Voetbalpraatprogramma's op TV
Moderator: mods
Voor hen die net als ik voetbalinste hebben gemist: link kopieren en in de adresbalk plakken.
http://www.rtl.nl/(vm=/service/gemist/h ... t)/system/
video/html/components/sport/rtlvoetbal/home/voetbal_insite/miMedia/
2008/week06/zo21.Voetbal_Insite_10-2-2008.xml
http://www.rtl.nl/(vm=/service/gemist/h ... t)/system/
video/html/components/sport/rtlvoetbal/home/voetbal_insite/miMedia/
2008/week06/zo21.Voetbal_Insite_10-2-2008.xml
Ik heb alleen wel een beetje genoeg van Van Hanegem. Gisteren ook weer, was er even een gesprekje met Molenaar, en toen vroeg Genee wat Van Hanegem ervan vond: je zag Van Hanegem opschrikken, hij had geen idee waar het over ging. Hij kan natuurlijk leuk uit de hoek komen, maar verder heb je er helemaal niets aan.
Veel hangt wel af van de gast: het moet in ieder geval iemand zijn met een mening.
Veel hangt wel af van de gast: het moet in ieder geval iemand zijn met een mening.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Ik vind het een beetje overdreven om Derksen niet serieus te nemen omdat hij het niet zag zitten in Bergkamp. Net of Cruijff (om maar iemand te noemen) nooit inschattingsfouten heeft gemaakt bij de kwaliteiten van een speler.
Salvador Dali
Salvador Dali
Hij kletst uit zijn nek. Dat bedoel ik. Die man stikt van de vooroordelen. Bergkamp komt uit een net gezin, dus kon hij geen topvoetballer worden. Zoiets.Duke schreef:Ik vind het een beetje overdreven om Derksen niet serieus te nemen omdat hij het niet zag zitten in Bergkamp. Net of Cruijff (om maar iemand te noemen) nooit inschattingsfouten heeft gemaakt bij de kwaliteiten van een speler.
Het stinkt aan alle kanten!
Dan moet je je een beetje zorgvuldiger uitdrukken, Joey. Je lijkt Derksen wel!joey schreef:Hij kletst uit zijn nek. Dat bedoel ik. Die man stikt van de vooroordelen. Bergkamp komt uit een net gezin, dus kon hij geen topvoetballer worden. Zoiets.Duke schreef:Ik vind het een beetje overdreven om Derksen niet serieus te nemen omdat hij het niet zag zitten in Bergkamp. Net of Cruijff (om maar iemand te noemen) nooit inschattingsfouten heeft gemaakt bij de kwaliteiten van een speler.

Salvador Dali
Salvador Dali
-
Welnee, omdat Bergkamp een zeer introverte, bijna nederige persoonlijkheid heeft en bepaald niet overloopt van mentale weerbaarheid. Dát was overigens een zeer juiste constatering en Derksen is echt niet de enige die die gedachte heeft uitgesproken. Het is ook een feit dat het een bepalende invloed op Bergkamp's carrière heeft gehad (bijvoorbeeld geflopt in de serie A).joey schreef:Hij kletst uit zijn nek. Dat bedoel ik. Die man stikt van de vooroordelen. Bergkamp komt uit een net gezin, dus kon hij geen topvoetballer worden. Zoiets.Duke schreef:Ik vind het een beetje overdreven om Derksen niet serieus te nemen omdat hij het niet zag zitten in Bergkamp. Net of Cruijff (om maar iemand te noemen) nooit inschattingsfouten heeft gemaakt bij de kwaliteiten van een speler.
Niet zo'n boude voorspelling dus. Bovendien: de reden dat jij met dit voorbeeld aan komt (en er van weet) is omdat Derksen er zelf graag naar verwijst. Hij is de eerste die toegeeft dat hij daar fout in zat (vergelijk dat eens met anderen, hoe vaak geeft een Cruijff of Van gaal zoiets nou toe), een manier om te zeggen dat zijn mening ook niet zaligmakend is. Wat mij betreft hét meest positieve aspect van Derksen: hij toont nog wel eens iets van zelfrelativering. En als er nou iets zeldzaam is in de voetbalwereld.
Derksen, en ook Borst zijn heus niet zo slecht als ze hier vaak neergezet worden. Maar ze zijn onderdeel van een groot spel waar iedereen concessies moet doen. Je mag nooit vergeten dat Johan Derksen in de eerste plaats hoofdredacteur is van Voetbal International. Een blad dat 15 jaar geleden in het buitenland werd aangeprezen als een soort vaktijdschrift voor de voetballer, met harde analyses en inside info. Een voorbeeld voor Don Balon en Fourfourtwo Magazine. Wie de huidige VI wel eens leest weet dat daar weinig van over is, en dat is (mede) het werk van Derksen. Niet omdat dat zijn persoonlijke stijl is (in tegendeel) maar omdat dát hetgeen is dat in een rampzalige bladenmarkt het voorbestaan van VI kan garanderen. En daarvoor is de loyaliteit van Derksen en VI 'te koop' zoals Jöhnk dat noemt. Denk maar aan Ten Cate, die voor een paar aardige woorden van derksen met wat smerigheid uit de Ajaxstal kwam aanzetten. Kwestie van jouw rug, mijn rug. Niets bijzonders in de sportjournalistiek (of welke soort journalistiek dan ook). Zo werkt het nu eenmaal. Moet je een beetje over heen kijken.
Maar Derksen is voor een man met veel belangen nog prettig ongenuanceerd hoor. Die is vaak redelijk fair in zijn kritiek. Geen groot voetbalkenner(erg populistisch ook), wel een ervaren rot met waardevolle connecties. En een boeiende meningenfabriek natuurlijk.
Willem van Hanegem geeft VI streetcredibility. NOS heeft Cruijff, RTL van Hanegem, zoiets. Resultaat van een van de grootste zwakheden van de wereld van het voetbal (media, clubs, trainers etc.): de grenzeloze overschatting van het fenomeen 'voetbalervaring'. Van hanegem is de op 1 na beste voetballer met een Nederlands paspoort en dus wint het medium met hem aan boord aan gewicht in de ogen van velen. En dan maakt het niet uit dat van Hanegem ondanks onmiskenbaar voetbalverstand eigenlijk een waardeloze interviewgast is. Van Hanegem houdt niet zo van praten, en al helemaal niet met mensen die in zijn ogen het praten niet waard zijn (zo'n beetje iedereen die niet tot die doorrookte ouwejongenskrentenbrood voetbalincrowd hoort).
De man kan uitstekend relativeren en weet ook heel goed zijn plek. Hij is hoofdredacteur die blaadjes moet verkopen en om die blaadjes te verkopen is hij overgeleverd aan de commercie. Daar maakt ie totaal geen geheim van.Raul Gonzalez Blanco schreef: Wat mij betreft hét meest positieve aspect van Derksen: hij toont nog wel eens iets van zelfrelativering. En als er nou iets zeldzaam is in de voetbalwereld.
Geflopt bij Inter. Nou en? Dat zei in die tijd verdomd weinig.Raul Gonzalez Blanco schreef:Welnee, omdat Bergkamp een zeer introverte, bijna nederige persoonlijkheid heeft en bepaald niet overloopt van mentale weerbaarheid. Dát was overigens een zeer juiste constatering en Derksen is echt niet de enige die die gedachte heeft uitgesproken. Het is ook een feit dat het een bepalende invloed op Bergkamp's carrière heeft gehad (bijvoorbeeld geflopt in de serie A).
Bergkamp had genoeg mentale weerbaarheid voor een profcarrière van bijna 20 (!) jaar op het hoogste niveau. Ik vind het dus wel meevallen met die nederigheid.
Derksen heeft een simpel wereldbeeld: voetballers zijn patsers, voorzitters runnen een groot bedrijf zonder tegenspraak en lopen in nerveus gesneden maatpakken, iedereen en alles is te koop in de voetbalwereld, et cetera. In grote lijnen zal het wel zo zijn, maar het kan ook anders zijn. Die nuance kent hij niet.
Had gekund, maar het is niet zo. Niet voor niets citeer ik hem hierboven letterlijk. Ik weet nog precies dat ik het las, ik was het er namelijk meteen totaal niet mee eens. Zelfs ik, een liefhebber maar geen geboren scout, zag onmiddellijk dat Bergkamp buitengewoon begaafd was en wel degelijk geschikt voor topvoetbal. Daarom is die bewering van Derksen me altijd bijgebleven.Niet zo'n boude voorspelling dus. Bovendien: de reden dat jij met dit voorbeeld aan komt (en er van weet) is omdat Derksen er zelf graag naar verwijst.
Dat klopt jammer genoeg en om die reden neem ik Derksen dus niet serieus. Hij is niet eerlijk, er spelen bij hem ook andere motieven mee. Wie niet meewerkt, wordt afgebrand.Je mag nooit vergeten dat Johan Derksen in de eerste plaats hoofdredacteur is van Voetbal International. Een blad dat 15 jaar geleden in het buitenland werd aangeprezen als een soort vaktijdschrift voor de voetballer, met harde analyses en inside info. Een voorbeeld voor Don Balon en Fourfourtwo Magazine. Wie de huidige VI wel eens leest weet dat daar weinig van over is, en dat is (mede) het werk van Derksen. Niet omdat dat zijn persoonlijke stijl is (in tegendeel) maar omdat dát hetgeen is dat in een rampzalige bladenmarkt het voorbestaan van VI kan garanderen. En daarvoor is de loyaliteit van Derksen en VI 'te koop' zoals Jöhnk dat noemt.
Van Hanegem is altijd al mateloos populair geweest. Zijn aanwezigheid staat garant voor kijkcijfers. Hij heeft blijkbaar iets wat het volk aanspreekt.Van hanegem is de op 1 na beste voetballer met een Nederlands paspoort en dus wint het medium met hem aan boord aan gewicht in de ogen van velen. En dan maakt het niet uit dat van Hanegem ondanks onmiskenbaar voetbalverstand eigenlijk een waardeloze interviewgast is.
Het stinkt aan alle kanten!
-