Maar Cruijff zegt zelf dat scouting niet zijn sterkste punt is. Dat heeft hij bij Barcelona altijd aan anderen overgelaten. Hij heeft trouwens ook goede dingen gedaan op dit punt, want hij haalde Wouters en Blind naar Ajax voor heel weinig geld.LucaS schreef:Overigens passen Urzaiz en Rommedahl wel prima in het rijtje aankopen van Ajax toen Cruijff wel verantwoordelijk was.
John Jaakke
Moderator: mods
Het stinkt aan alle kanten!
Kijk Luuk, Cruijff zal vast dol op zijn vriendjes zijn, maar Cruijff is bovenal dol op zichzelf en nog specifieker zijn imago. Daar kun je in het teken van integriteit ook je vraagtekens bij zetten, maar het ondermijnt jouw punt wel volledig. Cruijff is dol op de invloed die hij overal heeft en ook doodsbenauwd die invloed te verliezen. Cruijff zal daarom ook nooit iemand aanbevelen als hij niet verwacht dat diegene het goed zal doen. Dat betekent immers een daling in populariteit en daarmee een verlies aan invloed. Cruijff beveelt dan ook nooit iemand aan omdat het een vriendje is (al is dat voor hem vast een pluspunt).
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Toeval of niet, bij Barcelona staat de organisatie goed.
Voetbal hangt van toeval aan elkaar. Laten we wel wezen, een beetje manager had in 1991 niet Ajax in anden gegeven van een hulptrainer zonder enige ervaring op het hoogste niveau.
Speciaal voor Luuk:
Voetbal hangt van toeval aan elkaar. Laten we wel wezen, een beetje manager had in 1991 niet Ajax in anden gegeven van een hulptrainer zonder enige ervaring op het hoogste niveau.
Speciaal voor Luuk:
ajaxonlineAjax moet Cruijff omarmen
Nu Maarten Fontein waarschijnlijk het veld zal moeten ruimen bij Ajax, wordt Keje Molenaar weer veelvuldig getipt als mogelijke nieuwe algemeen directeur. Vreemd is dat niet, want Molenaar heeft heldere ideeën over de richting die Ajax op moet en over het beleid dat de club dient te voeren. Johan Cruijff gaf maandag te kennen dat hij in staat is Ajax te redden. Hierbij daagde hij de beleidsbepalers van Ajax uit om alsnog een beroep op hem te doen.
Molenaar gaat vandaag in deel 2 van ons interview hier nader op in. In zijn ogen is een prominente rol voor Cruijff bij Ajax zeer wenselijk. In deel 2 van het interview komen behalve Cruijff ook Henk ten Cate en Adrie Koster ter sprake. Veel leesplezier toegewenst! Wilt u deel 1 nog eens doorlezen, klik dan hier.
Via De Telegraaf uit Johan Cruijff regelmatig kritiek op de jeugdopleiding van Ajax, maar is die kritiek wel terecht? Spelers uit de eigen opleiding, zoals Wesley Sneijder en Ryan Babel, zijn voor miljoenen verkocht aan buitenlandse topclubs.
Ja, maar je moet wel heel goed luisteren naar wat Johan zegt. Dat meen ik serieus. Soms heeft Johan wat moeite om het goed te verbaliseren, om het in woorden uit te drukken, maar op onzin over voetbal heb ik hem nooit kunnen betrappen. Dus op het moment dat hij zegt dat er iets mankeert aan de jeugdopleiding, zal een groot deel van zijn kritiek ongetwijfeld terecht zijn. Ik hecht heel veel waarde aan de woorden van Cruijff.
"Ajax is bang voor Johan Cruijff", zei u enkele jaren geleden zelfs.
Dat vind ik nog steeds. Ook op De Toekomst hangt een sfeer van 'we houden die man weg'. Maar Ajax moet hem omarmen, alleen moet Ajax dat op een zodanige manier doen dat het beide partijen voordeel oplevert. Trek daarbij lering uit de schadelijke gang van zaken rond Piet Keizer. Creëer een constellatie waarin hij zijn unieke bijdrage kan leveren. Ajax moet gebruik maken van zijn kennis, zijn kunde en zijn schat aan voetbalervaring. Bovendien kan Ajax als club heel veel met Johan als uithangbord: de deuren in de hele wereld zullen opengaan.
Als nieuwe trainer gaat Ajax waarschijnlijk Marco van Basten aanstellen. U bent daar een voorstander van. Maar is dat geen geweldig grote gok? Kan een trainer met in clubverband één seizoen ervaring bij Jong Ajax de onrust bezweren?
Marco zal in een situatie moeten worden gebracht waarin hij in alle rust kan werken. Er zal rust aan de top van Ajax moeten komen. Marco moet zich in alle rust, zonder al teveel ellende, kunnen concentreren op de spelersgroep en op de prestaties. Het is afhankelijk van hoe Ajax als club wordt neergezet. Natuurlijk moet hij de vrije hand krijgen, dat zal hij ook eisen als trainer. Hij zal bepaalde wensen hebben en die wensen zal Ajax met hem af moeten stemmen. Ajax moet dus kijken of de wensen van Marco in het beleid passen.
Ten aanzien van de vorige trainer: vindt u het jammer dat Henk ten Cate niet meer bij Ajax werkt?
Nee. Ik had meer verwacht van de inspanningen van Henk. Ik vond dat het niet datgene gebracht heeft waar ik op gehoopt had. Ik had hoge verwachtingen van hem, maar ik zag in de anderhalf jaar waarin hij bij Ajax gewerkt heeft geen verbetering. Twee keer eruit vliegen in de voorronde tegen Kopenhagen en Slavia Praag, dat vond ik echt onthutsend. Toen met het verlies tegen Slavia heb ik gedacht: hoe is dit mogelijk? Na die catastrofe had men meteen moeten ingrijpen, want dat vond ik gewoon echt falen. Ook in de competitie. Als je geen kampioen bent geworden door niet te kunnen winnen bij RKC... Je hebt het gewoon drie keer in de hand gehad en het weggegeven op cruciale momenten. Dat vind ik gewoon echt falen.
Kan Edgar Davids zijn voetbalschoenen beter aan de wilgen hangen?
Dat kan ik nog niet beoordelen. Ik ben een fan van Davids, altijd geweest ook. Hij komt terug van een lange blessure op een kritische leeftijd, dus ik kan niet beoordelen in hoeverre hij op dit moment al volledig wedstrijdfit is. Die jongen heeft misschien wel langer nodig gehad dan hij heeft gekregen. Hij heeft wel zijn been gebroken, dus ik denk dat je hem wat meer tijd moet gunnen. Ik zou Davids niet zomaar willen afschrijven, absoluut niet.
Wel is er de laatste tijd veel kritiek op Davids. Moet Ajax hem laten gaan en iemand als Danijel Pranjic of Theo Janssen aantrekken, zoals laatst iemand stelde?
Nee, je moet niemand meer aantrekken. Laten we nou in godsnaam eens stoppen met het halen van spelers. Ja, Sulejmani wel, maar dat is een gerichte diepte-investering. Voor de rol van Davids hebben we net Lindgren! Ik bedoel, wie ga je dan nu weer halen? Je moet niemand meer halen! Ajax moet nu diepte-investeringen doen, zoals Sulejmani. Als Ajax iemand haalt, moet de club zeker weten dat het een verbetering wordt. Niet zoeken in de kwantiteit, alleen in de kwaliteit.
Hoe vindt u dat Adrie Koster het doet als interim-coach?
Niet goed, natuurlijk níét goed. Je staat weer een puntje of twaalf achter, dat is niet meer in te halen. Ik vind dat het besluit om Adrie daar neer te zetten toen de competitie nog in volle gang was niet genomen had moeten worden. Een overgangsperiode is leuk, maar je bent wel weer een seizoen kwijt. Nu speelt Ajax nog bij Heerenveen uit, NAC uit, PSV uit en Twente uit. Als het verkeerd uitpakt, kan het zomaar zo zijn dat het niet bij de eerste vijf eindigt. En als je als Ajax zijnde niet bij de eerste vijf eindigt, dan ben je geslacht. Ten Cate was niet goed, maar Ajax had toen al in moeten grijpen en meteen een grote sterke vent moeten neerzetten met charisma.
Enkele spelers bij Ajax, waaronder Kennedy Bakircioglu, hebben wat moeite met de druk. U heeft zelf ook bij Ajax gevoetbald, tussen 1980 en 1984. Hoe groot is die druk?
Heel groot. Veel groter dan bij Feyenoord, waar ik ook gespeeld heb, en ik denk zelfs nog veel groter dan bij PSV. Ja, goede voetballers kunnen daar absoluut onder bezwijken.
Als Cruijff de afgelopen jaren de macht binnen Ajax had gehad, dan was dat vooral op voetbaltechnisch gedeelte geweest. Daar is in de aankopen en de jeugdopleiding volgens mij weinig van terug te zien.LucaS schreef:Jij weet ook heel goed waar de macht bij Ajax uiteindelijk ligt. Dat is niet bij het bestuur/leiding
Het is voor jou uitgesloten dat Cruijff gewoon overtuigd was van de voetbalvisie van Rijkaard en Van Basten? Hij kent ze immers door en door.LucaS schreef:Maar het is mooi dat Cruijff inmiddels wel de verborgen kwaliteiten ziet van mensen die zich nog nergens hebben bewezen
Cruijff heeft geen directe macht, maar wel via vriendjes in de club en de media. De Telegraaf is bijvoorbeeld Cruijff, en Ajax moet de Telegraaf niet tegen krijgen.Thomas schreef:Als Cruijff de afgelopen jaren de macht binnen Ajax had gehad, dan was dat vooral op voetbaltechnisch gedeelte geweest. Daar is in de aankopen en de jeugdopleiding volgens mij weinig van terug te zien.
Mensen die Cruijff persoonlijk kent en/of die zijn voetbalvisie delen, zijn al snel vriendjesHet is voor jou uitgesloten dat Cruijff gewoon overtuigd was van de voetbalvisie van Rijkaard en Van Basten? Hij kent ze immers door en door.
I think I lost my fucking headache
Waarin uit die macht zich dan, Luuk?LucaS schreef:Cruijff heeft geen directe macht, maar wel via vriendjes in de club en de media. De Telegraaf is bijvoorbeeld Cruijff, en Ajax moet de Telegraaf niet tegen krijgen.
Dus hij vertrouwt de mensen die zijn visie delen. Daar lijkt me op zich niet zoveel mis mee, want Cruijff heeft er absoluut kijk op. En de mensen die hij naar voren schuift doen het niet bepaald verkeerd.Mensen die Cruijff persoonlijk kent en/of die zijn voetbalvisie delen, zijn al snel vriendjes
Van Geel, het vriendje van Co.Jöhnk schreef:Die is nota bene aangesteld door Van Geel.

Want het kringetje van Co bestaat ook, hoor. Van Gaal, Van Geel, Adriaanse, Tom Boot, Foppe. Dat groepje houdt elkaar ook de hand boven het hoofd.
Op zich is het heel normaal dat je het opneemt voor mensen die dezelfde voetbalvisie hebben en in wie jij vertrouwen hebt.
Natuurlijk is keizer niet door Cruijff aangesteld, die heeft immers geen formele macht. Cruijff is voor sommigen een God, hij kan aan touwtjes trekken en dat zal hij niet laten. Er zijn genoeg offensiefjes vanuit de Telegraaf geweest op het moment dat Cruijjff en Ajax niet op vriendelijke voet met elkaar stonden
Als je de Telegraaf bijhoudt, weet je dat Cruijff Ajax continu bekritiseert. Nogal schizofreen van die man om een club te bekritiseren waar hij (blijkbaar?) de dienst uitmaakt.LucaS schreef:Cruijff heeft geen directe macht, maar wel via vriendjes in de club en de media. De Telegraaf is bijvoorbeeld Cruijff, en Ajax moet de Telegraaf niet tegen krijgen.
Bij Ajax luisteren ze juist níet naar Cruijff. Ze koketteren met hem om de achterban te paaien. Dat wel. Cruijff zegt al jaren dat er binnen Ajax niet goed samengewerkt wordt. Hetzelfde wat in het rapport staat eigenlijk. (Maar laat ik dat niet te hard zeggen, want straks heeft Cruijff dat rapport nog geschreven. Of laten schrijven door zijn vriendjes.

Ik heb helemaal niet gezegd dat Cruijff bij Ajax de dienst uitmaakt. Ik heb gezegd dat hij invloed heeft en dat Ajax altijd rekening moet houden met die invloed.
En je kan ohw zeggen Jöhnk (wat overigens ook helemaal fout is geschreven, maar dat terzijde), maar dat is wat wij hier doen, de situatie rondom Ajax bekijken, inschatten en evrtellen wat wij denken. Ik lees nu ook dat jaakke een machtsgeil iemand is, omdat hij eventueel een stap terug wil zetten. Is ook interpretatie, je kan ook inschatten dat het belang van Ajax hem zo aan het hart gaat dat hij te allen tijde bereid is een stap terug te zetten als dat in het belang van de club is. Het is allemaal een kwestie van interpretatie
En je kan ohw zeggen Jöhnk (wat overigens ook helemaal fout is geschreven, maar dat terzijde), maar dat is wat wij hier doen, de situatie rondom Ajax bekijken, inschatten en evrtellen wat wij denken. Ik lees nu ook dat jaakke een machtsgeil iemand is, omdat hij eventueel een stap terug wil zetten. Is ook interpretatie, je kan ook inschatten dat het belang van Ajax hem zo aan het hart gaat dat hij te allen tijde bereid is een stap terug te zetten als dat in het belang van de club is. Het is allemaal een kwestie van interpretatie