Maarten Fontein

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr feb 29, 2008 10:52 am

Kowalczyk schreef:
Ronald! schreef:De Ledenraad zal ondertussen bij zinnen zijn gekomen (hoop ik)...
... en kan bovendien geen directieleden wegsturen, maar alleen leden van het bestuur.
Cruijff was niet negatief...
... en Van Basten brak zelfs nadrukkelijk een lans voor Fontein.

Het wegsturen van Fontein zou een heel goedkoop, lafhartig staaltje politiek zijn: de buitenwacht wil rollende koppen zien, dus dan slachtofferen we de zakenmeneer, met die hete aardappel in zijn keel, want die is toch niet geliefd bij de achterban.

K.
Maar het rapport liet weinig heel van Fontein... En dat vind ik een beetje raar. Fontein doet goed werk, maar achter de schermen wil iedereen hem weg hebben. Niet alleen de ondervraagden in het rapport, maar ook de mensen die nu werkzaam zijn binnen Ajax want die 5 versies van het persbericht over het ontslag van Fontein zeggen genoeg.... Want ze wilden Fontein eigenlijk vóór het uitkomen van het rapport al weghebben.

Dus wie zit daar dan weer achter?

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr feb 29, 2008 10:54 am

Marillion schreef: Misschien dat Jaakke nog even kan proberen om weer iemand anders de credits te geven? :hypocrite.gif:
Right between the eyes.

Ik heb lange tijd geen enkele reden gezien om "Jaakke rot op" te scanderen. Veel van de verwijten die hem gemaakt werden, vond ik niet relevant en niet op de voorzitter van toepassing. De supporters hadden geldige punten, maar richten hun pijlen vervolgens op de verkeerde positie in de organisatie, in veel gevallen.

In het gekrakeel rond het rapport-Coronel speelt Jaakke echter een dubieuze rol, vind ik. Het is zonneklaar dat hij probeert Maarten Fontein af te schieten - en dat lijkt nergens op, want in feite is hij 'demissionair' (bestuur stapt op aan het eind van het seizoen) en dan houd je je, waar het grote besluiten betreft, op de vlakte.

Vanuit Ajax is geprobeerd om de credit voor de Aegon-deal naar Jeroen Slop toe te schuiven (en dus bij Fontein weg te halen) - en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden wie er belang bij heeft om dat verhaal de wereld in te helpen. Het is natuurlijk prachtig dat Aegon er eigenhandig een stokje voor gestoken heeft door Maarten Fontein de pluim te geven die hem toekomt. De anti-Fontein-lobby binnen Ajax is daardoor behoorlijk voor paal gezet.

K.
Still alive...

Jesse

Bericht door Jesse » vr feb 29, 2008 11:03 am

GangstaRiB schreef:Maar het rapport liet weinig heel van Fontein... En dat vind ik een beetje raar. Fontein doet goed werk, maar achter de schermen wil iedereen hem weg hebben. Niet alleen de ondervraagden in het rapport, maar ook de mensen die nu werkzaam zijn binnen Ajax want die 5 versies van het persbericht over het ontslag van Fontein zeggen genoeg.... Want ze wilden Fontein eigenlijk vóór het uitkomen van het rapport al weghebben.

Dus wie zit daar dan weer achter?
Dat ging voornamelijk over Fontein in de functie van AD. Hij heeft te weinig verstand van de technische kant, dus moet hij daar weg. Over zijn commerciële kanten twijfelt niemand meer, volgens mij.

Misschien Neefkens nog. :hypocrite.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr feb 29, 2008 11:08 am

Nee hoor, ook Neefkens niet :ajaxsmiley.gif:

Ik heb altijd gezegd dat hij het commercieel prima doet en deed, alleen de AD-functie is meer dan commercie. Zeker in de nieuwe filosofie. En daar zie ik hem veel minder in opereren.
Misschien wordt MvB wel het nieuwe gezicht van AJAX en wordt de directie totaal anders vormgegeven. Dan is er ook vast plaats voor Fontein.

Fontein's China-visie levert blijkbaar ongeloofelijk veel op: Aegon en Adidas doen het heus niet omdat ze hem zo aardig vinden. Ze zien AJAX echt als een breekijzer voor de Chinese markt, het zou me niets verwonderen als er nog meer grote jongens volgen.

Op het moment dat Jaakke bezig was om Maarten's ontslagbrief te schrijven, was hij nog in full swing. Nu houdt hij zich erg rustig, net als de rest van AJAX trouwens. Prima zaak.
Dat Jaakke's gedrag verwerpelijk is, mag duidelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Anonymous op vr feb 29, 2008 11:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr feb 29, 2008 11:13 am

GangstaRiB schreef:Maar het rapport liet weinig heel van Fontein... En dat vind ik een beetje raar.
De harde kritiek op zijn functioneren had vooral betrekking op 'de werkvloer'. Ik kan me helemaal voorstellen dat hij geen warme people's manager is, en ook geen pater familias, maar gewoon een 'geld-man'. Van een algemeen directeur mag je verwachten dat hij wat meer tussen zijn mensen staat dan bij Fontein het geval is, zo zou ik me kunnen voorstellen.

Daarom: andere functie, andere taakomschrijving, andere plek in de structuur.

Maar afschieten? Ik zou het echt schandalig vinden.

Even terzijde: ik vind dat het rapport, in het algemeen, te veel wordt toegepast op Jaakke, en op Fontein, en op Van Geel, en op weet ik wie. Het rapport wordt gebruikt als munitie om zittende bestuurders (al dan niet) af t schieten, en dat is een beetje simplistisch. Het gaat om tien jaar beleid, en de aanbevelingen hebben vooral betrekking op het werkbaarder maken van de structuur.

Maar als we het dan tóch over de zittende bestuurders moeten hebben, dan zou ik het werkelijk een gotspe vinden wanneer Fontein ten onder gaat, maar Van Geel buiten schot blijft. Die twee zitten er nog maar relatief kort - en ik weet niet of ik wel per definitie hun koppen wil zien rollen - maar het staat natuurlijk als een paal boven water dat Maarten Fontein - op zijn terrein - meer klinkklare resultaten heeft geboekt dan Martin van Geel.

Ik kan me dan weer wél voorstellen dat Van Geel beter functioneert binnen de organsatie. Sterker nog: dat weet ik wel zeker.

K.
Still alive...

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr feb 29, 2008 11:19 am

En dat "koppen jagen" is jammer, want het rapport bevat ook veel structuur-zaken. Alleen de media en de meeste supporters denken nu eenmaal in "koppen rollen".

De bemoeiienis van RvC én ledenraad met de direcie-werkvloer vond ik het opvallendste. het moet voor MF en MvG erg lastig werken geweest zijn. Misschien was dat wel de verklaring voor het onverklaarbare gedrag van MvG, dat Ko eerder aanstipte.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 29, 2008 1:40 pm

Zou je denken? Je hóeft Luque en Rommedahl niet te halen. Daarbij, met HTC kon hij ook al niet opschieten. Misschien ligt het -ook- aan hem?

Ik geloof nooit zo in dat denken in structuren. Je moet goede mensen halen en die mensen laten doen waar ze goed in zijn.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr feb 29, 2008 1:46 pm

Natuurlijk ligt het ook aan hem, zeker weten. Ik snap nog steeds niet waarom hij alleen in de regio bleef hangen en koopjes haalde. Maar ik kan me wel voorstellen dat als iedereen zich met je werk bemoeit dat je behoorlijk krampachtig acteert.

Over structuren en mensen: je hebt allebei nodig, mensen vind ik wel belangrijker dan structuren maar je hebt wel vooral een duidelijke en transparante structuur nodig. Ik ben ervan overtuigd dat elk organisatiemodel kan werken als het met de juiste mensen gebeurt en ook wordt uitgevoerd zoals het bedacht is.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 29, 2008 1:52 pm

Volgens mij is de 'bedrijfscultuur' (clubcultuur) het allerbelangrijkste. Die cultuur moet zijn dat mensen er zitten voor de club en niet voor zichzelf. Structuren zijn reuze belangrijk, maar in de eerste plaats moeten mensen bereid zijn zichzelf weg te cijferen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr feb 29, 2008 2:11 pm

Lastig punt stip je aan. Over culturen in een bedrijf zijn duizenden boeken geschreven, seminars gehouden, trainingstrajecten van miljoenen Euro's geweest. Wát is "de cultuur" in een (voetbal)bedrijf?
Vraag het aan 10 medewerkers en je krijgt 10 antwoorden.
Ik heb een fantastische baan en voel me erg verbonden met het bedrijf waar ik werk en draag dat ook uit naar mijn medewerkers. Maar ik zit er ook echt voor mezelf, als ik het niet leuk meer vind, vertrek ik. De scheidslijn is dun.

Belangrijkste is dat er een gezamenlijk doel is en dat iedereen dat in alle haarvaten doorvoelt. Bij AJAX gaat het eigenlijk alleen maar om het uiteindelijke presteren van het eerste elftal en als het even kan niet alleen op de korte termijn. Heeft Fontein dat niet gehad? Deed hij de deals met Adidas en Aegon voor zichzelf, zijn imago in de zakenwereld of om AJAX de middelen te geven om door te groeien? Ik weet het echt niet.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 29, 2008 3:04 pm

Neefkens schreef:Belangrijkste is dat er een gezamenlijk doel is en dat iedereen dat in alle haarvaten doorvoelt.
Dat is een probleem, want Ajax heeft het laatste decennium veel jobhoppers aangetrokken. Zowel in het management als in het technische gedeelte. Ajax staat nu eenmaal goed op je CV. Wie weet bijvoorbeeld nog wie Maarten Oldenhof en Bob-Jan Hillen zijn? Die kwamen langs, tilden hun poot op en weg waren ze weer. Terwijl de voetbalwereld complex is en ze nog amper wisten waar het over ging.
Bij PSV hebben ze het voordeel dat ze managers kunnen 'lenen' van Philips. Die hebben ze over een lange periode kunnen beoordelen en hun loyaliteit is groter, want PSV=Philips. Of was, want ik begrijp uit de nieuwe VI dat er plannen bestaan om PSV los te koppelen van Philips. Dan zou dat voordeel ophouden te bestaan.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr feb 29, 2008 3:54 pm

Wie kan Oldenhof vergeten? Die heeft door zijn amoureuze escapades met Nicolle Edelenbosch een hilarisch nummer van De Ajax Ster opgeleverd! :smallgrin.gif:

Maar ik begrijp en ondersteun je punt, Joey.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 29, 2008 3:59 pm

Haha, dat is waar. De verbroedering tussen Ajax en Feyenoord. :smallgrin.gif:

Nog een voorbeeld: Adrie Koster. Die heeft helemaal de ambitie niet om op de langere termijn van Jong Ajax te zijn, hij is puur bij Ajax gekomen om zijn in het slop geraakte carrière weer op gang te krijgen. En dus zit er volgend seizoen bij Jong Ajax wéér iemand anders. Terwijl dit bij uitstek een positie is waarop je continuïteit moet hebben. Want de trainer van Jong Ajax moet precies weten wat de norm is.
En dan hoor ik dat ze bij Ajax voor Dirk de Groot, een man die generaties en generaties topspelers heeft klaargestoomd, geen werk meer hebben terwijl die man dolgraag nog iets voor zijn club zou doen. Daar begrijp is dus niets van.

Ronald!

Bericht door Ronald! » vr feb 29, 2008 5:14 pm

Kowalczyk schreef:Daarom: andere functie, andere taakomschrijving, andere plek in de structuur.
Ik denk dat hij er zeker voor te porren is. Hij heeft z´n eigen projectje binnen Ajax, namelijk het project in China. Gezien zijn band met het land, zowel zakelijk als privé, denk ik dat hij dit zeker tot een succes zal willen maken. Wanneer hij Ajax verlaat laat hij daarmee de Nederlandse sponsoren, en nog veel belangrijker, de Chinese partners in de kou staan. De schade aan het ego van Fontein en zijn aanzien in China zal daarmee een forse deuk oplopen. Zeker in een land als China, waar langdurige zakenrelaties erg belangrijk zijn, komt zoiets hard aan.

Ajax kan hem ook onmogelijk laten gaan nu ze, hopelijk, het eerste grote resultaat zien van het werk van Fontein.

De harde hand van Cruijff/Coronel leek steeds de oplossing, maar kan ons eventueel toch nog heel duur komen te staan als ze niet oppassen.

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » vr feb 29, 2008 5:53 pm

Cruijf heeft z'n jas nog niet eens uitgetrokken en nu alweer 100 miljoen binnen!

:hypocrite.gif:
Marillion schreef:Misschien dat Jaakke nog even kan proberen om weer iemand anders de credits te geven? :hypocrite.gif:
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Toppie

Bericht door Toppie » za mar 01, 2008 10:30 am

Ik zou zeggen koop eens een paar behoorlijke spelers , en met dit geld moeten er door Bassie toch wel grote subtoppers komen. Geen Modric maar een Defour etc etc

Daniel

Bericht door Daniel » za mar 01, 2008 10:33 am

Je moet niet vergeten dat het mislopen van de CL ons de afgelopen jaren veel geld gekost heeft.. Dure grapjes.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za mar 01, 2008 10:36 am

AJAX is verreweg de rijkste club in Nederland, ook al zonder de nieuwe sponsordeals. Nu nog het geld goed uitgeven.

Even uit mijn hoofd:
het eigen vermogen van AJAX is plus 58 miljoen, dat van feyenoord en PSV minus 10 miljoen.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za mar 01, 2008 11:03 am

Neefkens schreef:AJAX is verreweg de rijkste club in Nederland, ook al zonder de nieuwe sponsordeals. Nu nog het geld goed uitgeven.

Even uit mijn hoofd:
het eigen vermogen van AJAX is plus 58 miljoen, dat van feyenoord en PSV minus 10 miljoen.
Een beetje flauw, maar die plus 58 miljoen komt bijna compleet uit de aandelen. Dus ook Ajax zit rond de nullijn (+ we hebben elk jaar 5 - 10 miljoen verlies). Dus het geld van Aegon en Adidas kunnen we goed gebruiken.

Het belangrijkste is dat Ajax goede aankopen gaat doen. Daarna gaan we automatisch beter presteren. Wordt de groep meer waard en dus aantrekkelijker voor talentvolle spelers om te komen. Ajax moet nu stappen gaan maken. Oftewel investeren om de investering terug te krijgen.

Ik hoop dat Cruijff en van Basten hiervoor het startschot kunnen geven (met op de achtergrond onze commerciële directeur Fontein voor de financiële aanwas ). :666.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za mar 01, 2008 11:15 am

Niets flauw, feit blijft dat we verreweg de rijkste club zijn.Ook als je de beurswaarde eraf haalt (hoewel dat natuurlijk niet hoeft) zit je nog steeds op plus 18 miljoen en psv en feyenoord op minus 10.
AJAX heeft per jaar gewoon structureel 10 miljoen meer inkomsten dan psv, zelfs nog zonder de extra inkomsten van Aegon en Adidas.

De rest van je betoog onderschrijf ik volledig. :anew.gif:

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za mar 01, 2008 12:27 pm

Neefkens schreef:Niets flauw, feit blijft dat we verreweg de rijkste club zijn.Ook als je de beurswaarde eraf haalt (hoewel dat natuurlijk niet hoeft) zit je nog steeds op plus 18 miljoen en psv en feyenoord op minus 10.
AJAX heeft per jaar gewoon structureel 10 miljoen meer inkomsten dan psv, zelfs nog zonder de extra inkomsten van Aegon en Adidas.

De rest van je betoog onderschrijf ik volledig. :anew.gif:
Voor de duidelijkheid: de opmerking 'flauw' sloeg op mijn 1ste zin. Ik wilde alleen maar aangeven dat het een vertekend beeld is t.a.v. psv/feyenooit. Maar inderdaad we hebben nog steeds betere cijfers dan onze concurrenten. Zeker als je daarbij in acht neemt dat de laatste 2 jaren psv meer dan 30 miljoen uit de CL heeft gehaald (dankzij Ajax) en nog steeds slecht bij kas zit. Daar is de financiële huishouding pas echt een probleem (hopen dat ze een paar jaar naast de CL pakken).

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za mar 01, 2008 1:07 pm

Duidelijk, we zijn het helemaal eens.

joey
Erelid

Bericht door joey » za mar 01, 2008 1:09 pm

PSV leeft op een tijdbom. We moesten maar eens zorgen dat ze een paar keer achter elkaar geen kampioen worden. :666.gif:

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » zo mar 02, 2008 12:20 am

Coronel & Co (2)
Telegraaf
Het wordt steeds duidelijker, dat met het installeren van de commissie-Coronel Ajax zichzelf een slechte dienst heeft bewezen. Of een hele goeie. Het is maar net hoe je het bekijkt. Omdat de wortel van het probleem Ajax nadrukkelijker dan ooit zichtbaar wordt. Met dank aan vooral de initiatiefnemer (clubpreses John Jaakke) en de commissievoorzitter (erelid Uri Coronel).

Please Wait ...

De rapportage over het beleid van Ajax over de afgelopen 10 jaar begint namelijk het schoolvoorbeeld te worden van hoe je zoiets NIET moet doen. De inhoud van diverse vertrouwelijke gesprekken met de 42 geïnterviewden lekte uit, het conceptrapport lag voor de presentatie op straat en de veredelde ontslagbrief voor algemeen directeur Maarten Fontein was al 'rondgestuurd' voordat er met hem was gesproken.

Daarbij ondernam de raad van commissarissen actie richting de topman, vóór het rapport überhaupt door de leden was gelezen, laat staan goedgekeurd. Daardoor kwam het vooraf verkondigde verhaal, dat de rapportage niet bindend was en het niet om de poppetjes maar om de structuur ging, in een totaal ander daglicht te staan.

Maar er is meer. Gebleken is, dat tijdens de op 19 februari gehouden ledenvergadering Jaakke en Coronel onder de leden een veredelde stemming hebben gehouden over het aanblijven van Fontein. Voor een beursgenoteerde onderneming een kwalijke procedurefout. En voor een topclub een gotspe, omdat zo een situatie in de hand is gewerkt waar amateurs over professionals beslissen.

Nog ernstiger is, dat Coronel voor de bewuste stemming de leden heeft beïnvloed. Hij suggereerde tijdens de bijeenkomst, dat Fontein de man is geweest die het conceptrapport aan VI en andere wezenlijke informatie aan De Telegraaf heeft gelekt. Wat Coronel niet kon weten, is dat de sportredactie van deze krant al enige tijd een verstoorde relatie met de directeur had, nadat hij twee primeurs (Aegon nieuwe hoofdsponsor en Ajax onderhandelt met Marco van Basten) glashard tegenover onze journalisten ontkende.

De beschuldiging van Coronel is dus onjuist.

Deze actie richting de ledenraad maakt daarom twee dingen duidelijk: Coronel is als commissievoorzitter toch niet objectief geweest en als hij in zijn rapport net zo met de feiten is omgegaan als hierboven staat omschreven, dan kan het zo de prullenbak in.

Ook binnen Ajax raken de meningen over het rapport steeds meer verdeeld. Het is verdacht geworden, juist omdat er iets te nadrukkelijk op de man Fontein is gespeeld.

Dit gevoel werd weer versterkt toen tijdens het onderhoud met de komende hoofdsponsor Aegon, die slechts aan wilde geven dat de gesuggereerde ondergeschikte rol van Fontein tijdens de onderhandelingen niet conform de feiten was, ook Cor van Eijden aanschoof. De voorzitter van de ledenraad, waardoor weer een amateur betrokken werd bij een zaak die de profsectie aanging.

Intussen predikten de clubiconen Marco van Basten en Johan Cruijff vooral rust. Zij deden zowel intern als extern een oproep om al het gebakkelei over de competitie heen te tillen, om zo het eerste elftal niet voor de voeten te lopen in de strijd om plaatsing voor de Champions League.

Vervolgens meldde TELESPORT gisteren ook nog eens dat Ajax druk doende is een tweede mega-sponsordeal met Adidas af te sluiten. Dit contract is buitengewoon pijnlijk voor zowel de commissie-Coronel als de raad van commissarissen, omdat net als Aegon ook de sportkledinggigant heeft aangegeven dat Fontein leading tijdens de onderhandelingen is geweest.

Vorige week werd in deze column nog een pleidooi gehouden om Uri Coronel als opvolger van de vertrekkende John Jaakke naar voren te schuiven. Met de nieuwe feiten op tafel is dit uitgesloten.

Verder is nu wel duidelijk dat Ajax zo snel mogelijk naar een volledige scheiding van amateurs en profs moet. Omdat deze hele poppenkast een topclub onwaardig is.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » zo mar 02, 2008 12:58 am

En dan liggen de eigendomsrechten op de spelers ook nog eens voor de volle 100% bij Ajax zelf. Niks geen gedoe met schimmige investeringsfondsen of Ch€£$ki-constructies.

Voor hoeveel staat ons vermogen aan zelf opgeleide spelers eigenlijk op de balans?

Veel wilder dan een incidenteel belastingfraudeschandaaltje doen we niet bij Ajax.
Neefkens schreef:Niets flauw, feit blijft dat we verreweg de rijkste club zijn.Ook als je de beurswaarde eraf haalt (hoewel dat natuurlijk niet hoeft) zit je nog steeds op plus 18 miljoen en psv en feyenoord op minus 10.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Plaats reactie