De Martin van Geel Topic
Moderator: mods
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Misschien stellen we wel idiote eisen aan een TD?
Trainers en assistenten aanstellen, beoordelen en ontslaan, de scouting organiseren en de door hun aangedragen kandidaatspelers op geschiktheid beoordelen, verantwoordelijkheid dragen voor de jeugdopleiding, zelf spelers opsporen als de scouts niets bruikbaars leveren, contract- en transferonderhandelingen, en misschien ben ik nog wel een paar taken vergeten?
Misschien is het niet zo realistisch om te verwachten dat de technisch directeur een soort duizendpoot-van-alles is en moeten we het takenpakket iets meer afstemmen op de kwaliteiten van de persoon inplaats van het andersom te proberen?
Trainers en assistenten aanstellen, beoordelen en ontslaan, de scouting organiseren en de door hun aangedragen kandidaatspelers op geschiktheid beoordelen, verantwoordelijkheid dragen voor de jeugdopleiding, zelf spelers opsporen als de scouts niets bruikbaars leveren, contract- en transferonderhandelingen, en misschien ben ik nog wel een paar taken vergeten?
Misschien is het niet zo realistisch om te verwachten dat de technisch directeur een soort duizendpoot-van-alles is en moeten we het takenpakket iets meer afstemmen op de kwaliteiten van de persoon inplaats van het andersom te proberen?
Sign your name on
the dotted line:
.............................
the dotted line:
-
Ajax draait in zoverre op jeugd die iets toevoegd. Ik ben het met je eens dat de jeugdopleiding een meerwaarde is van Ajax, maar de laatste jaren worden er veel te veel middelmatige spelers als volwaardig gezien. Daarom kan je niet zeggen dat Ajax grotendeels op jeugd draait. Minstens 50% bestaat uit gericht scouten.Bertje schreef:Olsen is natuurlijk verre van een bijzondere coach. Sterker nog: niet bepaald imposanter dan Koster.
Nee, het probleem was er daarvoor natuurlijk ook al. Waarom denk je dat de hele lichting van Van der Meyde zo bij het afval kon? Maar het lijkt mij logisch dat als je zoiets als TD opmerkt, je het gaat verbeteren. Niets van dat alles gemerkt. Dus hij zag het niet, hij deed desondanks niets of zijn ingrepen hadden geen resultaat. Allemaal niet bepaald positief.GangstaRiB schreef:In hoeverre heeft hij daar niks aan gedaan dan? Was het voor zijn tijd als TD bij Ajax dan ook al zo? Of Leo kwam als TD en in één keer was het over met de handelingssnelheid in de jeugd?
Welke prioriteiten dan? Ajax drijft grotendeels op de jeugd, dus dan lijkt het niveau van de jeugdspelers me behoorlijk belangrijk. En de TD is in zoverre schuldig, dat als die hoge pief op de toekomst het probleem niet onderkent, de TD de verantwoordelijkheid heeft om te zorgen dat er wel wat aan gedaan wordt.Niet lullig bedoeld verder, maar denk je niet dat de TD iets andere prioriteiten heeft dan de handelingssnelheid van de jeugd? Er zit toch nog wel een hoge pief ergens op de Toekomst die zoiets ziet? Ik begrijp dat de TD er verantwoordelijk voor is, maar of hij ook schuldig is....
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
Zie jij Adri Koster Brøndby naar een paar titels en een halve UEFA cupfinale coachen? Olsen is niet echt een spraakmakende persoonlijkheid, maar hij heeft overduidelijk aangetoond met beperkte middelen uitstekende prestaties neer te kunnen zetten.
Bertje schreef:Olsen is natuurlijk verre van een bijzondere coach. Sterker nog: niet bepaald imposanter dan Koster.
Sign your name on
the dotted line:
the dotted line:
Kan, 666, maar je overdrijft natuurlijk ook. Een TD heeft immers geen spelers aan te dragen - lijkt me sowieso geen goed idee - als hij een fatsoenlijke scouting heeft staan.666 schreef:Misschien stellen we wel idiote eisen aan een TD?
Wat je zou kunnen doen is het scheiden van de organisatorische taken en de zuiver technische taken. Bijvoorbeeld iemand voor de communicatie tussen de geledingen, het aanstellen van poppetjes (helemaal aangezien daarbij regelmatig gecommuniceerd zal moeten worden met andere organen) en eventueel de onderhandelingen (al hoeft dat natuurlijk niet per se door een technisch geörienteerde persoon te gebeuren). Dan kun je daarnaast iemand aanstellen voor de technische lijn (welke spelopvatting wil je hanteren in alle elftallen) en het beoordelen van aangedragen spelers.
Al is het natuurlijk ook zeer afhankelijk van de beschikbare mensen, maar grof gezegd lijkt Van Geel me beduidend geschikter voor de eerste rol dan voor de tweede rol. Die tweede rol zou je dan kunnen laten invullen door iemand die ook hoofdtrainer is van het eerste elftal (al zul je, wil je beide mensen in de directie laten plaatsnemen, die trainer natuurlijk niet moeten laten aanstellen door de man die de eerste rol vertolkt, want dan krijg je sowieso gerommel).
Laatst gewijzigd door Bert op za feb 02, 2008 11:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Koster heeft met beperktere middelen dan Olsen natuurlijk ook aardig gepresteerd (al heeft dat zich logischerwijs niet in prijzen uitgedrukt). Het heeft wat mij betreft ook niet zozeer met persoonlijkheid te maken (want dan zou je ze allebei inderdaad eerder voor dood aanzien), maar ik vind Koster wel iemand met veel verstand van voetbal (zoals ik dat ook wel vind van Olsen). Ik vind echter ook van allebei dat ze een visie missen. Natuurlijk, ze staan allebei voor redelijk aanvallend voetbal, maar ik vind het overtuiging missen en dat herken je in hun elftallen. Voorbeeld: Ajax speelde onder Olsen aanvallend (al had hij natuurlijk prima spelers), maar ik miste progressie als collectief (wat je slechts kunt bereiken als je een duidelijke visie hebt).666 schreef:Zie jij Adri Koster Brøndby naar een paar titels en een halve UEFA cupfinale coachen? Olsen is niet echt een spraakmakende persoonlijkheid, maar hij heeft overduidelijk aangetoond met beperkte middelen uitstekende prestaties neer te kunnen zetten.
Bertje schreef:Olsen is natuurlijk verre van een bijzondere coach. Sterker nog: niet bepaald imposanter dan Koster.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Dus moet je je spelers beter opleiden, zodat die jeugdspelers wel wat toevoegen. Kom op zeg, dit kun je toch zelf wel verzinnen?GangstaRiB schreef:Ajax draait in zoverre op jeugd die iets toevoegd. Ik ben het met je eens dat de jeugdopleiding een meerwaarde is van Ajax, maar de laatste jaren worden er veel te veel middelmatige spelers als volwaardig gezien. Daarom kan je niet zeggen dat Ajax grotendeels op jeugd draait. Minstens 50% bestaat uit gericht scouten.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Ajax draait in zoverre op jeugd die iets toevoegd. Ik ben het met je eens dat de jeugdopleiding een meerwaarde is van Ajax, maar de laatste jaren worden er veel te veel middelmatige spelers als volwaardig gezien. Daarom kan je niet zeggen dat Ajax grotendeels op jeugd draait. Minstens 50% bestaat uit gericht scouten.
Dat is misschien dit jaar, maar niet iets van laatste jaren....
Kijk bv naar vorrig jaar, daar waren van de basiself, steek, heitinga, Vermaelen, emannuelson, Sneijder, Davids, Babel, en de Mul uit eigen opleiding, dat is dus 8 van de 11.... toch vrij behoorlijk toch?
Dit jaar is het Steek, Vertonghen/Emanuelson, Vermaelen, Heitinga, Davids, 5 uit 11, alsnog redelijk.[/quote]
Pompiedom
- 666
- Site Admin
- Contacteer:
1) Het op poten stellen van de scouting kost tijd, en tot het moment dat de scouting naar behoren functioneert zullen de nieuwe spelers toch door iemand aangedragen moeten worden. Je kan je serieus afvragen of het wel zo verstandig is dat een TD tegelijk de scouting reorganiseert en naar spelers op zoek gaat.
2) Ajax moest het na de leegloop na van Gaal noodgedwongen in individualisten zoeken omdat er direct resultaat werd geeist en er geen geduld was om iets op te bouwen. Naast Brondby moest het ook bij het deense elfal vooral van het collectief komen en ook die beperkte ploeg kwam onder Olsen altijd netjes door de groepsfase van de toernooien heen. Op één gemiste kwalificatie na, maar dat kan de beste overkomen. Vraag maar aan de trainer van AZ.
3) De taken en bevoegdheden van onze directeuren en afdelingshoofden liggen veel te strak vast. Ik zie liever dat het management als een team functioneert waarin iedereen het takenpakket krijgt dat het best bij z'n kwaiteiten past in plaats van krampachtig vast te houden aan in steen gebeitelde functieomschrijvingen. Kijk eens wie er in de organisatie het meest geschikt is om b.v. de scouting te saneren i.p.v. dat klusje als vanzelf bij de TD neer te leggen. Mischien dat het hoofd opleidingen daar wel meer talent voor heeft. Dan moet je daar gebruik van maken.
4) Spelers beter opleiden is natuurlijk altijd nuttig, maar als ze daardoor nóg sneller door het engelse en zuideuropese grootkapitaal worden weggekocht schiet je er sportief zelf niet zoveel mee op. Het zou best kunnen dat minder goede spelers die langer bij de club blijven op grond van hun jarenlange samenwerking als collectief beter presteren dan de talentjes in de huidige duiventil. Een soort geheel dat door gezamelijke ervaring beter wordt dan de som der delen.
2) Ajax moest het na de leegloop na van Gaal noodgedwongen in individualisten zoeken omdat er direct resultaat werd geeist en er geen geduld was om iets op te bouwen. Naast Brondby moest het ook bij het deense elfal vooral van het collectief komen en ook die beperkte ploeg kwam onder Olsen altijd netjes door de groepsfase van de toernooien heen. Op één gemiste kwalificatie na, maar dat kan de beste overkomen. Vraag maar aan de trainer van AZ.
3) De taken en bevoegdheden van onze directeuren en afdelingshoofden liggen veel te strak vast. Ik zie liever dat het management als een team functioneert waarin iedereen het takenpakket krijgt dat het best bij z'n kwaiteiten past in plaats van krampachtig vast te houden aan in steen gebeitelde functieomschrijvingen. Kijk eens wie er in de organisatie het meest geschikt is om b.v. de scouting te saneren i.p.v. dat klusje als vanzelf bij de TD neer te leggen. Mischien dat het hoofd opleidingen daar wel meer talent voor heeft. Dan moet je daar gebruik van maken.
4) Spelers beter opleiden is natuurlijk altijd nuttig, maar als ze daardoor nóg sneller door het engelse en zuideuropese grootkapitaal worden weggekocht schiet je er sportief zelf niet zoveel mee op. Het zou best kunnen dat minder goede spelers die langer bij de club blijven op grond van hun jarenlange samenwerking als collectief beter presteren dan de talentjes in de huidige duiventil. Een soort geheel dat door gezamelijke ervaring beter wordt dan de som der delen.
Sign your name on
the dotted line:
the dotted line:
- Cluijffert
Bertje kan niets beters dan dooddoeers verzinnen, helaas.Bertje schreef:Dus moet je je spelers beter opleiden, zodat die jeugdspelers wel wat toevoegen. Kom op zeg, dit kun je toch zelf wel verzinnen?GangstaRiB schreef:Ajax draait in zoverre op jeugd die iets toevoegd. Ik ben het met je eens dat de jeugdopleiding een meerwaarde is van Ajax, maar de laatste jaren worden er veel te veel middelmatige spelers als volwaardig gezien. Daarom kan je niet zeggen dat Ajax grotendeels op jeugd draait. Minstens 50% bestaat uit gericht scouten.
Als de trainer slecht is - een betere inhuren.
Als de scouting slecht is, beter scouten.
Als de opleiding slecht is, beter opleiden.
Nu ik snap helemaal je opmerkingen over de problemen van Ajax.
Ik maak ze gewoon te moeilijk.
Als Ajax 10 jaar lang een slechte selectie heeft, dan moet je gewoon een beter selectie kopen.
I have seen the light...hallefuckinlujah... Bertje for TD!
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
- Cluijffert
Je kunt best kritiek op me hebben, maar niet dat ik alleen maar dooddoeners uitbraak als het op opleiden aankomt.Jansma schreef:Bertje kan niets beters dan dooddoeers verzinnen, helaas.Bertje schreef:Dus moet je je spelers beter opleiden, zodat die jeugdspelers wel wat toevoegen. Kom op zeg, dit kun je toch zelf wel verzinnen?GangstaRiB schreef:Ajax draait in zoverre op jeugd die iets toevoegd. Ik ben het met je eens dat de jeugdopleiding een meerwaarde is van Ajax, maar de laatste jaren worden er veel te veel middelmatige spelers als volwaardig gezien. Daarom kan je niet zeggen dat Ajax grotendeels op jeugd draait. Minstens 50% bestaat uit gericht scouten.
Als Ajax 10 jaar lang een slechte selectie heeft, dan moet je gewoon een beter selectie kopen.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Ja, zoiets zei ik ook al.666 schreef:1) Het op poten stellen van de scouting kost tijd, en tot het moment dat de scouting naar behoren functioneert zullen de nieuwe spelers toch door iemand aangedragen moeten worden. Je kan je serieus afvragen of het wel zo verstandig is dat een TD tegelijk de scouting reorganiseert en naar spelers op zoek gaat.
In zoverre mee eens dat je wel de verantwoordelijk moet vastleggen. Dat houdt de zaak immers doorzichtig en helder. Die mensen met verantwoordelijkheden moeten dan waar noodzakelijk hun taken delegeren.3) De taken en bevoegdheden van onze directeuren en afdelingshoofden liggen veel te strak vast. Ik zie liever dat het management als een team functioneert waarin iedereen het takenpakket krijgt dat het best bij z'n kwaiteiten past in plaats van krampachtig vast te houden aan in steen gebeitelde functieomschrijvingen. Kijk eens wie er in de organisatie het meest geschikt is om b.v. de scouting te saneren i.p.v. dat klusje als vanzelf bij de TD neer te leggen. Mischien dat het hoofd opleidingen daar wel meer talent voor heeft. Dan moet je daar gebruik van maken.
Of een speler nou 21 of 25 is, het gaat om de kwaliteit. En voor betere spelers kun je meer geld krijgen.4) Spelers beter opleiden is natuurlijk altijd nuttig, maar als ze daardoor nóg sneller door het engelse en zuideuropese grootkapitaal worden weggekocht schiet je er sportief zelf niet zoveel mee op. Het zou best kunnen dat minder goede spelers die langer bij de club blijven op grond van hun jarenlange samenwerking als collectief beter presteren dan de talentjes in de huidige duiventil. Een soort geheel dat door gezamelijke ervaring beter wordt dan de som der delen.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
-
Nee, je doet dat eigenlijk bij ieder onderwerp.Bertje schreef:Je kunt best kritiek op me hebben, maar niet dat ik alleen maar dooddoeners uitbraak als het op opleiden aankomt.Jansma schreef:Bertje kan niets beters dan dooddoeers verzinnen, helaas.Bertje schreef: Dus moet je je spelers beter opleiden, zodat die jeugdspelers wel wat toevoegen. Kom op zeg, dit kun je toch zelf wel verzinnen?
Kijk zelf eens naar de spelers die de laatste 10 jaar doorgebroken zijn. Een aantal zijn top, maar het grootste deel blijft anoniem en blaas binnen een jaar de aftocht naar de kelder van het betaalde voetbal.
Sure. Kom nou maar gewoon met argumenten om mijn verhalen wat tegengas te geven.GangstaRiB schreef:Nee, je doet dat eigenlijk bij ieder onderwerp.
Dan moet je dus kijken wat spelers missen en op de punten van kritiek je opleiding aanscherpen. Als je immers naar die zogenaamde top kijkt (Sneijder en Vaart, maar verder?) dan is ook op die spelers het nodige aan te merken. Waarom gaat bij Sneijder alles in de trechter en is hij positioneel zonder bal een drama? Dat zijn dingen die je spelers gewoon kunt leren, dus het is in feite kapitaalvernietiging om dit na te laten.GangstaRiB schreef:Kijk zelf eens naar de spelers die de laatste 10 jaar doorgebroken zijn. Een aantal zijn top, maar het grootste deel blijft anoniem en blaas binnen een jaar de aftocht naar de kelder van het betaalde voetbal.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Dacht dat ik de enige was die het opmerkteGangstaRiB schreef:Nee, je doet dat eigenlijk bij ieder onderwerp.Bertje schreef:Je kunt best kritiek op me hebben, maar niet dat ik alleen maar dooddoeners uitbraak als het op opleiden aankomt.Jansma schreef: Bertje kan niets beters dan dooddoeers verzinnen, helaas.
Kijk zelf eens naar de spelers die de laatste 10 jaar doorgebroken zijn. Een aantal zijn top, maar het grootste deel blijft anoniem en blaas binnen een jaar de aftocht naar de kelder van het betaalde voetbal.

IK GELOOF!!!!!!
-
Neuh die oneliners zijn af en toe zeer irritant.Rishi schreef:Dacht dat ik de enige was die het opmerkteGangstaRiB schreef:Nee, je doet dat eigenlijk bij ieder onderwerp.Bertje schreef: Je kunt best kritiek op me hebben, maar niet dat ik alleen maar dooddoeners uitbraak als het op opleiden aankomt.
Als niemand mij weet te overtuigen, zal mijn mening niet snel veranderen, he?Daniel_vT schreef:Ik denk (althans, zo interpreteer ik Rishi GangstaRIB, niet mijn woorden) dat ze bedoelen dat ze je nogal vaak het zelfde vinden roepen en de indruk wekt de monopolie op de waarheid te willen hebben..
Klopt dat?
En met niemand anders!
En met niemand anders!
En hoezo toon ik jouw gelijk aan? Ik zeg toch niet dat je geen gelijk hebt met je oneliners? We geven alleen aan dat het irritant is.
En nu kom je weer met zo een oneliner dus vertel maar waarom ik met die zin jouw gelijk aangeef? Misschien moet jij wel met wat meer zinnen je mening vertolken omdat je juist niet duidelijk bent. Daarom zijn jouw oneliners meestal heel irritant.
En nu kom je weer met zo een oneliner dus vertel maar waarom ik met die zin jouw gelijk aangeef? Misschien moet jij wel met wat meer zinnen je mening vertolken omdat je juist niet duidelijk bent. Daarom zijn jouw oneliners meestal heel irritant.
IK GELOOF!!!!!!