De Commissie

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma feb 18, 2008 9:19 pm

Wishfull thinking?

Ze hebben het al eerder geprobeerd, weet je.
En het steeds vragen om het rooien van personen lijkt me niet echt de oplossing voor AJAX.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma feb 18, 2008 9:20 pm

De adem van Jaakke is anders ook niet echt kort. :smallgrin.gif:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma feb 18, 2008 9:23 pm

Ik heb er nooit zo in geloofd dat Jaakke zo'n boosdoener was en dat het publiek zo nodig actie moest ondernemen, maar daar denk ik nu eerlijk gezegd wel anders over. Uiteindelijk kunnen de supporters bepalen wanneer iemands dagen bij de club geteld zijn.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma feb 18, 2008 9:25 pm

Neefkens schreef:Ze hebben het al eerder geprobeerd, weet je.
En het steeds vragen om het rooien van personen lijkt me niet echt de oplossing voor AJAX.
Dat hangt ervan af. Jaakke moet nu aan de slag met de pijnpunten uit het rapport. Doet hij dat niet of half, dan kan hij beter wegwezen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma feb 18, 2008 9:43 pm

Het lijkt wel of het nu alleen nog om de vertreklijstjes gaat, ronduit belachelijk.

De supporters alleen krijgen Jaakke niet weg, als hij niets doet met het rapport zal de druk daar ook niet alleen vandaan komen. Dan ga ik me ook boos maken.... :biggrin.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » di feb 19, 2008 7:10 am

Wat zijn nu eigenlijk de conclusies van de commissie waardoor het structureel fout gaat, dat lijkt me veel interessanter. En dan is volgens mij de rol van de scouting versus de TD het belangrijkste punt. Een warme voorzitter/AD wint geen wedstrijden. Het niet meer moeten uitgeven van persberichten ook niet.
I think I lost my fucking headache

Toppie

Bericht door Toppie » di feb 19, 2008 8:31 am

Neefkens schreef:Wishfull thinking?

Ze hebben het al eerder geprobeerd, weet je.

Dat eerder stokte , omdat er veranderingen kwamen in de naam van een zekere A3 Koster. Sindsdien is het alleen maar slechter gegaan en daarom snap ik ook niet waarom het publiek zich niet eerder heeft laten horen.

Trouwens ik kan me herrineren dat alleen Jaakke z'n naam werd geroepen en geen Fontein of Martin van Geel dus sowieso geen wishfull thinking its gonna to happen. Gellof me nou maar de eerste volgende thuiswedstrijd of misschien al in Breda wordt er gescandeerd.

999

Bericht door 999 » di feb 19, 2008 8:46 am

Ajax moet veranderen

AMSTERDAM

De vergadertafel bij Ajax zal de komende maanden druk bezet zijn. Gisteren presenteerde Uri Coronel het rapport van de onderzoekscommissie. Alle betrokkenen kunnen zich gaan buigen over dertig aanbevelingen. Het uiteindelijke doel: Ajax uit de spagaat halen waar het ruim tien jaar geleden in belandde en bevrijden van de eilandencultuur. „Sommige dingen zijn niet leuk om te lezen, maar in dit rapport was het niet de bedoeling om de kerk in het midden te houden. We gaan ermee aan de slag”, zei voorzitter John Jaakke.

Jaakke, die tevens voorzitter van de raad van commissarissen is en dus een delicate positie bekleedt op dit moment, weigerde in te gaan op het gesprek met Maarten Fontein een dag eerder. De algemeen directeur werd verzocht op te stappen, maar zette zijn hakken in het zand. Er lag al een persbericht klaar om het nieuws wereldkundig te maken. Krampachtig werd daar gisteren omheen gedraaid. „Volgens mij is Fontein nog steeds in dienst”, zei Jaakke, die er verder het zwijgen toe deed.

Een blik langs de prominente aanwezigen was echter veelzeggend. Alleen de verbolgen Fontein schitterde door afwezigheid. Hij krijgt er dan ook het hardst van langs in het rapport. Het gaat daarbij vooral over persoonlijke aspecten (afstandelijk, kil, geen inspirerend leider) terwijl bij het functioneren van technisch directeur Martin van Geel louter zakelijke kanttekeningen worden geplaatst. Bovendien zijn er punten van kritiek aangestipt, zoals de scouting, die al langer bekend (en onderkend) zijn en waar inmiddels aan gewerkt wordt.

URI CORONEL TREKT HARDE CONCLUSIES: ”ZO KAN HET NIET VERDER”

Jaakke liet weten het niet eens te zijn met de kritiek op Fontein. „Ik was zelf nauw betrokken bij zijn aanstelling. Volgens een uitgebreide profielschets zijn we zorgvuldig te werk gegaan. We hebben wel degelijk naar het totaalbeeld gekeken.”

Erelid Coronel benadrukte dat het rapport ’Ajax, de weg naar de winst’ niet louter als een zwartboek gezien moest worden. „Er gaat ook heel veel goed bij Ajax. De club is financieel gezond, speelt in een groot stadion, heeft veel supporters en een zeer goede jeugdopleiding. Nergens komen zoveel zelf opgeleide spelers door, ook nu nog. Ik hou van Ajax en ik zeg liever leuke dingen, maar we moeten in dit rapport wel to the point blijven. Ons is gevraagd hoe het beter kan en wij komen met duidelijke aanbevelingen.”

Samen met de overige commissieleden interviewde hij 42 (ex-)Ajacieden. Vijftien uitgeschreven gesprekken werden met commentaar teruggestuurd. Volgens Coronel zijn er vervolgens vier herschreven. Er was één ondervraagde die zijn medewerking introk. Dat blijkt scout Hans van der Zee te zijn.

Coronel maakte eerder deel uit van het bestuur van Michael van Praag, maar was al weg toen Ajax naar de beurs ging.

Over de volgende stappen zal Coronel formeel niets te zeggen hebben, ofschoon hij nog wel in de ledenraad zit. „Ik ga niet over mensen en de uitvoering van onze aanbevelingen. Onze rol was een adviserende en wij wachten nu af wat de organisatie ermee doet.”

Hij zei nog wel zich groen en geel te hebben geërgerd aan het uitlekken van het conceptrapport. In die zin komt de publicatie net op tijd, want een vertrouwensbreuk was op komst. „Als je met vijf mensen werkt, is geheimhouding al moeilijk. Ik vind ’t buitengewoon vervelend, zeker als je drie maanden in een goede harmonie hebt samengewerkt. Nu kan ik er niets meer mee, maar vrijdag kwam ik inderdaad niet blij thuis. Ik had zwaar de pest in.” De commissie concludeerde dat Ajax sinds de beursgang geen stappen meer heeft gemaakt. „Het kan zo niet verder. Ajax moet een professionele organisatie worden. En de ambities moeten realistisch zijn. Soms zijn de verwachtingen wel heel erg hooggespannen”, doelde Coronel op het veelbesproken beleidsplan. Daarin lonkt Ajax nadrukkelijk naar de Europese top, terwijl handhaving in de Nederlandse top al moeilijk genoeg blijkt te zijn.

John Jaakke was tot slot expliciet over zijn eigen positie. „Ik heb heel bewust het initiatief genomen voor dit onderzoek. Het zijn heldere aanwijzingen en conclusies. Ik ben het niet met alles eens, maar dat gaan we nu verder bestuderen. We zijn bereid te veranderen, anders hadden we dit niet gevraagd. Maar zelf opstappen is niet aan de orde.”

Als het aan de commissie ligt, wordt het voorzitterschap van Ajax binnenkort echter een soort erebaan. Jaakke, grijnzend: „Als het inderdaad zo is dat ik in december alleen nog voor Sinterklaas mag spelen, kijk ik uit naar die rol.”

VERBAZING ALOM BINNEN AJAX OVER KRITIEK OP MAARTEN FONTEIN

Omgekeerde wereld

AMSTERDAM, dinsdag
De man wiens hoofd zaterdag al op het offerblok had moeten liggen, zat gisteren weer gewoon achter zijn bureau. Maarten Fontein was zelfs de vroege vogels van de media te snel af, toen hij zich ruim voor half acht meldde in de ArenA. Voorlopig zwijgt de algemeen directeur van Ajax over zijn toekomst. Hij zegt zich te beraden en de interne gesprekken over de bevindingen van de onderzoekscommissie af te wachten. Maar nu de kruitdampen van de eerste schriftelijke en verbale schermutselingen zijn opgetrokken, is goed duidelijk geworden hoe scheef de verhoudingen inmiddels liggen.

Voorzitter John Jaakke werd zondag al ernstig in verlegenheid gebracht door de vraag over het persbericht waarin het afscheid van Fontein reeds werd aangekondigd. Het communiqué is inderdaad nooit verzonden, zoals Jaakke diplomatiek stelde, maar wél degelijk geschreven. Die laatste versie kwam immers op straat te liggen. Tevens zei de voorzitter dat Fontein was uitgenodigd om de persconferentie bij te wonen. Harro Knijff, de advocaat van de directeur, beweerde het tegendeel. Fontein zat vorige week weliswaar ziek thuis, maar dat kan geen reden zijn om een hoofdpersoon uit het rapport niet mondeling te inviteren, zoals dat wel bij de overige kopstukken gebeurde.

Uit alles blijkt dat Fontein het slachtoffer moest worden van een politiek steekspel. Zo was het veelzeggend dat de mensen op de werkvloer met verbazing kennis namen van de kritiek. Zij vertellen heel andere dingen over Maarten Fontein. „Iemand die 29 jaar in de internationale zakenwereld heeft gewerkt en voor allerlei commissies wordt gevraagd, zou niet het vermogen hebben om mensen te binden? Wat een onzin”, zegt een werknemer, die anoniem wil blijven. Zoals veel prominente Ajacieden dat de laatste tijd toch al doen. Ook die houding tekent de sfeer binnen de muren van het door eigenbelang verscheurde bolwerk.

Diverse bronnen melden dat vooral vanuit de hoek van enkele sponsors de aanval op Fontein is ingezet, uit onvrede over het nieuwe beleid. Bij zijn komst kreeg Fontein de lastige opdracht mee Ajax verder te professionaliseren. Tijdens zo’n veranderingsproces vallen geldschieters af en komen er andere bij. Daar win je niet de populariteitsprijs mee. Het spreekt voor zich dat niet iedereen stond te juichen, toen Fontein de deal met Aegon rondmaakte; niemand had verwacht dat een club in Nederland zoveel geld op jaarbasis (12 miljoen euro) zou binnenslepen. Belangrijk voor de nieuwe hoofdsponsor daarin is de gang naar de Chinese markt, waar uitgerekend Fontein de grondlegger van is. Gezien het feit dat hij er zelf enkele jaren woonde en werkte, zou zijn vertrek een flinke streep door de rekening betekenen.

Saillant detail overigens: zondag merkte Jaakke op dat de Aegondeal „met zijn allen” was gerealiseerd, terwijl het toch vooral Fontein is geweest die het baanbrekende werk verrichtte.

In het rapport van de commissieCoronel wordt gesproken over ’onvoldoende inspirerend leiderschap’. De onderzoekers stellen vast dat de algemeen directeur een voetbalachtergrond moet hebben en een warme ’people manager’ moet zijn. Kwalificaties waar de mensen in de directe nabijheid van Fontein niets mee kunnen. Zelfs icoon en erelid Johan Cruijff zei recentelijk over de in 2005 benoemde directeur: „Ik heb een goed gevoel bij hem. Hij is correct en een betrokken man, die bovendien zijn afspraken nakomt.” Ook in de Eredivisie CV en twee toonaangevende commissies van de UEFA prijzen de zwaargewichten juist de constructieve bijdrage van Fontein.

Doordat de puzzel langzaam maar zeker wordt gelegd, krijgt de vergadering tussen het verenigingsbestuur en de ledenraad vanavond een beladen karakter. De ledenraad (24 mensen) is gemachtigd de raad van commissarissen, waar Jaakke voorzitter van is, weg te sturen. Hoewel Jaakke zijn positie de laatste jaren leek te hebben versterkt, liet een aantal leden van de raad gisteravond doorschemeren dat hij zal worden verzocht uit eigen beweging op te stappen. Net zoals hij dat zelf zaterdag bij Fontein deed. Geeft Jaakke daar geen gehoor aan, dan volgt er een motie van wantrouwen.

Fontein heeft onlangs aangegeven zijn werk graag voort te willen zetten, ondanks de slechte sportieve prestaties. Net als technisch directeur Martin van Geel wil hij eerst over het rapport in conclaaf om te zien wat er moet veranderen en hoe. Aangezien hij zich daarnaast, in overleg met zijn advocaat en naaste medewerkers, beraadt op het vervolg, kan na de dolksteek in zijn rug één conclusie alvast getrokken worden: Jaakke en Fontein samen aan het roer van de AFC Ajax; dat lijkt in dit leven een zeer onwaarschijnlijke combinatie.

Wat doet Ajax nog op Beursplein 5?

’Het zou me niets verbazen als hedgefondsen zijn ingestapt’

AMSTERDAM – Een van de opvallendste aanbevelingen in het veelbesproken rapport ’Ajax, de weg naar winst’ is het onderzoeken op welke wijze de beursnotering van de Amsterdamse voetbalclub beëindigd kan worden. De motivatie van de onderzoekscommissie rond erelid Uri Coronel komt er in het kort op neer dat de notering Ajax meer last oplevert dan gemak en bovendien de sfeer in de club heeft aangetast. Maar een zogeheten ’delisting’ is makkelijker gezegd dan gedaan.

Bij alle beschouwingen over het rapport van de commissie-Coronel viel de afgelopen dagen veelvuldig het woord ’spagaat’. Bedoeld werd de tegenstelling tussen Ajax als vereniging – met de daarbij horende waarden als ’warmte’ en ’clubliefde’ – en Ajax als beursgenoteerde naamloze vennootschap (nv), die geacht wordt in de eerste plaats op de kille cijfertjes te letten.

Illustratief is wellicht het rekensommetje dat een analist van ABN Amro in oktober 1998, een halfjaar na de beursgang, maakte en dat erop neerkwam dat Ajax voor zijn aandeelhouders eigenlijk het beste geen landskampioen kan worden maar tweede – op doelsaldo. Dat betekende toen immers nog gegarandeerde deelname aan de lucratieve Champions League, maar óók dat de club minder geld kwijt is aan bonussen voor gewonnen competitiewedstrijden. Kortom: een maximaal rendement.

Hoewel het hier slechts om een analistensommetje gaat, blijken veel Ajacieden zich steeds minder thuis te voelen bij de zakelijker wind die er sinds de beursgang bij hun club waait. „Supporters worden er niet blij van”, stelde Uri Coronel zondagavond in het tv-programma Studio Voetbal. Het feit dat die beursgang plaatsvond op een moment dat Ajax zijn grootste successen (winst van de prestigieuze Champions League in 1995, verliezend finalist in 1996 en een plekje in de halve finale weer een jaar later) al achter de rug had, draagt uiteraard ook niet bij aan het beeld van een succesverhaal. Ná de introductie van het Ajax-aandeel op Beursplein 5 wonnen de Amsterdammers nog wel drie landstitels en liefst vijf KNVB-bekers, maar bleef verder succes in Europa uit. Terwijl juist daar het grote geld te halen valt.

De meeste genoteerde Engelse en Schotse voetbalclubs keerden de beurs de laatste jaren al de rug toe. Alex Otto, hoofd aandelenbeleggingen van grootaandeelhouder Delta Lloyd (8,6%), zegt wel te begrijpen dat ook Ajax van de beurs wil. „In onze gesprekken met de directie is dat al eerder naar voren gekomen”, zegt hij. „En ik onderschrijf het ook. Voor de naamsbekendheid hoeven ze het niet doen.” En veel meer geld ophalen dan de E 54,4 miljoen uit 1998 – die voor een belangrijk deel naar inmiddels alweer opgeheven buitenlandse Ajax-filialen verdween – zit er niet in. Ten eerste vanwege de lage beurskoers van de laatste jaren, waardoor meer aandelen moeten worden uitgegeven om aan een bepaald bedrag te komen. En ten tweede omdat de vereniging AFC Ajax van meet af aan heeft aangegeven altijd een meerderheidsbelang te willen houden.

Dat laatste is volgens Otto „een enorme beschermingsconstructie” die de koersontwikkeling geen goed heeft gedaan. „Eind jaren negentig werden bedrijven als Disney, maar ook Ajax, beschouwd als interessante content (zeg maar vulling) voor bijvoorbeeld telecombedrijven. Maar in tegenstelling tot Manchester United kon Ajax nooit door een rijke Amerikaan van de beurs worden gehaald. Voor de clubcultuur misschien wel goed, maar zonder dat had de beurskoers waarschijnlijk veel hoger gestaan.”

Wat een beetje overnamespeculatie kan doen bleek gisteren, toen beleggers voor het eerst konden reageren op de aanbevelingen van de commissie-Coronel. Op de Amsterdamse beurs klom het aandeel Ajax 6,7% naar 8 euro. „Het zou me niks verbazen als er meteen een paar hedgefondsen zijn ingestapt”, lacht Otto. Toch is het nog allerminst een gelopen koers. Om een bedrijf van de beurs te kunnen halen, moet je minimaal 95% van de aandelen in handen zien te krijgen. Er zal dus een bod moeten komen op de vijf miljoen uitstaande aandelen. Maar zelfs als naast de Vereniging (73%) ook Delta Lloyd (8,6%) en de derde grootaandeelhouder Adri Strating (goed voor zo’n 10% van de stukken) akkoord gaan, ben je er nog niet. Het lastigst zal volgens Otto worden de kleine aandeelhouders – veelal supporters die destijds voor 25 gulden een ’stukje van hun club’ kochten – te overtuigen: „Er moet nog heel wat water door de Rijn voordat dit rond is.”

Tegen de huidige beurskoers kost het terugkopen van alle uitstaande aandelen zo’n E 40 miljoen. Maar Coronel wees er zondag al op dat er ook andere constructies denkbaar zijn, waarbij Ajax bijvoorbeeld wel een nv blijft, maar zonder die hinderlijke beursnotering. „Maar daar heeft mijn medecommissielid Krant veel meer verstand van dan ik.”

Deze Joop Krant, voormalig topman van zakenbank Kempen & Co, wilde gisteren echter niet op de zaak ingaan.

Otto noemt als mogelijk alternatief dat de grootaandeelhouders Ajax het geld voor hun aandelen onderhands lenen tegen een bepaald rentepercentage. Hij is „uiteraard bereid suggesties van Ajax aan te horen. Maar Delta Lloyd is weliswaar Amsterdams, wij zitten hier voor onze polishouders en willen ook een rendement halen”.

Jaakke nu onder vuur ledenraad Ajax

AMSTERDAM - De vergadering tussen het verenigingsbestuur van Ajax en de ledenraad krijgt dinsdagavond een beladen karakter. De ledenraad (24 mensen) is gemachtigd de Raad van Commissarissen, waar John Jaakke voorzitter van is, weg te sturen.

Hoewel Jaakke zijn positie de laatste jaren leek te hebben versterkt, liet een aantal leden van de raad maandagavond doorschemeren dat hij zal worden verzocht uit eigen beweging op te stappen. Net zoals hij dat zelf zaterdag bij algemeen Ajax-directeur Maarten Fontein deed. Geeft Jaakke daar geen gehoor aan, dan volgt er een motie van wantrouwen.

Fontein heeft onlangs aangegeven zijn werk graag voort te willen zetten, ondanks de slechte sportieve prestaties. Net als technisch directeur Martin van Geel wil hij eerst over het rapport Coronel in conclaaf om te zien wat er moet veranderen, en hoe. Aangezien hij zich daarnaast, in overleg met zijn advocaat en naaste medewerkers, beraadt op het vervolg, kan na de dolksteek in zijn rug één conclusie alvast getrokken worden: Jaakke en Fontein samen aan het roer van de AFC Ajax; dat lijkt in dit leven een zeer onwaarschijnlijke combinatie.
De T.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 19, 2008 10:07 am

Uit alles blijkt dat Fontein het slachtoffer moest worden van een politiek steekspel. Zo was het veelzeggend dat de mensen op de werkvloer met verbazing kennis namen van de kritiek. Zij vertellen heel andere dingen over Maarten Fontein. „Iemand die 29 jaar in de internationale zakenwereld heeft gewerkt en voor allerlei commissies wordt gevraagd, zou niet het vermogen hebben om mensen te binden? Wat een onzin”, zegt een werknemer, die anoniem wil blijven. Zoals veel prominente Ajacieden dat de laatste tijd toch al doen. Ook die houding tekent de sfeer binnen de muren van het door eigenbelang verscheurde bolwerk.
Ik wil jullie een vraag stellen waar ik al sinds zondag mee rondloopt. Dat is de volgende: hoe deugdelijk is dit onderzoek eigenlijk? Kun je op basis van (slechts) 42 interviews zulke vergaande conclusies trekken over alles en iedereen?
Kijk, sommige dingen zijn snel duidelijk. Om vast te stellen dat de scouting niet deugt hoef je geen enkel interview te houden, dan kijk je naar de feiten. Vervolgens nog een gesprek met scouts die naar elkaar wijzen, geen verantwoordelijkheid nemen en klagen dat ze niet serieus genomen worden door MVG en je bent klaar.
In andere gevallen ligt dat net iets ingewikkelder. Een directeur als Maarten Fontein werkt intensief samen met tientallen, zo niet honderden mensen. Mensen binnen de directie, buiten de directie, binnen Ajax, buiten Ajax. Hoeveel interviews moet je houden om een correct beeld te krijgen van de man, zodat mensen met andere belangen dan hij niet de kans krijgen om hem af te branden?
Ander voorbeeld: in het rapport staat dat ouders klagen over de slechte begeleiding door Ajax. Hoeveel ouders hebben ze ondervraagd? Dan moet je minstens tien, twintig interviews met ouders houden, anders krijg je geen representatief beeld. Maar dat zal niet gebeurd zijn, want dit onderzoek spreekt van 42 interviews voor het hele rapport.
Het stinkt aan alle kanten!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di feb 19, 2008 10:27 am

Ik heb daar geen antwoord op, Joey, maar wat ik vreemd vind is dat Fontein blijkbaar beoordeeld wordt op basis van dit rapport. Ik mag toch aannemen dat de RvC ook zelf een goed beeld heeft van het functioneren van Fontein? Dát zou eventueel reden voor ontslag zijn, maar niet een rapport, dat ook nog over de structuur zou gaan, en niet over personen. Dat vind ik dan ook een zwak punt van het rapport: namen worden angstvallig vermeden, maar er worden wel waardeoordelen aan bepaalde functies (en daarmee personen) gegeven. En die gaan weer een eigen leven leiden, en worden onderdeel van het politieke steekspel zoals dat hierboven wordt beschreven.

Let wel, ik zeg niet dat Fontein moet blijven of moet verdwijnen, ik vind het alleen niet correct dat dit rapport misbruikt wordt om van hem af te komen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di feb 19, 2008 10:31 am

joey schreef:
Ik wil jullie een vraag stellen waar ik al sinds zondag mee rondloopt. Dat is de volgende: hoe deugdelijk is dit onderzoek eigenlijk? Kun je op basis van (slechts) 42 interviews zulke vergaande conclusies trekken over alles en iedereen?
Kijk, sommige dingen zijn snel duidelijk. Om vast te stellen dat de scouting niet deugt hoef je geen enkel interview te houden, dan kijk je naar de feiten. Vervolgens nog een gesprek met scouts die naar elkaar wijzen, geen verantwoordelijkheid nemen en klagen dat ze niet serieus genomen worden door MVG en je bent klaar.
In andere gevallen ligt dat net iets ingewikkelder. Een directeur als Maarten Fontein werkt intensief samen met tientallen, zo niet honderden mensen. Mensen binnen de directie, buiten de directie, binnen Ajax, buiten Ajax. Hoeveel interviews moet je houden om een correct beeld te krijgen van de man, zodat mensen met andere belangen dan hij niet de kans krijgen om hem af te branden?
Ander voorbeeld: in het rapport staat dat ouders klagen over de slechte begeleiding door Ajax. Hoeveel ouders hebben ze ondervraagd? Dan moet je minstens tien, twintig interviews met ouders houden, anders krijg je geen representatief beeld. Maar dat zal niet gebeurd zijn, want dit onderzoek spreekt van 42 interviews voor het hele rapport.
Ik begin steeds meer te denken dat de commissie tekort door de bocht is gegaan. De mensen die er in het rapport van langs krijgen, genieten ineens veel steun binnen Ajax en in de media.

Fontein blijkt ineens wel de China-deal inspirator en Van Geel is volgens de media de grote winnaar in deze zaak.

De kans is ook groot dat je een verkeerd beeld schept als je maar 42 mensen hebt geinterviewd. Want ze hebben een groot aantal dingen onderzocht, dus als je puur kijkt naar het management zijn er misschien 10 mensen gesproken??

LucaS

Bericht door LucaS » di feb 19, 2008 11:13 am

Het rapport zou over de stryuctuur gaan, maar het lijkt mij voornamelijk over de laatste jaren én over personen te gaan. Ik weet niet of Fontein vervangen, Jaakke lintjes laten knippen en 50 miljoen weggooien om de eigen aandelen in te kopen er nu voor gaan zorgen dat we weer beter worden

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 19, 2008 11:20 am

Hoe had het dan gemoeten, Luuk?

Je kunt de organisatie niet los zien van personen, denk ik. De beste organisatiestructuur is niets waard zonder de juiste mensen. Maar omgekeerd kunnen goede mensen een gebrekkige organisatiestructuur verbloemen. Zoals dat in de eerste periode van LVG is gebeurd.

De afgelopen dagen hebben we, beter dan door het rapport, door het gedrag van betrokkenen kunnen zien wat er mis is met Ajax. Het gedraai, het gelieg, het geroddel, het gelek naar de pers. De ieder-voor-zich-mentaliteit, het gebrek aan saamhorigheid. En maar roepen dat Ajax een fantastische club is. Nou, we staan er mooi op. :blush.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di feb 19, 2008 11:59 am

Volgens mij blijft iedereen gewoon lekker op zn plekkie zitten, misschien Fontein niet.. maar wat is die Jaake een vieze baantjesgeile klootzak en Mvg de grote winnaar?!? oprotten met die nietsnut.

LucaS

Bericht door LucaS » di feb 19, 2008 12:02 pm

Dat is zo Joey, maar wat er nu gebeurt zal die problemen niet oplossen. Het probleem van Ajax is dat het een politiek wespennest is met kampjes. Daar had de commissie iets van moeten zeggen. Dat het bestuur en TD zich in bochten moet wringen om vriendjes te blijven met iedereen. Dat Keizer een non-functie krijgt om vooral Cruijff tevreden te houden. Dat het bestuur op audietnie moet bij Cruiijff om uberhaupt de kans te hebben om te blijven zitten. Laat staan duidelijk en doortastend beleid te formuleren en uit te (laten) voeren.

Kamp Fontein heeft de slag verloren, maar de oorlog begint nu pas echt

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 19, 2008 12:07 pm

In elk geval stelt de commissie vast dat de directie de baas moet zijn. En niet de voorzitter, de RvC of de ledenraad.

In mijn ogen moet je de kennis van betrokken Ajacieden gebruiken. Maar de directie moet zelf de touwtjes in handen houden. Dat kan best, maar dan moet de directie wel bestaan uit sterke, onafhankelijke, vaardige mensen.

Toppie

Bericht door Toppie » di feb 19, 2008 12:52 pm

Of hij nu technisch directeur, voorzitter of trainer wordt is niet eens belangrijk. Als hij de ArenA maar binnen wordt gehaald. Het zooitje dat nu de lakens uitdeelt kan zo bij het vuilnis worden gezet. Kunnen ze gelijk een aantal van hun aankopen meenemen, want we willen geen middelmaat meer. We gaan alleen nog voor de top. Absolute top en dan heb je het dus over Johan Cruijff. Hij is de enige die de boel echt wakker kan schudden, veranderingen in gang kan zetten en ons na jaren weer de titel kan bezorgen..."

De T
Gaat over de komst die niet komt JC :worshippy.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » di feb 19, 2008 12:55 pm

De Telegraaf is het fanblad van cruijff. Wie zegt dit overigens?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di feb 19, 2008 1:00 pm

LucaS schreef:Dat is zo Joey, maar wat er nu gebeurt zal die problemen niet oplossen. Het probleem van Ajax is dat het een politiek wespennest is met kampjes. Daar had de commissie iets van moeten zeggen. Dat het bestuur en TD zich in bochten moet wringen om vriendjes te blijven met iedereen. Dat Keizer een non-functie krijgt om vooral Cruijff tevreden te houden. Dat het bestuur op audietnie moet bij Cruiijff om uberhaupt de kans te hebben om te blijven zitten. Laat staan duidelijk en doortastend beleid te formuleren en uit te (laten) voeren.
Misschien bleek uit het onderzoek wel dat het niet was zoals jij het hier schetst.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Ronald!

Bericht door Ronald! » di feb 19, 2008 1:22 pm

Bod enige uitweg voor Ajax

HERMAN STIL

AMSTERDAM - Er is maar één manier waarop Ajax van de beurs kan gaan: een bod op alle uitstaande aandelen. Er zijn geen andere mogelijkheden, zoals de commissie-Coronel zondag in haar rapport over de toekomst van de club opperde.

Dat zegt NYSE Euronext, de eigenaar van de Amsterdamse effectenbeurs.

Ajax zal volgens een woordvoerder van het beursbedrijf een bod moeten doen op alle bijna vijf miljoen uitstaande aandelen. Andere mogelijkheden, zoals een beëindiging van de notering in overleg met de aandeelhouders, zijn volgens de beursregels niet toegestaan.

Voor een succesvol bod moet het de eigenaren van ten minste 95 procent van de vrij verhandelbare aandelen (dus niet de ruim 73 procent die Ajax zelf heeft) meekrijgen. In dat geval zijn de resterende beleggers verplicht hun aandelen ook te verkopen.

Alleen de twee grootaandeelhouders (en niet drie, zoals wij gisteren in een deel van de oplage meldden) meekrijgen is niet voldoende. Strating en Delta Lloyd hebben gezamenlijk 18,5 procent van alle aandelen. 8,2 procent is in handen van kleine beleggers. Van die 8,2 procent moet de club dus ten minste 6,86 procent(punt) binnenhalen, alvorens het bod succesvol is.

Of de beleggers bereid zijn te verkopen, hangt van de hoogte van het bod af. Het aandeel, dat maximaal tien procent steeg na de bekendmaking van het rapport, was vanochtend alweer terug bij af, op 7,65 euro. Maar dat betekent dat Ajax nog altijd 37,9 miljoen euro zal moeten betalen voor de uitstaande aandelen, nog afgezien van de premie die de club moet bieden om beleggers zo ver te krijgen dat zij hun stukken verkopen.

De club zal voor een bod de eigen kas moeten aanspreken of geld van buiten moeten aantrekken - door een financier in de arm te nemen of een obligatielening uit te schrijven. In het laatste geval worden ook problemen met de zeggenschap binnen de club omzeild.

AFC Ajax bezit niet alleen 73 procent van de aandelen, maar heeft ook 'een gouden aandeel', dat de club vetorecht geeft over acht essentiële punten van beleid. Externe aandeelhouders kunnen daarmee nooit zeggenschap over de club krijgen, wat potentiële financiers zal afschrikken.

Voetbalclubs die zich op zo'n wijze hebben ingedekt tegen inmenging van buitenaf, zijn niet in trek bij investeerders. Van de circa veertig clubs met een beursnotering in Europa zijn er de laatste jaren dertien van de beurs gehaald - geen van hen kende een gouden aandeel.Het ging daarbij vooral om Engelse clubs - Manchester United voorop.

Van de 27 clubs in Europa die nog wél een beursnotering hebben, is het Engelse Arsenal met een beurswaarde van 720 miljoen euro) de grootste. Ajax is, gemeten naar de waarde van zijn aandelen, de nummer zes, achter clubs als Juventus, Olympique Lyon en FC Kopenhagen.

Voetbalfondsen hebben het de laatste vijf jaar niet zo slecht gedaan. Waar de AEX-index circa vijftig procent steeg, gingen de 27 clubs 115 procent omhoog - Ajax steeg in die periode 106 procent.

Ajax heeft overigens nog geen plannen voor een vertrek van de beurs. Het bestudeert nu het rapport-Coronel. Coronel heeft zich voor het advies over de beursnotering gebaseerd op commissielid Joop Krant, voormalig topman van zakenbank Kempen & Co en Dexia.

© Het Parool, 19-02-2008, 11:59 uur
Wat natuurlijk niet uitsluit dat je met derden afspreekt dat ze een aandeel overnemen in de nieuwe NV.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » di feb 19, 2008 1:38 pm

LucaS schreef:Dat is zo Joey, maar wat er nu gebeurt zal die problemen niet oplossen. Het probleem van Ajax is dat het een politiek wespennest is met kampjes. Daar had de commissie iets van moeten zeggen. Dat het bestuur en TD zich in bochten moet wringen om vriendjes te blijven met iedereen. Dat Keizer een non-functie krijgt om vooral Cruijff tevreden te houden. Dat het bestuur op audietnie moet bij Cruiijff om uberhaupt de kans te hebben om te blijven zitten. Laat staan duidelijk en doortastend beleid te formuleren en uit te (laten) voeren.

Kamp Fontein heeft de slag verloren, maar de oorlog begint nu pas echt
Heb je het hele rapport gelezen, Lucas? Men komt namelijk weldegelijk met mogelijke oplossingen. Het afschaffen van de functie van de technisch adviseur, een model waarin het TD-schap afgeschaft wordt, men verzoekt de RvC dringend om op afstand te controleren.

Over Cruijff valt niets te lezen in het rapport. Wat wel duidelijk wordt is dat Ajax een slangenkuil is, maar dat wisten we hier al een tijdje. Toch vind ik het goed dat er nu een en ander zwart op wit staat en het naar buiten is gebracht via de media.

LucaS

Bericht door LucaS » di feb 19, 2008 1:44 pm

Ik vind het een genante vertoning. Het gaat meer om poppetjes en ego's dan dat de structurele problemen van de afgelopen tien jaar helder in beeld zijn en nu doortastend aangepakt gaan (lijken) worden. Maar inderdaad, er staan ook van dat soort aanbevelingen in

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 19, 2008 1:57 pm

Thomas schreef:Over Cruijff valt niets te lezen in het rapport.
Dat is niet zo vreemd, want Cruijff laat zich zelden zien bij Ajax. Hij komt wel eens op de Toekomst kijken maar dat is het dan ook. Als erelid mag hij bij alle vergaderingen van de ledenraad zijn, maar van dat recht maakt hij geen gebruik. Hij heeft zelf ook gezegd waarom: hij heeft geen zin in het gekonkel. Als hij werkelijk zich met alles wilde bemoeien en mee wilde konkelen, dan kwam hij wel. De concrete rol van Cruijff bij Ajax wordt schromelijk overdreven. Er wordt een hoop over hem gepraat, maar wel zonder hem. De geïnterviewden zijn blijkbaar niet gekomen met concrete voorbeelden van zijn onwenselijke invloed, anders stond het wel in het rapport.
Wat wel duidelijk wordt is dat Ajax een slangenkuil is.
Een slangentuin, om met Cruijff te spreken. :smallgrin.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 19, 2008 2:47 pm

LucaS schreef:Ik vind het een genante vertoning. Het gaat meer om poppetjes en ego's dan dat de structurele problemen van de afgelopen tien jaar helder in beeld zijn en nu doortastend aangepakt gaan (lijken) worden. Maar inderdaad, er staan ook van dat soort aanbevelingen in
Dit komt doordat allerlei types Ajax beschouwen als hún speeltuin. En wie zich daar tegen verzet, wordt eruit gekonkeld. Laat is als voorbeeld nemen iemand van wie zowel Cruijff als Adriaanse slachtoffer zijn geworden. Misschien worden we het dan eens. Ik heb het dan over onze taxichauffeur, Arie van Eijden.

Geval 1. Cruijff is trainer, Arie van Eijden. Cruijff heeft de EC ll gewonnen met een jonge ploeg. Maar in korte tijd raakt hij achter elkaar Marco van Basten en Frank Rijkaard kwijt, de twee beste spelers van de ploeg. Hij wil vervangers, maar volgens Arie van Eijden is er geen geld. Cruijff moet het doen met afdankertjes, die uiteraard de kwaliteit missen om Van Basten en Rijkaard te vervangen. Gevolg: Ajax raakt achterop bij PSV. Nu is dat op zich geen schande, want PSV is op dat moment Europese top (zou de EC1 winnen dat seizoen), maar binnen Ajax breekt de pleuris uit. Er wordt flink gelekt naar buiten, Cruijff wordt zwart gemaakt. Uiteindelijk werkt Van Eijden met hulp van de ledenraad Cruijff buiten en neemt de macht over. Kort daarop is er opeens wél geld. Van Eijden haalt, met hulp van zijn 'contacten' voor veel geld Ron Willems, Stefan Pettersson en Hans Werdekker binnen. Ook via het circuit komt de nieuwe trainer, de uitgerangeerde Kurt Linder.

Geval 2. Co Adriaanse is trainer, Arie van Eijden is AD. Co Adriaanse start met een jonge ploeg. Hij presteert ondermaats, want al snel blijkt dat de talenten op wie hij vertrouwt het niveau niet hebben. Van Eijden verzuimt in te grijpen. In plaats van in de winterstop versterkingen te halen, laat hij Adriaanse aanmodderen. Inmiddels zet hij Adriaanse de duimschroeven aan. Hij heeft Adriaanse immers niet zelf gehaald. Adriaanse flipt en begint allerlei rare dingen te roepen. In de zomer valt het besluit dat Adriaanse moet hangen. Op dat moment komen er opeens wél versterkingen. Van Eijden wacht rustig op het moment dat Adriaanse begint te verliezen. Dan werkt hij hem buiten.

Let wel, het gaat mij niet om deze twee gevallen. Ik geef er mijn interpretatie aan, maar je kunt het ook anders zien. Het gaat mij erop hoe iemand als Van Eijden, in al zijn middelmatigheid, schuift en draait en konkelt en steun zoekt bij de ledenraad om zijn eigen ambities te verwezenlijken. En dat dit toegelaten wordt omdat hij tenslotte een echte Ajacied is. Kijk, je kunt op zakelijke gronden zeggen: we gaan met die of die trainer niet meer verder. Dat kan. Dat mag ook. Maar doe dat niet uit eigenbelang, maar in het belang van Ajax. En doe het niet zo, maar doe het fatsoenlijk.

En wat horen we nu? Arie van Eijden staat alweer te trappelen om Ajax te redden. Nou, dat hoop ik niet, zeg! :1evil.gif:
Laatst gewijzigd door joey op di feb 19, 2008 3:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

999

Bericht door 999 » di feb 19, 2008 3:04 pm

Wat was of is er dan toch mis met van Eijden ?.
Blij met de punten ...

Plaats reactie