www.ad.nlDavids kan Ajax weer aanjagen
De rentree van Kenneth Perez en Edgar Davids in de basis moet Ajax alsnog de titel opleveren. De eerste kwam terug van PSV, Edgar Davids maakte zaterdag na vijf maanden blessureleed zijn opwachting tegen Inter. Hij deed dat tijdens een vriendschappelijk toernooi in Dubai. Mét scheenbeschermers deze keer, maar dat spreekt voor zich.
Zaterdagochtend, een halve dag voor de oefenwedstrijd van Ajax tegen Inter Milaan in Dubai, snelde Edgar Davids naar de kant. Hij had tijdens de training last gekregen van een blaar en liet die doorprikken. Toen hij zijn sokken naar beneden trok, werden twee zwarte scheenbeschermers zichtbaar.
Davids toonde de voetbalwereld op dat moment dat hij geen risicos meer wil nemen. Dat oefenpotje in juli tegen Go Ahead Eagles, dat vooraf onschuldig ogende duel in Deventer, kostte hem uiteindelijk meer dan vijf maanden van het seizoen. Hij brak zijn scheenbeen.
Het kostte Ajax waarschijnlijk nog meer: deelname aan de Champions League, een UEFA Cup-ticket en in de laatste weken het leiderschap in de eredivisie.
Ook in de training is het Davids nu menens. Hij is een van de weinige Ajacieden die met scheenbeschermers oefenen.
Davids had blijkbaar de boodschap van begin vorige maand goed in zijn geheugen opgeslagen. Toen hij tijdens het Sinterklaasfeest van Ajax bij de goedheiligman moest komen, tilde de kindervriend zijn jurk op en toonde pontificaal zijn scheenbeschermers.
,,Ik draag ze ook altijd, je weet maar nooit,’’ sprak Sinterklaas, een vermomming van voorzitter John Jaakke - tot de lachende Davids.
De medische staf van Ajax drukte Davids tijdens diens revalidatieproces op het hart voortaan altijd scheenbeschermers te dragen. Dat hij op die julidag in Deventer enkel met opgetrokken kousen aantrad, was toeval. ,,Hij speelt altijd met scheenbeschermers,’’ aldus teamarts Edwin Goedhart. ,,Maar op deze dag ging alles mis wat er mis kon gaan. Dat zul je altijd zien.’’
Eergisteren maakte Davids in Dubai zijn rentree in Ajax 1, tegen Inter in een oefenwedstrijd die de Amsterdamse club via strafschoppen verloor na een 2-2 eindstand.
Hij had er bewust niet voor gekozen bij Jong Ajax ritme op te doen. ,,Wat heb ik daar aan?’’ sprak de 34-jarige middenvelder. ,,Als je de kans krijgt in zon toernooi tegen zo’n tegenstander mee te doen dan lijkt me dat leerzamer dan een wedstrijdje met het tweede.’’
Davids deed 33 minuten mee. Dat was vooraf afgesproken. Hij werd afgelost door Urby Emanuelson. Davids speelt vandaag de gehele eerste helft mee tegen Stuttgart (15.00 uur Nederlandse tijd), om de derde plaats van de Dubai Cup.
Mogelijk dat Davids zondag al in de basis start in de topper tegen AZ. Met de van PSV overgenomen Kenneth Perez en hem onderging Ajax zaterdag een make-over. Na maanden van ploeteren en zwoegen kwam Ajax in Dubai eindelijk tot verantwoord aanvallend voetbal.
Davids als aanjager en agressor, Perez als speerpunt en spelmaker. De twee zetten Ajax in een half uurtje naar hun hand, alsof het Amsterdamse elftal een gedaanteverwisseling had ondergaan. Wie getuige was van de laatste Ajax-voorstelling voor de korte winterstop, de 2-2 bij VVV in Venlo, kon zijn ogen amper geloven tegen Inter.
,,De tweede competitiehelft zal er voor Ajax anders uitzien dan de eerste,’’ voorspelde Davids. ,,Perez staat garant voor doelpunten. Hij is een rustfactor die Ajax nodig heeft. En mijn rol? Als ik weer op mijn oude niveau ben dan moet het lukken. We moeten vlammen om landskampioen te kunnen worden.’’
Davids beleefde een moeilijk halfjaar van herstel, bekende hij. Hij revalideerde in alle rust in de buurt van de Amerikaanse stad Atlanta.
,,Het waren hele lange dagen. ’s Morgens vroeg het zwembad in, daarna nog twee of drie sessies per dag. Dan was ik rond zes uur klaar en ging weer naar huis. De dag daarop begon ik weer van voren af aan. Of ik het moeilijk heb gehad, de laatste maanden? Soms wel. Maar je moet je focussen. Achteraf is het me allemaal meegevallen. Ik wist wat het vooruitzicht was.’’
Trainer Adrie Koster was verguld met de comeback van Davids. ,,Je zag meteen dat er meer voetbal in het elftal zat.’’
Teamarts Goedhart: ,,Edgar zit nog in een opbouwfase. Maar door dit soort wedstrijden als tegen Inter Milaan komt hij sneller op het gewenste niveau.’’
Davids kwam halverwege vorig seizoen terug naar Amsterdam, waar hij eerder van 1991 tot en met 1996 speelde. Hij maakte eind januari 2007 zijn rentree nadat Tottenham Hotspur hem had laten gaan. In die resterende twaalf competitieduels verloor Ajax er één, thuis tegen Heerenveen. Davids zat die wedstrijd geschorst op de tribune.
Dat belooft wat voor het komende halfjaar. ,,December was geen goeie maand voor Ajax,’’ aldus Davids. ,,Desalniettemin staan we maar een paar punten achter. Er is nog veel mogelijk.’’
Edgar Davids
Moderator: mods
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
huh? Davids kon het bloed van Perez toch drinken?Duke schreef:www.ad.nlDe tweede competitiehelft zal er voor Ajax anders uitzien dan de eerste,’’ voorspelde Davids. ,,Perez staat garant voor doelpunten. Hij is een rustfactor die Ajax nodig heeft.

Urby in de Sportweek over Davids die voor de wedstrijd praat (soms IPV de trainer):
"Dan zegt hij wat hij wil, hoe we moeten spelen. Het komt recht uit zijn hart. In de rust wil hij ook nog wel eens tekeergaan. Ha, soms hoefde Ten Cate vorig seioen niets te zeggen in de rust. Dan was Edgar al bezig."

"Dan zegt hij wat hij wil, hoe we moeten spelen. Het komt recht uit zijn hart. In de rust wil hij ook nog wel eens tekeergaan. Ha, soms hoefde Ten Cate vorig seioen niets te zeggen in de rust. Dan was Edgar al bezig."

In de VI laat MvG weten dat hij met Davids om de tafel wil:

In de Sportweek stond trouwens dat Sinterklaas Jaakke in een verwijzing naar Davids' beenbreuk met scheenbeschermers over zijn sinterklaaskleren voor de selectie van Ajax verscheen. Davids moest er hartelijk om lachen.Ik zie hoe ontzettend groot de drive van Edgar is en ik ga er voor de volle honderd procent van uit dat hij zijn oude topniveau weer gaat bereiken. Daarom wil ik de komende maanden met hem bespreken hoe hij zijn toekomst ziet. Zoals Davids vorig seizoen speelde, is hij van grote waarde voor Ajax.

Het stinkt aan alle kanten!
Ik blijf het bizar vinden dat één speler zoveel verschil kan maken in een teamsport. Natuurlijk lag het gisteren ook aan Perez en de rode kaart, maar al sinds Davids terug is wordt er met hem veel beter gevoetbald en worden er veel meer punten gehaald.
Van mij mag hij trouwens de groep overnemen, zolang we maar kampioen worden.
Van mij mag hij trouwens de groep overnemen, zolang we maar kampioen worden.
Nee, hij zit er om de honneurs waar te nemen in afwachting van een betere trainer. Dat weten de spelers ook wel.
Kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld Edgar Davids van hem onder de indruk is. Koster is een fletse man, vind ik, die in clichés praat. En een grote staat van dienst heeft hij ook niet.
Begrijp me goed, hij lijkt me een aardige man. Maar de voetbalwereld is nu eenmaal een machowereld.
Kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld Edgar Davids van hem onder de indruk is. Koster is een fletse man, vind ik, die in clichés praat. En een grote staat van dienst heeft hij ook niet.
Begrijp me goed, hij lijkt me een aardige man. Maar de voetbalwereld is nu eenmaal een machowereld.
Het stinkt aan alle kanten!