www.ad.nlRespect op het veld is ver te zoeken
Door ROB HARTOG
ZEIST - De scheidsrechters in het betaald voetbal staan weer ter discussie. Bij de herstart van de competitie gingen veel arbiters in de fout. ,,Ik moet helaas vaststellen dat enkele scheidsrechters niet in alle situaties tóp hebben gepresteerd,’’ erkent hun baas Jaap Uilenberg.
Jaap Uilenberg en Gerard Marsman hadden gisterochtend vroeg al telefonisch contact. Onderwerp van gesprek: de turbulente herstart van de competitie in het betaalde voetbal, met blunderende arbiters (Haverkort, Nijhuis en Vink), trainers (Been en Van Hanegem) die tegen alle regels in het speelveld opstapten en coaches (Lokhoff en Van Loen) die verbaal de vloer aanveegden met de mannen in het zwart.
De scheidsrechtersbaas en de voorman van de trainersvakbond waren het al snel roerend met elkaar eens: Er is te weinig onderling respect tussen trainers en scheidsrechters. ,,We moeten meer samenwerken,’’ erkende Marsman later op de dag nadat beide partijen spoedberaad hadden gehad op het Sportcentrum van de KNVB in Zeist.
,,We maken allemaal fouten, ook de scheidsrechters, maar fatsoen, beschaving en respect moet het altijd winnen. Trainers mogen het veld niet op, maar dat kan, zonder dat goed te willen praten, in een moment van emotie gebeuren. Zij beledigen daar verder niemand mee. Anders ligt dat als ruim na afloop tijdens een persconferentie op de man wordt gespeeld. Dat hoort niet. Daar zullen we de betrokken trainers op aanspreken.’’
Voor Jaap Uilenberg was het een roerig weekeinde, ‘zijn’ mannen lagen weer eens flink onder vuur waardoor hij veelvuldig contact had met scheidsrechters en waarnemers. ,,Het was gewoon een vervelend weekeinde. De eerste helft van de competitie is betrekkelijk rustig verlopen. Nu waren er tal van incidenten. Ik moet helaas vaststellen dat enkele scheidsrechters niet in alle situaties tóp hebben gepresteerd. Zoals Haverkort nà NEC-FC Twente dat zelf ook toegaf, net zoals Nijhuis dat deed na FC Utrecht-Heerenveen.’’
Uilenberg heeft inmiddels ingegrepen. Hij haalde Pol van Boekel af van de bekerwedstrijd Roda JC-Excelsior. Van Boekel was bij dat duel aanvankelijk aangewezen als ‘vierde official’. In plaats van naar Kerkrade moet hij vanavond naar Nijmegen om daar te assisteren bij NEC-FC Zwolle.
,,Noem het maar een preventieve maatregel,’’ aldus de uitleg van Uilenberg. ,,Waarom eventuele problemen opzoeken? Ik hoop dat de emoties bij Excelsior zijn weggeëbd, maar voorkomen is beter dan genezen. Daarom leek het ons verstandiger Van Boekel een andere wedstrijd te geven.’’ Van Boekel haalde zich zaterdagavond in Groningen de woede op de hals van héél Excelsior. Hij liet bijna vijf minuten doorspelen, nadat zijn ‘vierde man’ vanaf de kant een blessuretijd van slechts drie minuten had aangegeven. FC Groningen maakte uitgerekend in de slotseconden het winnende doelpunt.
Uilenberg: ,,Ik heb met Van Boekel gesproken. Hij heeft me uitgelegd dat in de extra tijd tot tweemaal toe sprake was van een blessure. Hij stond dus volkomen in zijn recht wat extra tijd bij te tellen. In Engeland wordt in de stadions altijd omgeroepen dat de extra speeltijd minimaal een x-aantal minuten is, misschien moeten we dat in Nederland ook maar eens invoeren.’’ Afgelopen weekeinde laaide ook de discussie over elektronische hulpmiddelen bij de arbitrage weer op. Aanleiding: de rode kaart die Roelof Luinge AZ-speler De Zeeuw gaf tijdens Ajax-AZ. Hij beroerde de bal met de hand nadat een kopbal van Huntelaar, zoals de televisiebeelden aantoonden, de doellijn al was gepasseerd. Uilenberg: ,,Een interessante, maar zinloze discussie. Wij staan open voor elektronische doellijnbewaking, maar de FIFA wil daar nog niet aan. Bij de WK voor clubteams is dat systeem opnieuw getest, maar zolang de FIFA daar geen positief besluit over neemt, kunnen wij als nationale bond niets aan de regels veranderen.’’
Het Nederlandse scheidsrechterskorps
Het Nederlandse scheidsrechterskorps
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Topic gesloten en quote geplakt in [dis]functioneren van scheidsrechters...