Misschien wilde Madrid het Wesley Sneijder gewoon naar zijn zin maken door zijn broertje te halen? Net zoals destijds gebeurd is toen Clarence Seedorf daar speelde?Via Real Madrid en Inter Milan naar Cambuur
GERARD BOS
Leeuwarden - De naam Seedorf en Cambuur, het is voorwaar geen combinatie die één-twee-drie denkbaar lijkt. Maar de komende tijd zal die naam toch echt een van de shirts van de spelers sieren, zo werd dinsdag bekend. Chedric - met ‘ch’ - Seedorf, broertje van international en topspeler Clarence, werd het deze week al na een paar dagen meetrainen eens over een contract met de Leeuwarders op amateurbasis. Als de jongste van de drie voetballende Seedorfs ook maar iets blijkt te hebben van de capaciteiten van zijn broer, dan kan het nog wel eens een goede zet zijn van Cambuur.
Wie niet beter weet, zou Chedric Seedorf (24) gemakkelijk kunnen aanzien voor zijn wereldvermaarde broer. Of toch op zijn minst voor een dubbelganger. Bekijk de voetballer van dichtbij of praat met hem en de overeenkomsten zijn treffend. De oogopslag is dezelfde, de mond en zelfs de big smile zoals je die van Clarence Seedorf kent. Uiterlijk heeft hij heel wat van zijn broer.
Het grote verschil: de voetballoopbaan tot nu toe. Waar broerlief als jong talent met Ajax de Champions League won (1995) en daarna zijn loopbaan een vlucht zag nemen (Sampdoria, Real Madrid, Inter Milan en AC Milan), kwam zijn broertje alleen in de jeugd uit voor clubs uit de absolute top: Real en Inter. Daarna volgden twee seizoenen NAC Breda, maar daar brak hij nimmer door. Hij speelde er slechts drie wedstrijden, waarna hij het helemaal voor gezien hield. Enkele jaren geleden blies Seedorf zijn loopbaan nieuw leven in: via twee clubs in de Italiaanse Serie C kwam hij uit bij de Belgische tweedeklasser Oostende. En de reis door voetballand bracht hem deze week in Leeuwarden.
Wat zijn oudste broer Clarence daar van vindt, is niet bekend. De jongste telg uit de voetbalfamilie - waartoe ook neef Stefano Seedorf (ex-FC Groningen) en Lionel Lord (ex-Cambuur) behoren - lacht. ,,We hebben wel vaak contact, regelmatig in ieder geval. Maar het gaat niet alleen over voetbal, maar we praten over van alles.”
Het was op zaterdag 10 april 1999 dat vader Johan Seedorf aan Ajax mededeelde dat na zijn oudste zoon Clarence ook de andere Seedorfjes bij Ajax zouden vertrekken. Jurgen en Chedric, op dat moment respectievelijk 18 en 15 jaar jong, maakten deel uit van de jeugdopleiding van de Amsterdammers. Volgens Seedorf senior mankeerde er nogal wat aan de gang van zaken bij Ajax, volgens toenmalig hoofd opleidingen Hans Westerhof wilde het gezin gewoon samen in Madrid wonen.
Hoe het ook zij: Chedric, de jongste Seedorf, vervolgde zijn ontwikkeling tot topspeler bij de jeugd van Real Madrid. Maar zover als zijn broer schopte hij het niet. Toen Clarence Seedorf van ‘de Koninklijke’ naar Inter vertrok, volgde zijn broer wederom. In Spanje en Italië speelde hij nimmer voor de hoofdmacht. Broer Jurgen belandde in het amateurvoetbal, Chedric debuteerde in 2000 bij NAC alsnog in het profvoetbal. Hij kwam er in twee seizoen echter maar tot drie optredens.
,,Ik ben toen gestopt”, klinkt het nadat hij zijn loopbaan in vogelvlucht langs is gegaan. ,,Dat had te maken met bepaalde familie-omstandigheden. Twee jaar lang heb ik niks gedaan, ik was er wel klaar mee. Maar op een gegeven moment wilde ik toch nog een poging doen, ik wilde weer het betaalde voetbal in.”
Zijn cv is niet indrukwekkend, zéker niet in vergelijking met die van zijn oudste broer. Maar vergelijken is niet eerlijk: iemand is al snel ‘het broertje van’ en opboksen tegen de sterrenstatus en dito loopbaan van Clarence is nauwelijks te doen. De jongste Seedorf haalt zijn schouders erover op. ,,Ik ben wie ik ben. En toen ik na twee jaar gestopt te zijn, weer begon, voelde dat als een nieuwe start. Net als mijn terugkeer in het Nederlandse voetbal bij Cambuur.”
In 2002 scheidden de wegen tussen Seedorf en NAC, waarna de rustpauze een feit werd. ,,Vervolgens heb ik in de Serie C gespeeld”, vertelt de middenvelder. Van AC Legnano en Pizzighettone, zullen maar weinig Cambuurfans hebben gehoord.
De boot die voetbalcarrière heet, meerde voor Seedorf 2,5 jaar later aan in de Belgische kustplaats Oostende. Een stage in april vorig jaar, leverde hem een dienstverband op bij de plaatselijk tweedeklasser.
,,Maar ik wilde daar weg en ik kon op proef bij Cambuur komen. We waren er snel uit deze week en het bevalt me nu al.” Een basisplaats vanavond, thuis tegen FC Zwolle, zit er niet in. Maar een voetballende Seedorf bij Cambuur in plaats van Oranje, dat komt er binnenkort vast wel eens van.
De B-junioren
Moderator: mods
Uit het Fries Dagblad van 1 februari j.l.:
Het stinkt aan alle kanten!
- Ajaciedjuh
Schell tekent contract bij Ajax
woensdag 20 februari, door SV, Amsterdam, 12:08u, VI
A-junior en talent Jordi Schell (18) heeft een contract bij Ajax getekend volgens de Voetbal International. Naast hem tekenden Geoffrey Castillion (16), Florian Josefzoon (17) en Lorenzo Ebecilio (16) uit de B-tjes.
Vleugelspeler Schell tekende tot juli 2010, de drie B-junioren tot de zomer van 2011. Allen hadden nog geen contract.
- Daily Blind
Ieder heeft zo zijn voorkeur. Ik ben blij dat "DE DRIE" hebben getekend. De ontwikkeling van spelers als Schell en Lazic (in mindere mate Aslan, die vond ik in de B nog goed) heb ik niet zo gevolgd, maar "je weet maar nooit".joey schreef:Belachelijk veel. Hopelijk maakt Cruijff daar ook een einde aan.
Heeft Cruyff aangegeven dat er minder jeugdspelers moeten worden gecontractueerd? Ik hoop dat hij beseft dat Ajax nu anders moet opereren dan vroeger, clubliefde i.p.v. geld werkt niet onder alle omstandigheden.
Cruyff heeft, denk ikm de B1 nooit zien spelen en zal er dus geen oordeel over hebben, of is Danny Blind in dit geval zijn spreekbuis? (Ziet er niet veel in)
Volgend jaar maar weer de A1 volgen. Ik hoop dat MvB zich bemoeit met Geoffrey Castillion, zal hij beter van worden.
Volgens mij was dat stukje van Joey ironisch bedoeld, Demos.
Het werd tijd dat die talentvolle jongens zich verbonden met Ajax. Ik zie de toekomst rooskleurig in. Niets is mooier dan eigen kweek zien schitteren in de Arena
Het werd tijd dat die talentvolle jongens zich verbonden met Ajax. Ik zie de toekomst rooskleurig in. Niets is mooier dan eigen kweek zien schitteren in de Arena
Ongetwijfeld. Zij zullen zich wel beiden voegen tot het masterclass-systeem binnen Ajax.Volgend jaar maar weer de A1 volgen. Ik hoop dat MvB zich bemoeit met Geoffrey Castillion, zal hij beter van worden.
AFCA!
B1 tegen Willem II
Je mag niet vergelijken, maar als je ziet hoe een Roly B. zich als middenvelder aanbiedt, de bal vast weet te houden en vooruit denkt en je ziet een paar uur later Ajax 1 voetballen!!!!!!! Je ziet Florian J zijn directe tegenstander passeren, binnendoor, buitenom ,steekpass gevend en je ziet dan een paar uur later Ajax 1 aan de buitenkant, dan ......
Van de tegenstanders van de B1 van dit seizoen vond ik Willem II het beste voetbal spelen, Willem II ging uit van voetbal, waar andere ploegen, zoals Heerenveen, Groningen alleen maar de lange bal gaven
De ruststand was 2-1, maar het hoge tempo in de eerste helft brak Willem II in de tweede helft op en de B1 liep snel uit. Bij 5-1 ben ik maar wat gaan eten en drinken (je staat daar langer te wachten op een broodje dan in de Arena!) De B1 speelde ondertussen met een groot aantal invallers. Twee ervan kende ik niet, een donkere rechtsbenige verdediger en een donkerblonde linksbenige middenvelder. Allon Worms was toen al Geoffrey C komen vervangen.
Ajax speelde 3-4-3 met Ricardo van Rhijn permanent op het middenveld.
Costas Peristides
Kwestie van scouten, wat je van ver haalt is lekker!!! Wat was het dit keer weer een blunder, het tegendoelpunt. Bij 1-0 komt er een verre bal in het niemandsland, zo'n 30 à 35 meter van het doel, geen tegenstander in de buurt. Een keeper kan drie dingen doen: ernaartoe gaan en de bal naar een medespeler trappen. Blijven staan en een verdediger de bal laten oppikken, ook geen probleem. Een keeper moet echter niet eerst een paar meter lopen en dan stoppen, waarna een Willem II speler denkt, dan ga ik wel. Nog was niet alles verloren, hij had (net buiten de zestien) een paar stappen terug kunnen nemen, maar wat doet hij in een houterige stijl? Hij loopt naar de bal en weet van tevoren al dat hij te laat komt. Een boogbal van 30 meter en het is 1-1. Twee keer kwam hij zijn doel uit terwijl dat niet nodig was enz. enz. enz.
Daan Brinkman speelde in een driemansverdediging op rechts. Wat mij opviel was dat hij de keren dat hij op links moest optreden de bal met rechts bleef spelen (ballen kwamen niet aan!). Aanvallend deed hij het leuk, maar verder kan ik hem niet beoordelen, er as geen directe tegenstander.
Dico Koppers speelde in het centrum, speelde alle ballen met links en kwam niet in de problemen, maar had ook niet de gelegenheid om uit te blinken.
Lorenzo Burnet speelde zoals vertrouwd als linksback. Ik hoop dat hij lichamelijk groeit, anders zal hij te klein zijn voor het moderne voetbal, vrees ik.
Roly Bonevacia, wat een eerste helft, groots. Ballen veroverend, zich overal aanbieden en de combinatie vooruit zoeken. Het eerste doelpunt kwam o.a. door een passeeractie (achter standbeen) van hem op het middenveld, hij speelde Florian J. aan, die omspeelde zijn tegenstander, zette voor en Geoffrey C kwam bij de eerste paal en scoorde: UIT HET BOEKJE
Ricardo van Rhijn, soeverein als verdedigende middenvelder en scorend. Hij is vaak de vrije man, maar kan net als Geoffrey C, Roly B, Florian J en Lorenzo E ook worden aangespeeld als de ruimte klein is, als de tegenstander je op de huid zit. Florian J. dolde zijn tegenstander, dreigde met buitenom, binnendoor, maar gaf een prachtige steekpass tussen twee verdedigers door, Ricardo liep al en scoorde (Ogararu kreeg van dezelfde afstand vanmiddag ook zo'n kans, maar miste, verschil moet er zijn)
Lorenzo Ebicillio
Speelde op 10, deed zijn werk goed, maar kreeg pas in de tweede helft wat ruimte. Hij scoorde twee keer. Het eerste doelpunt kwam omdat Geoffrey C. hem vrij voor de keeper zette, het tweede na een voorzet van Marijn de Haas. Hij speelde op rechts nadat Florian J was vervangen door Rik Schouw.
Rodney Sneijder
Blijft mij verbazen waarom hij zo wordt geprezen. Hij verspeelt de bal zelden, maar doet er ook weinig creatiefs mee. Staat hij aan de buitenkant dan mist hij snelheid om iemand te passeren en draait hij terug naar achteren. Dat draaien doet hij altijd met zijn linkerbeen en altijd gaat hij iets terug en naar binnen.
Florian Jozefzoon
Een sterke eerste helft , scoorde uit een individuele actie in de tweede helft en werd erna vervangen. Hij had twee assists op zijn naam staan en zijn tegenstander werd direct van rugdekking voorzien!
Geoffrey Castillion
Scoorde één keer, bereidde er één voor (al is dat misschien iets te veel van het goede) en kwam al na een paar minuten goed door. Zijn vervanger in de spits was Allon Worms en dan zie je het verschil, dat Geoffrey zich aanbiedt en wel een bal kan vasthouden enz.
Marijn de Haas
Ben bang dat hij er niet komt. Hij had nu een kleine back tegenover zich, bleek niet veel sneller en had maar een paar voorzetten. Uit één ervan werd gescoord.
Invaller Rik Schouw: deed weinig spectaculaire dingen, viel dus niet op.
Beide andere invallers deden niet zo lang mee en waren voor mij onbekend.
Je mag niet vergelijken, maar als je ziet hoe een Roly B. zich als middenvelder aanbiedt, de bal vast weet te houden en vooruit denkt en je ziet een paar uur later Ajax 1 voetballen!!!!!!! Je ziet Florian J zijn directe tegenstander passeren, binnendoor, buitenom ,steekpass gevend en je ziet dan een paar uur later Ajax 1 aan de buitenkant, dan ......
Van de tegenstanders van de B1 van dit seizoen vond ik Willem II het beste voetbal spelen, Willem II ging uit van voetbal, waar andere ploegen, zoals Heerenveen, Groningen alleen maar de lange bal gaven
De ruststand was 2-1, maar het hoge tempo in de eerste helft brak Willem II in de tweede helft op en de B1 liep snel uit. Bij 5-1 ben ik maar wat gaan eten en drinken (je staat daar langer te wachten op een broodje dan in de Arena!) De B1 speelde ondertussen met een groot aantal invallers. Twee ervan kende ik niet, een donkere rechtsbenige verdediger en een donkerblonde linksbenige middenvelder. Allon Worms was toen al Geoffrey C komen vervangen.
Ajax speelde 3-4-3 met Ricardo van Rhijn permanent op het middenveld.
Costas Peristides
Kwestie van scouten, wat je van ver haalt is lekker!!! Wat was het dit keer weer een blunder, het tegendoelpunt. Bij 1-0 komt er een verre bal in het niemandsland, zo'n 30 à 35 meter van het doel, geen tegenstander in de buurt. Een keeper kan drie dingen doen: ernaartoe gaan en de bal naar een medespeler trappen. Blijven staan en een verdediger de bal laten oppikken, ook geen probleem. Een keeper moet echter niet eerst een paar meter lopen en dan stoppen, waarna een Willem II speler denkt, dan ga ik wel. Nog was niet alles verloren, hij had (net buiten de zestien) een paar stappen terug kunnen nemen, maar wat doet hij in een houterige stijl? Hij loopt naar de bal en weet van tevoren al dat hij te laat komt. Een boogbal van 30 meter en het is 1-1. Twee keer kwam hij zijn doel uit terwijl dat niet nodig was enz. enz. enz.
Daan Brinkman speelde in een driemansverdediging op rechts. Wat mij opviel was dat hij de keren dat hij op links moest optreden de bal met rechts bleef spelen (ballen kwamen niet aan!). Aanvallend deed hij het leuk, maar verder kan ik hem niet beoordelen, er as geen directe tegenstander.
Dico Koppers speelde in het centrum, speelde alle ballen met links en kwam niet in de problemen, maar had ook niet de gelegenheid om uit te blinken.
Lorenzo Burnet speelde zoals vertrouwd als linksback. Ik hoop dat hij lichamelijk groeit, anders zal hij te klein zijn voor het moderne voetbal, vrees ik.
Roly Bonevacia, wat een eerste helft, groots. Ballen veroverend, zich overal aanbieden en de combinatie vooruit zoeken. Het eerste doelpunt kwam o.a. door een passeeractie (achter standbeen) van hem op het middenveld, hij speelde Florian J. aan, die omspeelde zijn tegenstander, zette voor en Geoffrey C kwam bij de eerste paal en scoorde: UIT HET BOEKJE
Ricardo van Rhijn, soeverein als verdedigende middenvelder en scorend. Hij is vaak de vrije man, maar kan net als Geoffrey C, Roly B, Florian J en Lorenzo E ook worden aangespeeld als de ruimte klein is, als de tegenstander je op de huid zit. Florian J. dolde zijn tegenstander, dreigde met buitenom, binnendoor, maar gaf een prachtige steekpass tussen twee verdedigers door, Ricardo liep al en scoorde (Ogararu kreeg van dezelfde afstand vanmiddag ook zo'n kans, maar miste, verschil moet er zijn)
Lorenzo Ebicillio
Speelde op 10, deed zijn werk goed, maar kreeg pas in de tweede helft wat ruimte. Hij scoorde twee keer. Het eerste doelpunt kwam omdat Geoffrey C. hem vrij voor de keeper zette, het tweede na een voorzet van Marijn de Haas. Hij speelde op rechts nadat Florian J was vervangen door Rik Schouw.
Rodney Sneijder
Blijft mij verbazen waarom hij zo wordt geprezen. Hij verspeelt de bal zelden, maar doet er ook weinig creatiefs mee. Staat hij aan de buitenkant dan mist hij snelheid om iemand te passeren en draait hij terug naar achteren. Dat draaien doet hij altijd met zijn linkerbeen en altijd gaat hij iets terug en naar binnen.
Florian Jozefzoon
Een sterke eerste helft , scoorde uit een individuele actie in de tweede helft en werd erna vervangen. Hij had twee assists op zijn naam staan en zijn tegenstander werd direct van rugdekking voorzien!
Geoffrey Castillion
Scoorde één keer, bereidde er één voor (al is dat misschien iets te veel van het goede) en kwam al na een paar minuten goed door. Zijn vervanger in de spits was Allon Worms en dan zie je het verschil, dat Geoffrey zich aanbiedt en wel een bal kan vasthouden enz.
Marijn de Haas
Ben bang dat hij er niet komt. Hij had nu een kleine back tegenover zich, bleek niet veel sneller en had maar een paar voorzetten. Uit één ervan werd gescoord.
Invaller Rik Schouw: deed weinig spectaculaire dingen, viel dus niet op.
Beide andere invallers deden niet zo lang mee en waren voor mij onbekend.
Bijna de gehele B1 bij de selectie van Oranje onder 17 of op de reservelijst:
Ajacieden in de regio kunnen een kijkje nemen. Iemand van AT die daar zin in heeft?
Kaartverkoop
www.knvb.nlOnder 17 klaar voor EK-kwalificatie
KNVB-coach Albert Stuivenberg heeft zijn selectie bekend gemaakt voor het belangrijke EK-kwalificatietoernooi in Apeldoorn en Wezep (13-18 maart). Onder 17 kan zich op dit elitetoernooi plaatsen voor de eindronde van het Europees kampioenschap.
Achttien spelers kregen een uitnodiging van KNVB-coach Albert Stuivenberg. Ajax is met zeven spelers hofleverancier.
De selectie ziet er als volgt uit:
Roly Bonevacia, Lorenzo Burnet, Geoffrey Castillion, Lorenzo Ebicilio, Florian Jozefzoon, Ricardo van Rhijn, Rodney Sneijder (allen Ajax), Ogüzhan Özyakup (AZ), Jeffrey Bruma (Chelsea FC), Tim Eekman, Jordy Clasie, Ricky van Haaren, Rajiv van La Parra (allen Feyenoord), Jeffrey Gouweleeuw, Quenten Martinus (beiden sc Heerenveen), Jeroen Zoet (PSV), Shayron Curiel (Spartaan ’20), Fons Mulder (FC Utrecht).
Stand-by: Dico Koppers, Rik Schouw (beiden Ajax), Jerson Cabral, Robbert van der Post (Feyenoord), Danny Hoesen (Fortuna Sittard), Lion Kaak (De Graafschap), Jurjan Wouda (sc Heerenveen), Youness Mokhtar, Imad Najah (beiden PSV), Ninos Gouriye (FC Twente/Heracles), Hamza Konus, Bart van Wieringen (FCUtrecht).
Ajacieden in de regio kunnen een kijkje nemen. Iemand van AT die daar zin in heeft?
Kaartverkoop
Het stinkt aan alle kanten!