Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

bryan

Bericht door bryan » zo feb 24, 2008 1:52 pm

En nu staan we achter in Breda mede omdat we geen volwaardige trainer hebben.

Mooi beleid!!

Verder staat Groningen voor en zal Heereveen wel winnen vanavond..

Jezus ik kan het niet meer aankijken.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » zo feb 24, 2008 2:00 pm

this is satire...
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

bryan

Bericht door bryan » zo feb 24, 2008 2:14 pm

Maar er is gelukkig nog altijd Heitinga! :headbang.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » zo feb 24, 2008 2:28 pm

joey schreef:
Jöhnk schreef:MVG had HTC ook aan zijn contract kunnen houden. Maar MVG was natuurlijk zo blij als een kind dat hij een excuus had om de lastige HTC te lozen.
Precies.
De man had de kluit belazerd, die was niet te houden. Qua ´prestaties´ niet en qua gedrag evenmin.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » zo feb 24, 2008 2:31 pm

wimpey schreef:
joey schreef:
Jöhnk schreef:MVG had HTC ook aan zijn contract kunnen houden. Maar MVG was natuurlijk zo blij als een kind dat hij een excuus had om de lastige HTC te lozen.
Precies.
De man had de kluit belazerd, die was niet te houden. Qua ´prestaties´ niet en qua gedrag evenmin.
Van Geel heeft de kluit belazerd, veel meer nog dan HtC.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Jesse

Bericht door Jesse » zo feb 24, 2008 2:53 pm

Louis van Gaal was eerst zes jaar assistent en leerde zo de kunsten van andere trainers.
Assistent is niet hetzelfde als hoofdtrainer, kijk maar naar HtC.

Verder weet van Basten hoe het is om met druk om te gaan. Iets dat veel van zijn voorgangers niet hadden. Ik denk dat het er vooral om gaat dat de trainer van Ajax een persoonlijkheid is. Dat was Michels, dat was Cruijff, dat was van Gaal, en dat is v. Basten.
Waar van de overgrote meerderheid ondermaats waren...
Hij weet wel te winnen met zo'n matige selectie. Dat zou al heel wat zijn bij het huidige Ajax.

Blijft mijn vraag nog steeds staan: over welke beginnersfouten heeft iedereen het toch?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo feb 24, 2008 3:24 pm

Ik denk dat je de problemen met name kunt verwachten in het omgaan met de groep. En dan doel ik dus met name op de niet voetbaltechnische zaken.

Bij het Nederlands elftal is de situatie heel anders. Daar haal je een paar jongens voor een dag of drie bij elkaar waarvan redelijk duidelijk is wie er wel en niet spelen. En voor de spelers is het vaak een soort uitje.

Wanneer je de dagelijkse leiding hebt over een club krijg je ineens te maken met een grotere groep waar veel meer speelt. Ontevreden wisselspelers. Grote namen zoals een Luque die meer ontvangen dan iedereen maar geen minuut indruk maken. Jonge talenten die je voorzichtig moet brengen maar ook niet mag overbelasten. Onderlinge irritaties.

En dat zijn zomaar een paar voorbeelden maar er zijn er nog veel meer te verzinnen. Ik denk dat het lastig is om daar mee om te gaan zonder dat je daar ervaring in hebt. Onderdeel zijn van een spelersgroep is iets heel anders dan het managen van zo'n groep. Maar het is wel een cruciaal onderdeel van het vak. Als je er op dat gebied een potje van maakt nemen spelers je niet meer serieus en ben je verloren.
Nil volentibus arduum

Daniel

Bericht door Daniel » zo feb 24, 2008 3:26 pm

Ten Cate was ook een persoonlijkheid, en hoe. Opzich denk ik best dat Ten Cate het in zich gehad zou hebben om Ajax naar successen te leiden, maar vooral de moeizame werking tussen hem en Van Geel heeft hem genekt. Achteraf misschien wel jammer, want Ten Cate heeft toch aardig mooi voetbal op de mat gelegd.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo feb 24, 2008 3:27 pm

Ten Cate is een botte hork. Van Basten is een faire (maar harde) man.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo feb 24, 2008 3:28 pm

Bij NAC misschien. Bij Ajax was het vaker slecht dan goed.

Of het zo'n persoonlijkheid vraag ik me af. Als ik spelers zou zijn zou ik moeite hebben om hem serieus te nemen, aangezien hij bijna constant uit z'n nek kletst en zichzelf om de twee regels tegenspreekt.

Jesse

Bericht door Jesse » zo feb 24, 2008 3:35 pm

Daniel_vT schreef:Ten Cate was ook een persoonlijkheid, en hoe. Opzich denk ik best dat Ten Cate het in zich gehad zou hebben om Ajax naar successen te leiden, maar vooral de moeizame werking tussen hem en Van Geel heeft hem genekt. Achteraf misschien wel jammer, want Ten Cate heeft toch aardig mooi voetbal op de mat gelegd.
Dan vraag ik me af wat jij een persoonlijkheid vindt. HtC lult veel en kan hard schreeuwen, maar dat zegt me niet zoveel. V. Basten heeft het charisma dat bij een persoonlijkheid hoort.

@ Marillion, kijk daar kan ik wat mee. Ik denk dat v. Basten hier juist heel goed in is. Hij is keihard, maar wel duidelijk en eerlijk. Daarnaast is hij ook niet te beroerd nederig te zijn en op zijn fouten terug te komen (zie v. Nistelrooy). Ik heb er vertrouwen in dat de groep hem blind zal volgen. Of het ook tot resultaten zal leiden is een tweede, maar ook daar heb ik eigenlijk wel vertrouwen in.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

bryan

Bericht door bryan » zo feb 24, 2008 3:46 pm

Mwah... een doelpunt verschil en was het totaal anders.

Zo slecht was die Ten Cate ook weer niet, ik vind het jammer dat hij weg is. En deze spelers kunnen een harde meester wel gebruiken. Brian Clough en Alex Ferguson, die schreeuw(d)en altijd alles en maar wat tegen de spelers en dat pakte goed uit.

Maar het gaat om dat Van Basten slechts 26 wedstrijden ervaring heeft.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo feb 24, 2008 3:47 pm

Wat onjuist is. In Holland Sport werd er nog gerept over 45 interlands.

Beloki

Bericht door Beloki » zo feb 24, 2008 3:48 pm

Inderdaad, hoe kom je in hemelsnaam aan 26?
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo feb 24, 2008 3:51 pm

Daarnaast: probeer als clubcoach maar eens meer je spelers om je heen te hebben dan tijdens een eindtoernooi.

En met niemand anders!

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » zo feb 24, 2008 4:09 pm

Hoeveel daarvan gingen ergens om en hoeveel daarvan waren oefenpotjes?
Peter schreef:Wat onjuist is. In Holland Sport werd er nog gerept over 45 interlands.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » zo feb 24, 2008 4:10 pm

28 (12+4+12) om iets, de rest om niets.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Jesse

Bericht door Jesse » zo feb 24, 2008 4:14 pm

666 schreef:Hoeveel daarvan gingen ergens om en hoeveel daarvan waren oefenpotjes?
Tellen die niet meer mee?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo feb 24, 2008 4:15 pm

Die gingen natuurlijk om de coëfficiëntenlijst van de UEFA!

En met niemand anders!

peter

Bericht door peter » zo feb 24, 2008 4:16 pm

De wedstrijden als amateurtrainer of assistent tellen wel mee in een vergelijk en een wedstrijd zoals laatst Kroatië-Nederland niet. Zo kun je iedere vergelijking naar je hand zetten.

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » zo feb 24, 2008 4:18 pm

Voor de spelers in ieder geval niet. Wanneer ben je voor het laatst een hele oefenwedstrijd van Oranje wakker gebleven?

Rijkaard heeft ook een enorme serie oefenpotjes gecoacht en kijk wat een leergeld Sparta daarna betaald heeft...
Jesse schreef:Tellen die niet meer mee?
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Jesse

Bericht door Jesse » zo feb 24, 2008 4:19 pm

Hoezo tellen die niet mee? In die wedstrijden moet v. Basten toch ook met een groep werken? Peter zegt het al treffend: als je Michels op amateurniveau ervaren gaat noemen, dan moet je dit ook meenemen.

peter

Bericht door peter » zo feb 24, 2008 4:20 pm

Als we toch zo aan het vergelijken zijn, dan hebben we trouwens met van 't Schip wel een ervaren rot aangesteld als assistent.

Rob Witschge idem dito. 1 jaartje assistent bij Haarlem en 3 jaar hoofdtrainer de amateurs van Ado'20.

Van Basten wordt al met al bijgestaan met de nodige ervaring. :smallgrin.gif:
Laatst gewijzigd door peter op zo feb 24, 2008 4:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

peter

Bericht door peter » zo feb 24, 2008 4:23 pm

666 schreef:Voor de spelers in ieder geval niet. Wanneer ben je voor het laatst een hele oefenwedstrijd van Oranje wakker gebleven?
Kroatië-Nederland. Ik kijk lang niet altijd, maar deze pot was vrij aardig te noemen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo feb 24, 2008 4:24 pm

666 schreef:Rijkaard heeft ook een enorme serie oefenpotjes gecoacht en kijk wat een leergeld Sparta daarna betaald heeft...
Sparta is geen Barcelona (of Ajax).

En met niemand anders!

Gesloten