De Commissie
Moderator: mods
Ik zie nig steeds niet in waarom Ajax beter gaat voetballen als de beursgang wordt teruggedraaid of als Jaakke vervangen wordt door nummer zoveel of dat Van der eijden terugkomt, derde keer!
Ajax heeft geen scoutingsapparaat voor volwassen spelers, Ajax doet maar wat.
Iemand noemde de aankopen Trabelsi (kwam zelf?), Maxwell (toernooitje), maar ook Mido was een toeval, want Ajax had tegen Gent geloot en hem toen zien voetballen.
Het houden van een serieus scoutingsapparaat is erg duur, Arsenal heeft toch 60 man in dienst? Ajax kan dat niet betalen. Hoe wel? Jongeren scouten?
Leo Beenhakker wordt in de NRC geciteerd. Hij is duidelijk. Het wordt nooit meer iets voor Ajax, gebrek aan geld. Hij heeft gelijk zolang er bij UEFA e.d. niets verandert. Ik denk zelfs dat het nog slechter voor Ajax wordt als er weer een verandering wordt voorgesteld: "Follow the money". De rijke clubs bepalen wat er gebeurt.
Ajax heeft geen scoutingsapparaat voor volwassen spelers, Ajax doet maar wat.
Iemand noemde de aankopen Trabelsi (kwam zelf?), Maxwell (toernooitje), maar ook Mido was een toeval, want Ajax had tegen Gent geloot en hem toen zien voetballen.
Het houden van een serieus scoutingsapparaat is erg duur, Arsenal heeft toch 60 man in dienst? Ajax kan dat niet betalen. Hoe wel? Jongeren scouten?
Leo Beenhakker wordt in de NRC geciteerd. Hij is duidelijk. Het wordt nooit meer iets voor Ajax, gebrek aan geld. Hij heeft gelijk zolang er bij UEFA e.d. niets verandert. Ik denk zelfs dat het nog slechter voor Ajax wordt als er weer een verandering wordt voorgesteld: "Follow the money". De rijke clubs bepalen wat er gebeurt.
Mwha, nu lees ik een wat genuanceerder stukje. Al valt het doorbraak van spelers reuze mee. Doorstroom én doorbraak van toptalent blijft in mijn ogen onder peil. Misschien dat ik te hogen eisen stel.Neefkens schreef:Nee hoor, er werd gezegd dat ondanks de vele negatieve opmerkingen in het rapport de jeugdopleiding nog steeds prima is en er veel jeugdspelers doorbreken.Starring schreef:Ik lees nu alweer tegenstellingen mbt het functioneren van de jeugd en hetgeen wat op de persconferentie is verteld.

Snap jij het verhaal rondom Fontein? Want daar ga je namelijk niet op in?
Laatst gewijzigd door Starring op zo feb 17, 2008 6:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
AFCA!
Dat kan hij helemaal niet nu zeggen, daar was het niet de gelegenheid voor en hij kan dat niet in zijn eentje beslissen. Dat polderen kan ik me niet herinneren, hij zei dat er over gepraat gaat worden. Niet zo gek volgens mij. Hij vond dat de selectie van Fontein wel goed was gedaan, daarmee zegt hij NIET dat hij het oneens is met de conclusie van de cie dat het belangrijk is dat de algemeen directeur het boegbeeld moet gaan worden en dat een voetbalgezicht daarmee belangrijk is.joey schreef:Neef, je zou hopen en verwachten dat Jaakke zei: 'In principe nemen we de aanbevelingen van de commissie over.' Maar nee, dat zei hij niet, hij kondigde aan dat er gepolderd gaat worden en hij verwierp alvast een belangrijke conclusie van de commissie.
Ik ben niet bang, ik ben moedeloos. Ik vond de houding van Jaakke (en Taxichauffeur ll) defensief.
Patience my dear, patience.
-
Dat verhaal is ook niet duidelijk, niemand weet het, alleen maar gissen.Starring schreef:Snap jij het verhaal rondom Fontein? Want daar ga je namelijk niet op in?
Ik denk dat dat snel bekend gaat worden op het moment dat AJAX bepaalt en niet allerlei publiciteitsgeile journalisten. Maar ik kan me niet voorstellen dat hij aanblijft.
Die hele scouting is idd totaal verbijsterend, die aanbevelingen moeten per direct worden opgevolgd. Schandalig voor een club als AJAX en het geld dat ermee gemoeid is.GangstaRiB schreef:Ontluisterend hoor allemaal. 20% wordt zonder scoutingrapport gehaald en voor de rest weten de scouts niet wie wie haalt etc etc.
ZOOITJE!
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Wat staat er in die analyse? Welke verantwoordelijken bij Ajax hebben die analyse gemaakt? Van Geel, Keizer en Fontein? In dat geval zou ik me bij "analyse" niet teveel voorstellen.Bertje schreef:Om op je eerste punt in te gaan: dat er in het verleden geen goede analyse van de te aanstellen coach werd gemaakt, betekent natuurlijk niet dat je van oud-spelers geen goede analyse kunt maken.
Het lijkt mij verstandiger om eerst de organisatie die de trainer aanstelt te saneren en daarna een trainer aan te trekken i.p.v. andersom. Voor je het weet hebben we straks weer een nieuwe technisch directeur die zit opgescheept met de trainer van z'n voorganger.
Sign your name on
the dotted line:
.............................
the dotted line:
.............................
Het gaat mij erop dat Jaakke de eerste de beste conclusie van de commissie waar hij het concreet over had bestreed.Neefkens schreef:Hij vond dat de selectie van Fontein wel goed was gedaan, daarmee zegt hij NIET dat hij het oneens is met de conclusie van de cie dat het belangrijk is dat de algemeen directeur het boegbeeld moet gaan worden en dat een voetbalgezicht daarmee belangrijk is.
Dit gaat dus over iets waar hij bij betrokken was. En nee, dan is het natuurlijk niet waar. Kijk, als iedereen zich zo opstelt kun je met dat rapport net zo goed je...voorhoofd afvegen.De commissie heeft vastgesteld dat bij de selectie van de huidige Algemeen Directeur teveel nadruk is gelegd op internationale
ervaring en commerciële kwaliteiten, terwijl specifieke eisen op het gebied van sociale cohesie, leiderschap, voetbalkennis,
mediapresentatie en warmte hadden moeten worden gesteld.

Het stinkt aan alle kanten!
De TD-functie zoals die nu is, lijkt mij ook overbodig. Het aanstellen van een coach moet in de takenpakket van een algemeen directeur zitten. Dat is namelijk de eindverantwoordelijke. Zo voorkom je tevens min of meer, dat een TD-post een passanten-post wordt. Opzich heel logisch, alleen wat is logisch bij Ajax?Jöhnk schreef:Gewoon wegwezen met die hele TD-functie. Is nergens goed voor.666 schreef: Voor je het weet hebben we straks weer een nieuwe technisch directeur die zit opgescheept met de trainer van z'n voorganger.
Onder de AD valt een hoofdscout en een hoofdjeugdopleidingen. Punt!
AFCA!
Het gaat uiteindelijk om de prestaties op het veld , en als trainers passanten zijn en spelers niet de Ajax kwalificatie hebben, kun je nog 10 directeuren hebben , dat zegt niet alles over een club als Ajax. Het publiek bepaald grotendeels de inkomsten en die willen er wat voor terug zien.
Wanbeleid is begonnen in 1996 en er is die tussentijd maar 1 commissie onderzoek geweest dus al met al alles komt te laat , want grote of belangrijke spelers komen niet meer naar Ajax. Maar misschien kan Bassie daar wat aan veranderen. (ik ben geen voorstander van hem)
Maar Fontein is weg en van Geel volgt
Wanbeleid is begonnen in 1996 en er is die tussentijd maar 1 commissie onderzoek geweest dus al met al alles komt te laat , want grote of belangrijke spelers komen niet meer naar Ajax. Maar misschien kan Bassie daar wat aan veranderen. (ik ben geen voorstander van hem)
Maar Fontein is weg en van Geel volgt

Dat jij zegt verbloemen, zegt al genoeg. De scouting was toen al ondermaats. Plus de opleiding is altijd afhankelijk van (gouden) lichtingen en/of bijzonder talentvolle spelers geweest. En daarbij goed gescoutte jeugdvoetballers komen ten alle tijde bovendrijven. Ongeacht het strakke regime van Co! Daar hebben meer spelers als Andy, Hosé, Bobson etc etc last van gehad.joey schreef:Nee, maar de jeugdopleiding verbloemde veel. Heel veel. Het niveau van de jeugdopleiding is omlaag gegaan. Het rapport van Coronel geeft ook aan waarom. Sinds de komst van Adriaanse staat het team centraal en niet langer het individu.
VDV zou zelfs bij FC Bal op het Dak (als vooropleiding) een topvoetballer zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Starring op zo feb 17, 2008 6:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
AFCA!
Klopt.Starring schreef:Dat jij zegt verbloemen, zegt al genoeg. De scouting was toen al ondermaats.
Dat klopt wel. Er zijn altijd spelers die zo goed zijn dat ze zich kunnen onttrekken aan de malaise, vooropgesteld dat ze niet worden weggestuurd bij Ajax. Spelers als Kluivert of Davids zouden het vandaag de dag niet meer halen, denk ik. Maar los daarvan, het probleem ligt bij de (met alle respect) iets mindere spelers. De Boertjes, Winter, zulke jongens hadden een perfecte techniek, die hoefde je op technisch gebied weinig meer te leren toen ze achttien waren. Spelers van nu met een soortgelijke potentie (Nigel de Jong, Maduro, et cetera) hebben veel meer gebreken.Plus de opleiding is altijd afhankelijk van (gouden) lichtingen en/of bijzonder talentvolle spelers geweest. En daarbij goed gescoutte jeugdvoetballers komen ten alle tijde bovendrijven. Ongeacht het strakke regime van Co! Daar hebben meer spelers als Andy, Hosé, Bobson etc etc last van gehad.
Het stinkt aan alle kanten!
Klopt, daarom is jeugdscouting eigenlijk de belangrijkste functie binnen Ajax. Niet de opleiding zelf. Dat is van ondergeschikt belang. Ik heb ook wel kritiek op de opleiding, maar toch meer op de aanwezige spelers. Vele zijn gewoon (met alle respect) te min voor Ajax. Ajax heeft ook teveel jeugdelftallen. Maar das weer een andere discussie.joey schreef: Maar los daarvan, het probleem ligt bij de (met alle respect) iets mindere spelers. De Boertjes, Winter, zulke jongens hadden een perfecte techniek, die hoefde je op technisch gebied weinig meer te leren toen ze achttien waren. Spelers van nu met een soortgelijke potentie (Nigel de Jong, Maduro, et cetera) hebben veel meer gebreken.
Laatst gewijzigd door Starring op zo feb 17, 2008 6:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
AFCA!
Het draait om toch om topvoetbal? Topvoetbal vericht je toch met topvoetballers of spelers die top zijn in enkele onderdelen? Voor die categorie daaronder is de opleiding wél belangrijk. Daar heb je een punt. Maar die zullen nooit direct top worden! Misschien via een omweg cq langere ontwikkelingsproces. Dat is mijn beknopte visie over jeugdvoetbal en opleiden. De opleiding van toptalenten vindt in de samenstelling van genen en meer op straat(voetbal) plaats.Jöhnk schreef:Je bedoelt dus dat je moet gokken op een Van Basten eens in de tien jaar en dat de categorie eronder niet echt belangrijk is? Nee, zo zou ik dat niet doen.
AFCA!