Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Toppie

Bericht door Toppie » wo mar 05, 2008 4:46 pm

Daniel_vT schreef:Van Basten geeft aan niet te zullen schromen om zijn verleden en status te gebruiken om eventueel spelers los te proberen weken bij grotere clubs als Barcelona en AC Milan.
Barcelona moet Messi anderhalve maand missen
Uitgegeven: 5 maart 2008 14:46
Laatst gewijzigd: 5 maart 2008 14:46

BARCELONA - Trainer Frank Rijkaard van FC Barcelona kan de komende zes weken geen beroep doen op sterspeler Lionel Messi.

De Argentijnse spelmaker liep dinsdagavond in de wedstrijd in de Champions League tegen Celtic een spierblessure op in het linkerbeen.

Woensdag meldde de club dat Messi circa zes weken niet kan voetballen. Hij mist daardoor onder meer de kwartfinales van de Champions League en de halve finale van de Spaanse beker tegen FC Valencia. Messi was net teruggekeerd na een blessure.
Zal van Basten al gebeld hebben :smallgrin.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo mar 05, 2008 7:31 pm

Rishi schreef:Ergens heb ik er wel weer een beetje vertrouwen in. Gewoon omdat er betere spelers gehaald gaan worden
Bron?

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo mar 05, 2008 7:33 pm

Persconferentie.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo mar 05, 2008 7:34 pm

Zijn er namen genoemd dan.. ik heb het niet gezien namelijk. Ben een beetje huiverig namelijk gezien het selecteren van Bobson, Denneboom etc.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » wo mar 05, 2008 7:34 pm

Rrright... dus falende Van Geel mag blijven (opvallend dat niemand het daar meer over hebt :confused.gif: ) en de temp, de trainer krijgt blijkbar alle zegschap...

Het Cruijff sausje zorgt ervoor dat alles critiqueloos gegeten wordt?
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo mar 05, 2008 7:36 pm

Nee hoor, daar zorg jij wel voor. :biggrin.gif:

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » wo mar 05, 2008 7:38 pm

it's a dirty job...

but seriously... wanneer jullie worden wakker uit deze bliss?
Laatst gewijzigd door Cluijffert op wo mar 05, 2008 7:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo mar 05, 2008 7:38 pm

brigade zuid schreef:Zijn er namen genoemd dan.. ik heb het niet gezien namelijk. Ben een beetje huiverig namelijk gezien het selecteren van Bobson, Denneboom etc.
Marco heeft al gezegd dat hij Seedorf, Krkic, Puyol en Dos santos wil halen en dat hij in totaal 50 miljoen te besteden heeft. Is ook gemakkelijk voor Barca en Milan, weten ze precies wat ze moeten vragen. :hypocrite.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo mar 05, 2008 7:39 pm

Jansma schreef:it's a dirty job...
Volgens mij heb je er behoorlijk plezier in. :ajaxsmiley.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo mar 05, 2008 9:55 pm

Afgelopen transferperiode hadden we ook betere spelers willen halen. Alleen wilden de betreffende spelers daar niet aan meewerken. Ik wacht dus nog even met enthousiast worden tot er inderdaad kwalitatief goede spelers worden gepresenteerd.
Nil volentibus arduum

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do mar 06, 2008 12:29 am

Jansma schreef:it's a dirty job...

but seriously... wanneer jullie worden wakker uit deze bliss?
Als het mis gaat.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

999

Bericht door 999 » do mar 06, 2008 10:33 am

VAN BASTEN MAG SELECTIE AJAX MET ’VRIJE HAND’ SANEREN EN VERSTERKEN OP TRANSFERMARKT

Landstitel als doel

AMSTERDAM, donderdag
Dominant en attractief voetbal. Het zijn woorden van Marco van Basten, waar hijzelf meerdere malen voor ter verantwoording is geroepen als bondscoach van het Nederlands elftal. „Ik zou ze willen herhalen met betrekking tot Ajax, maar dat lijkt me niet verstandig. Aan de andere kant staat Ajax als club voor die woorden, samen met winnen en prijzen pakken.” De doelstelling? „We willen nationaal om het kampioenschap spelen en als we in Europa overwinteren hebben we het al heel goed gedaan.”

Voor één dag was Van Basten Ajacied om gepresenteerd te worden als de nieuwe hoofdtrainer voor de komende vier jaar met een evaluatiemoment na twee jaar.

Het contract van Van Basten met Ajax vertoont veel overeenkomsten met z’n contract als bondscoach. „In Zeist heb ik me prettig gevoeld bij zo veel tijd en ruimte en er spreekt vanuit Ajax vertrouwen uit naar mij en m’n assistenten.” In Van Bastens kielzog komen z’n Oranjeassistenten John van ’t Schip en Rob Witschge mee. „Een voorwaarde om de uitdaging aan te gaan, kan ik wel stellen.”

Technisch directeur Martin van Geel van Ajax stond daarvoor open. „Ze kennen elkaar en vullen elkaar goed aan. Bovendien hebben ze in de zomer alledrie een WK en EK achter de rug. Genoeg ervaring lijkt me”, aldus Van Geel. De aanbeveling van de commissie-Coronel dat zo’n constructie niet wenselijk is, kwam te laat. Ajax was toen al nagenoeg rond met het trio met een Ajax-achtergrond als speler.

In januari vonden de eerste gesprekken plaats tussen Ajax en Van Basten. De perfectionistische inslag van de huidige bondscoach was Van Geel opgevallen. Over ieder detail wilde Van Basten duidelijkheid. Het hoort bij de persoonlijkheid van Van Basten, maar tevens weet hij dat Ajax weliswaar een prachtige club is, maar tevens een slangenkuil kan zijn. Alles is dus vastgelegd en besproken. „Met als leidraad dat het geld op het veld moet staan.”

Hoewel Van Geel in een tussenzin met droge ogen verkondigde, dat het door hem gevoerde transferbeleid goed is geweest, heeft Van Basten bedongen dat hij de ’vrije hand’ krijgt om Ajax te versterken op de transfermarkt. Zou toch niet nodig zijn als de Ajax-directeur z’n zaakjes de afgelopen jaren goed voor elkaar had gehad. Trouwens, dan zou er nooit een discussie zijn gevoerd, of een rapport zijn geschreven over het wanbeleid en de onbestendige structuur bij de club. Want succes verbloemt of verblindt zelfs in het voetbal. Van Basten: „Om kampioen te worden, gaan we spelers kopen en proberen de beste spelers, zoals John Heitinga en Klaas-Jan Huntelaar te behouden voor de club. Ja, ik heb gezegd dat het voor Klaas-Jan z’n ontwikkeling het beste is te vertrekken naar het buitenland, maar nu denk ik daar natuurlijk heel anders over”, lachte Van Basten. Het leek de nieuwe trainer niet raadzaam de onevenwichtige en ’grijze’ spelersgroep openlijk onder het vergrootglas te leggen. „Ajax, de spelers en trainers zijn gebaat bij rust om de laatste kans op het kampioenschap levend te houden.”

Van Basten zal zondag bij de topper PSV-Ajax duimen voor zijn nieuwe club. Omdat het de aftrap van hem per 1 juli een stuk gemakkelijker kan maken. „Een titel heeft zo veel voordelen. Ajax hoeft geen play-offs te spelen, directe kwalificatie voor de Champions League zonder voorronde, een normale vakantie met normale voorbereiding en je staat sterker op de transfermarkt, omdat je aankopen de Champions League in het vooruitzicht kan stellen. En het is gemakkelijker spelers over te halen te blijven.” Adrie Koster, toekomstig PSV’er, kan door z’n nieuwe club een streek te leveren Van Basten het ideale instapmoment bezorgen. Dat Van Bastens eigen vakantie bij voorbaat wordt gedwarsboomd door het EK, dat minimaal tot en met 17 juni duurt, maar hopelijk tot en met 29 juni, vindt hij geen probleem. „Ik heb een week vakantie gehad in januari en februari en dat is voorlopig wel genoeg.”

De mening dat Ajax een risico neemt door in navolging van Jan Wouters en Danny Blind opnieuw met een onervaren clubtrainer in zee te gaan, deelde Van Basten niet. Integendeel: hij vreest te ervaren te zijn om succes te hebben na vier jaar bondscoachschap. „Ajax’ meest succesvolle trainers uit de historie en eigen gelederen kwamen hier met veel minder ervaring binnen. Rinus Michels kwam van de amateurs van JOS, Louis van Gaal was assistent-trainer en Johan Cruijff stapte zo van het veld de trainerskamer binnen.”

Met z’n grote verbale talenten wist Van Basten zo diverse gevaarlijke klippen te omzeilen. Vanaf 1 juli tellen woorden niet meer en staat hij op het veld als trainer-coach van Ajax en zal samen met de spelers moeten bepalen of hij Ajax sinds 2004 aan de 30e landstitel kan helpen. Tenminste, als ook Adrie Koster zich op die kluif stukbijt.
De T.
Blij met de punten ...

Daniel

Bericht door Daniel » do mar 06, 2008 12:27 pm

Dat is positief op een bepaald punt. Dan heb je in ieder geval niet meer het probleem dat er geen spelers gehaald worden die niet in de plannen van de trainer passen.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » do mar 06, 2008 1:07 pm

Beetje standaard verhaaltje die bij elke nieuwe trainer past, geloof ik.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » do mar 06, 2008 2:34 pm

Neuh, dat geloof ik niet. Volgens mij heeft Van Basten echt een eisenpakket neergelegd bijvoorbeeld voor wat betreft aankopen. Het zou best kunnen dat ie van de zomer 40 miljoen mag uit gaan geven bijvoorbeeld.

Daniel

Bericht door Daniel » do mar 06, 2008 3:43 pm

Daar zou ik als supporter in ieder geval direct voor tekenen. Als het gaat om zo'n hoog budget kun je haast niet met spelers als Denneboom e.d. aankomen, of je moet 96 Denneboompjes kopen. Duidelijk in ieder geval is dat Van Basten meer macht gaat hebben (en ambitieuzer is ook) dan de meeste trainers de afgelopen jaren..

Ik heb met Van Basten echt het gevoel alsof hij iets moois wil opbouwen en "zijn" club uit de stront wil trekken. Dat heb ik met Blind, Ten Cate en Koeman (nouja, Koeman was natuurlijk uit de tijd dat men binnen de club nog volledig blind was voor de ziekte van de club en/of men zijn kop er voor in het zand stak) niet gehad. Blind wilde gewoon kampioen worden en zag Ajax nog steeds als het oude Ajax, wat fout ging.

Bij Ten Cate was het zijn droom, maar hij bracht het meer van: "Ik droom ervan om in ieder geval een keer kampioen te worden met Ajax, wat er verder gebeurt zien we wel". Van Basten wekt bij mij de indruk dat hij ziet wat de problemen zijn, weet wat de rotte appels in de selectie zijn en wil samen met Cruijff een soort van dokter zijn voor de club waarop Ajax al zolang in zijn sterfte bed op ligt te wachten.

Of Van Basten die wonder poppendokter is waarop ik hoop en of hij de kwaliteiten heeft om de problemen die hij constateert weg te poetsen is bij mij een ander vraagstuk, zijn verleden bij Oranje is er een die toch wel tegen zich spreekt (resultaat daarbuiten gelaten, want het voetbal was niet om aan te zien en bij een club als Ajax is het type voetbal een groot onderdeel van de club cultuur). Aan de andere kant moet misschien blijken dat hij wél mooi voetbal op de mat kan leggen als hij volledig grip heeft op wat er op het veld staat en dagelijks met die jongens kan werken om er automatismen en spel onderdelen in te bewerken en de spelers daarop af te stemmen. Daarnaast heeft hij bij Jong Ajax eerder toch ook aardig voetbal laten zien.

Maar of Van Basten die dokter kan zijn die met de defibrillator in zijn handen in de OK de club cultuur en Ajax als club zelf kan reanimeren in assitentie met ziekenhuis directeur Cruijff weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de komende maanden en het komende seizoen cruciaal worden en we dan zullen zien of dit nog een haalbare taak is. Want als deze twee (eventueel bijgestaan door een AD in de persoon van Rijkaard of Hiddink) de boel niet meer aan de praat krijgen, zou ik bij god niet meer weten wie het wel zouden moeten doen.. De enige oplossing die ik dan nog kan bedenken is; Uithuilen en van de grond af aan volledig opnieuw beginnen..

wimpey

Bericht door wimpey » za mar 08, 2008 2:44 pm

Van Basten presenteerde zich ook in mijn ogen voortreffelijk. Dát heeft ie i.i.g. al voor op mensen als Koster, Blind en Ten Cate. Verbaal is MVB uitstekend onderlegd.

Ik heb er een goed gevoel bij: MVB ziet wat er mis gaat en zal zaken veranderen. Dat lijkt me al een belangrijke stap in de juiste richting. Ingrijpen i.p.v. steeds weer pleistertjes plakken: prima.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » di mar 11, 2008 5:57 pm

Marco gaf aan bij zijn presentatie dat zijn focus nu weer op het Nederlands Elftal ligt. Hij zou echter wel af en toe een telefoontje plegen voor Ajax.

Als ik de berichten zo lees, dan heeft hij het maar druk met Ajax (gesprekken met Cruijff, Koster et cetera). Dat zal vast allemaal telefonisch afgehandeld worden. :hypocrite.gif:

Goede combinatie: KNVB betaald van Basten en hij werkt voor Ajax :ajaxsmiley.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di mar 11, 2008 5:59 pm

Tja, eigenlijk kan het niet. Maar goed, de KNVB pikt het blijkbaar.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di mar 11, 2008 10:32 pm

De KNVB is al lang bij dat Van Basten bij Ajax in het nieuws is, want dan heeft niemand tijd om op te merken dat ze een prutcoach hebben aangesteld.

En met niemand anders!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 16, 2008 12:08 pm

''Ik heb een gesprek met Van Basten gevoerd en hij wilde graag dat ik bij de beloften aan de slag ga. Hij wil me erbij vanwege mijn ervaring. En het speelde mee dat Ajax me niet naar een directe concurrent wil laten vertrekken. Ik heb nog een contract tot en met 2009 en daar heeft Ajax me aan gehouden. En ik ben niet het type dat de arbitragecommissie inschakelt om een overgang te bewerkstelligen.''

Of Koster bij Jong Ajax net als aan het begin van dit seizoen een duo zal vormen met Aron Winter, weet hij zelf ook nog niet. Het contract van Winter loopt af. ''Wel zal Rob Witschge (de assistent van Van Basten, red.) nauw betrokken worden bij Jong Ajax. Witschge loopt nu al stage bij dat elftal, maar om heel goed op de hoogte te blijven van Jong Ajax blijft hij erbij betrokken.''
Parool

En met niemand anders!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo mar 16, 2008 12:13 pm

De tridente van Marco van Basten gaat zich dus op alle fronten bezig houden met Ajax zo lijkt het.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 16, 2008 1:33 pm

Heb nooit het idee gehad dat Robbie Witschge een groot licht was, maar dat zal wel aan mij liggen. :blush.gif:

Dit is overigens wel wat Cruijff wil. Een directe lijn van Jong Ajax met Ajax 1.
Het stinkt aan alle kanten!

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » zo mar 16, 2008 1:52 pm

no panic, alles gaat nu goedkomen met ons Michels/Van Gaal in dop als TD/coach en zijn al even competent helpers die de heel club gaan doorlichten... :drecul.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 16, 2008 1:53 pm

Zo zie je maar, een beetje geduld op zijn tijd.

Gesloten