En dat betwist ik dus, maar daar ga je telkens niet op in.bryan schreef:Ik zeg dat hij in ieder geval niet op basis van bewezen diensten is aangesteld.
Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1
Moderator: mods
Volgens Bertje is het uit geheime gesprekken met het Ajax bestuur gebleken dat Van Basten wel degelijk bewezen diensten heeft als club trainer.
Het is allemaal groot geheim, maar Van Basten heeft namelijk, onder een alias, de Europacup met Porto gewonnen en, naast zijn functie als trainer van Nederland, de Premier League met Chelsea. Ik kwam er achter toen ik het manier van voetballen van Nederland vergeleek met die van Chelsea.

Maar niet door vertellen, he....
Het is allemaal groot geheim, maar Van Basten heeft namelijk, onder een alias, de Europacup met Porto gewonnen en, naast zijn functie als trainer van Nederland, de Premier League met Chelsea. Ik kwam er achter toen ik het manier van voetballen van Nederland vergeleek met die van Chelsea.

Maar niet door vertellen, he....
Mourinho was sinds begin jaren 90 actief bij meerdere posities als coach, assistent en trainer. Er zat 14 jaar ervaring in het coachen van spelers bij die Europacup overwinning met Porto. Net als alle andere top-top trainers (Ferguson, Wenger, Clough, enz) heeft hij zijn sporen via de moeilijke weg verdient.Peter schreef:Mourinho werd ook out of the blue trainer van Porto en was succesvol. Als Marco vBasten dat ook gaat evenaren, dan is iedereen tevreden.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
2 jaar trainer van Portugese clubs en 1 jaar assistent. De rest fungeerde hij als tolk, maar blijkbaar is dat zelfs al een hogere kwalificatie dan bondscoach. Verder moet je wel nuanceren, want wellicht de grootste top-top trainer heeft nooit een moeilijke weg hoeven te wandelen. Wie dan? Capello stapte in bij Milan en maakte het tot een instant succes.
Neemt niet weg dat we er toch niet uit gaan komen. Henk ten Cate had meer ervaring dan Mourinho toen deze trainer werd van Porto. Succesverhaal bij Ajax? Neen. Voor de trainer Co Adriaanse geldt exact hetzelfde. Bewezen diensten stellen geen reet voor. Het gaat om kwaliteiten als coach. Iedereen was in hosanna stemming toen Bert in de Warwijk weer terugkwam bij Feyenoord. Wat een ervaren toptrainer, zeg. Zelfs Koster moet nu nog lachen om de wedstrijd in de Arena.
Neemt niet weg dat we er toch niet uit gaan komen. Henk ten Cate had meer ervaring dan Mourinho toen deze trainer werd van Porto. Succesverhaal bij Ajax? Neen. Voor de trainer Co Adriaanse geldt exact hetzelfde. Bewezen diensten stellen geen reet voor. Het gaat om kwaliteiten als coach. Iedereen was in hosanna stemming toen Bert in de Warwijk weer terugkwam bij Feyenoord. Wat een ervaren toptrainer, zeg. Zelfs Koster moet nu nog lachen om de wedstrijd in de Arena.
Van Marwijk is gewoon van het niveau Foeke Booy. Altijd al geweest. Een kromme vergelijking. ;-)Peter schreef:2 jaar trainer van Portugese clubs en 1 jaar assistent. De rest fungeerde hij als tolk, maar blijkbaar is dat zelfs al een hogere kwalificatie dan bondscoach. Verder moet je wel nuanceren, want wellicht de grootste top-top trainer heeft nooit een moeilijke weg hoeven te wandelen. Wie dan? Capello stapte in bij Milan en maakte het tot een instant succes.
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Tuurlijk. Maar ken je nog meer voorbeelden als Mourinho? Ik ken bijvoorbeeld Wouters en Blind als trainers out of the blue.Peter schreef:Mourinho werd ook out of the blue trainer van Porto en was succesvol. Als Marco vBasten dat ook gaat evenaren, dan is iedereen tevreden.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Mourinho had voor dat hij bij Porto was een of andere matige Portugese club hun hoogste finish ooit in de competitie geleverd. Da's niet "uit het niks" bij Porto komen.
Maar ik zal eerlijk zijn, als ik voorzitter van Ajax was geweest dan had ik nooit Louis van Gaal trainer gemaakt. Ik had dan gezocht naar een trainer die ergens anders succesvol was geweest. Want top clubs verdienen top trainers die zich hebben bewezen, en niet gokjes. Want voor elke geslaagde gok (Louis van Gaal) heb je ook mislukte gokken (Wouters, Blind). Daarom wordt het gokken genoemd. Als je een trainer die veel titels heeft gewonnen aanstelt dan kan het nog altijd falen, maar je vermindert daar door de kans dat het gebeurt. Ajax moet geen leerschool voor trainers zijn, alleen voor jonge voetballers. Als je een ding kan concluderen uit de laatste 10 jaar is dat we te snel een trainer ontslagen en te snel de eerste beste trainer weer aanstellen zonder na te denken... wat weer leidt tot ontslag. Eigenlijk moet er nog een Commissie Coronel samengesteld worden om op zoek te gaan naar de juiste trainer.
Wie weet, is Van Basten wel de nieuwe Van Gaal. Maar alleen iemand die de toekomst kan voorspellen weet dat.
Maar ik zal eerlijk zijn, als ik voorzitter van Ajax was geweest dan had ik nooit Louis van Gaal trainer gemaakt. Ik had dan gezocht naar een trainer die ergens anders succesvol was geweest. Want top clubs verdienen top trainers die zich hebben bewezen, en niet gokjes. Want voor elke geslaagde gok (Louis van Gaal) heb je ook mislukte gokken (Wouters, Blind). Daarom wordt het gokken genoemd. Als je een trainer die veel titels heeft gewonnen aanstelt dan kan het nog altijd falen, maar je vermindert daar door de kans dat het gebeurt. Ajax moet geen leerschool voor trainers zijn, alleen voor jonge voetballers. Als je een ding kan concluderen uit de laatste 10 jaar is dat we te snel een trainer ontslagen en te snel de eerste beste trainer weer aanstellen zonder na te denken... wat weer leidt tot ontslag. Eigenlijk moet er nog een Commissie Coronel samengesteld worden om op zoek te gaan naar de juiste trainer.
Wie weet, is Van Basten wel de nieuwe Van Gaal. Maar alleen iemand die de toekomst kan voorspellen weet dat.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Zoals al eerder genoemd zijn Michels, vGaal en Capello ook mooie voorbeelden.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Tuurlijk. Maar ken je nog meer voorbeelden als Mourinho? Ik ken bijvoorbeeld Wouters en Blind als trainers out of the blue.Peter schreef:Mourinho werd ook out of the blue trainer van Porto en was succesvol. Als Marco vBasten dat ook gaat evenaren, dan is iedereen tevreden.
Maar het gaat me niet om out of the blue voorbeelden. Het gaat me er om dat ervarenheid geen maatstaaf voor succes is bij een club als Ajax.
- Cluijffert
wat sommige volgens mij proberen duidlijk te maken is dat een 'voormalig topclub' en miljoenen 'bedrijf' als Ajax een zo'n educated mogelijke guess moeten maken ipv gokken die misschien wel of misschien niet goed uit pakken.
dat ervaring bij Ajax geen garantie is en relative onervarenheid soms goed uitpakt is natuurlijk geen argument.
je zoekt een coach met kwaliteiten, in het geval van Ajax veel kwaliteiten.
in ons geval een die heeft laten zien dat hij op niveau een elftal kan opbouwen, dat hij oog heeft voor talent, dat talent onder hem beter word.
Een die een elftal goed een systeem kan laten spelen. Ik denk we zijn het er overeens dat het mooi zou zijn als Ajax weer eens een deel van een seizoen zou voetballen zoals AZ vorige seizoenen, of Twente begin dit seizoen, of Heerenveen in een aantal wedstrijden... we leggen de lat niet echt hoog meer.
Om te bepalen of een coach geschikt is, het is wel handig als de man al meerdere seizoenen een verglijkbare functie heeft gehad waar hij het goed deed. Ook dit is niet vreemd of rare gedachte, zo gaat het bij de meeste succesvolle clubs en bedrijven. Geen garantie voor succes, maar wel een grotere kans.
Het is vrij desperaat om desondank vast te houden aan wishful thinking dat heel misschien een nieuwe trainer de nieuwe Van Gaal is of Michels. De kans dat dit wederm een falen wordt, is nl veel, heel veel groter... en die ruimte we hebben niet meer... ik zeg het nogmaals... Feyenoord is wat niveau veel dichterbij dan Psv... weer 3 jaar stilstand... dan ben je dus verworden tot een Feyenoord... een lachertje... dan tellen alle cups niet meer... dan ben je een grootheid uit het verleden, uitgerangeerd.
We zitten op zo'n crucial punt... en om dan te zien dat de mensen die het meest falen er nog steeds zitten, we een groene trainer nemen op basis van 'gevoel en hoop' en we alle ons hoop leggen in de handen van iemand die bepaald geen 'manager/advisuer is' en bij tegenstand al eerder heeft laten zien niet vande lang adem te zijn... ik vind het russisch roulette en vragen om grote problemen.
dat ervaring bij Ajax geen garantie is en relative onervarenheid soms goed uitpakt is natuurlijk geen argument.
je zoekt een coach met kwaliteiten, in het geval van Ajax veel kwaliteiten.
in ons geval een die heeft laten zien dat hij op niveau een elftal kan opbouwen, dat hij oog heeft voor talent, dat talent onder hem beter word.
Een die een elftal goed een systeem kan laten spelen. Ik denk we zijn het er overeens dat het mooi zou zijn als Ajax weer eens een deel van een seizoen zou voetballen zoals AZ vorige seizoenen, of Twente begin dit seizoen, of Heerenveen in een aantal wedstrijden... we leggen de lat niet echt hoog meer.
Om te bepalen of een coach geschikt is, het is wel handig als de man al meerdere seizoenen een verglijkbare functie heeft gehad waar hij het goed deed. Ook dit is niet vreemd of rare gedachte, zo gaat het bij de meeste succesvolle clubs en bedrijven. Geen garantie voor succes, maar wel een grotere kans.
Het is vrij desperaat om desondank vast te houden aan wishful thinking dat heel misschien een nieuwe trainer de nieuwe Van Gaal is of Michels. De kans dat dit wederm een falen wordt, is nl veel, heel veel groter... en die ruimte we hebben niet meer... ik zeg het nogmaals... Feyenoord is wat niveau veel dichterbij dan Psv... weer 3 jaar stilstand... dan ben je dus verworden tot een Feyenoord... een lachertje... dan tellen alle cups niet meer... dan ben je een grootheid uit het verleden, uitgerangeerd.
We zitten op zo'n crucial punt... en om dan te zien dat de mensen die het meest falen er nog steeds zitten, we een groene trainer nemen op basis van 'gevoel en hoop' en we alle ons hoop leggen in de handen van iemand die bepaald geen 'manager/advisuer is' en bij tegenstand al eerder heeft laten zien niet vande lang adem te zijn... ik vind het russisch roulette en vragen om grote problemen.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Een betere weet jij ook niet te vinden, toch? Onafhankelijk qua denken, grote naam, topvoetbal gespeeld, AJACIED, ervaring in de coach-wereld.Jansma schreef:We zitten op zo'n crucial punt... en om dan te zien dat de mensen die het meest falen er nog steeds zitten, we een groene trainer nemen op basis van 'gevoel en hoop' en we alle ons hoop leggen in de handen van iemand die bepaald geen 'manager/advisuer is' en bij tegenstand al eerder heeft laten zien niet vande lang adem te zijn... ik vind het russisch roulette en vragen om grote problemen.
Het rapport is net uit, het bestuur is al demissionair en daarna wordt er gekeken naar de directie, maar "ze zitten er nog steeds?"
Als ik sommigen hier moet geloven, had iedereen gerooid moeten worden. Dan zou alles weer goed worden.
Dan geloof ik eerder in de huidige gekozen aanpak.
Da's moeilijk te beantwoorden, want Ajax kiest steeds voor relatief onervaren trainers. Er wordt onervaren trainer na onervaren trainer aangesteld, tot dat er eentje blijft plakken. Heb ik altijd een vreemd (en duur, gezien de afbetalingen) beleid gevonden. PSV heeft door zorgvuldig te zoeken de laatste 10 jaar slechts een trainer moeten ontslaan, terwijl Ajax vijf de deur uit heeft gedaan. Hoeveel guldens/euros zal dat hebben gescheeld voor PSV?Arthur schreef:Laten we de vraag eens omdraaien: welke ervaren trainer was een groot succes bij Ajax?
Maar vooruit... de volgende trainers kwamen naar Ajax met vijf jaar of meer ervaring als clubtrainer:
Henk ten Cate: 1 seizoen: 1x beker en nipt 2e plaats competitie
Co Adriaanse: 1 seizoen: 3e plaats (na 6e en 5e de jaren daar voor)... maar... mislukt?
Morten Olsen: Anderhalve seizoen: 1x landskampioen, 1x beker
Leo Beenhakker: In totaal vier seizoenen: 2x landskampioen.
Kurt Linder: Anderhalve seizoen in toaal: 1x landskampioen
Tomislav Ivic: 2 seizoenen: 1x landskampioen.
Stefan Kovacs: 2 seizoenen: 2x landskampioen, 2x Europees kampioen, 1x Wereldbeker, 1x supercup, 1x KNVB beker
Rinus Michels: 6 seizoenen: 4x landskampioen, 2x beker, 1x Europees kampioen
Vic Buckingham: 3 seizoenen in totaal: 1x landskampioen, 1x beker
Toen ben ik gestopt, ik denk dat het punt is gemaakt:
Ervaring loont...
Dit vind ik een lijstje waar best wat op valt af te dingen. Michels? Ervaring? Ja, als amateur misschien? En dan Ten Cate, Olsen, Linder, Kovacs, Ivic. Best lui met zekere kwaliteiten maar waarvan we toch uiteindelijk niet het idee van hadden dat ze brachten wat Ajax wilde zien. En de hoop is juist dat Marco dat wel gaat doen. Technisch, aanvallend voetbal met een beetje bluf en gein. Dat gaan hij en Schip geheid proberen. Kijk, Ajax is al 10 jaar lang te saai om te neuken dus laten we blij zijn als er iemand komt die de sfeer weer een beetje terug kan brengen. Verder zie ik het wel. Titels alleen maakt wat dat betreft niet gelukkig, de jaren onder Koeman hoef ik niet terug.
Michels als ervaren zien is inderdaad wel heel erg in je eigen straatje redeneren. Beenhakker was in zijn eerste periode ook totaal niet ervaren.
Of de resultaten van Kovacs nou echt zijn verdienste waren is nog maar de vraag.
Mijn conclusie na dat lijstje is dat de echt ervaren trainers weinig bijzonders hebben gepresteerd en dat er weinig supporters met warme gevoelens aan hun tijdperken zullen terugdenken.
Of de resultaten van Kovacs nou echt zijn verdienste waren is nog maar de vraag.
Mijn conclusie na dat lijstje is dat de echt ervaren trainers weinig bijzonders hebben gepresteerd en dat er weinig supporters met warme gevoelens aan hun tijdperken zullen terugdenken.
Kurt Linder deed weinig zelf, hij liet bijna al het werk over aan de onervaren Aad de Mos. Toen Linder later terugkeerde en het zelf moest doen, lag hij er binnen een paar maanden uit.
Ivic was ook nog een jonge coach. Hij had nog weinig ervaring. Hij was de coming man van Hajduk Split; Ivic heeft zelf altijd gezegd dat hij veel aan Ajax te danken had want Ajax had hem de kans gegeven in het topvoetbal.
Rinus Michels had juist helemaal geen ervaring. Hij was alleen trainer van de amateurs van JOS geweest. Maar toen hij trainer werd, was Ajax nog een halve amateurclub, dus dat gaf niet. Michels is met Ajax meegegroeid en omgekeerd. Hoe dan ook, in vergelijking met de Michels die bij Ajax begon is Marco van Basten ervaren als trainer en ook als speler heeft hij heel wat meer meegemaakt, want Michels kwam nooit verder dan Ajax.
Maar los daarvan, wat is succes? Mijn achterbuurman had nog bekers opgehaald met de selectie van 1972. Kovacs heeft in de rest van zijn carrière niet laten zien een absolute toptrainer te zijn. Ook Morten Olsen viel met zijn neus in de boter. Hij trof een selectie die werkelijk bulkte van de kwaliteit in vergelijking met wat we nu hebben. Dat moet je ook in ogenschouw nemen.
Ivic was ook nog een jonge coach. Hij had nog weinig ervaring. Hij was de coming man van Hajduk Split; Ivic heeft zelf altijd gezegd dat hij veel aan Ajax te danken had want Ajax had hem de kans gegeven in het topvoetbal.
Rinus Michels had juist helemaal geen ervaring. Hij was alleen trainer van de amateurs van JOS geweest. Maar toen hij trainer werd, was Ajax nog een halve amateurclub, dus dat gaf niet. Michels is met Ajax meegegroeid en omgekeerd. Hoe dan ook, in vergelijking met de Michels die bij Ajax begon is Marco van Basten ervaren als trainer en ook als speler heeft hij heel wat meer meegemaakt, want Michels kwam nooit verder dan Ajax.
Maar los daarvan, wat is succes? Mijn achterbuurman had nog bekers opgehaald met de selectie van 1972. Kovacs heeft in de rest van zijn carrière niet laten zien een absolute toptrainer te zijn. Ook Morten Olsen viel met zijn neus in de boter. Hij trof een selectie die werkelijk bulkte van de kwaliteit in vergelijking met wat we nu hebben. Dat moet je ook in ogenschouw nemen.
Het stinkt aan alle kanten!
Inderdaad. Op dat punt kun je constateren dat Van Basten veel heeft dat van hem een toptrainer kan maken. Persoonlijkheid, winnaarsmentaliteit, voetbalverstand, een harde kop en een schat aan ervaring in het internationale topvoetbal. Of het genoeg is, zal moeten blijken.
Zijn zwakke punt is, dat was het al toen hij nog voetbalde, dat hij weinig meededogen heeft met de mindere goden. Hij is nogal ongeduldig en wie niet mee wil wordt afgeserveerd.
Zijn zwakke punt is, dat was het al toen hij nog voetbalde, dat hij weinig meededogen heeft met de mindere goden. Hij is nogal ongeduldig en wie niet mee wil wordt afgeserveerd.
Dat is een verliezende mentaliteit, want PSV flikte het de laatste 10 jaar om Guus Hiddink, Bobby Robson en Huub Stevens binnen te halen. Wat PSV kan moet Ajax nog beter kunnen.Gearriveerde toppers zijn niet haalbaar voor Ajax, dus moet je halen voordat ze top zijn.
Michels was vijf jaar clubtrainer. Vijf jaar training geven, vijf seizoenen lang wekelijks opstellingen maken, omgaan met spelers, taktiek bedenken, omgaan met blessures... Ervaring is onbetaalbaar. Dat het bij een amateur club (hoewel amateurvoetbal destijds veel belangrijker was dan nu) was maakt het minder, maar het blijft trainerservaring. En hij was waarschijnlijk opgevallen bij die amateurclubs. Als hij daar was gefaald dan denk ik niet dat hij Ajax trainer was geworden. Respect voor Michels dat hij bereid was om onderaan de kunsten te leren.Michels als ervaren zien is inderdaad wel heel erg in je eigen straatje redeneren. Beenhakker was in zijn eerste periode ook totaal niet ervaren.
Wat ik in je eigen straatje redeneren zou noemen is de verdiensten van Kovacs negeren. In twee seizoenen 2x competitie, 2x Europa Cup, 1x beker, 1x wereldbeker and 1x supercup... als evaren trainer heeft hij de maximaal uitgehaald wat er valt uit the halen. Wat als destijds een Danny Blind trainer was geworden?
En iemand zei dat Olsen met zijn neus door de boter is gegaan. Met 12 punten verschil en 112 doelpunten de competitie winnen, met 5-0 in de bekerfinale winnen van PSV. Hij wordt genaaid door de De Boers, gaat het even mis in de Champions League en moet hij gelijk weg van Cruijff. Terwijl Ajax toen 2e stond in de competitie. De volledig onervaren Wouters neemt over en de 6e plaats is het resultaat.
Veel keus had hij niet. Destijds waren er maar weinig fulltime trainers. Michels trainde een clubje (JOS) naast zijn werk. Dat is een heel ander verhaal dan bondscoach zijn.bryan schreef:Michels was vijf jaar clubtrainer. Vijf jaar training geven, vijf seizoenen lang wekelijks opstellingen maken, omgaan met spelers, taktiek bedenken, omgaan met blessures... Ervaring is onbetaalbaar. Dat het bij een amateur club (hoewel amateurvoetbal destijds veel belangrijker was dan nu) was maakt het minder, maar het blijft trainerservaring. En hij was waarschijnlijk opgevallen bij die amateurclubs. Als hij daar was gefaald dan denk ik niet dat hij Ajax trainer was geworden. Respect voor Michels dat hij bereid was om onderaan de kunsten te leren.
Mwah, die ploeg trainde zichzelf. Cruijff was de echte trainer. Er wordt zelfs gezegd dat Cruijff de wissels aangaf.Wat ik in je eigen straatje redeneren zou noemen is de verdiensten van Kovacs negeren. In twee seizoenen 2x competitie, 2x Europa Cup, 1x beker, 1x wereldbeker and 1x supercup... als evaren trainer heeft hij de maximaal uitgehaald wat er valt uit the halen. Wat als destijds een Danny Blind trainer was geworden?
Ja, zonder Blind, Litmanen, De Boertjes en Laudrup.En iemand zei dat Olsen met zijn neus door de boter is gegaan. Met 12 punten verschil en 112 doelpunten de competitie winnen, met 5-0 in de bekerfinale winnen van PSV. Hij wordt genaaid door de De Boers, gaat het even mis in de Champions League en moet hij gelijk weg van Cruijff. Terwijl Ajax toen 2e stond in de competitie. De volledig onervaren Wouters neemt over en de 6e plaats is het resultaat.
Cruijff speelde volgens mij bij het ontslag van Olsen totaal geen rol. Kan ik me tenminste niet herinneren. Er was het gedoe rond de gebroeders De Boer en Ajax begon te verliezen. De lat lag toen nog heel erg hoog, zo kort na grote successen.