooit een spits in de jeugd die zichzelf heel wat vond en neerkeek op verdedigers. Die mocht van hem een paar maandjes voorstopper gaan spelen.
Het gaat uiteraard niet om het resultaat, maar met 6-0 verliezen geeft wel aan dat je niet de kwaliteit hebt om bij gebrek aan goed teamspel door individuele klasse het verschil te maken.
Verder vind ik het flauwekul dat toptalenten in het tweede elftal zouden moeten spelen. Ze zouden de overstap naar de A-selectie met 18 moeten maken, misschien wel eerder. Zoals Voetske zegt: Bojan kan in technisch en tactisch opzicht wel meteen mee in het eerste, en Barcelona speelt nog op een iets hoger niveau dan Ajax. Die jongen moet nog ervaring opdoen en fysiek sterker worden, maar verder heeft hij alles nu al in huis.
Zwakke leiders roepen dat het buiten hard waait, dat de wereldeconomie instabiel is, kortom, die beroepen zich op overmacht. Zie je ook bij Ajax. Het voetbal is zogenaamd sneller geworden, Ajax heeft last van het Bosman-arrest, en nog meer van die rotsmoezen. Hoe groot en sterk is Afellay nou helemaal? En spelers blijven nog altijd vijf, zes jaar bij Ajax voordat ze naar het buitenland vertrekken. Zie Sneijder, VDV, Heitinga. Nee, Babel niet, maar Ajax wilde hem ook maar wat graag verkopen.
Kijk, kritiek op Ajax is niet leuk, maar we moeten zelfkritisch zijn. En bij elk van jullie lees ik wel iets van kritiek. Ik voeg al die kritiek samen en zeg dat er een hoop moet gebeuren. Het mag niet zo zijn dat spelers die tien jaar of langer in de opleiding zitten geen bal met hun verkeerde been kunnen trappen (Daley), geen bal fatsoenlijk kunnen aannemen (Babel), geen bal kunnen afpakken (Urby), kortom dat ze ze beginselen van het voetbal niet beheersen. Natuurlijk heeft elke speler zijn beperkingen, maar het uiterste moet eruit gehaald worden. Dit doe je door spelers met die beperkingen te confronteren. Dat kunnen ook mentale beperkingen zijn. Cruijff had ooit een spits in de jeugd die zichzelf heel wat vond en neerkeek op verdedigers. Die mocht van hem een paar maandjes voorstopper gaan spelen.

Goh, wie zou die Godee toch zijn?

ADSpartaan Godee velt Ajax A1 met vier goals
Joey Godee, zoon van voormalig prof Edwin, was zaterdag de grote man bij Sparta A1. De spits scoorde viermaal tegen Ajax A1 en was medeverantwoordelijk voor de opvallende 0-6 zege van de Rotterdammers in Amsterdam.
Opvallend was ook het feit dat Jan Olde Riekerink, hoofd opleidingen van de bekritiseerde jeugdopleiding van Ajax, na afloop informeerde bij de technische staf van Sparta wie toch die sterke spits van de Rotterdammers was. Vreemd, omdat Joey Godee de afgelopen twee seizoenen voor de jeugd van Ajax speelde. Trainer Sonny Silooy stuurde de aanvaller afgelopen zomer echter weg bij de club waar de vader van Joey ooit tweemaal in het eerste elftal speelde.
De Utrechter maakte zaterdag de eerste vier treffers. Met Sparta’s technisch directeur Danny Blind langs de lijn - zoon Daley speelde mee bij Ajax A1 - was niet alleen Godee opvallend. Ook Arubaan David Abdul maakte twee goals voor de ploeg van trainer Jos van Eck.