Marco van Basten de nieuwe trainer van Ajax 1
Moderator: mods
Mij wel. Zeker in de huidige situatie. Natuurlijk zegt het niet alles maar je kunt er op wachten dat een beginnende coach onnodige fouten gaat maken. En als je zelf de ervaring niet hebt. Zorg dan dat je iemand er bij neemt die dat wel meebrengt.
Wat ik wel in het voordeel van Van Basten vind pleiten is dat hij op mij overkomt als een stabiel persoon. Hij zal niet snel zijn plannen omgooien omdat supporters of media wat beginnen te roepen.
Wat ik wel in het voordeel van Van Basten vind pleiten is dat hij op mij overkomt als een stabiel persoon. Hij zal niet snel zijn plannen omgooien omdat supporters of media wat beginnen te roepen.
Nil volentibus arduum
Wat zijn precies die beginnersfouten waar iedereen het de hele tijd over heeft? Het op het verkeerde moment inbrengen van een bepaalde speler? Een zinloze ruzie om een speler uitvechten via de media? Een verkeerde organisatie neerzetten? Verkeerde oefenstof voor de trainingen gebruiken? Verkeerd reageren op de media en daardoor fouten gaan maken?
Zijn dit niet allemaal dingen die v. Basten al heeft meegemaakt?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Als bondscoach wel, als clubcoach is het wel wat anders.Jesse schreef:Wat zijn precies die beginnersfouten waar iedereen het de hele tijd over heeft? Het op het verkeerde moment inbrengen van een bepaalde speler? Een zinloze ruzie om een speler uitvechten via de media? Een verkeerde organisatie neerzetten? Verkeerde oefenstof voor de trainingen gebruiken? Verkeerd reageren op de media en daardoor fouten gaan maken?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Inderdaad. Een aantal zaken heeft hij als bondscoach al ervaren maar de funtie van clubcoach is wel wat anders. Op voetbaltechnisch gebied maar ook daar waar het gaat om het leiden van de groep. Je bent als clubcoach veel intensiever met een groep bezig.
Het is een voordeel dat hij een naam heeft als speler maar dat voordeel ben je zo weer kwijt als spelers merken dat je (nog) geen goede coach bent. Ik had het daarom in ieder geval verstandig gevonden wanneer er één assistent bij had gezeten met wat meer ervaring.
Het is een voordeel dat hij een naam heeft als speler maar dat voordeel ben je zo weer kwijt als spelers merken dat je (nog) geen goede coach bent. Ik had het daarom in ieder geval verstandig gevonden wanneer er één assistent bij had gezeten met wat meer ervaring.
Nil volentibus arduum
In hoeverre is het anders dat je niks hebt aan de ervaring als bondscoach?Mr. Ajax schreef:Als bondscoach wel, als clubcoach is het wel wat anders.Jesse schreef:Wat zijn precies die beginnersfouten waar iedereen het de hele tijd over heeft? Het op het verkeerde moment inbrengen van een bepaalde speler? Een zinloze ruzie om een speler uitvechten via de media? Een verkeerde organisatie neerzetten? Verkeerde oefenstof voor de trainingen gebruiken? Verkeerd reageren op de media en daardoor fouten gaan maken?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
- Cluijffert
tegenover de paar uitzondering staat een heel leger beginners die er een puinhoop hebben van gemaakt...Arthur schreef:Er is in het verleden bij Ajax letterlijk nog nooit gebleken dat een ervaren coach het beter doet dan een beginnende, dus dat argument zegt me helemaal niks.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
- Giacomo Puccini
Ik ben de laatste die zal ontkennen dat de functie van bondscoach en clubcoach totaal van elkaar verschillen, maar je moet de ervaring van 2 eindrondes (EK en WK) en de aanloop daar naartoe ook niet onderschatten. Blind en Wouters waren écht groentjes, van Van Basten en Van 't Schip kun je dat niet meer zeggen. De afgelopen vier jaar waren leerzaam en ondanks alle tegenwind (deels aan Marco zelf te wijten) smaakt het hem naar meer, dat is een goed teken. Gelijk heeft ie dat hij nu op zijn 43e een club als Ajax onder zijn hoede wil nemen om de volgende stap in zijn ontwikkeling te maken. Heeft hij het nu niet in zijn vingers, dan is dat over 5 jaar niet anders. Natuurlijk is hij over een paar jaar een betere trainer dan nu, maar Ajax verkeert niet in de positie om daar kieskeurig over te doen. De Capello's en Hiddinks komen echt niet naar Ajax toe.
Ajax!
- Cluijffert
Je quote klopt niet helemaal:joey schreef:Precies, dan moet je helemaal lang zoeken. Ervaren trainers van subtoppers gaan bij Ajax steevast de mist in.
het is mooi dat sommigen zich blijven vasthouden aan een enkele uitzondering uit gisteren jaren. Waarom we zouden Ajax runnen als een professionele organisatie ipv op basis van gokken die vaker geen dan wel succes opleveren.joey schreef:trainers van Ajax gaan steevast de mist in.
overigens had Kovács al best ervaring voor Ajax. Hij deed het niet onaardig.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
- Cluijffert
niet echt, de laatst 'succesvolle' trainer is subtop coach Koeman, daarvoor deed de ook niet onervaren Morton Olsen het ook aardig.Jesse schreef:Opvallend dat je zover terug moet voor een succesvolle ervaren trainer.
Daarnaast wacht ik nog steeds op de beginnersfouten die v. Basten zou kunnen maken.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Aan ervaring kleeft ook een zwaar nadeel, want veel ervaren coaches kiezen namelijk voor een zogenaamde succesformule, waarin ze in het verleden bekend mee zijn geraakt. Nu is dit op zich nog begrijpelijk, maar veelal leidt dit wel tot een kopieergedrag met daarin de drang om spelers van vroegere ervaringen te contracteren. Dit leidt bijna nooit tot aantoonbaar betere resultaten heb ik het idee. Koeman koos voor Sikora. HtC nam een Spaanse Armada mee. Co nam zijn beschermengel Galasek mee. Bert van Marwijk koos voor Hofland en Sahin bijvoorbeeld. De voorbeelden zijn eindeloos, maar het succes was dat niet. Nee, een onervaren coach kan dus ook een frisse kijk op de zaak hebben en dus onbevooroordeeld gaan snijden en kwaliteit binnenhalen.
Morten Olsen had voor Ajax alleen relatief kort FC Koln getraind. Hij had toen hij kwam minder trainerservaring dan Van Basten nu.Jansma schreef:niet echt, de laatst 'succesvolle' trainer is subtop coach Koeman, daarvoor deed de ook niet onervaren Morton Olsen het ook aardig.
Het stinkt aan alle kanten!
- Cluijffert
Goed punt over Olsen, dat ik wist niet.
Maar laat het duidelijk zijn, ik zweer niet bij ervaren coaches, ik zweer bij bewezen goede coaches. Van Basten is dat duidelijk nog niet en daarom een long shot als keus voor Ajax.
Maar laat het duidelijk zijn, ik zweer niet bij ervaren coaches, ik zweer bij bewezen goede coaches. Van Basten is dat duidelijk nog niet en daarom een long shot als keus voor Ajax.
-
- Cluijffert
absolute, maar heb geduld met me...LucaS schreef:Dan hadden wij nooit Michels, Cruijff en van Gaal als coach gehadJansma schreef:Maar laat het duidelijk zijn, ik zweer niet bij ervaren coaches, ik zweer bij bewezen goede coaches. Van Basten is dat duidelijk nog niet en daarom een long shot als keus voor Ajax.
stel dat je hebt een belangerijke vacature, je zoekt dan toch naar iemand die zich bewezen heeft en bij je organisation past ipv een rookie die nog niets heeft bewezen (of juist geen geweldig indruk heeft gemaak)???
Ik bedoel, ook dat is geen garantie voor succes en slagen, maar het is algemeen geaccepteerd dat de kans dat het werkt, wel wat groter is dan bij de onbewezen greenhorn.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Uiteindelijk begint het bij de spelers die je toch je beschikking hebt. Rijkaard degradeerde met Sparta maar kan bij Barcelona wel tot grote hoogte stijgen.Jansma schreef:absolute, maar heb geduld met me...LucaS schreef:Dan hadden wij nooit Michels, Cruijff en van Gaal als coach gehadJansma schreef:Maar laat het duidelijk zijn, ik zweer niet bij ervaren coaches, ik zweer bij bewezen goede coaches. Van Basten is dat duidelijk nog niet en daarom een long shot als keus voor Ajax.
stel dat je hebt een belangerijke vacature, je zoekt dan toch naar iemand die zich bewezen heeft en bij je organisation past ipv een rookie die nog niets heeft bewezen (of juist geen geweldig indruk heeft gemaak)???
Ik bedoel, ook dat is geen garantie voor succes en slagen, maar het is algemeen geaccepteerd dat de kans dat het werkt, wel wat groter is dan bij de onbewezen greenhorn.
Oftewel je hebt een trainer EN TD nodig die een team kunnen samenstellen van spelers met de juiste klasse. Pas dan gaat de vakkennis van een trainer gelden. En ik heb wat dat laatste betreft wel fiducie in vBasten. Of hij ook een team kan samenstellen is een heel ander verhaal.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Olsen had vijf jaar club trainerschap onder de knie. Dat zal zo'n 36 x 5 = 180 wedstrijden zijn.
Michels had zo'n vijf jaar amateurclubs (die destijds belangrijk waren) getraind, ook zo'n 180 wedstrijden om de kunsten te leren.
Louis van Gaal was eerst zes jaar assistent en leerde zo de kunsten van andere trainers.
Van Basten is bij niemand assistent geweest, is een tijdje jeugdtrainer geweest en heeft wat, iets van 26 echte wedstrijden als trainer gehad bij Nederland? Waar van de overgrote meerderheid ondermaats waren...
Misschien gaat het uitpakken, ik hoop van wel, maar het blijft een grote gok. Een om van oktober 2007 tot juli 2008 op een gok te wachten, ik vind het onverantwoord... We hadden kampioen kunnen worden dit seizoen. En dan moet ie ook nog na juli 2008 alles bij Ajax onder de knie krijgen voordat de competitie begint in augustus... en ik vrees dat het niet gaat lukken zo. Had je tussen oktober en nu een ervaren trainer aangesteld dan had ie een gooi kunnen doen naar de kampioenschap 07-08 en was sowieso voorbereid op 08-09.
Michels had zo'n vijf jaar amateurclubs (die destijds belangrijk waren) getraind, ook zo'n 180 wedstrijden om de kunsten te leren.
Louis van Gaal was eerst zes jaar assistent en leerde zo de kunsten van andere trainers.
Van Basten is bij niemand assistent geweest, is een tijdje jeugdtrainer geweest en heeft wat, iets van 26 echte wedstrijden als trainer gehad bij Nederland? Waar van de overgrote meerderheid ondermaats waren...
Misschien gaat het uitpakken, ik hoop van wel, maar het blijft een grote gok. Een om van oktober 2007 tot juli 2008 op een gok te wachten, ik vind het onverantwoord... We hadden kampioen kunnen worden dit seizoen. En dan moet ie ook nog na juli 2008 alles bij Ajax onder de knie krijgen voordat de competitie begint in augustus... en ik vrees dat het niet gaat lukken zo. Had je tussen oktober en nu een ervaren trainer aangesteld dan had ie een gooi kunnen doen naar de kampioenschap 07-08 en was sowieso voorbereid op 08-09.
- Cluijffert
hear hear!bryan schreef:Olsen had vijf jaar club trainerschap onder de knie. Dat zal zo'n 36 x 5 = 180 wedstrijden zijn.
en daarnaast, we hebben nu de rookie Van Basten en naturlijk Martin van Geel die al bewezen heeft wat voor hem een volwaardige selectie is....
Nee, dat wekt vertrouwen.